Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2850691_0001.png
April 2024
Til Folketingets Transportudvalg
Renovering af Aarhus H
En bekymringsskrivelse
med et oplæg til løsning
Kan renoveringen af Aarhus Hovedbanegård (Aarhus H) suppleres og planlægges, så den giver større økonomiske
og samfundsmæssige fordele?
Det nu valgte omfang af renoveringen af Aarhus H giver hos Dansk Banegods
anledning til bekymringer for så vidt angår fremtiden for godstransporten såvel som for persontrafikken i Jylland
på både kort sigt og over en længere årrække. Dansk Banegods ser imidlertid muligheder for at opnå en samfunds-
mæssig gevinst ved et mindre supplement til renoveringen.
Den planlagte renovering af Aarhus H
Den plan, der for indeværende er valgt for renoveringen af Aarhus H, vil strække sig over en periode fra 2025 til
2026, hvor renoveringen gennemføres over flere etaper med sekventielle nedlukninger af banegården, så det vil
være muligt at opretholde et vist omfang af persontogtrafik i perioden. Renoveringen er planlagt og tidsmæssigt
disponeret, så det er muligt at overholde den tidsplan, der er fastlagt for elektrificeringen af banenettet. Denne
planlægning er der naturligvis fuld respekt om set i relation til den nødvendige opgradering af jernbanen og Dan-
marks klimamålsætninger.
Under dele af renoveringsperioden vil det imidlertid ikke være muligt at køre banegods gennem Aarhus H, hvorfor
banegodstrafik nord for Aarhus reelt vil være nedlukket i perioder under renoveringen, og måske som en konse-
kvens også efter renoveringen og nedlukningen.
Grunden til bekymringerne
Den proces, der er valgt med hensyn til renoveringen af Aarhus H vil have konsekvenser for godstransporten og
persontrafikken i Jylland på såvel kort som lang sigt.
De umiddelbart identificerede problemer er:
Passagerkapaciteten på Aarhus H vil være reduceret i en periode, og vil i dele af denne periode være
halveret. Dette vil forventeligt medføre en øget belastning af motorvejsnettet.
Der vil reelt være lukket for banegodstrafikken nord for Aarhus i væsentlige dele af renoveringsperioden.
Danmark vil i dele af renoveringsperioden lukke for den del af
EU’s
TEN-T, ScanMed-korridor, der forløber
gennem Jylland mellem Fredericia og Hirtshals/Frederikshavn.
Med den valgte renoveringsløsning, vil der efter renoveringen kun kunne håndteres godstog af samme
længde som før renoveringen, altså togstammer med en længde på 567
581 meter. Der vil således efter
renoveringen fortsat ikke kunne håndteres godstog af den længde som det i øvrigt er tilladt at køre med
i den resterende del af Danmark; nemlig 835 meter. Der opnås således ingen forbedringer for godstrafik-
ken ved renoveringen.
Med det fortsat ineffektive manøvrekoncept for vending af togstammer på Aarhus H, betyder tidsforbru-
get, at Danmark ikke på en fremadrettet vis vil understøtte opfyldelsen af
EU’s vækstmål for
banegods-
transport med en vækst på 50% frem mod 2030 og 100% frem mod 2050.
Med anlægsarbejderne i forbindelse med udvidelse af motorvej E45 over de kommende år, vil der være
behov for aflastning af motorvejen af hensyn til personbiltrafikken. Dette kan optimalt ske ved overflyt-
ning af lastbiler fra motorvej E45 og over på jernbanen. Dette understøtter renoveringsløsningen ikke.
1|2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 214: Henvendelse af 12/3-24 vedrørende renoveringen af Aarhus H, fra Dansk Banegods
Den supplerende løsningsmodel
Vi vil fra Dansk Banegods ikke præsentere denne ganske væsentlige problemstilling af national karakter uden sam-
tidig at fremlægge et relevant supplerende løsningsforslag til problemstillingen. Det supplerende løsningsforslag
vil på bedst mulig vis have positive perspektiver på såvel kort som lang sigt.
Dansk Banegods lægger op til at renoveringen af Aarhus H suppleres med en merinvestering i en ny sporstrækning,
der reelt vil udgøre en opgradering af spornettet omkring Aarhus. Den ny sporstrækning vil samtidig betyde en
mulighed for at fjerne det nuværende vendespor på Aarhus H, hvormed arealer i Aarhus som i dag anvendes til
vendesporet til banegodset kan afhænde. Disse arealer kan anvendes til en efterspurgt byfornyelse i det centrale
Aarhus og indtægten ved salget af arealer kan reducere omkostningen til investeringen i den nye sporstrækning.
Det skal fortsat være muligt for godstog at køre gennem Aarhus H til og fra Aarhus Havn.
Den supplerende investering omfatter en permanent og blivende jernbaneshunt med en længde på 400 - 600
meter over Aarhus Å, hvormed der formes et triangulær banenet. Jernbaneshunten designes og udformes til en
maksimal hastighed på 40
60 km/t for at minimere investeringen.
Etableringen af jernbaneshunten skal gennemføres i direkte forlængelse af og integreret med renoveringen af
Aarhus H, og de planlægningsmæssige arbejder; projektering, VVM-proces, lokalplanproces og miljøkonsekvens-
vurdering med videre skal derfor igangsættes omgående.
Med det triangulære banenet vil borgerne i Aarhus og passagererne på Aarhus H ikke i fremtiden blive generet af
godstog, der skal passere Aahus i nord- eller sydgående retning.
Den samlede renoveringsmodel vil i et større billede på nationalt plan udgøre en mere helhedsorienteret løsning
for både persontrafik og godstransport på TEN-T ScanMed korridoren i Jylland.
Anlægssummen for jernbaneshunten er meget groft skønnet til at udgøre under én mia. kr. Prisen er i høj grad
påvirket af et væsentlig omfang af blød bund omkring Aarhus Å.
Jernbaneshunten vil gøre banegodstransport mere konkurrencedygtig og vil kompensere godsbanetrafikken for
nedlukningsperioden og det heraf følgende arbejde med at genopbygge banegodstrafikken efter renoveringen.
Et spørgsmål, der med rette vil kunne stilles vil være, hvorvidt en jernbaneshunt uden om Aarhus vil betyde, at
persontrafikken vil køre uden om Aarhus i den daglige passagertrafik efter renoveringen. Svaret må være, at dette
næppe vil være tilfældet, da Aarhus er Danmark næststørste by.
De langsigtede effekter
Etableringen af det triangulære banenet og den hermed følgende opgraderingen af banenettet omkring Aarhus
vil betyde en reduceret tid på godstransport gennem Jylland. Reduktionen af transporttiden vil udgøre op mod én
time for hvert godstog, og vil dermed gøre banegodstransporten mere
konkurrencedygtig, hvormed EU’s målsæt-
ninger for banegodset understøttes.
Der vil således være større potentiale for at transport af gods gennem Jylland vil kunne aflaste motorvej E45,
henset til den potentielle overflytning af gods fra lastbiler til jernbane.
Beslutningen
Der er behov for at Danmark
Folketinget
nu træffer en beslutning om det supplerede anlægsarbejde ved re-
noveringen af Aarhus H, da det vil have samfundsmæssige relevans og udbytte.
Det er således nødvendigt, at investeringen i den nu planlagte renoveringsløsning for Aarhus H suppleres med
investeringen i den her præsenterede anlægsinvestering i en kort jernbaneshunt, samt at dette sker i et samlet
langsigtet samfundsmæssigt perspektiv.
Dansk Banegods
2|2