Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2831128_0001.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0002.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
LOAL
Sagsnr.: 2023-451868
Evaluering af forsøgsordningen for selvkørende enheder
Gennem de seneste år har der været øget fokus på udvikling og brug af nye former for tekno-
logi, herunder robotteknologi, inden for transport og serviceydelser.
Derfor udarbejdede Færdselsstyrelsen en forsøgsordning for selvkørende enheder, som trådte i
kraft 1. januar 2021. Forsøgsordningen skal forbedre muligheden for at udvikle og nytænke
blandt andet transportområdet til gavn for både miljø og trængsel.
Forsøgsordningen for selvkørende enheder skaber rammerne for brug af køretøjstyperne på
færdselslovens område så de nye selvkørende enheder kan bruges færdselssikkerhedsmæs-
sigt forsvarligt.
I forbindelse med etableringen af forsøgsordningen for selvkørende enheder skal Færdselssty-
relsen evaluere forsøgsordningen tre år efter, at forsøgsordningen er trådt i kraft. Evalueringen
skal danne grundlag for en politisk beslutning om, om ordningen skal fortsætte uændret, juste-
res, ophæves eller udvides.
Forsøgsordningen trådte i kraft 1. januar 2021. Siden forsøgsordningens start har der været i alt
fem ansøgninger, og der er givet én tilladelse. Evalueringen skulle ideelt set basere sig hoved-
sageligt på tilgængelige data fra tilladelser til forsøg med selvkørende enheder. Da antallet af
ansøgninger og tilladelser er lave, vil evalueringen også basere sig på erfaringer og bemærk-
ninger fra branchen, som Færdselsstyrelsen har modtaget siden forsøgsordningen trådte i kraft.
Sammenfatning af evalueringen:
Forsøgsordningen er ikke i praksis blevet anvendt
Der bør kigges nærmere på at revidere ordningen i forhold til følgende aspekter:
o
At udvide anvendelsesområdet for, hvor selvkørende enheder må køre, herun-
der mulighed for at krydse offentlig vej mellem to arbejdsområder
o
At udvide vægt- og dimensionskrav, så enhederne kan være større
o
At tilvejebringe en fleksibel ramme for, at eksempelvis kommunerne kan etab-
lere forsøgsområder, hvor selvkørende enheder kan afprøves i praksis.
Side 2 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0003.png
1. Regelgrundlag
Reglerne for forsøgsordningen for selvkørende enheder er fastsat i Færdselslovens §§ 92 l – 92
p. De nærmere bestemmelser om forsøg med selvkørende enheder, herunder om selvkørende
enheders adfærd og krav til ansøgning om tilladelse til forsøg, fremgår af bekendtgørelse nr.
941 af 19. maj 2021 om forsøg med selvkørende enheder.
1.1 Krav til enheden
En selvkørende enhed er defineret som et førerløst emissionsfrit køretøj, der kører med lav ha-
stighed på hjul, bælter eller lignende, og som er teknisk indrettet således, at en fysiske person
kan overtage kontrollen af køretøjet. De yderligere tekniske krav til blandt andet dimensioner,
vægt, lys, lygter m.v. til en selvkørende enhed, som er omfattet af forsøgsordningen, er fastsat i
bekendtgørelsen.
I bekendtgørelsen står blandt andet, at en selvkørende enhed må være 1,25 meter høj, 1,20
meter lang, 0,75 m bred og må veje 100 kg. Desuden er det et krav, at kameraerne i en selvkø-
rende enhed skal være indrettet således, at der automatisk foretages pixelering under opta-
gelse. Pixeleringen må ikke efterfølgende kunne ophæves. Pixeleringen skal foretages af algo-
ritmer indbygget lokalt i udstyret og skal som minimum sikre, at det ikke er muligt at identificere
ansigter og nummerplader.
Selvkørende enheder er omfattet af de harmoniserede EU-regler i Maskindirektivet, hvorfor der
af bekendtgørelsen ligeledes fremgår et krav om, at en selvkørende enhed skal være CE-mær-
ket i overensstemmelse hermed.
1.2 Tilladelse til brug
En selvkørende enhed må efter tilladelse bruges på færdselslovens område på strækninger og
områder, som i begrænset omfang bruges til almindelig færdsel. Det er kun muligt for erhvervs-
drivende, forsknings- og undervisningsinstitutter og offentlige myndigheder at få tilladelse.
De selvkørende enheder kan bruges på den forsøgsrute eller det område, som den selvkørende
enhed har fået tilladelse til at benytte. De selvkørende enheder skal som udgangspunkt over-
holde de færdselsregler, der er for gående, og må derfor som udgangspunkt højest have en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 6 km i timen.
1.3. Krav til ansvar
Derudover er der i bekendtgørelsen krav til den fysiske person, der har ansvar for at overtage
føringen af den selvkørende enhed, samt krav til indehaveren af tilladelsen.
Den fysiske person, der har ansvar for at overtage føringen af den selvkørende enhed, skal
være fyldt 18 år, være fysisk til stede i Danmark og have modtaget den nødvendige gennem-
gang af den typiske trafikale situation i forsøgsområdet samt i at styre enheden. Indehaveren af
tilladelsen skal tilsvarende sikre, at den fysiske person opfylder kravene og herudover også føre
logbog over den selvkørende enhed.
Side 3 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0004.png
2. Erfaringer
Evalueringen baserer sig hovedsageligt på tilgængelige data og erfaringer i forbindelse med an-
søgninger om tilladelse til forsøg med selvkørende enheder. Desuden baserer evalueringen sig
på erfaringer og bemærkninger fra branchen, som Færdselsstyrelsen har modtaget siden for-
søgsordningen trådte i kraft.
Herunder gennemgår styrelsen først erfaringerne med ansøgninger om tilladelse til forsøg med
selvkørende enheder, og herefter de erfaringer og bemærkninger branchen har udtrykt.
2.1. Ansøgninger
Færdselsstyrelsen har per medio oktober 2023 modtaget fem ansøgninger om forsøg med selv-
kørende enheder:
Der er givet afslag på én ansøgning, da den fysiske person med ansvar for at overtage føringen
af den selvkørende enhed, ikke var identificerbar og ikke var lokaliseret i Danmark. Herudover
har Færdselsstyrelsen behandlet en ansøgning, som senere blev trukket tilbage grundet kravet
om CE-mærkning, ligesom en ansøgning fortsat er under behandling. Slutteligt har Færdsels-
styrelsen behandlet én ansøgning og givet én tilladelse, som bliver gennemgået nedenfor.
2.1.1. Aarhus Kommune
Færdselsstyrelsen har siden forsøgsordningen trådte i kraft modtaget to ansøgninger om tilla-
delse til forsøg med selvkørende enheder på områder ved havnen og musikhuset i Aarhus
Kommune, hvor kørsel skulle ske i alle døgnets timer. I første omgang gav styrelsen afslag, da
der var tale om områder, hvor der generelt ikke var et begrænset omfang af almindelig færdsel.
Efter afslaget ansøgte Århus Kommune om tilladelse til forsøg på udvalgte områder i kommu-
nen i tidsrummet mellem kl. 05:00-07:00. Færdselsstyrelsen gav derfor i september 2022 tilla-
delse til kørsel med en selvkørende enhed på et område ved havnen samt parken for musikhu-
set i Aarhus Kommune i det ønskede tidsrum.
Ifølge færdselsloven er det Færdselsstyrelsen, der fører tilsyn med tilladelser. Færdselsstyrel-
sen har endnu ikke ført tilsyn med tilladelsen, da den endnu ikke er taget i brug.
Aarhus Kommune har i marts 2023 oplyst, at det ikke har været muligt at benytte tilladelsen, da
det i den mellemliggende periode har været mørkt i det tidsrum, hvor de har fået en tilladelse til
at køre med den selvkørende enhed. Aarhus Kommune har senest i august 2023 bekræftet, at
de fortsat ikke har taget tilladelsen i brug.
2.2. Bemærkninger fra branchen
Færdselsstyrelsen har løbende prioriteret at understøtte en god dialog med branchen, ved
blandt andet at deltage i robotnetværksmøder og messer. Samtidig har styrelsen holdt individu-
elle møder med flere interessenter for at oplyse om og understøtte forståelsen af lovgivningen.
Desuden har Færdselsstyrelsen afholdt et dialogforum for selvkørende teknologier i marts 2023.
Færdselsstyrelsen anmodede i august 2023 branchen om at sende eventuelle bemærkninger
og erfaringer med forsøgsordningen skriftligt. Herunder gennemgår styrelsen de generelle be-
tragtninger, der er udledt af de skriftlige bemærkninger.
Side 4 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0005.png
Styrelsen bemærker, at evalueringen sammenfatter det generelle billede af bemærkninger og
dermed ikke tager stilling til alle bemærkninger.
2.2.1. Begrænset omfang af almindelig færdsel
Hovedparten af de skriftlige bemærkninger vedrører færdselslovens § 92 m, stk. 1, 2. pkt., hvor
der kun kan gives tilladelse til kørsel med selvkørende enheder på strækninger og områ-
der, som alene i begrænset omfang anvendes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsar-
ter. Bemærkningerne fra branchen drejer sig hovedsageligt om, at kravet om, at der kun må
være et begrænset omfang af færdsel, er en barriere for at opnå tilladelse, ligesom det ikke er
foreneligt med de formål, der er med at køre med selvkørende enheder.
Det kan eksempelvis være et formål at
teste, hvordan den selvkørende enhed interagerer med mennesker
den selvkørende enhed skal udføre opgaver i områder, eller krydse områder, hvor der
ikke er et begrænset omfang af færdsel
færdsel omkring den selvkørende enhed er nødvendig for at udvikle/teste den selvkø-
rende enhed.
Desuden er det svært at gennemskue, hvad der definerer et område, hvor der kun er et be-
grænset omfang af færdsel, og hvordan det dokumenteres i en ansøgning.
Der er generelt et ønske om at få mulighed for at køre med selvkørende enheder i områder,
hvor der ikke er et begrænset omfang af færdsel, herunder eventuelt i bestemte zoner med
skiltning eller lignende. Her fremhæves det, at selvkørende enheder har potentiale til at kunne
afhjælpe en række af de udfordringer, som den offentlige sektor står overfor med eksempelvis
budgetbesparelser og mangel på arbejdskraft.
Disse betragtninger blev også fremført ved dialogforummet i marts 2023, hvor det også blev an-
ført, at enhederne i højere grad skal kunne anvendes på områder, hvor færdselsloven ikke fin-
der anvendelse, men hvor der er ønske om at få lov til at krydse veje, som er omfattet af færds-
lovens anvendelsesområde. Det kunne eksempelvis være landbrugsmaskiner, fejemaskiner til
ridebaner m.v., som skal krydse landeveje og andre veje, for at komme frem til det område,
hvor de skal udføre en arbejdsopgave. Det skal i den forbindelse bemærkes, at der i EU i øje-
blikket forhandles nye krav til godkendelse og anvendelse af mobile ikke-vejgående maskiner,
som i et vist omfang vurderes at adressere disse problemstillinger.
2.2.2. CE-mærkning
CE-mærkningskravet ses som en udfordring, da det kan skabe en barriere for virksomheder,
hvis selvkørende enheder fortsat er på et prototype-stadie. Flere virksomheder bemærker, at
der er selvkørende enheder, som ikke er tilstrækkelig produktmodnet og derfor ikke har en for-
mel CE-mærkning i henhold til maskindirektivet. Samtidig bemærker branchen, at modenheden
af branchen for selvkørende enheder ikke matcher de sikkerhedsmæssige krav, der stilles i Ma-
skindirektivet.
Færdselsstyrelsen skal hertil bemærke, at Maskindirektivet finder anvendelse på produkter, her-
under maskiner, og fastsætter blandt andet krav til, hvorledes maskiner skal konstrueres og
fremstilles, så de ikke udgør en sikkerhedsrisiko, når de bruges. Direktivet fastsætter desuden
Side 5 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0006.png
bestemmelser om, at medlemsstaterne skal sikre, at maskiner kun kan markedsføres eller ta-
ges i brug, hvis de opfylder direktivets bestemmelser og ikke udgør en risiko for bl.a. personers
sikkerhed og sundhed, og, når det er relevant, for miljøet. Ligeledes stiller direktivet krav om, at
fabrikanten skal erklære overensstemmelse med direktivet og skal CE-mærke maskinen, hvis
den lever op til kravene.
Færdselsstyrelsen har løbende været i dialog med Sikkerhedsstyrelsen, som er ressortmyndig-
hed for Maskindirektivet, for at besvare fortolkningsspørgsmål, som Færdselsstyrelsen ikke kan
udtale sig om. Det skal i den forbindelse fremhæves, at CE-mærkningskravet følger direkte af
Maskindirektivet, som ved forsøgsordningens udstedelse var implementeret i Danmark i be-
kendtgørelse om indretning m.v. af maskiner
1
. Denne bekendtgørelse er dog senere blevet op-
hævet og erstattet af bekendtgørelse om maskiner
2
, som i dag implementerer Maskindirektivets
bestemmelser. Det er derfor ikke forsøgsordningen for selvkørende enheder, som fastsætter
CE-mærkningskravet for selvkørende enheder. Derfor er det heller ikke Færdselsstyrelsen, der
kan fortolke eller dispensere fra reglerne.
Forholdet til Maskindirektivet er ligeledes beskrevet i pkt. 8 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger til lov nr. 2074 af 21. december 2020 om ændring af færdselsloven og lov om registrering
af køretøjer. Det fremgår blandt andet heraf, at Maskindirektivets bilag I fastsætter, at der kan
være forskrifter, som skal være opfyldt ved kørsel på offentlig vej, ud over maskindirektivets be-
stemmelser. Det fremgår ligeledes, at der derfor kan fastsættes sådanne nationale køretøjstek-
niske krav til maskiner, der anvendes på færdselslovens område, herunder de selvkørende en-
heder, der er CE-mærkede i henhold til direktivet.
2.2.3. Vægt og dimensioner
Færdselsstyrelsen har vedrørende hastighed, vægt og dimensioner modtaget flere bemærknin-
ger, som nævner en begrænsning i de nuværende regler. Begrænsningerne går som udgangs-
punkt på, at de fysiske rammer for hvilke selvkørende enheder, der er omfattet af forsøgsord-
ningen, er for små.
Flere virksomheder peger på selvkørende robotter, som ikke kan omfattes af forsøgsordningen,
fordi de er større end de maksimale dimensioner, der er givet i forsøgsordningen. Det drejer sig
både om logistikrobotter og robotter til landbruget, som har behov for at krydse veje omfattet af
færdselslovens område, samt robotter til naturpleje og udendørs vedligeholdsopgaver. Virksom-
hederne peger på, at de ikke kan bruge forsøgsordningen i dens nuværende udformning til at
køre med deres robotter.
Det bliver også bemærket, at det er uklart i hvor stort et omfang, det er muligt at dispensere fra
krav om vægt og dimensioner i bekendtgørelsen, når man ansøger. Færdselsstyrelsen bemær-
ker hertil, at det er fast antaget i dansk forvaltningsret, at en myndighed, der har udstedt en be-
kendtgørelse, kan give dispensation herfra i enkelttilfælde. Det gælder selv om bekendtgørelsen
ikke indeholder udtrykkelig hjemmel hertil, men forudsætter på den anden side, at den lov, som
bekendtgørelsen er udstedt som følge af, ikke er til hinder for, at der kunne være indsat en
dispensationsbestemmelse i bekendtgørelsen.
1
2
BEK nr 693 af 10/06/2013 om indretning m.v. af maskiner
BEK nr 1094 af 01/06/2021 om maskiner
Side 6 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0007.png
Endvidere er dispensationsbeføjelsen underlagt de almindelige principper om saglig forvaltning.
Det er dog ikke gennemsigtigt for branchen, som derfor kan opleve det som en unødvendig hin-
dring. Der er derfor et ønske fra branchen om, at hvis rammerne for hastighed, vægt og dimen-
sioner ikke ændres i bekendtgørelsen, men kun kan overskrides i forbindelse med en ansøg-
ning, bør der gives nogle nærmere retningslinjer for, hvordan der kan ansøges om dispensation.
2.2.4. Forslag fra branchen
Erhvervslivet, Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur og Aarhus Kommune foreslår, at der
skabes kontrollerede og eventuelt skiltede miljøer/kasser/zoner med relevant infrastruktur og
sikkerhedselementer, der kan sikre en hurtigere og bedre produktudvikling og test af både selv-
kørende enheder, satellitsignaler m.v. Det kan samtidig bidrage til fremtidig regulering på områ-
det. Det bemærkes hertil af branchen, at teknologierne for nuværende har brug for at blive ud-
viklet og testet i konkrete anvendelsesmiljøer, men at der er potentiale i teknologierne til at
kunne aflaste og hjælpe den offentlige sektor. Her henviser branchen til de sandkasser, der er
lavet i forhold til droneflyvning i HCA-lufthavnen i Odense.
3. Anbefalinger
På baggrund af ovenstående erfaringer og bemærkninger fra branchen har Færdselsstyrelsen
herunder fremsat en række anbefalinger.
3.1. Begrænset omfang af færdsel
Færdselsstyrelsen har noteret sig, at der er store udfordringer med kravet i færdselslovens § 92
m, stk. 1, 2 pkt., hvorefter en selvkørende enhed efter tilladelse må anvendes på færdselslo-
vens område på strækninger og områder, hvor der alene er et begrænset omfang af almindelig
færdsel. Det er desuden noteret, at det ikke er gennemskueligt, hvilke områder, der er omfattet
af bestemmelsen, og at det ikke er muligt at opfylde alle formål med selvkørende enheder, når
der kun kan gives tilladelse til forsøg med selvkørende enheder på områder, som alene i be-
grænset omfang anvendes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at det er en forudsætning for den fortsatte vækst og posi-
tive udvikling i området for selvkørende enheder, at anvendelsesområdet udvides til også at
omfatte områder med almindelig færdsel, som minimum områder som i dag er forbeholdt gå-
ende, eksempelvis gågademiljøer.
Det er derfor Færdselsstyrelsens anbefaling, at det undersøges, om det er muligt at udvide an-
vendelsesområdet for forsøgsordningen. Alternativt bør det undersøges, om der kan udarbejdes
nogle nærmere retningslinjer for de områder, hvor det er muligt at få tilladelse til at køre med
selvkørende enheder, så det er mere gennemskueligt for en ansøger at finde en lokation, der er
omfattet af forsøgsordningen.
3.2. Vægt og dimensioner
Færdselsstyrelsen anbefaler, at det overvejes, om det er muligt at omfatte flere køretøjer i den
nuværende udformning af forsøgsordningen. Det foreslås at undersøge, om det er muligt, at ud-
vide vægt- og dimensionskravene, så der gives mulighed for at benytte enheder, der er større
og tungere i forsøgsordningen.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at der på visse geografiske områder ikke er noget færd-
selssikkerhedsmæssigt til hinder for at tillade større vægt og dimensioner. Alternativt kan det,
Side 7 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0008.png
fremgå som en dispensationsmulighed i forsøgsordningen, så det er tydeligere, hvilke krav der
stilles til at benytte en større enhed. Det bemærkes dog, at det stadig er en forudsætning for til-
ladelse at den konkrete vejmyndighed høres.
3.3. Testmiljøer
Færdselsstyrelsen anbefaler, at det undersøges, hvorvidt en række af de problemer og udfor-
dringer branchen har med den nuværende forsøgsordning kan afhjælpes ved, at lade kommu-
nerne, i funktion af deres rolle som vejmyndighed, udpege områder, inden for hvilke, det er mu-
ligt at køre med selvkørende enheder.
Færdselsstyrelsen anbefaler i den forbindelse, at man undersøger, i hvilken regulatorisk ramme
det er mest hensigtsmæssigt at udarbejde kravene til sådanne testmiljøer, ligesom det bør un-
dersøges, om det giver et bedre resultat, at de nærmere regler for brugen af testmiljøet fastsæt-
tes af den enkelte vejmyndighed, som har udpeget området.
4. Konklusion
Færdselsstyrelsen kan konstatere, at anvendelsen af forsøgsordningen for selvkørende enhe-
der i sin nuværende udformning er yderst begrænset. Forsøgsordningen har således alene gi-
vet anledning til tre ansøgninger, hvoraf der er givet ét afslag, én er trukket tilbage og der er gi-
vet én tilladelse.
Færdselsstyrelsen kan ud fra dialogen med branchen og egne erfaringer konkludere, at den nu-
værende forsøgsordning ikke giver de rammebetingelser der er nødvendige for at understøtte
de danske robot- og teknologivirksomheder. Dette skyldes primært, at forsøgsordningens an-
vendelsesområde ikke er foreneligt med virksomhedernes forretningsmodeller og at det derfor
ikke er muligt at opnå tilladelse til, at anvende virksomhedernes produkter på en meningsfuld
måde. Branchen peger derudover på vægt- og dimensionskravene samt CE-mærkningen, som
værende en barriere for deres produkter, da de stadig er under udvikling. Slutteligt er det fore-
slået af branchen, at der oprettes testmiljøer med lempede krav, hvor virksomheder under friere
rammer kan teste deres produkter.
Færdselsstyrelsen anbefaler derfor, at anvendelsen af selvkørende enheder på færdselslovens
område genovervejes. Det anbefales, at hvis den nuværende forsøgsordning videreføres, bør
det undersøges om det er muligt at udvide anvendelsesområdet for forsøgsordningen, eller al-
ternativt udarbejde nogle nærmere retningslinjer for, hvilke områder der er omfattet så anven-
delsesområdet for forsøgsordningen gøres mere gennemskuelig for ansøgeren.
Herudover anbefales det, at det undersøges, om det vil være hensigtsmæssigt at lave en anden
konstellation for hvordan selvkørende enheder kan få tilladelse til at køre på færdselslovens
område. Færdselsstyrelsen anbefaler herunder, at løsningen, hvorefter vejmyndigheden udpe-
ger et område, hvor det er muligt at køre med selvkørende enheder, undersøges og at der i den
forbindelse også tages stilling til, i hvor stort et omfang det er muligt at tillade større og tungere
enheder.
Side 8 (9)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 166: Orientering om Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordning for selvkørende enheder, fra transportministeren
2831128_0009.png
Side 9 (9)