15. april 2024
Vil færre takstzoner få flere passagerer i den kollektive trafik?
Indledning
Fra flere sider peges der på, at mange takstzoner gør billetsystemet i den kollektive transport i Danmark
kompliceret og svært at gennemskue, og at en forenkling vil få flere passagerer til at vælge den kollektive
transport. Senest har Danske Regioner foreslået at fjerne flertallet af de eksisterende zoner og erstatte
dem med færre og større zoner
1
. Nogenlunde samme forslag fremgår af DI og Incentives diskussionsoplæg
fra januar 2023
2
. Begge forslag lægger samtidig op til at fjerne flere eksisterende rabatordninger og til
generelt at sænke billetpriserne. Danske Regioner peger på Skåne, som har oplevet en stor
passagerfremgang. Men selvom større gennemsigtighed og færre zoner har nogle fordele, vil det også være
forbundet med ulemper, som det er vigtigt at være opmærksom på. Det gælder bl.a. at korte rejser vil blive
væsentligt dyrere og at en rejse på tværs af zoner vil blive dyrere end en rejse af samme længde inden for
samme zone. Nedenfor gennemgås de forhold, der er værd at holde sig for øje ligesom der peges på, at
Skånes succes måske i lige så høj grad kan tilskrives billigere priser og en massiv investering i
serviceniveauet.
Det nuværende takstsystem
Trafikselskaberne hilser en diskussion om takstsystemet velkomment. Der er tale om komplekse systemer
og der findes ikke enkle løsninger. Der er flere ting, i det nuværende system, som ikke fungerer godt nok.
Det gælder bl.a. den nuværende ungerabat, at forskellen på prisen på enkeltbilletter og rejsekort er for stor
og at der har manglet en landsdækkende app. Men for de to sidste forhold, er begge dele ved at blive løst,
bl.a. med den nye landsdækkende Rejsekort App.
Korte rejser vil blive væsentlig dyrere
Større zoner vil gøre korte rejser væsentlig dyrere. Der peges her på, at det er tilsigtet, fordi ønsket er få
flere over på cykler og elcykler på de kortere ture og flere ind i busser og tog på de længere ture. Men det
er ikke alle, der kan cykle, og særligt i landområder, hvor takstzonerne i forvejen er større end i
byområderne og cykelmulighederne mange steder er begrænsede, vil cykel for mange ikke være et reelt
alternativ.
Sammenhæng mellem rejseafstand og pris bliver dårligere
En del af kompleksiteten i det nuværende system skyldes, at vi i Danmark har et princip om, at jo længere
man rejser, jo mere betaler man, og at rejser af samme længde skal koste nogenlunde det samme.
1
2
https://www.regioner.dk/services/nyheder/2024/april/danske-regioner-lav-langt-faerre-zoner-og-mere-gennemskuelige-priser/
https://www.danskindustri.dk/brancher/di-transport/analysearkiv/brancheanalyser/2023/1/enkle-priser-og-produkter-kan-give-
passagerfremgang-i-den-kollektive-trafik/
1