Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2823308_0001.png
Supercykelstier for bæredygtig
og sund regional transport!
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionens anbefalinger til at styrke
den regionale cykelfremmeindsats i en ny national cykelstrategi
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Deklaration fra Supercykelstisamarbejdet med anbefalinger til national cykelstrategi, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
2823308_0002.png
Supercykelstier for bæredygtig
og sund regional transport!
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionens anbefalinger til at styrke
den regionale cykelfremmeindsats i en ny national cykelstrategi
Den 30. november 2023 udsendte transportminister Thomas Danielsen et debatindlæg i Altinget forud for
udarbejdelsen af en ny national cykelstrategi for Danmark. I debatindlægget opfordrer transportministeren til
et stærkt samarbejde på tværs og efterspørger relevante aktørers input til den nye cykelstrategi. Denne
opfordring og efterspørgsel glæder Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen!
Vi er Danmarks største og mest succesfulde tværkommunale cykelinfrastruktursamarbejde bestående af 28
kommuner og Region Hovedstaden. Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen opfatter en national
cykelstrategi som et essentielt tiltag for at styrke regional cykelfremme og støtte op om kommunernes
arbejde med både kommunal og regional cykelplanlægning.
Her følger derfor Supercykelstisamarbejdets anbefalinger til transportministeren og Transportudvalget til at
styrke den regionale cykelfremmeindsats i en ny national cykelstrategi.
Med ønsket om en ambitiøs ny cykelstrategi og en styrket fælles indsats!
Steen Christiansen (A)
Borgmester i Albertslund Kommune
Trine Græse (A)
Borgmester i Gladsaxe Kommune
Line Barfod (Ø)
Teknik- og miljøborgmester i
Københavns Kommune
Karsten Längerich (V)
Borgmester i Allerød Kommune
Kasper Damsgaard (A)
Borgmester i Glostrup Kommune
Sofia Osmani (C)
Borgmester i Lyngby-Taarbæk
Kommune
Jesper Würtzen (A)
Borgmester i Ballerup Kommune
Steffen Jensen (A)
Borgmester i Halsnæs Kommune
Kent Max Magelund (A)
Borgmester i Brøndby Kommune
Benedikte Kiær (C)
Borgmester i Helsingør Kommune
Tomas Breddam (A)
Borgmester i Roskilde Kommune
Vicky Holst Rasmussen (A)
Borgmester i Egedal Kommune
Thomas Gyldal Petersen (A)
Borgmester i Herlev Kommune
Ann Sofie Orth (C)
Borgmester i Rudersdal Kommune
Thomas Lykke Pedersen (A)
Borgmester i Fredensborg Kommune
Kirsten Jensen (A)
Borgmester i Hillerød Kommune
Britt Jensen (A)
Borgmester I Rødovre Kommune
Michael Vindfeldt (A)
Borgmester i Frederiksberg Kommune
Anders Wolf Andresen (F)
Borgmester i Hvidovre Kommune
Emil Blücher (I)
Borgmester I Solrød Kommune
Tina Tving Stauning (A)
Borgmester i Frederikssund Kommune
Michael Ziegler (C)
Borgmester i Høje-Taastrup Kommune
Allan Andersen (A)
Borgmester i Tårnby Kommune
Ole Bondo Christensen (A)
Borgmester i Furesø Kommune
Morten Slotved (C)
Borgmester i Hørsholm Kommune
Henrik Rasmussen (C)
Borgmester i Vallensbæk Kommune
Michael Fenger (C)
Borgmester i Gentofte Kommune
Merete Amdisen (A)
Borgmester i Ishøj Kommune
Lars Gaardhøj (A)
Regionsrådsformand i Region
Hovedstaden
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
Formål:
At skabe et net af cykelpendlerruter af høj
kvalitet på tværs af kommunegrænser for at gøre det
lettere for flere til at vælge cyklen til arbejde
også på
de længere distancer.
Samarbejde:
28 kommuner og Region Hovedstaden.
Vision:
+60 ruter = +850 km supercykelsti i 2045.
Status:
16 ruter er etableret og binder 21 af samarbejdets
28 kommuner sammen.
Resultater:
På de 16 etablerede supercykelstier:
er cykeltrafikken i gennemsnit steget 75 %
tog 14 % af de nye cyklister tidligere bilen
cykler pendlerne i gennemsnit 12 km pr. tur
Økonomi:
Supercykelstierne er ét af Danmarks mest
rentable infrastrukturprojekter. Et fuldt udbygget
supercykelstinet har en estimeret intern rente på 23 %.
77 % af de samfundsøkonomiske gevinster tilfalder
staten.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Deklaration fra Supercykelstisamarbejdet med anbefalinger til national cykelstrategi, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
2823308_0003.png
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionens
tre anbefalinger til en ny national cykelstrategi
Den nationale cykelstrategi bør sætte høje ambitioner og konkrete mål for cykelfremme i Danmark. Det
er vigtigt for anerkendelsen af cyklen som et fuldgyldigt og ligeværdigt transportmiddel, for realiseringen
af cyklens fulde potentiale og for fastholdelsen af Danmarks position som et af verdens bedste cykellande.
Følgende tre anbefalinger fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen er ud fra et regionalt perspektiv
de vigtigste til at styrke tværkommunal og regional cykelfremme i den nye nationale cykelstrategi. Ved at
imødekomme de tre anbefalinger i en ny national cykelstrategi sikres det, at cyklen som transportform
prioriteres statsligt og økonomisk på lige fod med bil, bus og tog.
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen anbefaler:
1. Statslig målsætning om 20 % flere cykelture
Cykeltrafikken i Danmark har været faldende fra 2014-2022. På Cykeltopmødet 2022 underskrev 31 aktører, bl.a.
Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og daværende transportminister, derfor en deklaration om
at arbejde for en 20 % stigning i cykeltrafikken i Danmark frem mod 2030. Denne målsætning bør forankres
nationalt. En nationalt besluttet målsætning om mere cykeltrafik anerkender behovet for og gevinsterne
af mere cykling i Danmark.
Supercykelstisamarbejdet anbefaler, at en ny national cykelstrategi tager udgangspunkt i et politisk vedtaget
mål om 20 % flere cykelture i Danmark. Kombineret med en ambitiøs handleplan for realiseringen af
cykelstrategien giver en politisk forankret målsætning konkrete redskaber til at styrke de lokale og tværgående
indsatser, som regional cykelfremme kræver i dag. Det vil hjælpe til at sikre vækst i både lokal og regional
cykling på tværs af kommuner og regioner.
2. Tværsektoriel handleplan for realiseringen af cykelstrategien
Cyklen bidrager med konkrete løsninger på både sundheds-, trængsels- og klimaudfordringer
udfordringer
som bør løses på tværs af sektorer, geografier og administrative grænser. I Region Hovedstaden spiller cykling
allerede en rolle i kommunernes og regionens arbejde med klimaplaner, regional udvikling og forebyggende
sundhedsindsatser. Men der er potentiale til, at cyklens merværdi kan blive endnu større, hvis cyklen bliver gjort
til et aktivt redskab i flere sektorer. Her spiller det nationale niveau en væsentlig rolle i at styrke cyklens position
på tværs.
Derfor anbefaler Supercykelstisamarbejdet, at der udarbejdes en tværsektoriel handleplan for, hvordan
cykelstrategien skal realiseres og målsætningen opnås. Der skal desuden afsættes finansiering til realisering af
handleplanens indsatser. Handleplanen bør udarbejdes i tæt samarbejde med relevante aktører som
kommuner og regioner, på tværs af sektorer og ministerier som for eksempel Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Klima-, energi- og Forsyningsministeriet, Skatteministeriet og Erhvervsministeriet samt
med inddragelse af civilsamfundsaktører.
3. Samfundsøkonomisk udmøntning af cykelinvesteringer
Midlerne i infrastrukturplanen 2035 skal bruges klogt. Mens cykeltrafikken på landsplan har været
faldende siden 2009, er den steget i hovedstadsregionen. Siden dannelsen af Supercykelstisamarbejdet i
2009 er det lykkedes at få flere til at cykle til arbejde ved at give pendlerne et net af gode
og sammenhængende cykelforbindelser på tværs af kommunegrænserne. Det, der startede som et
kommunalt initiativ, er blevet et nationalt koncept, og supercykelstier er nu det tredje ben i regional
transportplanlægning. Denne udvikling bør støttes nationalt. Samtidigt er investeringer i regional
cykelinfrastruktur penge godt givet ud, for samfundet vinder over 7 kr. for hver ekstra kilometer kørt på
cykel. Den samfundsøkonomiske gevinst er størst på de regionale cykelforbindelser. F.eks. er
Supercykelstinettet i hovedstadsregionen med en intern rente på 23 % ét af Danmarks mest rentable
infrastrukturprojekter, og størstedelen af gevinsterne tilfalder staten.
Derfor anbefaler Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen, at det nationale niveau prioriterer
regional cykelfremme og supercykelstier ved at udarbejde prioriteringsplaner for udmøntningen af
statslig støtte til cykelinfrastruktur frem mod 2035. Det kan f.eks. gøres ved at fritage tværkommunale,
regionale cykelinfrastrukturprojekter fra de kommunale anlægslofter, ved at øge den statslige
medfinansieringsandel af regionale cykelinfrastrukturprojekter og med samfundsøkonomiske analyser
som beslutningsgrundlag. Ved at lave samfundsøkonomiske beregninger og prioriteringer af cykelinfrastruktur
sikres det, at samfundet får mest for pengene, når de statslige midler afsat til cykelinfrastruktur udmøntes.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 148: Deklaration fra Supercykelstisamarbejdet med anbefalinger til national cykelstrategi, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
2823308_0004.png
Formand for Folketingets Transportudvalg Rasmus Prehn fik overrakt Supercykelstisamarbejdets
anbefalinger af 28 kommuner og en regionsrådsformand ved Supercykelstisamarbejdets
borgmestertopmøde d. 8. februar 2024.
På billedet ses fra venstre bagerste række: Gladsaxe Kommune, 1. viceborgmester, Serdal Benji (F). CONCITO, programchef, Anna Esbjørn. Ekspertudvalget for kollektiv mobilitet,
partner og seniorkonsulent, Maria Wass-Danielsen. Hvidovre Kommune, borgmester, Anders Wolf Andresen (F). Ballerup Kommune, viceborgmester, Johan Müller (A).
Fagbevægelsens Hovedorganisation, bestyrelsesmedlem, René Nielsen. Roskilde Kommune, borgmester, Tomas Breddam (A). Fredensborg Kommune, borgmester, Thomas Lykke
Pedersen (A). Cyklistforbundet, direktør, Kenneth Øhrberg Krag. Danmarks Tekniske Universitet, professor, Jeppe Rich. Lyngby-Taarbæk Kommune, formand for Teknikudvalget,
Richard Sandbæk (C). Glostrup Kommune, borgmester, Kasper Damsgaard (A). Midterste række fra venstre: Tænketanken EUROPA, moderator, Lykke Friis. Rødovre Kommune,
borgmester, Britt Jensen (A). DI Transport, branchedirektør, Karsten Lauritzen. Furesø Kommune, borgmester, Ole Bondo Christensen (A). Albertslund Kommune, borgmester,
Steen Christiansen (A). Tårnby Kommune, borgmester, Allan s. Andersen (A). Allerød Kommune, borgmester, Karsten Längerich (V). Frederiksberg Kommune, borgmester, Michael
Vindfeldt (A). Solrød Kommune, formand for Kultur- og Naturudvalget, Christian Vang (L). Næsteforreste række fra venstre: Gentofte Kommune, borgmester, Michael Fenger (C).
Ishøj Kommune, borgmester, Merete Amdisen (A). Brøndby Kommune, viceborgmester, Maja Højgaard (A). Region Hovedstaden, formand for Trafik og Region Udvikling, Marianne
Frederik (Ø). Egedal Kommune, borgmester, Vicky Holst Rasmussen (A). Frederikssund Kommune, borgmester, Tina Tving Stauning (A). Forreste række fra venstre: Folketingets
Transportudvalg, udvalgsformand, Rasmus Prehn (A). Københavns Kommune, teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (Ø).
www.supercykelstier.dk