Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 227
Offentligt
2860571_0001.png
Fra:
Henrik Busch [mailto:[email protected]]
Sendt:
25. april 2024 21:28
Emne:
Att: Transportudvalgets medlemmer & Ministeren
Emne:
Man kan stille mange spørgsmål....ikke?
Trængslen i København bliver kun værre frem mod 2035
Det er en overskrift i Politiken i dag skrevet af Journalist Søren Astrup.
Det er da ikke så mærkeligt
selv om både Regionsrådet og Københavns Kommune syntes det er
forfærdeligt.
Indbyggertallet i København er steget ret markant de seneste 25 år. Nye bydele er skudt op i nord og syd og
selv om vi er en ”Lilleput” by ift. Andre Hovedstæder i verden så må og skal politikerne naturligvis regne
med at stigningen i befolkningen fører mere trængsel med sig. Der bor kun ca. 600.000 i København men
1,35 mio. i Hovedstadsområdet
svarende til 23% af den samlede danske befolkning
giver det trængsel ja
det gør det
især når politikerne handler med hovedet under armen.
Er priserne på den kollektive transport faldet eller er den steget med tiden?
Vil vi se stigninger på priserne for korte ture med den kollektive transport i fremtiden?
Er den kollektive transport udover Metroen til at regne med ift. Tid?
Er flere større virksomheder flyttet udenfor byen
hvor medarbejderne så har brug for bil?
Har man nedlagt ca. 30% af vejbanerne i København og brugt dem til cykler, busbaner og andet?
Har man fjernet ca. 20.000 P-Pladser i Indre by som gør folk spilder tiden med finde plads?
Har man genskabt de aftalte P-Anlæg under jorden eller andre steder?
Har man sikret lokale idrætsfaciliteter og svømmehaller som ikke kræver at man skal bruge lang tid på
transport?
Er prisen på det at købe bil steget eller faldet?
Jeg spørger bare?
Frem til 2023 regner man med at antallet af indbyggere stiger med 6% - ikke meget ift. Det byggeri der er i
gang og planlagt
hvad gør man så når Lynetteholmen en dag kommer?
Transportture vil stige med 8% - nogenlunde ligelig fordelt mellem bus, cykler og biler.
Rapporten afslører også at vi ikke kommer til at ændre vores adfærd væsentligt og at fordelingen af den
måde vi i dag transporterer os på ikke ændres i 2035. Altså et oplagt politisk selvmål igen!
Københavns Teknik- & Miljøborgmester Line Barfoed udtaler at der er stort potentiale for at få flere til at
cykle. Den kvinde må have tatoveret en cykel et eller andet sted på kroppen eller er vaccineret cykelkæde
olie
for der kommer stort set ikke andet ud af munden på borgmesteren end at cykler er det eneste
rigtige.
Cykler er glimrende for mange og i de fleste tilfælde nok for nogen
men ikke for alle. Der er et liv der skal
passes
en balance i familien hvor tid er vigtig og man ikke orker at skulle planlæg med en dyr og ustabil
kollektiv transport. Man kan ikke som børnefamilie på Østerbro med 2 børn og 2 udearbejdende forældre
få alt til at hænge sammen med en ladcykel
når far arbejder i Ballerup og mor i Hvidovre.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 227: Henvendelse af 25/4-24 vedrørende transport og trængsel i København, fra Henrik Busch
2860571_0002.png
Man kan ikke som forretningsmand med aktiviteter over hele Sjælland få en kabale med det offentlige
system til at virke
medmindre man vil spilde sin tid på skift, vente og ukoordinerede afgange. Man kan
ikke som håndværker eller serviceperson undvære sin bil som er et rullende værksted og skal kunne
fungere i nærheden af det sted man er på arbejde hos en borger eller virksomhed.
Det ville være rart hvis politikerne lytter
ser og opdager hvad der sker i det virkelige liv udenfor murene
hvad enten det er på Christiansborg hvor røgen nu heldigvis har lagt sig efter branden på Børsen
eller
man sidder trygt og godt i sin borgmesterstol (eller bil) og tror man ved alt om samfundets liv og udvikling.
Det samme gælder regionsrådets medlemmer.
Kom ud og oplev det vi som borgere oplever og se hvordan vi får tingene til at fungere i et af verdens mest
beskattede lande
og hvor man er nødt til at kæmpe for at få alt til at hænge sammen når man lever i
Danmark på godt og ondt. Elsker mit land
elsker min by
men bryder mig ikke så meget om dem der
bestemmer de politiske retninger når de IKKE vil lytte eller de tror de har alle svarene selv.