Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2827098_0001.png
Transportministeren
Folketinget
Transportudvalget
21. februar 2024
2022-1957
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Status på løsningsforslag for chaufførmangel
1. Sænke aldersgrænsen for buschauffører
Gennemført
Chaufførudbuddet øges ved at sænke aldersgrænserne for forskel-
lige kategorier af kørekort til bus. Forslaget er udmøntet i fire be-
kendtgørelser om nye aldersgrænser, som trådte i kraft den 1. juli
2022.
For rutekørsel i stor bus med passagerer på strækninger
ikke over 50 km sænkes grænsen fra 21 år til 18 år.
For kørsel i minibus med/uden passagerer sænkes grænsen
fra 21 til 18 år.
For kørsel i stor bus uden passagerer sænkes grænsen fra
21 til 18 år.
For kørsel i Danmark uden begrænsninger sænkes grænsen
fra 21 år til 20 år.
Derudover justeres bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse
førere af køretøjer i vejtransport, aldersgrænsen for international
buskørsel sænkes fra 23 år til 21 år med forventet ikrafttrædelse 1.
juli 2024.
Sænkningerne er betinget af, at den kommende buschauffør tager
kvalifikationsuddannelsen til buschauffør som led i erhvervsud-
dannelsen som buschauffør i kollektiv trafik.
2. Øge kapaciteten via eksempelvis modulvogntog
Gennemført
Forslaget om øget lastbilkapacitet per køretøj frigør chauffører til
andre opgaver. Følgende initiativer er gennemført:
Med Aftalen om kilometerbaseret vejafgifter for lastbiler af
24. juni 2022, hvor der blev aftalt 11 initiativer, der giver
mulighed for at øge maksimalvægt eller -længde på tunge
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Orientering om status for arbejde med chaufførmangel, fra transportministeren
2827098_0002.png
Side 2/6
køretøjer trådte i kraft den 1. januar 2024 i forbindelse med
den nye Dimensionsbekendtgørelse.
Forsøgsordningen med DUO-2 vogntog, der trådte i kraft
den 1. januar 2024, gør det muligt at anvende dobbelttrai-
lere på strækning mellem Aarhus og Høje Taastrup.
Danmark arbejder for at tillade større vogntog med højere
vægt i revision af vægt- og dimensionsdirektivet.
3. Nedbringe Færdselsstyrelsens sagsbehandlingstider
Gennemført
Følgende initiativer er gennemført på behandlingen af ansøgninger
om vejtransporttilladelser:
På medarbejdersiden har styrelsen udvidet relevante teams
og i perioder gjort indlån af medarbejdere fra andre områ-
der.
På processiden har styrelsen i 2022 indført drifts- og kapa-
citetsstyring for bedre at prioritere sagerne.
Der er indført en smidigere praksis for behandlingen af an-
søgninger om fællesskabstilladelse til ansøgere uden indre-
gistrerede køretøjer.
Der er indført en ny proces for godkendelse af transportle-
deren.
Der er skabt klarhed over, hvornår en virksomheds gæld
går fra forfalden til misligholdt.
Endvidere er der indført en ny og lempeligere praksis for
antal bekræftede kopier af fællesskabstilladelsen per ansø-
gende
virksomhed samt etablering af en ”fast track”-ord-
ning for tilladelsesindehavere, der i 2022 er blevet kontrol-
leret for løn- og ansættelsesvilkår, uden at der er konstate-
ret overtrædelser.
Der arbejdes løbende med digitalisering af samtlige ansøg-
ningsblanketter og øvrige blanketter således, at virksomhe-
der og transportledere bliver vejledt i forbindelse med ud-
fyldelse af ansøgningsblanketten samt får vedhæftet rele-
vant dokumentation.
4. Hæve bundfradraget for folkepensionister
Gennemført
Forslaget er udmøntet ved
Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi
af 21. januar 2022, som
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Orientering om status for arbejde med chaufførmangel, fra transportministeren
2827098_0003.png
Side 3/6
afskaffer modregning som følge af pensionistens egen ar-
bejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og pensionstil-
læg samt
afskaffer modregning som følge af en eventuel partners ar-
bejdsindkomst i social pension (folke-, førtids- og senior-
pension).
Begge forslag blev vedtaget med virkning fra den 1. januar 2023.
5. Henvise flere ledige til transportbranchen
Gennemført
Følgende initiativer er gennemført:
En række kurser indenfor chaufførerhvervet optræder på
positivlisten for seks ugers jobrettet uddannelse og de regi-
onale positivlister under den regionale uddannelsespulje.
Vejgodstransport-uddannelsen samt uddannelser for for-
skellige støtteerhverv til transportbranchen optræder nu på
positivlisten for retten til uddannelsesløft på 110 pct. dag-
pengesatsen
6. Fremme flere kvinder i transportbranchen
Gennemført
Følgende initiativer er gennemført:
Transportministeriet iværksatte i maj 2022 en handlings-
plan for at fremme flere kvinder i transportbranchen.
Handlingsplanen indeholdt blandt anden initiativer, som at
fremme synligheden af kvinder i transportbranchen ved
f.eks. Pride Week.
Hertil har branchen ved en uofficiel høring med Færdsels-
styrelsen og Departementet den 14. marts 2023 oplyst, at
de har haft flere kampagner for at fremme kvinder i trans-
portbranchen. Det omfatter blandt andet interviews med
rollemodeller, kvindelige lærlinge på uddannelsesmesser
og større fokus på kvinder ved jobopslag.
7. Fjerne egenbetaling på lastbil- og buskørelæreruddan-
nelsen
Forkastet
Forslaget gik ud på at undersøge, om der kan forventes en øget
søgning til lastbil- og buskørelæreruddannelserne ved at fjerne
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Orientering om status for arbejde med chaufførmangel, fra transportministeren
2827098_0004.png
Side 4/6
egenbetalingen. Prisen og dermed egenbetalingen varierer mellem
uddannelsesstederne, men kan skønnes til ca. 50.000 kr.
Den nuværende vurdering er, at det ikke vurderes proportionelt at
yde så stort økonomisk tilskud til storvognskørelæreruddannelsen,
når der ikke ydes tilskud til andre uddannelser, idet chaufførman-
gel ikke for nuværende vurderes at adskille sig særligt i forhold til
mangel på arbejdskraft i andre brancher.
8.
Tilbyde visse kørekort på engelsk
Undersøges
Forslaget går ud på at gøre det lettere for ikke-dansktalende at tage
visse kørekort. Undervisningssproget er ikke i dag reguleret, hvor-
for det allerede er muligt at tilbyde undervisning i samtlige køre-
kortkategorier på engelsk. Kun selve køreprøven skal foregå på
dansk eller tolket.
Forslaget undersøges fortsat.
9. Føje lastbilchauffører til positivlisten for faglærte
Forkastet
Forslaget gik ud på at øge arbejdskraftudbuddet ved at åbne for
flere udenlandske lastbilchauffører ved at ændre udlændingeloven
og at føje lastbilchauffører til positivlisten for faglærte.
Forslaget er ikke muligt inden for rammerne af EU-retten, og er
derfor forkastet.
10. Nedbringe frafaldet på uddannelserne
Gennemført
Forslaget går ud på at mindske chaufførmangel ved at nedbringe
frafaldet på transportuddannelserne. Færdselsstyrelsens sagsbe-
handlingstider vurderes medvirkende til, at elever opgiver uddan-
nelsen.
Færdselsstyrelsen har siden oktober 2021 arbejdet med forenkling
af sagsgangene for helbredssager, der forelægges styrelsen i forbin-
delse med førstegangserhvervelse af kørekort og udvidelse af køre-
kort til at omfatte kategorierne lastbil og bus, hvor der er behov for
vurdering af helbredsoplysninger.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Orientering om status for arbejde med chaufførmangel, fra transportministeren
2827098_0005.png
Side 5/6
Transportministeriet har opfordret Børne- og Undervisningsmini-
steriet at søge dialog med Transporterhvervets Uddannelser/sko-
lerne og branchen om, hvordan de hver især kan bidrage til at ned-
bringe frafaldet. TUR gennemførte eksempelvis en større rekrutte-
ringskampagne, ”Tag Styringen”, der bl.a. gjorde brug af unge-am-
bassadører i 2021.
11. Forbedre branchens og fagets ry
Gennemført
Der synes at være en udbredt opfattelse af, at transportbranchen
ikke kan tilbyde attraktive løn- og arbejdsvilkår, og at der er en
konstant risiko for skæv konkurrence fra især udenlandske aktører.
Branchen har ved en uofficiel høring med Færdselsstyrelsen og De-
partementet den 14. marts 2023 meddelt, at den har haft fokus på
at styrke branchens ry i diverse kampagner siden den oprindelige
høring i februar 2022. Branchen melder, at den har modtaget posi-
tiv respons, om end den ikke er kvantificerbar.
Der vil løbende blive fulgt op med branchen, om der kan iværksæt-
tes yderligere tiltag til at understøtte initiativet.
12. Flere ikke-dansksprogede chauffører
Gennemført
Følgende initiativer er gennemført:
Forslaget gør sig gældende for buschauffører. Bekendtgø-
relsen om kørekort bestemte tidligere, at prøven til køre-
kort til erhvervsmæssig personbefordring ikke kunne af-
lægges på andet end dansk. Herudover var det ikke tilladt
at anvende tolk eller aflægge prøven til kørekort til er-
hvervsmæssig personbefordring på et andet sprog end
dansk.
Den 1. september 2022 gennemførte Transportministeriet
som forsøgsordning en dispensation fra kravet om, at man
ikke kan aflægge kørekortsprøven til erhvervsmæssig per-
sonbefordring på andre sprog end dansk. Det blev fra den
1. januar 2024 en permanent ordning, at man kan aflægge
kørekortprøven på engelsk uden brug af tolk.
13. Sænke bødesatserne på transportområdet
Undersøges
Branchen fremsendte den 29. november 2023 forslag til ændring af
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 156: Orientering om status for arbejde med chaufførmangel, fra transportministeren
2827098_0006.png
Side 6/6
bøder, som den ser som særligt problematiske. Forslagene under-
søges i Transportministeriet.
14. Lempe kravet om efteruddannelse
Forkastet
Forslaget gik ud på at fastholde erfarne chauffører ved at lempe
kravet om lovpligtig efteruddannelse hvert femte år. Kadencen for
efteruddannelsen er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv (EU) 2022/2561 af 14. december 2022, og forslagets gen-
nemførelse vil således kræve en ændring af direktivet.