3. april 2024
Kære medlemmer af Transportudvalget
Jeg skriver vedrørende opgradering af Rute 9 på Lolland, hvor der i forbindelse med trafikforliget for 2035
blev tildelt 400 mio. kr. til Lolland Kommune.
I en tid med krig i Europa og klimakrise er der behov for at udvise økonomisk og klimamæssigt ansvarlighed.
Det er derfor mit håb, at der tages fornyet stilling til, hvordan midlerne bedst anvendes til størst mulig
samfundsøkonomisk værdi og i overensstemmelse med den grønne omstilling. Det kunne eksempelvis
være den foreslåede 0+ løsning, hvor den eksisterende Rute 9 gennem Nørreballe forbedres.
400 mio. kr. for en tidsbesparelse på 20 sekunder, nye trafikale ulemper og forringet miljø
En ny omfartsvej vil ikke betyde bedre fremkommelighed eller medføre en tidsbesparelse af betydning.
Tværtimod vil en ny omfartsvej medføre en tidsbesparelse på omtrent 20 sekunder og introducere nye
trafikale ulemper i området ligesom flere landbrugsejendomme og anden industri vil blive negativt berørt.
Dertil vil den nye omfartsvej medføre miljømæssige konsekvenser og belaste naturen med en ny vej.
Udviklingen på Lolland har skabt nye infrastrukturelle behov
Trafikforliget er baseret på tal fra 2010, og der er siden sket markante ændringer på Lolland, som har skabt
nye infrastrukturelle behov. Det gælder projekter som Femern Bælt, Erhvervsparken ved Maribo og
udviklingsplanerne for Stensø erhvervsområde syd for Nakskov, som alle kalder på optimering af
infrastrukturen på det sydlige Lolland.
Ligeledes er der ikke kapacitetsudfordringer på Rute 9. Eksempelvis kører der nu mindre langsomkørende
trafik på Rute 9 som følge af omlægning af transporten af sukkerroer til sukkerfabrikkerne. Derudover har
udvidelse af sejlrenden i Nakskov mindsket trafikken, idet en større andel af virksomhedsproduktionen kan
fragtes med skib i stedet for på vejene.
Der er derfor ikke behov for en stor omfartsvej ved Nørreballe. Det giver hverken samfundsøkonomisk eller
klimamæssigt mening. Jeg håber derfor, at I vil tage de ovenstående argumenter i betragtning, når der skal
tages stilling til, hvordan de 400 mio. kr. bedst anvendes på Lolland. Et alternativ kunne eksempelvis være
at vælge den foreslåede 0+ løsning, hvor den eksisterende Rute 9 gennem Nørreballe forbedres.
Med venlig hilsen
Klaus Pedersen,
Borger og landmand i Nørreballe