Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2836982_0001.png
Forslag til udviklingen af den kollektive transport for
unge i Region Midtjylland
Udarbejdet af medlemmer fra Passagerrådet i Region Midtjylland 2023
Den kollektive transport i Danmark fylder for lidt. Hvis vi skal have et stærkt
udbud af kollektive transportmuligheder i fremtiden, bliver vi også nødt til at
få de unge med på bus- og togvognen. Som ung har man et stort
mobilitetsbehov, men som tingene er i dag bliver dette behov ikke i
tilstrækkelig grad imødekommet af mulighederne i den kollektive trafik. De
unge peger på, at bl.a. manglende fleksibilitet og høje priser afholder dem fra
at tage bussen eller toget.
1
Med dette holdningspapir ønsker det daværende Passagerråd i Region Midtjylland og
Studenterrådet ved Aarhus Universitet at komme med vores anbefalinger til, hvordan vi
styrker den kollektive trafik i Regionen. Vi har særligt fokus på at forbedre de unges
muligheder for at benytte den offentlige transport til og fra uddannelsesinstitutionerne. Dette
gælder både, hvis man bor i og uden for byen, hvor uddannelsesinstitutionen er placeret. Vi
foreslår også at skabe bedre muligheder for at tage til og fra fritidsaktiviteter og foreningsliv
også i ydertimerne. Dertil ønsker vi at skabe mere tryghed i nattelivet gennem billigere og flere
afgange om natten.
Som Passagerråd og Studenterråd anerkender og ønsker vi, at den kollektive trafik skal
tænkes som en helhed og ikke udelukkende henvende sig til bestemte grupper i samfundet.
Når vi alligevel har valgt at fokusere på de problemstillinger, som vedrører unges brug af den
offentlige transport, så er det med det sigte, at vi ved at forbedre den kollektive trafik for unge
i Region Midtjylland, også styrker den samlede kollektive trafik i Regionen i det lange løb. De
unge er nemlig fremtidens brugere!
Dette holdningspapir er henvendt til beslutningstagerne i vores folkevalgte organer, der
sidder med det politiske ansvar for driften den offentlige transport i Danmark samt deres
respektive
administrative
afdelinger.
Dertil
er
holdningspapiret
henvendt
til
trafikselskaberne, der er ansvarlige for driften. Passagerrådet og Studenterrådet foreslår
følgende punkter:
https://passagerpulsen.taenk.dk/system/files/2023-
01/Unders%C3%B8gelse%2C%20Unge%20og%20kollektiv%20transport.pdf
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Henvendelse af 1/3-24 vedrørende forslag til udviklingen af den kollektive transport for unge i Region Midtjylland, fra Studenterrådet ved Aarhus Universitet
2836982_0002.png
For at øge brugen af den offentlige transport til uddannelsesstedet foreslår vi
følgende:
Bedre kortlægning af transportbehov på uddannelsesinstitutionerne i regionen
gennem inddragelse af uddannelsesstedernes elever/studerende og ledelse.
Etablering af uddannelsesbusser, som er målrettet kørslen til og fra
uddannelsesstedet. Fx:
o Direkte forbindelse til uddannelsesstedet.
o Køreplan der passer til skema - eller omvendt.
o Sikring af overgangen fra tog til bus og omvendt.
o Kørsel også i ydertimerne i forbindelse med faglige og sociale
arrangementer.
o Sikring af at alle passagerer kan medtages.
For at styrke fleksibiliteten og brugen af offentlig transport i ydertimerne foreslår
vi følgende:
Et bedre udbud af flextrafik for unge. Fx:
o Flextrafik om natten i de yderkommuner, hvor taxavognmænd ikke kan
løfte udbuddet - inspireret af
Brønderslev Kommune.
o Rabatter til studerende og unge, der rejser med Flextrafik, fastholdes
og udbredes til hele regionen.
Udbredelse af kendskabet til muligheder for flextrafik til unge, indeholdende:
o Let oversigt over priser.
o Digitale og simple bestillingsmuligheder.
o Kampagne om, at flextrafikken også er for unge.
Bedre samarbejde mellem Midttrafiks og Rejsekortets systemer. Fx:
o Man skal kunne betale Flexbusture med rejsekort.
o Plustur skal være gratis/inkluderet i billetprisen, når man bruger
rejsekort til den del af rejsen, der foregår med bus/tog.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Henvendelse af 1/3-24 vedrørende forslag til udviklingen af den kollektive transport for unge i Region Midtjylland, fra Studenterrådet ved Aarhus Universitet
2836982_0003.png
For at øge tilgængeligheden og brugen af den offentlige transport for unge foreslår
vi følgende:
Højere rabat til unge mellem 16-25 år og studerende.
En øremærket plads i Midttrafiks bestyrelse til en ungerepræsentant. Personen
skal være under 30 år.
Udbredelse af Ungdomskortet.
o Billigere og til samme takst, uanset om man er hhv. 16-19 år,
studerende på en ungdomsuddannelse eller studerende på
videregående uddannelse.
o De rabatter, som Ungdomskort giver ifm. rejser til/fra/udenfor ens eget
takstområde, skal gøres tydeligere og enklere.
o Mere fleksible perioder: Man skal kunne vælge gyldighedsperioder helt
ned til 14 dage - og have mulighed for at bestille og aktivere dem med
øjeblikkelig virkning.
Billige månedskort for unge i forbindelse med sæsoner/højtider.
Indførelse af “sidste minuts-billetter” til unge/studerende efter
svensk
forbillede
ekstra billige billetter til tog med ledige pladser, hvis man køber
billet lige inden afgang.
For at skabe mere tryghed i nattelivet foreslår vi følgende:
Afskaffelse af natbustillægget i Midttrafik (dette udgør også en forenkling, da
ingen andre trafikselskaber i Danmark har natbustillæg).
Udbredelse af helårsnatbusser til regionens større byer udover Aarhus.
Natbusser efter
Sønderborgs Kommunes model:
Bussen afgår fra
busterminalen på et fast tidspunkt og kører så til de byer i kommunen, som
passagererne beder om at blive kørt til.
Flere bus- og togafgange tidligt om morgenen
særligt søndag.