Den 9. april 2024
FORSLAG TIL FORBEDREDE RAMMEBETINGELSER, DER KAN STYRKE DEN
KOLLEKTIVE TRANSPORT OG ØNSKER TIL MOBILITETSPULJEN
Indledning
Trafikselskabernes opgave er at sikre mest mulig kollektiv transport til danskerne inden for de midler, der
politisk er afsat til det. Det gør vi med stor glæde og engagement hver eneste dag. Men der er brug for en
modernisering af rammebetingelserne, hvis vi fortsat skal kunne udvikle den kollektive transport, så den
bliver til størst mulig gavn for danskerne, samfundet og miljøet. Nedenfor ses trafikselskabernes forslag til
forbedrede rammebetingelser, der kan styrke den kollektive transport i Danmark, samt trafikselskabernes
ønsker til udmøntning af mobilitetspuljen:
I. FORSLAG TIL FORBEDREDE RAMMEBETINGELSER
1.
En mere moderne og fleksibel lov om trafikselskaber
Trafikselskabernes aktiviteter er reguleret af lov om trafikselskaber, og den er ikke ændret grundlæggende
siden den blev vedtaget i 2005 Der er behov for en modernisering, så trafikselskaberne får mulighed for at
understøtte mobiliteten i landområder med nye tilbud som samkørsel, frivilligbusser og trafikknudepunkter
(jf. pjecen ”Styrk mobiliteten i landområderne”:
Mobilitetspjece).
Det bedste ville være en mere generel og
smidig lov, som også kan omfavne fremtidige innovative løsninger.
2.
Bedre rammer for at lave trafikknudepunkter (HUBs)
Formålet med et trafikknudepunkt er at styrke sammenhængen mellem transportformer. Det kan f.eks.
være ved en station, hvor cykel og bil kan parkeres trygt, mens passageren tager tog og bus på arbejde.
Gode HUBs gør det attraktivt at vælge den kollektive trafik, og har vist sig succesfulde i bl.a. Holland.
3.
Bedre rammer for at lade samkørsel understøtte bus og tog
Der er meget at hente, hvis bare nogen af de mange tomme sæder i bilerne kunne blive udnyttet. Flere
trafikselskaber har gennemført succesfulde forsøg med samkørsel, hvor der bl.a. forsøges med at give et
lille tilskud til samkørslen, og hvor samkørslen samtænkes med den øvrige kollektive trafik. Trafikselska-
bernes ambition er, at samkørsel skal kunne supplere den øvrige kollektive transport i landområderne.
Men det kræver, at det bliver mere attraktivt for de bilister, der deltager, og at trafikselskaberne får et
større råderum til at indgå den type aftaler, og bedre udnytte de mange tomme sæder i bilerne. Det skal
for god ordens skyld understreges, at trafikselskabernes forslag hverken handler om Uber eller taxakørsel.
1