Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2807891_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport november 2023
Side
1
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................12
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................14
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................18
Side
2
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 268 tog, heraf er 241 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god fremdrift
i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift under
en rammegodkendelse. I denne måned er der opnået to programmilepæle med færdiggørelsen af
de første 21 af DSB’s dobbeltdækkertog (ABs) og Lokaltogs seks første IC2 tog.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er mangel
på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre, lignende
komponenter, hvilket kræver separate sikkerhedsgodkendelser af de nye komponenter, inden de kan
anvendes. Dette vil kunne berøre alle togtyper, og dette kan forsinke projektet. Banedanmark er i tæt
dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen ikke påvirkes nega-
tivt. Der er sikret komponenter til de tog, som er forudsat udrustet i 2023, og der arbejdes fortsat
med mitigerende tiltag for at sikre udrustningsplanen.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at for-
bedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så snart
som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end arbejdet
med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 600 km
jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projek-
tet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at hovedstrækningen fra Aarhus til Aal-
borg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et led i at kunne indsætte eltog fra ultimo
2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark. Den første del af Roll Out 1 Step 2, blev ibrugtaget i slutnin-
gen af oktober, hvilket har været med til at styrke stabiliteten af systemet. Derudover har Alstom,
baseret på de tidligere rapporterede tilfredsstillende testresultater af sporskiftedrevene, igangsat
produktionen af en ny type drev, som forventes at kunne løse integrationsudfordringerne.
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men Alstom forventes
fortsat at levere et samlet planudkast ved årets udgang, hvorefter den interne review proces skal
gennemføres. Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som
allerede er kontraheret med Alstom, er så udfordrede, at der vil komme forsinkelser ift. den med
Alstom aftalte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast. Det er under afklaring,
hvordan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedanmark har modtaget plan-
udkast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket mhp. udarbejdelse af en
Side
3
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul, men tenderer mod rød. Udover de
ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark ser en stor risiko forbundet med Al-
stoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede og parallelle mængde af ud-
rulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Da genplanlægningen stadig pågår, kan Banedan-
mark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni har
Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil kunne
gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede opståede
og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturplanen 2035 ind-
arbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder, om udrulningen
kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025 som aftalt.
Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlægningen pågår fortsat. Det
skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på
udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionalite-
terne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Implementeringsplanen, som udarbejdes for at implementere de anbefalinger, der kom ud af tred-
jepartsvurderingen, som omhandlede dels Alstoms processer til at styre udvikling, kvalitetssikring
og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt som Banedanmark får i leverancernes frem-
drift gennem Alstoms rapportering, forventes færdig inden årets udgang. Implementeringsplanen
vil blive godkendt af tredjeparten, som også vil sikre en kvartalsvis opfølgning på, om implemente-
ringen følger planen.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i september
2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende leve-
rancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet Project
Closure.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er tæt på at være udmøntet og
forudsætningen for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af total-
økonomien er nødvendig. Der er derfor igangsat en rebudgettering af programbudgettet. Denne
forventes færdig 1. halvår 2024.
Side
4
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet)
og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Der rapporteres fortsat i alt 10 programrisici, som fremgår af tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet
Mangelfuld styringsmodel til at dække flere parallelle stæk-
ninger hos Alstom for at opfylde leverancerne til Banedan-
mark og indføre løbende forbedringer (Tidligere: Mangel-
fuld Styringsmodel hos Alstom til at opfylde leverancerne til
Banedanmark)
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Side
8
af
20
Ressourcer
Projekter på- og
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger (Tidli-
gere: Forvaltningsmiljø)
TMS Leverancer (Tidligere: TMS leveranceplan)
(risiko for
manglende funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af ud-
rulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Disaster Recovery Center (DRC)
Side
9
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 268 tog, heraf er 241 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskøretøjer
325
268
9
18
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
57
Tog mangler at blive udrustet
241
Generelt er der god fremdrift i projektet, og udrustningen følger planen, ligesom der er god frem-
drift i arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift
under en rammegodkendelse. I denne måned er der opnået to programmilepæle med færdiggø-
relsen de første af 21 af DSB’s dobbeltdækkertog
(ABs) og Lokaltogs seks første IC2 tog.
Projektet har fortsat to udfordringer. Den ene omhandler, at leverandøren oplyser, at der er mangel
på hardwarekomponenter, hvilket kan betyde, at leverandøren er nødt til at skifte til andre, lig-
nende komponenter, hvilket kræver separate sikkerhedsgodkendelser af de nye komponenter, in-
den de kan anvendes. Dette vil kunne berøre alle togtyper, og dette kan forsinke projektet. Ba-
nedanmark er i tæt dialog med både leverandør og Trafikstyrelsen om en løsning, så projektplanen
ikke påvirkes negativt. Der er sikret komponenter til de tog, som er forudsat udrustet i 2023, og
der arbejdes fortsat med mitigerende tiltag for at sikre udrustningsplanen.
Den anden udfordring drejer sig om de fremtidige baselineopgraderinger af allerede udrustede
tog. Opgraderingerne vedrører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at
forbedre punktligheden. Projektet arbejder på at sikre, at opgraderingerne kan gennemføres så
snart som muligt, hvilket kan betyde, at baselineopgraderingerne vil blive prioriteret højere end
arbejdet med Banedanmarks arbejdskøretøjer, hvis der er ressourceproblemer med at nå begge.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Side
10
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Der udestår nu kun én milepæl på den kritiske vej i 2023, da 21 af DSB's dobbeltdækkertog (ABs)
og de seks første af Lokaltogs IC2 nu er færdiggjort. IR4-togene forventes fortsat klar som forud-
sat.
1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan:
(dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
21 ABs
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på
(Kystbanen)
44 IR4 til K24
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
Fredericia 4. kvt.
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23
)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3 Indusi
MAJ25
Buffer
6 mdr.
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
First of Class er udrustet og godkendelsesprocessen pågår fortsat. Dokumentation til
brug i godkendelsesprocessen er i denne måned forsinket. Ibrugtagningstilladelsen for-
ventes nu opnået i august 2024, og de 17 tog forventes klar til maj 2025. Der er således
stadig seks måneders buffer til behovsdatoen.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Ibrugtagningstilladelsen forventes nu opnået ultimo november. Der pågår pt. undersø-
gelse af en problemstilling vedr. uddannelse af lokomotivførere, som gør, at der er en ri-
siko for, at serieudrustningen ikke vil kunne blive startet til januar, som forudsat. Der er
dog fortsat er betydeligt buffer i planen, idet togene seneste skal være udrustet til ibrug-
tagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo
2028.
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
De første 21 tog er nu færdiggjort, og dermed i tide til køreplanskiftet, som forudsat. Der
udestår således nu kun fire serietog, som fortsat forventes klar i februar 2024. Leverandø-
ren har udfordringer med at skaffe de nødvendige hardwarekomponenter. Der er pt. sik-
ret komponenter til og med det 23. tog, og der arbejdes på en løsning.
< 60-100
%
< 1 mdr.
(K24)
Side
11
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
Der foretages nu en risikovurdering mod færdiggørelsen af den fulde flåde (25 tog) til fe-
bruar 2024. Risikoniveauet vurderes som middel henset til udfordringen med kompo-
nentmangel. Der er 60-100% sandsynlighed for en forsinkelse på op til en måned.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
NOV23
Buffer
-
Behov
K24
Udrustningen går stadig efter planen og pt. pågår udrustningen af tog nummer 17 og 18
ud af de resterende 20 tog. Togene forventes klar i tide til K24, som forudsat. Det er dog
en plan med meget lidt buffer.
10-20%
<1 mdr
Klar
F
Lokaltog IC2 (13 tog)
FEB24
Buffer
-
Behov
FEB24
Milepælen om at have seks tog klar til december 2023 er nu nået. Nu udestår arbejdet
med de permanente ibrugtagningstilladelser. Der udestår derfor nu syv serietog, som
fortsat forventes klar i februar 2024. Også her har leverandøren udfordringer med at
skaffe de nødvendige hardwarekomponenter, som dog er sikret til og med det tiende
tog. Der arbejdes på en løsning.
Der foretages nu en risikovurdering mod færdiggørelse af den fulde flåde (13 tog) til fe-
bruar 2024. Risikoniveauet vurderes som middel henset til udfordringen med kompo-
nentmangel. Der er 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse på 1-2 måneder.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er tretten arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
10%
<
1 md.
(K24)
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget fem strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end
600 km jernbane. Den seneste strækning der blev ibrugtaget var (Esbjerg)-(Holstebro)-
Skjern-(Herning) (RO6) i juni 2023. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej,
hvorfor status for projektet er vurderet grøn. Den næste store milepæl er at sikre, at ho-
vedstrækningen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn (RO1nord) ibrugtages i 2024, hvilket er et
led i at kunne indsætte eltog fra ultimo 2026. Samtidig vil der blive indført togkontrolsy-
stem på strækningen fra Hobro og nordpå.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første
strækning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. I 2023 blev
den sidste strækning i Midt- og Vestjylland ibrugtaget. Den næste store milepæl for udrul-
ningen i Vestdanmark er derfor hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
Side
12
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
strækning skal elektrificeres forud for indsættelsen af Fremtidens tog. De sidste stræknin-
ger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes
alle at være gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signal-
programmets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
JUL-AUG24
Buffer
-
Behov
Inden RO1N
-
Leverandøren har leveret en opdateret plan. Softwaren vil blive implementeret over to
weekender i juli og august næste år. For at mitigere en eventuel påvirkning af RO1 N, idet
de to leverancer nu følger tæt efter hinanden, er det besluttet, at der vil blive ansøgt om
en samlet ibrugtagningstilladelse for begge. Da leverancen snart går ind i ibrugtagningsfa-
sen, vil et kombineret DK3.0/3.1, og RO1 N Commissioning Board blive nedsat i decem-
ber/januar.
Ibrugtages
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
AUG-OKT24
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT24
Installationsarbejdet på den resterende del af strækningen forventes fortsat afsluttet i 2024
i forbindelse med den fælles ibrugtagning af Aalborg St. Flere steder på den installerede
del af strækningen er udstyr og kabler dog blevet beskadiget af naboprojekter, og det er
under afklaring, hvordan dette kan mitigeres. Fremdriften vurderes dog fortsat som til-
fredsstillende, og det er også fortsat planen, at ibrugtagning vil ske fra august til oktober
2024. Ibrugtagningen er nu af trafikale hensyn planlagt til at ske i fire etaper i stedet for to
etaper som rapporteret sidst. Dette er koordineret med Aalborg stationsprojektet. Da leve-
rancen snart går ind i ibrugtagningsfasen, vil det fælles Commissioning Board for
DK3.0/3.1 og RO1 N blive nedsat i december/januar.
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
MED25
40-60 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Testforløbet blev efter planen igangsat i slutningen af oktober og forventes at være afslut-
tet i juni 2024. Der arbejdes fortsat efter planen med ibrugtagning i påsken 2025, og frem-
driften er tilfredsstillende.
Ibrugtages
Buffer
-
Behov
Primo 2026
F
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Side
13
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
Det endelige design af Aarhus H er nu godkendt, og installationsarbejdet forventes at blive
igangsat i starten af 2025. Installationsarbejdet på strækningen begyndte i juni 2023, og
forventes afsluttet til marts 2024. Fremdriften med strækningen er fortsat tilfredsstillende.
Det undersøges dog pt., om det har konsekvenser, at baneskråningen på dele af stræknin-
gen er blevet beskadiget ifm. et oprensningsprojekt tidligere i november.
Det er fortsat planen, at ibrugtagning vil starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil
resten af strækningen følge. Efter ibrugtagning vil der restere nogle arbejder på Aarhus H,
som er aftalt gennemført til oktober 2026.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som højt med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse
på 5-6 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Den høje risikovurdering skyldes fort-
sat, at Signalprogrammets arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombyg-
ningen af Aarhus H., hvilket betyder, at der er en indbygget risiko for, at Signalprogram-
mets design kan blive påvirket. Dertil kommer, at Elektrificeringsprogrammet har rykket ar-
bejder til 2026, som kan have indvirkning på designkoordineringen mellem Signalpro-
grammet og Elektrificeringsprogrammet. Denne indvirkning bliver dog løbene vurderet for
at mitigere eventuelle koordineringsproblemer. Signalprogrammet har fokus på at mini-
mere sandsynligheden for samt konsekvensen ved ændringer i designgrundlaget for
strækningen. Der foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så
smidig en projektgennemførelse som muligt.
Ibrugtages
20-40 %
5-6
mdr.
(primo
2026)
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Fremdriften på strækningen er fortsat tilfredsstillende, og det er forventningen, at ibrug-
tagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen i 2027. Behovet for at køre IC4 på
hovedstrækningen frem til ultimo 2027 gør, at Banedanmarks Anlægsplan er justeret. Sig-
nalprogrammet kan således først ibrugtage strækningen omkring Fredericia ultimo 2027,
hvilket endnu ikke er afspejlet i Banedanmarks aftale med signalleverandøren. Den reste-
rende del af strækningen er af Signalprogrammet forudsat ibrugtaget medio 2027.
10-20 %
1-2
mdr.
(ultimo
2027)
Udkastet til signallayoutet, som blev leveret i oktober, er fortsat under review. Der er stor
opmærksomhed på de naboprojekter, som arbejder på strækningen samtidig med Signal-
programmet, idet der altid er en vis risiko forbundet hermed.
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark. Den første del af Roll Out 1 Step 2, blev ibrugta-
get i slutningen af oktober, hvilket har været med til at styrke stabiliteten af systemet. Derudover
har Alstom, baseret på de tidligere rapporterede tilfredsstillende testresultater af sporskiftedre-
vene, igangsat produktionen af en ny type drev, som forventes at kunne løse integrationsudfor-
dringerne.
Side
14
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
Den igangværende genplanlægning går langsommere end oprindeligt aftalt, men forventes fort-
sat afsluttet ultimo 2023, hvorefter den interne review proces skal gennemføres i januar 2024.
Det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som allerede er
kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser ift. den med Alstom af-
talte afslutning i 2028, hvilket også fremgår af Alstoms planudkast. Det er under afklaring, hvor-
dan dette påvirker den samlede afslutningsdeadline i 2030. Banedanmark har modtaget planud-
kast for de næstkommende strækninger, og de evalueres i øjeblikket med mhp. udarbejdelse af
en baseline. Projektets overordnede status vurderes fortsat som gul, men tenderer mod rød. Ud-
over de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark ser en stor risiko forbun-
det med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den samlede og parallelle
mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Da genplanlægningen stadig på-
går, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Der er i marts 2023 indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen, og i juni
har Banedanmark modtaget et tilbud fra Alstom på den Ny Bane over Vestfyn. Projekterne vil
kunne gennemføres på 1-2 år, men den samlede udrulningsplan er under pres i lyset af allerede
opståede og af Alstom meldte forsinkelser. Endvidere skal de nye projekter fra Infrastrukturpla-
nen 2035 indarbejdes i den samlede udrulningsplan. Det vil i forbindelse med den igangværende
genplanlægning blive vurderet, hvilke konsekvenser dette har for udrulningsplanen, herunder om
udrulningen kan afsluttes inden for Banedanmarks Anlægsplan.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F efterfulgt af (København)-(Ringsted) og
nu (Roskilde)
Holbæk - Kalundborg. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt
ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Roskilde)-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
AUG24
Buffer
3 mdr.
Behov
2. halvår
2024
-
Ibrugtagningen af den første delleverance blev succesfuldt ibrugtaget i slutningen af ok-
tober og har, som forventet, været med til at styrke stabiliteten af systemet. Siden sidst
er der blevet booket spærringer til ibrugtagning, som dermed nu er fastlagt til august
2024. Fremdriften er som forudsat.
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
DEC24
Buffer
-
Behov
ULT24
Side
15
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
Den opdaterede plan følges, og installationsarbejdet er i gang. Der har været enkelte for-
sinkelser, men planen har vist sig så robust, at det har kunnet absorberes. Installationsar-
bejdet forventes fortsat afsluttet i maj 2024.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel, men sandsynligheden for forsinkelse er ned-
skrevet siden sidst. Det skyldes dels, at Alstom de seneste måneder har vist, at de har det
fornødne fokus på strækningen så risikoen for, at nødvendige ressourcer ikke allokeres,
er nedskrevet. Dels er der igangsat produktion af sporskifter mhp. at løse integrationsud-
fordringerne med visse sporskifter. Der er nu 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på
3-4 måneder målt mod ibrugtagning i december 2024.
Ibrugtages
Buffer
Behov
20-40%
3-4 mdr.
(dec.
2024)
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes som rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen
stadig pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende
tidspunkt.
ISSUE
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
ISSUE
Banedanmark gennemgår det modtagne planudkast fra Alstom, som yderligere under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægspla-
nen, hvorfor status fastholdes i rød og risikobilledet i issue. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det aktuelle
planudkast viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af 2025, som ellers
oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød. Genplanlæg-
ningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leverancerne ikke
én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger for signalsy-
stemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for gevinstrealiserin-
gen.
Implementeringsplanen, som udarbejdes for at implementere de anbefalinger, der kom ud af
tredjepartsvurderingen, som omhandlede dels Alstoms processer til at styre udvikling, kvalitets-
sikring og integrationen af deres produkter, dels af den indsigt som Banedanmark får i leveran-
cernes fremdrift gennem Alstoms rapportering, forventes færdig inden årets udgang. Implemen-
teringsplanen vil blive godkendt af tredjeparten, som også vil sikre en kvartalsvis opfølgning på,
om implementeringen følger planen.
Side
16
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser under pt. genplanlægning henset til den manglende fremdrift og forsinkel-
sen af de funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-
(Ringsted). Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Ibrugtages
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med leverance af de funktionaliteter, som var aftalt
leveret ifm. ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Al-
stom leverede ikke den aftalte funktionalitet. Således er alle basisfunktioner endnu ikke
implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet af 2024 (en forudsætning for at
den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutningen af fasen fastholdes
derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er blevet præsenteret for
et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var aftalt i denne fase, forven-
tes leveret. Dette planudkast dækker også en del af den efterfølgende fase 2. Der udestår
således en plan for de resterende leverancer, hvorfor fase 2-5 ikke farvevurderes.
ISSUE
Side
17
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Ibrugtages
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Den operationelle ibrugtagning er udskudt til sep-
tember 2025 (fra december 2023) grundet hensyn til ressourcetræk
Ibrugtages
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Ibrugtages
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Side
18
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
2807891_0019.png
Rapport -
Signalprogrammet
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af roll-out syd i septem-
ber 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afsluttende
leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
JUN21
JAN22
Side
19
af
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Statusrapport for Signalporgrammet for november 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport november 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
20
af
20