Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2817487_0001.png
Udbygning af
Amagermotorvejen
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
September 2023 | Rapport nr. 618
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0002.png
MIljøKonSEKVEnSVURDERIng AF UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Miljøkonsekvensvurdering
af udbygningsprojektet for
Amagermotorvejen
Amagermotorvejen er en ca. 9 km lang seksspo­
ret motorvej og en af Danmarks mest belastede
motorvejsstrækninger med 115.000-125.000 biler
pr. hverdagsdøgn. Dette medfører fortsat stigende
rejsetider, og at motorvejen er meget følsom over for
uheld og andre trafikale hændelser. Tilsvarende op­
lever trafikanterne til og fra Avedøre Holme området
omfattende fremkommelighedsproblemer i tilslut­
ningsanlæggene og på det tilstødende vejnet.
Det fremgår af den politiske aftale om Infrastruktur­
plan 2035 af 28. juni 2021, at E20 Amagermotorve­
jen skal udbygges, og at anlægsarbejdet forventes
igangsat i 2024.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojek­
tet er gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering
(MKV) i 2022-2023, samt vedtagelse af en anlægslov
Figur 1
Udbygningsprojektet for Amagermotorvejen
Hurtigt overblik
i Folketinget. Kommissoriet for miljøkonsekvensvurde­
ringen kan læses på
www.vd.dk/amagermotorvejen.
Dette resumé sammenfatter Vejdirektoratets forslag
til udbygningen af Amagermotorvejen, samt miljø­
konsekvensvurderingen og de forskellige beregnin­
ger og vurderinger der ligger til grund herfor.
Det primære fokus været at forbedre fremkomme­
ligheden på Amagermotorvejen og vejbetjeningen
af Avedøre Holme, samt at reducere støjpåvirknin­
gen af de nuværende støjgener for boligområderne
langs motorvejen.
Fra motorvejskryds Avedøre i vest til Kalvebodbro­
erne i øst omfatter udbygningsprojektet parallelle
fordelingsveje, som på størstedelen af strækningen
Projektbeskrivelse
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0003.png
Figur 2
Visualisering med støjskærme
bliver tosporede. Fra fordelingsvejene vil der være
forbindelse til to fulde tilslutningsanlæg ved gl. Køge
landevej og Avedøre Havnevej samt to halve til­
slutningsanlæg med forbindelse til Helseholmen og
Hammerholmen på Avedøre Holme. Disse to halve til­
slutningsanlæg skal især aflaste tilslutningsanlægget
ved Avedøre Havnevej, som dag spiller en central rolle
for fordelingen af trafik til og fra Hvidovre, Avedøre
Holme, Valbyområdet m.m.
på Kalvebodbroerne og den resterende strækning frem
til tilslutningsanlæg 20 København C udbygges motor­
vejen fra 6 til 8 spor. på Kalvebodbroerne inddrages
nødsporet til kørespor, mens der på den resterende
strækning etableres 8 spor plus nødspor af hensyn til
trafiksikkerheden og trafikafviklingen. For at begræn­
se arealinddragelsen i natura 2000­området øst for
motorvejen foreslås den nuværende 6 m brede, grønne
midterrabat erstattet af et 2 m bredt betonautoværn.
Amagermotorvejen, hvor trafikken forventes at stige
med 6.000 - 8.000 biler pr. hverdagsdøgn, således
at den samlede trafik på motorvejen kommer op på
153.000 - 168.000 biler pr. hverdagsdøgn i 2030.
omvendt forventes en aflastning af en række større
veje i området omkring Amagermotorvejen. Det gæl­
der især gammel Køge landevej, Holbækmotorvejen
(øst for Motorring 3) og Ellebjergvej.
De nye samt de udbyggede tilslutningsanlæg vil
give markante forbedringer i vejbetjeningen af tra­
fikken til og fra Amagermotorvejen. Det gælder især
trafikken mellem motorvejen og Avedøre Holme,
hvor de to halve tilslutningsanlæg ved Helseholmen
og Hammerholmen giver en betydelig aflastning
af tilslutningsanlægget ved Avedøre Havnevej og
rundkørslen på Stamholmen.
Støjforhold
Trafikale effekter
Ifølge trafikberegningerne vil fordelingsvejene og de
ekstra kørespor forbedre fremkommeligheden på
Som en integreret del af udbygningsprojektet
opsættes ca. 12,5 km støjafskærmning, hvoraf de
7,5 km forventes at blive 9 m høje. For at dæmpe
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0004.png
MIljøKonSEKVEnSVURDERIng AF UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
støjudbredelsen over Kalveboderne og videre ind
mod Hvidovre opsættes støjskærme på nordsiden af
Kalvebodbroerne.
Støjberegningerne viser, at store områder langs
motorvejen vil opleve en betydelig støjreduktion ved
gennemførelse af udbygningsprojektet, og at antallet
af støjbelastede boliger (over 58 db) vil blive redu­
ceret med mere end 3.500 boliger.
Miljøforhold
Som grundlag for miljøkonsekvensvurderingen er
alle relevante plan­ og miljøforhold i korridoren langs
Amagermotorvejen blevet kortlagt ud fra oplysnin­
ger, som allerede er tilgængelige i databaser m.v.,
suppleret med konkrete miljøboringer og feltregistre­
ringer langs motorvejen. Hvad angår feltregistrerin­
gerne, så har der været særlig fokus på beskyttede
arter, herunder dyr og planter på udpegningsgrund­
laget for natura 2000­området ”Vestamager og
havet syd for”.
Udbygningsprojektet vurderes samlet set at medfø­
rer en begrænset miljøpåvirkning. Der sker påvirk­
ninger på landskabelige og visuelle forhold idet der
etableres støjskærme og beplantning ryddes. lige­
ledes påvirkes tre fredninger, natura 2000 areal og
anden natur, idet arealer inddrages. Herudover på­
virkes bilag IV­arter; flagermus og padder der lever
i naturen langs vejen. projektet er planlagt således,
at de steder der sker væsentlige påvirkninger, vil
der blive gennemført de nødvendige afværgetiltag
og etablering af erstatningsnatur. Dvs. at igennem
miljøkonsekvensvurderinger er projektet planlagt, så
der sker en begrænset påvirkning på den omkring­
liggende natur og miljøet.
Arealforhold
For at kunne gennemføre udbygningsprojektet skal
der erhverves ca. 142.000 m
2
til selve vejanlægget
og ca. 108.000 m
2
til midlertidige arbejdsarealer.
omkring 30 ejendomme berøres af ekspropriation i
forskelligt omfang. Den permanente arealerhvervelse
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0005.png
MIljøKonSEKVEnSVURDERIng AF UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
berører udelukkende virksomheder og offentlig eje­
de arealer. Det estimeres at tre ejendomme kan blive
totaleksproprieret.
Anlægsøkonomi
Det samlede anlægsbudget for udbygningsprojektet
er beregnet til 1.724,3 mio. kr. (prisniveau 2023, in­
deks 125,9), hvilket er 175,5 mio. kr. under det beløb,
som er afsat til vejprojektet i Infrastrukturplan 2035.
Det er primært brugereffekterne i form af tids­
gevinster, dvs. at trafikanterne nu kan komme
hurtigere frem, der bidrager til de positive effekter.
Desuden er der en gevinst på cirka 600 mio. kr. som
følge af den omfattende støjafskærmning i udbyg­
ningsprojektet.
Øvrige forhold
Samfundsøkonomi
De samfundsøkonomiske beregninger viser, at ud­
bygningsprojektet er samfundsøkonomisk rentabelt
med en nettonutidsværdi på 5.475 mio. kr. og en
interne rente på 9,5 pct. hvilket er noget større end
diskonteringsrenten.
på projektets hjemmeside
vd.dk/amagermotorvejen
findes en kortfattet præsentation af udbygnings­
projektet, samt tilhørende visualiseringer, zoombare
støj­ og ejendomskort m.v., samt en række tekniske
baggrundsdokumenter, som er udarbejdet i forbin­
delse med miljøkonsekvensvurderingen af udbyg­
ningsprojektet for Amagermotorvejen.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0006.png
bAggRUnD FoR MIljø-KonSEKVEnSVURDERIngEn
Baggrund for miljø-
konsekvensvurderingen
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 den 28.
juni 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, nye borgerlige, liberal Alliance, Alternati­
vet og Kristendemokraterne er parterne enige om at
gennemføre nye investeringer og initiativer i en fuldt
finansieret investeringsplan på transportområdet for
perioden 2022 - 2035. Den del af aftalen, der omfat­
ter fremtidens veje, står Enhedslisten og Alternativet
uden for. Det fremgår af Infrastrukturplanen, at E20
Amagermotorvejen skal udbygges, og at anlægsar­
bejdet forventes igangsat i 2024.
Første skridt frem mod realiseringen af udbyg­
ningsprojektet er gennemførelse af en miljøkon­
sekvensvurdering (MKV), samt vedtagelse af en
anlægslov i Folketinget. Kommissoriet for miljøkon­
sekvensvurderingen kan læses på
www.vd.dk/amagermotorvejen.
somheder og et stort antal borgere mente ikke, at
forundersøgelsens forslag til støjbeskyttelse var am­
bitiøse nok og påpeger, at især boligområderne i det
sydlige Hvidovre i årevis har været voldsomt plaget
af støj fra Amagermotorvejen og tilstødende veje.
Mange opfordrede til, at mulighederne for at redu­
cere støjgenerne, f.eks. ved etablering af overdæk­
ningsløsninger, højere/længere støjskærme, lavere
hastighedsgrænser eller tilsvarende, blev prioriteret
højt i det videre arbejde.
Vejdirektoratet anførte i høringsnotatet, at der vil
blive set på en række støjdæmpende tiltag, men at
skitseprojektering af overdækningsløsninger ligger
uden for kommissoriets rammer.
Indstilling og politisk beslutning
når den offentlige høring af miljøkonsekvensvurde­
ringen er afsluttet, behandler Vejdirektoratet hø­
ringssvarene. Herefter udarbejdes et høringsnotat
samt en indstilling med henblik på en politisk drøftel­
se og stillingtagen. Indstillingen udarbejdes på bag­
grund af den gennemførte miljøkonsekvensvurdering
samt høringssvarene. Herefter er det op til en videre
politisk drøftelse at få fastlagt det udbygningspro­
jekt, der skal indgå i anlægsloven.
Det videre forløb
De anlægsrelaterede opgaver igangsættes i 2024,
og Vejdirektoratet forventer at være færdige med
udbygningsprojektet i 2028. Først skal der bruges
1 - 2 år til udbud, detailprojektering, besigtigelse og
ekspropriation, herefter følger ca. 3 år med selve
anlægsarbejdet. 
Proces, offentlig høring og
videre forløb
Høring
Miljøkonsekvensvurderingen blev indledt med en of­
fentlig idé­ og forslagsfase i perioden 20. april til 20.
maj 2022, hvor Vejdirektoratet modtog omkring 500
høringssvar fra borgere, myndigheder, virksomheder
og interesseorganisationer. Høringssvarene er efter­
følgende blevet resumeret i et høringsnotat sammen
med Vejdirektoratets bemærkninger. Høringsnotatet
kan læses på
www.vd.dk/amagermotorvejen.
Det helt centrale emne i idé­ og forslagsfasen var
støjforhold. Kommuner, interesseorganisationer, virk­
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0007.png
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Udbygningsprojektet for
Amagermotorvejen
Udbygningsprojektet er udformet med særlig fokus
på at forbedre fremkommeligheden på Amagermo­
torvejen og vejbetjeningen af Avedøre Holme, samt
at reducere støjpåvirkningen af boligområderne
langs motorvejen. Derudover er det tilstræbt at
begrænse påvirkningen af de fredede og beskyttede
områder ved udformningen af udbygningsprojektet.
I det følgende gives en overordnet beskrive af
udbygningsprojektet. I de tekniske beskrivelser på
projektets hjemmeside, kan du finde detaljer om
vejgeometri, bygværker, afvandingssystem, anlægs­
logistik m.v. i udbygningsprojektet, samt baggrunds­
informationer om eksempelvis geotekniske forhold.
Fra motorvejskryds Avedøre til Kalvebodbroerne om­
fatter udbygningsprojektet parallelle fordelingsveje,
som på størstedelen af strækningen bliver tospore­
de. Fra fordelingsvejene vil der være forbindelse til
to fulde tilslutningsanlæg ved gl. Køge landevej og
Avedøre Havnevej, samt to halve tilslutningsanlæg
med forbindelse til Helseholmen og Hammerholmen
på Avedøre Holme. Disse to halve tilslutningsanlæg
skal aflaste især tilslutningsanlægget ved Avedøre
Havnevej, som også benyttes af borgerne i Hvidovre.
Etablering af fordelingsveje
Figur 3
Strækningen mellem motorvejskryds Avedøre og Avedøre Havnevej
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0008.png
Figur 4
Strækningen mellem Avedøre Havnevej og
tilslutningsanlæg 20 København C
Udbygning med ekstra spor
Fra Avedøre Havnevej og videre mod øst til tilslut­
ningsanlæg 20 København C udbygges motorvejen
fra 6 til 8 kørespor. på Kalvebodbroerne inddrages
nødsporet til kørespor, mens der på den resterende
strækning etableres 8 kørespor plus nødspor af hen­
syn til trafiksikkerheden og trafikafviklingen.
I modsat retning forgrener den vestgående forde­
lingsvej sig til ramper mod henholdsvis Køge bugt
Motorvejen og Motorring 3. Rampen mod Køge bugt
Motorvejen føres under Motorring 3 i et nyt bygværk.
Motorvejskryds og tilslutningsanlæg
Motorvejskryds Avedøre:
Motorvejskrydset udbygges med ramper til/fra
fordelingsvejene. Der vil være forbindelse mellem
fordelingsvejene og både Motorring 3 og Køge bugt
Motorvejen i begge retninger.
Rampen fra Køge bugt Motorvejen til østgående
fordelingsvej føres i eget tracé på en ny bro over
Motorring 3 sydgående.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0009.png
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Tilslutningsanlæg 22 - Gl. Køge Landevej:
Tilslutningsanlægget ombygges til et ruderanlæg, så
begge rampekryds er beliggende på gl. Køge lande­
vej. Til­ og frakørselsramper tilsluttes fordelingsvejene.
De eksisterende ramper til Stamholmen nedlægges.
Tilslutningsanlæg 21 - Avedøre Holme:
Til­ og frakørselsramper tilsluttes fordelingsvejene.
Rampekrydsene bygges om med flade venstresving
på Avedøre Havnevej.
Tilslutningsanlæg 22a - Helseholmen:
Der anlægges et nyt vestvendt tilslutningsanlæg til
Stamholmen ved Helseholmen. Til­ og frakørsels­
ramper tilsluttes fordelingsvejene.
Tilslutningsanlæg 21a - Hammerholmen:
Der anlægges et nyt østvendt tilslutningsanlæg til
Stamholmen ved Hammerholmen. Til­ og frakørsels­
ramper tilsluttes fordelingsvejene. Syd for motorvejen
omlægges Holmestien for at få plads til de nye ramper.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0010.png
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Tilslutningsanlæg 20 – København C:
Til­ og frakørselsramperne tilpasses Amagermotor­
vejens udbygning fra 6 til 8 spor og øresundsmotor­
vejens udbygning fra 4 til 6 spor.
Som en integreret del af udbygningsprojektet op­
sættes omkring 12,5 km støjafskærmning, hvoraf de
7,5 km forventes at blive 9 m høje. Med henblik på
at få størst mulig støjdæmpning placeres alle de 9 m
høje skærme langs motorvejens nødspor, og disse
skærme suppleres i flere tilfælde af 4 m høje skær­
me på ydersiden af forbindelsesvejene. Skærmene
langs fordelingsvejene kræver ikke så stor højde, da
de kan placeres tættere på trafikken og hastigheden
er lavere end på motorvejen.
For at dæmpe støjudbredelsen over Kalveboderne,
og videre ind mod Hvidovre, opsættes 3 m høje
skærme på nordsiden af Kalvebodbroerne.
Støjafskærmning
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0011.png
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Figur 5
Visning af de bygværker på tværs af Amagermotorvejen, der
nyetableres eller ombygges i forbindelse med udbygningsprojektet
Bygværker
I forbindelse med udbygningsprojektet etableres
syv nye bygværker og fem bygværker ombygges, se
placeringen på figur 5. Mindre konstruktioner med
spænd på under 2 m, som eksempelvis rørgennem­
føring af grøfter betragtes ikke som bygværker.
Af større eksisterende bygværker på Amagermotor­
vejen findes overføringerne af gl. Køge landevej,
Avedøre Havnevej og Køge bugt­banen samt Kalve­
bodbroerne.
I brotekniske beskrivelse er det muligt at finde flere
detaljer om bygværksarbejderne herunder illustratio­
ner og beskrivelser af både de nye bygværker og de
bygværker, der skal ombygges. Det gælder eksempel­
vis det nye bygværk ved gl. Køge landevej, som giver
plads til den vestgående fordelingsvej, se figur 6.
Af hensyn til anlægsøkonomi, miljøbelastning og
trafikantgener i anlægsperioden er det besluttet
at bevare broerne ved Køge bugt­banen, gl. Køge
Figur 6
Eksisterende og ny bro til overføring af gl. Køge landevej
landevej, Avedøre Havnevej og Kalvebodbroerne.
Ved Køge bugt­banen og gl. Køge landevej etable­
res sidefag til fordelingsvejene i forlængelse af de
eksisterende bygværker, se figur 5, mens det ved
Avedøre Havnevej alene er nødvendigt med mindre
ombygninger under broen. Hvad angår Kalvebodbro­
erne, så er det besluttet at bevare broernes nuvæ­
rende konstruktion og gennemføre en omstribning af
kørebanerne fra 3 til 4 spor.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0012.png
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
Afvanding
Vejvandet fra motorvejen ledes i lukkede systemer
til regnvandsbassiner, hvor urenheder opsamles og
bundfældes og hvorfra vejvandet kan ledes videre
til vandløb og søer i en jævn strøm. Udbygningen
af Amagermotorvejen med fordelingsveje og ekstra
spor giver et øget vejareal, og et afledt behov for
nyanlæg og udvidelse af eksisterende regnvands­
bassiner, pumpestationer og ledningsanlæg. De nye
og udbyggede regnvandsbassiner gør det muligt at
fastholde en uændret udledning til de recipienter,
der modtager vejvand fra regnvandsbassinerne. I
Afvandingsteknisk beskrivelse findes flere informa­
tioner om afvandingssystemet herunder placeringen
af regnvandsbassiner.
Trafikledelse
Som en integreret del af udbygningsprojektet etab­
leres et trafikledelsessystem med henblik på at for­
bedre trafikafviklingen, trafiksikkerheden og informa­
tionsniveauet i både normalsituationen og i særlige
situationer med hændelser og driftsarbejder. Trafik­
ledelsessystemet vil omfatte overvågningskameraer,
informationstavler, automatisk hastighedsregulering
og køvarsling. Ved fastlæggelse af det endelige tra­
fikledelsessystem tilstræbes en god sammenhæng
med eksisterende og kommende trafikledelsestiltag
på Motorring 3 og øresundsmotorvejen med henblik
på bedst mulig styring, overvågning og afvikling af
trafikken på motorvejsnettet omkring København.
Hastighed
på fordelingsvejene forventes en skiltet hastig­
hedsbegrænsning på 70 - 80 km/t af hensyn til de
tætliggende tilslutningsanlæg og vejgeometrien i
Motorvejskryds Avedøre. Den skiltede hastigheds­
begrænsning forventes fastholdt på 110 km/t på de
Øvrige vejtekniske emner
I Vejteknisk beskrivelse er der redegjort for de
vejtekniske forhold, hvad angår køresporsbredder,
autoværnstyper, vejvisning, krydsudformning, be­
lægningsopbygning m.v.
Hastighed
På fordelingsvejene forventes en skiltet ha­
stighedsbegrænsning på 70 - 80 km/t af hen­
syn til de tætliggende tilslutningsanlæg og
vejgeometrien i Motorvejskryds Avedøre. Den
skiltede hastighedsbegrænsning forventes
fastholdt på 110 km/t på de gennemkøren­
de motorvejsspor. På Kalvebodbroerne og
Amager forventes hastighedsbegrænsningen
fastholdt på 90 km/t. Dette skal dog endeligt
afklares mellem vejmyndighed og politiet.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
UDbygnIngSpRojEKTET FoR AMAgERMoToRVEjEn
gennemkørende motorvejsspor. på Kalvebodbroerne
og på Amager forventes hastighedsbegrænsningen
fastholdt på 90 km/t. Dette skal dog endeligt afklares
i dialog med politiet.
øresundsmotorvejen forventes at skulle udbygges i
samme periode som Amagermotorvejen.
Gener i forbindelse med anlægsarbejdet
Anlægsarbejderne bliver tilrettelagt, så de forårsager
færrest mulige gener for vejtrafikken, de lokale, jern­
banedriften, og ikke mindst borgerne i området.
Som udgangspunkt bliver anlægsarbejdet udført inden
for normal arbejdstid (kl. 7 - 18) på hverdage, og kun
i særlige tilfælde vil det være nødvendigt at arbej­
de med udvidet arbejdstid eller udføre arbejdet som
natarbejde.
Under anlægsarbejdet må det påregnes, at der kan
forekomme hastighedsnedsættelser på Amagermo­
torvejen samt kortvarige perioder med omkørsel på
skærende veje og stier.
Det henvises i øvrigt til Anlægslogistisk beskrivelse
for flere detaljer om anlægsaktiviteterne.
Anlægsaktiviteter
Inden selve anlægsarbejdet igangsættes, forventer
Vejdirektoratet at bruge ca. 1 - 2 år på indledende
arbejder, herunder detailprojektering, arkæologiske
forundersøgelser, besigtigelse og ekspropriation,
ledningsomlægninger, samt udbud af anlægsarbej­
det. Anlægsarbejdet er planlagt med aktiviteter på
flere etaper samtidig, hvorfor udbygningsprojektet
samlet set vil kunne gennemføres på 4 - 5 år.
opdeling og rækkefølge af deletaper kan ændres,
og bør koordineres med udbygningen af Motorring
3 og øresundsmotorvejen, som begge udbygges
i de kommende år. Udbygningen af Motorring 3
forventes at være i gang eller under udførelse, når
udbygningen af Amagermotorvejen starter, mens
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0014.png
TRAFIKAlE FoRHolD
Trafikale forhold
Eksisterende forhold
Amagermotorvejen er en sekssporet motorvej, som
forbinder motorvejskrydset Avedøre med øresunds­
motorvejen og Centrumforbindelsen. Amagermo­
torvejen er en del af E20 og én af Danmarks mest
belastede motorveje.
Amagermotorvejen afviklede i 2022 en hverdags­
døgntrafik på 115.000 - 125.000 køretøjer, hvoraf de
5 pct af trafikken var store lastbiler (over 12,5 m lan­
ge). Trafiktællingerne fra 2022 viser, at trafikken ikke
helt er vendt tilbage til niveauet fra før CoVID-19
nedlukningerne i 2020. Årsagerne kan være mange,
men for Amagermotorvejen har det bl.a. betydet,
at både trafikken over øresundsbroen og trafikken
til Københavns lufthavn i 2022 endnu lå 10 - 15 pct.
under niveauet for 2019.
Set over en 20­årig periode er hverdagsdøgntrafik­
ken på Amagermotorvejen vokset med over 50 pct.
Udviklingen har bl.a. betydet, at trafikniveauerne i
spidsbelastningsperioderne er blevet højere samti­
digt med, at perioder med høj trafik er kommet til at
dække en større del af dagen (se figur 7 og 8).
04:00 - 04:15
04:30 - 04:45
05:00 - 05:15
05:30 - 05:45
06:00 - 06:15
06:30 - 06:45
07:00 - 07:15
07:30 - 07:45
08:00 - 08:15
08:30 - 08:45
09:00 - 09:15
09:30 - 09:45
10:00 - 10:15
10:30 - 10:45
11:00 - 11:15
11:30 - 11:45
12:00 - 12:15
12:30 - 12:45
13:00 - 13:15
13:30 - 13:45
14:00 - 14:15
14:30 - 14:45
15:00 - 15:15
15:30 - 15:45
16:00 - 16:15
16:30 - 16:45
17:00 - 17:15
17:30 - 17:45
18:00 - 18:15
18:30 - 18:45
19:00 - 19:15
19:30 - 19:45
Figur 8
gennemsnitshastigheder for trafik på Amagermotor­
vejen mod Motorring 3 eller mod Kastrup / øresund, 2022
Trafikken på Amagermotorvejen bærer i nogen grad
præg af pendlingen mod Københavns centrum. Den
største belastning ses i retning mod København /
Kastrup om morgenen og den modsatte vej om ef­
termiddagen. Amagermotorvejen er også en central
strækning for trafikken i hovedstadsområdet og øre­
sundsregionen med stor trafik i begge retninger hele
dagen samt en del fjerntrafik til / fra Sverige såvel
som erhvervstrafik til / fra Avedøre Holme.
De store trafikmængder medfører, at gennemsnits­
hastighederne reduceres betydeligt i myldretidspe­
rioderne og at myldretidsperioderne spredes over
mange timer både om morgenen og eftermiddagen,
se figur 8. Trafikmængden betyder samtidigt, at
trafikafviklingen er meget følsom over for hændelser
på vejen som f.eks. uheld og havari.
I forhold til Avedøre Holme, som Amagermotorvejen
er en af de væsentligste adgangsveje til, betyder
trafikmængderne, at de eksisterende tilslutnings­
anlæg ved gl. Køge landevej og Avedøre Havnevej
i perioder har svært ved at afvikle trafikken. Med en
fortsat stigning af trafikken og et forøget aktivitets­
niveau i tilknytning til Avedøre Holme må problemer­
ne med trafikafviklingen og de tilknyttede forsinkel­
ser forventes at blive større.
Figur 7
Trafik mod Kastrup / øresund på Amagermotorvejen
2002, 2007, 2012, 2017 og 2022
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0015.png
TRAFIKAlE FoRHolD
Figur 9
Hverdagsdøgntrafik
på Amagermotorvejen og an­
dre større veje i 2030. Der vi­
ses både trafik efter udbyg­
ningen og ændring i forhold
til den trafik, der forventes i
2030, uden en udbygning af
Amagermotorvejen
vej
Roskilde
BRØNDBY
AVEDØRE
Trafik efter udbygningen af
Amagermotorvejen
betydningen af udbygningen af Amagermotorvejen har
været analyseret med ørestadstrafikmodellen (oTM
version 7.3) for 2030 og 2040. Analyserne er baseret
på scenarier, hvor udbygningen af Amagermotorvejen
indgår sammen med øvrige projekter i Infrastruktur­
plan 2035 (Ip35), samt et 0­alternativ hvor udbyg­
ningen af Amagermotorvejen ikke er gennemført.
Hverdagsdøgntrafikken på Amagermotorvejen efter
udbygningen forventes i 2030, at være 153.100 på den
østlige del og 167.600 køretøjer på den vestlige del.
Som en væsentlig del af udbygningen kører en stor
del af trafikken til og mellem tilslutninger på de nye
forbindelsesveje. Det gælder især Amagermotor­
vejens vestlige del hvor 42.600 køretøjer ud af det
samlede antal på 167.600 forventes at benytte de
nye forbindelsesveje.
Den kapacitetsforøgelse som udbygningen med­
fører forventes overordnet at føre til en øget trafik.
Udbygningen med fordelingsveje, flere kørespor,
samt ændringer af tilslutningsanlæg vil i højere grad
få trafik til at benytte Amagermotorvejen i stedet
for andre adgangsveje til Avedøre Holme og Kø­
benhavns centrum. Forbedringerne af adgangen
til Avedøre Holme med nye ramper øst­ og vest for
Figur 10
Fordelingen af
hverdagsdøgntrafik mellem
Amagermotorvejens forde­
lingsveje (røde) og motor­
vejsstrækning (sort) i 2030
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0016.png
TRAFIKAlE FoRHolD
Avedøre Havnevej vil også betyde at trafikken til
Avedøre Holme fordeles bedre og kører tidligere fra,
end det ellers ville have været tilfældet.
Ifølge trafikberegningerne vil udbygningsprojektet
medføre en vækst i trafikken i forhold til 0­alterna­
tivet på ca. 4 pct. på den østlige del og op til 11 pct.
på den vestlige del. på den vestlige delstrækning
forventes fordelingsvejene at tage så stor en del af
trafikken, at der vil ske en reduktion i trafikken på de
gennemgående spor. Der er stor usikkerhed, når det
kommer til den endelige fordeling af trafikken på til­
slutningsanlæggene, men det forventes at trafikken
vil fordele sig og vælge mindre belastede anlæg, når
dette bliver muligt.
Udbygningen af Amagermotorvej forventes at øge
trafikken på de dele af vejnettet der fører trafik
til Amagermotorvejen og at reducere trafikken på
strækninger, der er blevet mindre attraktive efter
udbygning af Amagermotorvejen.
Kortlægningen af ændringer i 2030 med en udbyg­
get Amagermotorvej viser at især Motorring 3, Køge
bugt Motorvejen og øresundsmotorvejen forventes
at få en øget trafik.
Til gengæld aflastes en række større veje i områ­
det omkring Amagermotorvejen. Det gælder især
gammel Køge landevej, Holbækmotorvejen (øst for
Motorring 3) og Ellebjergvej. Mindre aflastninger af
Helsingørmotorvejen, Hillerødmotorvejen og Roskil­
devej på strækningen mellem Motorring 3 og Køben­
Figur 11
Fordelingen af trafikken på den udbyggede Amager­
motorvejs vestlige del på køreretninger, 2030
havns centrum peger også på, at udbygningsprojek­
tet vil gøre Amagermotorvejen til en mere attraktiv
rute til Københavns centrum og Amager.
Den udbyggede Amagermotorvej forventes især
at blive benyttet af trafik fra områder syd, vest og
nord­vest for Motorring 3, der har mål på Amager, i
den sydlige del af Københavns centrum, på Avedøre
Holme eller i Sverige.
Trafikberegninger for 2040 viser, at udbygningen i
2040 medfører en større forøgelse af trafikken, end
det var tilfældet i beregningerne for 2030. Det skyl­
des, at der forventes en større samlet trafikmængde
i 2040 og et tilsvarende større pres på infrastruktu­
ren, der er med til at gøre Amagermotorvejen mere
attraktiv og dermed give udbygningen større effekt.
Figur 12
Ændringer i hverdagsdøgntrafik
i 2030. Udbygningen af Amagermotor­
vejen er sammenlignet med et 0­sce­
narie uden udbygning af Amagermotor­
vejen
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0017.png
MIljøFoRHolD
Miljøforhold
I miljøkonsekvensrapporten er der redegjort for ud­
bygningsprojektets påvirkning både under anlægsar­
bejdet, og efterfølgende når vejen er taget i brug.
Visse miljøtemaer er mere væsentlige i forbindelse
med miljøkonsekvensvurderingen af udbygningspro­
jektet. Det drejer sig især om
• landskab og visuelle forhold fordi der etableres
støjskærme og ryddes beplantning
• natura 2000, natur og fredninger fordi der inddra­
ges tilstødende naturarealer
• bilag IV­arter, fordi padder og flagermus lever
langs vejen
• Udledning af vejvand, fordi vandmængden stiger
med større asfaltareal
• Støjforhold, fordi trafikstøjen fra Amagermotor­
vejen udgør et stort problem
I miljøkonsekvensvurderingen vurderes det om
udbygningsprojektet medfører ingen / ubetydelig
påvirkning, lille påvirkning eller væsentlig påvirkning.
Hvis der vurderes at være en væsentlig påvirkning
af udbygningsprojektet, er projektet søgt justeret så
den væsentlig påvirkning ikke længere vil være til
stede. Alternativt er der foreskrevet afværgeforan­
staltninger, inklusiv en genvurdering af, om påvirk­
ningen dermed reduceres eller neutraliseres.
Alle vej­ og stiforbindelser opretholdes i anlægsperi­
oden, men to underførte stier vil dog kortvarigt være
lukket, mens stitunnelerne forlænges.
Landskab og visuelle forhold
Mellem boligområderne i Hvidovre Kommune og
Amagermotorvejen danner Vestvolden, Mågeparken
og Strandengen et større rekreativt naturområde.
Udbygningen af Amagermotorvejen vil have en mar­
kant indvirkning på de rumlige og visuelle forhold for
områderne langs motorvejen, fordi der etableres op
til 9 m høje støjskærme. Særligt i de grønne områder
langs Vestvolden på den nordlige side af Amager­
motorvejen vil forandringen være markant.
Støjskærme vil reducere støjpåvirkningen af de re­
kreative arealer og dermed også bidrage positivt til
brugen og oplevelsen af områderne.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0018.png
MIljøFoRHolD
De eksisterende beplantningsbælter langs motorve­
jen og bag de nye støjskærme vil blive reetableret,
så beplantningsbælterne ingen steder er brudte.
Dels af hensyn til naturen for at opretholde økologi­
ske forbindelser og ledelinjer for dyr og planter. Dels
for at genskabe en grøn afgrænsning af landskabs­
rummene langs Amagermotorvejen, som også er rum
for friluftsliv og rekreative oplevelser.
herunder til at yngle. Det vurderes dog, at rørhøgens
anvendelse af levestedet i anlægsperioden poten­
tielt kan blive påvirket. Derfor er der udført en kon­
sekvensvurdering, som sammenfatter, at anlægs­
arbejderne skal udføres uden for yngletiden, hvor
rørhøgen som trækfugl ikke anvender levestedet.
Trafikstøjen langs levestedet for rørhøg forventes
uændret eller svagt faldende, og trafikstøj vil der­
for ikke påvirke rørhøgens mulighed for at anvende
levestedet herunder til at yngle.
Trafikstøjen i Kalveboderne vil med projektet blive
reduceret, fordi der etableres støjskærme på nordsi­
den af Kalvebodbroerne med henblik på at reducere
støjpåvirkningen i beboelseskvarterer i Hvidovre
Kommune. ynglefugle og trækfugle på udpegnings­
grundlaget for natura 2000­området, som anvender
Kalveboderne, vil derfor ikke blive påvirket.
Samlet set vurderes udbygningen af Amagermotor­
vejen hverken i anlægsfase eller i driftsfase, at påvir­
ke bevaringsmålsætningerne for natura 2000­om­
rådet på Kalvebod Fælled og havet syd for, hvilket
sikrer at områdets integritet opretholdes.
på Amager berører udbygningsprojektet Kalvebod
Fælled, som er natura 2000­område. på den bag­
grund er der udført en væsentlighedsvurdering
og for nødvendige udpegninger også en konse­
kvensvurdering for natura 2000­området på Kalve­
bod Fælled. Ingen af de nye vejarealer langs motor­
vejen er kortlagt som levested for fugle eller arter
på udpegningsgrundlaget, og der er ikke registreret
ynglende fugle på udpegningsgrundlaget på area­
lerne. Derimod medfører udvidelse af et regnvands­
bassin i natura 2000­området, at der skal inddrages
et mindre areal, som er kortlagt levested for rørhøg.
Rørhøg er på udpegningsgrundlaget for natura
2000­området, men inddragelsen vurderes ikke at
påvirke rørhøgens mulige anvendelse af levestedet
18
Natura 2000, natur og fredninger
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0019.png
MIljøFoRHolD
Et mindre areal af §3­strandeng inddrages på Kalve­
bod Fælled og en sø ved Hammerholmen nedlæg­
ges. begge steder etableres erstatningsnatur i form
af naturpleje af en nærtliggende §3­strandeng og
etablering af to nye søer. bestande af den fredede
orkide, priklæbet gøgeurt, flyttes 400 m på Kalve­
bod Fælled og kan dermed bevares.
Der er tre fredninger omkring Amagermotorvejen ved
henholdsvis Vestvolden, Kalvebodkilen og Amager
Vildtreservat. For fredningerne Vestvolden og Kalve­
bodkilen vurderes at udbygningen og arealinddragel­
sen kan rummes inden for fredningsbestemmelserne,
da udbygningen sker inden for en i fredningerne fast­
lagt transportkorridor, som sikrer mulighed for etable­
ring af fremtidige trafikanlæg inden for nogle define­
rede områder. Endvidere vurderes det at udbygningen
ikke vil være i strid med fredningsbestemmelserne for
Amager vildtreservat og fredning.
fundet én bilag IV­art i ét vandhul, som rummer en
bestand af bilag IV­arten spidssnudet frø. Tilsva­
rende er der kortlagt seks arter af flagermus langs
Amagermotorvejen.
Ved motorvejskryds Avedøre inddrages areal og
potentielle flagermusegnede træer bliver fældet. For
hvert fældet flagermusegnet træ etableres afværge­
tiltag i umiddelbar nærhed i skovbrynet på Vestvol­
den, herunder veteranisering af andre træer, så de
ældes hurtigere og der opstår hulheder, og der op­
sættes flagermuskasser egnet til yngel og vinterrast.
Mellem Mågeparken og Kalvebodbroerne fældes en
række poppeltræer langs motorvejen, som i dag fun­
gerer som ledelinjer for flagermus. Derfor etableres
afværgetiltag langs støjskærmene, herunder tilplant­
ning med selvhæftende vegetation og/eller etable­
ring af levende hegn. beplantningen sammenkædes
med eksisterende strukturer og andre ledelinjer i
landskabet. beplantningen vil bidrage til, at flager­
musene ikke flyver ud over motorvejen med risiko for
kollision med trafikken.
Bilag IV-arter
bilag IV­arter er arter, som f.eks. nogle padder og
alle flagermus, for hvilke der er en særlig beskyttel­
se. blandt padderne er der ved feltbesigtigelse kun
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0020.png
MIljøFoRHolD
Udledning af vejvand
I forbindelse med udbygningsprojektet opgraderes
afvandingssystemet med udvidelse og nyanlæg
af regnvandsbassiner med henblik på at opnå en
effektiv rensning af vejvandet inden det ledes videre
til vandløb, søer og havområder langs motorvejen.
Herved vurderes det, at udbygningsprojektet vil
medføre uændret eller nedsat tilførsel af kritiske
stoffer og næringsstoffer til berørte vandløb, søer
og havområder, og at koncentrationen af de udledte
stoffer på sigt bliver lavere i disse vandområder.
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0021.png
MIljøFoRHolD
Bæredygtighed
på baggrund af arbejdet med miljøkonsekvensvurde­
ringen og Fn’s 17 verdensmål er der i udbygningspro­
jektet for Amagermotorvejen identificeret og beskre­
vet tre fokusområder, som fremadrettet kan fastholde
og udvikle projektets bæredygtighed i forhold til
støjafskærmning, biodiversitet og materialeforbrug.
Fremtidens støjskærme skal designes så de effek­
tivt dæmper støjen, som de skal, men samtidig også
har lavest muligt Co2­aftryk ved at anvende gen­
brugs­ og biogene materialer, som passer visuelt
bedst muligt ind i landskabet, og kan fungere som
levested for dyr og planter.
biodiversiteten langs motorvejen skal øges ved at
opstille designkriterier for støjskærme, skråninger,
regnvandsbassiner, så disse kan blive nye levesteder
for dyr og planter.
genbrugsmaterialer og biogene materialer skal i
størst muligt omfang udgøre materialeforbruget.
Disse bæredygtige indsatser skal samlet set være
med til at løfte udbygningsprojektets bæredygtige
profil og fokus.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0022.png
STøj FRA TRAFIKKEn
Støj fra trafikken
Udbygning af motorvejen vil betyde, at støjpåvirkningen langs motorvejen
og andre veje vil ændre sig i forhold til i dag. Støjpåvirkningen vil stige, både
fordi der vil komme mere trafik på vejene og fordi motorvejen udbygges.
Derfor omfatter udbygningen støjreducerende tiltag langs motorvejen. Den
samlede støjpåvirkning bliver mindre, når der sammenlignes med en fremti­
dig situation uden udbygning af motorvejen.
Støj kan generelt defineres som uønsket lyd og støj
måles i enheden decibel, forkortet db. I forbindelse
med støj fra vejtrafik anvendes betegnelsen db(A),
hvor ’A’ betyder, at man har taget hensyn til det
menneskelige øres opfattelse af lyd.
Decibelbegrebet er et logaritmisk begreb. Det inde­
bærer bl.a., at hvis man lægger støjen sammen fra
to lige store støjkilder, vil det give et øget støjniveau
på 3 db. Det betyder f.eks., at en fordobling af tra­
fikmængden giver en 3 db forøgelse af støjniveauet.
Dette betyder dog ikke, at der også sker en for­
dobling af det oplevede støjniveau. når det gælder
oplevelsen af ændrede støjniveauer, kan følgende
tommelfingerregler anvendes:
• 1 db er den mindste ændring, et menneske er i
stand til at opfatte
• 3 db opleves som en lille ændring
• 6 db opleves som en væsentlig ændring
• 10 db opleves som en stor ændring og opfattes
som en fordobling/halvering af støjen
Der er stor forskel på, hvordan mennesker oplever
vejtrafikstøj. graden af gene afhænger især af stø­
jens karakter (intensitet, frekvensfordeling, fordeling
over døgnet etc.), men også sociale og psykologiske
faktorer spiller ind.
For at give en ide om hvad forskellige støjniveauer
svarer til, er der i figur 13 gengivet et ”støjbarome­
ter”, som angiver støjniveauet fra forskellige kilder i
forskellig afstand (kilde: Force Technology).
Figur 13
lydtrykniveauer fra forskellige kilder
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0023.png
STøj FRA TRAFIKKEn
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0024.png
STøj FRA TRAFIKKEn
I forbindelse miljøkonsekvensvurderingen er de
støjmæssige konsekvenser af udbygningsprojektet
blevet undersøgt. Konkret sker dette ved en sam­
menligning af den forventede trafikstøj i 2040 uden
udbygning af motorvejen (0­alternativet) og med
udbygning af motorvejen.
Støjen beregnes for Amagermotorvejen samt be­
tydende statslige og kommunale veje inden for et
”støjberegningsområde”, der dækker 2.000 m på
hver side af motorvejen.
Vil du vide mere om støj
På projektets hjemmeside findes et digitalt
kort, hvor du kan zoome ind på din ejendom
og få information om støjforholdene med /
uden udbygningsprojektet. Her finder du
også miljøkonsekvensrapporten, hvor der er
en detaljeret gennemgang af beregnings­
metoder, forudsætninger, gældende ret­
ningslinjer og grænseværdier m.v.
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0025.png
STØJKORT
FØR udbygningen af Amagermotorvejen
Kort over beregnet støj i området FØR
udbygningen af Amagermotorvejen.
STøj FRA TRAFIKKEn
Signaturforklaring
Støjberegningsområde
Støjudbredelse -
0 alternativ
Lden i dB(A)
53-58 dB
58-63 dB
63-68 dB
68-73 dB
73-78 dB
>78 dB
STØJKORT
Figur 14
Støjkonturkort for 0­alternativet i 2040. Farvede områder markerer hvor støjbelastningen l
den
≥ 53 db.
(på projekthjemmesiden findes digitale, zoombare kort)
EFTER udbygningen af Amagermotorvejen
Kort over beregnet støj i området EFTER
udbygningen af Amagermotorvejen.
Signaturforklaring
Støjberegningsområde
Støjskærme
Støjudbredelse -
Projektforslag
Lden i dB(A)
53-58 dB
58-63 dB
63-68 dB
68-73 dB
73-78 dB
>78 dB
Figur 15
Støjkonturkort for 2040 efter gennemførelse af udbygningsprojekt. Farvede områder markerer hvor
støjbelastningen l
den
≥ 53 db.
(på projekthjemmesiden findes digitale, zoombare kort)
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0026.png
STøj FRA TRAFIKKEn
På kortet ses forskellen mellem udbygnings-
projektet og 0-alternativet. Som det fremgår,
så medfører den planlagte støjafskærmning
en markant reduktion i støjudbredelsen fra
Amagermotorvejen. (På projekthjemmesiden
findes digitale, zoombare kort)
26
Figur 16
Forskelskort der viser dæmpningen af støjen i udbygningsprojektet i forhold til 0­alternativet.
(på projekthjemmesiden findes digitale, zoombare kort)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0027.png
STøj FRA TRAFIKKEn
Signaturforklari g
Støjberegningsområde
Forøgelse ifm. udbygningsprojekt
> 3 dB
1 - 3 dB
Dæmpning ifm. udbygningsprojekt
1 - 3 dB
3 - 5 dB
5 - 7 dB
7 - 9 dB
> 9 dB
Støjskærme - højde
9 meter
6 meter
3 - 4 meter
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0028.png
STøj FRA TRAFIKKEn
Scenarie
58-63db(A)
0 – alternativet
Udbygningsprojektet
Ændring
8.018
5.641
2.377
63-68db(A)
2.719
1.622
1.097
L
den
68-73db(A)
816
724
92
73-78db(A)
22
15
7
> 78db(A)
­
­
­
>58db(A)
11.575
8.002
3.573
SBT
1.771
1.231
540
Tabel 1
opgørelse over antal støjbelastede boliger med og uden udbygningsprojektet
Sammenlignes udbygningsprojektet med en situa­
tion uden udbygning af motorvejen (0­alternativet)
ses en reduktion i antallet af støjbelastede boliger
(over 58 db) på 3.573 boliger og et tilhørende fald i
støjbelastningstallet (SbT) på 540. Dette sker trods
stigende trafik som følge af Amagermotorvejens ud­
bygning og skyldes den store mængde støjskærme,
der indgår i udbygningsprojektet.
Støjbelastningstallet (SbT) er et udtryk for den
samlede støjbelastning og dermed støjgene i et
område, og kan udtrykkes ved antallet af boliger, der
Eksisterende forhold 1:500
Eksisterende forhold 1:500
Grønt område
Grønt område
Fremtidige forhold 1:500
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Fremtidige forhold 1:500
9m støjskærm
9m støjskærm
9m støjskærm 9m
9m
Grønt område
9m
Vestgående fordelingsvej
/ 3 spor
A
Grønt område
Vestgående fordelingsvej
/ 3 spor
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Østgående fordelingsv
/ 2 spor
Eksisterende forhold 1:500
Eksisterende forhold 1:500
Fremtidige forhold 1:500
Fremtidige forhold 1:500
Beplantningsbælte
Mågeparken
Motorvejskanal
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Beplantningsbælte
Mågeparken
Motorvejskanal
9m støjskærm
9m støjskærm
Støttemur
9m
Støttemur
9m
Mågeparken
Motorvejskanal
Beplantningsbælte
Vestgående
fordelingsvej
/ 2 spor
Beplantningsbælte
Mågeparken
Motorvejskanal
Vestgående
fordelingsvej
/ 2 spor
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Østgåen
fordelin
/ 2 spor
Figur 17
placering af støjskærme i udbygningsprojektet for Amagermotorvejen, med principsnit.
(på projekthjemmesiden findes digitale, zoombare kort)
21
E20 Amagermotorvejen
28
21
E20 Amagermotorvejen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0029.png
STøj FRA TRAFIKKEn
udsættes for støj over den vejledende grænseværdi
kombineret med støjniveauet ved de enkelte boliger.
Reduktionen i den samlede støjgene er stort set
den samme med og uden støj fra kommunevejene.
Det skyldes, at der opsættes støjskærme langs hele
Amagermotorvejen. når kommunevejene medreg­
nes, vil antallet af støjbelastede boliger være væ­
sentlig højere. Reduktionen er størst for boliger i de
lavere støjintervaller på 58 - 63 db og 63 - 68 db.
I forhold til 0­alternativet er støjen fra motorvejene
reduceret betydeligt. Konkret medfører udbygnings­
Eksisterende forhold 1:500
projektet, at antallet af støjbelastede boliger, hvor
motorvejene er den primære støjkilde, reduceres fra
ca. 6.800 til ca. 3.200 boliger. Dermed øges andelen
af støjbelastede boliger, som belastes af kombineret
støj fra motorveje og kommuneveje eller alene fra
kommunale veje.
Ses der alene på støjen fra motorvejene, konstate­
res det at støjen reduceres med mere end 50 pct. i
forbindelse med udbygningsprojektet. Efter udbyg­
ningen og dertilhørende støjafskærmninger vil der
ikke være boliger, der er stærkt støjbelastede alene
som følge af støj fra motorvejene.
terende forhold 1:500
A
Strandengen
Beplantningsbælte
Grønt område
A
C
Beplantningsbælte
Beplantningsbælte
Strandengstien
Østre Landkanal
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Erhvervsområde
Beplantningsbælte
Strandengstien
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
ndengen
Østre Landkanal
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Fremtidige forhold 1:500
Erhvervsområde
Grønt område
tidige forhold 1:500
9m støjskærm
9m
9m støjskærm
9m støjskærm
Strandengen
Strandengstien
Beplantningsbælte
9m
9m
Østre Landkanal
Amagermotorvejen / ekstra spor (Vest) / 1 x 3 spor (Øst)
Østgående
fordelingsvej
/ 2 spor
Erhvervsområde
vej
Strandengstien
Østgående
fordelingsvej
/ 2 spor
Beplantningsbælte
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
ndengen
Østgående fordelingsvej
Østre Landkanal
/ 2 spor
Grønt område
Amagermotorvejen / ekstra spor (Vest) / 1 x 3 spor (Øst)
Erhvervsområde
Grønt område
B
Eksisterende forhold 1:500
B
D
6m
terende forhold 1:500
Beplantningsbælte
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Erhvervsområde
6m
Beplantningsbælte
Erhvervsområde
Slaggeplads
idige forhold 1:500
Eksisterende cykelsti
Jordvold
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Fremtidige forhold 1:500
Kalvebod Fælled
2m
Beplantningsbælte
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Østgående
fordelingsvej
/ 2 spor
Erhvervsområde
Jordvold
Erhvervsområde
2m
Slaggeplads
Jordvold
Amagermotorvejen / 2 x 4 spor
Eksisterende cykelsti
Eksisterende cykelsti
Slaggeplads
Jordvold
Amagermotorvejen / 2 x 3 spor
Kalvebod Fælled
Kalvebod Fælled
Slaggeplads
Amagermotorvejen / 2 x 4 spor
Eksisterende cykelsti
nde
ngsvej
r
Beplantningsbælte
Kalvebod Fælled
Bæredygtighed
Bæredygtighed
22
2
29
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0030.png
STøj FRA TRAFIKKEn
Støjreducerende foranstaltninger i
udbygningsprojektet
I udbygningsprojektet indgår en række støjskærme
langs motorvejen, der har til formål at reducere stø­
jen ved de nærliggende boligområder. Indlednings­
vist blev der udarbejdet et katalog med 17 forskellige
skærmscenarier, der blev undersøgt på et overord­
net plan. Scenarierne omfattede skærme i forskellige
højder og udformninger, samt forskellige placeringer
af skærme; i yderkant, mellem fordelingsveje og
motorvej samt skærme i midterrabatten.
Den samlede støjskærmspakke i udbygningsprojek­
tet repræsenterer den kombination, der vurderes at
give den mest optimale dæmpning set i forhold til
omkostningerne.
Konkret omfatter udbygningsprojektet 9 m høje
støjskærme langs motorvejen ved alle støjfølsomme
områder. I kombination med disse opsættes 4 m høje
skærme langs fordelingsvejene. Skærmene langs
fordelingsvejene kræver ikke så stor højde, da de
kan placeres tættere på trafikken og hastigheden er
lavere på fordelingsvejene end på motorvejen. Der
er dog steder, hvor det ikke er muligt at lave denne
opdeling og derfor placeres de 9 m høje skærme i
yderkant af fordelingsvejene. Der er ligeledes steder,
hvor terrænet naturligt skaber en 4-6 m høje skrånin­
ger, der har tilnærmelsesvis samme effekt som 4 m
skærme, og hvor de lave skærme derfor er undladt.
For at dæmpe støjudbredelsen over Kalveboderne
opsættes 3 m høje skærme på nordsiden af Kalve­
bodbroerne.
Overvejelser om overdækning
Fra såvel Hvidovre Kommune som borgere har der
været fremsat lokale ønsker om at få skitseret og
undersøgt effekten af overdækningsløsninger som
en integreret del af det udbygningsforslag, der indgår
i miljøkonsekvensvurderingen. Hvidovre Kommune
m.fl. frygter, at den påtænkte støjafskærmning langs
Amagermotorvejen kun vil medføre forbedringer for
et begrænset antal boliger. Kommunen anfører, at den
eneste effektive løsning vil være at overdække Ama­
germotorvejen med henvisning til den analyse, som
kommunen har fået gennemført i efteråret 2022.
Skitseprojektering og miljøkonsekvensvurdering af
udbygningsprojektet for Amagermotorvejen er afslut­
tet og anlægsarbejdet skal ifølge Infrastrukturplan
2035 igangsættes i 2024. Det er Vejdirektoratets an­
befaling, at udbygningsprojektet inklusive opsætning
af den planlagte 12,5 km støjafskærmning gennemfø­
res efter tidsplanen i Infrastrukturplan 2035. Dels for
at imødekomme det aktuelle store behov for støj­
dæmpning langs Amagermotorvejen, dels fordi det
vil tage mindst to år at skitseprojektere og miljøkon­
sekvensvurdere en konkret overdækningsløsning.
Tilskud til støjisolering
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et rimeligt beskyttelsesniveau, når
vejen udbygges. I praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor det er teknisk eller
økonomisk muligt at reducere støjen. I områder langs motorvejen, hvor etablering
af støjafskærmning ikke giver en tilstrækkelig støjreduktion, kan der som alternativ
udføres lydisolering af støjbelastede boliger.
Lydisolering omfatter typisk udskiftning af vinduer og forbedring af facaden for
at reducere det indendørs støjniveau. Lydisolering iværksættes typisk for boliger,
som har et højt støjniveau (> 63 dB), og udføres med en tilskudsordning, der admi­
nistreres efter Vejdirektoratets retningslinjer.
30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0031.png
STøj FRA TRAFIKKEn
ønsket om overdækning gælder ikke kun Amager­
motorvejen, og Vejdirektoratet har derfor igangsat et
mulighedsstudie med henblik på at genere ny viden
og indsamle erfaringer på området, samt identificere
og eksemplificere støjdæmpende overdækningsløs­
ninger for motorveje i bynære områder, hvor der er
en relativ høj boligtæthed kombineret med en relativ
høj støjbelastning. I sommeren 2023 har Vejdirek­
toratet udvidet mulighedsstudiet med en analyse af
mulighederne for at integrere de påtænkte støjskær­
me langs Amagermotorvejen i en eventuel senere
overdækningsløsning. I forbindelse med analysen vil
vi vurdere de støjmæssige effekter ved en ’let over­
dækning’ af en delstrækning og beskrive tekniske,
trafikale og økonomiske forhold ved etablering af en
overdækningsløsning herunder krav til sikkerhed,
udluftning, belysning m.v. Analysen forventes afslut­
tet i efteråret 2023.
Ved gennemførelse af udbygningsprojektet for Ama­
germotorvejen vil der forekomme støjende anlægs­
arbejder i forbindelse med etablering af nye ramper,
udlægning af asfalt mv. samt nedramning af spuns til
støttevægge samt nedramning af fundamentspæle
til støjskærme. Arbejdet vil geografisk bevæge sig
gennem hele strækningen og dermed vil støjen i om­
rådet variere alt afhængigt af, hvor anlægsarbejdet
finder sted. påvirkningen fra støjende anlægsarbej­
de vurderes at være begrænset. begrundelsen er, at
arbejdet udføres i dagperioden, samt at afstanden
mellem boliger og anlægsarbejde er stor, og at ar­
bejde kun undtagelsesvist vil blive udført om natten.
Støj fra anlægsarbejde
31
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0032.png
AREAl- og lEDnIngSFoRHolD
Areal- og ledningsforhold
Udbygning af Amagermotorvejen kræver dels areal
til vejprojektet, som skal bruges permanent til selve
vejanlægget, dels arbejdsarealer som skal bruges
midlertidigt i anlægsfasen til jordkørsel og etablering
af bygværker. på projektets hjemmeside
vd.dk/ama­
germotorvejen
findes dynamiske kort med visning af
arealbehov til henholdsvis vejanlæg og midlertidige
arbejdsarealer.
De nødvendige arealer samt andre rettigheder erhver­
ves gennem ekspropriation af en uvildig kommission,
kaldet for Ekspropriationskommissionen. Ekspropriati­
on betyder tvungen afståelse (afgivelse) af ejendoms­
retten til ejendommen eller en del af ejendommen.
Arealopgørelser
For at kunne gennemføre udbygningsprojektet skal
der erhverves ca. 142.000 m
2
til selve vejanlægget
og ca. 108.000 m
2
til midlertidige arbejdsarealer.
omkring 30 ejendomme berøres af ekspropriation i
forskelligt omfang.
Den permanente arealerhvervelse berører virksom­
heder og offentlig ejede arealer. Det estimeres at tre
ejendomme kan blive totaleksproprieret.
Ledninger
Amagermotorvejen ligger i transportkorridoren og
har derfor følgeskab af bl.a. store el­ og gastrans­
missionsledninger. I de fleste tilfælde har det været
muligt at udforme og placere regnvandsbassiner og
ramper, så berøring af disse ledninger undgås, men
det forventes at være nødvendigt at omlægge flere
store eltransmissionskabler vest for gl. Køge lan­
devej. Flytning og sikring af ledninger vil ske efter
dialog og aftale med ledningsejerne.
Figur 18
Arealopgørelser
(på projekthjemmesiden findes digitalt, zoombart kort)
32
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0033.png
AnlÆgSoVERSlAg
Anlægsoverslag
basisoverslaget udregnes ved at anvende Vejdirek­
toratets overslagssystem på baggrund af mængder
beregnet ud fra udbygningsprojektet, og enhedspriser
beregnet ud fra tidligere gennemførte anlægsarbejder.
basisoverslaget er behæftet med usikkerhed, da ud­
gifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder, bro­ og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd.
Vejprojektets detaljerede udformning, mængder
mv. kendes først på et senere tidspunkt, ligesom
udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og
konjunktur­ og konkurrencesituationen på licitations­
tidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsud­
gifternes endelige størrelse.
I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudget­
tering vil projektbevillingen på finansloven (anker­
budgettet) være basisoverslaget tillagt 10 pct. Den
samlede bevilling på finansloven vil være ankerbud­
gettet tillagt en reserve under Transportministeriets
departement på 5 pct.
Det samlede anlægsbudget for udbygningsprojektet
er beregnet til 1.724,3 mio.kr. (prisniveau 2023, in­
deks 125,9), hvilket er 175,5 mio. kr. under det beløb,
som er afsat til vejprojektet i Infrastrukturplan 2035.
Basisoverslag
1.499,4
Ankerbudget
(basisoverslag + 10 pct. reserve)
1.649,3
Samlet anlægsbudget
(basisoverslag + 15 pct. reserve)
1.724,3
Tabel 2
Anlægsbudget for udbygning af Amagermotorvejen inklusive reserver (mio. kr., prisniveau 2023, indeks 125,9)
33
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0034.png
SAMFUnDSøKonoMII
Samfundsøkonomii
De samfundsøkonomiske beregninger for udbyg­
ningsprojektet er gennemført med modellen TERESA
6.0 på grundlag af overslag på anlægs­ og driftsom­
kostninger, resultater fra trafikberegningerne, samt
beregninger af effekter på støj, uheld, luftforurening
og klima. Som i trafikberegningerne vurderes effek­
terne af udbygningsprojektet ved at sammenligne
dette med et 0­alternativ, hvor Amagermotorvejen
ikke udbygges.
De samfundsøkonomiske hovedresultater for udbyg­
ningsprojektet er angivet i ”nutidsværdier”, hvor alle
omkostninger og effekter er opgjort i 2023­priser.
overordnet viser beregningerne, at en udbygning af
Amagermotorvejen er samfundsøkonomisk renta­
bel med en nettonutidsværdi på 5.475 mio. kr. Den
interne rente for udbygningen er beregnet til 9,5 pct.
hvilket er noget større end diskonteringsrenten i dag.
Med andre ord vil samfundet tjene på at udbygge
Amagermotorvejen.
Det er primært brugereffekterne i form af tidsgevin­
ster, dvs. trafikanterne nu kan komme hurtigere frem,
der bidrager til de positive effekter. Desuden er der
eksterne effekter på cirka 0,6 mia. kr. som følge af den
omfattende støjafskærmning i udbygningsprojektet.
mio. DKK
Anlægsomkostninger:
Drifts­ og vedligeholdelseseffekter:
brugereffekter:
gener i anlægsperioden:
Eksterne effekter:
øvrige konsekvenser (afgifter, arbejdsudbud):
I alt nettonutidsværdi (nnV)
Intern rente
nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
-1.476
-35
6.143
-336
595
584
5.475
9,5 pct.
4,3
Tabel 3
Samfundsøkonomiske effekter af en udbygning af
Amagermotorvejen, hovedresultater
Metode til beregning af samfundsøkonomi
Omkostninger og effekter opgøres over 50 år efter åbning. Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien er værdien i dag af summen af alle omkostninger og gevinster i de kommende år.
Teknisk beregnes værdien ved at tilbageskrive effekterne med diskonteringsrenten, som er 3,5 pct. de
første 35 år, og derefter 2,5 pct. Et projekt er rentabelt, hvis nutidsværdien er positiv. Det betyder, at
summen af alle fremtidige omkostninger ­ både til anlæg og drift, men også omkostninger ift. støj, miljø,
mv – opvejes af de positive gevinster samfundet vinder ved projektet.
Intern rente er det samfundsøkonomiske afkast, som projektet giver. Det kan sammenlignes med et
afkast på en investering. Hvis den interne rente er lig med diskonteringsrenten, så giver projektet lige
netop en nettonutidsværdi på nul. Er den interne rente over diskonteringsrenten, får man en positiv net­
tonutidsværdi – man får et med andre ord et større afkast end der kræves, og dermed et overskud. Med
en skiftende diskonteringsrente over årene (se ovenfor), er der ingen helt fast grænse for hvilken intern
rente der skal til, for at et projekt giver samfundsøkonomisk overskud (dvs. at det er rentabelt), men i
praksis er grænsen lidt under 3,5 pct.
Nettogevinst pr. offentlig krone er kort fortalt den samfundsøkonomiske gevinst, man får for hver inve­
steret offentlig krone. Det udregnes teknisk som nettonutidsværdien divideret med nutidsværdien af
offentlige nettoomkostninger (typisk omkostninger til anlæg og drift, samt afgiftsændringer). Den be­
regnes kun, hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
34
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0035.png
UDBYGNING AF
AMAGERMOTORVEJEN
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
September 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-063-8
ISBN
(digital version)
978-87-7595-064-5
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 133: Resumérapporter vedrørende udbygning af Amagermotorvejen samt øget kapacitet på Motorring 3, fra transportministeren
2817487_0036.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet