Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2819118_0001.png
Trafiksignaler på statsvejene
Tirsdag den 30. januar 2024
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0002.png
2
Trafiksignalanlæg
(lyskryds)
Facts
• Ca. 3.300 anlæg i Danmark
• Staten har 318 anlæg, hvor
Vejdirektoratet er myndighed
• Vejdirektoratet styrer og
overvåger alle anlæg
Etableres hvor forholdene tilsiger
det i forhold til:
• Trafikafvikling (fremkommelighed,
ventetider og kølængder)
• Trafiksikkerhed
• Arealanvendelse og økonomi
• De senere år har vi lavet en del
ombygninger fra rundkørsler til
trafiksignalanlæg.
Eksisterende signalanlæg
Nye anlæg 2024-25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0003.png
3
Hvad udgør et trafiksignalanlæg?
1.
2.
3.
Styreapparat
Master og lanterner
Detektorudstyr
• Induktive spoler i asfalten
• Enheder over jorden (radar/video)
• Fodgængertryk (evt. med lyd)
2
4.
Kabler i jord
3
1
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0004.png
4
Alt det vigtige i trafiksignalanlægget man ikke ser –
styreapparatets funktioner
Manuel
betjening
Programlogikmodul
• Programlogikken
• Trafikstyring
• Manuel styring
• Prioritering af køretøjer
• Samordning/grønne bølger
Sikkerhedskort
Signalgruppekort
• Sikkerhed
• Sikrer at fjendtlige retninger
ikke kan få grønt samtidig
• Slukker hvis bestemte
lanterner brænder over
Detektorkort
• Opkobling til centralsystem
• Overvågning og fjernstyring
• Indsamling af data
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0005.png
5
Niveauer af teknisk modenhed i
trafiksignalanlæg
Artificial
Intelligence
C-ITS
Køretøjs-
prioritering
Fuld
trafikstyring
• Services til
kommunikation
med biler
• Justering af
styring løbende
Overvågning
fra centralt
system
• Forrang for
specifikke
køretøjer
Tidsstyring
• Ingen binding
Tidsstyring
med
samordning
• Præcist urværk
• Spoler/video/
radar
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0006.png
6
Trafikken ændrer sig over tid
Systematisk trafikteknisk drift
udføres for, at:
Udnytte den eksisterende
infrastruktur bedre
Reducere rejsetiden for
trafikanterne (Bedre service)
Reducere antallet af stop i
trafikken
Mindske CO
2
-udledning
Tilpasse signalstyringen til
forskellige trafikale situationer
Forbedre trafiksikkerheden
Tiltag
kan består af:
En
justering
af
trafiksignalanlæggenes
grønttider og parametre, så de
afvikler trafikken efter det
aktuelle trafikale behov
Supplering eller ændring af
trafiksignalanlæggene for
at kunne øge kapaciteten​
Oprettelse af forskellige
programmer
som bedre kan
håndtere trafikken i morgen-
eftermiddag- og dagtimerne
Forberede et trafiksignalanlæg
til at kunne
afvikle trafik i sær-
og hændelsessituationer
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0007.png
7
Samfundsøkonomiske effekter ifm.
systematisk trafikteknisk drift
I perioden 2018 til 2022 er der brugt ca. 18 mio. kr.
• Den samfundsøkonomiske besparelse årligt er
beregnet til
77 mio. kr. pr. år.
• Også CO
2
reduktion/besparelse.
Behandlede trafiksignalanlæg ifm.
systematisk trafikteknisk drift
Ikke undersøgt
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0008.png
8
Eksempel
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0009.png
SYSTEMATISK TRAFIKTEKNISK DRIFT
9
Eksempel: Trafikteknisk projekt ved Ring 4 og
Ballerup Byvej i Ballerup
Ring 4 og Ballerup Byvej
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0010.png
SYSTEMATISK TRAFIKTEKNISK DRIFT
10
Eksempel 1: Trafikteknisk projekt ved Ring 4 og
Ballerup Byvej i Ballerup
Tilpasset samordning
Implementering af
1-lys højresvingspil fra syd,
som
tillades grønt sammen med
venstresvinget
fra
København mod syd.
(grøn bølge) med
trafiksignalanlægget
mod syd.
Længere grøntid til venstresvinget fra
København mod syd.
Øget omløb fra 90 til 100 sekunder - Når et omløb gøres længere, kan
kapaciteten i et trafiksignalanlæg øges, da der er færre skift pr. time.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Banedanmarks og Vejdirektoratets præsentationer fra udvalgets besøg i Trafiktårn Øst 30/1-24
2819118_0011.png
SYSTEMATISK TRAFIKTEKNISK DRIFT
11
Eksempel 1: Trafikteknisk projekt ved Ring 4 og
Ballerup Byvej i Ballerup
Samlet investering:
Reduceret rejsetid pr. dag:
Reduceret antal stop:
172.000 kr.
37 timer
ca. 10%
Årlige samfundsøkonomiske besparelse:
ca. 2.500.000 kr.
Intern rente på 1.457%
Årlige reduceret CO
2
-udledning:
ca. 10 ton
Den samlede rejsetid pr. dag, i den beregnede model, før ændringen var
ca. 1800 timer.