Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2840583_0001.png
15-ÅRS JUBILÆUM 2024
Supercykelsti-
samarbejdet
i hovedstadsregionen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0002.png
Supercykelstierne i
hovedstadsregionen
Supercykelstierne i hovedstadsregi-
onen er et sammenhængende net
af cykelstier i høj kvalitet, der tilbyder
alle fordelene ved regional infra-
struktur kombineret med de fysiske
og mentale fordele ved at cykle.
Nettet af supercykelstier er plan-
lagt, så ruterne forbinder arbejds-
pladser, uddannelsesinstitutioner
og boligområder på tværs af
kommunerne i regionen. Visionen
er over 60 supercykelstier
svarende til mere end 850 km
supercykelsti.
Ruterne er lette at orientere sig på,
sikre og nemme at bruge, og med
færre stop for et bedre flow gør de
det lettere at vælge cyklen som
transportmiddel til den daglige
pendling – både på kortere og
længere ture.
Det samlede visionsnetværk for
supercykelstierne har et samfunds-
økonomisk afkast på 23 %. Det gør
supercykelstinettet til et af Dan-
marks mest rentable infrastruk-
turprojekter1. 77 % af gevinsterne
kommer fra sundhedsgevinster.
Effekter
Baseret på data fra 8-16 supercykelstier
75 %
stigning i
cykeltrafikken
på ruterne
49 %
af brugerne på super-
cykelstierne er mænd
51 %
er kvinder
85 %
af brugerne vælger super-
cykelstierne dagligt eller
mere end én gang om ugen
12 km
12 km
cykler brugerne
i gennemsnit
pr. tur
20 %
14 %
cykler på
elcykel
82 %
3,9
af brugerne kender super-
cykelstierne som stikategori  
af nye brugere
kørte tidligere
i bil
Den generelle tilfredsheds-
score for ruterne på en skala
fra 1-5 hvor 5 er bedst
Se noter bagest i folderen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0003.png
Supercykelsti-
samarbejdet
består af
28 kommuner
og Region
Hovedstaden
Samarbejdet
kan i 2024 fejre
jubilæum med
16 etablerede
supercykelstier
15-års
af alle pendlere i Region
Hovedstaden har under
10 km til arbejde.
Hvis ingen
cyklede til arbejde i
Region Hovedstaden
ville der være
flere pendlerture
i bil2
55 %
har under 20 km3
76 %
36 %
I 2022 blev der
dagligt fortaget
pendlerture i bil
i Region
Hovedstaden2
433.000
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0004.png
Cyklen fremmer
merværdier og grøn
mobilitet i klimaplaner
Aktiv transport og i særdeleshed
supercykelstinettet understøtter
en mere klimavenlig transport i
hovedstadsregionen og spiller en
central rolle i realiseringen af de
kommunale klimaplaner.
I et større perspektiv spiller cyklen
en rolle i forhold til at sikre en mere
bæredygtig fremtid for os alle. Faktisk
kan cyklen bidrage til at nå hele 11 ud af
FN’s 17 Verdensmål for en bæredygtig
fremtid4.
Cyklen er en vigtig katalysator for at
Vores transportforbrug udgør 24 % af
skabe det gode liv for kommunens
vores samlede CO2-udledning. I dag
borgere. Både hvad angår sundhed,
Det vigtigste er, at
udleder hver dansker
får
ton CO2 årligt5.
bymiljø
den nederste del
13
et levende
mobilitet og livskvalitet. Det kræver
med forskellige aktive tra kanter (cyklende, gående,
skarpe prioriteringer og politisk
I 2030 skal vi ifølge FN’s klimapanel
lederskab at arbejde
legende, en gangbesværet/en i kørestol) og lidt natur,
for cykelfremme
ned under 3 ton CO2 per verdensbor-
og grønne mobilitetsløsninger.
blok skal have
at opfylde Parisaftalens
lidt natur og
ger for
tog, bus, elbiler og
mål-
midterste
Også når det kommer til tvær-
mens toppen kan være færge, biler og et y og så
sætninger. Det gør cyklen til en vigtig
vejmiljø,
kommunale tiltag.
spiller i klimakampen5.
gerne lidt bølger, vej og luft. Jeg ved ikke, hvad den
bedste proces er ift. timer/budget/kvalitet.
Ifølge
CONCITO har
Mobilitetspyramiden
Prioriter mest fra bunden
og mindst fra toppen
Mobilitetspyramiden illustrerer en
bæredygtig tilgang til at sænke trans-
portens klimaaftryk. Vi er nødt til
at ændre måden, vi prioriterer og
arbejder med mobilitet på.
Aktive trafikanter og kollektiv
transport skal prioriteres
først. Både i planlæg-
ningen og tildelingen
af plads i byrummet
og i udnyttelsen og
forbedringen af
eksisterende og ny
infrastruktur.
63 %
af alle klimaplanerne
tiltag, der arbejder
med ændring af
transportvaner6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0005.png
Alle
kommunerne
i Supercykelsti-
samarbejdet
har nævnt cyklen
som et tiltag i deres
klimaplaner
70 %
af kommunerne
har specifikt nævnt
supercykelstier som et
tiltag til at mindske
klimaftrykket
Cykelturene
i Region
Hovedstaden
sparede næsten
60.000 ton CO2
som alternativ til
bilture i 20222
Det svarer til ca.
4.600 danskeres
årlige CO2-aftryk
Vores
transportvaner udgør
af vores samlede
CO2-udledning5
24 %
Fem forslag til
kommunal handling
1
2
3
4
5
Hav fokus på cyklens merværdier og integrer
cyklen i indsatser på tværs af kommunen
Tænk cykling ind i den strategiske planlægning
og i kommunale planer og politikker
Tag udgangspunkt i mobilitetspyramiden og
prioriter aktive mobilitetsformer først i alle tiltag.
Tag udgangspunkt i mobilitetspyramiden, når
infrastruktur skal opgraderes eller etableres fra ny
Fortæl om cyklens mange fordele, og hvordan
cyklen kan spille en rolle i det gode, grønne liv
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0006.png
Cyklen fremmer
kollektiv transport
Supercykelstier er med til at mindske
trængslen i hovedstadsregionen. Især hvis
man sammentænker og kobler cykling og
kollektiv transport. Det er med til at skabe
et sammenhængende transportsystem i
hele regionen og er et vigtigt alternativ til
bilen.
Det giver fleksibilitet for brugerne i hver-
dagen at kunne tage toget ud og cyklen
hjem, at kunne cykle til den næste station
og undgå et skift eller hoppe på bus eller
tog, hvis cyklen punkterer, det skal gå lidt
hurtigere eller skybruddet rammer. Den
sikkerhed gør det lettere at prøve cyklen
første gang eller tage cyklen til hverdag.
Samtidig er cyklen den primære trans-
portform til og fra stationerne og bus-
stoppestederne for mange passagerer
i kollektiv transport.
Derfor skal supercykelstier, cykelinfra-
struktur generelt og kollektiv transport ses
som et integreret transportsystem med to
transportformer, der understøtter hin-
anden. Den kollektive transport udvider
cyklens rækkevidde, og cyklen udvider
den kollektive transports opland.
Antallet af
personbiler i Region
Hovedstaden er
steget med
fra 2009 til 20237
36 %
Med cyklen som
tilbringertransport
udvides oplandet, hvor
den kollektive transport
kan konkurrere med
bilen, drastisk9
af familier i
regionen har ikke
bil til rådighed
i 20238
51 %
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0007.png
Potentiale for dobbelteffekt
Bedre kobling mellem cykling og kollek-
tiv transport kan på landsplan øge antal-
let af cyklende til stationer med 10-15 %
og antallet af passagerer i den kollektive
transport med 1-3 % svarende til 1,3-4
mio. passagerer årligt, alene for rejsende
med Rejsekort10.
Når man investerer i kollektiv transport
kan man for relativt få ekstra midler
sikre, at knudepunkter, stoppesteder og
stationer opnår et større opland ved at
skabe god opkobling til cykelstinettet. Et
større opland giver en større effekt og en
bedre investering.
Når lokale buslinjer bliver beskåret eller
nedlagt, kan kombinationsrejser være
med til at afbøde de negative effekter
og opretholde mobiliteten for dem,
der ikke har adgang til bil.
Bedre stoppesteder, stationer og
knudepunkter kan øge antal passagerer
i den kollektive transport, øge selvfinan-
sieringsgraden og reducere behov for
driftstilskud på kommunalt finansierede
buslinjer.
Potentiale for
flere passagerer i
kollektiv transport ved
bedre kobling
til cykling10
1-3 %
God opkobling kræver:
·
gode cykelforbindelser
·
god adgang til stoppe-
steder, stationer og
knudepunkter fra oplandet
·
let tilgængelig, god
og tryg cykelparkering
Fem forslag til
kommunal handling
1
2
3
4
5
Screen stationer og busstoppesteder for status
og overblik over forbedringspotentialer
Indret cykelparkeringen på stationer og stoppesteder
efter brugernes behov nu og i fremtiden
Understøt at det er nemt at komme til og fra stationer
og busstoppesteder på cykel og til fods
Lav kommunikationskampagner om mulighederne
for at kombinere cykel og kollektiv transport
Samarbejd med andre myndigheder og aktører
for at opnå de bedste løsninger
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0008.png
Cyklen fremmer fysisk
og mental sundhed
Supercykelstierne hjælper til at gøre moti-
on til en fast del af hverdagstransporten og
understøtter effekterne af sunde og glade
medarbejdere.
Verdenssundhedsorganisationen WHO
anbefaler mindst 30 minutters fysisk aktivitet
om dagen, men 58 % af den voksne danske
befolkning lever ikke op til den anbefaling11.
Vi har flere stillesiddende aktiviteter, bilejer-
skabet stiger, og vi får længere til arbejde,
hvilket giver os mere transporttid. I en travl
hverdag kan det derfor være svært at priorite-
re tid til den daglige motion.
At cykle til og fra arbejde er en tidseffektiv
måde at få motion i hverdagen, som samtidig
giver frisk luft og alenetid, så man er klar til
dagens gøremål.
Regelmæssig cykling er stærkt forebyggen-
de mod forskellige sygdomme og reducerer
blandt andet risikoen for demens, kræft, type
2-diabetes, hjertekarsygdomme og depressi-
on12.
Samtidig aktiverer cykling hormoner, der
skaber en naturlig lykkefølelse og reducerer
stress-niveauet13.
af borgerne i
Region Hovedstaden
har mere end
stillesiddende
aktiviteter på en
hverdag14
62 %
8 timers
Den
anbefalede daglige
fysiske aktivitet svarer
til at cykle
hver vej til og
fra arbejde15
3 km
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0009.png
Sundhed og samfundsøkonomi
+10 %
Hver gang der cykles 1200
km, reduceres én sygedag.
Det svarer til, at hver
medarbejder, der cykler
3-4 km til og fra arbejde
hver dag, har én mindre
sygedag om året16.
Hvis cykeltrafikken i
Region Hovedstaden
stiger med 10 % vil antallet
af sygedage falde med
72.000, hvoraf 43.000 ville
være arbejdsdage. Det
svarer til en lønbesparelse
på 94 mio. kr. pr. år16.
Sundhedsgevinsterne
pr. cyklet kilometer
svarer til ca. 8 kr. på
almindelig cykel og
6,5 kr. på elcykel17.
Supercykelstinettet
har et årligt
samfundsøkonomisk
afkast på
23 %
1
af gevinsterne
kommer fra
sundheds-
effekterne
77 %
Fem forslag til
kommunal handling
1
2
3
4
5
Lav helhedsorienterede politikker og handleplaner,
der integrerer cykling på tværs i kommunen
Udbyg cykelinfrastrukturen og gør det lettere for
borgerne at vælge cyklen i hverdagen
Fortæl om de fysiske og mentale sundhedsfordele
ved cykling
Skab en fælles cykelkultur og integrer den bredt i
hele kommunen
Lav kampagner og initiativer der understøtter arbejds-
og uddannelsespladser i at skabe cykelvenlige forhold
og arbejde med cykelfremme blandt medarbejderne
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0010.png
Supercykelstinettets
udvikling
2012
2013
2016
2017
2020
2021
2022
2023
2030
2045
17
km
35
km
52
km
162
km
169
km
176
km
228
km
244
km
700+
km
850+
km
Noter
1
Samfundsøkonomisk analyse Supercykelsiernes
visionsnet på 750 km, DTU, (2021).
Region Hovedstadens Online Cykelregnskab,
Region Hovedstaden, (2023).
Udtræk fra AFSTB3 Beskæftigede (ultimo november)
efter bopælsområde, socioøkonomisk status, køn og
pendlingsafstand, Danmarks Statistik, (2021).
9
Sammenfatningsrapport: Trafikale scenarier for
hovedstadsområdet, Region Hovedstaden, (2018).
2
10 Trafikknudepunkters potentiale for kombinations-
rejser, Celis Consult og Via Trafik, (2022).
11 Statistik: Opfylder ikke WHOs anbefalinger for fysisk
aktivitet, Danskernes Sundhed, (2021).
12 Physical activity: applying All Our Health, Office for
Health Improvement & Disparities, UK Government,
(2022).
13 Hvad sker der i din hjerne, når du cykler?,
www.vcta.dk, (hentet 01.2024).
14 Fysisk aktivitet og stillesiddende adfærd, Region
Hovedstaden (2021).
15 Sundhedsfordele ved cykling,
www.cykelvaeksthuset.dk, (hentet 01.2024).
16 Baggrundsnotat: Effekter af Cykling, Incentive for
DI Transport, (2022).
17 Samfundet tjener 8,39 kr., hver gang du cykler én km
i stedet for at tage bilen, www.trm.dk, (hentet 2024).
3
4 Cycling Delivers on the Global Goals, European
Cyclists’ Federation, (2016).
5
Danmarks, globale forbrugsudledninger,
CONCITO, (2023).
Analyse af kommunernes CO2-reduktionsbidrag
til 70%-målsætningen i 2030, Ea Energy Analyses i
samarbejde med CONCITO, (2023).
Udtræk fra BIL707 Bestanden af køretøjer pr 1. januar
efter område og køretøjstype, Danmarks Statistik,
(2023).
6
7
8 Udtræk fra BIL800: Familiernes bilrådighed (faktiske
tal) efter område og rådighedsmønster, Danmarks
Statistik, (2023).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 183: Supercykelstisamarbejdet, 15 års jubilæum
2840583_0011.png
Supercykelsti-
samarbejdet
består af
28 kommuner
og Region
Hovedstaden
Halsnæs
HELSINGØR
Hillerød
FREDENSBORG
HØRSHOLM
Allerød
93
71
Frederikssund
RUDERSDAL
EGEDAL
95
LYNGBY-TAARBÆK
91
FURESØ
76
97
82
GENTOFTE
HERLEV
GLADSAXE
BALLERUP
84
KØBENHAVN
GLOSTRUP
99
ALBERTS-
LUND
RØDOVRE
FREDERIKS-
BERG
HØJE-TAASTRUP
75
ROSKILDE
VALLENS-
BÆK
ISHØJ
BRØNDBY
HVIDOVRE
79
77
94
TÅRNBY
DRAGØR
SOLRØD