Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2818418_0001.png
BEREGNING AF, HVAD DER ER DEN BEDSTE LINJEFØRING FOR 3. LIMFJORD,
NÅR DER SKAL SPARES MINUTTER I MYLDRETIDEN:
Beregningen vedrører ca. år 2040, hvor der igen forventes kø på E45
Vejdirektoratet forventer allerede i 2032 80.900 biler på hverdage i Limfjordstunnelen SELV
OM der er åbnet en vej via Egholm. Kapaciteten er 75-80.000. Og trafikken vil jo stige derfra
mod år 2040.
Sparede minutter 3. Limfjord
E45 nord til Aalborg City
E45 nord til Aalborg Øst
E45 nord til City Syd
E45 nord til E45 syd
E39 til Aalborg City
E39 til Aalborg Øst
E39 til City Syd
E39 til E45 syd
Thisted Landevej til Aalborg C
Thisted Landevej til Aalborg Ø
Thisted Landevej til City Syd
Thisted Landevej til E45 Syd
Thisted Landevej til E39 nord
Bedst udv. E45
9
11
2
4
4
6
Bedst via Egholm
2
1
0
2
6
5
4
Således nåede jeg frem til tallene:
Jeg har valgt 7 primære trafikmål, som er markeret på det efterfølgende kort.
Jeg har herefter begrænset mig til at analysere trafikken mellem disse mål, selv om der findes
mange andre start- og slut steder for biltrafik.
Derefter har jeg målt afstanden på vejen mellem disse trafikmål, med opdeling i motorveje og
andre veje.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Henvendelse af 1/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Trafikalt Folkeparti
2818418_0002.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Henvendelse af 1/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Trafikalt Folkeparti
2818418_0003.png
Jeg har regnet med en gennemsnitsfart på 120 km/t på motorveje og 60 km/t på andre veje.
Herefter kan man lave en tabel, der illustrerer køretid mellem målene:
Fri bane u/Egholm
E45 syd
Aalborg Øst
City Syd
Aalborg City
E45 nord
E39 nord
Thisted Landevej
E45
syd
9,5
3,9
7,3
10,3
11,9
16,3
Aalborg Ø
City
Syd
Aalborg City E45 nord E39 nord Thisted Landevej
10,2
8,6
9,1
10,7
15,3
7,3
11,1
12,7
16,3
6,8
8,4
9,0
4,9
9,6
11,2
Herefter har jeg lavet en tabel for myldretiden 2040, hvor jeg alene har medregnet effekten af
forsinkelsen på E45 mellem Humlebakken og Bouet. Jeg regner med en forsinkelse på 8 gange
normal køretid (15 km/timen på strækningen) i en situation, hvor der hverken er bygget en
Egholmforbindelse eller en udvidelse af E45:
Myldretid u/Egholm
E45 syd
Regionshospitalet
City Syd
Aalborg City
E45 nord
E39 nord
Thisted Landevej
E45
syd
9,5
3,9
7,3
33,4
35,0
16,3
Aalborg Øst
City
Syd
Aalborg City E45 nord E39 nord Thisted Landevej
10,2
8,6
32,2
33,8
19,7
7,3
34,2
35,8
16,3
21,5
23,1
9,0
4,9
9,6
11,2
Dernæst en tabel med køretider i myldretiden såfremt man bygger forbindelsen via Egholm.
Da denne tager lidt trafik fra E45 (men ikke nok), regnes der nu med 6 gange normal køretid
(20 km/timen
på strækningen)
for biler på E45 mellem Humlebakken og Bouet.
Myldretid m/Egholm
E45 syd
Aalborg Øst
City Syd
Aalborg City
E45 nord
E39 nord
Thisted Landevej
E45
syd
9,5
3,9
7,3
13,9
11,1
11,5
Aalborg Øst
City
Syd
Aalborg City E45 nord E39 nord Thisted Landevej
10,2
8,6
19,7
16,9
17,2
7,3
13,3
10,5
10,8
15,3
12,5
9,0
4,9
9,6
6,8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Henvendelse af 1/2-24 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Trafikalt Folkeparti
2818418_0004.png
På den basis er myldretidseffekten af en Egholmmotorvej lig med forskellen mellem det
sidste og det første skema, og myldretidseffekten af en udvidelse af E45 lig med forskellen
mellem det andet skema og det første.
De to myldretidseffekter sammenlignes, hvorefter man kan se, hvad der er bedst, og det er så
skemaet allerøverst.
(Man kan derudover lave en korrektion, der tager højde for, at der er rigtig mange biler som
f.eks. kører til/fra E45 syd men langt færre, der kører til/fra Thisted Landevej. Dvs. til/fra E45
skal vægtes højere. Det er så ikke indregnet i skemaet øverst i denne tekst, men kan ses i mit
fulde regneark. På den basis scorer E45-udvidelsen 9049
”point”
mens Egholmforbindelsen
kun 7507
”point”.
Og når anlægsudgiften til en udvidelse af E45 må forventes langt mindre, er
det klart den, det bedst kan svare sig at bygge).
Se
selve regnearket
Anders Wested,
[email protected],
tlf. 20489503
NB: Vejdirektoratet har lavet en beregning, der ligner, i VVM 2021, hvor rejsemål til/fra var
koncentreret omkring de steder, hvor der var håb om, at en Egholmforbindelse ville betyde en
forbedring, se
dette link,
tabel 2 og tabel 3. Heri indgik
ingen beregning om rejsetider til og
fra Aalborg Øst,
hvilket er højst kritisabelt, da dette er et centralt rejsemål. Trækker man et
snit i forlængelse af Langagervej gennem Øster Uttrup Vej, Humlebakken,
Universitetsboulevarden og Egnsplanvej vil der i. h t. Vejdirektoratets
”Investeringsplan
og
basis
2030”
passere 76.600 biler i døgnet.