lndsigelse
vedr. opgradering af
rute
LL
mellem
Korskroen
og
Varde
Vi,
en
gruppe af beboere
langs
rute
11 og
Vester
Nebel
Sogns
Lokalråd i Esbjerg Kommune,
vil
gerne gøre
indsigelse
mod den planlagte opgradering af
rute
11.
Vejdirektoratets
løsningsforslag
er
ifølge
Vejdirektoratets
egne analyser ikke
samfundsøkonomisk rentable,
og
da
opgradering
af vejen
til
2+1
vej
har
meget store
konsekvenser
for
naturen, kulturlandskabet
og
beboerne
langs
vejen, mener vi at
projektet
bør
stoppes,
og
at
man
enten må nytænke
med en
alternativ
linjef6ring, eller
man
skal
vælge
den billigste
løsning (0+ løsning), som er
den
løsning,
der
har
de mindst indgribende
konsekvenser
for
beboerne
langs
vejen
og
naturen samtidig
med,
at
den
stort
set
giver
samme trafikafuiklingsmæssige
fordele,
som de andre
løsn
i
ngsforslag giver.
o
Vejdirektoratets
beregninger
viser,
at
ingen
af
Vejdirektoratets
3
løsningsforslag
er
samfundsøkonomisk rentable. Formodentlig
indgår
de meget
negative konsekvenser, som
naturen
vil
lide under en udbygning,
og
de meget
negative konsekvenser, som
en
udvidelse
til
2+1-
vej
vil
påføre
beboerne
langs
vejen,
ikke
i
de
samfundsøkonomiske beregninger.
Dette
trækker
i
yderligere
i
negativ retning.
Vejdirektoratets
miljøkonsekvensvurdering er
misvisende.
Overordnet
siger den,
at en
udvidelse
til
2+Lvej
kun påfører
landskab og
natur en mindre
ændring, da
der
i
forvejen er
en
vejbarriere.
Det
fremgår
ikke
tydeligt,
at det
er en
meget stor
ændring,
der
sker. Det nuværende
vejanlæg
har
en
bredde
på
ca. 14
meter fra grøftekant
til
grøftekant.
Dette vejanlæg
vil
blive
erstattet
af
et
vejanlæg
med en
samlet bredde på ca.47 meter
(fra
grøftekant/skrænt
til
grøftekant/skrænt)
mange steder
-
nogle
steder mere,
nogle
steder mindre.
Altså
3-3%
gange
så
bred
som nuværende
vejanlæg. Denne
vejanlægsbredde,
som
stort
set svarer
til
bredden
på
en motorvej,
skyldes,
at der
skal
være
en lokalvej
med
delt
cykelsti
og
vej
{2-1 vej) og en
2+1
vej
og nogle
steder yderligere
en
grusvej
ved
siden
af hinanden.
Altså
sammenlagt
en
vejbarriere
som
på
ingen
måder
kan
sammenlignes
med
den gamle
vejbarriere, men bliver
en
gennemgribende
ændring. Vejanlægget
vil
få
fatale
konsekvenser
for
natur-
og
kulturlandskab samt
bebyggelsen ved vejen.
Det
fremgår
ikke
tydeligt
af
Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurdering,
at
vejanlægget
går
igennem et område med rigt dyreliv,
bl.a. med
store
bestande af
kronhjorte
og
rådyr.
Der
står blot,
at der
er
gjort
lokale iagttagelser
af
kronhjorte.
Det kan
dokumenteres, at der
er en
stor
og
.
o
voksende
bestand
af kronhjorte.
Årsagen
til
det
rige
dyreliv
er,
at rute L1går
igennem og ligger
nærheden
af
en
rig
natur.
De
steder,
hvor
vejanlægget
påtænkes
særligt bredt,
går igennem
et
område, hvor kronhjortene vandrer
og krydser vejen.
i
.
Langs
vejen er der sammenlagt
ca.
52
huse og
gårde, som
er
beliggende
op
til
vejen. Ved
fuld
udvidelse
til
2+1-
vej,
vil
ca.2O-25
%
af disse huse
og
gårde blive
fjernet,
og
beboerne sendt fra
hus
og
hjem.
Resten
af
beboelserne
får
ikke
direkte
adgang
til
vejen,
men skal
benytte blinde
lokalveje,
som
enten
består
af
nye
private
grusveje
eller
en
delt
cykelsti og
lokalvej
(2-1-
vej).
Lokalvejene
skal
benyttes
af såvel
beboernes privatbiler, tunge lastbiler
og
landbrugskøretøjer
til
og
fra
beboelserne
og
gårdene
langs
vejen.
Det
vil
medføre uacceptabelt store omveje
for
såvel
lokalbeboere
som
landbrugskørsel.
Der
vil
opstå
farlige situationer,
som
vil
opstå f.eks. ved
forårstiden
med
megen
gyllek6rsel, hvor
cykler,
traktorer
og
privatbiler
såvel
som
tung
trafik
{renovation
osv.)
til
lokale
beboere
skal
deles
om
en smal lokal
vej.