Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2819013_0001.png
Udbygningsmuligheder på
E45 ved Vejlefjordbroen
Sammenfattende rapport
Forundersøgelse | Rapport nr. 620
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0002.png
TITEL
Udbygningsmuligheder på
E45 ved Vejlefjordbroen
Sammenfattende rapport
DATO
December 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-085-0
ISBN
(digital version)
14:55 15-12-2023
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
Indhold
Hurtigt overblik
Udbygningsforslag
Undersøgte alternativer
Øvrig planlægning i området
Trafik
Landskab
Miljø
Støj
Bæredygtighed
Anlægs- og samfundsøkonomi
4
8
12
14
16
26
30
34
42
44
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0004.png
HURtIgt oVERBlIk
Hurtigt overblik
Formål
Vejdirektoratet har gennemført en forundersøgelse
af mulighederne for at udbygge E45 ved Vejlefjord-
broen. Denne rapport sammenfatter forundersøgel-
sens resultater, hvilket udover en kort præsentation
af tre konkrete udbygningsforslag også omfatter et
overblik over de tre undersøgte forslags trafikale,
miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
talen, at der skal gennemføres en forundersøgelse af
udbygningsmulighederne på E45 ved Vejlefjordbroen
- enten ved en sideudvidelse af Vejlefjordbroen eller
ved anlæg af en ny parallelbro.
Hvis der er et politisk ønske om at arbejde videre
med et eller flere af de tre udbygningsforslag, vil der
skulle gennemføres en egentlig miljøkonsekvensvur-
dering (det man tidligere kaldte en VVM-undersø-
gelse), inden der politisk kan træffes beslutning om
igangsættelse af et anlægsprojekt.
Baggrund
Baggrunden for forundersøgelsen er, at trafikken
i mange år har været støt stigende på og omkring
Vejlefjordbroen. Siden E45 Østjyske Motorvej i 2013
blev udbygget til seks spor mellem Skærup og Vejle
N, er trafikken på Vejlefjordbroen steget til næsten
100.000 biler pr. hverdagsdøgn. Det giver udfordrin-
ger i form af stadigt stigende rejsetider og betyder
samtidig, at motorvejen er meget følsom over for
uheld og andre trafikale hændelser.
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk
forlig om Infrastrukturplan 2035. Det fremgår af af-
Tre mulige udbygningsforslag
Formålet med forundersøgelsen har været at afdæk-
ke, hvordan der kan skabes mere kapacitet på E45
omkring Vejle Fjord enten ved at sideudvide Vejle-
fjordbroen eller ved at bygge en ny bro parallelt med
Vejlefjordbroen. Samtidig er det blevet undersøgt,
om broen kan udbygges til også at omfatte en cy-
kelstiforbindelse, der kan tilsluttes det eksisterende
stisystem på begge sidder af Vejle Fjord.
Figur 1. Undersøgelsesstrækningen på E45
Østjyske Motorvej ved Vejle
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0005.png
HURtIgt oVERBlIk
tre konkrete udbygningsforslag er blevet undersøgt:
• Lille sideudvidelse
Sideudvidelse af Vejlefjordbroen med ca. 2 m i
hver side.
kapacitet: 4 spor i hver retning, 90 km/t.
• Stor sideudvidelse
Sideudvidelse af Vejlefjordbroen med ca. 6 m i
hver side.
kapacitet: 4 spor + nødspor i hver retning, 110 km/t.
• Ny parallelbro
opførelse af ny bro parallelt med Vejlefjordbroen.
kapacitet: 4 spor + nødspor i hver retning, 110 km/t.
Alle tre udbygningsforslag vil kunne skabe en bedre
afvikling af trafikken på E45 ved Vejle. De tre udbyg-
ningsforslag adskiller sig dog væsentligt fra hinanden
på en række parametre, og det er netop disse fordele
og ulemper, som forundersøgelsen afdækker.
kræve permanent arealinddragelse både på land og i
fjorden til nye bropiller, hvorimod de to sideudvidelser
kun vil kræve etablering af midlertidige arbejdsarealer.
Trafik
I beregningen af de trafikale effekter af udbygnings-
forslagene er det forudsat at anlægsarbejdet er af-
sluttet i 2035, hvilket vurderes at være et realistisk
scenarie selv om der endnu ikke er truffet politisk
beslutning om det videre forløb, herunder igangsæt-
telse af den nødvendige miljøkonsekvensvurdering.
Alle tre udbygningsforslag vil skabe mere kapacitet
og mindske trængsel på Vejlefjordbroen. I kraft af
den øgede kapacitet vil trafikken kunne afvikles med
en højere gennemsnitshastighed i myldretiden og ef-
fekten af uheld og andre trafikale hændelser vil være
mere begrænset.
Forslagene med en stor sideudvidelse og anlæg af
en parallelbro vil give de største kapacitetsforbedrin-
ger, fordi en lille sideudvidelse ikke omfatter nødspor
og samtidig har lidt smallere vejbaner, hvilket gør det
nødvendigt at sænke hastigheden til 90 km/t.
Både den lille og store sideudvidelse vil påvirke tra-
fikafviklingen på E45 i anlægsfasen, fordi arbejdet på
Vejlefjordbroen i perioder vil gøre det nødvendigt at
reducere antallet af kørespor. Særligt i myldretiden vil
det medføre forlænget rejsetid på E45, samtidig med
at det vil belaste de alternative ruter gennem Vejle.
Derimod vil de trafikale gener forbundet med anlæg
af en ny parallelbro være begrænset til anlægsarbej-
det ved tilslutningspunkterne syd og nord for fjorden.
Landskab og miljø
De tre udbygningsforslag vil påvirke landskabet for-
skelligt, både med hensyn til hvor meget af det ek-
sisterende landskab de vil lægge beslag på, og med
hensyn til den visuelle påvirkning de hver især vil have.
Særligt den store sideudvidelse og den nye parallel-
bro vil ændre Vejlefjordbroens visuelle udtryk og sam-
spillet med landskabet. Begge disse to udbygnings-
forslag vil påvirke udsigten til og på tværs af fjorden.
Alle tre udbygningsforslag vil medføre permanent
arealinddragelse og rydning af beplantning på land til
etablering af nye kørespor. Herudover vil en parallelbro
Læs mere
Vejdirektoratet.dk/vejle-fjord
findes en række bag-
grundsrapporte om udbygningsforslag, trafikale effek-
ter, miljøforhold, støjreducerende tiltag, samfundsøko-
nomi og bæredygtighed. Her findes også visualiseringer
af udbygningsforslagene.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0006.png
HURtIgt oVERBlIk
Støj
Allerede i dag skaber E45 ved Vejlefjordbroen støj-
gener i de omkringliggende områder, og med den
forventede stigning i trafikken vil støjudbredelsen fra
E45 blive forøget.
Der er imidlertid væsentlige udfordringer forbundet
med at reducere støjen fra E45, fordi der på begge
sider af fjorden er et kuperet terræn, hvor mange
boliger ligger højt i forhold til motorvejen. Desuden
er E45 allerede i dag gravet ned på delstrækninger,
ligesom der i forvejen er etableret støjvolde og 3 m
støjskærme langs motorvejen.
For at dæmpe støjen tilstrækkeligt anbefales det at
udskifte de nuværende 1,5 m høje støjskærme på
Vejlefjordbroen med af 3,5 m høje støjskærme. Ved
anlæg af en parallelbro foreslås det, at der monteres
3,5 m høje skærme på ydersiden af de to broer. Det
foreslås også, at der opsættes 9 m høje støjskærme
på land fra Sønderdalen i syd til Horsensvej i nord.
ne forrentning (2,2 pct.) af de tre udbygningsforslag.
I forbindelse med de samfundsøkonomiske analyser
er der foretaget følsomhedsanalyser for at under-
søge betydningen af tidsgevinster, anlægsgener,
anlægsomkostninger for at undersøge robustheden
af beregningerne.
Den videre proces
Hvis der træffes en politisk beslutning om at arbejde
videre med et eller flere af de tre udbygningsforslag,
vil det indebære af en række skridt på vejen mod
projektets realisering.
Næste skridt er at gennemføre en miljøkonse-
kvensvurdering. Som led i miljøkonsekvensvurde-
ringen vil skitseprojekterne først skulle konkreti-
seres yderligere, så det er muligt at vurdere deres
miljømæssige konsekvenser. Samtidig vil der blive
lavet en grundig kortlægning af de eksisterende
miljømæssige forhold og en grundig vurdering af,
hvordan de konkrete udbygningsforslag vil påvirke
mennesker og miljø. Både før og efter miljøkonse-
kvensvurderingenen afholdes offentlige høringer
plus borgermøder.
Efter miljøkonsekvensvurderingen vil der skulle
vedtages en anlægslov, og når lovgrundlaget er på
plads, vil den konkrete, planlagte udbygning skulle
projekteres og udbydes, før anlægsarbejdet kan
sættes i gang.
Bæredygtighed
I forundersøgelsen har målet med bæredygtigheds-
arbejdet været, at afdække tiltag der kan øge bæ-
redygtigheden i projektet, og som derfor bør være i
fokus i de kommende faser. Det drejer sig eksempel-
vis om at minimere klimaaftrykket ved at optimere
ressourceforbrug og Co₂-udledning.
Anlægs- og samfundsøkonomi
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at ingen af
udbygningsforslagene er samfundsøkonomisk ren-
table. Den store sideudvidelse har den højeste inter-
Anlægsbudget
Mio. kr.
Ny parallelbro
Stor sideudvidelse
lille sideudvidelse
3.407
2.887
1.737
Intern rente
2,0
2,2
Negativ
Nettonutidsværdi
Mio. kr.
-1.200
-900
-1.800
tabel 1. Anlægsbudget og resultat af samfundsøkonomisk analyse (2023-pris, indeks 125,89)
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0007.png
HURtIgt oVERBlIk
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0008.png
UDBygNINgSFoRSlAg
Udbygningsforslag
De tre udbygningsforslag
Ved alle tre forslag vil E45 blive udbygget med et ekstra spor i hver
retning på strækningen mellem tilslutningsanlæg 61a Vejle C og
motorvejskryds Vejle. Den primære forskel mellem de tre udbyg-
ningsforslag er koncentreret omkring fjordkrydsningen.
Ved alle udbygningsforslag opretholdes de
skærende veje og stier, der krydser over og
under motorvejen, og der er ikke planlagt
nye veje, tilslutningsanlæg eller faunapas-
sager. Eksisterende broer for disse skæ-
rende veje og stier bevares så vidt muligt,
eksempelvis ved etablering af støttevæg-
ge og ombygning af skråningerne under
broerne eller afbrydning af nødsporet lokalt
under bygværket. For de underførte veje
sideudvides de eksisterende bygværker,
så der bliver plads til nye spor og nødspor i
fuld bredde.
Det forventes, at al vejvand skal opsamles
og ledes til regnvandsbassiner i tætte led-
ninger, og at det forøgede vejareal vil med-
føre behov for både nyanlæg og udvidelse
af regnvandsbassiner.
Figur 2. Udbygningsstrækningen
Lille sideudvidelse
Den lille sideudvidelse indebærer at nedbryde den
eksisterende kantbjælke og forstærke og forlænge
den eksisterende brobaneplade. Ved at støbe et
ekstra element på den eksisterende bro vil broens
bredde kunne øges med mellem 1,7 og 2,5 meter
i hver side. Den lille sideudvidelse giver mulighed
for at udvide fra de nuværende tre kørebaner til fire
kørebaner i hver retning. Dog forventes det, at de
relativt smalle kørespor og fraværet af nødspor vil
nødvendiggøre en hastighedsgrænse på 90 km/t på
brostrækningen. Samtidig vil dette udbygningsfor-
slag ikke levne plads til et nødspor og stiforbindelse
på broen.
8
Visualisering af lille sideudvidelse
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0009.png
UDBygNINgSFoRSlAg
Visualisering af stor sideudvidelse
Stor sideudvidelse
Den store sideudvidelse af Vejlefjordbroen indebærer
etablering af højtliggende konsoller eller ”vinger” på
de eksisterende bropiller på hver side af broen. På
”vingerne” etableres langsgående bærende bjælker
i stål, der er 110 meter lange, svarende til afstanden
mellem bropillerne. ovenpå stålbjælkerne udvides
den eksisterende brobaneplade, og der støbes et nyt
sammenhængende kørebaneareal og en ny kant-
bjælke. Den store sideudvidelse vil give mulighed for
at etablere fire fulde kørebaner samt nødspor i hver
retning. Desuden vil der sandsynligvis kunne laves en
stiforbindelse til cyklister og fodgængere.
Princippet for dette udbygningsforslag er, at den
bredere kørebane primært bæres af Vejlefjordbro-
ens søjler og fundamenter, uden at det eksisterende
brodæk belastes yderligere. De nye stålbjælker og
konsoller vil kunne bære både den ekstra egenvægt
fra sideudvidelsen og den ekstra og mere yderligt
placerede trafiklast. Herved bliver bæreevnen af
broens søjler og fundamenter styrende for den mu-
lige ekstra belastning og muliggør en sideudvidelse
på 6 meter i hver side.
Forundersøgelsen har undersøgt et forslag, hvor de
bærende stålbjælker udføres som rumgitterbjælker.
konceptet kan modificeres til en række forskellige
varianter med anden visuel karakter, fx ved opfø-
relse af lukkede kassedragere, som også vil kunne
laves med skrå eller krumme sider.
Der vil være behov for etablering af midlertidige
arbejdsbroer for etablering af de kystnære funda-
menter, fordi fjorden er lavvandet, og uddybning af
render i havbunden helst skal undgås. En stor del af
arbejdet vil dog skulle udføres fra broen.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0010.png
UDBygNINgSFoRSlAg
Visualisering af parallelbro
Ny parallelbro
Det foreslås, at en parallelbro bliver opført øst for
Vejlefjordbroen og projekteret, så den matcher Vej-
lefjordbroens arkitektoniske udtryk. konkret betyder
det, at den nye parallelbro vil få samme højde, og
bropillerne vil følge Vejlefjordbroens takt, så spænd-
længderne er de samme. Når bropillerne således er
”ud for hinanden”, vil den nye bro gå i ét med Vejle-
fjordbroen, når man ser dem inde fra Vejle by.
Al nordgående trafik vil blive samlet på den ny
parallelbro, der får fire kørebaner samt et nødspor.
Den nuværende bro vil blive omdannet, så der gøres
plads til fire kørebaner og et nødspor til sydgående
trafik. Desuden vil der på Vejlefjordbroen kunne ind-
rettes en stiforbindelse til cyklister og fodgængere.
konceptet for den ny parallelbro er det samme
som Vejlefjordbroen med samme faglængder og
en betonkassedrager, som etableres segmentvis
ved fri frembygning ligesom udførelsesmetoden
for Vejlefjordbroen i sin tid. Denne løsning muliggør
den samme krumme underside som brodækket på
Vejlefjordbroen.
10
Placeringen af en ny parallelbro er fastlagt på bag-
grund af vejtekniske krav og behov for respektaf-
stand til Vejlefjordbroens pælefunderede fundamen-
ter. Der vil for dette udbygningsforslag især være
fokus på produktionssteder for brodækelementer,
logistik omkring transport af elementer og andre
materialer herunder midlertidige adgangsveje og ar-
bejds- og oplagsarealer. Der vil være behov for etab-
lering af midlertidige arbejdsbroer for etablering af de
kystnære fundamenter, fordi fjorden er lavvandet, og
uddybning af render i havbunden helst skal undgås.
Læs mere
Find visualiseringer af udbygningsforslagene
samt alle de bagvedliggende rapporter på
Vejdirektoratet.dk/vejle-fjord
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0011.png
UDBygNINgSFoRSlAg
Visualisering af parallelbro
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0012.png
UNDERSØgtE AltERNAtIVER
Undersøgte alternativer
I forundersøgelsen er der gennemført en overordnet
vurdering af en række alternativer for at skabe mere
kapacitet på E45 ved Vejle. Formålet med forun-
dersøgelsen har ikke været at pege på ét bestemt
udbygningsforslag, men at udforske mulighederne
med udgangspunkt i Vejlefjordbroens design.
Forundersøgelsen har overordnet afsøgt et bredt
løsningsrum og påvist, at der under hensyntagen til
bl.a. teknik, trafiksikkerhed, økonomi og æstetik er
gode muligheder for at udbygge E45 inden for de to
grundlæggende principper ”sideudvidelse” og ”paral-
lelbro”. Med udgangspunkt i disse to principper er en
lang række forskellige alternativer blevet overvejet
og skitseret, både i forhold til de tekniske mulighe-
der og den visuelle sammenhæng med landskabet
omkring Vejle Fjord.
Nogle af de alternativer der er blevet skitseret, men
besluttet ikke at arbejde videre med, er f.eks. en
asymmetrisk sideudvidelse af Vejlefjordbroen, en bro
i to etager og en sideudvidelse af kørebanen ved for-
længelse og forhøjelse af brodækkets tværbjælker.
Hvad angår den asymmetriske udvidelse, har det
bl.a. været en del af overvejelserne, at det vil kræve
etablering af ekstra bropiller tæt ved de eksisteren-
de, hvilket er muligt men teknisk vanskeligt. Samtidig
vurderes forslaget ikke at være økonomisk attraktivt,
fordi det vil være næsten lige så dyrt som en ny
fritliggende bro.
I forhold til etablering af en ekstra etage har overvej-
elserne blandt andet omfattet, at den ekstra etage vil
skulle stå på søjler, som kan blive påkørt, hvilket er en
sikkerhedsrisiko.
Figur 4. Ekstra etage på broen
De tekniske udfordringer forbundet med at lave en
sideudvidelse ved at forlænge og forhøje det eksi-
sterende brodæks tværbjælker knytter sig primært
til bæreevnen af det eksisterende brodæk. tvær-
bjælkernes bæreevne vil ikke kunne øges tilstrække-
ligt alene ved at forlænge og forhøje dem, og derfor
vil den nødvendige køresporsbredde ikke kunne op-
nås med dette forslag. Princippet bag dette forslag
ligger til grund for udbygningsforslaget med en lille
sideudvidelse af Vejlefjordbroen.
Figur 5. Sideudvidelse ved at forlænge og forhøje det eksiste-
rende brodæks tværbjælker
Figur 3. Asymmetrisk udvidelse med etablering af nye
brofundamenter tæt ved den eksisterende bro
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0013.png
UNDERSØgtE AltERNAtIVER
Figur 6. Boret tunnel under Vejle Fjord
Muligheden for at bore en tunnel under Vejle Fjord er
også blevet undersøgt. terrænet omkring Vejle Fjord
med de relativt stejle skråninger skaber imidlertid
nogle åbenlyse udfordringer for tunnelalternativet.
På grund af den store højdeforskel ville en boret tun-
nel skulle tilsluttes syd for tilslutningsanlæg 61a Vejle
C og nord for tilslutningsanlæg 59 ved Hornstrup.
Det ville i praksis medføre, at tunnelen primært ville
betjene gennemkørende trafikanter, fordi den hver-
ken ville være tilsluttet direkte til Vejle by eller til rute
18 mod Herning. tunnelen forventes kun at fjerne
omtrent halvdelen af trafikken fra Vejlefjordbroen,
som derfor fortsat vil være en væsentlig kilde til tra-
fikstøj. Hertil kommer, at denne meget lange tunnel
på næsten 9 km ville være omkring tre gange så dyr
som de to dyreste udbygningsforslag.
Endelig har Vejdirektoratet i forundersøgelsesperi-
oden modtaget et borgerforslag om muligheden for
at udbygge Vejlefjordbroen med lokalvej ophængt
under brodækket. Den nye vejforbindelse tænkes til-
sluttet det eksisterende vejsystem ved Ulvehavevej
syd for fjorden og ved Nørremarksvej på den nordli-
ge side. Selv om forslagsstilleren præciserer, at den
ophængte vej kun skal betjene køretøjer op til 3.500
kg med en maksimal højde på 2,8 m, så vurderes
konstruktionen alligevel at være meget kompliceret
og medføre begrænsninger i indsejlingsmulighe-
derne til Vejle Havn, og der er derfor ikke arbejdet
videre med forslaget.
I forundersøgelsen er der ligeledes set på et 0+
alternativ, hvor kapacitetsudvidelsen etableres inden
for Vejlefjordbroens eksisterende rammer. kernen i
0+ alternativet er en ombygning af nødspor til køre-
spor, hvilket dog er urealistisk, da de to kørebaner
samlet set er for smalle til at kunne rumme fire spor
med sporbredder, der tilgodeser en sikker afvikling
af trafikken - selv ved lave hastigheder.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0014.png
ØVRIg PlANlægNINg I oMRåDEt
Øvrig planlægning i området
Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med at udbygge
E45 mellem Vejle og Skanderborg S fra to til tre spor
i hver retning. Desuden planlægger Vejle kommune
en række større vejprojekter, der kan have betydning
for den overordnede trafik i området.
Vejprojekterne skal understøtte den fremtidige by-
udvikling i Vejle kommune, fredeliggøre Vejle midtby
og aflaste den eksisterende infrastruktur. Bl.a. ved at
bidrage til en bedre håndtering af trafikale hændel-
ser på og omkring Vejlefjordbroen.
På figur 7 er den omtrentlige linjeføring af Vejle kom-
munes planlagte og undersøgte vejprojekter skitseret.
Figur 7. Vejle kommunes vejprojekter
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0015.png
ØVRIg PlANlægNINg I oMRåDEt
Nordlig omfartsvej
Den nordlige omfartsvej etableres primært for at
betjene det eksisterende byområde i den nordvest-
lige og vestlige del af Vejle og for at understøtte ny
byudvikling i området. Vejen vil også være med til at
aflaste Horsensvej og Skovgade/Vesterbrogade for
gennemkørende trafik. Projektet vurderes i mindre
omfang at kunne fungere som alternativ rute ved
uheld eller vejarbejde på E45 omkring Vejlefjordbroen.
Sydlig omfartsvej
Den sydlige omfartsvej vil primært skulle aflaste
Vejle for trafik ved at give trafikanter en alternativ
rute, når de skal mod vest. Den sydlige omfartsvej vil
dermed kunne aflaste tilslutningsanlæg 61a Vejle C
samt en række lokale veje for trafik mellem E45 Øst-
jyske Motorvej og Billund. Vejen vil i mindre omfang
kunne fungere som alternativ rute ved uheld eller
vejarbejde på E45 omkring Vejlefjordbroen.
Havneruten
Havneruten er et bynært vejprojekt, der vil kunne af-
laste og fredeliggøre dele af det øvrige vejnet i Vejle
midtby. I tilfælde af kødannelse på Vejlefjordbroen
søger en betydelig del af motorvejstrafikken i dag
gennem Vejle by.
Selv med en eventuel udbygning af E45 ved Vejle
forventes der fortsat at opstå situationer med trafi-
kalt pres på vejnettet i Vejle. Dette vil til dels kunne
imødegås ved opgradering af Havneruten til en fire-
sporet vejforbindelse, hvor signalanlæg opdateres til
håndtering af perioder med meget trafik.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0016.png
tRAFIk
Trafik
Trafikken i dag
Vejlefjordbroen udgør en central del af vejinfrastruk-
turen i ”Det store H” i Danmark. Især den daglige
pendlertrafik i Østjylland er afhængig af en effektiv
vejforbindelse, som kan håndtere de knap 100.000
køretøjer, der dagligt krydser Vejle Fjord.
De seneste 20 år er trafikken på Vejlefjordbroen
steget med i gennemsnit 3,6 pct. om året.
Det er vurderingen, at mellem 5 og 10 pct. af trafikken
på Vejlefjordbroen er lokaltrafik, som benytter tilslut-
ningsanlæggene henholdsvis nord og syd for broen.
Den øvrige del af trafikken omfatter både national og
international godstrafik ned gennem Jylland, som er
særlig afhængig at et godt og pålideligt vejnet.
Trafik og hastighed i 2035
trafikken på broen i dag kører relativt tæt i myldreti-
derne. Den overstiger ikke broens kapacitetsgrænse,
men det medfører, at gennemsnitshastigheden falder
ned til mellem 80 og 90 km/t, og det gælder for begge
kørselsretninger. Den tilladte hastighed er 110 km/t.
Den orange linje på figur 9 viser, hvordan gennem-
snitshastighederne falder i takt med at trafikken i
myldretiderne stiger.
De reducerede hastigheder i myldretidsperioderne
betyder, at den enkelte trafikants rejsetid i gennem-
snit bliver 1-2 minutter længere end i de øvrige dagti-
mer, hvor der ikke er pres på motorvejens kapacitet.
Figur 8. Hverdagsdøgntrafik i 2022
på de overordnede veje omkring
Vejlefjordbroen
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0017.png
tRAFIk
Figur 9.gennemsnitshastigheder og trafikmængder på Vejlefjordbroen i sydgående retning set over et hverdagsdøgn
i henholdsvis 2022 og 2035
I beregningen af de trafikale effekter af udbygnings-
forslagene er det forudsat, at anlægsarbejdet er
afsluttet i 2035, hvilket vurderes at være et realistisk
scenarie, selv om der endnu ikke er truffet politisk
beslutning om det videre forløb herunder igangsæt-
telse af den nødvendige miljøkonsekvensvurdering.
Uden en eventuel udbygning af E45 forventes det,
at der over et gennemsnitligt hverdagsdøgn i 2035
vil køre ca. 123.000 køretøjer på Vejlefjordbroen. I de
mest travle perioder på døgnet forventes der mellem
5.000 og 5.500 køretøjer pr. time pr. retning, hvilket
er 500-1.000 køretøjer mere end i dag. Samtidig er
det forventningen, at gennemsnitshastighederne
falder til omkring 60 til 70 km/t i de perioder, hvor
kapaciteten er mest udfordret.
Hændelser på Vejlefjordbroen
gener i form af længere rejsetider skyldes ikke kun,
at der ikke er nok kapacitet til den daglige trafik-
mængde, men opstår også ved hændelser – ek-
sempelvis uheld. Det kan være kritisk, da der er få
alternative ruter for trafikken på E45 omkring Vejle-
fjordbroen. Med den forventede stigning i trafikken
vil effekten af uheld og andre hændelser gradvis
blive mere omfattende.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0018.png
tRAFIk
Omkostninger ved trængsel og kødannelse
Det koster noget for trafikanterne og samfundet,
når der er trængsel, og når der opstår flaskehalse i
trafikken på grund af hændelser på vejene. En helt
overordnet vurdering af de konkrete forhold ved
Vejlefjordbroen indikerer, at nedsatte hastigheder
og forsinkelser på undersøgelsesstrækningen koster
samfundet ca. 4 mio. kr. årligt.
Trafikale effekter af
udbygningsforslagene
Ved alle tre udbygningsforslag udbygges E45 til fire
spor fra tSA 61a Vejle C til motorvejskryds Vejle, se
figur 1. I det følgende gives en overordnet beskrivelse
af de trafikale effekter, der forventes at være ved de
tre udbygningsforslag. De trafikale effekter af en stor
sideudvidelse og en parallelbro forventes dog stort set
at være de samme, og de er derfor beskrevet samlet.
Hvordan beregnes de trafikale effekter?
Beregning af de trafikale effekter er gennemført af
Vejdirektoratet, ved brug af den såkaldte ”grøn Mo-
bilitets Model” (gMM), version 2.3. gMM er en tra-
fikmodel, der bidrager til at belyse de overordnede
trafikstrømme i Danmark.
Modellen giver for eksempel informationer om trafik-
mængder, ændringer i trafikanters rejsetider og rute-
valg, samt hver, eller hvilke områder, der får gevinster
af et givent infrastrukturprojekt. Det er også muligt at
regne effekter ud for både vej- og jernbaneprojekter.
Hvad indgår i trafikberegningerne?
De trafikale effekter beregnet med gMM er baseret
på en række grundlæggende forudsætninger om
økonomiske vækst, befolknings- og arbejdspladsud-
vikling, transportomkostninger samt data om vejnet,
kollektiv trafik, færger og luftfart.
Forudsætningerne for prognoseårene er opstillet på
baggrund af data fra Danmarks Statistik (befolkning)
og Finansministeriets konvergensprogram kP16 (BNP
og arbejdspladser).
kørselsomkostningerne er baseret på Energistyrel-
sens antagelser om udvikling i brændstofpriser og
afgifter, bilparkens sammensætning på benzin, diesel
og andre drivmidler samt forventede udvikling i bil-
parkens brændstofeffektivitet.
Bilejerskabet i modellen er fremskrevet baseret på tren-
den i kommunernes antal biler pr. person fra 2007 til
2019. udviklingen efter 2019 antages, med enkelte und-
tagelser, at være ligefrem proportional med denne trend.
Der er i prognosescenarierne kun medtaget infra-
strukturprojekter, der på beregningstidspunktet er
besluttede og finansierede.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0019.png
tRAFIk
Stor sideudvidelse og
ny parallelbro
Uanset om der anlægges en ny bro over Vejle Fjord
parallelt med Vejlefjordbroen, eller om Vejlefjord-
broen sideudvides, vil det skabe mere kapacitet og
fleksibilitet for trafikanterne.
Det vil både være i myldretidsperioderne, hvor der
generelt er pres på trafikken, samt i de tilfælde
hvor en hændelse på motorvejen risikerer at danne
flaskehalse eller helt stopper trafikken i en af kør-
selsretningerne, eller når der gennemføres vedlige-
holdelsesarbejde på broen.
Den øgede plads til trafikken betyder, at gennem-
snitshastigheden stiger i forhold til en situation, hvor
projektet ikke er gennemført - specielt i de perioder
hvor fremkommeligheden er udfordret.
Figur 10. Figuren viser sammenligning i gennemsnitshastigheder og trafikmængder på Vejlefjordbroen i 2035
henholdsvis uden og med en udbygning af E45
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0020.png
tRAFIk
Figur 11. Vejstrækninger der får henholdsvis mere eller mindre trafik ved en ny parallelbro eller
stor sideudvidelse af Vejlefjordbroen. trafiktallene er køretøjer pr. hverdagsdøgn i 2035
Udover at trafikanterne kan komme en lille smule
hurtigere på tværs af Vejle Fjord, så bidrager de to
udbygningsforslag også til, at regionale og lokale
veje bliver aflastet en smule.
omvendt vil E45 umiddelbart syd og nord for Vejle
Fjord få lidt mere trafik, da trafikanterne fra det
omkringliggende vejnet fremover vil benytte sig af
denne rute som følge af bedre plads på vejen og
kortere rejsetider.
Det er forventningen, at mertrafikken på E45 i 2035
vil være i størrelsesordenen mellem 1.300 og 3.300
flere køretøjer på et normalt hverdagsdøgn, hvoraf
den største stigning sker på selve broen. Her forven-
tes den samlede trafik at blive 126.600 køretøjer på
et typisk hverdagsdøgn.
Der er således alt i alt ikke tale om markante
stigninger i trafikmængderne som følge af de to
udbygningsforslag.
Rejsetidsgevinster
De to store udbygningsforslag skaber begge rejse-
tidsgevinster for trafikanterne på samlet set 1.000
persontimer i døgnet. gevinsterne skyldes, at en del
af forsinkelserne i myldretiden reduceres, og trafi-
kanterne derved kommer hurtigere frem.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0021.png
tRAFIk
Gener i anlægsfasen ved sideudvidelsen
Arbejdet med sideudvidelsen af broen indebærer, at
det er nødvendigt at indsnævre antallet af kørespor
fra tre til to og nedsætte hastigheden til 80 km/t i
en længere periode. Dette gøres skiftevis i nord- og
sydgående retning i løbet af anlægsfasen.
gener i forbindelse med anlæg af en parallelbro er
relativt minimale, da der her ikke er tale om en inds-
nævring af kørespor, men i stedet nedsatte hastig-
heder. Det sker i forbindelse med anlægsarbejdet
ved tilslutningspunkterne syd og nord for fjorden og
ved den efterfølgende ombygning af Vejlefjordbroen.
Det vil typisk være trafikanter uden for myldretiden,
der bliver berøret mest, da en nedsat hastighed fra
110 km/t til 80 km/t her mærkes mere markant. om-
vendt er hastigheden i myldretidsperioderne i forve-
jen nedsat på grund af meget trafik, så her opleves
generne fra anlægsarbejde ikke på samme måde.
ligeledes må det forventes, at anlægsarbejdet vil
medføre en forøget trafik på det omkringliggende vej-
net herunder de alternative ruter gennem Vejle midtby.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0022.png
tRAFIk
Lille sideudvidelse
En lille sideudvidelse af Vejlefjordbroen med plads
til fire spor i hver retning vil forbedre kapaciteten på
E45. Dog forventes det, at fraværet af nødspor vil
nødvendiggøre en reduktion i hastighedsgrænsen til
90 km/t, hvilket samlet set betyder lavere trafikale
gevinster ved den lille sideudvidelse end de to store
udbygningsforslag.
fremfor 60-70 km/t, men på grund af nedsat tilladt
hastighed hele døgnet, vil der samlet ske en rejsetids-
forøgelse. Den lille sideudvidelse medfører, at trafi-
kanternes tidsforbrug stiger med ca. 500 persontimer
i døgnet.
Udfordringer ved den lille sideudvidelse
Den lille sideudvidelse kan give udfordringer for
trafikken ved uheld og andre trafikale hændelser, da
dette udbygningsforslag ikke omfatter nødspor på
den 1,7 km brostrækning over Vejle Fjord.
Den lille sideudvidelse vil medføre gener for trafi-
kanterne i anlægsperioden, hvor brostrækningen
forventes indsnævret til to kørespor i hver retning.
Dette vil medføre flere forsinkelser end ved de to
øvrige udbygningsforslag.
Rejsetidsgevinster
Rejsehastigheden i myldretiderne bliver hævet, så
trafikanterne forventes at kunne køre 90 km/t frem
for de 60-70 km/t, som hastigheden vurderes at
blive, hvis udbygningsforslaget ikke gennemføres.
Selvom kapaciteten øges, så forventes kun en min-
dre ændring i trafikmængden.
Udbygningsforslaget vil medføre en tidsbesparelse i
myldretiden, da hastigheden her vil øges til 90 km/t
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0023.png
tRAFIk
Figur 12. Vejstrækninger der får hen-
holdsvis mere eller mindre trafik, hvis
man gennemfører udbygningsforslaget
lille sideudvidelse af Vejlefjordbroen.
trafiktallene er køretøjer pr. hverdags-
døgn i 2035
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0024.png
tRAFIk
Opsamling på trafikale effekter
I tabel 2 sammenlignes hovedresultaterne fra de
trafikale analyser i forhold til de tre udbygningsfor-
slag i åbningsåret 2035. Det fremgår, at en stor side-
udvidelse og en ny parallelbro begge vil bidrage til
de største kapacitetsforbedringer, som kan afhjælpe
trafikken i de perioder, hvor den er mest udfordret.
For eksempel i myldretiderne eller ved uheld og
kødannelse på broen.
Der opnås således de største rejsetidsgevinster ved
de to store udbygningsforslag, idet de samlet set
sparer trafikanterne for omkring 1.000 timers rejsetid
i døgnet. omvendt vil den lille sideudvidelse betyde
sammenlagt flere timer på vejene for trafikanterne,
fordi den tilladte hastighed her forventes reduceret
til 90 km/t.
De to sideudvidelser betyder dog også, at trafikanter-
ne bliver generet af anlægsarbejdet, hvor der i perio-
der er behov for indsnævring til to spor i hver retning.
trafikalt set må det derfor samlet set vurderes, at en
ny parallelbro har de største trafikale positive effek-
ter i forhold til trafikken på E45 ved Vejle og generelt
i området ved Vejle.
Stor sideudvidelse
trafikmængder
(køretøjer/hverdagsdøgn)
Rejsehastighed
i myldretiden (km/t)
trafikantgener i anlægsfasen
Rejsetidsgevinster (timer)
127.000 på broen
Hæves fra 60-70 kmt/ til
mellem 95 og 100 km/t
Væsentlig kødannelse og for-
sinkelser i starten af perioden
trafikanter sparer samlet
1.000 timer i døgnet i trafikken
Ny parallelbro
127.000 på broen
Hæves fra 60-70 kmt/ til
mellem 95 og 100 km/t
Mindre gener i løbet af hele
perioden
trafikanter sparer samlet
1.000 timer i døgnet i trafikken
Lille sideudvidelse
124.000 på broen
Hæves fra 60-70 kmt/
til 90 km/t
Væsentlig kødannelse og for-
sinkelser under hele perioden
trafikanter sparer tid i myld-
retiderne, men bruger samlet
set mere tid i trafikken (ca.
475 timer i døgnet), da de kun
må køre 90 km/t hele døgnet
tabel 2. Sammenligning af trafikale effekter under og efter anlæg af de tre udbygningsforslag
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0025.png
tRAFIk
Fokuspunkter i det videre forløb
Nogle af de forhold, der skal undersøges nær-
mere er:
• trafikafviklingen i anlægsperioden
• kapacitetsforhold i rampekryds og på flette-
strækninger.
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0026.png
lANDSkAB
Landskab
Forholdene i dag
Vejlefjordbroen fremstår som et markant og visuelt iøjnefaldende
element i landskabet, som både danner en forbindelse mellem de to
skråninger på hver side af fjorden og en forbindelse mellem byen og
det omkringliggende fjordlandskab.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0027.png
lANDSkAB
Figur 13. landskabet kan overordnet inddeles i fire karakterområder: Dalbund, skråningsfod, skråning og skråningstop
Dalbund
Åbent, fladt fjordlandskab
Skråningsfod
Smalle åbne landskabsrum
på grænsen mellem fjord og
dalskråning
Skråningsfoden omkring Vejle
Fjord hvor skråningen møder
fjordens kant, er præget af
tosporede vejanlæg og enkel-
te bebyggelser.
Skråningsfoden er karakte-
riseret ved et mere åbent og
tilgængeligt landskab, som
udgør et overgangsområde
mellem skråningen og fjorden.
Skråning
Lukkede og skovklædte
dalskråninger
De stejle skråninger, der
strækker sig ned mod fjorden
på begge sider af Vejle Fjord,
er domineret af frodige skov-
områder.
Skråningerne har en smuk og
naturlig landskabelig karakter,
og de mange gode udsigts-
punkter gør dem til attraktive
områder for både rekreation
og naturoplevelser.
Skråningstop
Bebygget og skovpræget
skråningstop
Skråningstoppen omkring
Vejle Fjord er bebygget og
skovpræget.
området som helhed består af
mange mindre elementer og
rum i de bebyggede områder,
hvorimod motorvejsanlægget
er rumligt og visuelt velaf-
grænset og fremstår enkelt
med skov og vejanlæg som de
få dominerende elementer.
Dalbunden er kendetegnet
ved selve vandfladen i Vejle
Fjord. Den strækker sig mel-
lem de stejle skråninger og
føjer en naturlig blå farve til
landskabet.
kontrasten mellem fjordens
vandflade og de omkringlig-
gende skovklædte skråninger
skaber en visuel og rekreativ
oplevelse.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0028.png
lANDSkAB
De tre udbygningsforslags
påvirkning på landskabet
Det er vigtigt, at broudbygningen indpasses hen-
sigtsmæssigt i det eksisterende landskab og un-
derstøtter en æstetisk oplevelse både i forhold til
dalbunden, til skråningerne og til områderne neden-
for og ovenfor skråningerne.
De tre udbygningsforslag vil påvirke landskabet
forskelligt, både med hensyn til hvor meget af det
eksisterende landskab de vil lægge beslag på, og
med hensyn til den visuelle påvirkning, de hver især
vil have.
Alle tre udbygningsforslag vil indebære, at omfanget
af beplantede arealer reduceres. De to forslag med
sideudvidelse af Vejlefjordbroen vil kun indebære
rydning af beplantning på skråningstoppene til mid-
lertidige arbejdsarealer, og disse arealer vil efterføl-
gende kunne retableres. Anlæg af en ny parallelbro
vil derimod indebære en mere omfattende rydning
af beplantning på skråningerne hele vejen fra top
til bund for at skabe plads til den nye parallelbro,
og derudover vil den nye parallelbro også medføre
inddragelse af areal til brosøjlerne i fjorden.
Hvis det besluttes at gennemføre et af de tre udbyg-
ningsforslag, så vil det visuelle udtryk og samspillet
med landskabet blive forandret. Mens en lille side-
udvidelse nærmest ikke vil kunne ses på hverken
kort eller lang afstand, vil en stor sideudvidelse
ændre Vejlefjordbroens enkle udtryk ret markant og
vil derfor også være synlig på lang afstand. Anlæg
af en ny parallelbro vil ligeledes have en stor visuel
Visualisering af stor sideudvidelse
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0029.png
lANDSkAB
påvirkning, men modsat en stor sideudvidelse vil en
ny parallelbro i højere grad indgå i en arkitektonisk
helhed med Vejlefjordbroen.
Både en ny parallelbro og stor sideudvidelse vil
påvirke udsynet til og på tværs af fjorden. På længe-
re afstand vil en ny parallelbro i særlig grad påvirke
udsigten til fjorden, fordi man fra skråningerne vil
opleve de to sæt brosøjler forskudt. Fra Vejle by vil
en ny parallelbro dog ikke kunne ses, fordi den vil
være skjult bag Vejlefjordbroen.
Fokuspunkter i det videre forløb
I forhold til landskabet vil der være fokus på at:
• minimere rydning af skov langs motorvejen
og på skråningerne
• minimere påvirkning af de markante geologi-
ske terræn- og landskabsformer der knytter
sig til fjordlandskabet
• bevare de værdifulde udsigter til fjorden fra
skråningerne
• minimere anlæg af store motorvejs- og ram-
peanlæg gennem boligområder
• sikre at det fremtidige broanlæg udformes, så
det opleves som fuldt integreret og i harmoni
med Vejlefjordbroens nuværende udformning.
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0030.png
MIlJØ
Miljø
Rekreative forhold i dag
Store arealer omkring E45 ved Vejlefjordbroen er
udlagt til rekreative områder og offentlige formål. På
hver side af Vejlefjordbroen findes store sammen-
hængende friluftsområder, som både på den nordli-
ge og den sydlige side af Vejle Fjord rummer en lang
række rekreative arealer, stier, vandre- og cykelruter.
Desuden er der flere nationale, regionale og lokale
cykelruter, som fører cyklister forbi både den nordli-
ge og sydlige side af Vejlefjordbroen.
På den nordlige side af Vejlefjordbroen går E45 Øst-
jyske Motorvej gennem Nørreskoven, hvor der findes
en række vandreruter, som følger strækningen langs
Vejle Fjord med udsigt ud over vandet gennem Dyre-
haven og Skyttehushaven. Her er desuden udlagt et
område til badestrand, hvor man finder den bynære
strand Albuen Strand med forskellige rekreative are-
aler. Endelig er der udlagt et område ved Skyttehus-
bugten til lystbådehavn, nærrekreativt område samt
til offentlige formål.
De tre udbygningsforslags
påvirkning på rekreative forhold
Alle tre udbygningsforslag vil påvirke de rekreati-
ve arealer og friluftsområder i anlægsfasen, fordi
anlægsarbejdet vil indebære en midlertidig area-
linddragelse. Det vil sige, at de rekreative arealer
og friluftsområder i perioder vil være forstyrret af
anlægsarbejde, som vil kunne påvirke brugen af
disse områder.
Den lille sideudvidelse vil have en begrænset påvirk-
ning på de rekreative arealer i anlægsfasen. Dog vil
der skulle etableres midlertidige arbejdsområder på
land på begge sider af fjorden.
Den store sideudvidelse vil have nogen påvirkning
på de rekreative arealer i anlægsfasen. På land vil
der skulle etableres midlertidige arbejdsområder på
begge sider af fjorden. Desuden vil en del af byg-
gematerialerne skulle sejles til broen på pramme,
og der vil skulle etableres stillads op ad søjlerne fra
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0031.png
MIlJØ
pramme (hvor vandet er dybt) og fra midlertidige
arbejdsbroer (hvor vandet er lavt).
Sammenlignet med de to sideudvidelser vil en ny
parallelbro medføre en større påvirkning på rekre-
ative arealer, særligt i anlægsfasen hvor anlæg af
den nye bro vil medføre et større behov for areal-
inddragelse på land, ligesom der også vil være et
betydeligt anlægsarbejde til vands, som vil forstyrre
fritidsaktiviteterne i fjorden.
Både den store sideudvidelse og en ny parallelbro
vurderes at kunne medføre en positiv påvirkning på
rekreative aktiviteter og friluftsliv, idet disse ud-
bygningsforslag vil muliggøre en stiforbindelse over
Vejlefjordbroen.
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0032.png
MIlJØ
Natur og miljø
På land er der en rig natur inden for undersøgelses-
korridoren. I området fra vandkanten og op over skrå-
ningerne findes der beskyttede områder som vand-
huller, vandløb og moser, værdifuld skov og mange
forskellige arter, hvoraf nogle er fredede eller sårbare.
Den 22 km lange Vejle Fjord, som strækker sig fra
Vejle By i vest til trelde Næs på sydsiden og Juels-
minde på nordsiden, vurderes samlet set til at være
i ringe økologisk tilstand. Særligt i den indre del
af Vejle Fjord hvor tilstanden for ålegræs er ringe,
tilstanden for bundlevende dyr og planter er under
kravet for god miljøtilstand, og at der er en relativt
lav artsrigdom.
Figur 14. Natur- og miljøforhold er på overordnet niveau
blevet kortlagt inden for undersøgelseskorridoren
Natur- og miljøundersøgelser
Som led i forundersøgelsen er der lavet en kortlægning af de nuværende natur- og
miljømæssige forhold inden for undersøgelseskorridoren. På baggrund af eksisterende
tilgængelig viden såsom tidligere miljøundersøgelser, offentlige databaser og viden-
skabelige rapporter er både natur og miljø på land og det marine miljø blevet kortlagt.
Med udgangspunkt i kortlægningen er det desuden vurderet, hvilken påvirkning de tre
udbygningsforslag vil have på naturen på land og på det marine miljø i Vejle Fjord.
læs mere i rapporten
Miljøvurdering
Inden en udvidelse af Vejlefjordbroen kan gennemføres, vil der skulle laves en milj-
økonsekvensvurdering. Dette indebærer en miljøkortlægning baseret på feltunder-
søgelser og en mere detaljeret beskrivelse og vurdering af, hvordan helt konkrete
forslag til udbygning af E45 vil indvirke på natur- og miljøforhold samt en nærmere
afdækning af, hvordan disse påvirkninger vil kunne mindskes ved hjælp af afværge-
foranstaltninger, både i anlægsfasen og den efterfølgende driftsfase.
32
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0033.png
MIlJØ
De tre udbygningsforslags påvirkning
på natur og miljø
Den nye parallelbro er det udbygningsforslag, der vil
have den største påvirkning på natur og miljø, fordi
dette udbygningsforslag indebærer en permanent
arealinddragelse.
På land vil en ny parallelbro reducere skovens areal
mest, hvilket kan skabe et dårligere mikroklima i
skoven og desuden kunne beskadige eller ødelægge
potentielle vokse- og levesteder for dyr og planter.
Ude i fjorden vil anlæg af bropiller og brofundamen-
ter til en ny parallelbro resultere i tab af havbund.
Desuden vil bropillerne potentielt kunne blokere
vandgennemstrømningen og således medføre en
påvirkning på iltforholdene og vandkvaliteten i
inderfjorden. omvendt vil der omkring bropillerne
kunne skabes en rev-effekt, som kan have en positiv
påvirkning på mikroorganismer, bundlevende dyr og
småfisk, og som således kan bidrage til at forbedre
den økologiske tilstand i Vejle Fjord.
De to forslag med sideudvidelse af Vejlefjordbroen
vil have en begrænset påvirkning på natur og miljø,
fordi meget af anlægsarbejdet kan udføres fra broen.
Alle tre udbygningsforslag vil kræve etablering af
arbejdsarealer på land, hvilket vil have en midlertidig
påvirkning på natur og miljø på land. Alle tre udbyg-
ningsforslag vil desuden kræve, at der inddrages
areal til at etablere nye og større regnvandsbassiner,
som håndterer vand fra både de udvidede vejarealer
på land og broarealet.
Fokuspunkter i det videre forløb
I forhold til natur- og miljøforhold vil der være
fokus på at:
• gennemføre feltundersøgelser for at få et
præcist overblik over påvirkningerne
• sikre at arbejdsarealer placeres så hensigts-
mæssigt som muligt
• minimere rydning af skov langs motorvejen
og på skråningerne
• begrænse påvirkning på naturområder på
land, herunder naturområder med særlige
beskyttelsesinteresser
• begrænse påvirkning på naturlige bestande
af levende organismer
• undgå at forringe den økologiske tilstand i
Vejle Fjord.
33
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
StØJ
Støj
På begge sider af Vejle Fjord skærer E45 sig gennem
både boligområder og rekreative områder. Allerede
i dag skaber E45 ved Vejlefjordbroen støjgener i
disse områder, og med den forventede trafikvækst
vil støjgenerne blive forværret. Derfor har der i
forundersøgelsen været fokus på at identificere de
støjdæmpende foranstaltninger, som vil have den
største effekt.
Der er imidlertid væsentlige udfordringer forbundet
med at reducere støjen fra E45, fordi der på begge
sider af fjorden er et kuperet terræn, hvor mange
boliger ligger højt i forhold til motorvejen. Desuden
er E45 allerede i dag gravet ned på delstrækninger,
ligesom der i forvejen er etableret støjvolde og 3 m
støjskærme langs motorvejen.
Den forventede trafik i 2040 er beregnet ved hjælp
af grøn Mobilitetsmodel. Den forventede trafik er
identisk for den nye parallelbro og den store sideud-
videlse. For lille sideudvidelse forudsættes hastig-
hedsgrænsen reduceret til 90 km/t, hvilket giver en
lille ændring i trafikbelastningen.
Ved beregning af støjens udbredelse i landskabet
er der taget højde for terræn, veje, bygninger og
støjskærme.
De eksisterende støjskærme på land bevares så vidt
det er muligt.
I rapporten Miljøvurdering er metoderne og effek-
terne af de forskellige støjundersøgelser beskrevet
mere detaljeret.
Støjberegninger
Som led i forundersøgelsen er der lavet en kortlæg-
ning af de eksisterende støjforhold og støjen i fremti-
den. For at vurdere de fremtidige støjforhold er der la-
vet beregninger af den forventede støj i år 2040, både
i tilfælde af at Vejlefjordbroen ikke udbygges (det
såkaldte 0-alternativ) og for udbygningsforslagene.
Støjberegningerne er gennemført ved hjælp af
NoRD2000, som er er en fælles nordisk metode til
beregning af vejstøj. Vejstøjen er undersøgt i et 2 km
bredt beregningsområde omkring E45. Foruden støj
fra E45 indgår støj fra Horsensvej og Fredericiavej.
Støjen i dag
Støjberegningerne viser, at der inden for støjbereg-
ningsområdet er ca. 1.300 støjbelastede boliger (over
58 dB). Hovedparten af disse boliger er beliggende
langs E45. Modsat er størstedelen af de ca. 50 stærkt
støjbelastede boliger (over 68 dB) beliggende langs
enten Horsensvej eller Fredericiavej, hvor boligerne
ligger meget tæt på kørebanerne.
Sideløbende med opgørelsen af støjbelastede boliger er
støjens udbredelse i landskabet også blevet beregnet.
På figur 15 vises den beregnede støjudbredelse i 2022.
34
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0035.png
StØJ
Figur 15. Støjens udbredelse i år 2022
35
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0036.png
StØJ
Hvordan opleves støj
Etablering af infrastruktur kan ofte medføre støj, som er en
gene og begrænsning i folks hverdag, og kan have sundheds-
mæssige konsekvenser. Boliger påvirket af mere end 58 dB
kaldes for støjbelastede, mens boliger påvirket af mere end
68 dB kaldes for stærkt støjbelastede.
Oplevelse af ændringen i støjen
Decibelskalaen er logaritmisk. Man kan derfor
ikke uden videre lægge støjniveauer sammen
eller trække dem fra hinanden. Hvis man for
eksempel lægger støjen fra to lige kraftige
støjkilder sammen, bliver støjniveauet altid 3
dB højere. og omvendt bliver støjniveauet 3
dB lavere, hvis man fjerner den ene af to ens
støjkilder. Det betyder også, at en halvering
eller fordobling af trafikken på en vej medfører
en ændring i støjniveauet på 3 dB. En ændring
på 3 dB opleves dog kun som en lille ændring
af det hørbare støjniveau. En støjdæmpning
på 10 dB lyder som en halvering af støjen, men
svarer til, at 90 procent af trafikken på en vej
forsvinder.
Ændring
1 dB
2 dB
3 dB
5 dB
10 dB
20 dB
Ændringen opleves som
En meget lille ændring. Den mindste et
menneske er i stand til at opfatte
En netop hørbar ændring
En hørbar, men lille ændring. Men en
fordobling/halvering af energimængden
En væsentlig og tydelige ændring
En stor ændring. lyder som en
fordobling/halvering af støjen
En meget stor ændring
tabel 3. Eksempler på hvordan ændringer i støjen opleves
36
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0037.png
StØJ
37
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
StØJ
Støjforhold i 0-alternativet
I forundersøgelsen er der gennemført en støjbereg-
ning for 2040, hvor E45 ikke er udbygget (0-alterna-
tivet). Se figur 16. Dette scenarie ligner situationen
i dag, hvor en stor del af de støjbelastede boliger
ligger langs E45, og hvor størsteparten af de stærkt
støjbelastede boliger ligger langs Horsensvej og
Fredericiavej. Dog forventes der i 2040 at være ca.
1.500 støjbelastede boliger (over 58 dB) og ca. 80
stærkt støjbelastede boliger (over 68 dB).
Sammenlignet med 0-alternativet vil en hastigheds-
nedsættelse til 90 km/t medføre, at ca. 30 boliger
ikke længere vil være støjbelastede (over 58 dB), og
at ca. 10 boliger ikke længere vil være stærkt støjbe-
lastede (over 68 dB).
Sammenlignet med 0-alternativet vil 7 m høje støj-
skærme på delstrækninger have en væsentlig effekt
på støjudbredelsen både i de rekreative områder
omkring fjorden og i boligområderne, og medføre at
ca. 210 boliger ikke længere vil være støjbelastede
(over 58 dB), samt at ca. 20 boliger ikke længere vil
være stærkt støjbelastede (over 68 dB).
Sammenlignet med 0-alternativet vil 9 m høje
støjskærme syd og nord for motorvejen have en
væsentlig effekt på støjudbredelsen, og medføre at
ca. 490 boliger ikke længere vil være støjbelastede
(over 58 dB), samt at ca. 20 boliger ikke længere vil
være stærkt støjbelastede (over 68 dB).
Undersøgte tiltag
Allerede i dag skaber E45 ved Vejlefjordbroen støj-
gener i de omkringliggende områder, og med den
forventede stigning i trafikken vil støjudbredelsen
fra E45 blive forøget. Derfor vurderes det relevant
med støjreducerende tiltag i kombination med de tre
udbygningsforslag.
I forundersøgelsen er der gennemført støjberegnin-
ger for tre kombinationer af støjreducerende tiltag
syd og nord for fjorden i kombination med 3,5 m
skærme på brostrækningen:
• Hastighedsnedsættelse til 90 km/t fra Sønderdalen
til de sydlige ramper ved tSA Vejle N (Horsensvej).
• 7 m høje støjskærme på udvalgte delstrækninger
hvor de vurderes at have størst effekt.
• 9 m høje støjskærme fra Sønderdalen og frem til
broen på den sydlige side af fjorden og fra broen og
frem til tSA Vejle N (Horsensvej) på den nordlige
side af fjorden. Støjskærmene opsættes på begge
sider af motorvejen.
Valgte tiltag
På baggrund af disse støjberegninger er det i alle tre
udbygningsforslag forudsat, at der fra Sønderdalen
i syd til Horsensvej i nord opsættes 9 m høje støj-
skærme langs kanten af nødsporet på begge sider
af motorvejen. Dette kombineres med montering
af 3,5 m høje støjskærme på brostrækningen. Ved
parallelbroen foreslås det, at der monteres 3,5 m høje
skærme på ydersiden af de to broer.
På figur 17 vises støjudbredelsen efter udbygning af
E45 ved Vejle inklusive 9 m høje støjskærme og med
fastholdelse af hastighedsgrænsen på 110 km/t. På
figur 18 vises et forskelskort med effekten af 9 m
høje støjskærme i forhold til 0-alternativet.
38
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0039.png
StØJ
Figur 16. Støjens udbredelse i år 2040 (0-alternativet)
39
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0040.png
StØJ
Figur 17. Støj kort der viser effekten af 9 m støjskærme
40
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0041.png
StØJ
Figur 18. Forskelskort der viser effekten af 9 m støjskærme i forhold til 0-alternativet
41
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0042.png
BæREDygtIgHED
Bæredygtighed
De tre udbygningsforslag og
bæredygtighed
Bæredygtighed skal være en del af beslutnings-
grundlaget i alle projektets faser på linje med andre
centrale hensyn som økonomi og fremkommelighed.
En række temaer indenfor bæredygtighed, eksem-
pelvis miljø, støj og sikkerhed har i mange år stået
centralt i planlægningsanalyser, men det er vigtigt at
have et bredere fokus.
Bæredygtighed som en strategisk prioritet
Bæredygtighed skal være en del af beslutnings-
grundlaget i alle projektets faser på linje med andre
centrale hensyn som økonomi, miljø og sikkerhed.
Bæredygtighed integreres i projektets
organisationer og processer
Bæredygtighed skal integreres i projektets orga-
nisation og processer fra start til slut. Dette bety-
der bl.a., at der afsættes tid til at gennemføre de
nødvendige analyser, og at der stilles krav om, at
anlægsarbejdet udføres på en bæredygtig måde.
Ressourceforbrug og arealbehov
Der skal arbejdes målrettet med at optimere både
designet og materialevalget, så ressourceforbruget
i projektet minimeres. Desuden skal der være fokus
på at minimere arealbehovet for at mindske påvirk-
ningen af natur, miljø og mennesker i lokalområdet.
Biodiversitet
Projektet vil påvirke naturen i området, men inde-
holder også en mulighed for at arbejde med at højne
kvaliteten af biodiversiteten på land og i vand. Der
kan både arbejdes med konkrete tiltag for at sikre
biodiversiteten i projektområdet og med at etablere
erstatningsnatur andre steder for at kompensere for
projektets påvirkning på natur og miljø. Erstatnings-
naturen skal have en kvalitet og størrelse, som reelt
gør en forskel for biodiversiteten.
CO
2
-aftryk
Der skal løbende arbejdes med at reducere Co₂ ved
at fokusere på de steder i projektet, hvor Co₂-af-
trykket kan mindskes. I en eventuel miljøkonse-
kvensvurdering vil der blive udarbejdet en Co₂-ba-
seline beregning for alle materialer og aktiviteter
både inden for og uden for Danmarks grænser. Med
udgangspunkt i denne baseline skal der i de efterføl-
gende faser arbejdes aktivt og struktureret med at
identificere potentialer for Co₂-reduktioner og med
at sikre, at disse bliver implementeret i projektet.
Hvis det besluttes at arbejde videre med et eller flere af de tre udbyg-
ningsforslag, skal der i den efterfølgende miljøkonsekvensvurdering opstil-
les konkrete mål for bæredygtighed inden for disse områder. Målene skal
løbende opdateres, så de bliver så målbare og specifikke som muligt, og
samtidig skal der løbende arbejdes med at identificere og implementere
konkrete tiltag og initiativer, der kan sikre, at projektet når de opstillede
mål for bæredygtighed.
42
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0043.png
BæREDygtIgHED
Fokuspunkter i det videre forløb
I forhold til bæredygtighed vil der være fokus
på at:
• sikre et strategisk fokus så bæredygtighed
indgår i alle beslutninger undervejs
• fastlægge konkrete mål for bæredygtig-
hedsarbejdet
• kortlægge tiltag til at minimere materiale- og
ressourceforbruget i projektet
• beskytte natur og miljø samt arbejde for at
øge biodiversiteten.
43
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0044.png
ANlægS- og SAMFUNDSØkoNoMI
Anlægs- og samfundsøkonomi
Anlægsbudgetterne er udregnet i henhold til trans-
portministeriets budgetteringsprincipper for anlægs-
projekter på vej- og baneområdet. Anlægsbudget-
terne for de tre udbygningsforslag er udregnet ved
at anvende Vejdirektoratets overslagssystem på
baggrund af mængder, beregnet ud fra udbygnings-
projektet, og enhedspriser, beregnet ud fra tidligere
gennemførte anlægsarbejder. I forundersøgelsen er
det besluttet, at rådgiver prissætter sideudvidelse
af Vejlefjordbroen og af en ny parallelbro over Vejle
Fjord, mens Vejdirektoratet prissætter andre små
bygværker og alle landanlæg med input i form af
mængder fra rådgiver.
Anlægsbudgettet er behæftet med usikkerhed, da
udgifter til f.eks. ekspropriationer, jordarbejder og
bro- og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd. tilsvarende er udviklingen i priserne på
ejendomsmarkedet og konjunktur- og konkurren-
cesituationen på licitationstidspunktet af væsentlig
betydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at ingen
af udbygningsforslagene er samfundsøkonomisk
rentable. Den store sideudvidelse har den højeste
interne forrentning af de tre udbygningsforslag.
I forbindelse med de samfundsøkonomiske bereg-
ninger er det undersøgt, hvordan den interne rente
påvirkes af forskellige faktorer som f.eks. høje eller
lavere anlægspriser, tidgevinster eller om der ind-
regnes gener i anlægsperioden.
Resultaterne i tabellen afspejler en situation, hvor
trafikantgener i forbindelse med anlægsarbejdet ind-
går i den samfundsøkonomiske beregning. Hvis der
ses bort fra de forventede gener i anlægsperioden,
som især fylder meget ved de to forslag om sideud-
videlse, så vil den samfundsøkonomiske forrentning
være en smule højere. Dog ikke et niveau der gør no-
gen af de tre udbygningsforslag samfundsøkonomisk
rentable. Den interne rente for den store sideudvi-
delse vil stige til 2,5 pct., mens den vil stige fra 2,0 til
2,1 pct. ved parallelbroen. Den lille sideudvidelse vil
gå fra en negativ til en positiv forrentning på 0,4 pct.
lavere anlægspriser og højere tidsgevinster end anta-
get i basisantagelserne løfter naturligt den samfunds-
økonomiske forrentning ved alle udbygningsforslag.
Den lille sideudvidelse har en negativ interne rente i
alle følsomhedsberegninger - undtagen i den situati-
on hvor der som nævnt ikke er regnet med gener for
Anlægsbudget
Mio. kr.
Ny parallelbro
Stor sideudvidelse
lille sideudvidelse
3.407
2.887
1.737
Intern rente
2,0
2,2
Negativ
Nettonutidsværdi
Mio. kr.
-1.200
-900
-1.800
tabel 4. Anlægsbudget og resultat af samfundsøkonomisk analyse (2023-pris, indeks 125,89)
44
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0045.png
ANlægS- og SAMFUNDSØkoNoMI
trafikanterne i anlægsperioden. Nettonutidsværdien
i forbindelse med den lille sideudvidelse vil være
negativ for alle de beregnede følsomhedsscenarier.
Figur 19 illustrerer, hvor meget de forskellige for-
udsætninger påvirker den interne rente i forhold til
en parallelbro og den store sideudvidelse. Figuren
indeholder ikke en opgørelse af effekterne for den in-
terne rente for den lille sideudvidelse, da den interne
rente ikke er opgjort af værktøjet teresa (se afsnittet
nedenfor) i de tilfælde, hvor den er negativ.
Den lille sideudvidelse har en negativ intern rente i
alle følsomhedsberegninger - undtagen i den situati-
on, hvor der ikke er regnet med gener for trafikanter-
ne i anlægsperioden. Nettonutidsværdien i forbindel-
se med den lille sideudvidelse vil være negativ for alle
de beregnede følsomhedsscenarier.
Figur 19. Følsomhedsberegninger i forhold til den interne rente
45
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
ANlægS- og SAMFUNDSØkoNoMI
Samfundsøkonomi
Beregningerne er gennemført med transportministeri-
ets samfundsøkonomiske værktøj teresa, og følger den
samfundsøkonomiske manual for transportområdet.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så man-
ge omkostninger og effekter knyttet til projektet som
muligt - i kroner og øre. Dette sker via transportøko-
nomiske Enhedspriser, hvor der for eksempel er priser/
omkostninger for rejsetid og for klimapåvirkningen.
Der er en række forhold, som i øjeblikket ikke kan
opgøres samfundsøkonomisk, f.eks. værdien af
natur og rekreative områder, fordeling af fordele og
ulemper og lokalisering af boliger og arbejdspladser.
Samfundsøkonomien er derfor kun en del af et sam-
let beslutningsgrundlag.
omkostninger og effekter opgøres over 50 år efter
åbning. Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien (NNV)
beregnes ved at diskon-
tere omkostninger og effekter med diskonteringsren-
ten, som er 3,5 pct. de første 30 år, og derefter 2,5
pct. Et projekt er rentabelt, hvis nettonutidsværdien
er positiv.
Intern rente
er den diskonteringsrente, som giver en
nettonutidsværdi på nul. Med en skiftende ”normal” di-
skonteringsrente (se ovenfor), er der ingen fast græn-
se for hvilken intern rente der skal til, for at et projekt
er rentabelt. I praksis er grænsen lidt under 3,5 pct.
Nettogevinst pr. offentlig krone
er kort fortalt net-
tonutidsværdien divideret med nutidsværdien af of-
fentlige nettoomkostninger (typisk omkostninger til
anlæg og drift, samt afgiftsændringer). Den bereg-
nes kun, hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger er beregnet
ud fra kilometer ny vej, sparede omkostninger i for-
bindelse med udskiftning af eksisterende belægning
samt antal over- og underføringer
Emissioner af luftforurenende stoffer og Co2 (kli-
maeffekt) samt trafiksikkerhedseffekter er beregnet
i Vejdirektoratets Envi-model. Effekten af støjaf-
skærmningen i udbygningsforslagene er beregnet
med ved hjælp af støjberegningsmodellen Nord2000.
46
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
ANlægS- og SAMFUNDSØkoNoMI
47
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 139: Rapport om forundersøgelsen af projektet om udbygning af E45 ved Vejlefjord-broen,
2819013_0048.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet