Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2849082_0001.png
Udvidelse af rute 26
- fra Sallingsund til
Hanstholm
Punkt 11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
2849082_0002.png
Punkt 11 - Vejlukning
Lyngbro Syd
Det eksisterende kryds er et firbenet kryds. Den
sydlige sidevej i krydset lukkes, hvorved det
firbenede kryds på strækningen fjernes.
Svingspor mod den lukkede del af Lyngbro fjernes
Vejadgangen til Morsø Foodpark opretholdes
De variable hastighedstavler, der er i krydset,
genetableres
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
2849082_0003.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
Vejdirektoratets begrundelser for projektet
Projektets formål er at udvikle området fra Sallingsund til Hanstholm
”En opgradering af rute 26 vil sikre en hurtigere adgang til motorvejsnettet
for virksomheder og borgere i området ”
At skære Mors over betyder afvikling af området
Lukningen af Lyngbro syd betyder at borgere og virksomheder får en omvej
på cirka 10 km
På et arbejdsår betyder det cirka
4500
ekstra km per person
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
2849082_0005.png
Vejdirektoratets begrundelser for projektet
”Det skyldes, at når sideveje lukkes, og
kryds ombygges til mere sikre kryds, vil
det være muligt at hæve
hastighedsgrænsen ved krydsene til
gavn for
fremkommeligheden
rute 26 er minimal i Lyngbro krydset fordi
Lyngbro Nord forbliver
uændret
Påvirkningen af fremkommeligheden på
Variable hastighedstavler
(70 km/t)
fastholdes
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
Vejdirektoratets begrundelser for projektet
”Det skyldes, at når sideveje lukkes, og
kryds ombygges
til mere sikre
kryds
, vil det være muligt at hæve hastighedsgrænsen ved krydsene til
gavn for fremkommeligheden”
I materialet om projektet beskrives en forventet reduktion i antallet af
ulykker på 5,3 pr år.
MEN her er der ikke taget højde for at trafikken flyttes og at vi får længere
køretid.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
Sikkerhed
Syd for rute 26 ligger en af landets største fodermiddelvirksomheder
meget
tung trafik
Den tunge trafik vil med en lukning af Lyngbro syd flyttes igennem små
landsbyer
Vejdirektoratets trafiktælling er foretaget i maj og tager derfor ikke denne trafik
med
Morsø Kommune har brugt mange penge på at udvide Lyngbro så den kan klare
den tunge trafik
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
2849082_0008.png
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
Vi har brug for:
At projektet med udvidelse af rute 26 ændres så
Lyngbro syd IKKE lukkes!
Vi ser tre mulige løsninger:
At projektet gennemføres uden lukning af Lyngbro syd
At der foretages 1-2 krydsombygninger beskrevet i vores høringssvar
(tilsendt)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
2849082_0010.png
Kontaktinfo
Arbejdsgruppen:
Susanne K. Larsen:
[email protected],
25 34 17 95
Klaus Kaysen:
[email protected],
61 79 50 35
Anni A. Andersen:
[email protected],
27 14 38 81