Dækbranchen Danmark
Herstedvang 14
∙ 2620
Albertslund
Tlf.: 39 63 97 79
www.dækbranchendanmark.dk
Januar 2024
Anbefaling til lov om brug af vinterdæk eller helårsdæk med
vinteregenskaber
Resumé
En lovgivning om dæk tilpasset føret vil øge trafiksikkerheden og mobilitet på vejene.
Lovgivningen anbefales udformet efter følgende principper:
•
•
•
•
•
Ved vinterføre menes sne, is eller snesjap.
Føreren skal ved anvendelse af køretøjet i perioden 1. december til og med 1. april, sikre
køretøjets vejgreb med helårsdæk eller vinterdæk, såfremt føret nødvendiggør dette.
For køretøjer op til 3.500 kg totalvægt har bilisten ansvar for, at køretøjet er sikret vejgreb på
alle hjul med helårsdæk eller vinterdæk mærket med 3PMSF (snefnugsymbol, se i bunden af
denne boks), når køretøjet benyttes i vinterføre.
For køretøjer over 3.500 kg totalvægt har føreren ansvar for, at køretøjet er udstyret med
vinterdæk på trækkene aksler, mærket med 3PMSF (snefnugsymbol), samt mindst 5,0 mm
mønsterdybde, når det benyttes i vinterføre.
Krav til mindste tilladelige dækmønsterdybde for alle motorkøretøjer (undtaget motorcykler)
harmoniseres til 1,6 mm.
Argumentpapir
–
fordele ved kørsel med vinterdæk om vinteren
Moderne kvalitetsvinterdæk fra de anerkendte producenter i dag er i dag på niveau med (ligeså
gode som) sommerdæk, når der er tale om nedbremsning på en tør eller våd vintervej, hvilket ikke
var tilfældet for omkring 5 -10 år tilbage. I dag er der tale om en forskel mellem de to dæktyper i
et niveau omkring højst 1 meter i bremselængde, når der testes på våd kold vintervej med
temperaturer omkring +4 til +7´C, hvor vinterdækket grundet blødere gummiblanding har langt
større fleksibilitet end stive sommerdæk.
Side 1 af 4
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening ∙ Dækimportørforeningen ∙ Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond ∙ Rådet for Større Dæksikkerhed