Fra:
Sendt:
25. april 2024 21:28
Emne:
Att: Transportudvalgets medlemmer & Ministeren
Emne:
Man kan stille mange spørgsmål....ikke?
Trængslen i København bliver kun værre frem mod 2035
Det er en overskrift i Politiken i dag skrevet af Journalist Søren Astrup.
Det er da ikke så mærkeligt
–
selv om både Regionsrådet og Københavns Kommune syntes det er
forfærdeligt.
Indbyggertallet i København er steget ret markant de seneste 25 år. Nye bydele er skudt op i nord og syd og
selv om vi er en ”Lilleput” by ift. Andre Hovedstæder i verden så må og skal politikerne naturligvis regne
med at stigningen i befolkningen fører mere trængsel med sig. Der bor kun ca. 600.000 i København men
1,35 mio. i Hovedstadsområdet
–
svarende til 23% af den samlede danske befolkning
–
giver det trængsel ja
det gør det
–
især når politikerne handler med hovedet under armen.
Er priserne på den kollektive transport faldet eller er den steget med tiden?
Vil vi se stigninger på priserne for korte ture med den kollektive transport i fremtiden?
Er den kollektive transport udover Metroen til at regne med ift. Tid?
Er flere større virksomheder flyttet udenfor byen
–
hvor medarbejderne så har brug for bil?
Har man nedlagt ca. 30% af vejbanerne i København og brugt dem til cykler, busbaner og andet?
Har man fjernet ca. 20.000 P-Pladser i Indre by som gør folk spilder tiden med finde plads?
Har man genskabt de aftalte P-Anlæg under jorden eller andre steder?
Har man sikret lokale idrætsfaciliteter og svømmehaller som ikke kræver at man skal bruge lang tid på
transport?
Er prisen på det at købe bil steget eller faldet?
Jeg spørger bare?
Frem til 2023 regner man med at antallet af indbyggere stiger med 6% - ikke meget ift. Det byggeri der er i
gang og planlagt
–
hvad gør man så når Lynetteholmen en dag kommer?
Transportture vil stige med 8% - nogenlunde ligelig fordelt mellem bus, cykler og biler.
Rapporten afslører også at vi ikke kommer til at ændre vores adfærd væsentligt og at fordelingen af den
måde vi i dag transporterer os på ikke ændres i 2035. Altså et oplagt politisk selvmål igen!
Københavns Teknik- & Miljøborgmester Line Barfoed udtaler at der er stort potentiale for at få flere til at
cykle. Den kvinde må have tatoveret en cykel et eller andet sted på kroppen eller er vaccineret cykelkæde
olie
–
for der kommer stort set ikke andet ud af munden på borgmesteren end at cykler er det eneste
rigtige.
Cykler er glimrende for mange og i de fleste tilfælde nok for nogen
–
men ikke for alle. Der er et liv der skal
passes
–
en balance i familien hvor tid er vigtig og man ikke orker at skulle planlæg med en dyr og ustabil
kollektiv transport. Man kan ikke som børnefamilie på Østerbro med 2 børn og 2 udearbejdende forældre
få alt til at hænge sammen med en ladcykel
–
når far arbejder i Ballerup og mor i Hvidovre.