Borgmesteren
Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7, 2860 Søborg
Telefon: 39 57 50 01
E-mail:
11-10-2023
Til Folketingets Transportudvalg
Kapacitetsudvidelse på Motorring 3
Vejdirektoratets har sendt miljøkonsekvensvurdering for ”Kapacitetsudvidelse på Motorring 3”
i offentlig høring.
Jeg mener den grundlæggende tilgang til projektet er misforstået. Den store udfordring er ikke
kapacitetsproblemer på vejen, men de meget store støjmæssige gener, som trafikken på
motorvejen medfører for de mange naboer.
Dette gjorde jeg meget klart på Vejdirektoratets borgermøde i Gladsaxe d. 28. september. På
borgermødet var der ikke repræsentanter fra Folketinget til stede, og da kommissoriet for
miljøkonsekvensvurderingen er politisk bestemt, er der brug for en politisk drøftelse af de
udfordringer, projektet vil medføre. Derfor vil jeg anmode om foretræde for Folketingets
transportudvalg for at kunne sætte ord på, hvad kapacitetsudvidelsen vil betyde for de rigtig
mange borgere, der er nabo til strækningen.
Principielt mener jeg, at beslutningen om at bygge mere motorvej, der vil medføre flere biler
og mere trafikstøj, er forkert, og at fokus i stedet for bør være på støjbekæmpelse og
forbedring af den kollektive trafik.
I Gladsaxe Kommune prioriterer vi højt at bidrage til den grønne omstilling og deltager aktivt i
flere kollektive projekter, bl.a. nye letbaner og flere nye BRT/hurtigbus-projekter. Vi kan dog
ikke løse transportsektorens CO2-belastning i vores kommune alene. Langt størstedelen af
trafikken i Gladsaxe er den gennemkørende trafik på de motorveje, der gennemskærer vores
by. Ud over CO2-belastningen betyder det også, at tæt på 50 % af vores boliger er
støjbelastede langt over de vejledende grænseværdier, og at naboerne derfor dagligt udsættes
for en stor sundhedsskadelig støjbelastning.
Vejdirektoratet har selv peget på mulige løsninger til nedbringelse af trafikstøjen, jf. notat ”Øget
kapacitet på Motorring 3
–
Vejstøjen langs Motorring 3 og analyse af mulighederne for at reducere
støjen”.
At støjudfordringerne ikke håndteres allerede nu er helt galt særligt, når det fra
Vejdirektoratets side anføres, at
”tiltag
for støjreduktion bør etableres samtidigt med
kapacitetsudvidelsen, idet ved senere anlæg kan den daglige trafik ikke opretholdes i
byggeperioden, og de trafikale gener vil medføre store samfundsøkonomiske omkostninger”.