Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2807141_0001.png
BILAG A
22. december 2023
Ydelsesspecifikation vedrørende varetagelse
af tre områder i en overgangsperiode med
virkning fra 1. januar 2024
Opgavevaretagelsen omfatter følgende:
1) Postbefordring af gratis blindeforsendelser på op til 7 kg.
2) Postbefordring af adresserede forsendelser til og fra udlan-
det samt til og fra Færøerne og Grønland, herunder rekom-
manderede forsendelser og værdiforsendelser.
Adresserede indenlandske rekommanderede forsendelser
og værdiforsendelser samt forkyndelsesbreve.
3) Ramme for postbetjening af mindre øer.
I punkt 4 er omtalt behandling af klager og erstatningsbestemmel-
ser. I pkt. 5 omtales forretningsbetingelser.
1. Gratis blindeforsendelser på op til 7 kg.
I indlandet og til og fra udlandet skal der kunne sendes blindefor-
sendelser på op til 7 kg, med mindre andet følger af reglerne i UPU
eller andre internationale overenskomster, jf. bilag 1.
Forsendelsen kan ske enten som brev eller pakke.
1.1 Service- og kvalitet
Blindeforsendelser skal håndteres som almindelige adresserede
forsendelser i overensstemmelse med postlovgivningen med de til-
føjelser, der følger af denne specifikation.
Blindeforsendelser skal omdeles én gang dagligt som minimum 5
hverdage om ugen. Omdelingen skal kunne ske til alle juridiske og
fysiske personers bopæl i Danmark (folkeregisteradresse). Blinde-
forsendelser til mindre øer omdeles i overensstemmelse med pkt. 3
(ramme for postbetjening af mindre øer).
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 104: Orientering om udpegning af Post Danmark A/S til tre opgaver i henhold til Postloven, fra transportministeren
2807141_0002.png
Side 2/6
Omdeling kan undlades grundlovsdag, juleaftensdag og på enkelt-
hverdage der falder mellem søn- og helligdage samt officielle fri-
dage (mellemdage).
93 pct. af blindeforsendelserne skal være omdelt senest 5 hverdage
efter indlevering, hvis de befordres som breve. Procentdelen af ret-
tidigt omdelte blindeforsendelser opgøres i henhold til CEN-stan-
darderne DS/EN 14508 (enkeltbreve) og DS/EN 14534 (masse-
breve). Denne opfølgning foretages af Trafikstyrelsen, som afhol-
der omkostninger hertil.
Er der tale om en pakke, skal 93 pct. af pakkerne være omdelt dag-
til-dag. Postvirksomheden måler selv kvaliteten.
Blindeforsendelser fra udlandet undergives ved ankomsten til Dan-
mark de service- og kvalitetskrav, der gælder i indlandet.
1.2 Indleveringssteder
Postvirksomheden skal modtage blindeforsendelser til forsendelse
i et landsdækkende net af indleveringssteder.
Et indleveringssted kan være et betjent indleveringssted, en pakke-
automat eller lignende.
Indleveringsstederne placeres efter kundernes behov, dvs. ud fra
en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer, eksempelvis super-
markeder, købmænd og andre butikker i detailhandelen.
2. Forsendelser til og fra udlandet m.v.
Postvirksomheden skal for forsendelser til udlandet, jf. nedenfor,
som virksomheden er udpeget til at varetage, anvende takster, som
er omkostningsægte, gennemsigtige og ikkediskriminerende.
Trafikstyrelsen fastsætter nærmere om udstedelse af frimærker på-
trykt ”Danmark”.
2.1 Forsendelser til og fra udlandet, Færøerne og
Grønland
Postvirksomhedens forpligtelse er reguleret af Verdenspostkonven-
tionen med tilhørende bestemmelser (regler i Universal Postal
Union - UPU) og andre internationale overenskomster.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 104: Orientering om udpegning af Post Danmark A/S til tre opgaver i henhold til Postloven, fra transportministeren
2807141_0003.png
Side 3/6
Opgaven omfatter sortering, transport og omdeling af ankom-
mende brevforsendelser (breve, magasiner m.v.) og pakker fra
UPU netværket og fra andre internationale postoverenskomster,
Færøerne og Grønland.
Tilsvarende skal postvirksomheden varetage indsamling, sortering
og transport af afgående breve på op til 2 kg og pakker uden kon-
trakt på op til 20 kg til UPU netværket og til andre internationale
postoverenskomster samt til Færøerne og Grønland.
Til udlandet, Færøerne og Grønland skal der kunne sendes rekom-
manderede forsendelser på op til 2 kg, med mindre andet følger af
reglerne i UPU eller andre internationale overenskomster. Der skal
også kunne sendes forsendelser med angiven værdi (værdiforsen-
delser) til udlandet, Færøerne og Grønland idet omfang det følger
af postdirektivet eller internationale overenskomster.
Postvirksomheden skal i sin varetagelse af opgaverne overholde be-
slutninger fra Verdenspostforeningen og internationale aftaler,
herunder vedtagne standarder på postområdet.
Forsendelser som indgår til Danmark skal befordres med samme
hurtighed som standardkategorien af den pågældende forsendelse i
Danmark.
Hvad angår forsendelser fra udlandet fastsættes taksterne på
grundlag af multilaterale eller bilaterale aftaler mellem den danske
postvirksomhed og postvirksomhederne i udlandet eller på grund-
lag af de terminalafgifter der gælder efter reglerne i UPU.
Der fastsættes ikke andre krav til postvirksomhedens priser, end
hvad der følger af UPU reglerne.
Kvalitetsmålet for grænseoverskridende forsendelser inden for den
Europæiske Union er, at 85 pct. af forsendelserne omdeles senest 3
hverdage efter indlevering, og at 97 pct. af forsendelserne omdeles
senest 5 hverdag efter indlevering. Postvirksomheden tilbyder en
ekspresforsendelse med henblik på, at kvalitetsmålet kan opfyldes.
Såfremt en postvirksomhed i et andet EU/EØS/EFTA-land ikke vil
betale den af postvirksomheden fastsatte takst for ekspresforsen-
delser, kan postvirksomheden behandle ankommende prioritets-
forsendelser fra det pågældende EU/EØS/EFTA-land som almin-
delige indenlandske breve.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 104: Orientering om udpegning af Post Danmark A/S til tre opgaver i henhold til Postloven, fra transportministeren
2807141_0004.png
Side 4/6
2.2 Indenlandske rekommanderede forsendelser og
værdiforsendelser samt forkyndelsesbreve
Postvirksomheden skal tillige varetage postbefordring af adresse-
rede indenlandske rekommanderede forsendelser og værdiforsen-
delser.
Forkyndelsesbreve i indlandet skal håndteres i overensstemmelse
med retsplejelovens regler (postforkyndelse).
3. Ramme for postbetjening af mindre øer
Dette varetages efter følgende principper:
Ved øer uden fastboende hentes forsendelserne i land af
modtager, og der ydes ikke nogen betaling.
Ved øer med 1-10 fastboende husstande leveres forsendel-
serne på fastlandet og hentes af beboerne selv. Der ydes en
betaling pr. husstand på 3.462 kr. årligt (2016 niveau), der
betales primo det efterfølgende år. Beløbet reguleres i over-
ensstemmelse med udviklingen i forbrugerprisindekset.
For øer med 11-1.000 fastboende husstande befordres for-
sendelserne til øen
forudsat det er offentlig sejlads til den
pågældende ø
og der etableres en konkret omdelingsord-
ning enten af Post Danmark eller ved hjælp af en eller flere
beboere, eller andre, der har indgået aftale herom med Post
Danmark, eller der opsættes et brevkasseanlæg ved færge-
lejet på øen.
Ved fastboende forstås helårsbeboere, der er tilmeldt folkeregiste-
ret på den pågældende adresse.
Hvis der på en ø er flere end 1.000 fastboende husstande- og of-
fentlig sejlads
befordres forsendelserne til øen, hvor de omdeles
af postvirksomheden på samme vis, som den postbefordring, som
postvirksomheden udfører på fastlandet.
Ved øer med 1-10 fastboende husstande
og daglig offentlig sej-
lads - kan forsendelserne leveres til et brevkasseanlæg, der placeres
på øen såfremt:
Der er ønske fra de fastboende om at få forsendelserne sej-
let til øen.
Brevkasseanlægget betales af beboerne.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 104: Orientering om udpegning af Post Danmark A/S til tre opgaver i henhold til Postloven, fra transportministeren
2807141_0005.png
Side 5/6
Betalingen på 3.462 kr. årligt (2016 niveau) pr. husstand
for afhentning af forsendelser på fastlandet bortfalder i til-
fælde af, at forsendelserne leveres til øen.
Postvirksomhedens samlede betaling for at forsendelserne
leveres til øen, ikke overstiger den betaling, som de fastbo-
ende husstande ville modtage, hvis de selv hentede forsen-
delserne på fastlandet (dvs. postvirksomhedens maksimale
betaling vil være antal husstande gange 3.462 kr. årligt
(2016-niveau)).
Postvirksomheden opretholder ca. det samme antal postkasser og
postbetjeningssteder på mindre øer, som postvirksomheden har pr.
20. december 2023.
4. Behandling af klager og erstatningsbestemmel-
ser
Postvirksomheden skal behandle klager fra borgere og virksomhe-
der m.v. over postale ydelser, der er omfattet af denne ydelsesspe-
cifikation.
Postvirksomheden skal give klagevejledning til klageren.
Trafikstyrelsen behandler kun klager, der allerede har været fore-
lagt for og behandlet af postvirksomheden.
Postvirksomheden udarbejder årligt en redegørelse, hvor antallet
af klager over postydelser og udfaldet af deres behandling fremgår.
Redegørelsen offentliggøres på virksomhedens hjemmeside.
Postvirksomheden er erstatningspligtig for forsinkelse, bortkomst
eller beskadigelse af indenlandske forsendelser omfattet af denne
ydelsesspecifikation, såfremt forsinkelsen, bortkomsten eller be-
skadigelsen skyldes fortsæt eller uagtsomhed, der kan tilregnes
postvirksomheden.
Postvirksomheden kan begrænse erstatningspligten således, at der
ikke ydes erstatning for forsinkelse, bortkomst eller beskadigelse af
forsendelser, der sendes som almindelige breve. For blindeforsen-
delser, der sendes som pakker, ydes erstatning i henhold til post-
virksomhedens forretningsbetingelser for almindelige pakker.
Postvirksomheden kan for rekommanderede forsendelser be-
grænse erstatningspligten ved at fastsætte maksimale erstatnings-
beløb for bortkomst eller beskadigelse af forsendelser eller partier
af forsendelser. De fastsatte maksimale erstatningsbeløb skal være
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 104: Orientering om udpegning af Post Danmark A/S til tre opgaver i henhold til Postloven, fra transportministeren
2807141_0006.png
Side 6/6
rimelige. Der ydes alene erstatning for den bortkomne tings værdi
eller den værdiforringelse, der er sket ved beskadigelsen af forsen-
delsen.
Hvis forsendelser med angiven værdi (værdiforsendelser) beskadi-
ges eller bortkommer, kan skaden maksimalt erstattes med den an-
givne værdi. Den angivne værdi kan ikke overstige indholdets
værdi.
Ved forsinkelse af rekommanderede forsendelser eller forsendelser
med angiven værdi kan skaden maksimalt erstattes med et beløb
svarende til forsendelsesprisen.
Postvirksomheden er ikke ansvarlig for skaden, hvis afsenderen
ikke har overholdt kravene i postvirksomhedens forretningsbetin-
gelser til emballering eller til hvilket indhold, der må være i forsen-
delsen.
Postvirksomheden skal offentliggøre betingelserne for ydelse af er-
statning, herunder reklamations- og forældelsesregler, erstatnin-
gens omfang samt erstatningsbeløb for forsinkelse, bortkomst eller
beskadigelse af indenlandske forsendelser omfattet af denne ydel-
sesspecifikation.
For forsendelser til og fra udlandet samt til og fra Færøerne og
Grønland ydes erstatning efter reglerne i UPU eller de overens-
komster, der måtte være indgået med den pågældende postvirk-
somhed i udlandet.
5. Forretningsbetingelser
De kundevendte forhold, som er fastsat i denne ydelsesspecifika-
tion, skal fremgå af postvirksomhedens generelle forretningsbetin-
gelser eller af særskilte forretningsbetingelser. Forretningsbetin-
gelserne skal være tilgængelige på hjemmesiden og skal efter an-
modning kunne fås i papirform ved et indleveringssted eller efter-
sendes til den pågældende.