Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2807921_0001.png
Udbygning af Rute 9
ved Nørreballe
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0002.png
UDBYGNING AF RUTE 9
VED NØRREBALLE
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
December 2023
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-086-7
ISBN
(digital version)
978-87-7595-087-4
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2023
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurdering
og udbygning
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af
28. juni 2021, at der skal ske udbygning af rute 9 ved
Nørreballe på Lolland. Der er afsat ca. 10 mio. kr. til
undersøgelsen med skitseprojektering og miljøkonse-
kvensvurdering og 394 mio. kr. til anlægsudgifter.
Undersøgelsen med skitseprojektering og miljøkonse-
kvensvurdering startede primo 2022. Projektet fortsæt-
ter i detailprojektering og anlæg i 2024.
Denne folder sammenfatter Vejdirektoratets løsninger
til en udbygning af Rute 9 og den miljømæssige konse-
kvensvurdering.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0003.png
UDbygNINg aF RUtE 9 VED NøRREbaLLE
Udbygning af Rute 9
ved Nørreballe
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for at opgradere Rute 9
ved Nørreballe.
I denne folder kan du læse et kort resumé af under-
søgelsen.
Formålet med projektet er at forlægge Rute 9 på
strækningen ved Nørreballe for at lede trafikken
uden om Nørreballe og dermed aflaste byen for støj
og gennemkørende trafik. I undersøgelsen belyses
mulighederne for at opgradere vejen, og de vejtekni-
ske, trafikale, miljømæssige, arealmæssige samt an-
lægs- og samfundsøkonomiske effekter afdækkes.
Projektet omfatter en udbygning af Rute 9 ved
Nørreballe. Der er i alle forslag tale om en 2-sporet
vej enten landevej eller motortrafikvej. Det har været
en del af undersøgelsen at placere og fastlægge
linjeføringen, så der tages bedst mulig højde for
trafik, miljø og lokale forhold mv. I den forbindelse
inddrages også cykeltrafikken i lokalområdet. Der
er gennemført en proces, hvor der er foretaget en
række tilpasninger af projektet, dels for at optimere
udbygningen og dels for at reducere eventuelle nega-
tive miljøpåvirkninger. Det drejer sig fx om ændrede
afvandingsmetoder for at tilpasse projektet de lokale
og miljømæssige forhold bedst muligt.
Hvis du vil vide mere, kan du læse hele miljøkon-
sekvensvurderingen på
www.vejdirektoratet.dk/
Rute9-MKV.
Her er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret, og du kan
finde baggrundsrapporter for projektet.
På hjemmesiden er det blandt andet muligt at finde
detaljerede zoombare kort med forventet støjud-
bredelse, arealbehov samt miljøforhold. Det er også
muligt at læse nærmere om de trafikale konsekven-
ser af udbygningen.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine
bemærkninger til miljøkonsekvensvurderingen i hø-
ringsperioden, som løber frem til 6. marts 2024.
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal tilvejebringe tilstræk-
kelig viden til, at politikere og borgere kan vurdere pro-
jektets virkninger på miljøet og sammenligne forskellige
løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at
vejprojektet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne,
og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0004.png
DEN NUVæRENDE LaNDEVEj
Den nuværende landevej
Rute 9 forløber fra Sydmotorvejen ved Maribo, videre
gennem en række mindre landsbyer som Nørreballe,
Stokkemarke, Halsted, branderslev til færgehavnen
i tårs. Mulighederne for at forbedre vejen fra Syd-
motorvejen ved Maribo og frem til landsbyen Sørup.
Strækningen er ca. 6 km lang og er en 2-sporet
landevej, hvor der på størstedel af strækningen er
cykelsti i begge sider.
På sidevejene Erikstrupvej, Skibevej, Koholtvej,
østofte gade, østofte Møllevej og Højrebyvej til Ve-
stre Landevej kører der mellem 350-2.500 køretøjer
pr. døgn. trafikken på de fleste sideveje er dermed
meget begrænset.
Der er cykelstier på store dele af strækningen, hvor
skillerabatten er asfalteret på delstrækninger. Der er
ikke cykelsti mellem Nørreballe og Sørup udover bre-
de kantbaner. De er meget smalle og på en strækning
er der et autoværn tæt ved køresporskant. Det er der-
for utrygt for cyklister at færdes på denne strækning.
Hastighedsbegrænsningen i Nørreballe er 50 km/t
og 80 km/t på landevejen. Omkring krydsene ved
Skibevej og Højrebyvej i Sørup er hastighedsbe-
grænsningen 70 km/t. Der er generelt ikke overskri-
delser af hastigheden på nær indenfor byzonegræn-
sen, hvor det tager lidt tid at sænke hastigheden.
Ulykkesrisikoen for personskader er lavt, men ulyk-
ker med materielskader varierer betydeligt.
Trafik
På Vestre Landevej kører der i den østlige ende ved
motorvejen ca. 10.000 køretøjer pr. døgn, opgjort
som årsdøgntrafik (ÅDt). I Nørreballe kører der lidt
mindre trafik omkring 8.000-8.500 køretøjer pr.
døgn. Vest for Sørup deles trafikken på henholdsvis
Vestre Landevej (Rute 9) og Højrebyvej, hvor der
kører 3.300-4.200 køretøjer pr. døgn.
Den tunge trafik udgør ca. 6 % af trafikken på Rute
9. I roesæsonen fra september til januar, hvor roerne
skal køres fra markerne til sukkerfabrikken i Nak-
skov, er andelen af tung trafik 1-2 % højere.
291
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0005.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Udbygning af Rute 9
Der er i alt undersøgt 4 løsninger til en omfartsvej
ved Nørreballe og en 0+ løsning, som alene omfatter
cykelsti og lokal støjskærm i Nørballe.
Kort nord
Nord
Lang nord
Syd
0+ løsning
Der bliver i alle løsninger anlagt cykelsti mellem
Nørreballe og Sørup, og krydsningerne med om-
fartsvejen i begge ender bliver etableret i niveau
sammen med en helle.
I Kort nord løsningen anlægges cykelsti langs den
eksisterende Koholtvej, cykelstien føres under om-
fartsvejen i en stitunnel. I Nord og Lang Nord bliver
Koholtvej ført over omfartsvejen som vej og cykelsti.
I Syd løsningen føres Kristianssædevej som både
vej og cykelsti under omfartsvejen, og der anlæg-
ges dobbeltrettet cykelsti mellem Kristianssædevej
og Kirkevejen.
Der er i alle forslag tale om en 2-sporet vej enten
landevej, hvor langsomtkørende landbrugstrafik er
tilladt, eller en motortrafikvej, hvor køretøjer skal
kunne køre mere end 70 km/t.
I løsningen Kort nord vil omfartsvejen blive en
2-sporet landevej med hastighedsbegrænsning på
80 km/t, da vejen er forholdsvis kort og ligger by-
nært. I de øvrige løsninger bliver omfartsvejen læn-
gere, og den bliver anlagt som en 2-sporet motor-
trafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90 km/t.
Adgang til Nørreballe
Omfartsvejen vil blive anlagt med færrest mulige
tilslutninger for at øge fremkommeligheden. Der
vil dog i alle løsninger være adgang til Nørreballe
to steder på omfartsvejen. tilslutningerne bliver
udformet som t-kryds i niveau med venstre-
svingsspor eller rundkørsler.
291
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0006.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Kort nord
Den korte nordlige løsning omfatter en ca. 4,4 km
lang ny omfartsvej nord om Nørreballe. Vejen an-
lægges som en almindelig landevej med 1 kørespor i
hver retning, skiltet til 80 km/t.
Der er adgang til Nørreballe via kryds ved Koholtvej,
som flyttes mod vest, samtidig med at der anlægges
en ny kommunevej som tilsluttes Vestre Landevej
ved Præstevænget. Mod øst er der adgang til Nørre-
balle via kryds mellem Pårup Møllevej og Lærkevej.
Cykelstien langs Koholtvej føres i eget forløb under
omfartsvejen, og der anlægges ny cykelsti fra Nør-
reballe til Sørup. Der etableres 7 regnvandsbassiner,
som renser vejvandet før, det udledes til Nældevads
Å eller tilløb hertil.
Eksisterende forhold
Visualisering: Ved Sørup
(set mod vest)
Cykelstien mod vest krydser vejen
lige før Sørup og følger herfra den nye
omfartsvej.
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0007.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Nord
Den nordlige løsning omfatter en ca. 5 km ny om-
fartsvej nord om Nørreballe. Vejen anlægges som
motortrafikvej med 1 kørespor i hver retning, skiltet
til 90 km/t.
Der er adgang til Nørreballe fra omfartsvejen i begge
ender via kryds som tilsluttes Vestre Landevej ved
østofte Møllevej og ved Lærkevej. Koholtvej føres
over omfartsvejen, og der anlægges ny cykelsti fra
Nørreballe til Sørup. Der etableres 7 regnvands-
bassiner, som renser vejvandet før, det udledes til
Nældevads Å eller tilløb hertil.
Eksisterende forhold
Visualisering: Koholtvej
(set mod syd)
Koholtvej og cykelstien føres over
omfartsvejen.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0008.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Lang nord
Lang Nordlig løsning omfatter ca. 6,4 km ny om-
fartsvej nord om Nørreballe. Vejen anlægges som
motortrafikvej med 1 kørespor i hver retning, skiltet
til 90 km/t.
Der er adgang til Nørreballe fra omfartsvejen i begge
ender. Mod vest anlægges et kryds, som tilsluttes
Vestre Landevej ved østofte Møllevej og mod øst
tilsluttes omfartsvejen ved tilslutningsanlægget ved
Sydmotorvejen. Der anlægges en rundkørsel ved
Erikstrupvej, hvor Vestre Landevej også tilsluttes.
Vestre Landevej forlægges ved Skåningshave og
føres over omfartsvejen og tilsluttes Skibetvej i et
nyt kryds. Der etableres 9 regnvandsbassiner, som
renser vejvandet før, det udledes til Nældevads Å
eller tilløb hertil og tilløb til Hunså.
Eksisterende forhold
Visualisering: Erikstrupvej
Ny rundkørsel ved Erikstrupvej. Den
forbinder omfartsvejen med Erikstrupvej
og Vestre Landvej.
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0009.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Syd
Den sydlige løsning omfatter ca. 7,9 km ny om-
fartsvej syd om Nørreballe og østofte sammen med
en ca. 1 km forlægning af Erikstrupvej, som tilsluttes
vejnettet i erhvervsområdet ved Sydmotorvejen.
Omfartsvejen anlægges som motortrafikvej med 1
kørespor i hver retning og bliver skiltet til 90 km/t.
Der er adgang til Nørreballe i begge ender af om-
fartsvejen. Der anlægges en rundkørsel vest for
Sørup ved Højrebyvej, hvorfra der er adgang til
Nørreballe ad de eksisterende veje. Ved Sydmotor-
vejen anlægges en rundkørsel ved Erikstrupvej, hvor
Vestre Landevej kobles på. Kristianssædevej føres
under omfartsvejen, og der etables ny dobbeltrettet
cykelsti mellem Kristianssædevej og Kirkevej. Der
etableres 9 regnvandsbassiner, som renser vejvan-
det før, det udledes til tilløb til Nældevads Å og tilløb
til Hunså.
Eksisterende forhold
Visualisering: Kristianssædevej
(set
mod nord)
Kristianssædevej og cykelsti føres under
den nye omfartsvej.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0010.png
UDbygNINg aF RUtE 9
0+ løsning
0+ løsningen, som er den mindst omfattende løs-
ning, består i en forlængelse af den eksisterende
cykelsti fra Nørreballe til Sørup.
Desuden omfatter 0+ løsningen en støjskærm, som
placeres syd for vejen i den vestlige del af Nørre-
balle
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0011.png
UDbygNINg aF RUtE 9
Cykelsti
Der er i dag ikke cykelfaciliteter
vest for Nørreballe. En cykelsti
kan være med til at tiltrække fle-
re cyklister på ruten og vil skabe
øget tryghed og bedre trafiksik-
kerhed for cyklister.
Desuden kan en cykelsti give
bedre fremkommelighed for
bilerne, når cyklisterne trækkes
væk fra vejen. Det vurderes, at
der vil være skolebørn fra Sørup,
som vil kunne benytte cykel-
stien til og fra skolen i østofte.
Samtidig vil cyklister til og fra
Stokkemarke også vil få glæde
af de nye cykelfaciliteter. Der vil
blive etableret en bedre kryds-
ningsmulighed for cyklister ved
Højrebyvej, hvor en helle i mid-
ten af vejen, vil gøre det mere
sikkert at krydse Rute 9.
Lokal støjskærm
Der er mange støjbelastede boliger langs Vestre
Landevej gennem Nørreballe, da mange boliger
ligger meget tæt på vejen. Muligheder for at op-
sætte støjskærme i Nørreballe er undersøgt, og det
har resulteret i udpegning af et enkelt område, hvor
en støjskærm vil have en gavnlig effekt. Skærmens
placering mellem østofte Møllevej og Præstevænget
er vist på kortet.
Støjisolering
boliger med støj over 63 db vil blive tilbudt tilskud til
støjisolering af boligen jf. Vejdirektoratets retnings-
linjer. Støjisolering af boligen vil i praksis betyde
udskiftning af boligens vinduer til støjisolerende
vinduer.
Opsætning af støjskærmen vil
kræve omlægning af adgangs-
forhold for enkelte ejendomme,
hvilket er overordnet skitseret.
Den nærmere placering vil blive
fastlagt i en senere fase.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0012.png
MILjø
Miljø
Der er gennemført en miljøkonsekvensvurdering af
de undersøgte løsninger til en ny omfartsvej ved
Nørreballe på Rute 9.
Formålet med miljøkonsekvensvurderingen er at:
• Undersøge de mulige miljøpåvirkninger, inden
projektet besluttes
• tilpasse projektet eller indarbejde afværgeforan-
staltninger, så miljøpåvirkninger mindskes, afhjæl-
pes eller undgås
• Sammenligne alternativer
• Inddrage borgerne i beslutningsprocessen
Væsentlig
Moderat
Ubetydelig/ingen påvirkning
Positiv
Kortlægning og vurdering af
påvirkninger
Miljøkonsekvensrapporten omfatter en be-
skrivelse af projektets påvirkninger af miljøet.
Vurderingerne er foretaget på baggrund af
en række kriterier, hvilket sikrer en ensartet
metode og tilgang til vurderingerne. Vurde-
ringen af de forskellige kriterier har resulteret
i en samlet vurdering af påvirkningsgraden,
hvor ”væsentlig påvirkning” er udtryk for den
største grad af påvirkning:
Beskrivelse af området
Rute 9 forløber mellem motorvejen i øst gennem
Nørreballe til Sørup i vest for Nørreballe i det flade
terræn tæt på Lysemose skov og Skaaningshave
skov, som begge rummer fredede fortidsminder
i form af voldanlæg og stendysser. Der er flere
ejendomme, som ligger tæt ud til vejen, og er stærkt
støjbelastet af trafikken på landevejen.
Ved Skaaningshave findes også en af de vigtigste
kildepladser på Lolland med flere boringer, hvorfra
der indvindes rent drikkevand. I samme område er
der fundet stor vandsalamander og andre padder,
som har levesteder i og nær de mange små vandhul-
ler syd og vest for skoven, og spredningsveje langs
grøfter, hegn og skovbryn.
I hele området omkring Nørreballe er der mange
arter af flagermus, også flere sjældne arter. Flager-
mus er afhængige af deres yngle- og rastesteder i
hulheder i gamle træer og loftsrum i bygninger, og
de finder deres føde langs hegn, skovbryn, vandløb
og andre strukturer i landskabet.
Ved Pårup og syd for Nørreballe forløber Nældevads
Å, som via tilløb og grøfter afvander stort set hele
området mod nord til Smålandsfarvandet. Lolland
Kommune har iværksat et projekt til forbedring af
den økologiske tilstand i åen nord for Nørreballe,
bl.a. ved etablering af sandfang og udlægning af
bundmateriale med grus og sten langs brinker til et
mere varieret strømforløb.
Området omkring Nørreballe er i dag præget af de
dyrkede arealer, gårde og spredt bebyggelse. I den
østligste del af området ved motorvejen har Lolland
Kommune vedtaget en lokalplan for et område til
erhverv, som er under udvikling.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0013.png
MILjø
Miljøkonsekvensvurdering
anlæg af en ny omfartsvej vil i alle løsningerne med-
fører påvirkning af naturen og miljøet. De væsent-
lige påvirkninger såsom påvirkning af beskyttede
naturområder og beskyttede arter er forsøgt afvær-
get bl.a. via projekttilpasninger og ved at etablere
faunapassager.
Der er indarbejdet hensyn til miljøet ved at etablere
nye tætte grøfter og regnvandsbassiner, der sikrer,
at hovedparten af vandet fra vejen renses inden ud-
ledning til vandløb. I to af løsningerne (Syd og Lang
nord) vil der være yderligere behov for neddrosling
af vejvandet for at overholde kvalitetskravene.
I forhold til landskabet vil der i alle løsninger være
behov for at begrænse de visuelle påvirkninger med
tilpasning af vejanlægget dels med afskærmen-
de beplantning og dels ved tilpasning af vejen og
krydsningspunkterne.
Der vil i alle løsninger på nær 0+ løsningen blive
anlagt banketter til odderpassage ved vandløbsun-
derføringer.
I Kort nord er der behov for afværgetiltag i form af
nye træer, placering af dødt ved og opsætning af
flagermuskasser.
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0014.png
MILjø
Støj
Når der anlægges en ny omfartsvej,
vil Nørreballe generelt blive aflastet
markant for gennemkørende trafik
og antallet af stærkt støjbelastede
boliger vil blive betydeligt reduce-
ret. antallet af støjbelastede boliger
(dvs. boliger med støj over 58 db) vil
omtrent være det samme i referen-
cescenariet og med en ny omfartsvej
i alle løsningerne. Men der er den
forskel at boligerne ikke vil være så
støjbelastede langs omfartsvejen,
som de er i Nørreballe i dag. Derfor
vil den samlede støjgene i området
blive reduceret med anlæg af en ny
omfartsvej i alle løsningerne.
L
den
58-63
dB(A)
Reference
scenarie
Kort nord
Nord
Lang nord
Syd
0+ løsning
30
72
57
55
84
28
63-68
dB(A)
62
35
52
67
64
60
68-73
dB(A)
48
26
21
6
3
47
73-78
dB(A)
0
2
2
2
0
0
≥78
dB(A)
0
2
0
0
0
0
Støj-
belastet
≥ 58 dB
140
135
132
130
151
135
SBT
38,2
27,8
27,2
24,7
24,0
37,1
Natura 2000-områder
Der er udarbejdet en særskilt væsentlighedsvur-
dering for indirekte påvirkning af nærliggende
Natura 2000-områder. Vurderingen viser, at en
ny omfartsvej i alle løsninger ikke vil indebære en
påvirkning af arter og naturtyper på udpegnings-
grundlaget, og ikke vil indebære skade på Natura
2000-områdernes økologiske integritet.
allé ved borresminde
Overvågning
Det vurderes, at overvågning af afværgeforan-
staltninger og påvirkninger på naturområder og
arter primært kan foregå gennem myndighedernes
almindelige besigtigelser. afværgeforanstaltning for
flagermus ved flytning af kastanjetræer i Kort nord,
bør overvåges for at følge effekten og for at sikre at
træerne står forsvarligt.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0015.png
MILjø
Bæredygtighed
Visionen for Rute 9 på Lolland er at forbedre fremkom-
meligheden under hensyntagen til trafiksikkerheden.
For det aktuelle projekt skal trafikken ledes uden om
Nørreballe og dermed aflaste byen for støj og gen-
nemkørende trafik, ligesom omfartsvejen lokalt skal
forbedre fremkommelighed og trafiksikkerhed.
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen er der
opstillet konkrete potentialer for det videre arbejde
i projektet med at sikre, at bæredygtige alternati-
ver kan indtænkes og fastholdes i hele projektets
levetid.
Projektets umiddelbare bæredygtighedsforbedrende
potentialer, kan kategoriseres indenfor de 3 fokus-
områder:
• Lokalsamfundet
• Vand og biodiversitet
• Klima og Materialevalg
Disse fokusområder vil danne rammen for implemen-
tering af bæredygtighed ved de forskellige løsninger.
I forbindelse med arbejdet omkring bæredygtig-
hedstiltag for Rute 9 er det afklaret, hvilke potentiel-
le tiltag Vejdirektoratet kan gennemføre for at sikre
en indsats for bæredygtighed. Dette dækker over
følgende handlinger, inddelt efter fokusområde:
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0016.png
tRaFIKaLE EFFEKtER
Trafikale effekter
Trafikken i dag
Der kører ca. 8.000 - 8.500 biler pr. døgn på Rute 9
gennem Nørreballe. Ved Sydmotorvejen kører der i
dag ca. 10.000 biler pr. døgn.
Tung trafik
Vestre Landevej har en del tung trafik med sær-
lig roetransporter, som skal transportere roer fra
markerne til sukkerfabrikken i Nakskov. Roesæsonen
forløber fra september til januar. Den tunge trafik
er undersøgt ved to permanente tællestationer på
henholdsvis Vestre Landevej nord for Erikstrupvej og
Højrebyvej ved jernbanen, som ligger ca. 8 km vest
for Nørreballe. Ved begge lokaliteter viser trafiktalle-
ne, at der kører mere tung trafik under roesæsonen
end uden for roesæsonen. trafiktallene viser, at
lastbiltrafikken udgør ca. 6 % af den samlede årlige
trafik, i roesæsonen er andelen af tung trafik 1 - 2 %
højere.
Hastighed
Hastighedsbegrænsningen i Nørreballe er 50 km/t
og 80 km/t på landevejen. Omkring krydsene ved
Skibevej og Højrebyvej i Sørup er hastighedsbe-
grænsningen 70 km/t. Der er generelt ikke overskri-
delser af hastigheden på nær indenfor byzonegræn-
sen, hvor det tager lidt tid at sænke hastigheden.
Cykeltrafik
Der er cykelstier på store dele af strækningen, hvor
skillerabatten er asfalteret på delstrækninger. På
kortet nedenfor er det vist hvilken type cykelsti, der
findes.
Der er ikke cykelsti mellem Nørreballe og Sørup ud-
over brede kantbaner. De er meget smalle, og på en
strækning er der et autoværn tæt ved køresporskant.
Det er derfor utrygt for cyklister at færdes på denne
strækning.
Uheld
Set over de seneste 10 år er der i gennemsnit regi-
streret 0,4 personskadeulykke pr. år, hvilket betyder
at ulykkesniveauet er lavt for personskader.
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0017.png
tRaFIKaLE EFFEKtER
Årsdøgntrafik
2040
Rute 9 nord for Erikstrupvej
9.900
8.600
9.000
7.700
3.300
4.400
Hverdagsdøgntrafik
2040
10.600
9.500
9.800
8.700
3.600
5.100
Trafikken i fremtiden
Rute 9 vest for grimstrup
Rute 9 Nørreballe øst, Pårup
Rute 9 i Nørreballe
Rute 9 nordvest for Nørreballe
Højrebyvej ved Søllested
Sideveje:
østofte gade i Nørreballe
Koholtvej i Nørreballe
østofte Møllevej
Erikstrupvej
Den årlige vækst på vejene i området er
fastsat til mellem 0,1 - 0,2 % pr. år. Der er i
forbindelse med de trafikale effekter af de
forskellige løsninger antaget, at projektet
ikke vil få mærkbar betydning for trafikkens
størrelse. Der er ingen oplagte alternati-
ve ruter trafikken kan komme fra, og det
vurderes, at projektet ikke vil få mærkbart
flere til at vælge bil.
700
1.200
360
560
800
1.300
430
610
I tabellen ses trafikken på Rute 9 og sideveje i 2040.
Der vises både årsdøgntrafik og hverdagsdøgntrafik,
som er henholdsvis et gennemsnit for den daglige
trafik for hele året og for alle hverdage. Hverdags-
trafikken er højest, da trafikken på hverdage er lidt
højere end i weekenden.
Trafik på omfartsvejen
anlæg af en ny omfartsvej vil generelt medføre, at
der vil køre mellem 5.800 og 6.000 køretøjer pr. døgn
på den nye vej. På de to længste omfartsveje (Lang
nord og Syd) vil der blive overflyttet lidt mindre trafik
til den nye vej end på de kortere omfartsveje (Kort
nord og Nord).
Ændringer i Nørreballe
trafikken i Nørreballe vil i alle løsninger blive mar-
kant reduceret med en ny omfartsvej. trafikken vil
blive mest reduceret i Nørballe ved rundkørslen,
hvor trafikken vil blive reduceret med 71-73 %. Det
vil medføre trafikken vil være mellem 2.100-2.400
køretøjer pr. døgn med en ny omfartsvej.
I Nørballe ved Pårup vil trafikken blive reduceret
med 64-66 %. Det vil medføre at trafikken vil være
mellem 2.700-3-300 køretøjer pr. døgn med en ny
omfartsvej.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0018.png
aREaLFORHOLD
Arealforhold
Arealbehov til udbygning af Rute 9
En ny vej i åbent land kræver dels areal til vejprojek-
tet, som skal bruges permanent til selve vejanlæg-
get, og dels arbejdsarealer, som skal bruges midler-
tidigt i anlægsfasen.
De fire linjeføringsforslag og 0+ løsningen har alle
forskellige forløb der betyder, at forskelligartede are-
aler vil blive berørt, hvilket blandt andet vil komme til
udtrykt i forbindelse med erstatningsfastsættelsen.
I forbindelse med udarbejdelsen af miljøkonse-
kvensvurderingen for de forskellige løsninger er det
opgjort, at der ca. skal erhvervs:
Se kort med arealhov for de
forskellige forslag på
www.vejdirektoratet.dk/rute9-mkv
Forslag
Permanent arealbehov
til vejen
(ha.)
23,6
26,9
37,1
34,4
1,9
Midlertidigt
arbejdsarealer
(ha.)
9,6
9,9
31,0
20,7
6,2
Antal ejendomme der
berøres permanent eller
midlertidigt
25
30
40
30
20
Antal ejendomme der
forventes
totaleksproprieret
5
10
20
20
0
Kort nord
Nord
Lang nord
Syd
0+ løsning
Ekspropriation
Overtagelse af arealer til den nye vej, og de tilhøren-
de anlæg, gennemføres ved ekspropriation efter stat-
sekspropriationsloven på baggrund af en anlægslov.
Ekspropriationskommissionen skal først godkende
den nye vej, herunder placering af linjeføringen,
regnvandsbassiner mv. Det er også her, at det
bestemmes hvilke arealer, der kan bruges midlerti-
digt til arbejdsarealer, og hvilke servitutter, der skal
pålægges ejendommene.
De forskellige løsninger er skitseprojekter, men i en
senere fase, når/hvis det er besluttes at etablere
en ny vej, sker der en mere detaljeret projektering
af den valgte løsning. Det betyder, at der er en vis
usikkerhed på den arealmæssige påvirkning af de
enkelte ejendomme. Dertil kommer, at Ekspropria-
tionskommissionen har mulighed for at ændre på
omfanget af ekspropriationerne.
Adgange
En ny omfartsvej vil betyde en ændring af de nu-
værende vejadgange for nogle ejendomme, og/eller
når skærende kommuneveje og lokale adgangsveje
ændres. De endelige ændringer i adgangsforholdene
fastlægges af Ekspropriationskommissionen ved en
ekspropriationsforretning med deltagelse af berørte
lodsejere.
Ved anlæg af en ny omfartsvej vil flere landbrugs-
ejendomme få marker på begge sider af vejen. Med
henblik på begrænsning af omvejskørslen vil der blive
arbejdet med jordfordeling.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0019.png
øKONOMI
Økonomi
I forbindelse med Infrastrukturplanen 2035 er der af-
sat ca. 394,2 mio.kr. til at anlægge en ny omfartsvej
på Rute 9 ved Nørreballe. Der er to af løsningerne og
0+ løsningen, der vil kunne anlægges indenfor den
økonomiske ramme for projektet.
Forslag
Kort nord
Nord
Lang nord
Syd
0+
(Indeks 143,35 FL2024)
Anlægsoverslag
302,9 mio. kr.
352,6 mio. kr.
488,4 mio. kr.
515,4 mio. kr.
43,2 mio. kr.
Intern rente
<1%
<1%
Negativ
Negativ
Negativ
Anlægsøkonomi og
samfundsøkonomi
Kort nord
Omfartsvejen vil kunne anlægges indenfor den øko-
nomiske ramme for projektet, men den vil ikke være
samfundsøkonomisk rentabel, og den interne rente
vil være mindre end 1%. De positive gevinster vil
primært komme fra de ca. 6.000 trafikanter, der vil
benytte omfartsvejen, hvilket ikke vil kunne opveje
omkostningerne til at anlægge vejen.
Nord
Omfartsvejen vil kunne anlægges indenfor den øko-
nomiske ramme for projektet, men den vil ikke være
samfundsøkonomisk rentabel, og den interne rente
vil være mindre end 1%. De positive gevinster vil
primært komme fra de ca. 6.000 trafikanter, der vil
benytte omfartsvejen, hvilket ikke vil kunne opveje
omkostningerne til at anlægge vejen.
Lang nord
Den lange nordlige løsning vil ikke kunne anlæg-
ges indenfor den økonomiske ramme, der er afsat
til projektet. Den vil være lidt mere end 90 mio.kr.
dyrere. Samtidig vil den lange nordlige løsning ikke
være samfundsøkonomisk rentabel, og den interne
rente er negativ. De positive gevinster vil primært
komme fra de ca. 5.800 trafikanter, der vil benytte
omfartsvejen, hvilket ikke vil kunne opveje omkost-
ningerne til at anlægge vejen.
Syd
Den sydlige løsning vil ikke kunne anlægges inden-
for den økonomiske ramme, der er afsat til projek-
tet. Den vil være over 120 mio.kr. dyrere. Samtidig
vil den sydlige løsning ikke være samfundsøko-
nomisk rentabel, og den interne rente er negativ.
De positive gevinster vil primært komme fra de
ca. 5.800 trafikanter, der vil benytte omfartsvejen,
hvilket ikke vil kunne opveje omkostningerne til at
anlægge vejen.
0+
Cykelstierne og den lokale støjskærm i 0+ vil koste
ca. 43 mio.kr. at anlægge. Projektet vil ikke være
samfundsøkonomisk rentabelt, da det alene er
de støjmæssige forbedringer, der vil give positive
effekter i beregningerne. Effekterne af at forbedre
forholdene for cyklister indgår ikke i beregningerne.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Vejdirektoratets resumerapport om miljøkonsekvensvurderingen af projektet udbygning af Rute 9 ved Nørreballe, fra transportministeren
2807921_0020.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet er en styrelse under Transportministeriet