En ny fremtid for havnesektoren i Danmark
Af lektor i erhvervsøkonomi ved Aalborg Universitet Business School Allan Næs Gjerding og Jens Kirketerp
Jensen, Executive MBA fra Aalborg Universitet
Erhvervshavnene i Danmark er under forandring og behovene for forandringer er stigende, for havne er ikke
længere blot havne. Den gruppe af havne, der kan betegnes som væksthavne vil i stigende grad være indu-
strisymbioser og erhvervscentre for den lokale industri. Havnene i sig selv er i dag virksomheder og de er lige
så forskellige som virksomhederne i andre industrisektorer, og det er ejerne, der sætter dagsordenen for
fremtiden for den enkelte havn. Samtidig er havnene gamle lokale klenodier, og de har været der så længe
vi husker, og det udgør en barriere for havnenes fremtid som vækstdrivere.
Fremtiden for havnesektoren i Danmark vil afhænge af hvilke målsætninger der på nationalt plan formuleres
af Folketinget for havnesektoren og hvilke målsætninger der opstilles for den enkelte havn af havnenes ejere;
kommunerne. Der vil for nogle havne være en logik eller en begrænsning i en lokal tænkning, mens der for
andre havne vil være et rationale og en realisme i en væksttænkning, der motiverer et internationalt per-
spektiv. Disse væksthavne kan blive en del af fremtiden og kan have en rolle i det danske og europæiske
samfund, såfremt havnenes ejere tør at tænke tanken til ende og gøre tanke til handling.
De havneejere, der ser perspektiverne og vil skabe væksthavne skal fokusere på en international positione-
ringer af havnene og samtidig tage de nødvendige konsekvenser, såfremt viljen er reel og strategien er un-
derbygget. Essentielt er, at havnene har kritisk masse med hensyn til innovationskraft og markedspotentiale
til at kunne positioneres internationalt som væksthavne og kan virkeliggøre det strategiske løft, der vil kræves
af havnen. Der skal således for den enkelte væksthavn ske et skifte fra
”havn”
til
”erhvervsdriver”,
hvor nye
roller for havnen skal formuleres.
Den innovative rolle og styrke som væksthavnene skal skabe som erhvervsdriver, kan tilvejebringes gennem
den vej andre europæiske havne og få danske havne allerede har valgt at gå for at skabe ressourcer og kom-
petencer til at gå vækstvejen. Vejen er fusioner og koncerndannelser.
Det er allerede muligt for havneejerne at skabe nye væksthavne gennem fusioner ved udnyttelse af gældende
lovgivning. Folketinget kunne dog skabe bedre rammevilkår med en modernisering af den mere end 20 år
gamle havnelov, idet havnenes fremtidige samfundsmæssige roller vil forudsætte og kræve nye samarbejder
og integration mellem havnene og aktører på havnene. En nytænkning som den traditionelle tænkning er
hæmmende for.
Væksthavnenes roller i fremtiden vil være at understøtte samfundsmæssig vækst og udvikling gennem foku-
seret virksomhedsdrift, og ikke som det i dag er tilfældet, med fokus på den kommunale opgave, det er at
skabe arbejdspladser. Konsekvensen har været, at der sker en tilsidesættelse af virksomhedsdriften i havnen.
I det nationale perspektiv må spørgsmålet være, hvorvidt havnene drives bedst i offentligt regi, eller om tiden
er moden til at drive havnene på basis af forretningsmæssig indsigt, sådan som det også var hensigten med
havneloven, da den blev formuleret i 1999.
På kommunalt niveau må spørgsmålet være, hvad kommunerne vil med havnene og hvordan. Kommunerne
ejer og driver ikke andre kommercielle industrivirksomheder som væksthavnene reelt er, så hvorfor hav-
nene?
–
og hvor ligger barriererne for nytænkning?
1|4