Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2846808_0001.png
Teknik & Miljø
Park & Mobilitet
Transportudvalget
Att.: Rasmus Prehn
Folketinget Christiansborg
1240 København K
Frodesgade 30, 6700 Esbjerg
Dato
Sagsid
2. april 2024
24/479
Esbjerg Nærbane
Esbjerg Kommune, Varde Kommune og Sydtrafik fik i 2013 udarbejdet en
screeningsanalyse, der vurderede mulighederne for etablering af en
nærbane på strækningen Ribe – Esbjerg – Varde – Oksbøl.
Rapporten opstillede tre etaper/scenarier for etablering af nærbanen,
nemlig:
Etape A med etablering af en ny Jerne Station
Etape B med halvtimedrift (også på strækningen Oksbøl-Varde) krævende
hastighedsopgraderinger syd for Bramming (inkl. et dobbeltspor 700 m ud af
Bramming), hastighedsopgradering på strækningen Varde-Tistrup, bedre
krydsmuligheder Oksbøl-Varde samt anvendelse af to ekstra togsæt.
Etape C med S-togslignende 20 minutters drift mellem Oksbøl-Varde-Esbjerg-
Ribe. Etapen ville kræve en stor renovering af Vestbanen, ca. 2 km dobbeltspor
ved Guldager samt yderligere et ekstra togsæt.
Både etape A og B viste samfundsøkonomisk rentabilitet, mens
rentabiliteten i etape C afhang en del af de valgte forudsætninger i
beregningerne.
Siden er en del af anbefalingerne fra denne rapport blevet gennemført.
Det drejer sig for eksempel om etablering af Jerne Station samt
tilnærmet halvtimedrift på strækningerne Esbjerg – Varde og Esbjerg –
Ribe.
I lyset af, at der for tiden implementeres et nyt signalsystem, og at der
overvejes indsat batteritog i den fremtidige drift på banestrækninger
uden for det elektrificerede hovednet, har de to kommuner og Sydtrafik
fået udarbejdet en opfølgning på 2013-analysen for at undersøge,
hvorvidt disse tiltag vil muliggøre en gennemførelse af forslagene med
færre krav til investeringer.
Telefon
76 16 16 16
www.esbjerg.dk
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 201: Henvendelse af 5/4-24 vedrørende Esbjerg Nærbane, fra Esbjerg Kommune, Varde Kommune og Sydtrafik
2846808_0002.png
Teknik & Miljø
Park & Mobilitet
Denne nye analyse viser:
Et mere sammenhængende kollektiv trafiktilbud vil kunne opnås ved at indføre
stop for DSBs regionaltog på stationerne i Jerne og Tjæreborg.
Kortere rejsetid kan opnås i forlængelse af etableringen af nyt signalsystem og
indførsel af batteritog.
Holdetiden i Esbjerg kan reduceres for at skabe en bedre sammenhæng for
togrejsende, som rejser mellem destinationer syd/øst for Esbjerg og nord for
Esbjerg.
Højere betjeningsfrekvens kan indføres med 20-minutters-drift mellem Esbjerg
og Varde uden behov for indsættelse af yderligere togsæt.
Der skal derfor opfordres til, at der fra statens side arbejdes på at
gennemføre disse tiltag og på sigt også arbejdes hen imod at gennemføre
den tidligere foreslåede etape B. Det skal ligeledes ses i sammenhæng
med, at man tilsyneladende ikke har sikret den fulde
samfundsøkonomiske gevinst ved etableringen af Jerne Station ved at
lade regionaltog, der betjener stationer øst for Bramming, standse her og
i Tjæreborg.
I den forbindelse er det også vigtigt, at strækningen mellem Varde og
Oksbøl forbliver tilknyttet de andre strækninger. Med andre ord skal det
sikres, at denne strækning fortsat kan indgå i den samlede
nærbanebetjening og benytte samme togsæt og signalsystem som på de
øvrige strækninger. Dette skal også ses i sammenhæng med, at sporet
fra Varde Station ud til Oksbøl Kaserne er pålagt et beredskabskrav, hvor
sporet skal være til rådighed for Forsvaret og ikke må nedlægges.
Med venlig hilsen
____________________
Jesper Frost Rasmussen
Borgmester
Esbjerg Kommune
____________________
Mads Sørensen
Borgmester
Varde Kommune
____________________
Preben Friis-Hauge
Bestyrelsesformand
Sydtrafik
Bilag:
Rapport. Analyse af Esbjerg Nærbane. December 2023
Nærbane Ribe-Esbjerg-Varde-Oksbøl. Januar 2013
(kan downloades fra
https://sydtrafik.dk/media/svhnovu0/slutrapport_naerbane_ribe-esbjerg-
varde-oksboel_adlegacy.pdf)
-2-