Transportministeren
Folketinget
Transportudvalget
21. februar 2024
2022-1957
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Status på løsningsforslag for chaufførmangel
1. Sænke aldersgrænsen for buschauffører
Gennemført
Chaufførudbuddet øges ved at sænke aldersgrænserne for forskel-
lige kategorier af kørekort til bus. Forslaget er udmøntet i fire be-
kendtgørelser om nye aldersgrænser, som trådte i kraft den 1. juli
2022.
•
•
•
•
For rutekørsel i stor bus med passagerer på strækninger
ikke over 50 km sænkes grænsen fra 21 år til 18 år.
For kørsel i minibus med/uden passagerer sænkes grænsen
fra 21 til 18 år.
For kørsel i stor bus uden passagerer sænkes grænsen fra
21 til 18 år.
For kørsel i Danmark uden begrænsninger sænkes grænsen
fra 21 år til 20 år.
Derudover justeres bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse
førere af køretøjer i vejtransport, aldersgrænsen for international
buskørsel sænkes fra 23 år til 21 år med forventet ikrafttrædelse 1.
juli 2024.
Sænkningerne er betinget af, at den kommende buschauffør tager
kvalifikationsuddannelsen til buschauffør som led i erhvervsud-
dannelsen som buschauffør i kollektiv trafik.
2. Øge kapaciteten via eksempelvis modulvogntog
Gennemført
Forslaget om øget lastbilkapacitet per køretøj frigør chauffører til
andre opgaver. Følgende initiativer er gennemført:
•
Med Aftalen om kilometerbaseret vejafgifter for lastbiler af
24. juni 2022, hvor der blev aftalt 11 initiativer, der giver
mulighed for at øge maksimalvægt eller -længde på tunge