Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2817489_0001.png
Øget kapacitet på
Motorring 3
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0002.png
TITEL
Øget kapacitet på Motorring 3
Resumé af miljø­
konsekvensvurderingen
DATO
September 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-058-4
ISBN
(digital version)
978-87-7595-054-6
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
Den politiske aftale
På den baggrund har Vejdirektoratet
gennemført en miljøkonsekvensvur­
dering af et forslag om kapacitets­
udvidelse, som tager udgangspunkt
i det forslag, der blev udarbejdet i
foråret 2021. Samtidig er mulighe­
derne for støjreduktion også under­
søgt. Det er resultatet af undersø­
gelsen, der præsenteres her.
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig
om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter statens inve-
steringer og initiativer på transportområdet for perioden
2022–2035. Det fremgår af aftalen, at kapaciteten på
Motorring 3 skal øges.
Når undersøgelsen er afsluttet
med en høring, vil Vejdirektoratet
udarbejde en indstilling til trans­
portministeren, som kan danne
grundlag for beslutning om projek­
tets videre forløb.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0003.png
DeN PolitiSke aftale
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0004.png
Øget kapacitet
på Motorring 3
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen
om øget kapacitet på Motorring 3, hvor der etableres et ekstra
kørespor ved blandt andet at inddrage det eksisterende nød-
spor til kørsel.
i denne folder kan du læse om resultatet af undersøgelsen og forslaget om øget
kapacitet på Motorring 3.
www.vd.dk/motorring­3
kan du læse mere om projektet og
MkV­undersøgelsen.
Her findes detaljerede kort med bl.a. støjudbredelsen fra motorvejen, de under­
søgte miljøforhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at sende dine bemærkninger og
kommentarer til undersøgelsen i høringsperioden.
Hvad er en
miljøkonsekvensvurdering?
En miljøkonsekvensvurdering skal tilvejebringe
tilstrækkelig viden til, at politikere og borgere
kan vurdere projektets virkninger på miljøet.
Undersøgelsen skal desuden sikre, at vejprojek-
tet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne,
og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0005.png
Motorvejen i dag
Motorring 3 er en bynær motorvej, der samtidig er den centrale
ringforbindelse omkring København og er en af Danmarks mest
befærdede motorveje.
Motorvejsstrækningen er ca. 17 km lang, og der kører over 145.000 biler i døgnet.
Den nordlige del af Motorring 3 blev i perioden 2005–2011 udbygget til 6 spor, men
trafikanterne oplever igen omfattende trængselsproblemer i myldretiden.
Der er i dag en hastighedsgrænse på 110 km/t på Motorring 3 bortset fra en kort
strækning i den nordlige ende, hvor hastighedsbegrænsningen er 90 km/t.
Den undersøgte strækning starter ved lyngby omfartsvej i nord til sammenfletningen
med køge Bugt Motorvejen i syd. Herudover er der i projektet justering af frakørsels­
rampen i nordgående retning ved Jægersborgvej.
Motorring 3 er central i forhold til trafikafviklingen i og omkring københavn. i dag
har størstedelen af strækningen 3 spor i hver retning samt et nødspor. i det foreslå­
ede projekt vil størstedelen af strækningen i nordgående retning i fremtiden have
4 spor i hver retning og ikke noget nødspor.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0006.png
Kapacitetsudvidelse
af motorvejen
Motorvejen udbygges med et ekstra spor primært ved at ind-
drage nødsporet. Køresporene bliver smallere og hastigheden
nedsættes til 90 km/t.
for at øge kapaciteten på Motorring 3 vil nødsporet på en stor del af stræknin­
gen blive inddraget og ombygget til et kørespor. På enkelte kortere delstræknin­
ger gennem motorvejskryds vil der fortsat kun være 3 spor i hver retning. På den
sydligste del af strækningen er der plads til at etablere et nyt ekstra kørespor.
Motorring 3 er en bynær motorvej med tæt beliggende fra­ og tilkørselsramper.
Motorvejen er i dag indrettet med tre spor og et nødspor i hver retning, som
vist på ovenstående figur. for at få plads til det ekstra kørespor i fremtiden
uden at skulle udvide vejen i bredden bliver vognbanerne smallere og samtidig
reduceres bredden af eksisterende kørespor.
På den sydligste del af motorvejsstrækningen mellem Holbækmotorvejen og
køge Bugt Motorvejen/amagermotorvejen er der plads til at udvide vejarealet,
så der både kan etableres et ekstra spor samt nødspor. Der vil på denne stræk­
ning skulle etableres ekstra belægning i begge sider af midterrabatten og ny
belægning for nye nødspor. Stiunderføringen af kilestien­Brøndbystien under
Motorring 3 udvides mod øst for at få plads til det ekstra spor på motorvejen hen
over stien. Herudover uddybes de to eksisterende regnvandsbassiner.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0007.png
foreslåede principper for motorvejsstrækningen med øget kapacitet lige syd for Holbækmotorvejen
flere steder på strækningen foretages mindre justeringer ved rampe til­ og
frakørslerne for at tilpasse motorvejens ekstra kørespor. Herudover foreslås
frakørselsrampen til Jægersborgvej i nordgående retning udvidet til to spor på
en stor del af rampen, så der er plads til flere trafikanter op mod rampekryd­
set, som vist på figuren herunder. Udvidelsen indebærer, at der etableres en
mindre støttevæg for at begrænse indgrebet i skråningen.
ekstra plads til trafikken på rampen ved Jægersborgvej
På langt det meste af strækningen har det nuværende nødspor en tilstrækkelig
bæreevne til permanent trafik. Nogle steder vil det dog være nødvendigt at
forstærke nødsporet.
Der er foreslået placeret mindre nødpladser flere steder på strækningen, hvor
der er fundet plads til det.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0008.png
kaPacitetSUDViDelSe af MotoRVeJeN
Trafikledelse, vejvisning og afmærkning
kapacitetsudvidelsen betyder også, at trafikledelse, vejvisning og afmærknin­
gerne på vejen også skal tilpasses de nye forhold, og blandt andet på grund
af de trange geometriske forhold og dermed trafiksikkerheden, nedsættes
hastigheden til 90 km/t.
Trafikledelse
for at sikre bedst mulig trafiksikkerhed og fremkommelighed bliver trafikledel­
sessystemet opgraderet, så regulering af hastighed og styring og brugen af de
forskellige kørespor kan anvises klart og entydigt.
90
90
90
90
Der vil derfor blive opstillet flere portaler til trafikledelse. Der vil blive opsat en
tavle over hver vognbane, der kan vise hastigheden eller angive om en vogn­
bane er spærret.
Vejvisning
Vejvisningen vil ligeledes blive ændret som følge af kapacitetsudvidelsen. Her
vil der være fokus på, at det bliver enkelt og entydigt at navigere efter vejvisnin­
gen på motorvejen. Vejvisningen skal undersøtte trafikanterne, således de ikke
kommer i tvivl om placering på motorvejen. Dette er ekstra vigtigt, når trafikan­
terne i fremtiden har et ekstra kørespor at forholde sig til. Derfor har nogle af de
eksisterende portaler behov for at få forstærket fundamentet på grund af større
tavleoverflader.
eksisterende vejvisning
Ny vejvisning
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0009.png
kaPacitetSUDViDelSe af MotoRVeJeN
Afmærkning på vejen
Parallelsporsafmærkning
På en stor del af strækningen foreslås motorvejen afstribet så ydersporene er
parallelspor. Når køresporet er afmærket med parallelsporsafmærkning, kan sporet
blandt andet anvendes til at opnå en opdeling mellem regional og lokal trafik på
motorvejen. flere steder starter køresporet ved en tilkørselsrampe og slutter ved
næste frakørselsrampe. Samtidig betyder afmærkningen at unødvendige vognba­
neskift for tung trafik til dette spor undgås. Dette vil reducere behovet for vognba­
neskift og dermed øge fremkommeligheden og reducere risikoen for uheld.
forslag om afstribning på motorvejen så det nye kørespor bliver et parallelspor
Tilslutningsanlæg samt krydsende
veje og stier
Der er i dag syv tilslutningsanlæg samt fem motor­
vejskryds på strækningen. Det er vurderet, at der for
nuværende, ikke er behov for at foretage justeringer i
rampekryds som følge af kapacitetsudvidelsen.
alle krydsende veje og stier bevares, og der etableres
ikke nye tilslutningsanlæg i forbindelse med kapaci­
tetsforøgelsen. Der er en enkelt stitunnel (kilestien­
Brøndbystien under Motorring 3 i Brøndby kommune
og Hvidovre kommune), der skal forlænges for at
få plads til nødsporet på motorvejen hen over stien.
Dette indebærer også en lille justering af stiens for­
løb, som skal ligge lidt lavere i terrænet end den gør i
dag på det sidste stykke hen mod stitunnelen.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0010.png
kaPacitetSUDViDelSe af MotoRVeJeN
Vand fra motorvejen
i den nordlige del at projektet sker der kun mindre
ændringer i de arealer, der er belagt med asfalt, så
det eksisterende afvandingssystem kan håndtere
afvandingen som i dag.
i den sydlige del af projektet, hvor motorvejen etab­
leres med nye nødspor, kommer der mere asfalteret
areal og derfor en øget mængde af vejvand, som
skal afledes.
Der vil blive etableret kantopsamling af vejvandet
på denne del af motorvejsstrækningen, anlagt et nyt
grøftebassin samt uddybet to eksisterende regn­
vandsbassiner. i regnvandsbassinerne opsamles
eventuelle skadelige stoffer, før vandet udledes.
Ved etablering af kantopsamling vil der ske en re­
duktion af den nedsivning af vejvand, der sker langs
vejen i dag.
På figuren ses hvor de to eksisterende
regnvandsbassiner der skal uddybes
samt det nye grøftebassin er placeret.
De med blåt indrammede områder an­
giver hvor der kommer mere asfalt areal
end der er i dag
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0011.png
Anlæg af motorvejen
Af hensyn til trafikanter, naboer og tilstødende byområder, skal
anlægsarbejderne minimere gener i forbindelse med projektet.
Mens anlægsarbejderne står på, vil trafikken på den eksisterende motorvej så
vidt muligt blive opretholdt med samme antal kørespor på hverdage, som der er i
dag. fremkommeligheden, især i myldretiderne, vil således ikke forringes. en stor
del af anlægsarbejderne udføres derfor om natten eller i weekender.
Det forventes, at strækningen vil kunne inddeles i mindre deletaper, der kan
udføres over en samlet anlægsperiode på ca. tre år. Der vil ikke foregå noget
på hele strækningen på samme tid, og det forventes at deletaperne kan åbnes
med øget kapacitet løbende i perioden. forud for anlægsperioden skal projektet
detailprojekteres, og der skal gennemføres ekspropriationer af arbejdsarealer
samt udbud af anlægsprojektet. i forbindelse med detailprojekteringen lægges
en nærmere plan for gennemførelse af anlægsarbejdet, som tager hensyn til
trafikafviklingen i anlægsperioden.
en mulig udførelsestakt af anlægsarbej­
derne er, at de første anlægsarbejder
omfatter udbygningen af trafikledelsessy­
stemet med tilhørende vejvisningsprojekt.
Herefter kan de videre anlægsarbejder
gå i gang. til sidst udlægges nyt slidlag
inkl. udbedring af langsgående revner og
etablering af ny afmærkning.
Der er foretaget en overordnet vurdering
af, hvorledes anlægsarbejdet kan gen­
nemføres for at begrænse de trafikale
gener undervejs. Herefter vil principperne
for en typisk anlægstakt blive beskrevet.
Den endelige anlægstidsplan fastlægges i
detailprojekteringen. Hastigheden på den
del af strækningen, hvor der er anlægsar­
bejde, planlægges reduceret til 80 km/t.
På den sydligste strækning mellem
Holbækmotorvejen og køge Bugt
Motorvejen/amagermotorvejen, hvor
der etableres både ekstra kørespor samt
nødspor kan anlægsarbejderne udføres
ved at køresporene indsnævres, og trafik­
ken først rykkes tættere på midterrabat­
ten. Herefter flyttes trafikken ud til siden
for at etablere ny midterrabat. figuren
viser trafikafviklingen, når der arbejdes i
hhv. ydersiderne og i midterrabatten.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0012.png
aNlæG af MotoRVeJeN
takten for en mulig trafikafvikling for
vejarbejder i siderne og udlægning af ny
asfalt er vist her på siden. Dette princip
kan anvendes på den nordlige del af
Motorring 3, hvor vejen udvides ved at
inddrage nødsporet som ekstra spor.
i princippet fra Holbækmotorvejen og
mod nord. figuren viser trafikafviklingen
om natten, når der arbejdes i nødsporet
og om dagen, når der ikke foregår noget
vejarbejde.
På den sydligste strækning mellem
Holbækmotorvejen og køge Bugt
Motorvejen/amagermotorvejen er der
en stitunnel (kilestien – Brøndbystien)
under Motorring 3, som skal forlænges
for at få plads til det ekstra spor på mo­
torvejen. Når stitunnelen skal forlænges,
vil den være midlertidigt lukket i en peri­
ode på 4-6 uger. Gående og cyklister vil
blive omdirigeret i denne periode, hvis
de skal krydse motorvejen. omkørslen
er på 3,7 km da nærmeste overgang er
stitunnelen ved Brøndby Stadion.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0013.png
aNlæG af MotoRVeJeN
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0014.png
Trafikken i dag
Motorring 3 er et bindeled mellem mange befærtede indfalds- og motorveje til
København, og der opleves idag store trængselsproblemer i myldretiden.
På store dele af Motorring 3 er der i dag trængsels­
problemer og massive kødannelser i myldretidspe­
rioderne, samt omfattende kødannelse ved trafik­
ulykker og andre hændelser. Med den forventede
trafikvækst, vil Motorring 3 i stadigt stigende grad
fremstå som en trafikal flaskehals med stor trængsel
i både nordlig og sydlig retning. trafikberegninger
viser, at trafikken i 2035 vil stige med 20-25 % i for­
hold til 2022, også hvis Motorring 3 ikke udbygges.
Motorring 3 udgør bindeleddet imellem
amagermotorvejen i syd og Helsingørmotorvejen
i nord. Der er desuden tilslutninger til køge
Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen,
frederikssundmotorvejen og Hillerødmotorvejen,
som alle er markante indfaldsveje til hovedstadsom­
rådet. God trafikafvikling på Motorring 3 er en afgø­
rende forudsætning for den samlede trafikafvikling
på motorvejsnettet i hovedstadsområdet.
Der kører i dag ca. 108.000 køretøjer i døgnet på
hverdage nord for køge Bugt Motorvejen i den
sydlige ende af Motorring 3, og ca. 63.000 køretø­
jer pr. hverdagsdøgn syd for Helsingørmotorvejen
i den nordlige ende af Motorring 3. Nord for
frederikssundmotorvejen cirka midtvejs på stræk­
ningen er trafikken størst, med ca. 145.000 køretøjer.
Der er i dag en hastighedsgrænse på 110 km/t på
Motorring 3 bortset fra en kort strækning i den nordli­
ge ende, hvor hastighedsbegrænsningen er 90 km/t.
i takt med at trafikken stiger, vokser varigheden af
myldretiderne, da trafikanterne begynder at køre
enten før eller efter den normale myldretid for at
undgå den værste trængsel. Myldretiderne har i dag
en varighed på 3-4 timer, som øges i takt med den
årlige trafikvækst. i både nord­ og sydgående ret­
ning er der en markant stigning i rejsetiden omkring
myldretiden, hvor turen i nordlig retning tager op til
ca. 26 minutter, mod 12 minutter uden for myldreti­
den. i sydlig retning tager turen op til ca. 34 minutter
i myldretiden, og 12 minutter uden for myldretiden.
Jyllingevej
Roskilde
vej
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0015.png
tRafikkeN i DaG
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0016.png
Trafikken i fremtiden
Forøgelse af kapaciteten på Motorring 3 vil medføre, at der kan afvikles mere trafik,
og kapacitetsproblemerne i myldretiden vil derfor blive reduceret.
kapaciteten på Motorring 3 er opbrugt i myld­
retiderne. trafikken på motorvejen forventes at
fortsætte med at stige i de kommende år. Uden
kapacitetsforøgelse af Motorring 3 vil trafikken på
parallelvejene stige i disse tidsperioder i fremti­
den. De allerede eksisterende fremkommeligheds­
problemer med kødannelse på Motorring 3 samt
sivetrafik på alternative ruter forventes at stige
fremover i takt med stigning i trafikken.
Med kapacitetsforøgelsen kommer trafikken til at
flyde bedre i myldretiden, idet der kan afvikles
mere trafik, men da hastigheden også nedsættes
til 90 km/t vil der være flere trafikanter end i dag,
der vælger andre veje udenfor myldretiden. Det
samlede antal af personbilture som følge af pro­
jektet forbliver stort set uændret.
i 2035 forventes der at ville køre op mod 176.000
køretøjer på motorvejen i døgnet på hverdage.
kapacitetsudvidelsen af Motorring 3 betyder, at
omkringliggende veje bliver aflastet i myldretiden
i mindre grad, fordi der er plads til mere trafik på
motorvejen. Udenfor myldretiderne vil trafikken
dog falde pga. hastighedsreduktionen til 90 km/t.
Hastighedsreduktionen giver længere rejsetider
på Motorring 3. Nogle trafikanter vil derfor fravæl­
ge Motorring 3 og skifte til en anden rute, som er
hurtigere og/eller kortere. På de mindre lokalveje vil
trafikken forblive uændret. Samlet set vil trafikken
på Motorring 3 forblive stort set uændret i forhold til
fremtidsscenarie uden udbygning.
Hastighedsnedsættelser på bynære motorvejsstræk­
ninger eller trafiktunge kommuneveje kan påvirke
trafikken på Motorring 3 og omvendt. Der anvendes
trafikprognoser udarbejdet via trafikmodeller for at
vurdere fremtidige trafikvækst. Modellen beregner
trafikken i hovedstadsområdet for en gennemsnitlig
hverdag opdelt på transportmidler og efter turformål.
Prognoserne beregnes med trafikmodellen ud fra
generelle vækstforudsætninger, der er baseret på en
række grundlæggende forudsætninger om økono­
misk vækst, befolknings­ og arbejdspladsudvikling og
adfærd. Prognoserne og dermed trafikberegningerne
er derfor behæftet med væsentlig usikkerhed.
Øget kapacitet
Jyllingevej
Roskildev
ej
Den øgede kapacitet på Motorring 3 med et eks­
tra gennemgående spor i hver retning vil medføre
en betydelig forbedring af fremkommeligheden på
Motorring 3 som helhed. Samtidig vil der også ske en
stor trafikvækst i myldretiderne. Den største vækst
opstår umiddelbart efter kapacitetsforøgelsen, hvilket
skyldes, at der i dag er flere trafikanter, som ønsker at
køre på Motorring 3, end der er plads til. Herefter vil
der fortsat være en årlig trafikvækst, ligesom på det
øvrige motorvejsnet omkring københavn. De trafikale
gener for trafikken på Motorring 3 vil derfor vokse
år for år, men vil være væsentligt mindre, end hvis
projektet ikke gennemføres.
På sigt forventes der fortsat at være nedsat frem­
kommelighed visse steder. figuren viser de steder,
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0017.png
tRafikkeN i fReMtiDeN
19
O4
16
17
O3
O4
21
21
E 20
E 20
E 47
Der vil fortsat være nedsat fremkommelighed nogle steder på strækningen efter projektets
gennemførelse. fremkommeligheden vil dog være bedre på de viste strækninger, end den
fremkommelighed der opleves i dag
hvor der forventes nedsat fremkommelighed efter
projektets gennemførelse.
På grund af den lavere tilladte hastighed, vil kapa­
citetsforøgelsen af motorvejen medføre ændrede
rejsehastigheder ikke bare i myldretidsperioderne,
hvor rejsetiden forkortes de fleste steder, men også
uden for myldretiden, hvor rejsetiden vil forøges.
Varigheden af myldretiderne forventes generelt at
blive lidt kortere i fremtidsscenarierne end i basissi­
tuationen. Der kan afvikles væsentligt mere trafik i
spidstimerne, og trafikanterne er derfor ikke nødt til
at køre lidt tidligere eller lidt senere end de normale
myldretider.
Risikoen for personskadeulykker øges ved bortfald
af nødspor, ved flere og smallere spor samt smallere
kantbane. Den foreslåede kapacitetsudvidelse på
Motorring 3 samt hastighedsnedsættelse til 90 km/t
forventes at medføre ca. 2 ekstra personskadeulyk­
ker per år på strækningen. Beregningerne bygger på
politiregistrerede ulykker i 5­årsperioden 2015-2019.
at indføre en lavere hastighedsgrænse kompen­
serer derfor i nogen grad for denne forringelse af
trafiksikkerheden. Herudover foretages en udbyg­
ning af trafikledelsessystemet og en forbedring
af afmærkningen på strækningen. På nuværende
tidspunkt er der ikke erfaringsgrundlag til at kvantifi­
cere effekten af disse tiltag på antallet af uheld, men
dette vurderes yderligere at bidrage til forbedring af
trafiksikkerheden.
antallet af materielskadeulykker er ofte stort ved
store trafikmængder. Dette gælder især for de min­
dre materielskader. en udbygning medfører mindre
kø, og da en stor del af ulykkerne på motorvejen er
materielskadeulykker i myldretiderne, så forventes
der et fald i denne type ulykker.
Trafiksikkerhed
Det er forbundet med stor usikkerhed at estimere
projektets kvantitative effekt på trafiksikkerheden.
Sammenhæng mellem vejens udformning, trafik­
mængder og hastigheder i det fremtidige scenario
er meget kompleks. Man kan dog regne på nogle af
parametrene og give en kvalitativ vurdering af, hvilke
ændringer der har en positiv effekt på trafiksikker­
heden og hvilke ændringer der har en negativ effekt.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0018.png
Støj
Der i dag mange tusinde støjbelastede boliger omkring Motorring 3 og mange af de
nærmeste boliger er stærkt støjbelastede dvs. med støjniveauer over 68 dB - også
på strækninger hvor der allerede er opsat støjafskærmning.
Som en del af undersøgelsen er de eksisterende støjforhold belyst. Støjbelastningen fra Motorring 3 er be­
regnet, og det er undersøgt hvilke støjmæssige konsekvenser der vurderes at være som følge af den øgede
kapacitet på motorvejen.
trafikken på Motorring 3 vil ikke stige som følge
af, at motorvejen udbygges, men trafikken stiger
som følge af den generelle forventning til stigning i
trafikken i de kommende år. Samtidig forudsætter
projektet, at hastigheden nedsættes af trafiksikker­
hedsmæssige årsager. Samlet set vurderes støjpå­
virkningen ikke at øges.
På kortet kan du se støjbelastede boliger i 2035,
kort fra Miljøkonsekvensvurdering af øget kapacitet
på Motorring 3.
Fre
d
erik
ssu
ndm
oto
rve
jen
H
ille
dm
ot
or
ve
je
n
He
lsi
n
e
je
ve
t
r
oto
r
m
ør
n
ng
www.vd.dk/motorring­3
kan du læse mere om
støjberegninger og de støjmæssige konsekvenser. Her
findes også et digitalt kort, hvor du kan zoome ind på
din ejendom og få information om støjforholdene.
i tabellen herunder er der opgjort antal støjbela­
stede boliger i forskellige beregningssituationer.
indenfor det undersøgte område langs Motorring 3
er antallet af støjbelastede boliger opgjort til i alt ca.
29.000, og heraf er der ca. 3600 stærkt støjbelaste­
de boliger med støjniveauer l
den
over 68 dB.
Holbækmotorvejen
ugt
Køge B
Motorve
jen
Beregning af antal støjbelastede boliger, beregnet med støjniveau på facade(L
den
i dB)
Beregningssituation
Referencesituation (uændret vej i 2025)
Med projektets gennemførelse i 2025,
hastighedsgrænse 90 km/t
Med projektets gennemførelse i 2035,
hastighedsgrænse 90 km/t
Med projektets gennemførelse i 2035,
hastighedsgrænse, 90 km/t, atk*
Med projektets gennemførelse i 2035,
hastighedsgrænse, 80 km/t, atk*
58-63 dB
16810
15332
16446
15230
14225
63-68 dB
8616
7705
8478
7288
6121
68-73 dB
2892
2686
2943
2746
2576
>73 dB
689
628
710
651
590
>58dB
29007
26351
28577
25915
23512
Støjbelastningstal
5708
5189
5700
5158
4680
*atk står for automatisk trafikkontrol. Som en del af infrastrukturplan 2035 er aftalt et forsøg med støj­stærekasser på Motorring 3. Denne beregningssituation vurderer
effekten af et sådant forsøg.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0019.png
StØJ
Muligheder for reduktion af støj
Projektet vil i sig selv ikke medføre øget støjpåvirkning af vejens naboer, men der
er undersøgt en række mulige støjreducerende tilvalg, som kan forbedre støjfor­
holdene i forhold til idag.
Tilvalg - Støjskærm nord og syd for Park Allé øst for Motorring 3
Der er foretaget en vurdering af miljøkonsekvenserne ved etablering af en 9 m
støjskærm øst for motorvejen fra stiunderføring syd for Park allé til Roskildevej
er undersøgt.
Skærmens virkning er størst
i området lige bag skærmen,
og virkningen aftager med
øget afstand. Ved etablering
af en 9 m høj støjskærm, vil
672 boliger kunne opnå en
hørbar reduktion på 3-6 dB
og 488 boliger en markant
reduktion på over 6 dB
Tilvalg - Støjreduktion Jægerhaven
Det er vurderet at etablering af støjskærme langs ramperne ved Jægersborgvej
ikke kan give tilfredsstillende effekt. for at forbedre såvel det indendørs og
udendørs lydmiljø ved boligforeningen e/f Jægerhaven foreslås derfor i stedet
en tilskudsordning til støjreducerende tiltag. Det foreslås at tilbyde tilskud til fa­
cadeisolering samt til etablering af lokale støjskærme til afskærmning af dele af
boligområdets primære udendørs opholdsarealer. Der vil i så fald skulle udarbej­
des et særskilt administrationsgrundlag for tilskudsordningen, der nærmere skal
fastlægge procedure for tildeling og størrelse af tilskud til henholdsvis lejligheder
og boligforening.
Tilvalg - Forbedret lydisolering af boliger (facadeisolering)
i situationer, hvor etablering af støjskærme ikke vil have tilstrækkelig virkning
eller vil have uforholdsmæssigt store økonomiske omkostninger, kan støjisole­
ring af boliger være et alternativ. i de tilfælde, hvor vejstøjen ved en boligfacade
overstiger 63 dB som følge af det nye vejanlæg, foreslås at tilbyde boligejere
tilskud til støjisolering efter Vejdirektoratets retningslinjer. Støjisolering af boliger
omfatter typisk forbedring eller udskiftning af vinduer med henblik på at dæmpe
det indendørs støjniveau, der hidrører fra det nye vejanlæg.
lydisolering omfatter typisk udskiftning af vinduer og forbedring af facaden for
at reducere det indendørs støjniveau.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0020.png
StØJ
Undersøgelser om generel
støjreduktion
i forbindelse med miljøkonsekvensvurdering for øget
kapacitet på Motorring 3 er der ligeledes udført sup­
plerende støjberegninger og vurdering af effekten
af en mere omfattende støjafskærmning. formålet
har været at belyse mulighederne for generelt at
forbedre støjforholdene langs Motorring 3 ved, på
et overordnet niveau, at skitsere forskellige typer af
støjreducerende løsninger samt omkostningerne til
støjreducerende foranstaltninger i forhold til den op­
nåede støjreduktion ved vejens naboer. Der er udført
beregning og vurdering af en række forskellige typer
af støjskærme og højder i et udvalgt delområde om­
kring motorvejen.
Det skal understreges, at der ikke er gennemført
tekniske eller miljømæssige vurderinger af tiltagene
der gør, at der kan træffes en endelig beslutning om
tiltagene. før dette kan ske, skal der gennemføres
yderligere tekniske og miljømæssige analyser.
Resultatet af disse undersøgelser fremgår af notatet
”Undersøgelser af muligheder for støjreducerende
foranstaltninger”.
Følgende støjreducerende tiltag er undersøgt:
• Hastighedsreduktion til 90 km/t inkl. automatisk
trafikkontrol
• Hastighedsreduktion til 80 km/t inkl. automatisk
trafikkontrol
• etablering af støjdæmpende drænasfalt
• 8 m høje støjskærme langs motorvejens yderrabat
• 4 m høje støjskærme i motorvejens midterrabat
• 9 m høje støjskærme med 5 m udkragning ind over
motorvejen, langs motorvejen yderrabat
• 9 m høje støjskærme med 5 m udkragning placeret
langs motorvejens yder­ og midterrabat
• let overdækning af motorvejen
De ovenstående tiltag er undersøgt på et overord­
net niveau med hensyn til støjreducerende effekter,
anlægsøkonomi og koncept for udformning. Der vil
skulle gennemføres yderligere undersøgelser, før der
kan tages beslutning om at implementere løsninger­
ne langs Motorring 3.
De fleste af løsningsforslagene er meget dyre løs­
ninger, og er samtidig anlægsteknisk komplicerede.
Dette betyder at såfremt de skal implementeres, bør
dette ske samtidig med dette forslag om øget kapa­
citet, idet senere etablering vil indebære væsentlige
gener for trafikanter og naboer langs motorvejen.
Det vil ikke være muligt at opretholde trafikken i 4
spor såfremt tiltagene skulle blive iværksat efter
at den øgede kapacitet med ekstra kørespor er
etableret.
www.vd.dk/motorring­3
kan du læse mere om
undersøgelserne om mulighederne for støjreduktion.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0021.png
StØJ
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Miljø
Øget kapacitet på Motorring 3 vil kun påvirke miljøet i begrænset omfang, da der i
forvejen er en motorvej i dag.
forslaget om kapacitetsforøgelse på Motorring 3 vil
medføre forskellige påvirkninger af miljøet, dog vil
de overordnet set være begrænsede. Dette skyldes
at der i forvejen er en motorvej, som påvirker om­
givelserne, og som udgør en eksisterende barriere.
Væsentlige påvirkninger såsom påvirkning af fugle
og padder afværges ved at tilpasse tidsplanen, så
der ikke er ynglende fugle eller padder, når anlægs­
arbejdet igangsættes.
vandhuller, skal uddybes. Der inddrages ikke som
følge af udvidelsen af Motorring 3 beskyttet natur,
men to af vejens eksisterende regnvandsbassiner,
som er kortlagt som beskyttede søer, skal oprenses
og uddybes. uddybes. i den forbindelse vil alle plan­
ter i regnvandsbassinerne blive fjernet, og dermed
vil dyrelivet også forsvinde. Når anlægsarbejderne
med regnvandsbassinerne er afsluttet, vil planter og
dyreliv langsomt genindfinde sig igen.
området er vurderet ikke egnet for bilag iV­arter.
Der er registreret forekomst af øvrige fredede pad­
der i form af lille vandsalamander og skrubtudse.
Uddybning og oprensning bør derfor ske uden for
paddernes aktive periode (marts­oktober) eller ske
med brug af paddehegn, som er opsat inden denne
periode og som forhindrer vandring af padder til
områderne. Vandhullerne kan således ikke benyttes
til yngel i ét år.
Mennesker og samfund
kapacitetsforøgelsen medfører bedre fremkomme­
lighed til gavn for mennesker og samfund. Der vil ge­
nerelt ikke ske store arealinddragelser til vejprojektet
og ingen permanente arealinddragelser, da der
overvejende inddrages smalle arbejdsarealer langs
med den eksisterende vej.
langs Motorring 3 er der flere beskyttede for­
tidsminder (gravhøje, fæstningsanlæg samt selve
Vestvolden). Vestvolden er desuden fredet, men
påvirkes ikke direkte. Der sker arbejder med to
regnvandsbassiner og etableres et nyt grøftebassin
indenfor beskyttelseszonen.
indenfor beskyttelseslinjerne bliver der opsat større
skilte på eksisterende portaler, der bliver opsat nye
skilte samt fjernet eksisterende skilte.
De rekreative interesser langs Motorring 3, der
berøres direkte af projektet, består af Vestvolden,
den grønne kile mellem Holbækmotorvejen og køge
Bugt Motorvejen, samt rekreative stier der krydser
motorvejen. fordi der er en del støjbelastning, har
disse arealer ikke den store rekreative værdi i forve­
jen. Påvirkning af rekreative interesser forekommer
udelukkende i anlægsfasen.
Vand og jord
Som følge af vejudvidelsen i den sydlige ende sker
der forbedringer i håndteringen af vejvandet, idet
fremtidig afvanding vil blive opsamlet ved kantop­
samling. Modsat i dag hvor der ikke er kantopsam­
ling. Derudover etableres der nyt grøftebassin og
uddybning af to eksisterende regnvandsbassiner der
sikrer, at rester af benzin, olie og andre miljøfremme­
de stoffer fra bilerne bliver bundfældet og skilt fra,
før vandet ledes videre til en recipient. Samtidig sik­
res det, at der sker en neddrosling af vandflow inden
udledning til recipient. Grundvandet vil dermed blive
skånet for nedsivning af vejvand.
Der vil være behov for håndtering af op til ca. 25.000
m³ jord, som vil være enten lettere forurenet eller
forurenet. Jorden vil så vidt muligt indgå som pro­
jektjord i anlægget, men hvis der viser sig at være
forekomst af kraftigt forurenet jord vil den i stedet
blive kørt til godkendt modtager.
Ved henstilling af maskinel er der en risiko for spild
fra disse. Med korrekt indretning vurderes anlægsar­
bejdet ikke at påvirke grundvandsforekomsterne.
Natur
kapacitetsforøgelsen på Motorring 3 påvirker få
steder naturen ved at inddrage smalle arealer langs
vejen, hvor der i dag er beplantning. Herudover på­
virkes naturen ved at to regnvandsbassiner, som er
beskyttede efter § 3 og i dag fremstår som tilgroede
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0023.png
MilJØ
Der vil som følge af et øget vejareal, hvorpå der kan
falde regnvand, skulle håndteres mere overflade­
vand fremover, men systemet af bassiner, rør og
grøfter m.m. er netop projekteret for at håndtere
dette forhold. omdannelsen af de eksisterende
regnvandsbassiner i den sydlige del af projektet vil
reducere udledningen af både næringsstoffer og
miljøfarlige forurenende stoffer, hvilket er gavnligt
for de modtagende vandområder, som vejen i sidste
ende afvander til.
Luft og klima
Uanset om projektet gennemføres eller ej vil tra­
fikken stige i fremtiden. Det vil give en forskel i
co₂­udledningen og dermed klimapåvirkningen.
Reduktion af den tilladte hastighed fra 110 km/t til 90
km/t vil medføre en reduktion af udledte partikler og
drivhusgasser per køretøj, set i forhold til nuværende
forhold. en øget trafik på vejstrækningen vurderes
ikke at ville medføre overskridelser af eU´s græn­
seværdier for luftforurening på baggrund af oven­
nævnte, samt at udledningerne med tiden forventes
at aftage i takt med en omlægning af bilflåden til
mere vedvarende energiformer.
Den samlede udledning af drivhusgasser beregnet
i co₂­ækvivalenter fra anlægsprojektet er cirka
21.000 ton. klimapåvirkningen vurderes at være mo­
derat gennem de ca. tre år anlægsarbejdet står på.
Den samlede udledning af co₂­ækvivalenter fra
vedligehold af hele Motorring 3 (indeholdende både
udledning fra eksisterende vejanlæg samt den øge­
de kapacitet) er beregnet til cirka 432 ton årligt.
Den mindre køkørsel i myldretiden og lavere ha­
stigheder uden for myldretiden, vurderes samlet at
reducere co₂ udledningen på Motorring 3.
23
klimapåvirkningen forårsages hovedsagligt af udled­
ning af co₂, der er en drivhusgas.
Under anlægsfasen vil der ske co2­udledning, fra
produktion og transport af materialer, der indgår i
den nye vej, transport af affald og jord, samt ud­
ledning fra entreprenørmaskiner til anlægsarbejdet.
i anlægsfasen forventes desuden en midlertidig
påvirkning af luftkvaliteten i arbejdsområdet og
langs de primære trafikkorridorer fra lastbiltrafik­
ken. Påvirkningen på luftkvaliteten vurderes at være
beskeden set i forhold til den nuværende trafik på
motorvejsstrækningen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0024.png
Arealbehov til
motorvejen
Her kan du læse om arealbehovet til den nye vej.
kapacitetsforøgelsen af Motorring 3 holder sig bortset fra få midlertidi­
ge arbejdsarealer inden for Vejdirektorats egne arealer. Der vil dog blive
behov for mere areal til arbejdsarealer i mindre omfang, som skal bru­
ges midlertidigt i anlægsfasen. Størstedelen af projektet og anlægsar­
bejderne kan foregå på Vejdirektoratets egne arealer. i forbindelse med
anlægsprojektets gennemførelse kan der også blive pålagt servitutter,
byggelinjer og ske en ændring i adgangsforhold. forventningen er dog,
at der ikke vil ske ændringer af eksisterende servitutter, byggelinjer og
adgangsforhold.
arealerne og andre rettigheder erhverves gennem ekspropriation af en
uvildig kommission – ekspropriationskommission.
Antal ejendomme eller hektar (ha)
ingen permanente arealer
Midlertidige arbejdsarealer
Matrikler berørt af de midlertidige ekspropriationer
i forskelligt omfang
ca. 8,5 ha
ca. 25
Projektforslag
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0025.png
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0026.png
Økonomi
I den økonomiske analyse undersøges der priser og budget
samt samfundsøkonomi, som opgør så mange omkostninger og
effekter knyttet til projektet som muligt – i kroner og øre.
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i henhold til statens retnings­
linjer i ”Ny anlægsbudgettering”. enhedspriser og kilometerpriser er gennemgå­
et, og der er foretaget en sammenligning med nyligt gennemførte sammenligne­
lige projekter. Der er ligeledes gennemført risikoanalyse, hvor usikkerheder og
risici, som kan påvirke forslagets budget eller tidsplan er identificeret og vur­
deret. i aftalen om infrastrukturplan 2035 blev afsat 351 mio. kr. (ffl-23 indeks
125,86).
Forslag om øget kapacitet på Motorring 3
Samlet anlægsbudget
344 mio. kr.
Samlet anlægsbudget for Øget kapacitet på Motorring 3 inkl. reserver (ffl-23 indeks 125,86)
Mulige tilvalg
anlægsbudgetter for de mulige tilvalg for at reducere støjen, der er foreslået,
fremgår af nedenstående tabel.
Støjskærm nord og syd for Park
Allé på Østsiden af Motorring 3
anlægsbudget
89 mio. kr.
Støjreduktion ved Jægerhaven
20 mio. kr.*
Forbedret lydisolering af boliger
langs Motorring 3
125 mio. kr.*
Samlet anlægsbudget for mulige tilvalg for Øget kapacitet på Motorring 3 inkl. reserver (ffl-23 indeks 125,86)
* tiltag foreslås gennemført ved en tilskudsordning der kan søges efter nærmere retningslinjer jf. nærmere
fastsat administrationsgrundlag
Ekstern kvalitetssikring
Der pågår udførelse af ekstern kvalitetssik-
ring af materialet for miljøkonsekvensvur-
deringen, herunder af tekniske-, trafikale-,
støj- og miljømæssige forhold samt af an-
lægsoverslag og risikoanalyse.
Såfremt der i forbindelse med den eksterne
kvalitetssikring findes forhold der bør juste-
res, vil disse justeringer blive indarbejdet i
projektet, inden der træffes beslutning om
det videre forløb på baggrund af miljøkon-
sekvensvurderingen.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0027.png
ØkoNoMi
Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse af det foreslåede projekt. et
projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en positiv nettonutidsværdi og en
intern rente, der er højere end omkring 3,2 pct.
i den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange omkostninger og effekter
knyttet til projektet som muligt – i kroner og øre, så effekterne bliver sammenlig­
nelige. i beregningerne indgår blandt andet brugereffekter i form af rejsetidsgevin­
ster, anlægsomkostninger og gener i anlægsperioden. Derudover beregnes effek­
ter af ændringer i uheld, støj og emissioner. De samfundsøkonomiske beregninger
er foretaget med transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj teresa.
et projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en positiv nettonutidsværdi og en
intern rente, der er højere end den såkaldte diskonteringsrente, som er 3,5 % de
første 35 år, og derefter 2,5 %. et projekt er rentabelt, hvis nutidsværdien er po­
sitiv. Det betyder, at summen af alle fremtidige omkostninger – både til anlæg og
drift, men også omkostninger ift. støj, miljø mv. – opvejes af de positive gevinster
samfundet vinder ved vejprojektet.
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at kapacitetsudvidelsen på Motorring
3 samt hastighedsnedsættelse til 90 km/t med de givne forudsætninger ikke vil
være rentabel. Beregningerne viser, at projektet vil give et samfundsøkonomisk
tab på ca. 2.800 mio. kr. med lav co2­pris og 2.700 mio. kr. med høj co2­pris.
Det markante tab skyldes, at trafikanterne samlet set får et tidstab, som bidra­
ger med et samfundsøkonomisk tab på ca. 1.900 mio. kr.
På projektets hjemmeside er de nærmere forudsætninger og resultater beregnin­
gerne gennemgået i det tekniske baggrundsnotat om samfundsøkonomi.
Resultat af samfundsøkonomisk beregning
Nettonutidsværdi 2023
Mio. Kr.
anlægsomkostninger
Drifts­ og vedligeholdelseseffekter
Brugereffekter
Gener i anlægsperioden
eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
i alt nettonutidsværdi (NNV)
intern rente
Lav CO2-pris
-347
-162
-1.874
-154
288
-534
-2.783
kan ikke beregnes/negativ
Høj CO2-pris
-347
-162
-1.874
-154
365
-538
-2.710
kan ikke beregnes/negativ
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0028.png
Den videre proces
Miljøkonsekvensvurderingen er offentliggjort og her kan du se
miljøkonsekvensvurderings faser og den videre proces.
Forår 2022
Indledende idé-fase:
• Borgermøde
• Indkaldelse af forslag og idéer
Idéfase/indledende høring
i forbindelse med den indledende høring afholdt
Vejdirektoratet to borgermøder og modtog i alt 142 idéer
og forslag som alle er behandlet.
MKV-undersøgelsen
Høring
Forår 2022 - forår 2023
Arbejdet med undersøgelser,
kortlægning, berregninger og
vurderinger gennemføres
MkV­undersøgelsen er nu afsluttet.
MkV­undersøgelsen er nu offentliggjort, og du har mulig­
hed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/motorring­3.
Der afholdes borgermøder, hvor Vejdirektoratet vil præ­
sentere resultatet af miljøkonsekvensvurderingen.
Indstilling og politisk beslutning
Medio 2023
Offentligørelse af
undersøgelsens resulatet
Afsluttende høringsperiode:
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler
Vejdirektoratet høringssvarene. Herefter udarbejdes en
indstilling til transportministeren med henblik på en poli­
tisk drøftelse og stillingtagen. indstillingen udarbejdes på
baggrund af den gennemførte miljøkonsekvensvurdering
og høringssvarene.
Projektet herunder finansieringen er vedtaget i aftalen om
infrastrukturplan 2035. Når indstillingen er udarbejdet, for­
ventes projektet gennemført via en anlægslov. Når anlægs­
loven er vedtaget, og der er bevilget penge, kan projektet
gennemføres på ca. tre år.
Ultimo 2023
Vejdirektoratets høringsnotat
og indstilling(anbefaling) frem-
sendes til Transportministeren
Læs mere online
På www.vd.dk/motorring-3 kan du læse mere
om projektet og undersøgelsen.
Du finder mere detaljerede kort med blandt
andet støjudbredelsen fra motorvejen, de un-
dersøgte miljøforhold, arealbehov og trafikale
konsekvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at
sende dine bemærkninger og kommentarer.
Politisk beslutning
om projektet
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0029.png
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817489_0030.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet