Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2832158_0001.png
Ny forskningsrapport fra DTU
om veje og trafiksikkerhed
Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del - Bilag 164
Offentligt
TRAFIKSIKKERHEDEN
OG KOM ULYKKER TIL LIVS
– VI HAR IKKE RÅD TIL AT LADE VÆRE!
FÅ STYR PÅ
Foto: Rådet for Sikker Trafik
2020
SIKRE VEJE &
ASFALTINDUSTRIEN
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0002.png
Forord
Den pjece, du nu sidder med i hånden eller læser på din skærm, er et sammendrag af en ny
forskningsrapport fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU: ”Vejens omgivelser, udformning og
tilstand – betydning for trafiksikkerheden”.
Bag denne pjece står foreningerne SIKRE VEJE og Asfaltindustrien, der sammen med DTU har
ydet økonomisk støtte til forskningsprojektet.
Denne pjece er SIKRE VEJEs og Asfaltindustriens egen viderebearbejdning af rapporten.
De to foreninger konkluderer, at rapporten sætter to streger under, at der er en sammenhæng
mellem manglende vedligeholdelse af vores veje og antallet af trafikulykker. På baggrund af
nye data fra skadestuer og politi, som samkøres på en ny måde med eksisterende vejdatasy-
stemer, bidrager rapporten med ny viden på trafiksikkerhedsområdet. Nu ved vi eksempelvis,
at sporkøring og dårlige rabatter giver flere ulykker for cyklister og bilister, end vi hidtil har
troet.
Rapportens resultater kalder på handling. For udover de tragiske og personlige omkostninger
ved trafikulykker koster én ulykke samfundet 2,8 mio. kr. Det svarer til en samfundsmæssig
udgift på 30 mia. kr. årligt.
Formålet med denne pjece er at give vejingeniører og trafikplanlæggere i kommuner, hos
rådgivere og entreprenører et indblik i forskningsresultaterne, så de kan bruge denne nye
viden proaktivt i forhold til drift og vedligeholdelse, så trafiksikkerhed kommer til at spille en
større rolle i fremtidens planlægning. Men politikerne i teknik- og miljøudvalg bør også læse
med.
Konkret er målet at sætte en ny dagsorden for vores fælles arbejde med trafiksikkerhed, få
gjort forskningsrapportens resultater konkrete og brugbare og bringe antallet af ulykker ned.
Øget trafiksikkerhed er dyrt, men det er dyrere ikke at gøre noget – og i øvrigt uetisk ikke at
bruge ny viden til at nedbringe antallet af trafikulykker.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0003.png
Lidt om SIKRE VEJE
og Asfaltindustrien
SIKRE VEJE er brancheforeningen for virksomheder, der arbejder
på vejen med trafiksikkerhed, mens Asfaltindustrien organiserer
danske asfaltproducenter og deres leverandører.
Indhold
02
04
05
06
07
07
08
09
10
11
12
Forord
Trafiksikkerhed skal inddrages,
når vejvedligehold prioriteres
Dårligt vedligehold giver flere ulykker,
men data kan blive bedre
Sporkøring og dårlige rabatter er livsfarligt
Cyklister er særligt udsatte for slaghuller
og dårlige rabatter
Der er også noget, der virker
Vejen har en større betydning for
ulykker end hidtil antaget
Konklusion: Lav cykelstier, reparer
slaghuller, revner og sporkørte veje
Key findings
Stikordsregister
Fakta om pjecen
Lidt om veje
og trafiksikkerhed
Danmark har 74.558 km asfalterede veje, heraf 3.835 km
statslige motor- og hovedveje. Resten er kommunale veje.
Hertil kommer ca. 25.000 km private veje.
I Danmark bruger vi hvert år ca. 9 mia. kr. på kommunale veje.
I kroner og øre koster en trafikulykke i gennemsnit samfundet
2,8 mio. kr. og en trafikulykke med dødelig udgang 34,5 mio.
kr. (i 2018-priser, jf. DTU Management, 2018). I 2018 blev i alt
12.680 trafikulykker rapporteret til politiet. Det svarer til en
samfundsøkonomisk omkostning på ca. 30 mia. kr. Disse penge
går til bl.a. redning, sygebehandling, sygeløn, genoptræning samt
reparation af veje og vejudstyr.
Vores fælles mission
Både SIKRE VEJE og Asfaltindustrien arbejder for bedre trafiksikkerhed til
gavn og glæde for trafikanter og ikke mindst vores medarbejdere.
På opfordring af DTU har vi sponsoreret en del af deres forskning i trafiksikkerhed ved
at bidrage til gennemførelsen af et stort postdoc-projekt om den samfundsøkonomiske
betydning af investeringer i trafiksikkerhed.
Med denne pjece vil vi gerne formidle de vigtige resultater af denne forskning, specielt hovedkonklusionen:
At investeringer i trafiksikkerhed er en rigtig god samfundsøkonomisk investering.
Foto: Adobestock
God fornøjelse med læsningen…!
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0004.png
Trafiksikkerhed skal inddrages,
når vejvedligehold prioriteres
Det er generelt gået i den rigtige retning med hensyn til trafik-
sikkerhed, herunder udviklingen i antallet af trafikulykker.
"Det nuværende skadespoint
egner sig ikke som en indikator
for trafiksikkerheden på
det pågældende vejstykke"
Forskningsrapporten, DTU
"
På det seneste er der dog sket en stagnation, måske endda en
negativ udvikling på nogle områder, fx for antallet af dræbte
cyklister. Og i 2019 ser antallet af trafikdræbte ud til at stige,
uden at vi i vejbranchen umiddelbart kan finde en konkret
forklaring.
Denne udvikling betyder, at vi er nødt til at gå nye veje for
fortsat at forbedre trafiksikkerheden.
Det koster samfundet mange penge hver gang, der sker en tra-
fikulykke. De samfundsøkonomiske omkostninger pr. rapporteret
ulykke er på 2,8 mio. kr., og de personrelaterede ulykkesomkost-
ninger for hver gang, en trafikant bliver dræbt, er på 34,5
mio. kr. i 2018 priser (DTU Management, 2018). I 2018 blev
12.680 trafikulykker rapporteret til politiet, hvilket svarer til en
samfundsøkonomisk omkostning på ca. 30 mia. kr. Blandt disse
var der 175 dræbte, hvilket svarer til en samfundsøkonomisk
omkostning på ca. 6 mia. kr.
I de senere år har der været en del fokus på tilstanden af de
danske veje, og analyser viser et samlet efterslæb på ca. 3,9
mia. kr. alene på de kommunale veje. Og de statslige veje (som
dog ikke indgår i rapporten), der ellers lige var bragt i orden,
risikerer at forfalde p.g.a. mangel på bevillinger og prioritering.
Bedre brug af vejdata
Flere og flere kommuner indsamler derfor data, som benyttes
til at vurdere, hvordan vejenes tilstand er, og hvordan en
genoprettelse skal prioriteres. På trods af kommunernes ønske
om at benytte vejdata i trafiksikkerhedsarbejdet sker dette
kun i en mindre grad. Når der skal laves prioriteringer af hvilke
opgaver, der skal fokuseres på, er det dermed stadig primært
kommunernes forvaltningssystem samt driftsøkonomiske
vurderinger, der benyttes som grundlag for prioriteringen.
Det er uhensigtsmæssigt, da det ikke i tilstrækkelig grad giver
mulighed for at inddrage trafiksikkerhed i prioriteringen af vej-
vedligeholdelse og dermed opnå den samfundsmæssige gevinst.
"
4
"Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning
er det ikke nok at fokusere på den enkelte
kommunes driftsøkonomi"
Anders Hundahl,
Direktør, Asfaltindustrien
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0005.png
Dårligt vedligehold giver flere ulykker,
men data kan blive bedre og hindre ulykker
Datakilderne kan blive bedre, men det ændrer ikke ved konklusionen overordnet set
– jo dårligere vedligeholdelse af veje, jo flere trafikulykker.
Med udgangspunkt i analyse af data fra syv forskellige
datakilder – fra politiets data til sygehusenes data og fra
ulykkesdata til vejbelægningsdata – er der nu meget kraftig
indikation af, at der er en sammenhæng mellem trafikulykker
og vejens tilstand, udformning og omgivelser.
Desuden vil en mere ensartet registrering i hele landet og ved
de forskellige datakilder gøre data meget mere anvendelige
i forhold til fremtidens forskning inden for sammenhængen,
tilsvarende kan data der indeholder trafikmæssige overvejel-
ser være til stor gavn.
Men det afgørende er, at data sammenkædes korrekt, så det
sikres, at de sammenkædede oplysninger så vidt muligt
vedrører samme tid og sted. Korrekt sammenkædning kombi-
neret med dybdeanalyser og modellering af data og faktorer.
Derfor har denne forskningsrapport banebrydende karakter
inden for forskning mellem trafikulykker og vejene.
Vi har i vejbranchen længe haft det på fornemmelsen; det
nye er nu, at der officielt påvises en sammenhæng – jo
dårligere vedligeholdte veje og jo dårligere udformning og
omgivelser, de har – jo flere trafikulykker finder der sted.
Den forskning og de resultater, denne forskningsrapport har
skabt, åbner op for endnu flere undersøgelser af sammen-
hængen. Det betyder, at vi stadig bliver klogere på, hvordan
samfundet kan spare masser af penge ved at træffe de rigti-
ge valg, når det gælder om at forøge og forbedre trafiksikker-
heden og dermed sikre færre trafikulykker.
Peter Cameron, SIKRE VEJE
5
Foto: Sikkertrafik.dk
"
"Konsekvensen af trafik-
ulykker på grund af dårlig
vedligeholdelse af veje er klar
– samfundet taber stort!"
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0006.png
"
Sporkøring og dårlige
vejrabatter er livsfarligt
Resultaterne viser eksempelvis, at vejbelægningsskader som
samlingsrevner og sporkøring (det vil sige, at hjulene efter
meget kørsel har trykket asfaltveje ned, så der opstår et
næsten usynligt hjulspor) og svedninger (når asfalten bliver
blød og fugtig i meget varmt vejr) er registreret langt ofte-
re på vejstykker, hvor der er registreret trafikulykker end på
vejstykker, hvor der ikke er registreret ulykker. Resultaterne
viser desuden, at rabatfald (hvor rabatten er højere og skråner
ned mod kørebanen og regnvandet derfor ikke kan afledes)
langs kørebanen optræder langt hyppigere på vejstykker med
dødsulykker end på vejstykker uden ulykker.
Det kalder på handling, og at vi som vej- og trafikfolk så hurtigt
som muligt sætter ind over for ”de usynlige dræbere”, især
sporkøring og dårligt vedligeholdte rabatter. Vi skal helt ud på
vejene og se, hvor disse forhold optræder. Vi skal registrere
dem og lægge en plan for, hvordan vi gør noget ved det.
"Vi skal blive bedre til at skelne
ulykkestyper fra hinanden for
at kunne prioritere vejvedlige-
holdelsen optimalt"
Peter Cameron, SIKRE VEJE
På sigt skal vi sørge for, at vores data bliver bedre. Vi skal
konstruere vores vejdatasystemer således, at vi dels inddrager
fejl på vejrabatter m.m. og dels laver en ny vægtning for
vejbelægningsskaderne baseret på vejbelægningsskadernes
effekt på trafiksikkerheden. Fx bør sporkøring vægtes højere
end slaghuller i beregningen af skadespointværdien, hvilket
ikke er tilfældet i de nuværende beregninger. De nuværende
måder at registrere skader på kan ikke umiddelbart bruges som
trafiksikkerhedsindikator.
Desuden er det vigtigt at skelne de forskellige ulykkestyper fra
hinanden for at kunne lave en prioritering af vejvedligeholdelse
ud fra vejens generelle tilstand.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0007.png
Cyklister er særligt
udsatte for slaghuller
og dårlige rabatter
Rapporten konkluderer, at 50% af cykelulykkerne sker på veje
med meget dårlig tilstand på belægningen. 18% sker på veje i
meget dårlig stand med mange afskalninger, lapper og revner/
krakeleringer. Desuden kommer cyklister mere alvorligt til skade,
når ulykken sker ved et slaghul i asfalten.
Rapporten viser desuden, at vejens omgivelser har en effekt
på forekomsten af ulykker. Først og fremmest ses, at et rabat-
fald, som hindrer regnvandsafledning, giver en større
sandsynlighed for ulykker. Og at for lidt lys, særligt på landet,
medfører flere ulykker end på godt oplyste veje.
Hvad angår motorkøretøjer, er der større risiko for, at føreren
bliver skadet ved et uheld, når der er rabatfald langs kørebanen
eller mod kørebanen, altså at vejrabatten er højere end vejen
og derfor ikke kan lede regnvandet væk.
Der er også noget,
der virker
Fra resultaterne ses det, at det for kommunale landeveje
med midterrabat gælder, at ulykkerne er langt mindre alvor-
lige i forhold til ulykker på øvrige kommunale landeveje.
Det ses af resultaterne, at veje med midterrabat giver min-
dre alvorlige skader til føreren end veje uden midterrabatter,
der ligeledes reducerer risikoen for ulykker i det hele taget.
For cyklister gælder det, at især cykelstier reducerer antallet
af alvorlige uheld. Og for begge grupper er det et faktum, at
gode gade- og vejbelysning øger sikkerheden.
af cykelulykkerne sker
på veje med meget dårlig
tilstand på belægningen
50%
"Sandsynligheden for, at
føreren af motorkøretøjet
kommer alvorligt til skade er
mindre, hvis ulykken er sket
på en vej med midterrabat,
i forhold til på en vej
uden midterrabat"
Peter Cameron,
SIKRE VEJE
"
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0008.png
"
Vejen har en større betydning
for ulykker end hidtil antaget
Især viser resultaterne, at cyklister er særligt sårbare over for
dårlig vejvedligeholdelse. Her udgjorde især slaghuller, fejl
på rabatter og manglende cykelinfrastruktur, fx cykelsti, et
problem.
På trods af, at vejbelægningens tilstand havde størst effekt på
forekomsten af cyklistulykker, viser resultaterne også en stor
effekt på forekomsten af trafikulykker med motorkøretøjer.
Som et af de mere overraskende resultater kan nævnes den
store effekt på forekomsten af ulykker, når der var registreret
sporkøring på et vejstykke på trods af, at dette er en belæg-
ningsskade, som kun er registreret på en mindre andel af kom-
munevejene. Ligeledes har afskalninger, lapper og store revner
også en effekt på forekomsten af trafikulykker.
"Sporkørte veje er overrasken-
de farlige. Det kræver øget op-
mærksomhed og forskning på det
område"
Anders Hundahl,
Direktør, Asfaltindustrien
Resultater baseret på lysintensitetsdata og trafikulykkesdata
viser tydeligt, at lyset har en effekt på forekomsten af trafi-
kulykker. Resultaterne viser, at en meget lav intensitet af lys
medvirker til en højere forekomst af ulykker på veje uden for
byerne. Dermed kan det konkluderes, at en bedre belysning på
veje kan bidrage til en mindre forekomst af ulykker.
Der er i projektet skelnet mellem resultater for forekomsten af
ulykker samt resultater for alvorlighedsgraden af ulykker. Alt
afhængig af, hvilke vejfaktorer der betragtes, ses det, at visse
faktorer har en betydning for både forekomsten af ulykker og
alvorlighedsgraden af disse, mens andre kun har en betydning
for enten forekomsten eller alvorlighedsgraden. Det kan virke
teoretisk, men det er erkendelser, vi skal tage med i vores dagli-
ge arbejde med veje og sikkerhed.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0009.png
Konklusion!
Lav cykelstier, reparer slaghuller,
revner og sporkørte veje
De behandlede scenarier i forskningsrapporten indikerer, at
det er muligt at opnå store reduktioner i antallet af alvorlige
cyklistskader, hvis man anlægger flere cykelstier, udbedrer
slaghuller og belyser vejene bedre. For ulykker med motorkøre-
tøjer kan den største samfundsøkonomiske gevinst findes ved
at udbedre store revner og anlægge autoværn og midterrabat
på flere veje. Generelt konkluderes det, at der bør forskes mere
i forhold, der kan have indflydelse på trafiksikkerheden som ex.
afstribning, skiltning, kantpæle, vejtræer og autoværn, og på
forekomsten af trafikulykker, da der er behov for mere data
herpå.
Og der bør forskes i endnu flere forhold, der kan have indflydel-
se på antallet af ulykker. Rapporten konkluderer sammenhæng
på enkelte områder – vi tror, at der er en tilsvarende sammen-
hæng med mange andre forhold, der ikke er optimale.
Der er med rapporten åbnet op for en ”flig” af sammenhænge
og bevist, at der er sammenhæng – hvis vi skal være endnu
bedre til at forebygge ulykker, så skal vi sikre os, at der ikke er
en tilsvarende sammenhæng mellem ulykker og andre forhold
– for hvis der er det, så skal de forhold indgå i fremtidig plan-
lægning og vedligeholdelse.
Konklusionen for os i vejbranchen er klar: Vil man øge trafiksikker-
heden, er der behov for at rette mere fokus på de danske vejes
udformning og omgivelser. Vejene er ikke sikre nok til trafikanter,
som det ser ud i dag, og samfundet taber stort på det. Der bør
aldrig ske ulykker alene af den grund, at vejene ikke er gode nok,
hvad angår trafiksikkerhed. Der ligger et fælles ansvar hos vejin-
geniører, trafikplanlæggere, rådgivere og entreprenører at løfte
den opgave fremadrettet, så vi kan komme de kedelige statistik-
ker til livs og undgå store samfundsøkonomiske tab.
INVESTE-
RINGER
VÆLG
SELV
BESPARELSER
GOD
SAMFUNDS-
ØKONOMI
Den
GODE
cirkel
FÆRRE
TRAFIK-
ULYKKER
MERE
TRAFIK-
SIKKERHED
DÅRLIG
SAMFUNDS-
ØKONOMI
Den
ONDE
cirkel
FLERE
TRAFIK-
ULYKKER
MINDRE
TRAFIK-
SIKKERHED
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0010.png
Key findings
Rapportens væsentligste konklusioner i kort form
Belægningens betydning
Cyklistulykker sker især ved:
Dårligt vedligeholdt belægning og manglende saltning
og renholdelse
Slaghuller, krakelering og skader ved riste
Bilulykker sker især ved:
Sporkørte veje
Lapper, afskalninger og store revner
Cyklister kommer alvorligst til skade ved slaghuller
Bilister kommer oftere ud for dødsulykker ved
afskalninger
Alvorlighedsgrad:
Cyklistulykker:
Stoppesteder og parkeringsarealer giver flere,
men mindre alvorlige ulykker
Bilulykker:
Midterrabat giver mindre alvorlige ulykker
Dårligt holdte rabatter giver mere alvorlige ulykker
Alvorlighedsgrad:
Samfundsøkonomi
En dødsulykke koster 34 mio. kr.
(2 mio. kr. uden velfærdstab (dvs. ”værdien af et liv”)
En alvorlig ulykke koster 5 mio. kr.
En lettere tilskadekommen person koster 0,7 mio. kr.
Sporkøring giver flest ulykker
Mens den største samfundsmæssige besparelse opnås
ved at udbedre skader i belægningen som ex. revner,
da disse forekommer hyppigt
Midterrabat har den største effekt på ulykkers
alvorlighedsgrad
Mens udbedring af rabatter reducerer antallet af
alvorlige skader i forhold til antal ulykker
Vejens udformning og omgivelser
Cyklistulykker sker især ved:
Uhensigtsmæssig design af vejen, især områder med
parkerede biler giver flere ulykker
Manglende cykelsti og dårlig rabat er farligt for især
yngre og ældre cyklister
Kantsten over 7 cm. giver flere ulykker
Bilulykker sker især ved:
Dårlige rabatter giver flere ulykker
God gade- og vejbelysning på landet giver færre ulykker
på landet
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0011.png
Ordforklaring
Midterrabat
En vej forsynet med kørebaner i to retninger
adskilt af en midterrabat, der ikke er beregnet
til trafik
Rabatfald
På veje uden kantsten skal rabatten lede vandet
væk fra kørebanen. Ved rabatfald opstår der
problemer med at bortlede vandet fra kørebanen
Udgivelsesår 2020
Må citeres med kildeangivelse
Redaktion:
Michael Stisen
Anders Hundahl
Layout og design:
Boye Grafik
Forsidefoto:
Sikkertrafik.dk
Sporkøring
Hjulene har, efter megen kørsel, trykket asfaltvejen
ned, så der opstår næsten usynlige hjulspor
Revner
Revner er korte eller lange linjer, der skiller ellers
sammenhængende belægning
Rivninger
Nedbrydning af en vejbelægning, når sten og
bitumen forsvinder og asfaltbelægningen får et
revet udseende.
Lys
Lys på vejen giver færre ulykker på landet.
I byen er effekten usikker
Afskalninger
Afskalninger er afgrænsede stykker af slidlaget,
som har revet sig løs fra underliggende lag.
Afskalninger er tilnærmelsesvis plane og flade
Krakeleringer
Revner på langs og tværs, der er spredt ud i et
netmønster.
www.sikreveje.dk
Revneforseglinger
Revner på op til ca. 1 cm bredde repareres og
forsegles med en bitumenopløsning. Den forseglede
revne ses som sorte striber i belægningen.
Kilde: Vejdirektoratet, Vejledning til hovedeftersyn.
Slaghuller
En skade på belægningens overflade, hvor materialet
er nedbrudt og har efterladt et hul med stejle kanter,
ujævn bund og hvor de ubundne bærelag evt. er synlige
www.asfaltindustrien.dk
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2832158_0012.png
Fakta om pjecen
Pjecen er udgivet i februar 2020 af
SIKRE VEJE og Asfaltindustrien. Den
bygger på: ”Vejens omgivelser, ud-
formning og tilstand – betydning for
trafiksikkerheden” fra 2019 udarbej-
det på DTU af post doc Kira Hyldekær
Janstrup, seniorforsker Mette Møller og
seniorforsker Ninette Pilegaard under
ledelse af professor Otto Anker Nielsen.
Rapporten har fået økonomisk støtte fra
DTU, SIKRE VEJE og Asfaltindustrien.
Kontakt:
Peter Cameron
[email protected] / 40 59 51 96
Anders Hundahl
[email protected] / 40 43 93 70
SIKRE VEJE er brancheforening for
virksomheder, der arbejder på og
leverer udstyr til vejene.
Asfaltindustrien er arbejdsgiver- og
brancheforening for asfaltproducenter
og leverandører.
Se mere på
sikreveje.dk