Beregning af to alternativer (læserbrev i Nordjyske 31/1-2024)
Endnu en gang (26/1) slap et læserbrev igennem til avisen med påstanden om, at en motorvej via
Egholm er bedst for hele Nordjylland. Det var som så ofte grebet ud af luften. Der var ingen
nærmere begrundelse.
Men det er simpelthen ikke sandt.
Inden jeg koncentrer mig om trafik, er her lige remsen over
sideeffekterne:
ødelæggelse af
levesteder for sjældne dyr, sundhedsskadelig støj i nye boligområder, risiko for asbest-forurening,
risiko for vandforsyningen, ødelæggelse af rekreative områder, fraflytning fra Aalborg.
Trafikalt set vil jeg gerne indrømme, at det vil være en
fordel
for Jammerbugt kommune - en af
landsdelens mindste - hvis man sydfra kan komme dertil 4-5 minutter hurtigere. Hvad angår
Brønderslev, Hjørring og Hirtshals vil der være en lignende tidsbesparelse, men kun på ca.
1 minut.
En Egholmforbindelse vil desuden fjerne risikoen for, at man havner i kø ved Limfjorden, når man
skal til og fra det
vestlige
Vendsyssel og Han Herred.
Men så er der
problemerne.
De handler om myldretidstrafikken fra især
Frederikshavn og
Østvendsyssel.
Det er jo køer og uheld nær Limfjordstunnelen, som alle beklager sig over. Her vil
en ny vej langt ovre vest på være en ringe trøst.
Trafikmængden vil nemlig - selv efter, at en evt. Egholmforbindelse har taget fra - være
højere end
kapaciteten.
Prognosen med det høje trafiktal fremgik af Vejdirektoratets nye MKV-opdatering
her i december. En væsentlig nyhed, som ikke fandt vej til avisens spalter.
Som konsekvens af dette vil der være
myldretidsproblemer
nær Limfjordstunnelen fra nu af og i al
overskuelig fremtid. Det bliver meget slemt i perioden op til, at en evt. Egholmforbindelse åbner,
derefter kommer der nogle få tålelige år, inden situationen igen bliver uacceptabel.
Udsigten til dette vil formentlig gøre det svært for
Frederikshavn
Havn at tiltrække investorer. Og
man kan godt glemme at alt om at bo i Frederikshavn og studere/arbejde i Aalborg, medmindre
man accepterer at sidde i daglige køer eller at skulle køre store omveje.
Hvorfor kan magtens kredse ikke se det logiske i, at en udvidelse og modernisering af E45 helt op
til det sted, hvor motorvejene deler sig i Vendsyssel, vil gavne
BÅDE
Vest- og Østvendsyssel? Og at
det vil være godt, hvis Aalborg undgår alle de problemer, der er nævnt i starten af dette
debatindlæg? Der er desuden den vinkel, at Aalborg bedre vil kunne tiltrække arbejdskraft nord
fra, hvis ikke der er problemer ved Limfjordstunnelen.
Transportministeren
vil ikke lytte på kritikken. Han arbejder mod at fremlægge en anlægslov i stor
hast med bind for øjnene og har hidtil afvist at lave en opdateret computerkørsel af alternativet
med udvidelse af E45.
Jeg har derfor selv brugt et par dage på - efter bedste evne – at beregne, hvad der vil ske i