Fra:
Dato:
27. april 2024 kl. 10.05.58 CEST
Emne: Solbjerg kalder Folketinget
Til Folketingets Trafikudvalg og partiledere.
Dokumentation for mine påstande er markeret med rødt:
Solbjerg kalder Folketinget
Her den d. 14. juni 2024 er det 10 år siden at loven om Togfonden blev vedtaget.
For som forligspartierne sagde: ”For at styrke og forbedre jernbanen”, der havde været forsømt i mange
år”.
Aftalen indeholdt bl.a. 3 nye jernbaner i Østjylland.
Det var Billundbanen og en tunnel/bro under/over Vejle Fjord samt en ny jernbanestrækning fra Hovedgård
til Hasselager.
Billundbanen blev droppet i 2021. Vejle Fjord jernbanen blev droppet i forbindelse med dannelsen af den
nuværende SVM-regering,
som de skriver i deres fælles arbejdspapir ”Ansvar for Danmark”:
”Regeringen
noterer sig, at der ikke længere er flertal bag forliget om Togfonden. ….. Regeringen
har besluttet, at forbindelsen over Vejle Fjord ikke gennemføres
–
de ca. 6 mia. kr. herfra
reserveres til en fond, der f.eks. kan gå til at løfte børn eller klima.”
(side 25)
Alligevel blev der afsat 13 milliarder
–
stort set det oprindelige beløb - til Togfondens anden del i et bredt
forlig i Folketinget
(2021) på infrastrukturområdet i planen, der hedder ”Infrastrukturplan 2035”.
Tilbage fra Togfonden er den planlagte jernbanestrækning mellem Hovedgård og Hasselager.
Jernbanen Hovedgård-Hasselager er stadig lovgivning, og det, der mangler for at lave denne
jernbanestrækning, er en anlægslov. Anlægsloven er blevet udskudt gang på gang - 2018-2024 og senest til
efter 2030 i forbindelse med vedtagelsen af den store trafikplan, "Infrastrukturplan 2035".
Beslutningen om en anlægslov for strækningen er nu udskudt til efter 2030, hvor Togfonds-forligspartierne
Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten vil forhandle den.
Processen har indtil nu stået på i 10 år
–
og der vil gå yderligere 6 år inden, der træffes en beslutning.
Folk er stavnsbundne
Det drejer sig om i alt 41 familier på hele strækningen, der har en risiko for at blive ”overkørt” af en ny
jernbane. De bliver eksproprieret i det tilfælde at jernbanelinjen på deres ejendom bliver valgt.
Desuden er der over 600 andre ejendomme, der har
en risiko for ”en jernbane i baghaven”, samt adskillige
landbrug, der får deres marker delt op på hver side af jernbanen.
(1)
De 41 familier kan vælge at lade sig førtidsekspropriere, når de opfylder 3 krav.
1.
2.
3.
Rammes direkte af en linjeføring
Ejendommen kan ikke sælges på ”normale vilkår”
Personlige forhold