Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2818415_0001.png
BRIEFING
Krisen i Det Røde Hav
og konsekvenserne for spedition og godsfragt
31. januar 2024
Siden slutningen af 2023 har flere angreb anført af Houthi-oprørere fundet sted i Det Røde Hav,
hvilket har fået en række rederier til at suspendere handelsruter gennem Suezkanalen og i stedet
planlægge ruter om Kap Det Gode Håb. Omlægningen har medført længere transittider og forårsaget
driftsforstyrrelser hos virksomheder i Europa. Samtidig har indførelsen af en række tillæg og stigende
fragtrater øget omkostningerne ved international søfragt betydeligt.
I denne briefing gennemgås krisens operationelle og finansielle konsekvenser, reaktioner fra
forskellige interessenter samt overvejelser om mulige initiativer til at forsøge at begrænse krisens
uønskede konsekvenser.
På Danske Speditørers website, www.dasp.dk, er det muligt at læse vejledninger
1
om blandt andet
force majeure og speditørens ansvar ved forsinkelser.
Baggrund
Siden november 2023 har flere skibe nær Bab al-Mandab-strædet (som forbinder Adenbugten med
Det Røde Hav) været mål for angreb fra Houthi-oprørere i Yemen. Den internationale militære
tilstedeværelse i regionen, navnlig via den amerikansk ledede militære "Operation Prosperity
Guardian", øges betydeligt i de kommende uger. Angrebene udgør fortsat en stor risiko for
sikkerheden for skibe, besætninger og den last, der passerer gennem regionen.
Ifølge MDS Transmodal
2
har omdirigeringen af skibsfart og containere alene i perioden 18. december
til 7. januar ført til en reduceret godsfragtkapacitet på næsten 2 millioner TEU. Shippinganalysefirmaet
Drewry påpeger, at i de første to uger af 2024 faldt Suez-transitter med 64 % sammenlignet med
samme periode sidste år, idet der er noteret et fald fra 138 transitter til 50
3
. I samme periode steg
”Cape transits” med 168 % fra 77 til 206. Shippinganalysefirmaet anslår, at op til 820 skibe, der
omfatter en kapacitet på 10 millioner TEU, ud af en global kapacitet total på 28 millioner TEU,
potentielt er blevet påvirket af virkningen af angreb og omdirigeringen væk fra Det Røde Hav.
Operationelle vanskeligheder
Det Røde Hav og Suezkanalen er en vigtig handelsrute, der forbinder Europa og Asien. Ruten benyttes
sædvanligvis af 15 % af den internationale skibsfart, og af den rute fragtes 8 % af den globale
kornhandel, 12 % af den søbårne olie og 8 % af verdens handel med flydende naturgas.
1
2
Situationen i Det Røde Hav – Danske Speditører (dasp.dk)
Kilde:
Red Sea attacks prompt 2m teu drop in Suez boxship traffic :: Lloyd's List (lloydslist.com)
3
Kilde:
Drewry - Weekly Feature Articles - Red Sea crisis diverts attention back to shipping
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Henvendelse af 31/1-24 vedrørende konsekvenser for transport- og spedition i forbindelse med konflikten i Det Røde Hav, fra Danske Speditører
2818415_0002.png
De fleste større rederier har annonceret omdirigering af deres skibe mellem Asien og Europa via Kap
Det Gode Håb, hvilket tilføjer omkring 10-15 dage på deres transittider. Det anslås, at den ekstra
transittid fra Asien til USA's østkyst (New York) er +6 dage (17 % længere), fra Asien til Nordeuropa
(Rotterdam) +10 dage (30 %) og fra Asien til Middelhavet (Genova) +15 dage (57 %).
Som følge heraf er skibe på vej til Europa omkring årsskiftet blevet forsinket, hvilket har ført til
overbelastning i nordeuropæiske havne og en "kapacitetskrise" i form af længere ventetider. En
analyse af rederiernes sejlplaner
4
, foretaget af Sea-Intelligence, viser, at en indvirkning er "klart synlig"
med hensyn til kapacitet på grund af en kombination af planlagte sejladser, der holdes tilbage fra
afgang, mens de afventer omlægning af rejsen, og nogle sejladser, der ankommer tilbage til Asien med
forsinkelse. I betragtning af at disse forsinkelser sker et par uger før det kinesiske nytår, den 10.
februar, hvor godsfragtkapaciteten traditionelt udfordres, er det en alvorlig situation. Desuden
forårsager omdirigeringen af skibe mangel på containere i Europa, hvilket ventes at få negative
konsekvenser for de europæiske landes produktion og dermed eksport.
Ydermere rapporterer flere rederier om, at vestgående fragtruter fra Asien er fuldt bookende indtil
det kinesiske nytår, og nogle rederier angiver endda, at de er fuldt bookede indtil slutningen af
februar.
Rederiernes omdirigering af skibene betyder også mindre trafik i Middelhavet. En række fragtruter fra
Asien til Nordeuropa stoppede tidligere i det østlige Middelhav, især i Piræus i Grækenland, før de
satte kursen mod nordvesteuropæiske havne.
Det betyder, at havnene i Algeciras og Tanger bliver brugt til videre forbindelser til Nordeuropa og
Middelhavet med feedertjenester til havne i Middelhavsområdet. Selv om beslutningen kan
kompensere for kapacitetstabet som følge af ekstra transittider mellem Asien og Europa, kan
omladning af gods føre til driftsvanskeligheder og produktionsstop for virksomheder i hele Europa.
Selv et kortvarigt produktionsstop kan ramme uforberedte virksomheder hårdt
5
.
Derudover forventes det, at der vil ske en reduktion af liggetiden i europæiske havne i løbet af de
næste uger, da transportørerne vil forsøge hurtigt at returnere skibe og containere tilbage til Asien.
Stigende fragtrater og ekstra tillæg
Drewry bemærkede i sin seneste ”Container Forecaster”
6
, at spotmarkedsfragtraterne på ruterne fra
Asien til Europa er steget. For eksempel viser Drewrys eget World Container Index (WCI) for Shanghai
til Rotterdam
7
, at spotfragtraterne er steget med 246 % (til 4.951 USD pr. 40 fods container), siden
flere rederier medio december meddelte, at de ville omdirigere i midten af december. Denne stigning i
fragtraterne spredte sig også til andre handelsruter, men dog ikke i samme omfang. Drewry forventer,
at spotraterne mellem øst og vest vil stige yderligere i de kommende uger. Ifølge The Loadstar er nogle
transportkøbere tillige blevet tvunget over på spotmarkedet af unavngivne rederier, for at de
pågældende rederier kunne drage fordel af de mest rentable priser
8
.
Ud over de stigende fragtrater har rederierne pålagt deres kunder en række tillæg – fra 150 USD pr.
TEU til 1 500 USD pr. TEU. Det er sket for at kompensere for ekstraomkostningerne ved omdirigering
4
5
Diversions likely to have only short-term impact on capacity :: Lloyd's List (lloydslist.com)
Forsker: Kanalkrise kan føre til produktionsstop (soefart.dk)
6
Drewry - Weekly Feature Articles - Red Sea crisis diverts attention back to shipping
7
Drewry - Service Expertise - World Container Index - 18 Jan
8
Spot rates from Asia 'out of control': pre-CNY quotes of $10,000+ reported - The Loadstar
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Henvendelse af 31/1-24 vedrørende konsekvenser for transport- og spedition i forbindelse med konflikten i Det Røde Hav, fra Danske Speditører
2818415_0003.png
af skibe (yderligere bunkerforbrug og potentielle yderligere ETS-omkostninger, omkostninger som
følge af højere sejlhastighed, ekstra lagerafgifter, ekstra omkostninger for besætningen om bord på
længere sejlads, ineffektivitet før/under transport, uplanlagte omladninger m.v.). Timingen ved
indførelsen af tillæggene – kort efter de første forstyrrelser, hvor skibene allerede var på vej mod
Europa – kombineret med den manglende transparens hvad angår korrektheden af de pålagte
gebyrer, har ifølge The Loadstar imidlertid ført til utilfredshed hos rederiernes kunder, herunder
speditørerne, idet nogle hævder, at rederierne profiterer på den aktuelle situation ved at øge deres
indtægter med tillæg, der ligger et godt stykke over de afledte ekstraomkostninger.
Der er også opstået bekymring over opkrævningen af tillæg på uberørte ruter – hovedsagelig
transatlantiske ruter og Stillehavsruter – hvilket kan forværre indvirkningen på de globale
forsyningskæder som helhed.
Det skal særligt bemærkes, at også forsikringen af skibenes last er steget som følge af den eskalerende
konflikt i og omkring Det Røde Hav.
Reaktioner fra interessenter
Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) har fordømt angrebene på international skibsfart i
Rødehavsområdet og gentaget sit stærke engagement i at beskytte søfarende, skibe og last
9
. IMO
peger for det første på, at søfarendes sikkerhed er altafgørende. For det andet skal den frie sejlads
opretholdes for at sikre den globale handel og varestrømmen ad søvejen. IMO peger desuden på, at
der skal udvises forsigtighed og tilbageholdenhed for at undgå yderligere eskalering af situationen i
Det Røde Hav og området som helhed i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 2722
(2024)
10
om Det Røde Hav.
European Community Shipowners' Associations (ECSA) og European Transport Workers' Federation
(ETF) har udtrykt dyb bekymring over angrebene på skibe i Det Røde Hav og opfordret til øjeblikkelig
handling for omgående at løse konflikten
11
. På samme måde hilste WSC, BIMCO og ICS i fællesskab
den fælles internationale erklæring
12
fra de 12 lande (inkl. Danmark), hvori der udtrykkes
fordømmelse af angrebene og hvor landenes engagement præciseres: ” the international rules-based
order and are determined to hold malign actors accountable for unlawful seizures and attacks”,
velkommen.
Europa-Parlamentets vedtagelse på plenarmødet den 18. januar
13
indeholdt ligeledes en fordømmelse
af Houthi-angrebene og en opfordring til medlemsstaterne om at "gøre en øjeblikkelig og samordnet
indsats for at imødegå disse angreb, herunder ved at oprette en flådeoperation under den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitik i tæt samarbejde med regionale aktører og internationale partnere."
US Federal Maritime Commission (FMC) har krævet, at rederierne giver 30 dages varsel, før de
implementerer nye tillæg. Rederierne har dog mulighed for at bede om en særlig tilladelse på grund af
"force majeure". Derudover har FMC annonceret en offentlig høring
14
, der skal finde sted den 7.
9
Red Sea area (imo.org)
Etpu (imo.org)
11
ECSA and ETF express deep concerns over recent attacks on commercial vessels in the Red Sea and the Gulf of Aden | ECSA
12
A Joint Statement from the Governments of the United States, Australia, Bahrain, Belgium, Canada, Denmark, Germany, Italy, Japan,
Netherlands, New Zealand, Republic of Korea, Singapore, and the United Kingdom | The White House
13
Texts adopted - Humanitarian situation in Gaza, the need to reach a ceasefire and the risks of regional escalation - Thursday, 18 January
2024 (europa.eu)
14
FMC Announces Hearing on Shipping Conditions in the Red Sea - Federal Maritime Commission
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Henvendelse af 31/1-24 vedrørende konsekvenser for transport- og spedition i forbindelse med konflikten i Det Røde Hav, fra Danske Speditører
2818415_0004.png
februar for interessenter i forsyningskæden for at diskutere, hvordan skibsfartsforholdene i Det Røde
Hav, såsom uretfærdige og ublu tillæg, påvirker dem.
FIATA har i en erklæring
15
, ledsaget af et ”position paper”
16
, opfordret rederierne til at udvise
tilbageholdenhed med at opkræve tillæg og til at kommunikere sådanne yderligere tillæg på en
transparent måde og desuden opfordret regeringer og alle interessenter i forsyningskæden til at
styrke samarbejdet og dialogen på globalt plan for at lette en koordineret tilgang til at finde og
implementere løsninger.
Danske Speditører
Danske Speditører anerkender den ekstraordinære situation, som rederierne befinder sig i, og mener,
at der bør gøres alt for at garantere sikkerheden for søfarende, skibe og deres last. Speditører er
fortsat vigtige for at organisere transportlogistik i hele forsyningskæden og for at identificere de mest
effektive og bæredygtige løsninger. Det har de aktuelle udfordringer ikke ændret ved.
Via vores europæiske søsterorganisation har vi gentaget FIATA's bekymringer ved at opfordre
rederierne til at udvise forsigtighed ved opkrævningen af tillæg og fragtratestigninger og til at sikre, at
tillæggene kun dækker de ekstra omkostninger, der er forbundet med den ekstraordinære situation,
og at de anvendes på de berørte fragtruter.
Næste skridt
Den nuværende situation forventes at vare ved på grund af den igangværende konflikt i Gaza med
risiko for, at spændingerne spredes i hele regionen. Den militære tilstedeværelse i Rødehavsregionen,
omfatter snart også dansk flåde- og stabsdeltagelse
17
. Det danske militært bidrag indsættes i den
amerikansk-ledede Operation Prosperity Guardian (OPG) i rammen af den internationale maritime
koalition, Combined Maritime Forces (CMF), i og omkring Det Røde Hav med mulighed for indsættelse
i den muligt kommende EU-ledede sømilitære mission i området med samme mandat. Sagt med andre
ord betyder det konkret udsendelse af en fregat og op til ca. 175 personer, herunder forventede
delbidrag i form af en maritim helikopter, tolkekapacitet, et maritimt støtteelement mm.
Fregatbidraget forventes udsendt i ca. to måneder fra primo 2024.
Alligevel, og i hvert fald frem til den internationale flådekapacitet er opbygget i regionen, forventes
skibe fortsat at blive omdirigeret via Kap Det Gode Håb.
Danske Speditører vil løbende vurdere operationelle og finansielle spørgsmål i europæiske havne og
drøfte mulige foranstaltninger med både regeringen og EU-kommissionen. Et prioriteret mål i denne
overvågning er tværgående transporter og rederiernes ansvarlighed og transparens i forbindelse med
opkrævningen af ekstraordinære tillæg og gebyrer.
15
16
FIATA calls for global monitoring and coordination to facilitate maritime transport as Red Sea tensions intensify
FIATA Position Paper Suez Canal - Call to Action (prismic.io)
17
B 103 - 2023-24 (oversigt): Forslag til folketingsbeslutning om danske militære bidrag til styrkelse af den maritime sikkerhed i og omkring
Det Røde Hav. / Folketinget (ft.dk)
og
B 104 - 2023-24 (oversigt): Forslag til folketingsbeslutning om dansk militært bidrag til den
amerikanskledede indsats for at begrænse trusler mod den maritime sikkerhed i og omkring Det Røde Hav. / Folketinget (ft.dk)