Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2817488_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Udbygning af E20
Amagermotorvejen
27. oktober 2023
Udarbejdet af PwC
I samarbejde med NIRAS
Revision. Skat. Rådgivning.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
1.
2
3
4
5
6
7
8
9
Introduktion
.................................................................................................................. 1
Gennemgang og vurdering af den trafikale forudsætninger og beregninger
.......... 5
Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
................................................. 7
Vurdering af miljøforhold og naturforhold
............................................................... 10
Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
.................................................. 13
Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
.............................. 21
Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet
......................... 25
Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser
........................ 27
Fremgangsmåde og datamateriale
........................................................................... 29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0003.png
1.
Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store
anlægsprojekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove
gennemføres en ekstern kvalitetsvurdering af projekter med en forventet totaludgift på over
250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Ekstern kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens
projektgrundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag,
den trafikale og tekniske løsningsmodel samt analysen af den samfundsøkonomiske
rentabilitet har en tilfredsstillende kvalitet. Denne rapport sammenfatter resultatet af den
eksterne kvalitetssikring af udbygningen af Amagermotorvejen.
Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 3. juli til 20. september 2023. Læsning af denne
rapport forudsætter forudgående kendskab til miljøkonsekvensvurderingen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2011
om ”Ekstern Kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2”.
Figur 1: Udbygningsløsning 2 for E20 Amagermotorvejen
Hovedformålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget.
Dermed forbedres den udgiftspolitiske styring, og der dannes bedre grundlag for en prioritering
af større anlægsprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af PwC i samarbejde med NIRAS.
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0004.png
1.1
Amagermotorvejen er en 6-sporet motorvej, der dækker en 9 km lang strækning og er en af
Danmarks mest belastede motorvejsstrækninger med 120.000-130.000 biler pr.
hverdagsdøgn. Dette giver stigende rejsetider, mens motorvejen er yderst følsom over for
uheld og andre trafikale hændelser.
Fra motorvejskryds Avedøre i vest til Kalvebodbroerne i øst omfatter udbygningsprojektet
parallelle fordelingsveje, som på størstedelen af strækningen bliver tosporede. Fra
fordelingsvejene vil der være forbindelse til to fulde tilslutningsanlæg ved gl. Køge landevej
og Avedøre Havnevej samt to halve tilslutningsanlæg med forbindelse til Helseholmen og
Hammerholmen på Avedøre Holme. Disse to halve tilslutningsanlæg skal især aflaste
tilslutningsanlægget ved Avedøre Havnevej, som i dag spiller en central rolle for fordelingen
af trafik til og fra Hvidovre, Avedøre Holme, Valbyområdet m.m.
På Kalvebodbroerne og den resterende strækning frem til tilslutningsanlæg 20 København C
udbygges motorvejen fra 6 til 8 spor. på Kalvebodbroerne inddrages nødsporet til kørespor,
mens der på den resterende strækning etableres 8 spor plus nødspor af hensyn til
trafiksikkerheden og trafikafviklingen.
Udbygningsprojektet omfatter derudover et bredere dækkende trafikledelsessystem, samt
tiltag for at reducere støjudbredelsen langs Amagermotorvejen
(mio. kr.)
Strækningslængde (km)
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB & PTA
Ankerbudget/projektbevilling, inkl. K2a (10 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10 %) og K2b (5 %)
8,50
1.499,4
1.649,3
1.724,3
Resumé
Tabel 1: Basisoverslag/oversigt over udbygningsprojektet (FL-indeks 2023, 125,86)
Miljøkonsekvensvurderingen afrapporteres digitalt og består af en række tekniske og
miljømæssige dokumenter, samt en detaljeret beregning af anlægsomkostningerne, de
samfundsøkonomiske konsekvenser og de væsentlige risici forbundet med anlægsprojektet.
Den eksterne kvalitetssikring har fået til opgave at vurdere trafikberegninger, tekniske
løsninger, miljø- og naturforhold, anlægsbudget, samfundsøkonomi, risici samt mulige
besparelser og forenklinger.
1.2
Dette afsnit sammenfatter kvalitetssikringens vurderinger fra hvert af de gennemgåede
områder/temaer.
Trafikberegninger
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at trafikberegninger og kapacitetsberegninger er
metodisk gyldige og repræsenterer en detaljeringsgrad, som det forventes af en miljø-
konsekvensvurdering
Tekniske løsninger
Overordnet vurderer den eksterne kvalitetssikring, at udbygningsprojektet er gennemarbejdet
og repræsenterer en detaljeringsgrad passende til et skitseprojekt i en miljøkonsekvens-
Vurderinger
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
vurdering. Den eksterne kvalitetssikring har ikke væsentlige bemærkninger vedrørende det
tekniske indhold i udbygningsprojektet.
Miljø- og naturforhold
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at miljøkonsekvensvurderingen indeholder relevante
vurderinger af de væsentligste påvirkninger på den omkringliggende natur og miljøet i
området. Den eksterne kvalitetssikring vurderer ikke, at der er vægtige mangler i
udbygningsprojektets miljøkonsekvensvurdering. Den eksterne kvalitetssikring konstaterer to
væsentlige forhold, der bør bearbejdes yderligere med involvering af Miljøstyrelsen. De
omfatter yderligere beskrivelser af fosforpåvirkningen på en nærtliggende sø og
udbygningsprojektets påvirkning på havmiljøet.
Anlægsbudgettet
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og prisgrundlaget er
metodisk gyldige, og at anlægsbudgettet repræsenterer et realistisk estimat baseret på
erfaringsbaserede enhedspriser. Den eksterne kvalitetssikring finder, at udbygningsprojektet
har identificeret og for hovedparten kvantificeret de mest sandsynlige risici og indarbejdet
disse i risikologgen. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at risikoanalysen er domineret
af en enkelt risiko for mængderegulering og tillægsarbejder, som er en standardrisiko for
Vejdirektoratet. Det har ikke været muligt at få nogen dokumentation for valget af denne
standard.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker desuden, at der kan være vejprojekter, hvor man bør
genoverveje, om projektering, tilsyn og administration (PTA) eller efterkalkulationsbidrag
(EKB) er sat for højt, når budgetsikkerheden væsentligt overstiger 60 %. Vejdirektoratet har
oplyst, at budgetsikkerheden benyttes til at vurdere projektets sundhed, ikke til at fastlægge
budgettet. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at man med afsæt i risikoanalysen bør
vurdere, om analysen giver anledning til ændringer.
Den eksterne kvalitetssikring har bemærket, at en væsentlig jordmængde, der er forudsat
bortskaffet, muligvis kan genanvendes. Det vil medføre en besparelse på ca. 20 mio. kr. Den
eksterne kvalitetssikring anbefaler, at mulighederne for genanvendelse af overskudsjord
undersøges nærmere i forbindelse med detailprojekteringen.
Samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for
udbygningsprojektet er foretaget i OTM-modellen (version 7.3) og i Transportministeriets
samfundsøkonomiske værktøj TERESA og følger den samfundsøkonomiske manual for
transportområdet. Beregningerne er foretaget på et gyldigt grundlag og er metodisk korrekte.
Organisering og finansiering
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet et
notat om organisering og finansiering af udbygningsprojektet, hvilket anses for almindelig
praksis i forhold til udbygningsprojektets stade og karakter.
Mulige reduktioner, forenklinger og besparelser
Der er som udgangspunkt tilfredsstillende fokus på at holde omkostninger på et rimeligt
niveau, og der er valgt hensigtsmæssige løsninger i udbygningsprojektet. Den eksterne
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
kvalitetssikring har i det bagvedliggende materiale ikke identificeret potentielle forenklinger og
besparelser, der ikke er håndteret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring.
1.3
PwC har i samarbejde med NIRAS gennemført en ekstern kvalitetssikring af anlægsprojektet
”Miljøkonsekvensvurdering for udbygning af E20 Amagermotorvejen” for Transportministeriet.
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er PwC og NIRAS ikke blevet bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning om at gå videre med udbygningsprojektet
på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til
anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den eksterne kvalitetssikring har omfattet
de i akt 16 af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af Vejdirektoratets
udbygningsprojekt i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for
ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlaget på niveau 2 (miljøkonsekvensvurdering). Den
eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget egne undersøgelser. I forhold til processen
frem mod godkendelse af projektet bemærker den eksterne kvalitetssikring følgende forhold,
som der bør være særligt fokus på:
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at fosforpåvirkningen på søen, der udledes
vejvand til overstiger Nationalt Center for Miljø og Energis (DCE) grænseværdi. Den
eksterne kvalitetssikring bemærker, at udledningen kan bidrage til at fastholde søens
kemiske tilstand og dette kan forhindre søen i at opnå en god kemisk tilstand. Den
eksterne kvalitetssikring noterer, at Vejdirektoratet vil genbesøge emnet.
Den eksterne kvalitetssikring finder desuden, at miljøkonsekvensvurderingen efter
Miljø- og Fødevareministeriets havstrategi bør omfatte en vurdering af fosfor-
påvirkningen på havmiljøet. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at en sådan
vurdering bør indgå i miljøkonsekvensvurderingen på dette stadie. Den eksterne
kvalitetssikring noterer, at Vejdirektoratet vil genbesøge emnet i en opdateret udgave
af miljøkonsekvensrapporten.
Den eksterne kvalitetssikring har bemærket, at en væsentlig jordmængde, der er
forudsat bortskaffet, muligvis kan genanvendes. Det vil medføre en besparelse på ca.
20 mio. kr. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at det bør undersøges nærmere i
forbindelse med detailprojekteringen.
Konklusion: Ingen vægtige forhold
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0007.png
2 Gennemgang og vurdering af den trafikale
forudsætninger og beregninger
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de trafikberegninger, som
danner grundlag for hhv. vurdering af de trafikale effekter, samt den samfundsøkonomiske
analyse.
De trafikale effekter af udbygningsprojektet for Amagermotorvejen er blevet analyseret med
ørestadstrafikmodellen (OTM version 7.3) for 2030 og 2040. Der er desuden gennemført
kapacitetsberegninger og trafiksimuleringer, som ligger til grund for udformningen af
tilslutningsanlæggene.
2.1
Gennemførte vurderinger
Vurdering af trafikmodelberegninger og kapacitetsberegninger er gennemført ved, at den
eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt
de bagvedliggende modelberegningsforudsætninger er robuste og valide i forhold til
formålet med miljøkonsekvensvurderingen (fx datagrundlag og influensvejnettets
udstrækning)
trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske
det trafikale grundlag for kapacitetsvurderingerne samt tolkningen heraf vurderes at
være rationel og realistisk.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af følgende notater:
Dato
6. juni 2023
23. marts 2023
Projekt
Trafikale og samfundsøkonomiske effekter
ved udbygning af Amagermotorvejen
Trafikale effekter ved udbygning af M3,
Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen
– trafikmodelberegninger
Kapacitetsanalyse af forslag til udformning
af tilslutningsanlæg
Opgaveansvarlig
Vejdirektoratet
MOE for Vejdirektoratet
14. februar 2023
Viatrafik for Vejdirektoratet
Tabel 2: Vurdering af den trafikale analyse er gennemført på baggrund af disse notater
Der er desuden udført trafikmodelberegninger for følgende scenarier:
Scenarie
0-alternativet
Udbygningsprojektet
Følsomhedsscenarier
Perioder
2030, 2040
2030, 2040
Højt anlægsoverslag, lave tidsværdier, høje
gener i anlægsfasen
Tabel 3: Scenarier anvendt til trafikmodelberegninger
2.2
Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effekter og indbyrdes
sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den samfundsøkonomiske
analyse. Amagermotorvejen udgør en trafikalt meget kompleks analysekorridor.
Trafikberegningerne for 0-alternativet i både 2030 og 2040 er formuleret således, at alle
finansierede infrastrukturprojekter frem til det konkrete projektår er medtaget, med undtagelse
af udbygning af Amagermotorvejen. I 0-alternativet antages således at udbygningen af
Motorring 3 og Øresundsmotorvejen er gennemført.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
De gennemførte trafikale analyser vurderes således at være i overensstemmelse med
sædvanlig praksis og baserer sig på nuværende forhold, besluttede projekter og
byplanmæssige forudsætninger.
De foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og
indholdet af trafikberegningerne.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på et gennemarbejdet niveau baseret på
opdateret viden om influerende infrastrukturprojekter og projekternes indbyrdes (forventede)
kausalitet. Det skal bemærkes, at Amagermotorvejens geografiske afgrænsning og gensidige
påvirkning på og af tilstødende motorveje dog medfører en usikkerhed i den eksakte tolkning
af beregningsresultaterne.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de trafikale
beregninger fundet forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af de trafikale effekter.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan
inddrages i det videre arbejde med udbygningsprojektet.
2.3
Vurdering af trafikberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de udleverede trafikanalyser. Den eksterne
kvalitetssikring har følgende generelle bemærkning til de foreliggende trafikberegninger
Trafikberegningerne er foretaget med OTM 7.3 for den grundlæggende vurdering af de
trafikale effekter af udbygningsprojektet. I OTM 7.3 er indregnet de besluttede og finansierede
infrastrukturprojekter i hovedstadsområdet. Dog savner den eksterne kvalitetssikring en
overordnet vurdering af de trafikale effekter, hvis projektet
Holmene
etableres. Vejdirektoratet
har bemærket, at det på nuværende tidspunkt ikke foreligger en konkret tidsplan og
arealanvendelse for projektet
Holmene,
og de indgår derfor ikke i modelgrundlag og
trafikberegninger med OTM.
2.4
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede tekniske baggrundsrapporter. I det
følgende er de væsentligste bemærkninger angivet:
Trafikmodelberegningen for OTM er gennemført for 2030 og 2040, mens de
supplerende analyser af kapacitetsforholdene for tilslutningsanlæggene er
gennemført for projektåret 2035. Det trafikale grundlag for kapacitetsberegningerne
er ikke angivet i det udleverede materiale, og det vurderes derfor at være
formålstjenstligt med en overordnet perspektivering mellem de forskellige scenarieår.
Tung trafik udgør ca. 5 % af den samlede trafik i korridoren. I rapporteringen
redegøres der ikke for den tunge trafiks effekt på motorvejens og rampernes
kapacitet.
Vurdering af kapacitetsberegningerne
2.5
Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang af trafikberegninger og
kapacitetsberegninger vurderer den eksterne kvalitetssikring overordnet, at beregningerne er
metodisk gyldige og repræsenterer en detaljeringsgrad, som det forventes af en
miljøkonsekvensvurdering
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
3 Gennemgang af vurdering af de tekniske løsninger
Formålet med dette kapitel er at foretage en uafhængig, teknisk vurdering af
udbygningsprojektet. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved
kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt
de tekniske løsninger er realistiske
de tekniske løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende
stadie
de tekniske løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af en gennemgang af tilgængelige tekniske
dokumenter og relevant baggrundsmateriale samt supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet
og dets tekniske rådgiver.
Kommentarer til prissætning, der er opstået som følge af den tekniske gennemgang, er
løbende beskrevet nedenfor eller under gennemgang af anlægsbudgettet i kapitel 5.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder
beskrivelser af vejtekniske forhold, forudsætningsnotat, udbygningsprojektet og den seneste
trafiksikkerhedsrevision, jf. materialelisten indeholdt i kapitel 9. Alle foretagne vurderinger er
afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker ændringer i projektgrundlaget,
som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstadie som set
ved lignende vejprojekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes for en
miljøkonsekvensvurdering.
Der er generelt ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de
tekniske dele af udbygningsprojektet fundet forhold, der kan have væsentlig betydning for
anlægsbudgettet. De forhold, der fremhæves i det følgende, er derudover forhold, der med
fordel kan inddrages i det videre arbejde med Vejdirektoratet.
3.2
Vejtekniske løsninger
Teknisk vurdering af udbygningsprojektet
Amagermotorvejen har vestlig afgrænsning i motorvejskryds Avedøre, hvor tilpasning skal ske
til både Køge Bugt Motorvejen og Motorring 3. For sidstnævnte udarbejdes der også
udbygningsprojekt, og udbygningsprojektet er i samme fase som Amagermotorvejen.
Grænsefladen angives lige nord for broen over Køge Bugt Motorvejen. Det fremgår af
projektmaterialet, at der skal etableres et ekstra kørespor i nødsporet på broen, således at
der er sammenhæng til de 3 sydgående spor på Motorring 3. Den eksterne kvalitetssikring
bemærker i den sammenhæng, at koordination mellem de to udbygningsprojekter er vigtig,
både nu og i de efterfølgende faser, så det ligger fast i, hvilket projekt udbygningen af
grænsefladearealet håndteres.
Brotekniske løsninger
Projektet har foreslået en broløsning på to lokationer, hvor der også kan overvejes en
tunnelløsning. Vejdirektoratet oplyser, at en broløsning anses for mere hensigtsmæssig både
teknisk og økonomisk.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Udbygningsprojektet både nyanlæg og sideudvidelse af bygværker, og det på en af Danmarks
mest trafikerede motorvejsstrækninger. Dette kræver en omfattende vejafspærring og logistisk
planlægning. Vejdirektoratet har taget højde for dette i anlægslogistikdokumentet.
Som en del af udbygningsprojektet konverteres nødsporene på Kalvebodbroerne til kørespor.
Denne løsning er blevet evalueret af Vejdirektoratet og fundet sikkerhedsmæssigt forsvarligt
under forudsætning af, at der implementeres en række sikkerhedsforanstaltninger for at
håndtere eventuelle ulykker på broen, og at hastighedsgrænsen fastholdes på de nuværende
90 km/t.
I projektet er der blevet præsenteret en klassificering af bæreevnen for Kalvebodbroerne, hvor
bæreevnen overskrides for alle fire broer under visse klassifikationer. Dette kan dog ændres
enten ved at nedklassificere broernes bæreevne eller ved at forstærke dem efter hensigten.
Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der tages stilling til dette forhold, inden projektet
overgår til detailprojektering.
Geotekniske løsninger
Sweco har for Vejdirektoratet udarbejdet ”Orienterende Geotekniske Undersøgelser –
Miljøkonsekvensvurdering af udbygningsprojektet for E20 Amagermotorvejen, Orienterende
geotekniske undersøgelser, Geoteknisk rapport nr. 1”. Rapporten er en sammenskrivning og
vurdering af tidligere undersøgelsesresultater samt baseret på geotekniske informationer fra
en lang række digitaliserede boringer.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer omfanget af undersøgelserne til at være særdeles højt
i forbindelse med en miljøkonsekvensvurdering. Derfor vurderes risici for fordyrende
anlægstekniske forhold at være mindre end tilsvarende udbygningsprojekter, hvor grundlaget
ofte er væsentlig mindre. Den eksterne kvalitetssikring bemærker imidlertid, at der ikke i
risikoanalysen er foretaget nedjusteringer af generelle risici, herunder eksempelvis
mængderegulering og tillægsarbejder, hvor VD-default er benyttet.
I områder, hvor datagrundlaget fra de digitaliserede boringer ikke er fyldestgørende (fx hvor
bunden af boringen ligger højere end det projekterede planum), kan usikkerheder påvirke
budgettet. Der er i kvalitetssikringen noteret enkelte områder, hvor dette er tilfældet. Den
eksterne kvalitetssikring bemærker, at der ikke er indarbejdet en risiko vedrørende denne
usikkerhed i risikoanalysen.
Med det formål at belyse grundvandsforholdene for det permanente vejanlæg samt de
midlertidige anlægsarbejder (særligt ved bygværkerne) har Vejdirektoratet udført 4
pumpeforsøg. Disse er dog endnu ikke afrapporteret, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke
har haft mulighed for at gennemgå dem.
Afvandingstekniske løsninger
Gennemgangen af de afvandingstekniske løsninger har ikke givet anledning til bemærkninger.
Det noteres, at de skærpede krav til udledning af regnvand til miljøbelastede recipienter er
håndteret i miljøkonsekvensvurderingen og behandles nærmere i kapitel 4 om miljøforhold.
3.3
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring overordnet, at skitseprojektet er gennemarbejdet og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes i en miljøkonsekvensvurdering. Den eksterne
Opsamling
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
kvalitetssikring har ikke væsentlige bemærkninger vedrørende de tekniske løsninger i
udbygningsprojektet.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
4 Vurdering af miljøforhold og naturforhold
Formålet med dette kapitel er at foretage en miljøfaglig og juridisk vurdering af, om
miljøkonsekvensvurderingen er gennemført i henhold til lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring
af lov om offentlige veje mv., jernbaneloven og forskellige andre love. Vurderingen er
gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til,
hvorvidt:
de lovpligtige vurderinger vedrørende truede dyrearter og vandmiljø er foretaget og er
tilstrækkeligt detaljerede
udbygningsprojektets påvirkning på den omkringliggende natur er tilstrækkeligt
afdækket i forhold til projektets nuværende stadie.
Vurderingen er alene gennemført på baggrund af miljøkonsekvensrapporten.
Miljøkonsekvensvurderingen
omfatter
derudover
kortbilag,
visualiseringer,
væsentlighedsvurdering af Natura 2000-området (N143, Vestamager og havet syd for) samt
konsekvensvurderingen vedrørende rørhøgen.
4.1
Kvalitetssikringen er foregået på grundlag af den foreliggende miljøkonsekvensrapport. Alle
foretagne vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der fremadrettet ikke sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og
indholdet af anlægsoverslaget.
Overordnet er det den eksterne kvalitetssikrings opfattelse, at miljøkonsekvensvurderingen er
udarbejdet med et detaljeringsniveau der kan forventes. Der foreligger relevante vurderinger
af væsentlige forhold for den omkringliggende natur og miljøet omkring Amagermotorvejen,
der mangler dog forhold om påvirkningen på vandmiljøet.
De forhold, der fremhæves i kvalitetssikringsrapporten, er forhold, der med fordel kan
inddrages i det videre arbejde med udbygningsprojektet forud for den politiske behandling af
lovforslaget i Folketinget.
Niveau og afklaringsstade
4.2
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået miljøkonsekvensvurderingens vurderinger
vedrørende miljøvurderingsproces og lovgrundlag, landskab og visuelle forhold, kulturarv og
arkæologi, klima, mennesker, sundhed og materielle goder, natur og Natura 2000-områder,
overfladevand og udledning samt grundvand og støj. I det følgende er væsentlige
bemærkninger angivet.
Natura 2000
Det fremgår af udpegningsgrundlaget for det nærtliggende Natura 2000-område, at området
er udpeget som beskyttelsesområde for flere arter. I miljøkonsekvensvurderingsrapporten
fremgår der en Natura 2000 konsekvensvurdering af projektets påvirkning på rørhøgens
levested som er på udpegningsgrundlaget. Vejdirektoratet har oplyst, at der er foretaget
væsentlighedsvurderinger for alle Natura 2000 områder og deres udpegningsgrundlag.
Direktoratet oplyser, at Natura 2000 væsentlighedsvurderinger og -konsekvensvurdering er
vedlagt som bilag til den offentliggjorte miljøkonsekvensrapport. Den eksterne kvalitetssikring
har ikke modtaget de bagvedliggende rapporter, hvorfor det forudsættes, at
væsentlighedsvurderingen af de øvrige arter er tilstrækkelig belyst.
Vurdering af miljøforhold
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Overfladevand
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at indholdet af fosfor i det udledte vejvand har et
indhold på 0,09 enheder, og at det er vurderet, at dette ikke vil have en påvirkning på den sø,
som vandet udledes til. Det fremgår desuden, at det er vurderet, at udledningen ikke
forhindrer, at søen vil opnå en god kemisk tilstand. Den eksterne kvalitetssikring konstaterer,
at det fremgår af vejledninger fra DCE, at fosforindholdet i søen ikke må overstige 0,08
enheder. Den eksterne kvalitetssikring vurderer derfor, at udledningen kan bidrage til at
fastholde søen i en dårlig kemisk tilstand, hvilket forhindrer, at søen kan opnå en god kemisk
tilstand.
Vejdirektoratet har oplyst, at de er bevidste om problemstillingen, og at de nærmere forhold
vil blive afklaret i dialog med Miljøstyrelsen. Den eksterne kvalitetssikring finder denne
fremgangsmåde tilstrækkelig, under forudsætning af, at den specifikke udfordring drøftes
konkret med Miljøstyrelsen, og at udfordringen adresseres i miljøkonsekvensvurderingen.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer derudover, at der ikke er foretaget en vurdering af
projektets fosforpåvirkning på havmiljøet. Det er et krav i Miljø- og Fødevareministeriets
havstrategi, at projekter med en væsentlig påvirkning på havstrategien skal udføre en
vurdering af, hvorvidt projektets udledning vil belaste havstrategien. Vejdirektoratet har oplyst,
at de er bevidste om problemstillingen, og at emnet vil blive genbesøgt i en opdateret udgave
af miljøkonsekvensrapporten. Det er en forudsætning for at den eksterne kvalitetssikring finder
dette tilstrækkeligt, at vurderingen foretages.
Støjtekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring noterer, at miljøkonsekvensvurderingen ikke indeholder tal for
den nuværende støjbelastning på strækningen, som angivet i forudsætningsnotatet.
Vejdirektoratet har oplyst, at det ikke er et krav, at der foretages beregninger for den
eksisterende situation. Vejdirektoratet har i stedet benyttet data fra den nationale
støjkortlægning som referencesituation for støjbelastningen ved projektet. Den eksterne
kvalitetssikring finder, at støjkortlægningens grundlag er tilstrækkeligt for projektets
referencesituation. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at det bør fremgå af
forudsætningsnotatet, at man har dette grundlag for projektets støjbelastning i dag.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at støj i anlægsperioden alene er beskrevet meget
overordnet i miljøkonsekvensvurderingen, hvorfor påvirkningen ikke kan aflæses tydeligt for
delområder og delaktiviteter på strækningen. Vejdirektoratet har oplyst, at den valgte metode
skyldes manglende oplysninger om entreprenørens planlægning af anlægsarbejdet på
nuværende stadie. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der udarbejdes en detaljeret
beskrivelse af støjbelastningen under anlæg i forbindelse med detailprojekteringen.
4.3
Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at miljøkonsekvensvurderingen indeholder relevante
vurderinger af de væsentligste påvirkninger på den omkringliggende natur og miljøet i
området. Den eksterne kvalitetssikring vurderer ikke, at der er vægtige mangler i projektets
miljøkonsekvensvurdering. Den eksterne kvalitetssikring konstaterer to væsentlige forhold,
der bør arbejdes yderligere med forud for projektets forelæggelse.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at vurderingen af fosforpåvirkningen på søen, der
udledes vejvand til, er utilstrækkelig, idet det fremgår af rapporten, at fosforudledningen
overstiger DCE’s grænseværdi. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at udledningen vil
fastholde søens kemiske tilstand og forhindre, at søen kan opnå en god kemisk tilstand. Den
eksterne kvalitetssikring noterer, at Vejdirektoratet vil genbesøge emnet i dialog med
Miljøstyrelsen.
Den eksterne kvalitetssikring finder derudover, at miljøkonsekvensvurderingen efter
havstrategien bør omfatte en vurdering af påvirkningen med fosfor. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker, at en sådan vurdering bør indgå i miljøkonsekvensvurderingen på
dette stadie. Den eksterne kvalitetssikring noterer, at Vejdirektoratet vil genbesøge emnet i
dialog med Miljøstyrelsen.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0015.png
5 Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Formålet med dette kapitel er at præsentere den eksterne kvalitetssikrings vurdering af
anlægsmyndighedens anlægsbudget, der danner grundlag for bevilling og reservetildeling.
Herunder vurderes det, om forudsætningerne er tilstrækkeligt dokumenteret og relevante.
Vurderingen er gennemført ved:
uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne
kvalitetssikrings vurdering er særlig risikobetonede grundet omkostningsstørrelse og
mangel på dokumentation
stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede
budgetposter
teknisk vurdering af foreslåede løsninger og vurdering af, om løsningerne er
tilstrækkeligt afdækkede og realistiske i forhold til projektstadiet.
5.1
Dette afsnit præsenterer en helhedsvurdering af anlægsbudgettet, herunder en vurdering af,
om dette opfylder kravene i Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal der i bredest muligt omfang anvendes enhedspriser,
der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige motorvejsprojekter.
Anlægsbudget
Strækningslængde (km)
Veje, inkl. EKB
Bygningsværker og broer, inkl. EKB
Øvrige entrepriser, inkl. EKB
Øvrige anlægsudgifter, inkl. EKB
Entreprisearbejder i alt, inkl. EKB
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB
Projektering, tilsyn og administration (17 %)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K2a (10 %)
Ankerbudget/projektbevilling
Korrektionstillæg K2b (5 %)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10%) og K2b (5 %)
(mio. kr.)
8,50
693,61
220,81
76,35
182,82
1.173,60
55,88
1.229,49
269,88
1.499,37
149,94
1.649,31
74,97
1.724,28
Vurdering af anlægsbudget
Tabel 4: Anlægsoverslag for udbygningsprojektet (FL-indeks 2023, 125,86)
Anlægsbudgettet i tabel 4 er udarbejdet i Vejdirektoratets overslagssystem, der indeholder
licitationspriser fra alle Vejdirektoratets afsluttede anlægsprojekter. Prisbiblioteket er tilpasset
på baggrund af lignende entrepriser, som sikrer, at priserne afspejler de mest relevante
erfaringer for anlægsoverslaget. Den anvendte metode giver mulighed for at ændre
enhedspriser, hvor et kommentarfelt sikrer sporbarhed for eventuel dokumentation og
henvisninger til delberegninger. Størsteparten af mængderne er leveret af Sweco på baggrund
af det udarbejdede skitseprojekt.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Vejdirektoratet har fremsendt bagvedliggende dokumentation for eventuelle afvigelser fra
prisbiblioteket og andre korrektioner.
Anlægsbudgettet er udviklet iterativt og er kontinuerligt forbedret i udarbejdelsesprocessen
baseret på interne arbejdsmøder og ekstern rådgivning.
Vejdirektoratet prissætter i udgangspunktet altid projekter ud fra en gennemsnitsbetragtning
af projekttype, kompleksitet, lokalitet, funderingsforhold mv. – dvs. med udgangspunkt i
prisbiblioteket med udvalg af sammenlignelige vejprojekter. Prissætningen beror altid på
historiske priser, dvs. licitationspris fra gennemførte projekter. For dette projekt er 7
sammenlignelige projekter i perioden 2013-2021 benyttet for på den måde delvist at tage
højde for konjunkturforskelle.
Desuden indregnes efterkalkulationsbidrag og udgifter til projektering, tilsyn og administration
i overensstemmelse med Vejdirektoratets retningslinjer.
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal korrektionstillægget K2a og K2b udgøre hhv. 10 %
og 5 %. K2b er i forhold til tidligere anlægsprojekter reduceret fra 20 % til 5 %, hvilket
Vejdirektoratet og Transportministeriet har oplyst den eksterne kvalitetssikring skyldtes
erfaringer med en række vejprojekter, der tidligere er gennemført under budget.
Vejdirektoratet har med afsæt i den eksterne kvalitetssikrings bemærkninger fremsendt et
opdateret anlægsoverslag, hvor de forhold, der noteres i dette afsnit, er håndteret. Det
vedrører mindre beregningsfejl, der er håndteret i forbindelse med den eksterne
kvalitetssikring.
Efterkalkulationsbidrag
Det fysiske anlægsoverslag tillægges et erfaringsbaseret EKB til håndtering af
undervurderede fysiske mængder. Vejdirektoratet oplyser, at de anvendte EKB-satser er aftalt
med Transportministeriet, og at efterkalkulerede projekter for de seneste 15 år ikke giver
belæg for at afvige fra standardsatserne.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger til EKB.
Projektering, tilsyn og administration
PTA beregnes som en fast procentsats af det samlede basisoverslag. I denne er det fastsat
til 18 %, hvilket er i overensstemmelse med Vejdirektoratets standarder for udbygning af
eksisterende vejforbindelser.
Vejdirektoratet oplyser hertil, at direktoratet løbende efterkalkulerer afsluttede vejprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at PTA i denne miljøkonsekvensvurdering er omkring
2 % lavere end ved Motorring 3, som har en PTA på 20,5 %. Det er i høj grad de samme
vejprojekter, der er anvendt til reference på de to vejprojekter, og dokumentationen for
udbygning af Motorring 3 viser, at PTA for referenceprojekterne ligger mellem 20,3 % og 20,8
%. Dette gør, at der er en risiko for, at PTA i anlægsbudgettet for udbygning af
Amagermotorvejen er sat for lavt.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at fremgangsmåden for fastsættelse af PTA’en er
uigennemsigtig. Vejdirektoratet har indarbejdet en usikkerhed i risikoanalysen omkring
fastsættelsen af PTA’en, hvor der er indarbejdet en usikkerhed på +/- 10 %, men har ikke
yderligere bemærkninger til PTA.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0017.png
Arealerhvervelse
Der er udarbejdet et detaljeret arealerhvervelsesbudget af Vejdirektoratets afdeling ”Areal og
Geodata”. Budgettet er indsat som sumpost i overslagssystemet.
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået arealerhvervelsesbudgettet og har ikke
bemærkninger til denne post i anlægsbudgettet.
Prisbibliotek
Der er i anlægsbudgettet anvendt entreprisepriser fra sammenlignelige vejprojekter.
Erfaringsentrepriserne er udvalgt for en periode fra 2013-2021 for ligeledes at afdække
forskellen mellem højkonjunktur- og lavkonjunkturperioder, da priserne i disse perioder
erfaringsmæssigt har varieret mere end vejindekset udarbejdet af Danmarks Statistik.
Erfaringspriserne for jord- og belægningsarbejder baserer sig på priser for 7 sjællandske og
fynske projekter, da der erfaringsmæssigt er forskel på licitationspriser fra sjællandske og
jyske/fynske projekter. Det fremgår på tabellen nedenfor, at der er udvalgt 4 entrepriser for
udbygningsprojekter ved Køge Bugt og yderligere 3 udbygningsprojekter på Fyn.
Station
1052.001
1052.002
1052.003
1052.004
4048.200
4048.201
4046.200
4046.200
Projekt
Køge Bugt N
Køge Bugt S
Køge Bugt N – etape 2
Køge Bugt S – etape 2
Nr. Aaby – Middelfart
Nr. Aaby – Middelfart
Odense V – Gribsvad
Gribsvad – Nr. Aaby
Periode
Januar 2013
Januar 2013
Januar 2014
Januar 2014
August 2012
Januar 2013
Februar 2019
Januar 2021
Tabel 5: Oversigt over projekter anvendt til erfaringspriser
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de tekniske enhedspriser og har foretaget
eksterne sammenligninger.
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til
licitationspriser fra allerede gennemførte projekter. Det opfylder retningslinjerne for
hovednotat for Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Den eksterne kvalitetssikring har udtaget en stikprøve af enhedspriser, der har en væsentlig
økonomisk betydning på anlægsbudgettet. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de
udvalgte enhedspriser er ca. 5-10 % lavere end de enhedspriser, den eksterne kvalitetssikring
har kendskab til. Det kan medføre en væsentlig risiko for budgetoverskridelser i projektet.
Vejdirektoratet har forklaret, at man håndterer dette med indeksregulering af det samlede
overslag. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at de prisforskelle, der er påpeget, er i
forhold til de indekserede priser, hvorfor det vurderes, at der vil være en væsentlig prisrisiko.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsmyndigheden har valgt en metodisk gyldig
fremgangsmåde, og har ikke yderligere bemærkninger.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0018.png
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring finder, at ankerbudgettet virker gennemarbejdet og har et niveau
af detaljering og præcision, som man må forvente i forhold til projektets stadie.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og fremgangsmåden, der
fører frem til ankerbudgettet, er valide og metodisk accepteret.
5.2
Den eksterne kvalitetssikring har foretaget en stikprøvegennemgang med særlig vægt på
risikobetonede forhold og udvælgelse af minimum én budgetpost pr. hovedpost for
udbygningsprojektet. Udvælgelse af budgetposterne er foretaget ud fra en prioriteret tilgang
ved at fokusere på de budgetposter, der er særligt omkostningsdrivende for
udbygningsprojektet.
Stikprøvegennemgang for udvalgte poster
Den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af centrale budgetposter præsenteres for
udbygningsprojektet, og bemærkningerne skal anses som generelle. Stikprøven er udvalgt for
hver af de fire hovedposter i budgettet, og de væsentligste poster er herefter udvalgt til
gennemgang, som det fremgår i kolonnen ”Budgetpost”. Andelen, der angives i kolonnen
”Overslag”, beskriver den udvalgte budgetposts andel af hovedposten.
Hovedpost
Veje
Bygningsværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Entreprisearbejder i alt
Projektvej
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i anlægsoverslaget fremgår en væsentlig post
til bortskaffelse af overskudsjord, samt en væsentlig omkostning til tilførsel af jord.
Vejdirektoratet har skønnet at 40 % af den jordmængde, der skal bortskaffes, har så dårlig
kvalitet, at denne ikke kan genanvendes.
Hvis det er muligt at identificere den dårlige jord, vil det være muligt at genanvende op til 60
% af jorden, hvilket kan medføre en besparelse på ca. 20 mio. kr.
Bygningsværker og broer
Den eksterne kvalitetssikring har overfor Vejdirektoratet bemærket, at enhedsprisen for
nedrivningsprisen for overføringen af Hvidovrestien er angivet for højt. Vejdirektoratet har
tilrettet denne enhedspris, hvilket medfører en besparelse på ca. 0,7 mio. kr.
Budgetpost
Projektvej
Vejbroer
Trafikledelse
Ledningsarbejder,
markskader mv.
Stikprøve
Overslag
44 %
81 %
63 %
50 %
48
%
Samlet
vurdering
Accepteret
Accepteret
Accepteret
Accepteret
Stikprøvegennemgang
Tabel 6: Hovedpostfordeling for stikprøvegennemgang (beregning er ekskl. EKB)
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0019.png
Øvrige entrepriser
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i anlægsoverslaget for projektet er angivet et
væsentligt beløb til trafikledelsestiltag, der ikke er baseret på erfaringsbaserede enhedspriser.
Vejdirektoratet har fremsendt bagvedliggende dokumentation for de forudsatte trafikledelses-
tiltag. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der ikke er dokumentation for de
enhedspriser, der ligger til grund for det detaljerede trafikledelsesbudget, men vurderer, at der
er tale om enhedspriser, som Vejdirektoratet har kendskab til fra andre projekter eller faste
priser på materialer. Det vurderes, at trafikledelsesbudgettet er tilstrækkeligt detaljeret for
projektets stadie.
Øvrige anlægsudgifter
Ledningsarbejder: Den eksterne kvalitetssikring har konstateret, at der i dokumentationen for
ledningsbudgettet er indregnet omkostninger til omlægning af mindre ledninger. I det
fremsendte anlægsoverslag fremgår en tilsvarende post. I forbindelse med den eksterne
kvalitetssikring er Vejdirektoratet gjort opmærksom på denne overestimering, som fører til en
reduktion på op til 3.4 mio. kr. Denne er håndteret i forbindelse med Vejdirektoratets
opdatering af anlægsoverslaget.
Arkæologi: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er er anvendt erfaringstal fra rute
E45 fra Jylland til at budgettere både forhåndsundersøgelser og udgravninger. Vejdirektoratet
oplyser, at der er sammenligningsprojekter fra Sjælland, dog ingen relevante erfaringspriser
fra hovedstadsområdet. Erfaringsmæssigt ses det, at priserne på anlægsprojekter i Jylland
har lavere omkostninger end i hovedstadsområdet. Derfor er der en risiko for, at der opstår en
prisforskel, når anlægsprocessen går i gang. Vejdirektoratet vurderer, at priserne fra rute E45
er retvisende, samt at den risiko, der er for prisforskel, er indregnet i budgetusikkerheden.
Samlet vurdering
Baseret på stikprøvekontrollen finder den eksterne kvalitetssikring, at anlægsmyndigheden
har benyttet metodisk gyldige fremgangsmåder. Der er ikke fundet anledning til at foretage en
dybere gennemgang ud fra ovenstående kommentarer.
5.3
Den eksterne kvalitetssikring har gransket risikologgen, inkl. risikobeskrivelse og angivelse af
sandsynlighed og konsekvens for hver risiko. Der har desuden været afholdt et møde med
Vejdirektoratet, hvor projektets risikohåndteringsproces og udvalgte risici er drøftet.
Risikoniveauerne er bestemt ved en afholdt workshop med 9 medarbejdere fra Vejdirektoratet,
der hver især har bidraget med ekspertviden og erfaringer i forhold til størrelsen af de enkelte
kritiske hændelser, samt 3 eksterne konsulenter fra Sweco. Sandsynligheder og
konsekvenser er baseret på professionelle skøn fra workshoppens deltagere såvel som
såkaldte defaults. Der er en intern bruttoliste over potentielle risici, som er udarbejdet på
baggrund af erfaringer fra tidligere projekter.
Af risikooversigten fremgår det samlede risikotillæg. Disse værdier er beregnet ved at gange
den enkelte risikos sandsynlighed med den konsekvens, som hændelsen har, hvis den
indtræffer. Risikotillægget er således et samlet billede af de økonomiske konsekvenser af det
mest sandsynlige udfald af de identificerede risici. Beregningsmetode og statistiske
Uddybende gennemgang af usikkerhedsvurderinger og
håndtering af risici og tidsplan
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0020.png
fordelingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldige i forhold til beregning af
projektets risici.
Som det fremgår på tabel 5, rummer ankerbudgettet for udbygningsprojektet 318,48 mio. kr. i
EKB og K2a, altså reserver, der matcher det beregnede risikotillæg. Tabellen indeholder også
den procentvise budgetsikkerhed.
Materiale
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Budgetsikkerhed
For udbygningsprojektet er budgetsikkerheden (målt som fraktil af det samlede budget, inkl.
risikotillæg) større end 67,4 %. Vejdirektoratet oplyser, at projekter med en budgetsikkerhed
på omkring 60 % erfaringsmæssigt er typisk for en miljøkonsekvensvurdering. Ligeledes
vurderer den eksterne kvalitetssikring, at budgetsikkerheden ikke er så uforholdsmæssig høj,
at den giver anledning til revurdering af risici. Vejdirektoratet har i forbindelse med den
eksterne kvalitetssikring bemærket, at der ikke foretages nogen korrektioner som følge af en
højt beregnet budgetsikkerhed. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der kan være
projekter, hvor man bør genoverveje om PTA’en eller EKB’en er sat for højt, når
budgetsikkerheden overstiger 60 % væsentligt. Den eksterne kvalitetssikring bemærker
følgende forhold i risikoanalysen:
Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at risiko-
værdien for mængderegulering og tillægsarbejder er fuldstændig altoverskyggende.
Risikoværdien for denne ligger på 158,9, hvor det næste risikopunkt har en risikoværdi på
10,63. Dette kan give årsag til undring af selve risikoanalysens brugbarhed, da alle
risikopunkters risikoværdi bliver vurderet i forhold til hinanden. Den eksterne kvalitetssikring
er blevet oplyst af Vejdirektoratet, at der er tale om en default værdi, men på nuværende
tidspunkt har den eksterne kvalitetssikring ikke modtaget dokumentation for fastlæggelsen og
praksis for anvendelse af denne default risiko. Det bemærkes, at ved en så væsentlig
standardrisiko bør der være et notat om den bagvedliggende dokumentation, der beskriver
årsagen til, at risikoen benyttes som en default risiko, der er så altdominerende for
risikoanalysen.
Bæredygtighed og grønne løsninger: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at denne risiko,
bæredygtighed og grønne løsninger fremstår overordnet ukonkret. Den eksterne
kvalitetssikring har forståelse for, at Vejdirektoratet har til mål at indarbejde grønne løsninger
og strategier, som er ukendte på nuværende tidspunkt. Derfor bemærkes det, at
Vejdirektoratet med fordel kan forsøge at konkretisere, hvilke forhold risikoen vedrører, om
det er valg af asfalt, vejens levetid eller noget helt tredje. Vejdirektoratet kan med fordel
beskrive, hvilke forhold risikoen skal håndtere, da risikopunktet på nuværende tidspunkt
spænder meget bredt og har en forholdsvis lav risikoværdi.
Budetpost
Fysikoverslag, ekskl. EKB
Reserve i alt
EKB
K2a
Risikotillæg
Budgetsikkerhed
(mio. kr.)
1.447,60
318,48
157,92
160,55
214,10
66 %
Tabel 7: Budgetsikkerhed (Vejindeks 2022K3, 134,77)
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0021.png
Usikkerhed på entreprenørmarkedet: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der i
risikoanalysen fremgår en symmetrisk usikkerhed på entreprenørmarkedet på 0. Denne
usikkerhed kan derfor være en mulig besparelse. Usikkerheden kan også blive en mulig øget
omkostning, da usikkerheden baseres på gældende markedsvilkår. Vejdirektoratet oplyser, at
dette er en default vurdering, som afhænger af, at systemet for beregning af anlægsoverslaget
er fulgt nøje. Der er risiko for, at usikkerheden kan være asymmetrisk, hvor tendensen bliver
enten besparelse eller omkostning. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at når der er tale
om en default vurdering, bør der være et notat, der indeholder Vejdirektoratets overvejelser,
som ligger til grund for valget om at standardisere risikoen.
Forsinkelse af projektet: Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at konsekvenserne af en
eventuel forsinkelse hverken vurderes i risikoanalysen eller den samfundsøkonomiske
analyse. Risikoanalysen berører risikoen for manglende offentlige godkendelser, men andre
risikofaktorer vedrørende forsinkelser berøres ikke, herunder bl.a. risici forbundet med civile
søgsmål vedrørende anlægsarbejde i Natura 2000-området ved Kalvebod Fælled.
Skøn af PTA: Som konstateret tidligere er PTA for dette projekt skønnet til 18 %, hvor PTA for
udbygning af Motorring 3 er skønnet til 20,5 %. Vejdirektoratet oplyser, at årsagen til dette er,
at der er tale om to projekter af forskellige størrelse og kompleksitet. Dog er det, som nævnt,
de samme gennemførte projekter, der anvendes til erfaringspriser, hvorfor der er risiko for, at
dette projekt har skønnet en for lav PTA.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at udbygningsprojektet for E20 Amagermotorvejen
har en høj budgetsikkerhed, der ligger markant over den implicitte grænse. Det kan give
anledning til at overveje at reducere PTA og på denne måde sænke budgettet. Dette er blevet
nævnt for Vejdirektoratet, som har valgt at fortsætte med den nuværende PTA, da denne er
baseret på en akkumulering af historisk materiale.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsprojektet på nuværende stadie er økonomisk
forberedt på de mest sandsynlige risici, men at Vejdirektoratet bør udarbejde en generel
beskrivelse af de risici, der håndteres som generelle risici på tværs af projekterne.
5.4
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at beregningerne og prisgrundlaget er metodisk
gyldige og repræsenterer det udarbejdede anlægsbudget.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at anlægsbudgetterne indeholder veldefinerede
forudsætninger, og den bagvedliggende dokumentation inkluderer en tilfredsstillende
sporbarhed, som vurderes til at være fyldestgørende for projektets nuværende stadie
Endelig finder den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratet har identificeret og for
hovedparten kvantificeret de mest sandsynlige risici og har indarbejdet disse i risikologgen for
udbygningsprojektet. Den eksterne kvalitetssikring påpeger, at risikoanalysen er domineret af
en enkelt risiko for mængderegulering og tillægsarbejder, som er en standardrisiko for
Vejdirektoratet. Det har som led i kvalitetssikringen ikke været muligt at få nogen
dokumentation for valget af denne standard.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker desuden, at der kan være vejprojekter, hvor man bør
genoverveje, om projektering, tilsyn og administration (PTA) eller efterkalkulationsbidrag
Opsamling
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
(EKB) er sat for højt, når budgetsikkerheden væsentligt overstiger 60 %. Vejdirektoratet har
oplyst, at budgetsikkerheden benyttes til at vurdere projektets sundhed, ikke til at fastlægge
budgettet. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at man med afsæt i risikoanalysen bør
vurdere, om analysen giver anledning til ændringer.
Den eksterne kvalitetssikring har bemærket, at en væsentlig jordmængde, der er forudsat
bortskaffet, muligvis kan genanvendes. Det vil medføre en besparelse på ca. 20 mio. kr. Den
eksterne kvalitetssikring anbefaler, at mulighederne for genanvendelse af overskudsjord
undersøges nærmere i forbindelse med detailprojekteringen.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
6 Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske
analyse
Formålet med dette kapitel er at gennemgå de samfundsøkonomiske beregninger, inkl. De
trafikale effekter af udbygningsprojektet for Amagermotorvejen.
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet, hvorvidt
omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske
beregninger
tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konsekvenser ved
udsættelse af projektet er tilstrækkeligt beskrevet
behov, målsætninger og risici for udbygningsprojektet er tilstrækkeligt beskrevet
tidspunktet for ibrugtagelse, der fremgår af den samfundsøkonomiske beregning, er
realistisk, i forhold til hvornår udbygningsprojektet reelt kan igangsættes.
Analysen omfatter gennemgang af:
miljøkonsekvensvurderings bagvedliggende dokumentation
de understøttende samfundsøkonomiske beregninger
møder og dataudveksling med Vejdirektoratet og gennemgang af forudsætningerne
for de samfundsøkonomiske beregninger.
6.1
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den samfundsøkonomiske analyse og
forudsætningsnotatet herfor. Der er i den samfundsøkonomiske analyse benyttet opdaterede
forudsætninger og Finansministeriets retningslinjer. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
konstateret forhold i den samfundsøkonomiske analyse, der giver anledning til bemærkninger.
Vurdering af samfundsøkonomisk analyse
6.2
Anvendelse af enhedspriser
Økonomiske forudsætninger
DTU’s seneste version af Transportøkonomiske Enhedspriser, der fastlægges i samarbejde
med Transportministeriet samt Finansministeriet, skal afspejles i vurderingen af de
økonomiske forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoafgifts-
faktor og kalkulationsperiode.
Den eksterne kvalitetskontrol har gennemført stikprøvekontrol og sumkontroller på de
anvendte enhedspriser.
Vejdirektoratet har benyttet Transportministeriets Transportøkonomiske Enhedspriser version
2.0. De fleste skøn i denne version er udarbejdet i begyndelsen af 2022 eller tidligere, men er
de senest opdaterede Transportøkonomiske Enhedspriser.
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Vejdirektoratet har anvendt en kalkulationsrente på 3,5 % for kalkulationsperioden 0-35 år,
2,5 % for kalkulationsperioden 36-70 år og 1,5 % fra år 71 og derefter, hvilket er i
overensstemmelse med Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske analyser.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0024.png
Vejdirektoratet har desuden fastsat skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) til
10 %, og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28. Disse er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser (version 2.0, 2022).
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Byggeperioden strækker sig i de samfundsøkonomiske analyser over årene 2024 til 2030 med
ibrugtagelse i 2030. Anlægsomkostningerne er fordelt over denne periode; den procentvise
fordeling af anlægsomkostningerne fremgår på figur. Den eksterne kvalitetssikring bemærker,
at dette teknisk set er realistisk.
2024
0,08 %
2025
2026
8,75 %
2027
2028
32,59 %
2029
2030
8,04 %
1,52 %
22,14 %
26,88 %
Figur 2: Tidslinje over fordeling af anlægsomkostninger
Restværdien for er indregnet i overensstemmelse med Transportministeriets retningslinjer.
6.3
Det er formålet med den samfundsøkonomiske analyse at give en systematisk vurdering af
samfundets fordele og ulemper ved udbygningsprojektet. Den skal understøtte politisk
prioritering mellem forskellige investeringsforslag i den offentlige sektor.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit-analysen belyser samtlige fordele og ulemper ved tiltag i form af gevinster og
omkostninger målt i kr. I TERESA-modellen opgøres det som nettonutidsværdi, intern rente
og nettogevinst pr. offentlig investeret krone for udbygningsprojektet.
Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske analyse viser, at de samfundsøkonomiske
effekter af udbygningsprojektet overgår omkostningerne. Projektets samfundsøkonomiske
omkostninger er overordnet set positive. På tabellen nedenfor fremgår nettonutidsværdi, den
interne rente og nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone.
Cost-benefit-forholdet
Nettonutidsværdi
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
Tabel 8: Samfundsøkonomisk rentabilitet
(mio. kr.)
5.475
9,5 %
4,3
Et projekt er rentabelt, hvis nettonutidsværdien er positiv, hvilket betyder, at summen af alle
fremtidige omkostninger, både anlæg og drift samt omkostninger i forhold til støj, miljø mv.,
opvejes af de positive gevinster, samfundet vinder, ved at projektet gennemføres. Den interne
rente ligger markant over 3,5 %, som ofte ses som en implicit grænse for, om et vejprojekt er
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0025.png
samfundsøkonomisk rentabelt. På baggrund af værdierne i tabellen ovenfor kan det derfor
konstateres, at udbygningsprojektet i høj grad er samfundsøkonomisk rentabelt.
De trafikale effekter er beregnet med åbningsår i 2030, og beregningerne for trafikal vækst i
gevinsterne sker på baggrund af modelberegninger for 2030 og 2040.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der er udarbejdet følsomhedsanalyser af centrale
parametre som anlægsomkostninger, gener, tidsgevinster og CO2-pris. Følsomheds-
analyserne viser for alle scenarier, at udbygningsprojektet vil have en positiv samfunds-
økonomisk effekt uanset de beregnede udsving.
Gener under anlæg
Udbygningen af Amagermotorvejen forventes at blive gennemført på en periode på 4-5 år. I
denne periode vil deletaper af motorvejen på skift være underlagt ombygning. Det forventes,
at hastighedsbegrænsningen i perioder nedsættes til 80 km/t., og ved det afsluttende arbejde
med etablering af slidlag og afstribning kan det forventes, at hastighedsbegrænsningen
nedsættes yderligere til 50 km/t. Dog forventes det, at etableringen af diverse fordelingsveje
kan foregå uden behov for at nedsætte hastighedsgrænsen på Amagermotorvejen.
Da belastningen på Amagermotorvejen i forvejen er høj, vil dette påvirke mange bilister over
hele perioden. Samlet set vil pendlere, erhvervsbilister, varebiler, fritidsbilister og lastbiler tabe
1.702 mio. timer. Disse brugeromkostninger er indberegnet i Vejdirektoratets
samfundsøkonomiske analyse, og derfor er gener under anlæg inkluderet i den endelige
samfundsøkonomiske rentabilitet.
Eksterne effekter
En vurdering af eksterne omkostninger består af at værdisætte samfundsøkonomiske forhold,
som naturligt oplever en påvirkning, såfremt der forekommer en udbygning af en befærdet
motorvej. De forhold, der tages højde for i denne eksterne kvalitetssikring, er ændringer i antal
uheld, støj, luftforurening og klima (CO2).
Formålet med udbygningsprojektet for Amagermotorvejen er at forbedre fremkommeligheden
på motorvejen. Dette vil have en naturlig betydning for klimapåvirkning, luftforurening, støj og
mængden af uheld. Igennem ENVI-modellen på baggrund af resultater fra OTM-modellen for
2030 og 2040 er disse effekter beregnet. Ydermere er der gennemført en beregning af støj for
området omkring Amagermotorvejen. På tabel 7 angives de eksterne effekter med deres
forventede respektive påvirkninger og deres samfundsøkonomiske omkostninger/gevinster.
Samfundsøkonomi
Brugergevinster
Tidsgevinster, vej
Gener under anlæg
Eksterne effekter
Uheld
Støj
Luftforurening
Klima (CO2)
Påvirkning
Omkostning
(mio. kr.)
6.243
-336
69
593
-10
-58
903.000 timer årligt
1.702 mio. tabte timer
-0,3939 ulykke pr. år
-541 SBT
3,478 ton
80,5 ton
Tabel 9: Samfundsøkonomiske omkostninger ved gener under anlæg samt eksterne effekter
Positive tal er en gevinst for samfundet, og negative tal er et tab
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Trafikgevinst
Tids- og kørselsgevinsterne for udbygningsprojektet er opgjort på grundlag af den seneste
version af OTM, 7.3, til brug for de samfundsøkonomiske vurderinger. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at de opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger udgør et
anvendeligt grundlag til beregning af udbygningsprojektets brugergevinster.
6.4
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for
udbygningsprojektet er foretaget i den seneste version af OTM, ENVI-modellen og
Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj, TERESA, og følger den
samfundsøkonomiske manual for området. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at
beregningerne er foretaget på et gyldigt grundlag og er metodisk korrekte.
Opsamling
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
7 Vurdering af planer for organisering og finansiering
af byggeriet
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til
udbygningsprojektets stade og karakter har gjort relevante overvejelser om
udbygningsprojektets organisering, herunder størrelse, kompetencebehov samt brug af
eksterne rådgivere mv., samt om risikoanalysen er inddraget i overvejelserne omkring
udbygningsprojektets organisering.
For så vidt angår udbudsform vurderes det, om anlægsmyndighedens indledende
overvejelser er relevante og fornuftige i forhold til udbygningsprojektets stade og karakter.
7.1
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetsvurdering er der ikke udarbejdet
notat om organisering og finansiering af udbygningsprojektet, hvilket anses som værende
almindelig praksis i forhold til udbygningsprojektets stade og karakter.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog
anledning til at fremhæve, at der med fordel allerede i miljøkonsekvensvurderingen kan
foretages en vurdering af arbejdets karakter, udbygningsprojektets risikoprofil, udbudsstrategi,
entrepriseform og Vejdirektoratets erfaringer med udbygningsprojekttypen. Dette vurderes at
give et bedre fundament for igangsætning af det efterfølgende arbejde, hvis
udbygningsprojektet besluttes. En senere stillingtagen til udbudsstrategi og entrepriseform for
udbygningsprojektet vurderes at indebære en risiko for, at der i forbindelse med
detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke vurderingen, så det ikke
udelukkende er udbygningsprojektets karakteristika og risikoprofil såvel som Vejdirektoratets
erfaringer med tidligere udbygningsprojekter, der påvirker beslutningen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at der i forbindelse med udformning af
udbygningsprojektets udbudsstrategi og organisering bør tages højde for påvirkninger fra
udbygningen af E20 Amagermotorvejen.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker desuden, at der grundet udbygningsprojektets
størrelse vil være en række fordele ved at fastlægge udbudsstrategi på nuværende tidspunkt;
herunder blandt andet reduktion af en række risici som eksempelvis øgede omkostninger
grundet entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informationer om, at der er
gennemført en OPP-egenthedsvurdering for udbygningsprojektet. Dette forhold vurderes dog
ikke at afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets miljøkonsekvensvurderinger, hvor der
normalt ikke udarbejdes en egentlig OPP-egenthedsvurdering i forbindelse med
miljøkonsekvens-vurderinger.
Udbudsstrategi og organisering
7.2
OPP-egenthedsvurdering
7.3
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet et
notat om organisering og finansiering af udbygningsprojektet, hvilket anses for almindelig
praksis i forhold til udbygningsprojektets stade og karakter. Den eksterne kvalitetssikring
anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog anledning til at fremhæve, at der i
lyset af den konkrete projekttype kan være fordele forbundet med en fastlagt udbudsstrategi
Opsamling
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
på nuværende tidspunkt, herunder blandt andet reduktion af en række risici som eksempelvis
øgede omkostninger grundet entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
Det er den eksternes kvalitetssikrings vurdering, at manglende tilstedeværelse af notat om
organisering og finansiering ikke har afgørende betydning for, om der foreligger vægtige
grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med udbygningsprojektet på
baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.
Denne vurdering er begrundet i de konkrete risikoforhold, idet der i udbygningsprojektet ikke
vurderes at være særlige risici eller en særlig grad af kompleksitet, der i denne fase kræver
ekstraordinær planlægning af organisering og finansiering.
Herunder er vurderingen begrundet i udbygningsprojektets nuværende stade, idet
beslutninger om udbudsform og eventuelle opdelinger af anlægsarbejdet i mindre tidsmæssigt
og/eller funktionelt opdelte entrepriser traditionelt set først træffes på et senere tidspunkt i
projektforløbet.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
8 Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger
og besparelser
Formålet med dette kapitel er at vurdere det samlede projektgrundlag med henblik på at
identificere mulige besparelser og reduktioner ved ændring af anlægsoverslagets
forudsætninger.
Der er som udgangspunkt god fokus på at holde omkostninger på et rimeligt niveau. Dog har
den eksterne kvalitetssikring i det bagvedliggende materiale identificeret forhold, der kan
overvejes i forhold til at forfølge et besparelsespotentiale.
I forbindelse med et anlægsprojekt af denne størrelse vurderes det at være relevant at
overveje, hvilken type asfalt der anvendes. Valg af asfalt kan have stor betydning for CO2-
udledning, og der er mulighed for at reducere støjniveauet alt efter, hvilken sammensætning
asfalten har. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at der ved fremtidige projekter af denne
type og størrelse bør overvejes, om støjreducerende asfalt skal anvendes, eller om det er
muligt at udvikle en type af asfalt, der kan kombinere fordelene ved KVS SMA8 og de
støjreducerende funktioner fra drænasfalt.
Drænasfalt er bredt anerkendt som den type af slidlag, der kan levere den bedste
støjdæmpning, da den åbne struktur gør asfalten mindre støjende. Den primære kilde for støj
på motorvejen er dæk og deres kontakt med vejbanen. Lande som Holland og Tyskland er
allerede erfarne brugere af denne type asfalt; særligt på motorveje med nærliggende
byområder er drænasfalt anvendt. Disse undersøgelser indikerer, at støjreduktionen ligger
mellem 3,5-5,6 dB. Dette er markant anderledes fra 1 dB, som den klimavenlige asfalttype
tilbyder, som er standardvalget på nuværende tidspunkt.
Det nuværende standardvalg af asfalt har en lavere rullemodstand og har en længere levetid.
På den måde bliver denne type set som en mere klimavenlig asfalt. Drænasfalten tilbyder en
høj reduktion af støj samt mindre opsprøjt ved dårligt vejr, dog en lidt kortere levetid. Det er
relevant at overveje muligheden for at udvikle en klimavenlig asfalt, der er kombineret med
funktioner, drænasfalten har. Det er muligt, at dette vil kunne optimere trafikoplevelsen for
både trafikanter og nærliggende boliger.
8.1
Klimavenlig og støjvenlig asfalt
8.2
Tilpasning af udbygningsprojektet til selvkørende biler vurderes at kunne indebære
besparelser, som endnu ikke er kvantificeret. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der
fremover analyseres på den nye teknologis potentialer, og at klargøring til denne nye teknologi
indarbejdes i infrastrukturprojekter som en udbygning af E20 Amagermotorvejen. Mobiliteten
er allerede inde i en overgangsfase, hvor køretøjer med forskellige grader af automatisering
kommer til at deles om vejnettet. Det kommer til at udfordre vejdesign, trafikplanlægning og
trafikstyring i betydelig grad. Derfor bør myndigheder allerede nu overveje prioritering og
indretning af fremtidens vejnet og blandt andet afklare:
Hvilke fysiske krav stiller digitalisering og automatisering til vejens indretning og
udstyr?
Hvilken betydning bør det have for prioriteringen af vejnettet, hvis automatiseringen
gør det muligt at øge trafiktætheden?
Skal biler over et vist automatiseringsniveau have selvstændige vognbaner?
Tilpasning til fremtidens transportformer
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
Hvilke krav stiller indretningen og opdatering af færdselsloven?
Flere steder i Europa er der allerede gennemført projekter, og man har genereret et betydeligt
datamateriale om disse problemstillinger. Der er altså data tilgængelig fra mange tusinde
kilometer motorvej, hovedveje og strukturer, såsom tunneller og broer.
Denne viden bør indgå i de grundige undersøgelser, forsøg og planlægning og ikke mindst i
en strategi, som skal til, for at vejnettet bliver i stand til at leve op til en radikalt anderledes
trafikal og digital fremtid. Denne viden er også relevant i forbindelse med planlægningen af en
udbygning af motorveje som Amagermotorvejen, hvor det bør overvejes, om en
merinvestering på kort sigt kan indebære væsentlige besparelser på lang sigt.
Der er som udgangspunkt tilfredsstillende fokus på at holde omkostninger på et rimeligt
niveau, og der er valgt hensigtsmæssige løsninger i udbygningsprojektet. Den eksterne
kvalitetssikring har i det bagvedliggende materiale ikke identificeret potentielle forenklinger og
besparelser, der ikke er håndteret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring.
8.3
Opsamling
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0031.png
9 Fremgangsmåde og datamateriale
Formålet med dette kapitel er, at den eksterne kvalitetssikring præsenterer metoden anvendt
til gennemgang af materialet samt dokumenterer materialet fremsendt af Vejdirektoratet i
forbindelse med kvalitetssikringen.
9.1
Den eksterne kvalitetssikring benytter sig af velafprøvede metoder, der både i bredde og
dybde sikrer en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks nedenstående
temaer:
1. Analyse og vurdering af tekniske forhold, herunder vejteknik, broer og bygværker samt
geoteknik
2. Analyse og vurdering af miljømæssige forhold
3. Analyse og vurdering af anlægsøkonomiske forhold, herunder usikkerhedsvurderinger
og planer for håndtering af risici
4. Analyse og vurdering af trafikberegningerne, herunder modelforudsætninger og
kapacitet
5. Analyse og vurdering af samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i
Transportministeriets fremgangsmåde for samfundsøkonomiske beregninger
6. Vurdering af udbygningsprojektets indledende organisering og finansiering med
henblik på robusthed og evne til at gennemføre udbygningsprojektet.
For at sikre en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks temaer i både dybde
og bredde er kvalitetssikringen baseret på en velafprøvet kvalitetssikringsmetode, hvor
projektgrundlaget vurderes med afsæt i seks kvalitetssikringskriterier, der er præsenteret i
figur 2 nedenfor.
Fremgangsmåde
Figur 3: Oversigt over kvalitetssikringskriterier
Kvalitetssikringskriterierne drejer sig overordnet om, hvorvidt:
vejprojektet faktuelt og forudsætningsmæssigt hviler på et robust grundlag, hvor der
er taget højde for alle relevante forhold
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0032.png
argumenter og beregninger er logisk sammenhængende og følger en systematisk
metode.
Udbygningsprojektet fremstår som muligt at gennemføre henset til projektets tilrettelæggelse
og tidsplan.
9.2
Datamateriale
Dato for
modtagelse
14-05-2023
07-09-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
08-09-2023
08-09-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
Beskrivelse/
fagområde
MKV
MKV
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Klimaberegninger
Klimaberegninger
Dokumentation
Miljøkonsekvensvurdering
Kommissorium
Miljøkonsekvensvurdering
Anlæg og forudsætninger
MKV Anlægsoverslag - Amagermotorvejen
MKV Mængdeopgørelse - Amagermotorvejen
MKV Prisbibliotek - Amagermotorvejen
Forudsætninger for beregning af anlægsoverslag
0390-VD-MILJ-MGD-0001
0390-VD-XXX-NOTA-0003
Arealbudget - Amagermotorvejen
Arkæologibudget - Amagermotorvejen
Granskning af anlægsoverslag 22. februar 2023
Ledningsbudget - Amagermotorvejen
Pris Galgeportal
Priser nedrivning
Priser spuns og støttevægge Amagermotorvejen
Swecos bygværksliste - Amagermotorvejen
Swecos mængdeopgørelse - Amagermotorvejen
Trafikledelsestiltag (økonomi) - Amagermotorvejen
E45 trafikforanstaltninger
Fase 2 Arealbudget
0390 Beregning af budget for togbusser
Risikoanalyse
Risikoanalyse - Amagermotorvejen
Risikoanalyse (lukkede risici) – Amagermotorvejen
Tekniske notater
Trafiksikkerhedsrevision
Samfundsøkonomi (TERESA-beregning)
Trafik og samfundsøkonomi - Amagermotorvejen
Trafikberegninger - Amagermotorvejen
0390-VD-XXX-NOTA-0003 Klimaberegninger
0390-VD-MILJ-MGD-0001 Notat om
klimaberegning
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817488_0033.png
0390-RAD-XXX-RAP-0004 Vejteknisk Beskrivelse
0390-RAD-GEO-RAP-0102 Geotekniske forhold
0390-RAD-BYGV-RAP-0101 Broteknik
0390-RAD-ANLO-RAP-1011 Anlægslogistik
0390-RAD-AFV-RAP-0101 Afvandingsteknik
Øvrige notater
Forudsætningsnotat for skitseprojektering
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
25-06-2023
Vejteknik
Geoteknik
Broteknik
Vejteknik
Afvanding
Skitseprojektering
Tabel 10: Oversigt over materiale anvendt til ekstern kvalitetssikring
Møde
Opstartsmøde, gennemgang af MKV med deltagelse af ekstern
kvalitetssikring og Vejdirektoratet
Økonomimøde
Vejteknik, Geoteknik og Trafikanalyse
Gennemgang af forhold vedr. Miljø og Natur
Tabel 11: Oversigt over afholdte møder
Dato
07-08-2023
08-08-2023
28-08-2023
13-09-2023
31