Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 162
Offentligt
UHELD OG TIMELANGE KØER
VED LIMFJORDEN
Vil en Egholmforbindelse løse problemet?
v/Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, Aalborg
[email protected], tlf. 20489503
Står bag www.3-limfjordsforbindelse.dk
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0002.png
100 GANGE OM ÅRET
sker der uheld eller hændelser, der stopper
biltrafikken ved Limfjorden ved Aalborg.
Halvdelen sker i myldretiden.
Eksempel fra 15. februar i år:
(hvor ventetiden dog kun blev 1 time)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0003.png
VVM: Ekstra problemer for erhvervskørsel
I resumeet for VVM 2021 for
3. Limfjordsforbindelse
bruges der meget plads på at
omtale en rapport fra AAU,
der
på generelt niveau
pointerer, at erhvervslivet får
mange problemer, når man
ikke kan regne med, at
vejnettet fungerer.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0004.png
Det er ikke så simpelt at løse problemet
VVM-resumeet
slutter ”optimistisk” afsnittet om erhvervslivet med denne sætning:
”I forhold til Egholmlinjen, så vil den nye fjordforbindelse kunne bære
trafikken, hvis Limjordstunnelen er spærret pga. uheld og omvendt, hvilket
vil medføre en økonomisk besparelse for godstransport, som ikke er
medregnet i den samfundsøkonomiske beregning.”
Denne sætning betragter
helbredelse
(omkørsel) og ikke
forebyggelse
som
løsningen.
Desuden antages fejlagtigt, at det altid er simpelt at få trafikken ledt over på den
modsatte motorvej, der danner Limfjordsforbindelse.
Begge dele problematiseres i det følgende.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
UHELD
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0006.png
Uheld har en årsag
Dette kort viser politiregistrerede uheld
på E45 i en 5-årig periode (ca. 2015-2020).
Som det fremgår, er der særligt mange
uheld i det nordlige Nørresundby og
omkring selve Limfjordstunnelen.
Ser man på vejforløbet de to steder, er det
ret logisk, at der opstår uheld:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0007.png
Uheldsårsag 1 (Nørresundby):
I det nordlige Nørresundby fletter 5 vognbaner sammen
til 3 på en meget kort strækning.
Det er klart, at det skaber forvirring, hvilket må være
årsagen til de mange uheld på strækningen ud for
Nørresundby.
Note: Sammenfletningen af trafik fra E45, E39 og
Høvejen (Thisted Landevej) fra fem til tre spor giver
også kapacitetsproblemer. På alle hverdagsmorgener er
der således kø på dette sted.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0008.png
Uheldsårsag 2 (Limfjordstunnelen):
Tunnel
Langsom trafik
Fra Aalborg C
Fra Kridtsvinget sendes
langsom trafik fra
Aalborg C ind i
venstre side af E45
ved overhalingsbanen,
lige før tunnelen.
E45
Det skaber forvirring!
Desuden: bilister fra Aalborg C mod Nørresundby C skal skifte vognbane to
gange inde i den snævre tunnel, da frakørslen til Nørresundby C kommer
lige efter tunnelen. Dette giver
mange sammenkørsler
og lange køer.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0009.png
Hvad gør de to linjeføringer ved problemerne?
Den vestlige model: ny forbindelse via Egholm:
Ingen ændring, dog reduktion af trafikken med 6 % i tunnelen i forhold til
2023 (85.500 HDT). Denne forskel ophæves hurtigt i årene efter åbning.
Uheldene på E45 og i Limfjordstunnelen vil derfor fortsætte.
Den østlige model: udvidelse af E45 og et ekstra rør:
De farlige steder bliver
ombygget.
Nørresundby: tilkørslen fra Høvejen
fjernes. Tilbage bliver 4 spor, som fortsætter som 4 spor indtil tunnelen.
Limfjordsstunnelen: Tilkørslen fra Aalborg City ved Kridtsvinget føres
under
E45, så man ankommer i højre side - altså samme side som frakørslen til
Nørresundby C. Hele E45: Der tilføjes et ekstra kørespor, hvilket reducerer
uheld ved de mange til- og frakørsler i byområdet.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0010.png
Faktaboks:
Det østlige alternativ
A.
Der tilføjes en motortrafikvej fra E39 til
Vadum (Jammerbugt/Thisted Landevej)
B.
Tilkørslen fra Høvejen lukkes herefter ved
Motorvejskryds Vendsyssel.
C.
Der tilføjes et tredje rør øst for Limfjords-
tunnelen (eller en 2x2 spors City-tunnel)
D.
Trafik fra Aalborg City ledes under E45 og
ind på motorvejen fra højre side.
E.
Der tilføjes en direkte forbindelse fra E45
til City Syd ud for dette butikscenter.
Kørespor:
Motorvejen udvides til
- 2x4 spor nord for Fjorden
- 2x3 spor syd for Fjorden
E39
A
B
E45
C
D
E
E45
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
”HELBREDELSE” –
omkørsel, når uheld sker.
I VVM tages det for givet, at trafikken let kan finde over på den
modsatte forbindelse ved uheld mm.
VVM anviser ikke,
hvordan
den skal finde der over, og om det
overhovedet kan lade sig gøre. Det vurderes nærmere i det følgende.
Metode:
Der sker nok flest uheld og hændelser på den østlige gren
(E45 og Limfjordstunnelen), derfor koncentrerer vi os uheld her.
Desuden betragtes systemet kun syd fra, da der næppe er den store
forskel på situationen syd eller nord fra.
Ud fra dette ser vi nu problemerne ved
tre typiske fra-til-situationer:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0012.png
Thisted
Landevej
E39
Høvejen
E45 nord
Trafik fra E45 syd mod Thisted Landevej
eller E39 (anslået 15 % af den
fjordkryds-ende trafik):
Benytter i forvejen Egholmforbindelsen.
Trafik fra E45 syd mod E45 nord
(anslået 15 % af den fjordkrydsende
trafik):
Kan dreje fra ved Dall og køre via Egholm. Skal
derefter via Høvejen mod E45 (øverst på kortet).
Trafik fra byområdet mod Vendsyssel
(anslået 70-75 % af den fjordkrydsende
trafik):
E45 syd
Skal på tværs af byområdet, hvor der undervejs
kan opstå problemer og evt. videre til E45 nord.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0013.png
Her opstår problemer:
Gul på kortet siden forud:
En trafikmængde svarende 40.000 biler
pr. døgn skal presses igennem to enkelt-
sporede rundkørsler nær Bouet. Kapaciteten
er vel det halve?
Rød på kortet siden forud:
De 80-90.000 biler, som dagligt benytter
Limfjordstunnelen nordpå, skal nu ledes via
Egholm. Hovedparten af disse kommer fra
byområdet, hvorfra man vil forsøge at nå frem
via gader og veje. Trafikken på gader og veje vil
gå helt i stå f.eks. ved venstresvinget fra Kong
Christians Alle mod Annebergvej.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0014.png
Kapacitet på selve motorvejene ved uheld
Det vestlige alternativ:
Hvis Limfjordstunnelen lukker i
denne ene retning, og eneste motorvejspassage er via
Egholm, skal der tilføjes trafik fra en motorvej med 3
kørespor oven på en 2 spors motorvej.
Det er mere end en fordobling. Kan det lade sig gøre?
Det østlige alternativ:
Hvis et ud af tre rør lukker, må den
samme trafikmængde som ovenfor skulle ekspederes
med tre spor. Det er vel bedre.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0015.png
Øst-løsningen,
når uheldet sker 1
Ved uheld og hændelser i et tunnelrør vil man forholdsvis simpelt
kunne lede trafikken over i et andet rør. Det er ikke nødvendigt at
sende store mængder trafik på tværs af Aalborg.
Kortet til højre viser (med den
stiplede linje) hvordan Anker
Lohmann-Hansen forestiller sig,
dette skift kan ske i god tid.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0016.png
Øst-løsningen,
når uheldet sker 2
Der kan også ske uheld og hændelser
andre steder på motorvejen ved Aalborg.
Aalborg-siden
kan man lede en del
trafik via Ådalsmotorvejen samt Østre
Alle / Nyhavnsgade tilbage mod tunnelen.
Nørresundby-siden
vil det ekstra spor
(4 i alt i hver retning) øge muligheden for,
at man kan komme forbi et sted med
problemer (man får desuden ombygget
det sted, hvor de fleste uheld sker).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
KAPACITET
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0018.png
Kapacitetsproblemet med Egholmlinjen
Ved valg af Egholm-linjen efterlader man Limfjordstunnelen med
80.800 biler HDT allerede i år 2035, hvilket er mere end den
trafikmængde på 75.000, hvor køerne erfaringsmæssigt starter.
Der vil således være kø i myldretiden allerede fra dag 1.
I årene derefter vil trafikken formentlig vokse, således at der i
år 2040 er lige så meget kø som i dag.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0019.png
Manglende kapacitet stopper også trafikken
En Egholm-motorvej løser kapacitetsproblemet mod E39 men ikke mod
E45 Nord, fordi Limfjordstunnelen og E45 fortsat er overbelastet.
Bedre er en Øst-løsning, der
udvider motorvej E45 helt op til der,
hvor E45 og E39 skiller i dag
i det nordlige Nørresundby. Den løser
problemet for
både
E39
og
E45 Nord.
Det er et spørgsmål om at fastholde forgreningen ved
Aalborg i Y form i stedet for V form, og så sørge for,
at den nederste del af Y’et har tilstrækkelig kapacitet.
Y V
Betragtet i sydgående retning vil Y-formen desuden sikre den bedste
kapacitet fra begge motorveje mod Aalborg C og Aalborg Ø.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0020.png
Det helt grundlæggende problem ved at
vælge Egholmforbindelsen er, at man
udvider kapaciteten i vest, mens de
fleste rejsemål og det stigende behov på
Aalborg-siden ligger centrum/øst.
Det skaber problemer med afvikling af
trafikken på E45, og det fastholder en
situation med
- uacceptabelt mange uheld på E45,
- de længste rejsetider,
- mest omvejskørsel, og sikkert også med
- de laveste trafikantgevinster og
- den laveste samfundsmæssige værdi.
Virksomheder med over 200 ansatte
(kilde: CVR)
.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
Bilag:
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0022.png
Bilag 1:
Virksomheder mm. øst for Aalborg Centrum
Nordjyllandsværket
Coolshop
Aalborg kaserner
KMD
TechCollege
Aalborg Portland
Bladt Industries
Port of Aalborg
Danske Fragtmænd
Siemens Wind Power
Fibertex
Nordværk (byens renovation)
Det nye Supersygehus
Sundhedsuddannelser
Aalborg Universitet
Nordjysk Videnspark
Regionshuset
Gigantium
GomSpace
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0023.png
Bilag 2:
Østløsningens udfletning syd for Fjorden
Herunder: Anker Lohmann-Hansens forslag 2 for
underføring af Kridtsvinget
Til Højre: Anker Lohmann-Hansens forslag 1 tegnet
ovenpå Vejdirektoratets overdrevent store model for
en østlig forbindelse i VVM 2011.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0024.png
Bilag 3:
Eksterne omkostninger
”I forhold til Egholmlinjen, så vil den nye fjordforbindelse kunne bære
trafikken, hvis Limjordstunnelen er spærret pga. uheld og omvendt, hvilket
vil medføre en økonomisk besparelse for godstransport,
som ikke er
medregnet i den samfundsøkonomiske beregning.”
Andre eksterne omkostninger mm., som ikke er medregnet:
- Tab af rekreative områder
- CO2-udslip ved anlæg
- Risiko for ødelæggelse af 1/3 af Aalborgs drikkevand
- Risiko ved gravning i og nær depoter med asbestaffald
- Ødelæggelse af levesteder for truede dyr
- Ombygning af det lokale vejnet, ekstra støjskærme
- Stigende støj med endnu en motorvej, afledte sundhedsudgifter
- Tab af renomme for Aalborg (natur, klimapolitik, sammenhængsfølelse)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Præsentation til brug for foretræde 27/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested
2829227_0025.png
Bilag 4:
Fjerntrafikkens lille andel
Fjerntrafik ankommer pr. definition helt syd fra, passerer en af de tre Limfjordsforbindelser
og forsvinder ud i Vendsyssel og omvendt.
Kortet stammer fra VVM 2021s side
”Nye muligheder for rutevalg | Vejdirektoratet” og viser ca.
den mængde trafik på de tre forbindelser, der er fjerntrafik.
(Der er dog en mindre del, der kører ind til Nørresundby)
Ud fra kortet og VVMs tal for den totale trafik forventet 2030 på de tre
forbindelser, kan man beregne, at fjerntrafikken højst udgør 25,8 %.
I alt forventet
år 2030 (VVM
På kort 2021)
Egholm
Bro
Tunnel
9.900 32.500
400 30.700
7.300 73.300
17.600 136.500
Kun én retning skal med 68.250
17.600 /68.250
Procent
25,8