Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2776909_0001.png
BRT i
Hovedstaden
Foretræde for Folketingets Transportudvalg
7. november 2023
Michael Ziegler, Høje-Taastrup Kommune
Trine Græse, Gladsaxe Kommune
Jesper Würtzen, Ballerup Kommune
på vegne af BRT-kommunerne
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Henvendelse af 6/10-23 samt præsentation fra foretræde 7/11-23 vedrørende BRT-rute på Vestegnen, fra Albertslund Kommune m.fl.
2776909_0002.png
BRT
hvad opnår vi
En langsigtet investering i et strategisk, regionalt net i
Hovedstadsområdet
En samfundsøkonomisk forrentning på 1,8
2,7 pct. og
3.000 flere daglige passagerer i den kollektive transport
Styrker mobiliteten:
binder den kollektive transport
sammen på tværs af S-togslinjerne
Godt for klima og trængsel:
hurtige og pålidelige
elbusser vil få bilister til at skifte til bus og BRT undgår
trængslen
Styrker by- og erhvervsudviklingen:
mulighed for at
bygge tæt på stationerne
Hvis BRT ikke etableres, stiger trængslen og tidsspildet
yderligere
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Henvendelse af 6/10-23 samt præsentation fra foretræde 7/11-23 vedrørende BRT-rute på Vestegnen, fra Albertslund Kommune m.fl.
BRT - Historik
Infrastrukturaftale 2021: de eneste nye projekter i aftalen, der styrker
den kollektive transport i Hovedstadsområdet. Der er afsat 1�½ mia. kr
i infrastrukturaftalen til statsligt bidrag til BRT på 200S og 400S
Efter planloven gav indenrigs- og boligministeren i 2021 tilsagn om
stationsnærhed ved BRT-stationer i Hvidovre, Rødovre, Høje-Taastrup,
Ballerup og Gladsaxe kommuner
Miljøkonsekvensvurdering af BRT igangsat i 2022
Fælles forståelsespapir med Transportministeriet i juli 2022
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Henvendelse af 6/10-23 samt præsentation fra foretræde 7/11-23 vedrørende BRT-rute på Vestegnen, fra Albertslund Kommune m.fl.
Forståelsespapir mellem BRT-kommunerne,
regionen og Transportministeriet, juli 2022
For de berørte kommuner og Region Hovedstaden er følgende derfor forudsætninger for gennemførelse:
at medfinansieringen af et anlæg sker
uden for det kommunale anlægsloft
- for kommunerne prioriterer allerede
i dag hårdt og kan ikke bygge BRT, hvis det betyder, at nye skoler og børnehaver må opgives
at de lokale parter kan
lånefinansiere
eventuelle anlægsudgifter, som udgangspunkt med 40-årig afdragsprofil
for ikke alle kommuner har en stor kassebeholdning
at der foreligger en afklaring om
risikoen
af anlægsprojektet
for staten og de lokale parter bør dele risikoen
ligeligt
Transportministeriet, beliggenhedskommunerne og regionen er enige om , at der arbejdes for, at der
foreligger en afklaring om afholdelse af anlægsudgifter, lånefinansiering og anlægsrisiko inden udgangen af
2022.
Transportministeriet har 18. september 2023 afvist at imødekomme ønskerne uden argumenter
Borgmestrene har reageret på dette svar den 5. oktober 2023
Transportministeren har endnu ikke svaret på dette
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 17: Henvendelse af 6/10-23 samt præsentation fra foretræde 7/11-23 vedrørende BRT-rute på Vestegnen, fra Albertslund Kommune m.fl.
Konklusion
Vi ønsker en BRT, og vi vil gerne finansiere halvdelen, MEN
BRT bliver ikke til noget, hvis ikke det kan undtages
anlægsloftet og lånefinansieres.
Disse rammebetingelser gælder også for Letbanen og
Metroen i København
Modsat finansieringen af Metroen, så kan BRT-kommunerne
ikke finansiere via arealsalg eller et selskab som By og Havn.
Så der er ingen økonomiske gevinster for kommunerne, kun
udgifter.
Det er et regionalt net, som finansieres af kommunerne