Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 155
Offentligt
2826939_0001.png
NOTAT
Europaudvalget
Transportudvalget
Folketinget
20. februar 2024
2021-469, 2021-472, 2022-409
3 domsafsigelser i statsstøttesager om Fe-
mern Bælt-forbindelsen
Retten ved EU’s
domstole afsiger den 28. februar 2024 domme i
sagerne T-7/19 (Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deut-
schland GmbH mod Kommissionen), T-364/20 (Danmark mod
Kommissionen) og T-390/20 (Scandlines Danmark ApS og Scand-
lines Deutschland GmbH mod Kommissionen).
Alle tre sager vedrører finansieringen af Femern A/S og Kommissi-
onens statsstøttegodkendelser heraf. Nedenfor redegøres kortfattet
for sagernes indhold.
Rettens sag T-7/19, Scandlines mod Kommissionen
Europaudvalget og Transportudvalget blev den 10. april 2019 ori-
enteret om, at den danske regering ville intervenere i sagen til
støtte for Kommissionen. Scandlines har krævet annullation af
Kommissionens afgørelse af 28. september 2018 i sag SA. 51981
(2018/FC)
Denmark
Complaint about alleged unlawful aid to
Femern A/S and Femern Landanlæg A/S. Den anfægtede afgørelse
indeholder Kommissionens svar på Scandlines’ klage af 26. juli
2018 vedrørende en række forhold, som Kommissionen, ifølge
Scandlines, ikke havde håndteret i Kommissionens godkendelse af
finansieringen af Femern Bælt-projektet af 23. juli 2015, og som
går ud over Kommissionens godkendelse af finansieringen af plan-
lægningsfasen af 13. juli 2009. Scandlines klagede blandt andet
over støtte til A/S Femern Landanlæg, yderligere kapitalindskud i
Femern A/S, statslån til Femern A/S og A/S Femern Landanlæg,
statsstøtte udover det godkendte budget og statsstøtte i form af
skatteforanstaltninger.
Kommissionen gav i den anfægtede afgørelse ikke Scandlines med-
hold i klagepunkterne. For så vidt angår A/S Femern Landanlæg,
konkluderede Kommissionen, at finansieringen af A/S Femern
Landanlæg ikke udgør statsstøtte omfattet af artikel 107, stk. 1,
TEUF.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 155: Orientering om tre domsafsigelser ved EU-retten i statsstøttesager om Femern Bælt, fra transportministeren
2826939_0002.png
Side 2/4
Kommissionens afgørelse af 23. juli 2015 blev annulleret ved Ret-
tens domme af 13. december 2018 i sagerne T-630/15 og T-631/15,
for så vidt angår statsstøttegodkendelsen af finansieringen af Fe-
mern A/S. Retten tog ikke konkret stilling til, hvorvidt statsstøtten
til Femern A/S
efter en formel undersøgelsesprocedure
kan er-
klæres forenelig eller ej. Retten opretholdt Kommissionens konklu-
sion om, at A/S Femern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøtte-
reglerne, hvilket sidenhen er blevet stadfæstet af EU-Domstolen
med dom af 6. oktober 2021.
Kommissionen indledte herefter en formel undersøgelsesproce-
dure, for så vidt angår finansieringen af Femern A/S. I Kommissi-
onens åbningsskrivelse, punkt 79, ophævede Kommissionen den
anfægtede afgørelse af 28. september 2018, idet Kommissionen be-
mærkede, at eftersom 2018-afgørelsen i et væsentligt omfang byg-
gede på den annullerede 2015-afgørelse, fandt Kommissionen det
mest hensigtsmæssigt at ophæve 2018-afgørelsen og tage stilling til
finansieringen af Femern A/S i forbindelse med den formelle un-
dersøgelsesprocedure.
Den 20. marts 2020 traf Kommissionen en ny afgørelse, hvori
Kommissionen godkendte finansieringen af Femern A/S. Denne
afgørelse erstattede dermed afgørelsen af 23. juli 2015.
Sagen angår Kommissionens afgørelse af 28. september 2018, som
for det første relaterer sig til den nu annullerede afgørelse af 23.
juli 2015, for det andet er formelt ophævet ved Kommissionens åb-
ningsskrivelse af 14. juni 2019, og for det tredje angår foranstalt-
ninger, som er omfattet af Kommissionens godkendelse af 20.
marts 2020. For så vidt angår de dele, der vedrører finansieringen
af A/S Femern Landanlæg, har EU-Domstolen som nævnt ovenfor
i dom af 6. oktober 2021 konkluderet, at finansieringen af A/S Fe-
mern Landanlæg ikke er omfattet af statsstøttereglerne.
Rettens dom vil kunne ankes til EU-Domstolen.
Rettens sag T-364/20, Danmark mod Kommissionen
Europaudvalget og Transportudvalget blev den 2. juni 2020 orien-
teret om, at den danske regering anlagde sagen mod Kommissio-
nen. Sagen blev mundtligt forhandlet ved Retten den 8. november
2022.
I sagen anfægter regeringen dele af Kommissionens afgørelse af
20. marts 2020 om finansieringen af Femern A/S. Det drejer sig
konkret om, at Kommissionen i afgørelsen konkluderer, at
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 155: Orientering om tre domsafsigelser ved EU-retten i statsstøttesager om Femern Bælt, fra transportministeren
2826939_0003.png
Side 3/4
kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S udgør
statsstøtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1. Kommissionen fast-
slår således, at Femern A/S udøver økonomisk aktivitet omfattet af
TEUF artikel 107, stk. 1, idet Femern A/S ikke udfører en myndig-
hedsopgave og er en virksomhed i statsstøtteretlig kontekst. Kom-
missionen fremhæver i denne sammenhæng blandt andet, at Fe-
mern A/S vil levere tjenester på markedet for transport over Fe-
mern Bælt, at Femern A/S anlægger og driver forbindelsen som en
økonomisk aktør styret af en ”økonomisk logik”, at Femern A/S
kan indføre rabatordninger, og at Femern A/S i medfør af traktaten
mellem Danmark og Tyskland, artikel 6, stk. 2, skal udføre virk-
somhed i overensstemmelse med almindelige forretningsprincip-
per. Regeringen har under sagen argumenteret for, at etablering og
drift af den faste forbindelse over Femern Bælt ikke er en økono-
misk aktivitet, som er omfattet af EU’s statsstøtteregler, og at Fe-
mern A/S under alle omstændigheder ikke er omfattet af statsstøt-
tereglerne, inden Femern Bælt-forbindelsen går i drift. Et af rege-
ringens hovedsynspunkter er i den forbindelse, at Femern A/S ud-
fører en myndighedsopgave, og at Femern A/S ikke er underlagt en
sædvanlig markedsøkonomisk logik om kommerciel udnyttelse af
infrastrukturen, herunder da Femern A/S ikke selv vil få kompe-
tence til at prissætte sine ydelser. Det er transportministeren, der i
henhold til lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern
Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark fastsætter niveauet for
betaling og principperne for regulering heraf, når Femern Bælt-for-
bindelsen går i drift.
Rettens dom vil kunne appelleres til EU-Domstolen.
Rettens sag T-390/20, Scandlines mod Kommissionen
Europaudvalget og Transportudvalget blev den 7. oktober 2020
orienteret om, at den danske regering intervenerede i sagen til
støtte for Kommissionen. Regeringen afgav den 24. januar 2023
mundtligt indlæg i sagen.
Den af Scandlines anlagte retssag vedrører også Kommissionens
afgørelse af 20. marts 2020. Scandlines anfægter, at statsstøtten
kan godkendes som forenelig med det indre marked. Scandlines
gør
til støtte for, at statsstøttegodkendelsen skal annulleres
to
overordnede anbringender gældende:
1) Kommissionen begik en fejl, da den klassificerede statsstøt-
ten til Femern A/S som ad hoc-støtte ydet i henhold til pro-
jekteringsloven og anlægs- og driftsloven, idet hvert stats-
lån og hver statsgaranti ifølge Scandlines burde udgøre en
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 155: Orientering om tre domsafsigelser ved EU-retten i statsstøttesager om Femern Bælt, fra transportministeren
2826939_0004.png
Side 4/4
særskilt ad hoc-støtteforanstaltning, der skal anmeldes in-
dividuelt til Kommissionen, når vilkårene for hvert statslån
og hver statsgaranti er aftalt mellem Femern A/S og de
danske myndigheder.
2) Kommissionen begik en fejl, da den fastslog, at statsstøtten
til Femern A/S er forenelig med det indre marked og der-
med kunne godkendes i henhold til TEUF artikel 107, stk.
3, litra b.
Rettens dom kan appelleres til EU-Domstolen.
Når de tre domme foreligger, vil Transportministeriet vurdere
eventuelle konsekvenser for finansieringen af Femern Bælt-projek-
tet. Europaudvalget og Transportudvalget vil få en orientering om
dommene og de mulige konsekvenser heraf.