Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2830171_0001.png
Resultat af landsdækkende analyse
af kommunevejenes tilstand 2017
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0002.png
Titel:
Udgiver:
Udgivet:
Redaktion:
Resultat af landsdækkende analyse af kommunevejenes tilstand 2017
SAMKOM (KTC, KL, KVF og Vejdirektoratet)
April 2018
Anette Jensen, SAMKOM-sekretariatet
Iben Christine Grundtvig, student KL
Os&Company
Layout:
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0003.png
Indholdsfortegnelse
Forord
Fokus på 4 elementer
Deltagende kommuner
Datagrundlag
Analysemodel
Kørebaner
Cykelstier
Fortove
Broer og bygværker
4
5
6
7
8
10
14
17
19
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0004.png
Forord
KTC og KL er glade for igen at kunne præsentere resultatet af en landsdækkende analyse af
de kommunale vejes tilstand. Dataindsamlingen og -behandlingen er udført i regi af SAMKOM
- kommunernes og Vejdirektoratets samarbejde om det samlede vejnet. 74 kommuner har
deltaget med konkrete data og i enkelte tilfælde skøn efter samme metode, som ved den første
analyse i 2015.
Formålet med analysen er at sætte fokus på tilstanden af den kommunale vejinfrastruktur, der
udgør en væsentlig værdi og medvirker til at opretholde velfærdssamfundet og sikre en effektiv
samfundsudvikling.
Ved sammenligning af rapporten om vejenes tilstand i 2015 og denne rapport ses det, at
kørebanebelægningernes tilstand er forbedret og at det samlede akutte investeringsbehov er
reduceret. Resultatet dækker dog over store forskelle blandt de deltagende kommuner.
For at opretholde en velfungerende infrastruktur i god tilstand er det stadig nødvendigt at holde
fokus på kommunevejenes tilstand. Hertil kommer det, at trafikmængden og dermed sliddet på
vejene gradvis er blevet større og brugen af vejene har ændret sig. Dette skyldes blandt andet
følgende faktorer, der særligt gør sig gældende på kommuneveje:
- Fjernvarmerør, kloakledninger, it og telekommunikation, el- og vandforsyning lægger alle værdifuld
infrastruktur ned under asfalten. Aldrig er så meget asfalt gravet op for at lægge ledninger ned.
- Salget af nye biler er på få år fordoblet til 220.000 biler/år.
- Stadig tungere og bredere lastbiler og busser tynger på asfalten og skubber slidspor i sving
og ved kryds.
- Med ny GPS kan lastbiler vælge alternative ruter, når motorvejene bliver for trange eller er
stoppet af uheld.
- Landbruget får stadig tungere og bredere maskiner og har mere behov for transport mellem gårdene.
- Trængslen i byerne øges med mange varetransporter til butikker og virksomheder, og nu også
levering af mere end 100 mio. pakker købt på nettet.
Der er derfor flere kommuner, der oplever, at det er svært at følge med slitagen på vejene.
En velfungerende infrastruktur i god tilstand er en vigtig forudsætning for vækst og udvikling
i samfundet. Kommunerne vil gerne medvirke til, at der kan skabes arbejdspladser over hele
landet, at erhvervslivet har gode rammer for vækst og udvikling og at arbejdskraften kan komme
let frem og tilbage. Samtidig ønsker kommunerne at forbedre forholdene for cyklisme bl.a.
gennem trafiksikkerhed, så endnu flere børn og unge bruger cyklen, både i by og på landet.
Det er vores håb og forventning, at denne rapport, der er et skridt i retningen af et mere
gennemsigtigt og systematisk overblik over tilstanden af de kommunale kørebaner, cykelstier,
fortove og broer, kan medvirke til at fastholde fokus på vigtigheden af den kommunale
vejvedligeholdelse.
Lars Mørk, formand for KTC
Mette Jensen, kontorchef KL
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0005.png
Fokus på 4 elementer
Formålet med den landsdækkende analyse er at sætte fokus på kommunevejenes tilstand og at
synliggøre et eventuelt investeringsbehov på landsplan.
For at skabe et øjebliksbillede af vedligeholdelsestilstanden på en håndterbar måde, er der
valgt at fokusere på elementer, der er omfattet af kommunens budget for kapitalbevarende drift.
I 2015 satte SAMKOM fokus på tilstanden af 7 elementer: kørebaner, cykelstier, fortove, broer,
gadebelysning, signalanlæg og afvanding. Denne gang er der valgt at fokusere på 4 elementer
- kørebaner, cykelstier, fortove og broer - hvoraf hovedparten af data er trukket direkte fra
kommunernes vejvedligeholdelses- og broforvaltningssystemer.
Opgørelsen omfatter ikke private arealer og private fællesveje.
Analysen fokuserer på den kapitalbevarende drift i forbindelse med 4 elementer:
1.
2.
3.
4.
Kørebaner – Kørebaner på de offentlige veje.
Cykelstier – Befæstede cykelstier med kantsten mod kørebanen, samt befæstede
cykelstier i eget tracé.
Fortove – Fortove langs offentlige veje.
Broer/Bygværker – Broer og bygværker med spændvidde på minimum 2 m.
Opdelingen på de 4 elementer giver et godt overblik over en væsentlig del af vejområdet og
giver samtidig mulighed for, at kommunerne kan arbejde med de enkelte elementer hver for sig i
relation til dataindsamling og efterfølgende investeringsplanlægning og politisk prioritering.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0006.png
Deltagende kommuner
Kommunernes interesse for at deltage i analysen har været stor. I alt 74 kommuner har deltaget med
data om eget vejnet.
Assens
Billund
Bornholm
Brønderslev
Dragør
Esbjerg
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Hørsholm
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Middelfart
Norddjurs
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Thisted
Tønder
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Aalborg
Aarhus
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0007.png
Datagrundlag
Nogle af kommunerne deltager i analysen med oplysninger om alle 4 elementer, mens andre
deltager med udvalgte elementer – hovedparten af disse primært med data om kørebaner og
broer/bygværker.
Undervejs har flere kommuner frameldt et eller flere elementer efterhånden, som de har
erkendt, at de enten ikke ligger inde med de pågældende data eller at øvelsen med at
fremskaffe data var større end forventet.
80  
70  
60  
50  
40  
30  
20  
10  
0  
72  
67  
35  
28  
Kørebaner  
Cykels7er  
Fortove  
Broer  
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0008.png
Analysemodel
Den anvendte analysemodel stiller ikke krav om, at datagrundlaget skal genereres på én
bestemt måde, men sikrer, at resultaterne er sammenlignelige.
Det betyder, at nogle kommuner deltager med allerede eksisterende data om elementerne
f.eks. fra egne forvaltningssystemers mere detaljerede registreringer, mens andre har foretaget
et overordnet eftersyn af hele eller dele af kommunens vejnet suppleret med skøn, stikprøver
og overordnede betragtninger. Til sidstnævnte er der udviklet en simpel fremgangsmåde, hvor
elementernes tilstand vurderes efter en 5-trins karakterskala.
Vurdering af investeringsbehov
Hvis der i en årrække er anvendt for få midler til vedligeholdelse, vil der gradvis oparbejdes
et investeringsbehov, der kan udtrykkes som forskellen mellem den aktuelle og den ønskede
tilstand. Den ønskede tilstand kan f.eks. være fastlagt som den vedligeholdelsespraksis,
der giver den laveste levetidsomkostning eller fastlagt ud fra et politisk bestemt æstetisk
eller funktionelt niveau. Ofte opgøres investeringsbehovet som udgiften på renovering af de
elementer, der overskrider en grænse for acceptabel tilstand.
I forbindelse med en landsdækkende analyse kan det være svært at fastlægge en fælles
grænse for en acceptabel tilstand for alle landets kommuner. Dels kan der fra kommune
til kommune være forskellig holdning til, hvordan den acceptable tilstand skal fastlægges.
Og dels er metoden ikke velegnet til benchmarking, da opgørelsen kun viser det akutte
investeringsbehov og ikke noget om eventuelle kommende udfordringer og investeringsbehov.
I denne landsdækkende analyse er der valgt at arbejde med en definition af investerings-
behovet, der – for hvert af de 4 elementer – baserer sig på en vurdering af den gennemsnitlige
tilstand af alle elementerne i kommunen. Denne gennemsnitlige tilstand sammenholdes med
den tilstand gennemsnittet burde ligge på, hvis der foregik en løbende renovering svarende til
nedslidningstakten. Tilstanden opgøres således i forhold til elementets typiske levetid som en
procentuel restlevetid.
Metoden giver kun et øjebliksbillede af investeringsbehovet og ikke noget om genopretnings-
behovet over en længere periode (f.eks. 10-20 år). En sådan beregning vil kræve, at der også
tages højde for nedslidningen af elementerne over den pågældende periode.
Investeringsbehovet er det beløb, der skal investeres for at løfte niveauet til det niveau,
der giver en løbende udskiftning svarende til levetiden.
Elementernes tilstand
En gennemsnitlig restlevetid på 50 % svarer til en løbende udskiftning af elementerne
Hvis vedligeholdelsesindsatsen svarer til den løbende nedslidning, er vejnettet i balance.
Tilstandsregistreringen for fortove med en levetid på f.eks. 50 år vil – ved tilfredsstillende
løbende udskiftning – vise, at den gennemsnitlige restlevetid er 25 år. Hvis den gennemsnitlige
restlevetid er mindre end 25 år, er der et investeringsbehov. Er den gennemsnitlige restlevetid
større end 25 år, er der et negativt investeringsbehov, dvs. en opsparing i form af en forøgelse
af kapitalværdien af fortovene.
Hvis analysen ikke viser et investeringsbehov, betyder det ikke, at der ikke skal afsættes midler
til det pågældende element, men at det nuværende budget samlet set giver den ønskede
udskiftning af elementet inden for den forventede levetid.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0009.png
Det er kun i forbindelse med denne landsdækkende analyse, at det er besluttet at arbejde med
en vedligeholdelsesindsats svarende til nedslidningstakten. De enkelte kommuner benytter
naturligvis fortsat i eget regi deres egne forvaltningssystemers mere detaljerede registreringer
og beregningsmetoder og fastlægger selv eget serviceniveau for de 4 elementer i forhold til
egne rammer og prioriteringer.
Kommuner, der har udarbejdet egne opgørelser over investeringsbehov, kan opleve, at den
landsdækkende analyse giver et andet resultat end deres egne opgørelser pga. forskel i
analysemetode.
På de følgende sider er der givet et overblik over den gennemsnitlige tilstand af de 4 elementer
for de kommuner, der har leveret data.
Investeringsbehov på landsplan
For kørebaner og broer/bygværker er datagrundlaget tilstrækkeligt til at skønne et samlet
investeringsbehov på landsplan. I de enkelte tilfælde er det beskrevet, hvordan og med hvilket
resultat dette skøn er foretaget.
For de øvrige elementer (cykelstier og fortove) vurderes det, at det eksisterende datagrundlag
er for spinkelt til at foretage et skøn af investeringsbehovet på landsplan.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0010.png
Kørebaner
Metode
I opgørelsen er der alene fokus på asfaltbelægninger samt belægninger udført med over-
fladebehandling. Fortove og cykelstier langs vejene registreres og analyseres separat.
Vurderingen af kørebanebelægningens tilstand sker på baggrund af den visuelle
skadesregistrering af vejoverfladen, som mange kommuner løbende udfører til deres
vejvedligeholdelsessystemer (RoSy PMS og vejman.dk/belægningsoptimering) samt
oplysninger om trafikmængden på kørebanen. Beregningerne sker efter metoden angivet
i vejregel for
Tilstandsrapporter – Nedklassificering af offentlige veje til private fællesveje.
Fastlæggelse af kørebanernes tilstand
Kørebanernes tilstand opgøres i forhold til den typiske levetid som en procentuel restlevetid.
Hvor det er muligt foretages der en opdeling af vejnettet i
Veje i by
og
Veje på land.
For hver strækning beregnes alderen af belægningen, som sammenlignes med den forventede
levetid. Alderen beregnes dels fordi den ikke altid er kendt og dels fordi investeringsbehovet
påvirkes af belægningens tilstand.
Alderen beregnes ud fra skadessum (en sammentælling og vægtning af registrerede skader) og
trafikbelastning, Æ10 ved:
Alder
= 2 år + 1,60 * 10
1,1
* Æ10
- 0,1
* Skadessum
0.6
Skadessum bestemmes som angivet i vejreglen for
Tilstandsrapporter – Nedklassificering
af offentlige veje til private fællesveje.
Skadessum er summen af skadesgrader for alle
skadestyper, hvor skadesgrad er produktet af skadens omfang i % gange tilhørende
skadesfaktor. Restlevetiden beregnes for hver strækning som differencen mellem den
forventede levetid for en ny kørebanebelægning og den beregnede alder. Restlevetiden
omsættes til % af levetiden, og der beregnes en gennemsnitlig restlevetid vægtet i forhold til
arealet af strækningerne.
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0011.png
Resultat af analyse af kørebanernes tilstand
72 kommuner har deltaget i analysen med data om deres kørebaner. Af nedenstående
figur og tabel fremgår kørebanernes omfang (areal og længde) samt tilstanden givet ved en
gennemsnitlig procentuel restlevetid.
Overblik over gennemsnitlig procentuel restlevetid af kørebanebelægninger
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0012.png
Veje i by
420
530
400
155
561
320
210
607
813
250
190
430
157
159
161
253
270
376
510
260
766
217
163
657
219
860
316
661
615
167
223
183
849
326
440
621
101
259
350
665
360
173
410
707
450
370
727
461
306
730
760
329
265
230
175
741
740
779
330
269
340
336
671
479
706
787
550
575
630
820
791
851
Assens
Billund
Bornholm
Dragør
Esbjerg
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Hørsholm
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Middelfart
Norddjurs
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Thisted
Tønder
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Aalborg
Areal (m )
1.102.410
1.126.305
1.774.612
372.172
4.278.934
1.113.765
621.393
1.803.022
2.529.950
1.242.427
925.989
1.194.572
1.898.273
1.274.781
722.404
1.106.232
1.145.294
2.091.928
-
643.674
1.370.813
1.234.721
637.558
3.009.350
-
2.341.327
-
1.772.672
2.333.313
1.316.977
594.817
520.993
-
1.542.488
916.114
-
4.779.766
1.210.273
653.921
-
625.335
818.125
1.130.822
1.317.831
-
1.558.070
-
4.863.280
935.653
-
1.135.995
-
-
1.378.418
681.525
-
2.680.662
-
-
432.010
1.092.849
-
-
-
1.593.152
1.789.609
1.676.977
1.596.446
3.437.399
1.330.418
2.825.533
5.871.730
2
Veje på land
Restlevetid
20%
51%
54%
36%
34%
51%
29%
46%
40%
30%
29%
56%
33%
69%
24%
33%
35%
36%
-
18%
38%
58%
20%
38%
-
24%
-
29%
17%
52%
26%
38%
-
43%
39%
-
27%
31%
39%
-
38%
41%
40%
17%
-
26%
-
33%
53%
-
41%
-
-
33%
37%
-
44%
-
-
46%
50%
-
-
-
42%
45%
58%
34%
57%
31%
36%
40%
Areal (m )
2.466.975
2.224.118
4.717.851
58.359
3.532.365
2.432.910
601.126
866.529
2.761.079
793.372
193.166
3.424.028
20.382
-
-
407.661
1.362.823
5.313.312
-
228.454
3.752.753
811.092
-
5.656.511
-
4.947.982
-
3.173.291
3.136.374
-
119.760
98.120
-
3.159.658
1.205.383
-
-
1.567.167
1.263.560
-
3.466.671
-
1.835.475
3.040.929
-
3.317.126
-
1.536.971
2.500.632
-
4.808.096
-
-
153.527
-
-
3.794.172
-
-
166.555
1.757.093
-
-
-
1.867.401
4.666.678
5.384.815
3.779.061
6.057.058
3.816.479
5.737.557
5.842.869
2
I alt
Restlevetid
29%
63%
55%
38%
49%
48%
41%
42%
45%
30%
30%
45%
31%
-
-
52%
55%
54%
-
32%
44%
61%
-
46%
-
24%
-
30%
37%
-
33%
66%
-
70%
38%
-
-
32%
44%
-
59%
-
41%
19%
-
25%
-
34%
52%
-
33%
-
-
31%
-
-
56%
-
-
20%
55%
-
-
-
36%
46%
57%
45%
60%
30%
50%
45%
Areal (m )
3.569.385
3.350.424
6.492.463
430.531
7.811.299
3.546.675
1.222.519
2.669.551
5.291.028
2.035.799
1.119.155
4.618.600
1.918.655
1.274.781
722.404
1.513.893
2.508.117
7.405.240
6.077.997
872.128
5.123.566
2.045.812
637.558
8.665.861
2.057.419
7.289.309
4.870.133
4.945.963
5.469.687
1.316.977
714.577
619.113
3.978.649
4.702.146
2.121.497
5.866.808
4.779.766
2.777.440
1.917.481
2.751.995
4.092.006
818.125
2.966.297
4.358.760
2.730.338
4.875.196
1.789.699
6.400.251
3.436.284
6.218.964
5.944.091
2.181.567
3.071.875
1.531.945
681.525
782.461
6.474.834
5.116.850
5.257.850
598.565
2.849.942
2.069.668
2.125.710
4.302.985
3.460.553
6.456.287
7.061.792
5.375.507
9.494.457
5.146.897
8.563.090
11.714.599
2
Længde (m)
192.805
164.150
246.926
54.146
615.835
168.483
87.386
256.691
381.401
198.517
138.633
209.603
259.396
175.102
94.539
161.158
177.125
310.143
-
99.918
204.221
185.819
93.782
427.203
-
326.551
-
275.129
323.188
179.006
87.129
73.770
-
225.997
140.866
-
471.119
193.400
102.698
-
92.824
102.916
176.826
230.915
-
243.312
-
619.970
140.382
-
178.859
-
-
190.574
95.952
-
395.687
-
-
70.583
124.108
-
-
-
331.815
256.011
266.680
249.873
499.410
204.286
423.778
785.280
Længde (m)
541.043
456.211
826.573
11.001
691.435
495.786
97.027
143.665
537.290
154.153
20.057
718.185
3.045
-
-
64.040
237.106
1.056.514
-
44.193
750.865
129.558
-
1.107.832
-
921.145
-
647.476
621.266
-
18.888
18.471
-
620.685
237.502
-
-
279.259
225.617
-
617.261
-
384.990
637.462
-
646.852
-
246.844
477.653
-
977.696
-
-
20.910
-
-
725.380
-
-
30.805
319.340
-
-
-
342.504
969.874
1.093.610
709.827
1.203.872
725.756
1.126.201
1.030.951
Længde (m) Restlevetid
733.848
27%
620.361
59%
1.073.499
54%
65.147
37%
1.307.270
41%
664.269
49%
184.413
35%
400.356
45%
918.691
43%
352.670
30%
158.690
29%
927.788
48%
262.441
33%
175.102
69%
94.539
24%
225.198
38%
414.231
46%
1.366.657
49%
1.150.291
47%
144.111
22%
955.086
43%
315.377
59%
93.782
20%
1.535.035
43%
326.822
39%
1.247.696
24%
832.200
41%
922.605
30%
944.454
28%
179.006
52%
106.017
27%
92.241
43%
717.878
52%
846.682
61%
378.368
38%
993.847
30%
471.119
27%
472.659
31%
328.315
43%
500.944
21%
710.085
56%
102.916
41%
561.816
41%
868.377
18%
498.926
50%
890.164
25%
354.187
22%
866.814
33%
618.035
52%
1.077.995
45%
1.156.555
34%
426.120
62%
466.565
52%
211.484
33%
95.952
37%
142.659
21%
1.121.067
51%
905.610
48%
974.380
30%
101.388
39%
443.448
53%
398.296
57%
400.001
72%
803.476
58%
674.319
38%
1.225.885
46%
1.360.290
58%
959.700
42%
1.703.282
59%
930.042
30%
1.549.979
45%
1.816.231
43%
Note: For nogle kommuner kan der være tale om kørebanelængder og ikke vejlængder.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0013.png
Investeringsbehov på landsplan
Baseret på de deltagende kommuners oplysninger vurderes den gennemsnitlige restlevetid for de
kommunale kørebanebelægninger på landsplan at være 42%.
For at sikre kapitalværdien i form af en løbende udskiftning af kørebanebelægningerne svarende
til nedslidsningstakten (dvs. en gennemsnitlig restlevetid på 50 %) vurderes der på landsplan at
være et samlet investeringsbehov til de kommunale kørebanebelægninger på knap 3,9 mia. kr.
Hertil kommer det nuværende budget, der har været med til at sikre den nuværende tilstand.
Denne simple og tilnærmede opgørelse af investeringsbehovet giver kun et øjebliksbillede
i forhold til det valgte balancepunkt (gennemsnitlig restlevetid på 50 %) og ikke noget om
genopretningsbehovet over en længere periode (f.eks. 10-20 år). En sådan beregning vil kræve,
at der også tages højde for nedslidningen af kørebanebelægningerne over den pågældende
periode. Ligeledes kan der i de enkelte kommuner være fastlagt et andet serviceniveau i forhold til
egne rammer og prioriteringer.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0014.png
Cykelstier
Metode
I opgørelsen medtages befæstede cykelstier med kantsten mod kørebanen, samt befæstede
cykelstier i eget tracé.
Vurderingen af cykelstiernes tilstand sker ved følgende 2 metoder eller en kombination heraf:
Metode 1: Visuel skadesregistrering fra vejvedligeholdelsessystem
Vurderingen af cykelstiernes tilstand sker på baggrund af den visuelle skadesregistrering af
cykelstierne, som mange kommuner løbende udfører til deres vejvedligeholdelsessystemer
(RoSy PMS og vejman.dk/belægningsoptimering). Beregningerne sker efter metode angivet
i vejregel for
Tilstandsrapporter – Nedklassificering af offentlige veje til private fællesveje.
Metode 2: Tilstandsregistrering ved 5-trins karakterskala
Vurderingen af cykelstiernes tilstand sker på baggrund af tilstandsvurdering ud fra simpel
5-trins karakterskala, hvor 1 er en meget god (næsten ny) tilstand og 5 en uacceptabel
tilstand. Til brug herfor er der udarbejdet manual med beskrivelser og illustrative fotos af
cykelstier med de 5 tilstandskarakterer.
Fastlæggelse af cykelstiernes tilstand
Cykelstiernes tilstand opgøres i forhold til den typiske levetid som en procentuel restlevetid.
Metode 1
For hver strækning beregnes alderen af belægningen, som sammenlignes med den forventede
levetid. Alderen beregnes dels fordi den ikke altid er kendt og dels fordi investeringsbehovet
påvirkes af belægningens tilstand.
Alderen beregnes ud fra skadessum (en sammentælling og vægtning af registrerede skader) ved:
Alder = 2 år + 1,60 * 10
1,1
* Skadessum
0.6
Skadessum bestemmes som angivet i vejreglen for
Tilstandsrapporter – Nedklassificering
af offentlige veje til private fællesveje.
Skadessum er summen af skadesgrader for alle
skadestyper, hvor skadesgrad er produktet af skadens omfang i % gange tilhørende
skadesfaktor. Restlevetiden beregnes for hver strækning som differencen mellem den
forventede levetid for en ny kørebanebelægning og den beregnede alder. Restlevetiden
omsættes til % af levetiden og der beregnes en gennemsnitlig restlevetid vægtet i forhold til
arealet af strækningerne.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0015.png
Metode 2
For hver strækning omsættes den oplyste tilstand på 5-trins karakterskalaen til en procentuel
restlevetid.
Karakter
Tilstand
Beregningsmæssig
restlevetid
90%
70%
40%
20%
5%
1
2
3
4
5
meget god (næsten ny) tilstand
god tilstand
acceptabel tilstand
mindre god tilstand
uacceptabel tilstand
5-trins karakterskala med tilhørende beregningsmæssige restlevetider
Herefter beregnes den gennemsnitlige restlevetid for alle strækningerne vægtet i forhold til
arealet af strækningerne.
Resultat af analyse af cykelstiers tilstand
35 kommuner har deltaget i analysen med data om deres cykelstier. Af nedenstående
figur og tabel fremgår cykelstiernes omfang (areal og længde) samt tilstanden givet ved
en gennemsnitlig procentuel restlevetid. Kommunerne deltager kun med den del af deres
cykelstier, som de har tilstandsregistreret.
100%  
90%  
85%  
85%  
80%  
74%  
70%  
68%  
60%  
52%  
50%  
45%  
46%  
38%  
31%  
30%  
22%  
20%  
13%  
10%  
14%  
23%  
33%  
25%  
21%  
38%  
31%  
28%  
38%  
69%  
66%  
63%  
60%  
55%  
51%  
62%   63%  
65%  
59%  
52%   51%  
72%  
60%  
49%  
40%  
0%  
 
er
Fr
g  
ed
en
sb
or
g  
Fa
Fu
ab
re
or
g-­‐
 
M
id
@y
n  
Ge
nt
oD
e  
Gl
ad
sa
xe
 
Gr
ev
e  
Gr
ib
sk
ov
 
Ha
lsn
æ
s  
He
lsi
ng
ør
 
He
rle
v  
Hi
lle
d  
Ho
lst
eb
ro
 
Hv
id
ov
re
 
Gennemsnitlig procentuel restlevetid for de 35 deltagende kommuner
15
Ly
n
av
gb
n  
y-­‐
Ta
ar
k  
Od
de
r  
Od
en
se
Od
 
sh
er
re
d  
Ra
nd
er
s  
Ro
sk
ild
e  
do
vr
e  
Sil
ke
bo
rg
 
Sk
ive
Sla  
ge
lse
 
So
lrø
d  
Ja
m
Ka
l
b
So
Sv
 
en
db
or
g  
Ve
jle
 
Aa
lb
or
g  
 
or
g  
nd
Ish
bu
llu
bj
db
di
m
un
Ko
l
en
h
Bi
Es
er
ng
 
gt
 
øj
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0016.png
Areal [m
2
]
530
561
210
190
430
157
159
253
270
260
217
163
219
661
167
183
849
326
621
101
173
727
461
306
730
265
175
740
779
330
269
340
479
630
851
Billund
Esbjerg
Fredensborg
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Greve
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Holstebro
Hvidovre
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kolding
København
Lyngby-Taarbæk
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Roskilde
Rødovre
Silkeborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Svendborg
Vejle
Aalborg
36.531
390.772
109.525
194.948
77.164
245.635
234.470
161.205
183.732
75.473
146.838
-
329.038
570.155
258.368
35.516
175.823
118.162
74.432
941.579
273.147
-
743.069
59.640
427.539
438.869
106.861
492.000
239.707
112.190
155.311
126.663
165.083
750.242
687.269
Længde [m]
16.606
154.024
47.075
85.297
31.892
117.782
97.386
54.860
78.818
30.975
60.866
-
140.875
197.883
89.407
25.295
93.828
49.339
35.438
369.987
120.658
-
311.277
27.764
225.270
183.572
43.118
410.000
107.467
51.474
59.050
58.363
71.767
385.550
324.178
Gennemsnitlig restlevetid
85%
31%
33%
68%
45%
22%
60%
52%
46%
23%
66%
63%
38%
25%
60%
85%
74%
69%
13%
55%
21%
51%
38%
62%
63%
65%
31%
52%
51%
14%
28%
38%
72%
49%
59%
Fastlæggelse af investeringsbehov
Da der kun er 35 kommuner, der har leveret data om deres cykelstier til analysen, er grundlaget
vurderet for spinkelt til at estimere et investeringsbehov på landsplan.
Den enkelte kommune kan selv estimere et evt. investeringsbehov ved at sammenholde den
faktiske tilstand med den ønskede tilstand. I denne analyse vurderes investeringsbehovet i
forhold til den tilstand gennemsnittet burde ligge på, hvis der foregik en løbende udskiftning
svarende til nedslidningstakten. De enkelte kommuner kan have fastlagt eget politisk bestemt
serviceniveau afhængig af egne rammer og prioriteringer. Beregningen kan ske ved følgende
formel:
Investeringsbehov = (RL(ønsket) - RL(faktisk)) * nypris pr.enhed * samlet antal enheder
hvor
RL(ønsket) er den ønskede gennemsnitlige procentuelle restlevetid (i denne analyse lig med 50 %)
RL(faktisk) er den faktiske gennemsnitlige procentuelle restlevetid
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0017.png
Fortove
Metode
I opgørelsen af fortove medregnes eventuel kantsten mod kørebane eller cykelsti.
Gågader og pladser med belægningssten eller fliser kan også medtages her, hvis de ikke
indgår i opgørelsen over kørebaner.
Vurderingen af fortovenes tilstand sker på baggrund af tilstandsvurdering ud fra simpel
5-trins karakterskala, hvor 1 er en meget god (næsten ny) tilstand og 5 en uacceptabel
tilstand. Til brug herfor er der udarbejdet manual med beskrivelser og illustrative fotos af
fortove med de 5 tilstandskarakterer.
Fastlæggelse af fortovenes tilstand
For hver strækning omsættes den oplyste tilstand på 5-trins karakterskalaen til en procentuel
restlevetid.
Karakter
Tilstand
Beregningsmæssig
restlevetid
90%
70%
40%
20%
5%
1
2
3
4
5
meget god (næsten ny) tilstand
god tilstand
acceptabel tilstand
mindre god tilstand
uacceptabel tilstand
5-trins karakterskala med tilhørende beregningsmæssige restlevetider
Herefter beregnes den gennemsnitlige restlevetid for alle strækningerne vægtet i forhold til
arealet af strækningerne.
Resultat af analyse af fortovenes tilstand
28 kommuner har deltaget i analysen med data om deres fortove. Af nedenstående figur og
tabel fremgår fortovenes omfang (areal og længde) samt tilstanden givet ved en gennemsnitlig
procentuel restlevetid. Kommunerne deltager kun med den del af deres fortove, som de har
tilstandsregistreret.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0018.png
100%  
90%  
80%  
70%  
60%  
50%  
40%  
30%  
20%  
10%  
0%  
Fr
ed
en
sb
or
g  
Fu
re
 
Ge
nt
o?
e  
Gl
ad
sa
Gu
xe
 
ld
bo
rg
su
nd
 
Ha
lsn
æ
s  
Hi
lle
d  
Ho
lb
æ
k  
 
gt
 
er
 
Od
en
se
 
Od
sh
er
re
d  
Ra
nd
er
s  
Ri
ng
ste
d  
do
vr
e  
Sil
ke
bo
rg
 
Le
jre
 
je
rg
 
or
g  
Ke
rte
m
in
de
 
Ko
ld
in
g  
be
nh
av
n  
So
lrø
d
Ish
bu
Od
d
llu
or
g  
Vi
b
Ka
lu
n
Aa
lb
Es
b
db
Bi
er
ar
or
g  
 
nd
øj
k  
 
76%  
69%  
60%  
52%  
50%  
51%  
45%  
37%  
39%  
67%  
58%  
55%  
55%  
50%  
43%  
53%  
68%  
59%  
56%  
51%  
46%  
56%  
55%  
60%  
67%  
65%  
50%  
49%  
Gennemsnitlig procentuel restlevetid for fortove i de 28 deltagende kommuner
Areal [m
2
]
530
561
210
190
157
159
376
260
219
316
183
849
326
440
621
101
350
173
727
461
306
730
329
175
740
269
791
851
Billund
Esbjerg
Fredensborg
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Guldborgsund
Halsnæs
Hillerød
Holbæk
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Lejre
Lyngby-Taarbæk
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Ringsted
Rødovre
Silkeborg
Solrød
Viborg
Aalborg
230.506
621.523
106.186
262.348
962.219
507.254
527.680
75.473
276.706
564.884
100.724
338.372
337.986
186.116
677.675
2.475.391
190.331
335.888
-
1.157.540
263.860
500.292
298.630
63.696
624.748
136.620
135.238
2.043.664
Længde [m]
145.542
388.985
69.302
163.173
461.654
292.633
299.186
30.975
177.789
305.227
67.149
226.878
201.787
102.913
395.793
868.558
115.717
155.692
-
772.883
151.991
333.528
111.504
32.695
383.281
89.859
90.159
1.196.654
Gennemsnitlig restlevetid
37%
50%
49%
52%
69%
60%
50%
67%
51%
45%
58%
55%
55%
39%
50%
43%
53%
56%
51%
56%
55%
68%
59%
46%
60%
76%
65%
67%
Fastlæggelse af investeringsbehov
Da der kun er 28 kommuner, der har leveret data om deres fortove til analysen, er det vurderet,
at datagrundlaget er for spinkelt til at estimere et investeringsbehov på landsplan.
Den enkelte kommune kan selv estimere et evt. investeringsbehov ved at sammenholde den
faktiske tilstand med den ønskede tilstand. I denne analyse vurderes investeringsbehovet i
forhold til den tilstand gennemsnittet burde ligge på, hvis der foregik en løbende udskiftning
svarende til nedslidningstakten. De enkelte kommuner kan have fastlagt eget politisk bestemt
serviceniveau afhængig af egne rammer og prioriteringer.
Beregningen kan ske ved følgende formel:
Investeringsbehov = (RL(ønsket) - RL(faktisk)) * nypris pr. enhed * samlet antal enheder
hvor
RL(ønsket) er den ønskede gennemsnitlige procentuelle restlevetid (i denne analyse lig med 50 %)
RL(faktisk) er den faktiske gennemsnitlige procentuelle restlevetid
18
Ly
n
gb
y-­‐
Ta
Ja
m
m
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0019.png
Broer og bygværker
Metode
I opgørelsen medtages kommunale broer og bygværker med en spændvidde på minimum
2 m, i henhold til vejreglen
Eftersyn af bygværker.
Vurderingen af broer/bygværkers tilstand sker på baggrund af det broeftersyn
(generaleftersynet), som mange kommuner udfører hvert 3-6 år. Gennemgangen er
hovedsagelig visuel, men kan suppleres med simple målinger og prøver med
håndmåleudstyr og -værktøj.
Fastlæggelse af broer og bygværkers tilstand
Broer og bygværkers tilstand opgøres på en karakterskala fra 0 til 5, hvor 0 indikerer ingen eller
ubetydelige skader og 5 indikerer, at nogle af broens elementer er fuldstændig nedbrudt. Det er
primært broer og bygværker med hovedtilstandskarakter på mindst 2, der har behov for reparation.
Karakter
0
1
2
3
4
5
Tilstand
Helt ubetydelige forhold.
Kun mindre tegn på nedbrydning.
De forekommende skader befinder sig på et lavt udviklingsniveau.
Udbedring bør udføres lejlighedsvis.
Skaderne har udviklet sig og udbedring inden for nogle få år må forventes at
være nødvendig.
Elementet er svært nedbrudt og udbedring bør finde sted inden for den
nærmeste tid.
Elementet er fuldstændig nedbrudt og udbedring er påkrævet øjeblikkelig.
Resultat af analyse af broer og bygværkers tilstand
67 kommuner har deltaget i analysen med data om deres broer og bygværker. Af nedenstående
figur og tabel fremgår antallet af broer og bygværker samt deres tilstand og reparationsbehov.
Gennemsnitlig hovedtilstandskarakter for de 67 deltagende kommuner
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0020.png
420
530
110
810
561
320
210
607
813
250
190
430
157
159
161
253
270
510
260
766
217
163
657
219
860
316
661
615
167
223
183
849
326
440
621
101
259
360
173
410
707
449
727
461
306
730
329
265
230
175
740
779
330
269
340
336
671
479
706
787
550
575
630
820
791
851
751
Assens
Billund
Bornholm
Brønderslev
Esbjerg
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Hørsholm
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Middelfart
Norddjurs
Nyborg
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Silkeborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Thisted
Tønder
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Aalborg
Aarhus
Broer i alt
67
113
155
98
197
85
84
39
124
38
47
91
25
16
26
84
86
158
28
106
48
67
371
46
107
76
135
149
27
17
79
132
48
21
163
111
96
223
20
61
82
52
47
239
42
100
41
37
44
29
122
93
68
49
60
28
23
52
49
135
175
235
208
60
203
273
281
Broareal
(m
2
)
4.520
20.035
9.826
6.596
18.391
3.442
11.022
6.267
8.988
2.950
6.395
6.050
-
2.791
7.582
11.858
7.737
12.661
2.264
5.982
3.306
7.931
18.465
4.207
17.740
9.795
13.368
13.085
3.460
1.413
8.388
6.247
3.949
1.942
17.896
49.954
7.551
21.269
16.572
4.181
4.408
3.969
2.671
36.998
5.106
11.033
5.644
2.595
5.340
4.379
12.605
8.414
5.788
5.276
12.140
1.455
1.349
6.091
2.138
6.914
11.598
10.416
18.686
4.208
21.688
41.260
47.723
Gennemsnitlig
hovedtilstandskarakter
1,45
1,10
1,72
1,41
1,50
1,73
1,10
1,44
1,33
0,76
1,64
1,38
2,08
2,13
1,69
1,88
1,27
1,27
1,32
1,26
2,00
1,26
1,23
1,91
1,18
1,91
1,52
1,35
1,44
1,59
2,04
1,27
1,58
1,43
1,48
1,56
1,34
1,74
1,35
1,44
1,76
1,54
1,38
1,33
2,24
1,20
1,78
1,57
1,50
2,00
1,47
1,25
2,12
2,12
2,03
2,07
1,26
1,31
1,47
1,41
1,67
1,19
1,25
1,65
1,29
1,64
1,12
Reparationsbehov
over 6 år (kr.)
9.700.000
4.162.000
26.220.000
12.397.400
39.404.500
8.912.400
3.700.000
4.422.000
20.432.200
2.145.450
18.590.000
6.150.000
1.614.000
2.350.000
26.420.000
26.051.000
9.869.260
12.916.700
3.849.400
8.644.982
14.000.000
1.405.000
34.759.220
11.400.000
11.011.300
50.211.000
14.114.000
18.530.230
9.690.000
1.129.000
8.501.000
11.640.000
8.950.000
1.600.000
23.513.300
124.911.000
17.630.340
20.108.610
7.828.000
4.904.000
6.006.200
3.500.000
2.556.000
17.250.000
11.539.000
42.016.000
18.400.000
4.690.000
7.645.750
18.835.000
8.466.400
7.958.000
16.580.000
14.345.000
15.265.000
9.410.000
1.025.000
6.450.000
3.722.000
5.836.000
40.365.000
11.395.800
19.380.180
7.935.900
11.284.800
45.945.066
40.243.000
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0021.png
Investeringsbehov på landsplan
Behovet for investeringer til sikring af broer og bygværkers kapitalværdi på landsplan
fastlægges på baggrund af oplysninger om reparationsudgifter over 6 år registreret ved det
periodiske broeftersyn.
For hver skade, der skal udbedres indenfor en 11-årig periode (ekskl. mindre driftsarbejder,
såsom græsslåning, fejning, brøndrensning, mindre betonreparationer m.v.), vurderer
eftersynsingeniøren omfang og pris for reparationsarbejdet. Prissætningen er baseret på
erfaringspriser. I vurderingen af prisen for reparationsarbejdet indgår alle udgifter herunder også
udgifter til projektering, tilsyn og administration. Driftsarbejder medtages ikke i opgørelsen.
Vurderet reparationsbehov over 6 år for de 67 deltagende kommuner
Gennemsnitstilstanden for de kommunale broer er udtrykt ved en hovedtilstandskarakter på
1,46 svarende til en tilstand, der karakteriseres ved, at der skal ske en udbedring ved lejlighed.
Omkring 3632 broer er i dårlig forfatning. Disse broer trænger til reparation og vedligeholdelse
og det nødvendige reparations- og vedligeholdelsesbehov er skønnet til ca. 241 mio. kr./år i de
kommende 6 år.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2830171_0022.png
SAMKOM-sekretariatet
Vejdirektoratet
Toldbuen 6
4700 Næstved
www.samkom.dk