Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2829788_0001.png
Transportudvalget
Tirsdag den 27. februar 2024 kl. 13.15 til 13.45
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2829788_0002.png
Veje
Kommunernes veje: 71.000 km
Private veje (skøn): 25.000 km
Statens veje: 4.000 km
Der er 71.000 km. kommunale veje i Danmark.
Resten er motorveje (4.000 km.) og private veje
(skøn 25.000 km.).
17.000
Beskæftigede med veje
Der er 2.000 beskæftigede i
asfaltindustrien, og ca. 17.000
beskæftigede med veje bredt
set.
2.000
Beskæftigede i asfaltbranchen
70 %
CO₂-reduktion i
2030
Der er 35 asfaltfabrikker i
Danmark, som har reduceret
udledningen af CO₂ med 40 %
siden 1990.
Asfaltindustrien regner med at
nå reduktion på 70 % i 2030.
CO₂
40 %
fald af CO₂ siden
1990
CO₂
35
Asfaltfabrikker i Danmark
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2829788_0003.png
Dyre slaghuller
En vej består af et tyndt slidlag foroven og et tykt
bære- og bundsikringslag forneden. Slidlaget er
vejens regnfrakke, og går det i stykker, trænger
vand og frost ned og ødelægger det dyre bærelag.
Det er derfor det koster 2 – 3 gange så meget at ret-
te op på en forfalden vej i forhold til at vedligeholde
i tide. Og derfor er der dårlig samfundsøkonomi i
det 3,9 mia. kr. store vejvedligeholdelsesefterslæb,
som kommunerne selv har beregnet det, i seneste
SAMCOM-rapport fra 2018. 3.9 mia. kr. svarer til
5,6 mia. kr. i 2024. Desuden hænger vækst og veje
sammen og en hullet vej er skidt for trafiksikker-
heden og CO₂-udledningen.
Slidlag
Bærelag
Bundsikringslag
Faldende investeringer
Løbende priser
Mia. kr.
Faste priser
2024-priser
5
4
3
2
1
0
8
7
6
5
4
3
2
1
2016
2018
2020
2022
2024
0
Noget tyder på, at det kommunale vejvedligehol-
delsesefterslæb er ved at udvikle sig til en regulær
vedligeholdelseskrise: Øget trafik, færre penge,
skiftende regn, frost og tø, har været hårdt ved
vejene; og udmeldinger fra FDM, værkstederne og
mange enkelt-kommuner peger i samme retning.
Men – vi ved det ikke, for kommunerne har ikke
opdateret deres SAMKOM-rapport, som er en
landsdækkende analyse af de kommunale vejes
tilstand.
I
2024
er kommunernes vejinvesteringer
3,5 mia. kr.
Det er
mindre end i
2016.
Mens investeringer i veje falder, ventes
biltrafikken at stige
Kilde: Danmarks Statistik: Regnskaber for 2014-2022 og
Budgetter for 2023 og 2024. Omregnet til 2024-priser ved hjælp
af Økonomistyrelsens vejanlægsindeks
43 %
16 %
frem til
2030.
Flere fakta giver mere vej for pengene
Asfaltindustrien anbefaler Transportudvalget at pålægge kommunerne og Vejdirektoratet at udarbejde en
ny SAMKOM-rapport nu, så vi kender den aktuelle tilstand af de kommunale veje. Den skal være grundlag
for, at vi kan indhente efterslæbet baseret på fakta – og ikke fornemmelser.
Det giver mere vej for pengene, når vi ved, hvor og hvornår det er mest optimalt at sætte ind.
Arbejdet med og udgiften til rapporten er beskeden, da kommunerne og Vejdirektoratet allerede har alle
relevante dato og fagfolkene, der kan udarbejde den.
ANBEFALING:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 164: Materiale til brug for møde med KL og Asfaltindustrien 27/2-24 om vejvedligehold
2829788_0004.png
... 90 % af al transport
af personer og varer
foregår på veje ...
VEJE OG VÆKST HÆNGER SAMMEN
Mia. km
BNP
Nationalt trafikarbejde
Mia. kr.
53
51
49
47
45
43
2011
2013
2015
2017
2019
2021
2.300
2.100
1.800
1.600
Figur 1.1 Udvikling i BNP og kørte km på vejnettet, 2011-2021.
Kilde: Statsvejnettet 2022, Vejdirektoratet og Danmarks Statistik
Februar 2024
Anders Hundahl
Adm. dir. Asfaltindustrien
40 43 93 70
[email protected]