Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2808632_0001.png
Dækbranchen Danmark
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Tlf.: 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dækbranchendanmark.dk
Januar 2024
Anbefaling til lov om brug af vinterdæk eller helårsdæk med
vinteregenskaber
Resumé
En lovgivning om dæk tilpasset føret vil øge trafiksikkerheden og mobilitet på vejene.
Lovgivningen anbefales udformet efter følgende principper:
Ved vinterføre menes sne, is eller snesjap.
Føreren skal ved anvendelse af køretøjet i perioden 1. december til og med 1. april, sikre
køretøjets vejgreb med helårsdæk eller vinterdæk, såfremt føret nødvendiggør dette.
For køretøjer op til 3.500 kg totalvægt har bilisten ansvar for, at køretøjet er sikret vejgreb på
alle hjul med helårsdæk eller vinterdæk mærket med 3PMSF (snefnugsymbol, se i bunden af
denne boks), når køretøjet benyttes i vinterføre.
For køretøjer over 3.500 kg totalvægt har føreren ansvar for, at køretøjet er udstyret med
vinterdæk på trækkene aksler, mærket med 3PMSF (snefnugsymbol), samt mindst 5,0 mm
mønsterdybde, når det benyttes i vinterføre.
Krav til mindste tilladelige dækmønsterdybde for alle motorkøretøjer (undtaget motorcykler)
harmoniseres til 1,6 mm.
Argumentpapir
fordele ved kørsel med vinterdæk om vinteren
Moderne kvalitetsvinterdæk fra de anerkendte producenter i dag er i dag på niveau med (ligeså
gode som) sommerdæk, når der er tale om nedbremsning på en tør eller våd vintervej, hvilket ikke
var tilfældet for omkring 5 -10 år tilbage. I dag er der tale om en forskel mellem de to dæktyper i
et niveau omkring højst 1 meter i bremselængde, når der testes på våd kold vintervej med
temperaturer omkring +4 til +7´C, hvor vinterdækket grundet blødere gummiblanding har langt
større fleksibilitet end stive sommerdæk.
Side 1 af 4
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening ∙ Dækimportørforeningen ∙ Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond ∙ Rådet for Større Dæksikkerhed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808632_0002.png
Dækbranchen Danmark
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Tlf.: 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dækbranchendanmark.dk
Når der derimod er tale om bremselængder på sneglat og isglat vej, er forskellene markant større
til vinterdækkenes fordel, hvor bremselængde forskellen typisk måles til et sted mellem 30 og 40
meter længere, når bilerne er udstyret med sommerdæk.
Hertil skal med i betragtningen, at der her er tale om en dræbende forskel:
Når en bil med
vinterdæk står stille efter 65 meters opbremsning med en indgangsfart på 70 km/t, fortsætter
bilen med sommerdæk stadig forbi med op til 40 km/t. Målinger viser, at der ikke skal mere end
cirka 30 km/t til at dræbe et menneske i sammenstød med en bil.
SIKKERHED på vintervej med vinterdæk:
Bedre bremseegenskaber.
Bedre styreegenskaber og retningsstabilitet.
Bedre udbytte af den moderne bils mange tekniske sikkerhedsanordninger (ABS,ESP,Antispin,etc ),
hvilket kun opnås optimalt med de korrekte dæk for årstiden.
MOBILITET på vintervej med vinterdæk:
Bedre trækkraft ved igangsætning.
Bedre fremkommelighed på sne og is.
Bedre trafikafvikling og dermed nedsættelse af Co2 udslip ved mere flydende kørsel, lettere og
hurtigere igangsætning. Forbedret kørekomfort og tillid.
Fri bevægelighed mellem nabolandene, Sverige og Tyskland, hvor der er lovkrav om vinterdæk
hhv. periodebestemt og efter føre.
Positiv påvirkning på erhvervslivets vilkår idet trafikforsinkelser giver længere rejsetid og har
negativ indvirkning på medarbejdernes vilje til at arbejde længere
ifølge Transportministeriets
rapport fra januar 2010
:
”Konkret
peger resultaterne på, at en time sparet rejsetid medfører en stigning i arbejdstiden i omegnen af
10-15 minutter, dvs. 17-25 procent.”
http://trm.dk/da/publikationer/2011/infrastrukturprojekters+betydning+for+arbejdstiden/
Side 2 af 4
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening ∙ Dækimportørforeningen ∙ Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond ∙ Rådet for Større Dæksikkerhed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808632_0003.png
Dækbranchen Danmark
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Tlf.: 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dækbranchendanmark.dk
Ekstra fordel ved hjulskifte 2 gange årligt:
Skifte mellem sommer- og vinterhjul 2 gange om året giver anledning til kontrol af andre af bilens
vitale dele som bremser og undervogn = øget trafiksikkerhed.
Generel tilstand og lufttryk
på dækkene kontrolleres ekstra ved omskiftningen, hvilket bilister
generelt er meget dårlige til at huske selv. Det anslås at 71% af de danske biler kører rundt med
for lavt dæktryk.
Fremmedlegemer i dæk eksempelvis søm og skruer opdages ofte først, når det er for sent og med
stor risiko for havari på vejen. Ukorrekt eller manglende dæktryk er hovedårsagen til
dækeksplosioner, som medfører trafikuheld og ofte med svære skader og dødsfald
især på de
tunge køretøjer.
For lavt dæktryk har negativ indflydelse på bilens køreegenskaber hvilket er ødelæggende for den
aktive køresikkerhed.
For lavt dæktryk kan øge brændstofforbruget med op til 10% med deraf følgende øget CO2 udslip.
Dækslid og dermed omkostningen for bilisten fordeles over en længere periode idet dækkene jo
kun slides i det halvår, de er monteret på køretøjet.
Velvilje til brug af vinterdæk hos overvejende del af bilisterne:
78 %
af personbilsbilisterne havde vinterdæk på bilen i januar
2023
baseret på tælling af 2772 personbiler på 29 steder i
Danmark (tal fra Dækimportør-Foreningen).
12 % kørte på helårsdæk og 10 % af bilisterne var på sommer-
dæk i uge 4/2023.
Vinterdæk slår sommerdæk i alle discipliner og dermed kan man postulere, at de resterende 10 %
- svarende til 281.000 personbiler satte tempoet for resten af vognparken (ned?)
Varebiler under 3.500 kg er ikke medregnet i undersøgelsen, men tællinger i januar 2020 viste, at
24 % ud af 1.430 kontrollerede biler, kørte på sommerdæk i januar måned.
Køretøjer over 3.500 kg. totalvægt er ikke undersøgt, men med en tilladt mindste mønsterdybde
på 1,0 mm slidbane hele året, vil det kun kunne forbedre trafiksikkerhed og mobilitet ved en
forøget mønsterdybde i både sommer- og vinterhalvår.
Side 3 af 4
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening ∙ Dækimportørforeningen ∙ Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond ∙ Rådet for Større Dæksikkerhed
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 111: Materialet fra udvalgets møde med DTL - Danske Vognmænd og Dækbranchen Danmark vedrørende brug af vinterdæk for tunge køretøjer
2808632_0004.png
Dækbranchen Danmark
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Tlf.: 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dækbranchendanmark.dk
Vi ser frem til at modtage kommentarer samt stiller os fortsat til disposition for eventulle møder
eller spørgsmål og fremsender gerne yderligere dokumentation.
Med venlig hilsen
Dækbranchen Danmark
Volker Nitz
direktør
Side 4 af 4
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening ∙ Dækimportørforeningen ∙ Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond ∙ Rådet for Større Dæksikkerhed