Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2860467_0001.png
Hjørring Kommune
Byrådssekretariatet
Finansminister Nicolai Wammen
[email protected]
Transportminister Thomas Danielsen
[email protected]
Finansudvalget v/formand Simon Kollerup
[email protected]
Transportudvalget v/formand Rasmus Prehn
[email protected]
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 72 33 33 33
Fax 72 33 30 30
[email protected]
https://www.hjoerring.dk
Hjørring den 23-04-2024
Sagsnr.: 08.00.00-Ø39-1-24
Låneregler udfordrer infrastrukturinvesteringer i kommunale selvstyrehavne
Indenfor de nuværende bestemmelser i lånebekendtgørelsen kan infrastrukturinvesteringer i
kommunale havne og kommunale selvstyrehavne maksimalt lånefinansieres over 25 år.
Dette skal holdes op imod, at de store infrastrukturinvesteringer i yderværker, moler og kajanlæg
typisk har en levetid på 50-100 år.
Der er således en grundlæggende ubalance mellem infrastrukturens levetid og lånets
tilbagebetalingstid, og det skaber dårlige vilkår for nødvendige og forretningsmæssigt sunde
investeringer i infrastrukturen i de kommunalt ejede havne.
Reinvesteringer i infrastruktur nødvendiggøres blandt andet af klimaforandringer og indretning til
større skibe med mere miljøvenlige drivmidler, og likviditetsmangel kan dermed bremse en helt
nødvendig omstilling af det danske samfund.
Lånevilkårerne er også en barriere for en positiv erhvervsudvikling i de kommunalt ejede havne,
idet sunde langsigtede investeringer kan være urentable på kort sigt.
De nordjyske havne i Hirtshals og Frederikshavn er en del af den europæiske hovedfærdselsåre.
De udgør det nordiske link på EU’s TEN-T net til Norge og Sverige. Det er afgørende, at disse
havne også fremadrettet kan tage imod fremtidens færger. Det handler derudover også om
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 225: Henvendelse af 23/4-24 vedrørende låneregler i forbindelse med investeringer i havneinfrastruktur, fra Hjørring Kommune
2860467_0002.png
Side 2
forbindelser til nordatlantiske havne på Færøerne, Island og Grønland. Fremtidssikringen af disse
helt vitale forbindelser kræver samme langsigtede lånebetingelser som fx Øresund og Storebælt.
For de tilsvarende større statsligt finansierede infrastrukturanlæg, som f.eks.
Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen, opererer man med længere tilbagebetalingstid, som er
i bedre overensstemmelse med anlæggenes levetid. Øresundsbroen har således en planlagt
tilbagebetalingstid på 50 år og det tilhørende landanlæg har en tilbagebetalingstid på 47 år.
Storebæltsforbindelsen har en planlagt tilbagebetalingstid på 36 år.
De kommunalt ejede havne har
ikke
brug for at kunne låne flere penge end lånebekendtgørelsen
giver mulighed for i dag.
Man har blot brug for at kunne låne med en længere løbetid, der bedre matcher investeringernes
levetid og forretningsmæssige tilbagebetalingstid.
Der er således behov for en justering af lånebekendtgørelsen, der muliggør længere løbetid til
infrastrukturinvesteringer i havne – eksempelvis med afsæt i en konkret positivliste over
infrastrukturelementer med lang levetid.
Revisionen reviderer hvert år kommunernes låneoptag og overholdelse af lånebekendtgørelsens
bestemmelser som et element i behandlingen af årsregnskabet. Der vil således være kontrol med
at låneoptaget er i overensstemmelse med lånebekendtgørelsen og en eventuel positivliste for lån
med længere løbetid.
Vi håber, at I vil se velvilligt på vedlagte forslag, og vi står selvfølgelig til rådighed for en
uddybende drøftelse heraf.
Venlig hilsen
Søren S. Smalbro
Borgmester
/
Leif Johannes Jensen
Kommunaldirektør