Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
Høringssvar til projekt om udvidelse af rute 26 fra Sallingsund til Hanstholm
Høringssvar til projektresumeets punkt 11 citat:
”11. Vejlukning Lyngbro Syd Den sydlige
sidevej i krydset lukkes, hvorved det firbenede kryds på strækningen fjernes. Svingspor
mod den lukkede del af Lyngbro fjernes. Vejadgangen til Morsø Foodpark opretholdes.”
Bemærkningerne er indsendt på vegne af beboere på vejene Lyngbro, Holme og Grønholm.
Som en del af udvidelsen af rute 26 fra Sallingsund til Hanstholm planlægger Vejdirektoratet at
lukke den sydlige del af krydset Lyngbro/rute 26. Lukningen begrundes med:
”Det skyldes, at når
sideveje lukkes, og kryds ombygges til mere sikre kryds, vil det være muligt at hæve
hastighedsgrænsen ved krydsene til gavn for fremkommeligheden”.
Da der er planer om at
fastholde den nordlige del af krydset, vil der stadig være en hastighedsnedsættelse på rute 26 og
fremkommeligheden på rute 26 forbedres dermed minimalt.
I Vejdirektoratets materiale om projekt Rute 26 Sallingsund til Hanstholm står der:
”En opgradering
af rute 26 vil sikre en hurtigere adgang til motorvejsnettet for virksomheder og borgere i området
samt skabe grundlag for fortsat erhvervsudvikling og understøtte Hanstholm Havn.”
Lukningen af
den sydlige del af krydset Lyngbro/ rute 26 vil for mange virksomheder og borgere på Mors betyde
markant længere køretid i hverdagen også til motorvejsnettet.
I materialet om projektet står:
”Projektet forventes ikke at tiltrække væsentligt mere trafik til
strækningen.”
samt:
”Før ombygningen vil kørsel gennem hele strækningen tage ca. 43 minutter.
Med ovenstående effekter forventes en samlet rejsebesparelse på ca. 1 minut per trafikant i
pakken med bedre overhalingsmuligheder og lidt mere end 1 minut i pakken med
krydsombygninger.”
Projektets formål er at udvikle området fra Sallingsund til Hanstholm.
Projektets punkt 11 vil netop få den modsatte virkning, da et lokalsamfund på Mors afvikles.
I materialet om projektet beskrives en forventet reduktion i antallet af ulykker på 5,3 pr år. På
borgermødet i Nykøbing Mors den 16.01.24 fremgik det, at der i denne beregning ikke er taget
højde for, at de biler, der fremover ikke kan krydse rute 26, skal ud på en længere omvej på
landeveje og dermed har større risiko for at ende i en ulykke. Ved at lukke Lyngbro syd vil vi tvinge
den tunge trafik ind igennem Elsø, Frøslev, Øster Jølby og Erslev hvor mange børn færdes (vejene
igennem de 4 byer er en del af øens vigtige skoleveje). Der er i beregningen ikke taget hensyn til
karakteren af ulykkerne. Vi mener selvfølgelig at enhver ulykke er en ulykke for meget, men skal vi
vælge, foretrækker vi den slags ulykker hvor to køretøjer rammer hinanden fremfor den slags
ulykker hvor bløde trafikanter (vores børn) møder tunge trafikanter.
I den af Vejdirektoratet fremsendte trafiktælling fremgår det, at tælling er foretaget fra den 16. til 24.
maj 2022. Disse dage ligger umiddelbart før Kristi Himmelfart og tællingen kan derfor være lavere
end ellers. I øvrigt ligger tællingen i en periode hvor kørslen med landbrugskøretøjer er lav.
Vi er meget utilfredse med at få lukket den sydlige del af krydset Lyngbro/rute 26.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 113: Henvendelse af 11/1-24 samt præsentation fra foreræde 9/4-24 fra beboere på Lyngbro, Holme og Grønholm vedrørende Vejdirektoratets beslutning om at lukke krydset Lyngbro i forbindelse med udvidelse af rute 26
Vores lokalsamfund bliver skåret over. Vi hører til lokalsamfundet i Erslev og får med en
lukning af krydset Lyngbro/rute 26 pludselig markant længere at køre. Mere kørsel giver
frustrationer i hverdagen, koster penge og passer ikke med ønsket om grøn omstilling.
Når lokalsamfundet bliver skåret over, er vi bekymrede for vores lokale butiksliv. Vi er glade
for vores slagter, købmand med mere. Når kunder, der i dag kommer sydfra via Lyngbro,
fremover skal på en længere omvej er vi bange for, at de vælger at lægge deres handel et
andet sted.
Vores boliger, der ligger tæt på rute 26 taber betydelig værdi, da transporttiden til skoler,
indkøb og fritidsinteresser bliver markant større.
I dag benyttes Lyngbro af en del tung trafik, lastbiler til og fra blandt andet Mollerup Mølle
og en del landbrugsmaskiner. Al den trafik vil fremover køre igennem Elsø, Frøslev, Erslev
og Øster Jølby. Vi ønsker ikke tung trafik igennem vores byer! Vi ønsker ikke tung trafik
forbi vores daginstitutioner og skoler! Lastbiler og landbrugsmaskiner, der i dag benytter
Lyngbro, vil fremover også få markant længere at køre, dette passer igen meget dårligt
med ønsket om grøn omstilling.
Lyngbro bruges desuden til en del beredskabskørsel – vi er bekymrede over den ekstra
køretid ambulancer, brandbiler og andre beredskabskøretøjer vil få. I dag henter
beredskabet ferskvand til slukningsarbejde i Lyngbro Bæk, en lukning af Lyngbro vil betyde
markant længere køretid efter vand.
Lyngbro bruges i dag af unge mennesker (på cykel) til at komme frem til stoppestedet for
busrute 40, der kører til uddannelsessteder i Nykøbing Mors og Thisted.
Kort sagt er vi bekymrede for, at en lukning af krydset Lyngbro/rute 26 vil betyde afvikling af vores
gode lokalsamfund. Er det rimeligt at vores lokalsamfund skal afvikles for at andre steder kan
udvikles?
Vi ønsker, at krydset Lyngbro/rute 26 fastholdes i forbindelse med udvidelsen af rute 26.
Vi vil gerne gøre opmærksom på følgende løsninger:
At krydset Lyngbro/rute 26 fastholdes som det er i dag og hastighedsnedsættelsen på 70
km/t. fastholdes ved trafik fra sidevejene. Alternativt kan hastighedsnedsættelsen gøres
permanent, så det bliver muligt at opsætte en ”stærekasse”.
At krydset Nørrebro/rute 26 lukkes. Den planlagte investering ved Nørrebro/rute 26 flyttes til
krydset Lyngbro/rute 26. Laves der en bro med til- og frakørselsramper ved Lyngbro/rute 26
krydset kan hastigheden holdes høj fra Legind Vejle Broen til Øster Jølby krydset. Denne
ændring vil medføre en omvej for nogle af de bilister der skal mod syd/Skive, men til
gengæld giver det en langt bedre afvikling af trafikken fra området og ned på rute 26. Vi får
samtidig lukket projektets farligste kryds ved Nørrebro/rute 26. Kort er vedhæftet (bilag 1)
Et alternativ til den ovenstående løsning kunne være, at lave til- og frakørselsforhold mod
Øster Jølby (men ikke mod Skive) ved Lyngbro/rute 26, og fastholde en til- og
frakørselsløsning mod Skive (men ikke mod Øster Jølby) ved enten krydset Nørrebro/rute
26 eller ved Elsøvej/rute 26. Det er nok den dyreste løsning, men den vil tilgodese alle og
forbedre trafikafviklingen, samt sikre en mere trafiksikker løsning. Kort er vedhæftet (bilag
2)