Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2766107_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport august 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 6
Metode...................................................................................................................... 6
Udrulningskort .................................................................................. 7
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 11
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 11
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 14
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 19
S-bane ..................................................................................................................... 21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 249 tog, heraf er 214 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger stort set planen. I løbet af som-
meren er der opnået mange permanente ibrugtagningstilladelser til ABs og IC3. Ligeledes er der
også god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der
pt. er sat i drift under en rammegodkendelse. En stor milepæl blev i juni måned opnået med ud-
rustningen af det sidste almindelige IC3 tog (dvs. ikke Indusi). Der udestår således nu kun perma-
nente ibrugtagningstilladelser til de sidst udrustede IC3-tog.
Projektet har aktuelt to udfordringer. Den ene omhandler som tidligere rapporteret, at leverandø-
ren har mangel på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte
til andre, lignende komponenter. Dette vil kunne berøre alle togtyper. Problemet er, at en udskift-
ning af én hardwarekomponent til en anden, lignende komponent betyder, at den nye komponent
skal sikkerhedsgodkendes separat, inden den kan anvendes, og dette kan forsinke projektet. Ba-
nedanmark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen i forhold til en løsning og ar-
bejder på at afdække den konkrete risiko for projektet samt identificere mitigerende handlinger,
så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så
snart som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end
arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600
km jernbane. Den seneste ibrugtagne strækning er (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) i
juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er
vurderet grøn. Den næste store milepæl er at hovedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn
(RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig
vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå, som et led i at ensarte
togkontrollen på hele fjernbanen.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke blevet fuldt leveret ved ibrugtagningen i april 2023.
Den resterende funktionalitet vil blive leveret i løbet af andet halvår 2024, idet det er en forud-
sætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrulningsplanen. Genplan-
lægningen går langsommere end aftalt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Øst-
danmark af de leverancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil
komme forsinkelser, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status
vurderes som gul, men tenderer fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes
dette bl.a., at Banedanmark ser en stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel,
som ikke understøtter den samlede og parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligehol-
delsesaktiviteter. Derudover har Alstom udfordringer med at integrere visse komponenter med
Banedanmarks infrastruktur, hvilket udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Al-
stom har fremlagt en løsning på integrationsudfordringen, som er blevet testet, og Banedanmark
og Alstom analyserer resultatet. Om det er muligt at gennemføre planen som forudsat, vil dog
først kunne endeligt afklares ultimo 2023, når Alstom fremlægger sin opdaterede plan.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil kunne
gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede opstå-
ede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal nye projekter fra Infrastrukturplanen inte-
greres. Det vil i forbindelse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, hvilke konse-
kvenser dette har for udrulningsplanen, herunder om udrulningen kan afsluttes inden for Ba-
nedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat. Det
skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem
på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionali-
teterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Der arbejdes fortsat med de anbefalinger, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms
processer til at styre udvikling, kvalitetssikring og integrationen af deres produkter, dels af den
indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering. Alstom og Banedan-
mark har lavet en juridisk bindende aftale om, at tredjeparten skal bistå med at kvalitetssikre, at
anbefalingerne implementeres.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet.
I maj 2023 blev de afsluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslut-
ning af projektet, som forventes leveret ved udgangen af 2023.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/21
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/21
3 Udrulningskort
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/21
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 11 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Siden sidst rapporteres en ny risiko: Disaster Recovery Center (DRC). En risiko har ændret navn:
Risikoen TMS Leveranceplan har ændret titel til TMS leverancer, da det er leverancerne, som den
primære risiko nu relateres til.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2023
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/21
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS Leverancer (Tidligere: TMS leveranceplan)
(risiko for
manglende funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af ud-
rulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Disaster Recovery Center (DRC)
(til trafikafvikling i en situa-
tion, hvor de alm. trafiktårne ikke kan benyttes).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/21
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 249 tog, heraf er 214 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
249
13
22
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
214
Generelt er der god fremdrift i projektet, og aktiviteterne følger stort set planen. I løbet af som-
meren er der opnået mange permanente ibrugtagningstilladelser til ABs og IC3. Ligeledes er der
også god fremdrift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der
pt. er sat i drift under en rammegodkendelse. En stor milepæl blev i juni måned opnået med ud-
rustningen af det sidste almindelige IC3-tog. Der udestår således nu kun permanente ibrugtag-
ningstilladelser til de sidst udrustede tog.
Projektet har aktuelt to udfordringer. Den ene udfordring har været rapporteret tidligere, og om-
handler, at leverandøren oplyser, at der er mangel på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde,
at leverandøren er nødt til at skifte til nogle andre, lignende, komponenter. Dette vil kunne berøre
alle togtyper. Problemet er, at en udskiftning af hardwarekomponent til en lignende betyder, at
den nye komponent skal sikkerhedsgodkendes separat inden den kan anvendes, og dette kan
forsinke projektet. Banedanmark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen i forhold
til en løsning, og arbejder på at afdække den konkrete risiko for projektet, samt identificere miti-
gerende handlinger, så projektplanen ikke påvirkes negativt.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Opgraderingen er derfor særlig vigtig for operatørerne. Projektet arbejder
på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så snart som muligt, hvilket kan betyde, at base-
lineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer,
hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/21
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Næste programmilepæl er de tog, der skal bruges ved K24 samt seks af Lokaltogs IC2 tog. Fsva.
de 44 IR4 og de seks IC2 forventes de færdige til tiden. Mht. ABs forventes 21 at være klar, hvil-
ket opdateres i milepælsplanen for ombygning af DSB’s materiel, idet Trafikplangruppen i depar-
tementet vurderer, at konsekvenserne af, at det oprindeligt forudsatte antal ABs (25) ikke helt le-
veres, kan håndteres.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
JUN23
Buffer
-
Behov
-
Alle 79 tog er nu udrustet, godkendt og tilbage i drift. Enkelte tog kører under ramme-
godkendelse, og der udestår nu kun modtagelse af permanente ibrugtagningstilladelser
til de senest udrustede tog.
Klar
DSB IC3 Indusi
NOV25
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class blev som planlagt færdigudrustet i starten af juni og nu er test- og godken-
delsesprocessen i gang. Togene forventes stadig klar til november 2025 og dermed in-
den behovsdatoen.
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt. Der er mindre end 10% sandsynlighed
for en forsinkelse på op til en måned målt mod at have 17 tog klar til november 2025.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Der afventes stadig ibrugtagningstilladelse til FoC, som efter planen skal være opnået til
oktober, hvorefter serieudrustningen opstartes i januar 2024. Togene skal senest være
udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget
senest ultimo 2028, og der er således stadig en betydelig buffer i planen.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/21
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en for-
sinkelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til ultimo 2028.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Serieudrustningen af det tredje serietog er påbegyndt. Det forventes stadig, at 21 tog
kan leveres i december 2023. De sidste fire tog forventes klar i februar 2024.
Risikoniveauet vurderes fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en for-
sinkelse på op til en måned målt mod at have 21 tog klar til K24.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
NOV23
< 10 %
< 1 mdr.
(K24)
Buffer
-
Behov
K24
Udrustningen af IR4-togene går stadig efter planen og pt. pågår udrustningen af tog
nummer 14. Togene forventes klar i november og dermed i tide til K24 som forudsat. Det
er dog en plan med meget lidt buffer.
Risikoniveauet er fortsat ubetydeligt. Der er en 10-20% risiko for en forsinkelse på op til
en måned målt mod færdiggørelse af 44 tog til K24.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
10-20%
<1 mdr
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Ibrugtagningstilladelsen til FoC blev modtaget i juni måned, og serieudrustningen er på-
begyndt. De første seks tog forventes fortsat klar til december og de resterende tog (syv)
til februar 2024.
Risikoniveauet er nu vurderet som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en for-
sinkelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til december 2023. Denne nedskriv-
ning skyldes modtagelsen af ibrugtagningstilladelsen.
10%
<
1 md.
(K24)
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er syv arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end
600 km jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-
Skjern-(Herning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej,
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/21
hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at ho-
vedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et
led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026.
Samtidig vil der blive indført togkontrolsy-
stem på strækningen fra Hobro og nordpå, hvorved der opnås ensartede togkontrolsyste-
mer på hele fjernbanen.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at
kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver en-
kelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at
Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen blev ibrugtaget medio juni. Der har, som det ofte er tilfældet, været nogle –
indtil videre begrænsede – driftsforstyrrelser efter ibrugtagning, som der har været arbej-
det dedikeret på at finde årsager til og løsninger på.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
-
Arbejdet med softwaren er blevet forsinket hos leverandøren. Signalprogrammet afventer
derfor nu en plan og analyse fra leverandøren af konsekvenserne. Det vil blive indskærpet
over for Thales-Strukton, at forsinkelsen ikke må påvirke ibrugtagningen af RO1nord, hvil-
ket de allerede selv har tilkendegivet, at de er opmærksomme på. Det er forventningen, at
der vil komme en afklaring af planen i de kommende uger. Selvom forsinkelsen ikke må
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/21
påvirke ibrugtagningsdatoen for RO1 N, kommer den med en vis risiko, idet indholdet af
DK3.0/3.1 er forudsat i drift inden RO1 N ibrugtages. Dette har stor opmærksomhed.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
20-40 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
Ibrugtagningen er planlagt til at ske i to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koor-
dineret med Aalborg stationsprojektet. Installationsarbejdet går efter planen, dele af det
blev afsluttet i april 2023, mens den resterende del forventes afsluttet i 2024 i forbindelse
med den fælles ibrugtagning med Aalborg St. Fremdriften på strækningen er tilfredsstil-
lende.
Risikoniveauet er uændret og vurderes som middel. Der er 20-40% sandsynlighed for 3-4
måneders forsinkelse målt mod ibrugtagning ultimo 2024.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Medio2025
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Der arbejdes efter planen med ibrugtagning i påsken 2025, og fremdriften er tilfredsstil-
lende. Arbejdet har siden sidst – og efter planen – været begrænset, men tager igen fart,
når testforløbet igangsættes til efteråret. Som forudsat blev det sidste installationsarbejde
mellem Esbjerg og Lunderskov færdigt i maj med undtagelse af enkelte arbejder, som ef-
ter aftale udføres senere.
Risikoniveauet er uændret med en sandsynlighed på 20-40% for 1-2 måneders forsinkelse
målt mod ibrugtagning i påsken 2025.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Det endelige signallayout for strækningen blev godkendt primo maj 2023. Det endelige
design for Aarhus H forventes godkendt i efteråret. Installationsarbejdet begyndte på
strækningen primo juni 2023, og vil begynde på Aarhus H i starten af 2025. Ibrugtagnin-
gen vil starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil resten af strækningen følge. Efter
ibrugtagningen vil der restere nogle arbejder på Aarhus H, som er aftalt gennemført til ok-
tober 2026.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som højt med 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse
på 5-6 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Det skyldes, at Signalprogrammets
arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombygningen af Aarhus H, som
endnu er på et tidligt stadie. Det betyder, at der er en indbygget risiko for, at Signalpro-
grammets design kan blive påvirket. Dertil kommer, at Elektrificeringsprogrammet har ryk-
ket arbejder til 2026, som kan have indvirkning på designkoordineringen mellem Signal-
programmet og Elektrificeringsprogrammet. Dette er under afklaring, og der foregår tæt
koordinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så smidig en projektgennemfø-
relse som muligt. Signalprogrammet har fokus på at minimere sandsynligheden for samt
konsekvensen ved ændringer i designgrundlaget for strækningen. Det er forventningen, at
risikoniveauet vil kunne blive revurderet, når den opdaterede udførselsplan er godkendt
og tilpasset med leverandøren, og når det endelige design af Aahus H er godkendt i efter-
året.
40-60 %
5-6
mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/21
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022. Der fremgår denne gang en ri-
sikovurdering selvom arbejdet med strækningen endnu er i den spæde start. Det forven-
tes, at det endelige design vil blive godkendt i marts 2024. Leverandøren afleverede det
første udkast i juli 2023. Der er opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på
strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko forbundet med
samtidige arbejder. Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende, og det er fortsat for-
ventningen, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i 2027. I den
seneste opdatering af Banedanmarks Anlægsplan er det blevet justeret således, at DSB’s
behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan opretholdes til ultimo 2027.
Dette skal afspejles i Banedanmarks aftale med signalleverandøren, hvor ibrugtagning pt.
er forudsat medio 2027.
Risikoniveauet vurderes som lavt. Der er 10-20% sandsynlighed for en 1-2 måneders for-
sinkelse målt mod ibrugtagning ultimo 2027.
NY
10-20 %
1-2
mdr.
(ultimo
2027)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/21
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023,
så mere end 160 sporkilometer nu er udrustet
med ERTMS i Østdanmark.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke blevet fuldt leveret ved ibrugtagningen i april 2023.
Den resterende funktionalitet vil blive leveret i løbet af andet halvår 2024, idet det er en forud-
sætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning, (Roskilde)-Holbæk-
Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrulningsplanen. Genplan-
lægningen går langsommere end aftalt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Øst-
danmark af de leverancer, som allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil
komme forsinkelser, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status
vurderes som gul, men tenderer fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes
dette bl.a., at Banedanmark ser en stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel,
som ikke understøtter den samlede og parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligehol-
delsesaktiviteter. Derudover har Alstom udfordringer med at integrere visse komponenter med
Banedanmarks infrastruktur, hvilket udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Al-
stom har fremlagt en løsning på integrationsudfordringen, som er blevet testet, og Banedanmark
og Alstom analyserer resultatet. Om det er muligt at gennemføre planen som forudsat, vil dog
først kunne endeligt afklares ultimo 2023, når Alstom fremlægger sin opdaterede plan.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil kunne
gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede opstå-
ede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal nye projekter fra Infrastrukturplanen inte-
greres. Det vil i forbindelse med den igangværende genplanlægning blive vurderet, hvilke konse-
kvenser dette har for udrulningsplanen, herunder om udrulningen kan afsluttes inden for Ba-
nedanmarks Anlægsplan.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu Roskilde – Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Status for den næste milepæl på projektets kritiske vej er vurderet grå grundet igangværende af-
klaring af tidsplan sammenholdt med integrationsudfordringerne, som spiller en afgørende rolle i
vurderingen af projektets plan. Den sidste milepæl fastholdes i rød, grundet udfordringerne, som
er beskrevet i det dertilhørende afsnit.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/21
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Installationsarbejdet følger planen, og Alstom har leveret en plan som pt. gennemgås.
Samtidig pågår analyse af test af arbejdet med integrationen af sporskifter. Henset til det
igangværende arbejde er status grå og risikovurderingen udgår.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark har nu modtaget et opdateret planudkast fra Alstom, som yderligere un-
derbygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægs-
planen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen sta-
dig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tids-
punkt. Øvrige milepæle er grå, da de undergår genplanlægning.
ISSUE
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
ISSUE
Banedanmark har modtaget et planudkast fra Alstom, som underbygger Banedanmarks
vurdering af, at Alstom bliver forsinket ud over Anlægsplanens ramme, hvorfor status er
rød og risikoprofilen er i issue. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedanmark
ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt. Øvrige milepæle er grå,
da de undergår genplanlægning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/21
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025, som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlæg-
ningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Der arbejdes fortsat med de anbefalinger, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms
processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i
fremdriften gennem Alstoms rapportering. Alstom og Banedanmark har lavet en juridisk bin-
dende aftale om, at tredjeparten skal bistå med at kvalitetssikre, at anbefalingerne implemente-
res
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som først blev ibrugtaget i
april 2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/21
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet (stod klart inden ibrugtagningen). Således er
alle basisfunktioner endnu ikke implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet
af 2024 (en forudsætning for at den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på af-
slutningen af fasen fastholdes derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt
kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der
var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den ef-
terfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase
2-5 ikke farvevurderes.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrug-
tagning først finder sted i december 2023.
ISSUE
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
2766107_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/21
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttede.
I maj 2023 blev de afsluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslut-
ning af projektet.
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 20: Statusrapport for Signalprogrammet for august 2023
Signalprogrammet
Statusrapport august 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V