Teknik & Miljø
Park & Mobilitet
Transportudvalget
Att.: Rasmus Prehn
Folketinget Christiansborg
1240 København K
Frodesgade 30, 6700 Esbjerg
Dato
Sagsid
2. april 2024
24/479
Esbjerg Nærbane
Esbjerg Kommune, Varde Kommune og Sydtrafik fik i 2013 udarbejdet en
screeningsanalyse, der vurderede mulighederne for etablering af en
nærbane på strækningen Ribe – Esbjerg – Varde – Oksbøl.
Rapporten opstillede tre etaper/scenarier for etablering af nærbanen,
nemlig:
Etape A med etablering af en ny Jerne Station
Etape B med halvtimedrift (også på strækningen Oksbøl-Varde) krævende
hastighedsopgraderinger syd for Bramming (inkl. et dobbeltspor 700 m ud af
Bramming), hastighedsopgradering på strækningen Varde-Tistrup, bedre
krydsmuligheder Oksbøl-Varde samt anvendelse af to ekstra togsæt.
Etape C med S-togslignende 20 minutters drift mellem Oksbøl-Varde-Esbjerg-
Ribe. Etapen ville kræve en stor renovering af Vestbanen, ca. 2 km dobbeltspor
ved Guldager samt yderligere et ekstra togsæt.
Både etape A og B viste samfundsøkonomisk rentabilitet, mens
rentabiliteten i etape C afhang en del af de valgte forudsætninger i
beregningerne.
Siden er en del af anbefalingerne fra denne rapport blevet gennemført.
Det drejer sig for eksempel om etablering af Jerne Station samt
tilnærmet halvtimedrift på strækningerne Esbjerg – Varde og Esbjerg –
Ribe.
I lyset af, at der for tiden implementeres et nyt signalsystem, og at der
overvejes indsat batteritog i den fremtidige drift på banestrækninger
uden for det elektrificerede hovednet, har de to kommuner og Sydtrafik
fået udarbejdet en opfølgning på 2013-analysen for at undersøge,
hvorvidt disse tiltag vil muliggøre en gennemførelse af forslagene med
færre krav til investeringer.
Telefon
76 16 16 16
www.esbjerg.dk