Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2819014_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45
ved Vejlefjordbroen
22. januar 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien samt risici
Vurdering af anlægsprojektet
2
3
3
4
6
6
7
8
8
Tekniske løsninger
Anlægsbudgetterne og risikoanalyserne
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Geoteknik
Miljø, bæredygtighed og miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
10
10
10
10
11
11
11
11
12
12
4
4.1
Anlægsbudgettet
Vurdering af anlægsoverslagene
Enhedspriser
Sumposter
Mængdeangivelser
Udgifter til broanlæg
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Korrektionstillæg K1
14
14
15
15
15
15
16
16
17
17
18
19
19
20
20
4.2
Risikoprocessen og projektets risici
Risikoprocessen
Projektets væsentligste risici
4.3
Stikprøvegennemgang
Anlægsoverslaget
Risikoanalyser
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsoverslagene
5
5.1
5.2
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Trafikale beregninger
Samfundsøkonomiske analyse
22
22
23
24
24
25
Økonomiske forudsætninger
Cost-benefit-forholdet
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
6
1
Bilag: Materiale og kvalitetssikringsmøder
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets ved-
tagelse af store anlægsprojekter på Transportministeriets område er det fast
praksis, at der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en ekstern
kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og fase 2 (miljøkonsekvensvurde-
ring (MKV) som erstatter den tidligere VVM-undersøgelse) af projekter med
en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Med
Aftale om Infrastrukturplan 2035
af 28. juni 2021 mellem den forhen-
værende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne er par-
terne enige om at gennemføre nye investeringer og initiativer i en fuld finan-
sieret investeringsplan på transportområdet for perioden 2022-2035.
Det fremgår af aftalen, at der skal gennemføres en forundersøgelse af ud-
bygningsmulighederne på E45 ved Vejlefjordbroen. Enten ved en udvidelse
af den eksisterende bro eller ved anlæg af en ny bro parallelt med den eksi-
sterende. Nærværende rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings
vurderinger med fokus på Vejdirektoratets (VD) projektgrundlag, anlægs-
overslag, risikoanalyser og trafikale beregninger for de tre udbygningsmulig-
heder af den eksisterende motorvej. Læsning af rapporten forudsætter for-
udgående kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med SWECO A/S
(SWECO).
Thomas Riisom
Partner
Henrik Levin Høj Wiingreen
Senior Manager
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0004.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen. Anlægsprojektet og de vurderinger, der ligger til grund for
den samlede konklusion for den eksterne kvalitetssikring beskrives overord-
net. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til projektet,
der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af kvalitets-
sikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed også den
samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at Deloitte på baggrund af den eksterne kva-
litetssikring ikke er bekendt med vægtige forhold, der taler imod at frem-
lægge projektet til politisk behandling.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at materialets samlede omfang og
kvalitet reflekterer, at der er tale om en forundersøgelse. Det vurderes såle-
des, at flere elementer vil skulle undersøges nærmere eller uddybes i en se-
nere miljøkonsekvensvurdering.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
E45 Østjyske Motorvej blev i 2013 udbygget til 6 spor mellem Skærup og
Vejle N. Siden er trafikken på Vejlefjordbroen steget til næsten 100.000 biler
pr. hverdagsdøgn, hvilket giver udfordringer med stadig stigende rejsetider,
og at motorvejen er meget følsom over for uheld og andre trafikale hændel-
ser. Tilsvarende oplever trafikanterne fremkommelighedsproblemer i tilslut-
ningsanlæggene ved Vejle C og Vejle N.
Forundersøgelsen belyser de bygværkmæssige og vejtekniske muligheder for
at skabe mere kapacitet på E45 omkring Vejle Fjord. Forundersøgelsen har
resulteret i tre konkrete udbygningsforslag, som er næsten identiske syd og
nord for Vejle Fjord, hvor motorvejen tænkes udbygget med et ekstra spor i
hver retning:
Lille sideudvidelse af Vejlefjord-
broen
Stor sideudvidelse af Vejlefjord-
broen
Anlæg af en ny bro parallelt med
Vejlefjordbroen
Figur 1. Berørt strækning
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Formålet med udbygningen er at skabe mere kapacitet på E45 omkring Vejle
Fjord. For alle udbygningsforslag har det været en grundforudsætning, at
Vejlefjordbroens arkitektoniske udtryk så vidt muligt skulle bevares. Det gæl-
der eksempelvis den buede underside på brodragerne og afstanden mellem
bropillerne. Som en del af forundersøgelsen udarbejdes visualiseringer af ud-
bygningsforslagene set fra forskellige områder på land og fra luften.
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien samt risici
Projektforslaget indeholder tre udbygningsforslag for udvidelse af E45 ved
Vejle Fjord. De tre udbygningsforslag er som følger:
Lille sideudvidelse:
Sideudvidelse af brodækket på den nuværende Vej-
lefjordbro med ca. 1,7 m i hver retning, hvilket giver
plads til 2 x 4 smalle spor og med en hastighedsbe-
grænsning på 90 km/t.
Sideudvidelse af brodækket på den nuværende Vej-
lefjordbro med ca. 6 m i hver retning, hvilket giver
plads til 2 x 4 spor plus nødspor, og med en ha-
stighedsbegrænsning på 110 km/t.
Parallelbroen skal bære de 4 nordgående spor plus et
nødspor, mens den nuværende bro skal bære de 4
sydgående spor plus et nødspor og en eventuel sti-
forbindelse. Hastighedsbegrænsning på broen: 110
km/t.
Stor sideudvidelse:
Ny parallelbro:
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter de anlægs-
relaterede udgifter, der er medtaget i Vejdirektoratets dokumentation af pro-
jektet og forudsætninger for anlægsøkonomien, herunder:
Veje, herunder jord- og belægningsarbejde
Anlæg af bygværker og broer, herunder omisolering og omprofilering
af den eksisterende Vejlefjordbro
Miljøforanstaltninger, belysning og støjværn
Konstruktionsarbejde, ledningsarbejde og deponering af jord
Afvanding
Arealerhvervelse og nedrivning
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene også udgifter
til projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående Tabel 1 fremgår anlægsøkonomien for de to nedridningsløs-
ninger i form af fysikoverslagene. De angivne tal er opgjort på baggrund af
de opdaterede anlægsoverslag fremsendt d. 27. oktober 2023.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Tabel 1. Anlægsoverslag for de tre udbygningsforslag (mio. kr., FFL-2023, in-
deks 125,89)*
Lille
sideudvidelse
336,7
634,8
7,4
31,7
6,4
1.017,0
223,2
1.240,3
620,1
1.860,4
Stor
sideudvidelse
336,7
1.308,8
6,6
31,7
6,4
1.690,2
371,0
2.061,2
1.030,6
3.091,8
Ny
parallelbro
347,2
1.606,0
7,6
27,2
6,4
1.994,4
437,8
2.432,2
1.216,1
3.686,3
Hovedpost
Veje
Bygværker
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealbudget
Anlægsudgifter i alt
PTA (18%)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg 1 (50%)
Samlet bevilling i alt
* Afrundede beløb
Udover ovenstående anlægsoverslag har Vejdirektoratet identificeret en
række forhold, der potentielt kan øge eller reducere projektets anlægsøko-
nomi jf. Tabel 2. Vejdirektoratet oplyser dog, at der ikke udformet konkrete
risikoanalyser med risikoværdier og økonomiske beregninger i denne fase af
projektet, men at det er tiltænkt, at disse skal beregnes som en del af en
eventuel kommende miljøkonsekvensvurdering i fase 2.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at flere risici på risikolisten enten
mangler komplette risikobeskrivelser eller blot indeholder en overordnet for-
mulering, der ikke gør det muligt at udlede hvad risikoen reelt omfatter. Den
eksterne kvalitetssikring har derfor oplyst Vejdirektoratet om, at det ud fra
den udformede risikoliste i forundersøgelsen ikke er muligt at gennemføre en
iflg. NAB afsnit 3.1 påkrævet vurdering af sandsynligheder og konsekvenser
af de listede risici.
Vejdirektoratet har forholdt sig til kritikken, men er af den opfattelse, at den
gennemførte risikoanalyse er et godt afsæt for det videre arbejde, herunder
udpegning af de tekniske forhold, der kræver særlig bevågenhed i en even-
tuel miljøkonsekvensvurdering. Den eksterne kvalitetssikring tager Vejdirek-
toratets argumentation til efterretning, men gør opmærksom på, at der skal
ske en væsentlig kvalificering og uddybning ifm. miljøkonsekvensvurderingen
i fase 2
Med henblik på at afdække projektets risikobetonede forhold, har den eks-
terne kvalitetssikring gennemgået og drøftet risikolisterne med Vejdirektora-
tet, som i den forbindelse har tydeliggjort projektets væsentligste risici. Risi-
kolisterne for de tre udbygningsforslag indeholder alle 38 risici. I Tabel 2
fremgår de risici som Vejdirektoratet har vurderet værende mest væsentlige
for de to sideudvidelser samt den nye parallelbro.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0007.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Tabel 2. Væsentligste risici for de tre udbygningsforslag
Risiko
Geotekniske forhold - fundering
Bygværksudformning
bæreevne af eksi-
sterende brokonstruktion
Usikkerhed på PTA
Geoteknik (landanlæg)
Geoteknik (i Vejle Fjord)
Projektjord (på land) til nyttiggørelse og
bortskaffelse
Usikkerhed på planlagt støjafskærmning
Ændringer i normer og laster (styrke, skibs-
stød, is)
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
×
Sideudvidelser
Ny parallelbro
×
Med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings erfaringer fra tidligere gennem-
førte kvalitetssikringer af vej- og broprojekter, er det vurderingen, at Vejdi-
rektoratets vurdering af hvilke risici der er væsentlige, er retvisende.
Dog er ovenstående vurdering foretaget med forbehold for, at det ikke har
været muligt at foretage en systematisk og kvantitativ gennemgang af de
enkelte risici. Vurderingen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor
det anbefales, at projektets risici i særhed bør være genstand for kvalitets-
sikring ifm. en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Som anført tidligere er det derfor den eksterne kvalitetssikring klare anbefa-
ling, at der altid udarbejdes egentlige risikoanalyser i fase 1 med henblik på
at synliggøre projektets faktiske risikoprofil. Dette særligt for projekter med
øget kompleksitet som f.eks. ved etablering af anlægsprojekter over vand.
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med kva-
litetssikringen.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater for projektet og den forelagte supplerende information fra Vejdirekto-
ratet vedrørende de tekniske løsninger for vej, bro og afvanding kan opsum-
meres i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Der fremgår ikke væsentlige mangler i det af Vejdirektoratet udleve-
rede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte brotekniske løs-
ninger vurderes at være realistiske og tilstrækkelige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løs-
ninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljø, bæredygtighed og miljømæssige foranstaltnin-
ger, og vurderer, at disse er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgetterne og risikoanalyserne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsoverslagets poster, projektets risiko-
lister og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer fra
Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, men det anbefales, at
brugen heraf reduceres yderligere når fase 2-anlægsbudgettet udar-
bejdes.
Fastholdelse af K1-korrektionstillægget accepteres på baggrund af
den uddybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres, om end den eksterne kvalitetssikring
vurderer, at der er en øget økonomiske risiko ved at anvende en fæl-
les PTA-sats på tværs af udbygningsforslagene grundet den erfa-
ringsmæssige begrænsning.
Med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings erfaringer fra tidligere gen-
nemførte kvalitetssikringer af vej- og broprojekter, er det vurderin-
gen, at Vejdirektoratets vurdering af hvilke risici der er væsentlige,
er retvisende. Dog er vurderingen behæftet med en vis usikkerhed,
idet det ikke har været muligt at foretage en systematiske og kvan-
titativ gennemgang af de enkelte risici.
Med afsæt i ovenstående er det den eksterne kvalitetssikring klare
anbefaling, at der altid udarbejdes egentlige risikoanalyser i fase 1
med henblik på at synliggøre projektets faktiske risikoprofil. Dette
særligt for projekter med øget kompleksitet som f.eks. ved etablering
af anlægsprojekter over vand.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsoverslag kan betragtes som værende gyldige.
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af GMM-modellen og TERESA er blevet anvendt,
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster og foretaget følsomhedsanaly-
ser heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt. Den eksterne kva-
litetssikring har ingen bemærkninger til de gennemførte trafikale
analyser for udbygningspakkerne.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stadie. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag for belysning af de
trafikale konsekvenser. Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overens-
stemmelse med sædvanlig praksis, og baserer sig på nuværende forhold og
besluttede projekter.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har gennemført en ekstern kvalitetssikring af forundersøgelsen for
udbygningsmulighederne af E45 ved Vejlefjordbroen for Transportministe-
riet. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke blevet be-
kendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå
videre med projektet i form af en miljøkonsekvensvurdering. Dette vurderes
på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herun-
der anlægsbudgettet, risikolisterne og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssik-
ring er gennemført på baggrund af de fokusområder der er oplistet i akt 16
om Ny Anlægs Budgettering (NAB) á 24. oktober 2006.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebe-
skrivelse, for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 1
(Forundersøgelse). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget
egne undersøgelser.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for udvidelsen af E45 ved Vejle Fjord. Vurderingen er gennemført ved,
at den eksterne kvalitetssikring gennem kritisk stillingtagen har forholdt sig
til, om hvorvidt:
de valgte/påtænkte løsninger er realistiske.
de foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projek-
tets nuværende stade.
løsningerne er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgetterne
og i de risikoanalyser, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til forundersøgelsen hørende
tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt granskningsmøder og sup-
plerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke sker ændringer
i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og
indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overordnet set
er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved en forundersø-
gelse.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række for-
hold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for udarbejdelsen
af anlægsoverslagene samt de opstillede udvidelsesløsninger for Vejlefjord-
broen.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af forundersøgelsen forholdt sig til, om forudsætningerne vurderes realisti-
ske, og om samtlige relevante forudsætninger er bearbejdet i de tekniske
beskrivelser.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler eller usik-
kerheder i de til projektet hørende forudsætninger og antagelser.
3.3
Vejtekniske løsninger
Vejdirektoratet har forelagt den eksterne kvalitetssikring tre vejtekniske ud-
bygningsmuligheder, der alle er foreløbige bud på udformning, indretning og
omfang. Vejdirektoratet oplyser, at vejanlæggene detaljeres i en eventuel
miljøkonsekvensvurdering.
Den eksterne kvalitetssikring har i høj grad haft fokus på forudsætningerne
for de forskellige elementer, herunder planlægningshastighed, linjeføring,
tvær- og længdeprofil mv. I den forbindelse bemærkes det, at de respektive
udbygningsforslag designes i henhold til de for området gældende vejregler.
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at materialet er gennemarbejdet i
forhold til det rådgivningsmæssige opdrag, hvorfor den eksterne kvalitetssik-
ring ikke har yderligere bemærkninger til de vejtekniske løsninger.
3.4
Brotekniske løsninger
Vejdirektoratet har forelagt tre brotekniske udbygningsmuligheder, der hver
for sig vurderes at være gennemarbejdede og uden væsentlige mangler.
Den eksterne kvalitetssikring har dog under granskningen af de tekniske do-
kumenter kommenteret, at der med fordel kunne drages en konklusion på
kapacitetsberegningerne i bilagene, så det fremgår hvorvidt broen kan holde
til både den lille og den store sideudvidelse. Vejdirektoratet har taget kom-
mentaren til efterretning, og efterfølgende tilføjet en henvisning i bilaget til
den samlede vurdering af bæreevnen.
Derudover har den eksterne kvalitetssikring kommenteret på, at der i flere
af de sammenfattende rapporter er skitseret en række alternative æsteti-
ske/visuelle designs for hvert udbygningsforslag, end det æstetiske/visuelle
design der på nuværende tidspunkt forudsættes. Ved gennemgangen af de
enkelte designs, har den eksterne kvalitetssikring ikke fundet forhold der gi-
ver anledning til at udelukke nogle af dem på baggrund af de statiske vurde-
ringer.
Den eksterne kvalitetssikring noterer sig, at der ikke er gennemført en til-
stands- og bæreevnescreening af bygværkerne, og at Vejdirektoratet anbe-
fales at gennemføre egentlig screeninger i forbindelse med en eventuel mil-
jøkonsekvensvurdering.
Den eksterne kvalitetssikring finder generelt materialet vedrørende de bro-
tekniske løsninger tilfredsstillende, og har ikke yderligere kommentarer hertil
udover ovenstående.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løsninger er
beskrevet på et niveau svarende til de respektive behov ved de tre udbyg-
ningsmuligheder, og har derfor ikke yderligere kommentarer hertil.
3.6
Geoteknik
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt en orienterende dokumenta-
tion for de geotekniske undersøgelser. Der er på nuværende stadie ikke ud-
ført yderligere geotekniske undersøgelser, da behovet herfor først bør vur-
deret i en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Det frembragte, orienterede materiale vurderes at være tilfredsstillende for
projektets forundersøgelsesfase, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke
har yderligere at bemærke hertil.
3.7
Miljø, bæredygtighed og miljømæssige foranstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt kortlægning- og miljøvurde-
ringsrapporten, som afdækker miljø- og støj- og naturforhold ved alle tre
udbygningsforslag.
Ved granskning af rapporten har den eksterne kvalitetssikring bemærket to
mangler:
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
1. Der udestår et afsnit vedrørende jord indeholdende en overordnet
gennemgang af de kortlagte arealer og områdeklassificeringer i kor-
ridoren, samt hvordan der skal arbejdes videre med anvendelsen af
jorden i de næste faser af projektet.
2. Derudover mangler et afsnit om affald med en overordnet gennem-
gang af de affaldstyper, der forventes i de tre udbygningsløsninger,
samt hvilke potentialer der overordnet set er med henblik på af-
faldshierarkiet.
Vejdirektoratet oplyser hertil, at disse afsnit efterfølgende er blevet udarbej-
det og er blevet fremlagt til den eksterne kvalitetssikring forud fra 2. gransk-
ningsmøde. Den eksterne kvalitetssikring gennemgået disse nye afsnit og har
ingen bemærkninger hertil.
Kortlægning- og miljøvurderingsrapporten indeholder ydermere beregnin-
gerne vedrørende trafikstøj. Beregningerne er foretaget indenfor det rele-
vante begrænsede område til støjniveauet er faldet til 58 dB, hvilket lever op
til de grænseværdier fastsat af Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for
vejstøj. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at materialet er gennemar-
bejdet og uden væsentlige mangler. Den eksterne kvalitetssikring noterer i
den forbindelse, at støjberegninger normalt ikke foretages i en fase 1-under-
søgelse, og at en nærmere afdækning af behov for afværgeforanstaltninger,
i givet fald vil blive belyst i en senere miljøkonsekvensvurdering.
3.8
Trafikafvikling
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt trafikberegninger, herunder
trafikale effekter af ved de tre udbygningsforslag. Ved den indledende
granskning har den eksterne kvalitetssikring efterspurgt yderligere opdate-
ringer af materialet (figurer, trafiktal mv.), så der sikres et fyldestgørende
grundlag med fuld gennemsigtighed.
Vejdirektoratet har efterfølgende opdateret og supplereret de respektive af-
snit af materialet, som overordnet set vurderes fyldestgørende for det nuvæ-
rende stade.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer således, at trafikafviklingen i relation
til de tre udbygningsforslag er beskrevet på et niveau svarende til de respek-
tive behov.
Generelt vurderes kvaliteten, dokumentationsniveauet og de fremsatte vur-
deringer at være tilfredsstillende.
3.9
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater, samt de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet ved-
rørende de tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsumme-
res i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstade, som det kan forventes ved
en forundersøgelse. På denne baggrund er det den eksterne kvali-
tetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er tilstrækkelig af-
dækket, realistiske og konsistente under hensyn til, at der er tale om
en forundersøgelse.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler i det af Vejdirektoratet udleve-
rede materiale omhandlende den vejtekniske løsning.
Vejdirektoratets indledende vurderinger af de valgte brotekniske løs-
ninger vurderes at være realistiske og tilstrækkelige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løs-
ninger er valide.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets overvejel-
ser i forhold til miljø, bæredygtighed og miljømæssige foranstaltnin-
ger, og vurderer, at disse er udarbejdet på et velovervejet grundlag.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0015.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prisgrundlag, herunder anvendelsen af
erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerhed.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvali-
tetssikrings opfattelse er særligt risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser.
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af prisreferencer, mængdedefinitioner og underliggende tekniske beskrivel-
ser blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte dokumentation er
suppleret af granskningsmøder med Vejdirektoratet.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til enkelte opdateringer af an-
lægsbudgettet jf. afsnit 4.1.
4.1
Vurdering af anlægsoverslagene
Anlægsoverslagene for de to udvidelsesforslag og anlæg af en ny parallelbro
fremgår af Tabel 3 nedenfor. Anlægsoverslagene inkl. PTA og korrektionstil-
læg opgøres til 1.841,8 mio. kr. for den lille sideudvidelse, 3.067,8 mio. kr.
for den store sideudvidelse og 3.686,3 mio. kr. for anlæggelse af en ny pa-
rallelbro.
Tabel 3. Anlægsoverslag for de tre udbygningsforslag (mio. kr., FFL-2023, in-
deks 125,89)*
Lille
sideudvidelse
336,7
634,8
7,4
31,7
6,4
1.017,0
223,2
1.240,3
620,1
1.860,4
Stor
sideudvidelse
336,7
1.308,8
6,6
31,7
6,4
1.690,2
371,0
2.061,2
1.030,6
3.091,8
Ny
parallelbro
347,2
1.606,0
7,6
27,2
6,4
1.994,4
437,8
2.432,2
1.216,1
3.686,3
Hovedpost
Veje
Bygværker
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealbudget
Anlægsudgifter i alt
PTA (18%)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg 1 (50%)
Samlet bevilling i alt
* Afrundede beløb
Anlægsoverslagene er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssy-
stem på baggrund af Rambølls angivne mængder, samt enhedspriserne fra
Vejdirektoratets prisbiblioteker.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Enhedspriser
I henhold til principperne for NAB i fase 1, skal der ved udarbejdelse af an-
lægsoverslagene i videst muligt omfang anvendes erfaringsbaserede enheds-
priser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for NAB at anvende en
ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt andet kan være priser baseret på
ekspertskøn.
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt Vejdirektoratets grundlag til an-
vendelsen af erfaringsbaserede priser, herunder hvilke referenceprojekter
der er anvendt til fastsættelsen af projektets enhedspriser.
Den eksterne kvalitetssikring har fået forelagt prisgrundlaget og vurderer, at
dette er retvisende og baseret på sammenlignelige projekter, samt at over-
førslen af enhedspriser fra prisgrundlaget til anlægsoverslagene er sket kor-
rekt.
Ved gennemgang af udgifterne til deponering af projektjord, fandt den eks-
terne kvalitetssikring, at der var brugt enhedspriser som ikke var i overens-
stemmelse med den bagvedliggende dokumentation. Vejdirektoratet har
medgivet fejlprissætningen, og efter opdateret anlægsoverslagene i en til-
fredsstillende grad.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene.
Den eksterne kvalitetssikring har fundet, at der kun begrænset omfang er
anvendt sumposter. De steder hvor der er anvendt sumposter, har Vejdirek-
toratet dog kunne foreligge tilstrækkelig dokumentation og omkostningsned-
brydning, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderligere bemærk-
ninger hertil, idet der er tale om et mere overordnet niveau 1-anlægsover-
slag.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler dog, at Vejdirektoratet i det fremad-
rettede arbejde i fase 2 sikrer, at brugen af sumposter reduceres yderligere,
og i stedet erstattes af konkrete beregninger med tilhørende kildehenvisnin-
ger.
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet en række budgetposter, hvor mæng-
der angives uden reference til bagvedliggende beregningsark eller anden kil-
deangivelse.
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til de manglende referen-
cer, og Vejdirektoratet har efterfølgende fremlagt tilfredsstillende begrun-
delse og dokumentation for disse mængdeangivelser.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at alle mængdeangivelser i fremtiden
så vidt muligt ledsages af en reference eller kildeangivelse, for at sikre kom-
plet sporbarhed og gennemsigtighed i anlægsoverslagene.
Udgifter til broanlæg
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de separate anlægsoverslag til
hhv. de to sideudvidelser samt anlæggelse af ny parallelbro. Den eksterne
kvalitetsfint finder, at materialet generelt er gennemarbejdet og uden væ-
sentlige fejl og mangler. Den eksterne kvalitetssikring har dog fremhævet
uoverensstemmelser mellem de samlede anlægsoverslag for hver af de tre
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0017.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
udbygningsforslag og de underliggende beregninger. Her foreligger flere be-
regninger pr. udbygningsforslag, og for eksempelvis støjværn, omisolering
og udgifter til anlæg af ny bro, fremgår forskellige priser flere steder.
Den eksterne kvalitetssikring har forelagt Vejdirektoratet disse uoverens-
stemmelser som efterfølgende har tilpasset anlægsoverslagene og de under-
liggende beregningsark.
Som anført i afsnit 3.4 har den eksterne kvalitetssikring kommenteret på, at
der i flere af de sammenfattende rapporter er skitseret en række alternative
æstetiske/visuelle designs for hvert udbygningsforslag, end det æstetiske/vi-
suelle design der på nuværende tidspunkt forudsættes. Den eksterne kvali-
tetssikring har i forlængelse her af stillet spørgsmål til de økonomiske kon-
sekvenser ved de enkelte designvalg, herunder hvordan disse er indregnet i
anlægsoverslaget. Vejdirektoratet har hertil forsikret, at de alternative æste-
tiske/visuelle designs der er skitseret for hvert udbygningsforslag, ligger i
samme økonomiske størrelsesorden som det nuværende, hvorfor valg af et
alternativt design ikke bør have væsentlige konsekvenser for anlægsoversla-
get. Den eksterne kvalitetssikring finder argumentationen acceptabelt.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA
1
på 221 mio. kr. for den lille sideudvidelse, 368,1 mio. kr.
for den store sideudvidelse og 442,4 mio. kr. for anlæggelse af en ny paral-
lelbro. Alle omkostningsestimater svarer til ca. 18 pct. af det samlede an-
lægsoverslag for de respektive udbygningsforslag.
Vejdirektoratet oplyser, at satsen er valgt ud fra realiserede PTA-satser fra
tidligere udvidelser af motorveje. Den eksterne kvalitetssikring anerkender
grundlaget og metoden til fastlæggelse af satsen, men forholder sig spør-
gende overfor, at Vejdirektoratet benytter den samme PTA-sats for udbyg-
ningsløsningerne og anlæggelse af en ny parallelbro. Vejdirektoratet begrun-
der valget med, at de på nuværende tidspunkt ikke har erfaringstal der kan
dokumentere forskellige PTA-satser mellem broudvidelser og anlæggelse af
en ny bro, og at PTA-satsen forventeligt vil være ens.
Den eksterne kvalitetssikring erklærer sig indforstået med den erfaringsmæs-
sige begrænsning, men gør opmærksom på, at der kan være en øget økono-
misk risiko forbundet hermed. Under hensyntagen til den erfaringsmæssige
begrænsning, accepterer den eksterne kvalitetssikring dog fastsættelsen af
den fælles PTA-sats for alle tre udbygningsforslag.
Korrektionstillæg K1
Den eksterne kvalitetssikring har bemærket, at Vejdirektoratet ikke har til-
lagt det nedjusterede K1-korrektionstillæg fra 50 pct. til 40 pct., som det
ellers efter instruks fra Transportministeriet er pålagt at gøre. Den eksterne
kvalitetssikring er efterfølgende forelagt yderligere skriftlig dokumentation
for instruktion og bemærker, at der i det fremlagte notat er beskrevet at:
PTA består af omkostninger til løn og anlægsrelateret drift såvel som fordelingsom-
kostninger.
1
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
K1-tillæget fastholdes på 50 pct. for de dele af projektet som etab-
leres over eller under vand.
K1-tillægget reduceres til 40 pct. for de dele der ikke primært etab-
leres over eller under vand.
Den eksterne kvalitetssikring har derfor bedt Vejdirektoratet begrunde fast-
holdelsen af 50 pct. K1-tillægget på hele anlægsoverslaget. Vejdirektoratet
begrunder beslutningen med, at til trods for, at størstedelen af projektvejen
ikke er over vand, så vedrører langt den største del af anlægsbudgettet den
del af anlægget som etableres over vand. Derfor kan hele anlægsbudgettet
tillægges korrektionstillægget på 50 pct. Den eksterne kvalitetssikring aner-
kender Vejdirektoratets ræsonnement, og har derfor ikke yderligere hertil.
4.2
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risikolisterne med udskriftdato d.
25. maj 2023.
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst, at der er afholdt en risikoworkshop hvor både pro-
jektledelsen og fageksperter fra Vejdirektoratet har deltaget og bidraget. Vej-
direktoratets sædvanlige fremgangsmåde på risikoworkshoppen er at fast-
lægge sandsynlighed og økonomisk konsekvens af de listede risici, som også
er i fuld overensstemmelse med principperne for NAB.
Vejdirektoratet oplyser dog, at der ikke er udarbejdet egentlige risikoanalyser
med konkrete risikoværdier og økonomiske beregninger i fase 1, men at der
derimod er foretaget en kvalitativ vurdering af hver risikos sandsynlighed og
konsekvens. Vejdirektoratet oplyser tillige, at de planlægger at udarbejde
egentlige risikoanalyser i fase 2.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at dette overordnet er en
gyldig tilgang. Vurderingen er foretaget med afsæt i retningslinjerne i NAB
hvor der ikke direkte er fremsat krav om beregning af risikoværdier eller
økonomisk risikotillæg i fase 1. NAB fremsætter dog krav om, at der som
minimum skal foretages en kvalitativ vurdering af både sandsynlighed og
konsekvens for de enkelte risici.
Ved gennemgang af risikolisterne for de tre udbygningsforslag har den eks-
terne kvalitetssikring dog noteret følgende, som ikke vurderes at være til-
fredsstillende i relation til retningslinjerne i NAB:
Overordnet set indgår alle de samme risici for hhv. de tre udbyg-
ningsforslag.
Der udestår for en del af risiciene fyldestgørende beskrivelser der
redegør for hvad den enkelte risiko dækker over.
Selvom NAB tilgodeser, at der foretages en kvalitativ vurdering af
hver risikos sandsynlighed og konsekvens, fremstår denne vurdering
generelt meget overordnet. Flere steder angives sandsynligheden
blot som at være til stede, og at det forventeligt vil have en økono-
misk konsekvens hvis risikoen indtræffer, uden at det er yderligere
specificeret.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Grundet ovenstående har den eksterne kvalitetssikring derfor ikke kunne
danne sig et tilstrækkeligt fyldestgørende overblik over, hvor mange risici der
reelt knytter sig til de enkelte udbygningsforslag, ej heller vurdere hvor risi-
kobetonede de enkelte udbygningsforslag er hvilket ellers er pålagt den eks-
terne kvalitetssikring at gøre jf. NAB afsnit 3.1.
Vejdirektoratet har forholdt sig til kritikken, men er fortsat af den opfattelse,
at den gennemførte risikoanalyse er et godt afsæt for det videre arbejde,
herunder udpegning af de tekniske forhold, der kræver særlig bevågenhed i
en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Vejdirektoratet medgiver dog, at flere af risiciene burde være helt udeladt af
listerne, da de på risikoworkshoppen blev vurderet som ikkeeksisterende.
Med afsæt i ovenstående er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at
der ikke er tale om vægtige grunde til, at projektet ikke kan forelægges po-
litisk beslutning. Dette ud fra at der i nogen grad er taget stilling til de enkelte
risicis sandsynlighed og konsekvens, samt at Vejdirektoratet planlægger at
udarbejde egentlige risikoanalyser i fase 2.
Det er dog den eksterne kvalitetssikring klare anbefaling, at alle risici allerede
i fase 1 kvantificeres med henblik på at synliggøre projektets faktiske risiko-
profil. Dette gør sig i særhed gældende for et projekt som dette, idet der er
tale om et betydeligt mere komplekst, og derved risikofyldt, projekt over
vand, og ikke blot udvidelse af en eksisterende motorvejsstrækning på land.
Projektets væsentligste risici
Grundet fravalget af egentlige risikoanalyser i faser 1, har den eksterne kva-
litetssikring ikke haft mulighed for at vurdere projektets væsentlige risici og
den samlede risikoprofil ud fra et kvantitativt perspektiv.
Den eksterne kvalitetssikring har i stedet gennemgået og drøftet de udarbej-
dede risikolister med Vejdirektoratet, som i den forbindelse har tydeliggjort
projektets væsentligste risici. Risikolisterne for de tre udbygningsforslag in-
deholder alle 38 risici. I Tabel 4 de risici som Vejdirektoratet har vurderet
værende mest væsentlige for de to sideudvidelser samt den nye parallelbro.
Tabel 4. Væsentligste risici for de tre udbygningsforslag
Risiko
Geotekniske forhold - fundering
Bygværksudformning
bæreevne af eksi-
sterende brokonstruktion
Usikkerhed på PTA
Geoteknik (landanlæg)
Geoteknik (i Vejle Fjord)
Projektjord (på land) til nyttiggørelse og
bortskaffelse
18
×
×
×
×
×
×
×
Sideudvidelser
Ny parallelbro
×
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Usikkerhed på planlagt støjafskærmning
Ændringer i normer og laster (styrke, skibs-
stød, is)
×
×
×
×
Med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings erfaringer fra tidligere gennem-
førte kvalitetssikringer af vej- og broprojekter, er det vurderingen, at Vejdi-
rektoratets vurdering af hvilke risici der er væsentlige, er retvisende.
Dog er ovenstående vurdering foretaget med forbehold for, at det ikke har
været muligt at foretage en systematisk og kvantitativ gennemgang af de
enkelte risici. Vurderingen er derfor behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor
det anbefales, at projektets risici i særhed bør være genstand for kvalitets-
sikring ifm. en eventuel miljøkonsekvensvurdering.
Som anført tidligere er det derfor den eksterne kvalitetssikring klare anbefa-
ling, at der altid udarbejdes egentlige risikoanalyser i fase 1 med henblik på
at synliggøre projektets faktiske risikoprofil. Dette særligt for projekter med
øget kompleksitet som f.eks. ved etablering af anlægsprojekter over vand.
4.3
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsoverslaget
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et ud-
snit af poster fra anlægsoverslagene er præsenteret i Tabel 5 nedenfor. Det
skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster
end angivet i tabellen. De poster, der er angivet i tabellen, er udelukkende
udtryk for de poster, der har givet anledning til spørgsmål fra den eksterne
kvalitetssikring.
Tabel 5. Poster fra stikprøvegennemgang
anlægsoverslag
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Stikprøve
Bemærkninger
Vejdirektoratet har ikke nedjuste-
ret korrektionstillæggets størrelse
til trods for at størstedelen af an-
lægget ikke forløber over vand, da
størstedelen af anlægsbudgettet
vedrører anlæg over vand.
Bygger på et gennemsnit af reali-
seret PTA-satser på en række lig-
nende typemæssige reference-
projekter.
Vejdirektoratet oplyser, at der er
foretaget en støjskærmanalyse til
at bestemme højde på støjskær-
mene.
Justering af korrek-
tionstillæg K1
40-50%
Gyldig
PTA
18 %
Gyldig
Opsætning af støj-
skærme
19
5-10%
Gyldig
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Deponeringsafgif-
ter
1,3-2,4%
Gyldig
Granskningen af den fremlagte
dokumentation for afgifter til de-
ponering af rent og forurenet jord
har givet anledning til en justering
af mængdepriserne i anlægsover-
slaget.
Vejdirektoratet har forsikret, at
de alternative varianter der er
skitseret pr. udbygningsforslag
enten ligger i tilsvarende størrel-
sesorden, og dermed bør et valg
af anden variant ikke have konse-
kvenser for anlægsoverslaget.
Alternativer varian-
ter pr. udbygnings-
forslag
N/A
Gyldig
Ved stikprøvegennemgangen af budgetposterne i anlægsoverslaget har Vej-
direktoratet i tilstrækkelig grad kunne redegøre for de bagvedliggende for-
udsætninger, beregningsmetoder, prisgrundlag m.v. Dog har der ved stik-
prøvegennemgangen været tilfælde hvor dokumentationen ikke entydigt har
fremgået af anlægsoverslaget. Vejdirektoratet har efterfølgende i tilfredsstil-
lende grad kunne redegøre herfor via supplerende materiale. Den eksterne
kvalitetssikring har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil.
Risikoanalyser
Da der ikke forelægger konkrete risikoanalyser med indeholdende risikovær-
dier, risikoreserver og økonomiske beregninger for projektets fase 1, har det
ikke været muligt at foretage en stikprøve gennemgang af projektets risici.
Den eksterne kvalitetssikring henviser i stedet til de Vejdirektoratets egen
vurdering af projektets væsentligste risici i afsnit 4.2.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsoverslagene
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsoverslagets poster, projektets risiko-
lister og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer fra
Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
tilfredsstillende.
Samlet set er brugen af sumposter begrænset, men det anbefales, at
brugen heraf reduceres yderligere når fase 2-anlægsbudgettet udar-
bejdes.
Fastholdelse af K1-korrektionstillægget accepteres på baggrund af
den uddybende forklaring givet af Vejdirektoratet.
Satserne for PTA accepteres, om end den eksterne kvalitetssikring
vurderer, at der er en øget økonomiske risiko ved at anvende en fæl-
les PTA-sats på tværs af udbygningsforslagene grundet den erfa-
ringsmæssige begrænsning.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings erfaringer fra tidligere gen-
nemførte kvalitetssikringer af vej- og broprojekter, er det vurderin-
gen, at Vejdirektoratets vurdering af hvilke risici der er væsentlige,
er retvisende. Dog er vurderingen behæftet med en vis usikkerhed,
idet det ikke har været muligt at foretage en systematiske og kvan-
titativ gennemgang af de enkelte risici.
Med afsæt i ovenstående er det den eksterne kvalitetssikring klare
anbefaling, at der altid udarbejdes egentlige risikoanalyser i fase 1
med henblik på at synliggøre projektets faktiske risikoprofil. Dette
særligt for projekter med øget kompleksitet som f.eks. ved etablering
af anlægsprojekter over vand.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsoverslag kan betragtes som værende gyldige.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0023.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
5
Trafikale effekter og
samfundsøkonomi
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af udvidelsen af E45 ved
Vejlefjord er blevet gennemgået, gransket og vurderet i forbindelse med kva-
litetssikringen af de tre udbygningsløsninger.
De trafikale effekter udgør en hovedkilde til de samfundsøkonomiske konse-
kvenser, der kan forventes ved anvendelsen af Vejlefjordbroen. Anlægsar-
bejdet ved den store sideudvidelse og ny parallelbro vil medføre en forøget
trafik på det omkringliggende vejnet, herunder de alternative ruter gennem
Vejle midtby. Dette indgår imidlertid ikke i den samfundsøkonomiske opgø-
relse. Også den lille sideudvidelse vil medføre gener for trafikanterne i an-
lægsperioden, hvor brostrækningen indsnævres til to kørespor i hver retning.
Dette alternativ medfører flere forsinkelser end de to øvrige udbygningsfor-
slag.
Beregning af de trafikale effekter er gennemført af Vejdirektoratet ved brug
af ”Grøn Mobilitets Model” (GMM), version 2.3. GMM er en trafikmodel, der
bidrager til at belyse de overordnede trafikstrømme i Danmark. De samfunds-
økonomiske konsekvensberegninger er baseret på Transportministeriets
Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse (TERESA), version 6.0, og
følger den samfundsøkonomiske manual for transportområdet.
5.1
Trafikale beregninger
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvan-
lig praksis, og baserer sig på nuværende forhold og besluttede projekter.
Således indgår hele den nuværende besluttede infrastrukturplan i beregnin-
gerne.
Den eksterne kvalitetssikring gør opmærksom på, at det materiale der ind-
ledningsvist blev modtaget i relation til de trafikale beregninger generelt,
fremstod ufærdigt. Med afsæt de dialoger der har været med Vejdirektoratet
både under og efter de afholdte granskningsmøder, er forholdene blevet
bragt i orden, hvorfor den trafikale analyse nu vurderes at være tilstrækkelig.
Stor sideudvidelse
Selvom en stor sideudvidelse vil få lige så meget kapacitet som en ny paral-
lelbro, når udbygningen er gennemført, så vil den store sideudvidelse få
større konsekvenser for trafikafviklingen på E45 i anlægsfasen. Arbejdet med
sideudvidelsen af broen indebærer at antal kørespor reduceres fra tre til to
samt at hastigheden nedsættes til 80 km/t i en periode på fire år.
Indsnævring til to spor vil, med de beregnede kapaciteter og antal køretøjer,
medføre forlænget rejsetid for trafikanterne på E45 i og omkring perioder
med spidsbelastninger. For den store sideudvidelse betyder det mellem 1.800
og 2.200 flere køretøjstimer i de to første anlægsår, og mellem 380 og 510 i
slutningen af perioden.
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0024.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Parallelbro
Gener i forbindelse med anlæg af en parallelbro er relativt minimale, da der
her ikke er tale om en indsnævring af kørespor, men i stedet nedsatte ha-
stigheder på den nuværende motorvejsstrækning. Det sker i forbindelse med
anlægsarbejdet ved tilslutningspunkterne af den nye forbindelse til det eksi-
sterende vejnet på hver side af Vejle Fjord. Arbejdet med parallelbroen for-
ventes på et typisk hverdagsdøgn at medføre mellem 150 og 510 flere køre-
tøjstimer på vejene. Ligeledes må det forventes, at anlægsarbejdet vil med-
føre en forøget trafik på det omkringliggende vejnet, herunder de alternative
ruter gennem Vejle midtby. Dette indgår imidlertid ikke i den samfundsøko-
nomiske opgørelse.
Lille sideudvidelse
Også den lille sideudvidelse vil medføre gener for trafikanterne i anlægsperi-
oden, hvor brostrækningen ligeledes indsnævres til to kørespor i hver ret-
ning.
Den lille sideudvidelse kan samtidig give yderligere udfordringer for trafikken,
da denne ikke omfatter nødspor på Vejlefjordbroen. Der vil derfor ikke være
mulighed for at kapacitetsudvide i tilfælde af for eksempel uheld eller generelt
pres på trafikken. Den lille sideudvidelse forventes derfor flere forsinkelser
end de to øvrige.
I anlægsperiodens første fire år vil det derfor samlet set betyde mellem 1.500
og 2.080 flere køretøjstimer på et typisk hverdagsdøgn.
5.2
Samfundsøkonomiske analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et ensartet
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
Den samfundsøkonomiske analyse af projektet er gennemgået for de tre ud-
bygningsløsninger og de dertilhørende scenarier.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for sam-
fundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er relevante og realistiske.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, samt eventuelle
konsekvenser ved udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet.
Om niveauerne for omkostninger og gevinster er plausible.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte dokumenter ved-
rørende samfundsøkonomi, herunder output fra GMM-modellen samt TE-
RESA.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Økonomiske forudsætninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder diskonteringsrenten, nettoafgiftsfaktor og kalkula-
tionsperiode:
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på Trans-
portøkonomiske Enhedspriser.
Der er anvendt enhedspriser for 2023 i 2023-prisniveau, så prisni-
veauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslagene.
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvor diskonte-
ringsrenten andrager 3,5 pct. for år 0-35 og 2,5 pct. herefter.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til
10 pct, mens nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at ovenstående er i tråd med sædvanlig
praksis.
Vejdirektoratet oplyser, at der er en række forhold, som i øjeblikket ikke kan
opgøres samfundsøkonomisk, for eksempel værdien af natur og rekreative
områder, fordeling af fordele og ulemper, og lokalisering af boliger og ar-
bejdspladser. Samfundsøkonomien er derfor kun en del af et samlet beslut-
ningsgrundlag.
Der er lavet følsomhedsberegninger af den interne rente i seks scenarier:
Anlægsprisen er hhv. 50 pct. lavere, 25 pct. lavere og 25 pct. hø-
jere.
Lavere gener i anlægsperioden.
Tidsværdier der er hhv. 25 pct. højere eller lavere.
Lavere anlægspriser og højere tidsgevinster end antaget i basisantagelserne
løfter naturligt den samfundsøkonomiske forrentning ved alle udbygningsfor-
slag.
Den store sideudvidelse og den nye parallelbro vil have en positiv nettonu-
tidsværdi på henholdsvis 280 mio. kr. og 400 mio. kr. i situationen hvor an-
lægsprisen er 50 pct. lavere. I de øvrige følsomhedsscenarier er nettonutids-
værdierne negative.
Den lille sideudvidelse har en negativ intern rente i alle følsomhedsberegnin-
ger - undtagen i den situation, hvor der ikke er regnet med gener for trafi-
kanterne i anlægsperioden. Nettonutidsværdien i forbindelse med den lille
sideudvidelse vil være negativ for alle de beregnede følsomhedsscenarier.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-bene-
fit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR) også
afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der beskrives i
det enkelte alternativ.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Resultatet viser, at ingen af udbygningsforslagene er samfundsøkonomisk
rentable. Den store sideudvidelse har den højeste interne forrentning (2,2
pct.) af de tre udbygningsforslag. Samtidig er det også det forslag, som sam-
fundet samlet set taber færrest penge på (-0,9 mia. kr.).
En udbygning af E45 ved Vejle Fjord vil ifølge de samfundsøkonomiske be-
regninger ikke være en positiv samfundsøkonomisk investering. Løsnin-
gerne vedr. en ny parallelbro og en stor sideudvidelse har de højeste for-
rentninger, men selvom begge løsninger resulterer i rejsetidsgevinster for
trafikanterne, er det ikke nok til at opveje anlægsomkostningerne på hen-
holdsvis 3,4 og 2,9 mia. kr.
I forhold til klimabelastningen forventes alle tre udbygningsforslag at med-
føre en merudledning af CO
2
fra vejtrafikken set over en 50-årig periode ef-
ter åbningen. Det svarer til en omkostning for samfundet på cirka 25 mio.
kr. Den lille sideudvidelse forventes at medføre cirka 2 mio. kr. i klimamæs-
sige omkostninger.
De eksterne effekter medtager ændringer i kategorierne støj, luftforurening
og klima (CO
2
) forbundet med udbygningsløsningerne i forhold til basissce-
nariet. Der er gennemført støjberegninger med Vejdirektoratets ENVI-model,
suppleret med mere detaljerede støjberegninger langs den aktuelle stræk-
ning. De mere detaljerede støjberegninger er foretaget af Rambøll, og er la-
vet i SoundPLAN version 9.0. Emissioner af luftforurenende stoffer og CO
2
(klimaeffekt) samt trafiksikkerhedseffekter er beregnet i Vejdirektoratets
ENVI-model.
Den eksterne kvalitetssikring finder afgrænsningen af de eksterne effekter
passende i forhold til projektets nuværende stadie og finder tilgangen til esti-
mering af effekterne korrekt.
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
De nyeste versioner af GMM-modellen og TERESA er blevet anvendt,
og den eksterne kvalitetssikring vurderer, at disse er blevet anvendt
på korrekt vis.
Der er blevet beregnet trafiktab og foretaget følsomhedsanalyser
heraf, hvilket vurderes at være gjort korrekt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på korrekt vis og i overensstemmelse med de af
finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til yderligere
spørgsmål fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
(CO
2
) vurderes at være opgjort korrekt og i et detaljeringsniveau
passende til projektets nuværende stadie. Derfor har den eksterne
kvalitetssikring ikke yderligere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafik-
modelberegninger udgør et validt og realistisk grundlag for belysning af de
trafikale konsekvenser af de enkelte udbygningsløsninger i forundersøgel-
sen. Dette til trods for at det først fremsendte materiale fremstod ufærdigt
og mangelfuldt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er korrekte og konsistente med normal praksis.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0028.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
6
Bilag: Materiale og kvalitets-
sikringsmøder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring af
udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen:
1. Opstartsmøde med deltagere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet,
SWECO og Deloitte afholdt d. 11-10-2023.
2. Første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issuelog, med delta-
gelse af Vejdirektoratet (inkl. Rambøll), SWECO og Deloitte afholdt d. 08-
11-2023.
3. Opfølgende og afsluttende granskningsmøde, inklusive gennemgang af is-
suelog, med deltagelse af Vejdirektoratet (inkl. Rambøll), SWECO og De-
loitte afholdt d. 01-12-2023.
4. Afsluttende møde med deltagelse af Transportministeriet, Vejdirektoratet,
SWECO og Deloitte afholdt d. 04-01-2024.
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende været
i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende
dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået, som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
Redegørelse
Kommissorium
Forundersø-
gelse af udvidelse af E45 ved
Vejlefjordbroen
Overordnet opgavebeskrivelse
EKS af Forundersøgelse - Vej-
lefjordbroen
Statusnotat maj 2023 - forun-
dersøgelse af udbygningsmulig-
hed
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag lille sideudvi-
delse
Anlægsoverslag stor sideudvi-
delse
Anlægsoverslag ny parallelbro
Vejlefjord mængdebibliotek
Vejlefjord prisbibliotek
Forudsætninger for beregning
af anlægsoverslag - E45 Vejle-
fjordbroen
Overslag for lille og stor side-
udvidelse - E45 Vejlefjordbroen
27
19-10-2023
19-10-2023
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
19-10-2023
19-10-2023
19-10-2023
19-10-2023
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
12-09-2023
Redegørelse
Dato
Beskrivelse
12-09-2023
Redegørelse
12-09-2023
Redegørelse
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0029.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Dokumentnavn
Overslag for ny parallelbro -
E45 Vejlefjordbroen
Fastsættelse af PTA - Vejle-
fjordbroen
Ledningsbudget
E45 Vejle-
fjordbroen
Erfaringspriser erstatningsnatur
Erfaringspriser støjskærme
Erfaringspriser New Jersey au-
toværn
Arealbudget - Vejlefjordbroen
Miljø
Forudsætningsnotat Natur og
Miljø
Kortlægning og miljøvurdering
E45 Vejlefjordbroen
Risikoanalyse
Risikoliste E45 Vejlefjordbroen
- forslag med sideudvidelse
Risikoliste E45 Vejlefjordbroen
- forslag med ny parallelbro
Risikoanalyse og register - E45
Vejlefjordbroen
Trafik og samfundsøkonomi
Trafiksikkerhed
lille sideudvi-
delse
Trafiksikkerhed
stor sideudvi-
delse
Trafiksikkerhed
ny parallelbro
Følsomhedsberegninger
Trafikberegninger
Samfundsøkonomiske bereg-
ninger
TERESA-ark - Vejlefjordbroen
Dato
19-10-2023
19-10-2023
19-10-2023
30-11-2023
30-11-2023
30-11-2023
19-10-2023
Beskrivelse
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
19-10-2023
19-10-2023
Miljø
Miljø
19-10-2023
19-10-2023
01-12-2023
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Risikoanalyse
19-10-2023
19-10-2023
19-10-2023
20-11-2023
23-11-2023
23-11-2023
20-11-2023
Trafik
Trafik
Trafik
Trafik
Trafik
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819014_0030.png
Ekstern kvalitetssikring
Forundersøgelse af udbygning af E45 ved Vejlefjordbroen
Deloitte er en betegnelse for et eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Li-
miteds (”DTTL”) medlemsfirmaer, dets netværk af medlemsfirmaer og de-
res tilknyttede virksomheder (der samlet betegnes ”Deloitte-organisatio-
nen”). DTTL (der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets med-
lemsfirmaer og tilknyttede virksomheder udgør selvstændige og uaf-
hængige juridiske enheder, som ikke kan forpligte hinanden over for tredje-
mand. DTTL og de enkelte DTTL-medlemsfirmaer og tilknyttede virksomhe-
der er kun ansvarlige for egne handlinger og/eller udeladelser. DTTL leverer
ikke ydelser til kunder. Vi henviser til www.deloitte.com/about for nærmere
oplysninger.
29