Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2765618_0001.png
Udvidelse
af Øresunds-
motorvejen
Resumé af Miljøkonsekvensvurdering
Informationspjece – xx 2023
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0002.png
Idéfase
Miljøkonse-
kvensvurdering
Høring
Politisk
behandling
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0003.png
Kære læser,
I 2021 blev det politisk besluttet i Folketinget,
at Øresundsmotorvejen skal udvides for at øge
fremkommeligheden og sikkerheden på stræk­
ningen fra Centrumforbindelsen til Øresunds­
tunnelen. Sund & Bælt har i samarbejde med
eksterne rådgivere undersøgt, hvordan en
udvidelse kan finde sted, og hvad effekten vil
være både under anlægsfasen og i driftsfasen.
Dette arbejde har udmøntet sig i en omfattende
miljøkonsekvensrapport.
Som en del af denne proces afholdt Sund & Bælt i
sommeren 2022 en offentlig idéfasehøring, hvor
offentligheden kunne komme med input til, hvad
der skulle behandles i miljøkonsekvensvurderin­
gen, der indgår i det politiske beslutningsgrundlag
for projektet.
Resultaterne af undersøgelserne i miljøkonse­
kvensvurderingen foreligger nu og er udførligt
beskrevet i den samlede miljøkonsekvensrapport,
der sammen med de underliggende rapporter
beskriver udvidelsen af Øresundsmotorvejen og
dens effekter.
Meningen med denne publikation er at give et
lettilgængeligt og ikke­teknisk resume af de
mange undersøgelser og analyser, der ligger til
grund for den endelige rapport. Ambitionen er,
at du relativt nemt og overskueligt kan danne dig
et indtryk af projektet og dets konsekvenser.
Da det er et sammendrag, er der flere steder i
publikationen henvisning til den samlede
Miljøkonsekvensrapport. Denne og alle bag­
grundsrapporter er tilgængelige på Sund &
Bælts hjemmeside.
God læselyst.
Miljøkonsekvensvurderingen
kaldtes tidligere VVM-undersøgelse. VVM stod for: Vurdering af Virkninger på
Miljøet.
Miljøkonsekvensvurderingen skal tilvejebringe tilstrækkelig viden til, at politikere,
virksomheder og borgere kan vurdere projektets virkninger på miljøet og
sammenligne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at vejprojektet bliver bedst
muligt tilpasset omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
Detail-
projektering
Ekspropriation
Anlæg
Færdig vej
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0004.png
København
indre by
Vesterbro
Amagerbro
Tårnby
Amager
Strandpark
Valby
Sundbyvester
Øresundsbron
Fields
Tårnby
Københavns
Lufthavn
Avedøre
Holme
Kalvebod Fælled
Kastrup
Dragør
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
Forord – Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Øresundsmotorvejen i dag
Den politiske aftale bag miljøkonsekvensvurderingen
Trafik på Øresundsmotorvejen nu og i fremtiden
Effekter og gevinster
Sammenhæng med andre udbygninger
Udvidelse af Øresundsmotorvejen – hvordan?
Miljø
Natur og biodiversitet
Støj
Klima
Vand fra motorvejen
Hvilke løsningsmuligheder har vi undersøgt?
Hvad sker der lige nu?
Hvad sker der efter miljøkonsekvensvurderingen?
3
6
8
9
10
11
12
14
17
17
18
18
19
21
22
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0006.png
Øresundsmotorvejen i dag
Øresundsmotorvejen er ca. 9 km lang og forbinder
Vestamager med Øresundstunnellen ved Kastrup
øst for Københavns Lufthavn. Der er etableret
tilslutningsanlæg ved Ørestad, Tårnby og luft­
havnen. På Vestamager har Øresundsmotorvejen
forbindelse til København via Centrumforbindel­
sen og Sjællandsbroen, og forbindelse til det
øvrige motorvejsnet mod vest ad E20 (Amager­
motorvejen).
Center Boulevard
Motorvejen er taget i brug i 1997 som firesporet
motorvej med to spor i hver retning samt nødspor.
Den blev tilsluttet Øresundsbron ved dennes
åbning i 2000. Øresundsmotorvejen blev anlagt
således, at der er mulighed for en senere ud­
bygning til tre spor i hver retning via en bred
Amager Landevej
TÅR
KOMM
Oliefabriksvej
61
Trods den relativt korte strækning er Øresunds­
motorvejen en af de vigtigste og travleste
20
København C
trafikforbindelser i Danmark. Internationalt binder
motorvejen via Øresundsbron den skandinaviske
63
64
halvø sammen med det europæiske kontinent.
Lokalt
2
strækningen en vigtig trafikåre for
6
er
borgere og erhvervsdrivende i dagligdagen
Ørestad
19
samtidig med, at den er en travl trafikforbindelse
til og fra Københavns Lufthavn.
Kongelundsvej
Englandsvej
NORD
Ørestad Boulevard
Øresundsmotorvejen er den
6. mest
67
66
belastede motorvej
i Danmark med
65
hensyn til forsinkelser, og der er store
18
med omfat­
udfordringer i myldretiden
Tårnby
tende kødannelser.
68
17
KØBENHAVNS
KOMMUNE
Delstrækninger
Sammenfletningen TSA 20
Parallelrampe
Ekstra spor på Øresundsmotorvejen
Amager Strandvej TSA 15-16
Ingen ekstra spor på Øresundsmotorvejen
Amagermotorvejen (VD)
Kongelundsvej
Oliefabriksvej
NORD
62
20
København C
63
64
Ørestad Boulevard
Center Boulevard
65
66
19
Ørestad
KØBENHAVNS
KOMMUNE
61
Delstrækninger
6
Sammenfletningen TSA 20
Parallelrampe
Ekstra spor på Øresundsmotorvejen
Amager Strandvej TSA 15-16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0007.png
midterrabat. Det er løsningsmuligheder for en
sådan udbygning, der nu er miljøkonsekvensvur­
deret. Miljøkonsekvensvurderingen dækker den
fulde motorvejsstrækning på ca. 9 km.
Motorvejsstrækningen forløber gennem et områ­
de, hvor naturen allerede er forstyrret af den
eksisterende motorvej. Den grænser op til blandt
andet jernbane, erhvervsområder såvel som
boligkvarterer.
I 2001­2002 blev motorvejens tilslutning til
Ørestaden og Fields udbygget. I 2011 blev de
vestvendte ramper fra Englandsvej forlænget til
Ørestad og afkørsel 20, København C.
Formålet med udvidelsen af Øresunds­
motorvejen er at
forbedre fremkomme-
ligheden på Øresundsmotorvejen
ved
udvidelser på de strækninger og tilslut­
ningsanlæg, der er – eller vil blive –
flaskehalse de kommende 15 år.
Amager Landevej
Amager Strandvej
TÅRNBY
KOMMUNE
Englandsvej
15
Lufthavn
70
18
Tårnby
17
Lufthavn V
Metro
67
68
69
16
Lufthavn Ø
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0008.png
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurderingen
2035
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen er en del af
Folketingets Infrastrukturplan 2035, der blev
indgået i juni 2021. Infrastrukturaftalen er en
bred politisk aftale indgået af den daværende
regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne. Den del
af aftalen, der omfatter fremtidens veje, står
Enhedslisten og Alternativet uden for.
Sund & Bælt er den dagligt ansvarlige infra-
strukturforvalter af Øresund Landanlæg, som
Øresundsmotorvejen er en del af. Det er vores
ansvar at sikre, at den nødvendige kapacitet er til
stede på Øresundsmotorvejen. Derfor er det også
os, politikerne har givet opgaven med at under-
søge mulighederne for en udvidelse. Vores præci-
se opgave er beskrevet i projektkommissoriet
https://sundogbaelt.dk/media/bdpiwdgk/kom-
missorium-for-milj%C3%B8konsekvensvurde-
ring-af-%C3%B8resundsmotorvejen.pdf
Infrastrukturplan 2035
omfatter en
række kommende infrastrukturprojekter
i Danmark i perioden 2022­2035. Der er
tale om en meget omfattende infra­
strukturplan, hvor der afsættes mere
end 160 mia. kr. til nye infrastruktur­
investeringer over hele landet
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0009.png
Trafik på Øresundsmotor­
vejen nu og i fremtiden
På store dele af Øresundsmotorvejen registreres
der i dag trængselsproblemer i myldretiden og
omfattende kødannelse ved for eksempel trafik­
ulykker ­ primært på den vestlige strækning og
på tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby.
Med den forventede trafikvækst, vil Øresunds­
motorvejen fremover i endnu højere grad risikere
at være en trafikal flaskehals med kritisk trængsel.
Flere biler i fremtiden
Gennemsnitligt kører der på hverdage mellem
31.750 og 88.000 køretøjer i døgnet på
Øresundsmotorvejen. Færrest i den østlige ende
og flest mellem tilslutningsanlæg 19 og 20 ved
sammenslutningen til Centrumforbindelsen og
Amagermotorvejen i vest.
Trafikberegninger viser, at trafikken på Øresunds­
motorvejen frem mod 2040 vil stige med 20­
60%.
Ned med hastigheden – op med sikkerheden
For den eksisterende strækning fra tilslutnings­
anlæg 20 mod Amager Strandvej i øst er den
5 trafiktællestationer
med i alt 42
såkaldte tællespoler i asfalten måler
trafikken på Øresundsmotorvejen
døgnet rundt hele året.
tilladte hastighed i dag 110 km/t. Fra Avedøre
Holme på Amagermotorvejen til tilslutningsanlæg
20 er den tilladte maksimale hastighed 90 km/t.
For at imødegå den forværrede trafiksikkerhed på
motorvejen, der er en følge af smalle vognbaner,
tætliggende tilslutningsanlæg og en stadigt
stigende trafikmængde, er en del af projektløs­
ningsforslaget at implementere ny lavere hastig­
hed på 90 km/t på hele Øresundsmotorvejen. En
hastighedsnedsættelse mellem tilslutningsanlæg
20 og Amager Strandvej vil skabe bedre trafikalt
flow på strækningen og mindske antallet af
ulykker.
En udvidelse af Øresundsmotorvejen vil øge
kapaciteten på vejen. Det vil medføre, at der vil
komme flere biler på vejen. Forskellen på trafikken
med og uden en udvidelse vil i 2040 være ca. 6%.
ANTAL BILER PR. DØGN (ÅDT)
Trafikfremskrivninger for
Øresundsmotorvejen (ØMV)
Tilslutningsanlæg 20
Mellem tilslutningsanlæg 19 og 20
Mellem tilslutningsanlæg 18 og 19
Mellem tilslutningsanlæg 17 og 18
Mellem
tilslutningsanlæg 16 og 17
Trafikken
i dag (2018)
71.592
88.002
73.898
55.002
31.780
Ikke udvidet
(2040)
112.155
139.028
114.543
87.514
38.444
Udvidet
(2040)
119.582
144.349
119.020
93.953
46.449
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0010.png
Effekter og gevinster
En udvidelse af Øresundsmotorvejen vil medføre,
at trængslen afhjælpes. Dermed sikres en mere
forudsigelig rejsetid til glæde for de daglige
pendlere og ikke mindst for de rejsende til luft-
havnen.
I dag er der forsinkelser på den vestlige del af
Øresundsmotorvejen på over 200 køretøjstimer
pr. kilometer på hverdage, og belastningsgraden
er over 95% i den vestlige ende.
Sagt på en anden måde køres der i dag kolonne-
kørsel i myldretiden. Når der opstår selv mindre
forstyrrelser, medfører de chokbølger og trafikken
går i stå.
2040­scenariet afværges
Ser vi frem til 2040 vil dette trafikbillede være
gældende for hele strækningen frem til Lufthav-
nens vestlige tilslutningsanlæg, og myldretiden vil
strække sig over flere timer end i dag.
Udvides motorvejen, vil der i 2040 være en bedre
trafikafvikling end det ses i dag. Dog vil der
forsat være kolonnekørsel i perioder i myldretiden
på kortere dele af strækningen.
Trafikprognoserne
er udarbejdet ved
hjælp af trafikmodeller og generelle
vækstforudsætninger, der er baseret på
en række grundlæggende forudsætnin­
ger om økonomisk vækst, befolknings­
og arbejdspladsudvikling og adfærd.
I hovedstadsområdet anvender Metro­
selskabet, kommuner, Vejdirektoratet og
Sund & Bælt en fælles trafikmodel
kaldet OTM.
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0011.png
Sammenhæng med andre
projekter og effekter af en
mulig Østlig Ringvej
Et travlt nærmiljø
Området omkring Øresundsmotorvejen består af
jernbane, erhvervsområder og boligkvarterer. En
række infrastrukturprojekter fra blandt andet
Folketingets Infrastrukturplan 2035 undersøges
eller er allerede under anlæg i lokalområderne
langs motorvejsstrækningen. Som en del af
miljøkonsekvensvurderingen er disse projekter
behandlet i sammenhæng med udvidelsen af
Øresundsmotorvejen for at afdække såkaldte
kumulative effekter. Det vil sige sammenlagte
effekter. Det gælder både trafikalt, anlægs­
teknisk, miljømæssigt og i forhold til arealbehov
og naboinformation.
Anlæg af dobbelte svingbaner på Englandsvej
ved Tårnby Torv (tilslutningsanlæg 18).
Projektet er under anlæg og afhjælper eksi­
sterende trafikale udfordringer.
Udbygning af Amagermotorvejen.
Dette
projekt er en forudsætning for, at udvidelsen
af Øresundsmotorvejen. Sammenfletningen
med Amagermotorvejen er derfor projekteret i
tæt samarbejde med Vejdirektoratet, der er
ansvarlig infrastrukturforvalter på Amager­
motorvejen.
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station.
Grænsefladen til jernbaneprojektet omhandler
eventuelle overlap i arealer eller tid under
projektudførelse. Da projektets plan for udfø­
relse endnu ikke er færdiggjort, fortsættes
koordineringen fremadrettet.
Eventuelt vendespor ved Kastrup.
Jernbane­
projektet er i undersøgelsesfasen og der
foreligger endnu ikke et egentligt projekt­
løsningsforslag. Koordineringen fortsætter
fremadrettet.
Østlig Ringvej
Projektløsningsforslaget for tilslutningsanlægget
til Amager Strandvej tager højde for en fremtidig
Østlig Ringvej. En miljøkonsekvensvurdering for
Østlig Ringvej forventes tidligst at foreligge i
2025 og eventuelt anlæg af Østlig Ringvej for­
ventes først at gå i gang efter udvidelsen af
Øresundsmotorvejen er tilendebragt. Det er
på nuværende tidspunkt endnu ikke endeligt
afklaret, præcist hvordan Østlig Ringvej tilsluttes
Øresundsmotorvejens østlige ende.
Du kan læse mere om de enkelte
projekter på:
www.taarnby.dk:
Anlæg af dobbelte svingbaner
www.vejdirektoratet.dk:
Udbygning af Amagermotorvejen
www.sbf.dk:
Udvidelse af Københavns Lufthavn
Station
Eventuelt vendespor i Kastrup
Østlig Ringvej
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0012.png
Udvidelse af Øresunds­
motorvejen – hvordan?
Miljøkonsekvensvurderingen for udvidelsen af Øresundsmotorvejen tager
udgangspunkt i en overordnet løsningsmodel for fire centrale områder fra
projektets foranalyse.
Sammenfletningen med Amagermotorvejen
Ved sammenfletningen med Amagermotorvejen
udvides Øresundsmotorvejen med et spor i hver
retning fra de eksisterende to spor til tre spor.
Der skabes plads til et ekstra spor ved, at midter­
rabatten reduceres fra 6 m til 2 m og kørebanen
udvides med 1,45 m på hver side af motorvejen.
Ny parallelrampe ved Ørestad
For at undgå at trafikanter fra Center Boulevard
mod København C skal ud på motorvejen, bliver
der etableret en parallelrampe fra tilslutnings­
anlæg 19 mod tilslutningsanlæg 20 i vestgående
retning. Dermed er en del af trængslen på stræk­
ningen samt ind­ og udfletning på selve motor­
vejen fjernet.
62
20
København C
63
64
Kongelundsvej
Oliefabriksvej
NORD
Ørestad Boulevard
Center Boulevard
65
6
19
Ørestad
KØBENHAVNS
KOMMUNE
12
61
Delstrækninger
Sammenfletningen TSA 20
Parallelrampe
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0013.png
Udvidelse af Øresundsmotorvejen med ét
ekstra spor i hver retning fra Vestamager til
Lufthavn Vest
Udvidelsen vil hovedsageligt ske ved at udnytte
den eksisterende midterrabat, men der anvendes
også andre metoder, og derfor er strækningen
af Øresundsmotorvejen som udvides i den
følgende beskrivelse opdelt i nedenstående
tre delstrækninger:
• Fra sammenfletningen med Amagermotorvejen
til Ørestad bliver der 3 spor i hver retning ved
at udvide i midterrabatten og ydersiden af
vejen
• Mellem Ørestad og Tårnbytunnelen bliver der
4 spor i hver retning ved alene at udvide i
midterrabatten
• Mellem Tårnbytunnelen og Lufthavn V bliver
der 3 spor i hver retning ved at udvide i midter­
rabatten og ydersiden af vejen. Selve Tårnby­
tunnelen er forberedt til 3 spor i hver retning, så
her omlægges kun vejstriberne.
Tilslutningsanlægget til Amager Strandvej
Projektløsningsforslaget indeholder en ny vest­
vendt rampe samt en fly­over­rampe, der vil gøre
det muligt at køre direkte på Øresundsmotor­
vejen fra Amager Strandvej i vestgående retning
og lede den venstresvingende trafik fra den
vestlig frakørselsrampe hen over motorvejen til
den østlige side. Der etableres en cykel­ og
gangbro på ca. 410 m tværs over Øresunds­
motorvejen, som forbinder Amager Strandvej,
nord for broen, direkte med cykelsti og fortov, syd
for broen. Dermed adskilles bløde trafikanter fra
bilister, hvilket øger både sikkerhed og fremkom­
melighed i området.
Amager Landevej
Amager Strandvej
TÅRNBY
KOMMUNE
NORD
Englandsvej
18
Tårnby
17
KØBENHAVNS
KOMMUNE
Lufthavn V
Delstrækninger
Sammenfletningen TSA 20
Parallelrampe
Ekstra spor på Øresundsmotorvejen
Amager Strandvej TSA 15-16
Ingen ekstra spor på Øresundsmotorvejen
Amagermotorvejen (VD)
Du kan læse foranalysen af udvidelsen
af Øresundsmotorvejen på www.sbf.dk.
Metro
66
67
68
61
62
69
15
Lufthavn
20
København C
70
63
64
Ørestad Boulevard
Center Boulevard
6
16
Lufthavn Ø
19
Ørestad
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0014.png
Miljø
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen vil påvirke
miljøet. I den udarbejdede miljøkonsekvens­
rapport indgår alle miljøpåvirkninger – både de
direkte, indirekte, afledte og kumulative effekter
under både anlæg og drift.
Vurderingerne af motorvejsudvidelsens eventuelle
påvirkninger omfatter en række faktorer og
samspillet imellem dem. Det drejer sig om:
• Mennesker, fauna og flora
• Jordbund, vand, luft, klima og landskab
• Materielle goder og kulturarv.
0-alternativ eller projektløsningsforslag?
I en miljøkonsekvensvurdering er 0­alternativ
betegnelsen for, hvordan verden vil se ud, hvis vi
ikke foretager tilrettelser eller udvikling af status
quo. Projektløsningsforslaget er derimod beteg­
nelsen for dét projektforslag, der vurderes samlet
set at have den mest positive påvirkning af den
problemstilling, som man søger at løse.
Læs den samlede miljøkonsekvens-
rapport på vores hjemmeside her
Der er udført ekstern kvalitetssikring af materialet for miljøkonsekvens­
vurderingen, herunder af tekniske­, miljømæssige samt trafikale forhold
og af risikoanalysen og anlægsoverslag. Det er konkluderet, at materialet
er af en sådan kvalitet, at der kan træffes politisk beslutning om det
videre forløb med udgangspunkt i miljøkonsekvensvurderingen.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0015.png
Hvad har vi undersøgt?
I miljøkonsekvensvurderingen er der foretaget en kortlægning af
de eksisterende forhold ud fra både eksisterende viden og
feltundersøgelser af naturen omkring motorvejen. Kortlægningen
har blandt andet været forelagt Københavns og Tårnby kommu­
ner og er efterfølgende justeret.
Da området i dag er domineret af den eksisterende Øresunds­
motorvej, vurderes påvirkningerne fra et udvidelsesprojekt at
have en lav til mindre påvirkning på miljøet. Miljøkonsekvens­
vurderingen viser, at projektet kan gennemføres uden væsentlige
negative miljøpåvirkninger.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0016.png
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0017.png
Natur og biodiversitet
Udbygning af motorvejen foregår i et område,
hvor naturen allerede er forstyrret af den eksiste­
rende motorvej. Øresundsmotorvejen vil på
enkelte strækninger blive bredere som konse­
kvens af udvidelsen, men ikke i en grad, hvor det
væsentligt vil ændre forholdene for dyr og planter
i området i forhold til i dag. For de to nærliggende
Natura 2000­områder, ”Vestamager og havet
syd for” og ”Saltholm og omliggende hav”, vurde­
res det, at udvidelsen af Øresundsmotorvejen
ikke vil have en påvirkning.
I anlægsfasen vil der være midlertidige forstyrrel­
ser af naturen i området, der indebærer en risiko
for varige påvirkninger. For eksempel i form af
invasive arter på midlertidigt blotlagte arealer. I
forbindelse med gravearbejder sikres det derfor,
at der ikke sker en spredning af invasive arter. Når
gravearbejdet er afsluttet, vil de blotlagte jorde
blive tilsået med danskproducerede frø af hjem­
mehørende og naturligt forekommende arter i
lokalområdet.
Dette bidrager dels til at hindre, at invasive arter
spreder sig, og dels til at biodiversiteten øges i
området. De nye planter vil for eksempel være til
gavn for insekternes livscyklus, og insekterne vil
danne fødekilde for blandt andet fugle og flager­
mus.
Støj
TITEL TABEL
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen vil betyde, at
støjpåvirkningen langs vejen og andre veje i
lokalområdet vil ændre sig. Både når udvidelsen
er færdig, og imens den anlægges.
Projektstrækningen har i dag 2.970 støjbelastede
boliger. Antallet af støjbelastede boliger stiger i
0-alternativet til 5.606. Ved projektløsnings-
forslaget reduceres antallet af støjbelastede
boliger til ca. 3.929 boliger. Dette skyldes den
nedsættelse af hastigheden på hele motorvejs-
strækningen til 90 km/t, der gennemføres af
sikkerhedsmæssige hensyn. Udvidelsen af
Øresundsmotorvejen vil forbedre støjforholdene
i området i forhold til, hvis motorvejen ikke
udvides.
Antal støjbelastede
boliger langs
Øresundsmotorvejen
Projektforslag
0­alternativ
58-63
dB (A)
2.817
4.215
63-68
dB (A)
797
1.031
68-73
dB (A)
308
351
73-78
dB (A)
7
9
78
dB (A)
­
­
Støjbelastet
58 dB (A)
3.929
5.606
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0018.png
Klima
Når vi udvider en motorvej, skal vi bruge råmate­
rialer som for eksempel stål, beton og asfalt.
Fremstillingen af disse råmaterialer indebærer
udledning af CO
2
og bidrager dermed til den
globale opvarmning.
I anlægsfasen skal der udover råmaterialer
også anvendes entreprenørmaskiner, der typisk
udsender udstødningsgasser samt støv fra for
eksempel jordkørsel. Det vil være et krav til en
fremtidig entreprenør, at udvidelsen af motor­
vejen gennemføres med lav­emissionsmaskiner
hvor muligt og ved brug af genbrugs­ eller
lav­emissionsmaterialer hvor muligt. Den samlede
udledning af CO
2
i anlægsfasen estimeres til et
klimaaftryk på ca. 40.000 t CO
2
.
Når den udvidede Øresundsmotorvej tages i brug,
vil vi have øget kapacitet på vejen, og vi vil se en
øget trafik på vejen. Alligevel vurderes det, at
påvirkningen af luftkvalitet og klima vil være lav
og uden praktisk betydning. En nedsættelse af
hastigheden på hele motorvejsstrækningen til 90
km/t, den løbende udskiftning af den danske
bilpark til elbiler og opladningshybrider samt nye
krav til motorer i benzin­ og dieselbiler bidrager
positivt til det samlede billede.
Vand fra motorvejen
Udvidelsen af Øresundsmotorvejen vil ikke
medføre fysisk påvirkning af vandløb eller hav.
Projektet vurderes heller ikke til at forringe den
nuværende kvalitet eller kvantitet i områdets
grundvand.
Der er i projektløsningsforslaget fokus på at
efterkomme kravene i Vandrammedirektivet og
det vurderes, at der ikke vil være en påvirkning af
den nuværende tilstand eller muligheden for at
opnå god økologisk og kemisk tilstand for over­
fladevandsområdet ”Nordlige Øresund”.
I anlægsfasen kan der ved udgravning til de nye
kørespor blive behov for lænsning af overflade­
vand. Der forventes derudover behov for en
midlertidig grundvandssænkning ved tilslutnings­
anlægget til Amager Strandvej. Inden en eventuel
midlertidig grundvandssænkning vil der blive
udført geotekniske og hydrologiske forundersø­
gelser for at fastlægge eventuelle afværgeforan­
staltninger.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0019.png
Hvilke øvrige løsnings­
muligheder har vi undersøgt?
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen er der
undersøgt en række mulige løsningsforslag, der
blandt andet er modtaget fra borgere og myndig­
heder under projektets idéfase i 2022. I alt 44
forslag og idéer er blevet behandlet, og flere af
disse er indarbejdet i det færdige projektforslag.
Du kan læse de forskellige forslag og Sund &
Bælts svar i Høringsnotat for Idé­ og forslags­
fasen på
xxxxxxxxx.
Tilslutningsanlægget til Amager Strandvej
Størstedelen af løsningsforslagene har relation til
tilslutningsanlægget til Amager Strandvej. Der er
blandt andet undersøgt en rampetilslutning, der
senere er fravalgt.
I det endelige projektløsningsforslag tilgodeses
de bløde trafikanter med en cykel­ og gangbro
over motorvejen, ekspropriation af boliger undgås,
og samtidig tager forslaget højde for en eventuel
senere Østlig Ringvej.
En hel eller delvis overdækning af Øresundsmotorvejen
er ikke en del af dette projekts
kommissorium. En gennemførelse af projektløsningsforslaget for en udvidelse af Øresunds­
motorvejen er ikke en hindring for en eventuel fremtidig overdækning.
Du kan læse mere om arbejdet med en eventuel overdækning hos Amager Vest Lokaludvalg:
Overdækning af Øresundsmotorvejen | Amager Vest Lokaludvalg (kk.dk)
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0020.png
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0021.png
Hvad sker der lige nu?
Høring
Miljøkonsekvensvurderingen sendes i offentlig
høring. Her får borgere, trafikanter, myndigheder,
virksomheder og interesseorganisationer ligesom
i Idéfasen, mulighed for at bidrage med forslag og
synspunkter, der kan indgå i det videre arbejde
med projektet.
Du kender lokalområdet, og kan måske bidrage
med vigtig viden eller indsigt til behandlingen af
miljøkonsekvensvurderingen i et høringssvar.
Et høringssvar kan for eksempel handle om:
• Særlige forhold, som vi skal være opmærksom­
me på
• Hvordan man kan begrænse eventuelle gener
fra vejprojektet
• Andet, som du mener, er relevant for vores
behandling af miljøkonsekvensvurderingen.
Vi holder borgermøde:
Mandag den 6. november 2023 kl.
17.00 på Scandic CPH Strandpark,
Amager Strandvej 401, 2770 Kastrup
Det vil være muligt at følge borger­
mødet online
Eventuelle bemærkninger til
rapporten bedes indsendt
senest den
XX. xxxxxx 2023
til
[email protected] cc
[email protected] med
henvisning til journalnummer
XXXXX
Høringsperioden er fra den
XX. xxxx 2023 til og med den
XX. xxxxx 2023.
Se borgermøde fra maj 2022
I forbindelse med den indledende høring
af projektet i 2022 gennemførte vi en
idéfase, der blandt andet inkluderede et
borgermøde i Kastrup den 19. maj 2022.
Under idéfasen modtog vi 44 forslag og
idéer, der alle er behandlet.
Du kan læse alle de tidligere høringssvar
og se eller gense borgermødet på vores
hjemmeside www.sbf.dk.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0022.png
Hvad sker der efter
høringsfasen?
Politisk behandling
Gennemførelse af projektet forudsætter, at
Folketinget vedtager en anlægslov.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projek-
tet via en anlægslov, og projektet finansieres,
følger ca. 1 - 2 år med detailprojektering, besig-
tigelse mv. efterfulgt af ca. 3 års anlægsarbejde.
Ekspropriation
I det endelige projektløsningsforslag undgås
totalekspropriation af boliger. Det kan dog forsat
blive nødvendigt med midlertidig erhvervelse af
(arbejds)arealer. Nødvendighed og eventuelt
omfang vil blive fastlagt som en del af detail-
projekteringen.
Anlæg
Anlægsarbejderne vil påvirke hele strækningen
i skiftende faser og arbejdsområder. I arbejds-
områderne nedsættes hastigheden til 80 km/t
dog 50 km/t ved til- og afkørsler.
Antallet af trafikomlægninger forsøges begræn-
set ved at tilrettelægge placering af trafikken, så
hver omlægning kan benyttes for flere arbejds-
områder og i en længere periode. Krydsende
lokalveje/stier holdes åbne under hele udførelses-
perioden.
I forbindelse med den afsluttende stribeudlæg-
ning og montage af tavleportaler vil der blive
behov for kortvarige lukninger af motorvejen om
natten.
Læs mere og følg med online
På www.sbf.dk kan du læse mere om
projektet og miljøkonsekvensvurderingen.
Her finder du blandt andet detaljerede
kort med støjudbredelse fra motorvejen,
miljøforhold, areal behov og meget mere.
Idéfase
Miljøkonse-
kvensvurdering
Høring
Politisk
behandling
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0023.png
Detail-
projektering
Ekspropriation
Anlæg
Færdig vej
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 19: Orientering om høring af miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Øresundsmotorvejen, fra transportministeren
2765618_0024.png
Sund & Bælt løfter samfundets største trafikale anlægsinvesteringer og binder Danmark bedre sammen
nationalt og internationalt. Til gavn for borgerne, erhvervslivet og forsyningssikkerheden. Som statsejet
aktieselskab arbejder vi altid langsigtet og helhedsorienteret.
Find mere information på
sundogbaelt.dk
Sund & Bælt Holding A/S
Vester Søgade 10
1601 København V
Telefon 3393 5200
[email protected]
sundogbaelt.dk