BRIEFING
Krisen i Det Røde Hav
og konsekvenserne for spedition og godsfragt
31. januar 2024
Siden slutningen af 2023 har flere angreb anført af Houthi-oprørere fundet sted i Det Røde Hav,
hvilket har fået en række rederier til at suspendere handelsruter gennem Suezkanalen og i stedet
planlægge ruter om Kap Det Gode Håb. Omlægningen har medført længere transittider og forårsaget
driftsforstyrrelser hos virksomheder i Europa. Samtidig har indførelsen af en række tillæg og stigende
fragtrater øget omkostningerne ved international søfragt betydeligt.
I denne briefing gennemgås krisens operationelle og finansielle konsekvenser, reaktioner fra
forskellige interessenter samt overvejelser om mulige initiativer til at forsøge at begrænse krisens
uønskede konsekvenser.
På Danske Speditørers website, www.dasp.dk, er det muligt at læse vejledninger
1
om blandt andet
force majeure og speditørens ansvar ved forsinkelser.
Baggrund
Siden november 2023 har flere skibe nær Bab al-Mandab-strædet (som forbinder Adenbugten med
Det Røde Hav) været mål for angreb fra Houthi-oprørere i Yemen. Den internationale militære
tilstedeværelse i regionen, navnlig via den amerikansk ledede militære "Operation Prosperity
Guardian", øges betydeligt i de kommende uger. Angrebene udgør fortsat en stor risiko for
sikkerheden for skibe, besætninger og den last, der passerer gennem regionen.
Ifølge MDS Transmodal
2
har omdirigeringen af skibsfart og containere alene i perioden 18. december
til 7. januar ført til en reduceret godsfragtkapacitet på næsten 2 millioner TEU. Shippinganalysefirmaet
Drewry påpeger, at i de første to uger af 2024 faldt Suez-transitter med 64 % sammenlignet med
samme periode sidste år, idet der er noteret et fald fra 138 transitter til 50
3
. I samme periode steg
”Cape transits” med 168 % fra 77 til 206. Shippinganalysefirmaet anslår, at op til 820 skibe, der
omfatter en kapacitet på 10 millioner TEU, ud af en global kapacitet total på 28 millioner TEU,
potentielt er blevet påvirket af virkningen af angreb og omdirigeringen væk fra Det Røde Hav.
Operationelle vanskeligheder
Det Røde Hav og Suezkanalen er en vigtig handelsrute, der forbinder Europa og Asien. Ruten benyttes
sædvanligvis af 15 % af den internationale skibsfart, og af den rute fragtes 8 % af den globale
kornhandel, 12 % af den søbårne olie og 8 % af verdens handel med flydende naturgas.
1
2
Situationen i Det Røde Hav – Danske Speditører (dasp.dk)
Kilde:
Red Sea attacks prompt 2m teu drop in Suez boxship traffic :: Lloyd's List (lloydslist.com)
3
Kilde:
Drewry - Weekly Feature Articles - Red Sea crisis diverts attention back to shipping