Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2763634_0001.png
Transportudvalgets
klyngearrangement vedr. luftfart
Den 10. oktober 2023
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0002.png
Velkomst
Christian Poulsen, konstitueret CEO i
Københavns Lufthavne
Rasmus Prehn (S), formand for
Transportudvalget
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0003.png
BLOK 1
Folketinget
| 27. september 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0004.png
Rådet for Grøn Omstilling
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0005.png
Grøn luftfart
- Hvor skal vi hen og hvornår letter vi?
Jeppe Juul, Seniorrådgiver, Klima og Transport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0006.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0007.png
Non-CO2 klimaeffekterne
er ca. dobbelt så store som
CO2.
Kondensstriber har en
større klimabelastning end
CO2 fra brændstoffet.
Kondensstriber kan stort
set fjernes med renere
fossile brændstoffer.
Danmark er i en suveræn
position i forhold til at få
det til at ske.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0008.png
Luftfarten bidrag til den
globale opvarmning kan
holdes omkring 0,05
grader
Biobrændstoffer (2.g.) er
en begrænset ressource.
Løsningen er renere
brændstoffer og eFuels
Danmark har mulighed for
både industri-eventyr og
for at vise vejen for resten
af verden.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0009.png
”Renere
fossile brændstoffer er
den billigste og hurtigste vej til
markant at sænke
klimabelastningen fra luftfarten.”
Jeppe Juul
Seniorådgiver, Rådet for Grøn Omstilling
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0010.png
Københavns Lufthavn
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0011.png
Københavns Lufthavn
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0012.png
Passagerafgiften
EU
13 kr.
Regeringen
37 kr.
50 kr.
+ 100 kr
Klima-
partnerskabet
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0013.png
Samme areal - ny indretning
Nuværende indretning
Skitse af fremtidig indretning
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0014.png
Billund Lufthavn
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0015.png
Danmark i Balance
Dansk Luftfart:
110 mia. kr. i
varig, årlig BNP-
effekt
BLL:
20 mia. kr. i
varig, årlig BNP-
effekt
Kilde: CFBO
Vestdanmark
Det innovative Produktionsdanmark
40 % BNP
VS.
Østdanmark
Det kreative Vidensdanmark
42 % BNP
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0016.png
Aerotropolis infrastruktur
Rute 30:
11.300 biler
Gns-hastighed 86 km/t
Årlig trafikvækst = 6,6%
Afkørsel 57:
VVM
anbefaler fastholdelse af
nuværende ruderanlæg
med 4.600-5.300 biler i
døgnet, den travleste
rampe fra Vejle til Aarhus
Borgmestervej:
Hurtigere afgang
til E20 og højere udbytte af
Midtjyskmotorvej
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0017.png
Vi ønsker os en opdatering af
luftfartsstrategien fra 2017
Med et særligt fokus på:
Initiativ 19: Remote Tower for de regionale lufthavne.
Initiativ 22, 23, 24: Fortsætte med midler i ruteudviklingsprogrammet
Global Connect. En krone investeret i Vestdanmark er bedre investeret end
en krone i Østdanmark.
Styrket infrastruktur til lufthavnene giver stærkere lufthavne
Opfordring: Opdater luftfartstrategien frem mod 2030. F.eks. er cargo kun
nævnt under CPH.
Der er brug for en national strategi for en balanceret udvikling af dansk
luftfart med danske flyselskaber og ruter.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0018.png
Aarhus Lufthavn
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0019.png
AARHUS AIRPORT 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0020.png
En helt ny lufthavn betjener
Østjylland
Destinationslufthavn for Danmarks næststørste økonomiske
vækstcentrum med en befolkning på 1,3 millioner
Del af den overordnede infrastruktur i Danmark
Hurtigst voksende lufthavn i Danmark - betydelig international
ekspansion
september stigning på 40% vs. 2019
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0021.png
Det er vi også optaget af
Aarhus er vært for Routes 2024
Aarhus på Europakortet
Styrket infrastruktur omkring Aarhus for at forbinde Danmarks
næststørste by med verden
Infrastruktur der understøtter SAF. Grønnere luftfart -
motiveret og centralt forankret i en fælles indsats
Luftfartsafgifter vs. ambitionen om Danmarks fremtid som
førende på det nordiske luftfartsmarked og fastholde en
konkurrencedygtig turismeøkonomi
National ruteudviklingsstøtte
der skal sikre, at danske
lufthavne er attraktive at investere i for internationale
flyselskaber
Mange tak!
Lotta Sandsgaard,
CEO, Aarhus Airport
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0022.png
Aalborg Lufthavn
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0023.png
Midtjyllands Lufthavn
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0024.png
Jakob Kronborg
Lufthavnschef Midtjyllands Lufthavn
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
Svært at drive regional lufthavn i 2023 i Danmark.
Det er vigtigt for det Midt og Vestjyske erhvervsliv at have en hurtig
forbindelse til København.
Svært at tiltrække en ruteoperatør på kommercielle vilkår.
Økonomisk udfordret (statstilskud), (sociale rabatter).
Momsfritagelse på indenrigsflyvning. (Lovgivning kræver at 55% af
omsætningen skal være på udenrigstrafik)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0026.png
Erhvervsflyvningens
Sammenslutning (ES)
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0027.png
Statsgaranteret lån til erhvervspilotelevers
uddannelse.
De unge aspiranter til pilotuddannelsen har svært ved af få finansieringen til deres uddannelse.
Flere banker vil ikke finansiere uddannelsen, da de ikke ser en fremtid for piloter i Danmark. Andre forlanger høje renter.
Uddannelsen koster lige omkring 750.000 kr.
ES har i flere år haft pilotuddannelsen på dagsordenen, så der kunne findes en form for statsgaranteret lån til denne
uddannelse.
Men hver gang er det løbet ud i sandet, når der kom ny regering.
De fleste i branchen er enig om, at det ikke skal være en uddannelse, der er betalt af Staten.
En risiko ville være, at mange aspiranter vil stoppe inden for det først år med et gratis privatflyvercertifikat på statens regning.
Der er fire skoler i Danmark, der foretager den integrerede uddannelse til Trafikflyver. Den form for uddannelse er SU godkendt.
Vi mener, at aspiranterne selv bør finansiere det første semester ca. 150.000 kr. Det vil vise, at det er noget, som aspiranten vil.
I stedet for statsgaranti hælder vi nu mere til et lån under SU ordningen, fordi:
Et statsgaranteret lån kan ved misligehold give staten udgifter.
Et lån under SU ordningen giver staten indtægter.
Processen skal være, at de fire anerkendte erhvervsflyveskoler optager elever, som selv skal lægge 100-150.000 kr. til
uddannelsens første semesters mål.
Når dette mål nås, skal skolen godkende eleven til fortsat uddannelse, og herefter have ansvar for elevens videre uddannelse.
Eleven kan nu få SU lånet, hvor staten højst kommer til at låne eleven ca. 600.000 kr.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0028.png
Danske regionale- og provinslufthavnes
overlevelse, behov for satellitbaseret landing.
Der er en lille snes ubemandede regionale- og provinslufthavne til kun godt-vejrs operationer.
Disse er potentialet for yderligere grøn indenrigsflyvning.
De kan i nær fremtid binde landet sammen med miljørigtige fly, f.eks. elektriske.
EU og nationale krav til personale og materiel er en udfordring.
Ejerne af flyvepladserne / lufthavnene er ved at give op pga. dårlig økonomi.
Disse lufthavne har værksteder, andre arbejdspladser og import / eksport muligheder, som er
afhængig af, at man kan beflyve dem også i dårligt vejr.
Vi må fastholde den nuværende infrastruktur. Det er billigere end at etablere ny.
Men der skal mere aktivitet til disse pladser, hvis de skal overleve.
ES arbejder derfor for etablering af satellitbaseret landingsprocedurer under
instrumentflyvningsforhold til disse ubemandede flyvepladser.
IT-teknologien er til stede, andre lande har det, men vi støder på udfordringer i Trafikstyrelsen,
som i en længere årrække har stillet forskellige og nye krav.
Luftfartsbranchen har stillet sig til rådighed, men meget lidt sker fra Trafikstyrelsens side.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0029.png
Indenrigsluftfarten som kollektiv transportform.
Indenrigsluftfarten skal i lighed med anden indenrigs transport som
tog og busser kategoriseres som kollektivtransport og nyde samme
privilegier som den nuværende kollektive transport.
Indenrigsluftfarten vil kunne supplere transporten i de tyndere
befolkede områder, aflaste de fyldte tog og busser mellem
landsdelene og mindske trængslen på vejnettet.
Transportministeren synes at være enig i, at indenrigsluftfarten er en
del af den kollektive transport.
Så mangler vi ”blot”, at TRU medlemmer er enig med ministeren og
ES og vil arbejde for, at dansk indenrigsluftfart bliver indlemmet i den
kollektive transport.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0030.png
Bornholms
Passagerforening
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0031.png
Flyforbindelsens betydning
for Bornholm
- Særlige vilkår for Bornholm
Pendling
Hospital
Erhvervsliv
- Historisk udvikling
- Både og
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0032.png
Vilkår for Bornholm
Begrænset arbejdsmarked
Stor geografisk afstand til nærmeste nabokommune
Ø-fradrag ved overnatning (2023: kr. 219/nat kun når man ikke kan komme hjem)
Fradrag for billetudgifter (færge eller fly)
Km-fradrag kun for km over land
Ingen mulighed for samkørselsbesparelse
Kommerciel flyrute <-> samfundsbegrundet færgeruter
Begrænset pendlingsmuligheder med færge / dagspendling udelukkende muligt med fly
Hospitalet har en del personale, som pendler til Bornholm, derudover er der mange patientrejser (behandling på regionens øvrige
hospitaler)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0033.png
Konklusion
Bornholm har brug for en
bæredygtig flyrute
Trafikal ligestilling bør muliggøre
pendling
Trafikal ligestilling bør også
indbefatte frekvens og kapacitet
Grøn omstilling bør understøtte
fortsat udvikling af Bornholm
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0034.png
Debat
Folketinget
| 10. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0035.png
Pause
Folketinget
| 10. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0036.png
BLOK 2
Folketinget
| 10. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0037.png
Heart Aerospace
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0038.png
Regionale flyvninger
heartaerospace.com
38
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0039.png
Three Challenges – One Solution
Climate
Cost
High cost gives low profitability of regional aviation
High acquisition and maintenance costs
Connectivity
Aviation only growing in major hubs
Regional airports are underused
Climate
Aviation accounts for 2,7% of global CO
2
emissions
Emissions growing exponentially
Cost
Connectivity
heartaerospace.com
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0040.png
Policy Priorities
1. Frame a net-zero aviation strategy:
Understand the role that new
propulsion technologies can play within this strategy.
2. Create an enabling environment:
Consider the steps needed to deliverer
this strategy. This could include supporting R&D of new technologies,
regulations and mandates and investing in infrastructure.
3. Policy measures to accelerate the uptake:
Lessons learned from other
industries, such as the automotive sector, shows tax incentives, targets,
mandates and public awareness effective in scaling uptake.
4. Establish a joint Government and Industry Steering Board:
The Danish
government should ensure a joint government and industry governance
structure is put in place to guide a short-term actions as well as agreeing and
monitoring the long-term progress of the phasing in of zero-and-low-emission
airplanes in Danish aviation. This should also be done on a Nordic level.
WEF_Target_True_Zero_Government_Policy_Toolkit_2023.pdf (weforum.org)
Nordic Network for Electric Aviation (NEA 1.0) | Nordic Innovation
heartaerospace.com
40
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0041.png
Thank you for the opportunity to take part in your Klyngearrangement for aviation. As follow up, we are available to meet,
and reiterate our interest in working closely with all Danish stakeholders to progress the work towards a green
transmission for the Danish aviation.
Maria Fiskerud, Innovation Eco-system Lead at Heartaerospace
[email protected]
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0042.png
SAS
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0043.png
CLIMATE TARGETS
SAS
CLIMATE PARTNERSHIP
GOVERNMENT
EU
25%
Reduction of CO
2
emissions by 2025
vs 2005
100%
Green domestic
route in 2025
100%
Green domestic
route in 2025
6%
SAF in 2030
SAF corresponding
to
of
the domestic
production by 2030
100%
100%
Green domestic
in 2030
100%
Green domestic
in 2030
20%
SAF in 2035
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0044.png
TRANSITION TO NET ZERO AVIATION
SAF IS PRACTICALLY ONLY OPTION TILL 2030
Hefa
ESTIMATED
ON MARKET
Atj
Ptl
Electric aircraft
Hydrogen aircraft
2022
2024
2027
2030
2035
CO
2
REDUCTION
80-85%*
Technology
feasibility
per market
LONGHAUL
70-80%*
85-99%*
100%
100%
MEDIUM HAUL
SHORT HAUL
REGIONAL
*Currently only 50% SAF refuelling allowed
44
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0045.png
SAS OG BRANCHEN HAR AMBITIONERNE. DET HAR EU OG REGERINGEN OGSÅ
Hvorfor modarbejder regeringen så?
Klimapartnerskabets anbefalinger
Omfavner regeringens større nationale målsætning for luftfart
Supplerer med non-CO2-effekter
Foreslår egenfinansiering på 50 kr. per passager, som delvist
udfases i takt med EU-krav
Regeringen har ikke rigtig lyttet til Partnerskabet
Foreslår en skat (600mio./år), som hæmmer
evnen til at nå målsætningerne
erhvervets konkurrencedygtighed
indenrigstrafikken
CPH som trafikknudepunkt
Imod eget princip om skatter retur til erhvervet
Skaber incitament til produktion af SAF/PtX i DK
I en tid, hvor råderummet er historisk stort
Ignorerer EU-initiativer med store konsekvenser
Diskvalificerer dansk produktion af PtX*
*”Når der ikke postes noget nær samme midler i, at den biogene CO2 kan tilsættes grønne brintprojekter, har det dog
også en ledsagende årsag. For mens CCS-aftalen tilsiger lagring af CO2 i den danske undergrund, er PTX i langt
højere grad udset til at være en eksportvare.”
45
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0046.png
DAT
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0047.png
Norwegian
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0048.png
This is Norwegian
Established in 2002
Operates more than 300 routes to more than
100 destinations
81 aircraft (91 in 2024)
More than 4800 employees
Crew bases in Norway, Denmark, Sweden,
Finland and Spain
18 million passengers in 2022
The Nordics
our core market
Denmark is Norwegian’s second largest
market
This summer, Norwegian operated more than
60 direct routes from Denmark
increase
continues
About 700 employees in Denmark (pilots,
cabin crew, technicians and admin staff
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0049.png
Our target: 45%
CO₂ reduction
in 2030
COMPLETE
FLEET RENEWAL
16-17%
SUSTAINABLE AVIATION FUELS
13-16%
= 13-20% blend
= Up to 140,000 tonnes
OPERATIONAL
EFFICIENCY
5%
Percentages in bold refer to the reduction each action must deliver in grams of CO2 per passenger kilometer in the period
2022-2030 to reach our target of 45% carbon efficiency in 2030 compared to 2010.
49
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0050.png
Fossil-free fuels crucial for success
The key to cutting emissions is fossil-free
aviation fuel (SAF), as it can be used on the world’s
existing 30,000 strong aircraft fleet and related infrastructure
Now definitively adopted, the ReFuel EU Aviation Regulation includes mandatory shares of
sustainable aviation fuels (SAFs), starting at 2% of overall fuel supplied by 2025 and reaching
70% by 2050
Very
limited supply today - by
investing in the production capacity,
the industry could cut 80% of its
emissions by 2050
Public-private partnerships and/or
cooperation vital to stimulating a
voluntary market
Source: Destination 2050 - A ROUTE TO NET ZERO EUROPEAN AVIATION
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0051.png
Ørsted
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0052.png
Skal vi i Danmark være selvforsynende med grøn brint og grønne brændsler til tung
transport?
Konkurrencen er hård, og der er stor risiko for, at vi gør os afhængige af andre stater.
Danmark, Europa og verden får brug for grøn brint og grønne brændsler. Det er nu, vi skal afgøre, om Danmark skal være
importør eller eksportør.
Folketinget
Side 52
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0053.png
Hvad er grønne brændsler?
Grøn brint
Water
Renewable
electricity
production
Grøn Methanol)
Water
Renewable
electricity
production
Grøn ammoniak
Water
Renewable
electricity
production
Electrolysis
Elec-
tricity
O
2
Heat
Electrolysis
Elec-
tricity
O
2
Heat
Electrolysis
Elec-
tricity
O
2
Heat
Værdikæde
Renewable H
2
Carbon capture
(sustainable
point source)
Methanol
synthesis plant
Nitrogen
captured from
air
Renewable H
2
Ammonia
synthesis plant
Renewable H
2
CO
2
N
2
MeOH
NH
3
Anvendelse
Industri
Tung transport
Skibsfart
Kemisk produktion
Skibsfart
Kemisk produktion
Produktion af flybrændsel
Produktion af gødning
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0054.png
Hvis vi i Danmark skal producere grønne
brændsler, er det nødvendigt, at man politisk:
Baner vejen for grønne PtX-brændsler
allerede nu:
Ifm. Kommende politisk aftale om grøn omstilling af luftfarten
bør det skrives ind, at grønne power-to-X-brændsler er den
langsigtede satsning.
Får brintinfrastrukturen på plads:
Brint er byggestenen til
grønne brændsler. Vigtigt at staten stiller garanti for rørføring til
brint ifm. kommende politiske forhandlinger om finansiering af
brintinfrastruktur.
Holder fast i eksisterende ambitioner for udbygning med
vedvarende energi
til vands og til lands.
Folketinget
54
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0055.png
Topsøe
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0056.png
POLICY
SPEED
INNOVATION
© Topsoe A/S. All rights reserved.
INNOVATION
56
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0057.png
POLICY INFLUENCES THE WHOLE SAF CHAIN
Feedstock
Waste oils
Solid biomass
Production
Offtake
SAF
Green H2
(Biogenic) CO2
Technology
Producer
Distributor
Airport
Airline
O&M
© Topsoe A/S. All rights reserved.
INNOVATION
57
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0058.png
EXAMPLES OF NATIONAL ACTIONS TO SUPPORT SAF DEPLOYMENT AND MINIMIZE EMISSIONS
FROM AVIATION
France
SAF mandate implemented before ReFuelEU aviation (2% in
2025 and 5% in 2030)
EUR 1.7 bn to support SAF production and new aircrafts
EUR 2.9 bn to secure access to feedstocks and raw material
Focus on biogenic feedstock to produce SAF
Germany
eSAF mandate from 2026 (0.5%) with high penalty (70
euros/GJ)
Chancellor Scholz announced
Germany’s
ambitions to become
a strategic production hub of SAF (September 25, 2023)
Focus on e-SAF and supply of feedstocks (green H2 and CO2)
EUR 100 mn allocated to 12 SAF projects in March 2023
UK
SAF mandate (10% in 2030, possibly 75% in 2050)
USA
USD 4.3 billion to boost production of SAF to at least 3 billion
gallons per year by 2030 under the ‘Sustainable Aviation Fuel
Grand Challenge’ initiative.
The Federal Aviation Administration (FAA) announced USD 300
mn from IRA in funding for projects to help the aviation sector
reach net-zero emissions by 2050. USD 47 million earmarked
to low-emission aviation technology projects.
LBS 180 mn to support UK SAF production
Revenue certainty scheme announced in September
Commitment to 5 commercial SAF plants under construction
by 2025
Focusing on use of MSW as main feedstock
© Topsoe A/S. All rights reserved.
58
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0059.png
INFLATION REDUCTION ACT
Defines a two-phased approach to help meet the Biden
administration’s goal of producing 3 billion gallons of SAF in
the US by 2030.
REFUEL EU AVIATION
The EU’s proposed SAF blending mandate, under the
ReFuelEU Aviation
plan, has ambitious targets regarding minimum volume percentage of
SAF in the aviation fuel supply over time.
Increasing SAF-target and e-fuels target:
2025
SAF 2%
2030
SAF 6% (e-fuels 1.2%)
2035
SAF 20% (e-fuels 5%)
2050
SAF 70% (e-fuels 35%)
Obligations
Fuel suppliers
- supply min. share of SAF at airports
Aircraft operators
- report obligations of SAF tanked
Formal approval by Council pending.
While there are tax credits and competitive grant programs for
SAF, the tax credits are expected to become a game changer for
SAF production in the US
Key lever - Federal: SAF Tax Credits
2023-2024: Fuel producers can claim $1.25/gallon for bio-based
SAF, offering a lifecycle GHG emissions reduction percentage of
at least 50% compared to conventional fuel and up to
$1.75/gallon for a 100% reduction.
2025-2027: Clean Fuel Production Credit. Using a more complex
methodology, it rewards cleaner fuels with higher credits
ranging from $0.35 to $1.75/gallon.
© Topsoe A/S. All rights reserved.
INNOVATION
59
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0060.png
DHL
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0061.png
FOR INTERNAL USE
DHL Express and Copenhagen Airport
7TH LARGEST DHL HUB
IN EUROPE
32 daily movements
+700
60K/day
DHL Group
will invest 7
billion euro in sustainability
by 2030
61
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0062.png
FOR INTERNAL USE
DHL connects Scandinavia with Europe and the world
Key Hub
in the DHL European Network
Direct connections
Leipzig (15 x per week)
United Kingdom/East Midlands (5 x per week)
Belgium /Brussels (5 x per week)
Italy/Malpensa (5 x per week)
Cologne (5 x per week)
Sweden (6 x per week)
Norway (20 x per week)
Finland (5 x per week)
An essential part of the DHL network connecting time
critical shipments to Europe and the rest of the world
62
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0063.png
FOR INTERNAL USE
EXP
OUR
SUSTAINABILITY
STRATEGY
SUSTAINABLE
AVIATION FUEL
DHL aims to have over 30% of
their aviation fuel to be
blended with SAF
by 2030
RE-FLEETING
When purchasing new aircraft,
DHL will continue to invest in
the latest
fuel-efficient,
SAF capable and
alternative power solutions
FUEL
OPTIMIZATION
Through plane weight
balance
optimization,
further increasing
the optimization of network
design, and choosing fuel
efficient carriers, emissions can
be kept to a minimum
Clean operations
for climate protection
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0064.png
FOR INTERNAL USE
EXP
OUR
SUSTAINABILITY
STRATEGY
DRIVE
INNOVATION
DHL supports the development
of electric planes, and SAF
production plants. DHL Express is
first to order
12
fully electric
eCargo planes
to be delivered in
2024.​
DECARBONIZE
GROUND
HANDLING
Electrification
and
hydrogen
technologies
will help tackle
emissions in our ground
operations
GREEN
PRODUCTS FOR
CUSTOMERS
DHL’s
Go Green+
offering,
support customers to
reduce
their scope 3 emissions.
Clean operations
for climate protection
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0065.png
Dansk Industri
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0066.png
Erhvervets og
Klimapartner-
skabets
ambition
Danmark skal indtage en
lederrolle i at føre den
internationale luftfart i mål med
en netto-nuludledning i 2050
66
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0067.png
Vi er skuffede
Klimapartnerskaberne er en rigtig god ide
og Luftfartens Klimapartnerskab
har leveret stærke bud på løsninger
Men dialogen med regeringerne om forslag og løsninger har været helt
fraværende (vi har forsøgt)
I stedet lanceres politiske løsninger uden dialog. Smarte måske
men ikke
særlig effektive for omstillingen
Luftfartens
omstilling
- Danmark som
foregangsland?
Vi er bekymrede
En passagerafgift på 100 kr., hvor halvdelen af provenuet skal gå til sociale
formål, er for høj, undergraver omstillingen og vores konkurrenceevne
CCS-strategien risikerer at trække biogent kulstof ud af PtX-ligningen, for hvis
al kulstof ender i undergrunden, er der ikke noget til PtX
Vi vil videre
En afgift på 50 kr. er balanceret, hvis al provenu tilbageføres til omstillingen,
dvs.,
Fint med grøn indenrigs, men det skal designes rigtigt
Non-C02-effekterne: lad os gå foran med lav-aromatisk jetfuel
Og lad os bruge overskydende provenu til at støtte meriblanding af bæredygtigt
brændstof på udenrigs
67
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0068.png
Dansk Erhverv
Folketinget
| 11. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0069.png
Dansk Erhverv Transport
Prioriteret område i Dansk Erhverv,
da transportsektoren er en afgørende forudsætning
for et velfungerende samfund.
Vi har et stort fokus på luftfartsområdet
og
mange relaterede brancher i Dansk Erhverv, som
drager nytte af det.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0070.png
Udvalgte prioriterede sager ift. luftfart
Grøn omstilling af luftfarten
Passagerafgift og klimafond
• ”Fit for 55”
Luftfartens samspil med øvrige
transportformer og samfundsbidrag
Deltager aktivt i debatten om luftfartens betydning for mobilitet,
klimaaftryk og samfundet.
Indenrigsluftfart er fundamentet for sammenhængskraft
Grøn mobilitetsstrategi
Hoteller, restauranter, forlystelsesparker, butikker og mange andre er
alle dybt afhængige af en velfungerende luftfartssektor med en høj
grad af national og international tilgængelighed.
Turisme
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0071.png
Dansk Erhverv
udvalgte personer
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0072.png
Debat
Folketinget
| 10. oktober 2023
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 12: Præsentationer fra udvalgets klyngemøde om luftfart, den. 10/10-23
2763634_0073.png
Afslutning
Rasmus Prehn (S), formand for
Transportudvalget
Folketinget
| 11. oktober 2023