Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2815715_0001.png
GÆLDENDE LOVKRAV TIL BRUG AF VINTERDÆK FOR TUNGE KØRETØJER
SAMMENLIGNET MED NABOLANDE OG OVERVEJELSER HERFOR.
Møde i Transportudvalget den 23. januar 2024
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0002.png
GÆLDENDE LOVKRAV I DANMARK OG I NABOLANDE
Danmark
Ikke krav om
vinterdæk.
Norge
Vinterdæk påbudt
i perioden 15.
november til 31.
marts.
Udenfor perioden
skal snekæder
medbringes og
anvendes ved
forventning om
sne- eller
isdække.
Sverige
Vinterdæk påbudt
i perioden 1.
december til 31.
marts ved
vinterføre.
Forbud mod
anvendelse af
vinterdæk i
perioden 16. april
til 30. september,
medmindre der er
vinterføre eller
forventes
vinterføre.
Tyskland
Vinterdæk påbudt
ved vinterføre.
Hverken periode-
eller
temperaturbeste
mt.
Holland
Ikke krav om
vinterdæk.
Forbud mod
anvendelse af
pigdæk og
snekæder, da
disse ødelægger
vejene.
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0003.png
OVERSIGT OVER LOVKRAV OM VINTERDÆK
Lovkrav - sæson
Bulgarien
Lovkrav - vinterføre
Østrig
Lovkrav – skiltning
Frankrig
Ikke lovbestemt
Belgien
Kroatien
Estland
Letland
Litauen
Slovenien
Tjekkiet
Finland
Tyskland
Island
Luxembourg
Norge
Slovakiet
Italien
Spanien
Cypern
Danmark
Grækenland
Ungarn
Irland
Malta
Holland
Rumænien
Sverige
Portugal
Polen
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0004.png
KLIMA, TOPOGRAFI OG NATIONALE VARIATIONER
Klima, topografi og nationale variationer har betydning for vinterberedskabet generelt,
og konkret for specifikke behov for særlige lovkrav for motorkøretøjer.
Danmarks nabolande og medlemsstater i EU, som har lovbestemmelser om
anvendelse af vinterdæk, adskiller sig fra Danmark i forhold til:
• Klima
• Topografi
• Variationer i klima og topografi indenfor landets grænser.
Danmark er mest sammenlignelig med lande, som ikke har lovbestemmelser om
vinterdæk, herunder særligt lande med tempereret kystklima og generelt fladt
landskab, fx Holland.
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0005.png
VEJRET I DANMARK
Ifølge data fra DMI og Rigsarkivet er der i årene fra 1961 til 2023 sket en tilbagegang i
antallet af snedækkedøgn i Danmark fra 26,4 til 8,3 dage.
I samme periode er nedbørsmængden steget fra 148,2 mm til 186,4 mm i
vinterperioden (december til februar), og middeltemperaturen er steget 1,5 grader i de
seneste 30 år.
Konklusionen er, at vintervejret over de seneste godt 60 år er blevet tiltagende vådere
med mere regn og mindre sne, hvorved vejene er blevet mere våde end glatte.
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0006.png
DÆKTYPER
Betegnelse
”Sommerdæk” (type normaldæk) er beregnet til normal brug på vej.
Vinterdæk primært udformet til at opnå en bedre ydeevne på sne og is end et normaldæk.
”Helårsdæk” (ikke defineret type) primært udformet til brug under blandede vejgrebsforhold.
Mærkning
Alle godkendte dæktyper skal være påført et godkendelsesmærke bestående af en cirkel, som
omslutter bogstavet »E«.
Dæk, klassificeret som vinterdæk, skal have alpin symbolet påført.
Påskriften »M.S« hvis dækket er konstrueret til at give et bedre greb i mudder og sne.
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0007.png
UDFORDRINGER VED LOVKRAV
Ved fastsættelse af lovkrav skal der tages stilling til:
Hvornår påbud er gældende (periodebestemt eller faktisk vinterføre)?
Hvilke køretøjskategorier skal være omfattet?
Skal påhængskøretøjer være omfattet?
Skal der vinterdæk på alle aksler?
Hvilket krav skal der stilles til dæktype?
Kan snekæder erstatte vinterdæk?
Evt. nedsat fartgrænse ved brug af snekæder?
Hvornår skal lovkrav træde i kraft?
Hvilke strafbestemmelser skal gælde?
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0008.png
ANALYSE OM VEJGREB
Færdselsstyrelsen indleder som opfølgning på de trafikale udfordringer i forbindelse med
den seneste snestorm i begyndelsen af 2024 en analyse om vejgreb generelt, som har til
formål at afklare, om der bør fastsættes regler om anvendelse af specifikke dæktyper i
tidsafgrænsede perioder eller på dage med vinterføre, eller om alternative anbefalinger.
Analysen skal indeholde en række elementer, herunder:
• Egenskabsanalyser af dæktyper
• Analyse af aktuel anvendelse af dæktyper
• Analyse af miljømæssige omkostninger
• Analyse af økonomiske omkostninger
Analysen vil blive udarbejdet med inddragelse af relevante myndigheder og
brancheorganisationer. Analysen forventes at foreligge i maj måned 2024.
Lovkrav til brug af vinterdæk for tunge køretøjer
Side 8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 126: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 23/1-24 ved transportministeren og Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet vedrørende vinterdæk og vinterberedskab
2815715_0009.png
Susy Deleuran
Specialkonsulent
Kristian Berg-Konstmann
Specialkonsulent
TAK
[email protected]
Tel.: +45 7221 8899
www.fstyr.dk
[email protected]
Færdselsstyrelsen
Danish Road Traffic Authority
Sorsigvej 35
DK-6760 Ribe