Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2763263_0001.png
Udbygning af motorvej
E20/E45 ved Kolding
Sammenfattende rapport
Projektforslag og ny miljøkonsekvensvurdering
Dato
Dokument
April 2023
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0002.png
Indhold
1. Baggrund ...................................................................................................................................................2
1.1 Opdatering af MKV og proces .................................................................................................................2
2. Trafikberegninger .....................................................................................................................................4
2.1 Trafikmængder ........................................................................................................................................4
2.2 Forbedringer af rejsetider ........................................................................................................................5
3. Tekniske forhold, vej, afvanding og bygværker ....................................................................................6
3.1 Linjeføring ................................................................................................................................................6
3.2 Tværprofil .................................................................................................................................................7
3.3 Hastighed.................................................................................................................................................7
3.4 Krydsende veje og stier ...........................................................................................................................8
3.5 Cykelforhold ...........................................................................................................................................10
3.6 Samkørselspladser ................................................................................................................................10
3.7 Afvanding ...............................................................................................................................................10
3.8 Bygværker .............................................................................................................................................10
4. Miljøkonsekvensvurdering ....................................................................................................................10
4.1 Mennesker og samfund .........................................................................................................................11
4.2 Natur ......................................................................................................................................................14
4.3 Jord og vand ..........................................................................................................................................17
5. Støj ...........................................................................................................................................................20
6. Areal .........................................................................................................................................................22
7. Anlægsoverslag og bevilling .................................................................................................................23
8. Samfundsøkonomi .................................................................................................................................24
9. Gennemførelse af projektet og tidsplan ...............................................................................................24
10. Klima og bæredygtighed ......................................................................................................................25
10.1 Bæredygtighed ....................................................................................................................................25
10.2 Klima i anlægsfasen ............................................................................................................................25
10.3 Klima i driftsfasen ................................................................................................................................26
10.4 Luftforurening i driftsfasen ...................................................................................................................26
11. Opsamling fra informationsmøde .......................................................................................................26
12. Støjskærm ved Taulov .........................................................................................................................26
13. Tilvalg til projektet ................................................................................................................................30
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0003.png
1. Baggrund
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 den 28. juni 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne er parterne enige om at gennemføre nye
investeringer og initiativer i en fuldt finansieret investeringsplan på transportområdet for perioden 2022-2035.
Den del af aftalen, der omfatter fremtidens veje, står Enhedslisten og Alternativet uden for. Det fremgår af
aftalen, at Miljøkonsekvensvurderingen (MKV) for udbygning af E20/E45 ved Kolding opdateres, og at der
ligeledes reserveres midler til at udbygge strækningen efterfølgende.
Kort 1. Udbygning af E20/E45 ved Kolding
Siden anlægget af strækningen blev færdiggjort i 1970 forud for færdiggørelsen af den nye Lillebæltsbro, har
motorvejen været en central vejforbindelse mellem landsdelene og en vigtig forbindelse til Trekantområdets
mange bolig- og erhvervsområder. Trafikken på E45 rundt om Kolding har nået et niveau, der i perioder
medfører trafikafviklingsproblemer med op til 93.000 biler i hverdagsdøgntrafik i dag. Strækningen er
kendetegnet ved en stor andel lastbiler, og projektet vil afhjælpe de fremkommelighedsproblemer, der
kendetegner strækningen periodevis og gøre trafikafviklingen mere robust.
1.1 Opdatering af MKV og proces
Vejdirektoratet færdiggjorde i 2011 en VVM-undersøgelse (fremover benævnt MKV –
Miljøkonsekvensvurdering) for udbygning af E45/E20 ved Kolding. Da der er gået mere end 10 år, er det
nødvendigt at opdatere denne med baggrund i den politiske aftale om ”Infrastrukturplan 2035” om at
udbygge projektet.
Siden MKV’ens offentliggørelse i 2011 er der desuden ved politisk aftale af 21. marts 2013 truffet beslutning
om linjeføring/udbygningsforslag. Af aftalen fremgår det blandt andet: ”For at skabe klarhed for disse borgere
har forligskredsen valgt linjeføring for en række af de undersøgte projekter”, og for strækningen ved Kolding
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0004.png
fremgår det, at ” Vejdirektoratets hovedforslag vælges, og at øvrige linjeføringer opgives. Der lægges
byggelinjer langs den valgte linjeføring”.
I forbindelse med opdateringen er der gennemført følgende:
Trafikberegninger
Skitseprojektering af veje, bygværker og afvanding
Miljøkonsekvensvurdering
Støjberegninger
Geoteknisk analyse
Beregning af anlægsoverslag
Samfundsøkonomisk beregning
Der har i processen været afholdt møder med Kolding Kommune for at opdatere projektet i forhold til
relevante kommunale planer, og sikre generel koordinering. Derudover har der været afholdt
informationsmøde om projektet i Kolding i november 2022.
Processen har medført forslag til ændringer til det vedtagne hovedforslag. Ændringerne er primært
begrundet i den trafikale udvikling, ændringer i natur- og miljøforhold, støjforhold m.m.
I forbindelse med opdatering af det samlede projektets anlægsøkonomi er det beregnet, at det samlede
projektforslag ikke kan indeholdes indenfor rammerne af projektets bevilling afsat i Infrastrukturplan 2035,
som er på 631,1 mio. kr. (prisniveau FL 2023). Derfor har Vejdirektoratet foreslået at udtage forskellige
elementer af det tidligere vedtagne VVM-forslag fra 2011, for at præsentere et projektforslag til høring, som i
givet fald kan anlægges inden for projektets bevilling. De ændringer, som Vejdirektoratet foreslår udtaget af
projektet og i stedet medtaget som mulige tilvalg, er:
Nødspor på 2 delstrækninger (ml. TSA 62-64)
Udvidelse af 2 eksisterende samkørselspladser ved TSA 64 (Birkedam) og TSA 63 (Kokholm) og 1
ny vejeplads til politiet (tungvognskontrol)
Anlæg af ny samkørselsplads ved TSA 62 v. Fynsvej/Højvangen
Ombygning af TSA 62 (Fynsvej/Højvangen)
For tilvalgene gælder, at det vil være op til en politisk drøftelse om tilvalgene vælges.
I projektet indgår der også anlæg af ny støjskærmning på motorvej E20 ved Taulov. Denne er beskrevet i
kap. 12. Finanisering af støjafskærmningen ville kunne indgå i forbindelse med den kommende udmøntning
af støjpuljen.
Dette notat sammenfatter det samlede opdaterede projektforslag for udbygning af motorvej E20/E45 ved
Kolding. På projektets hjemmeside
Udbygning af Sønderjyske Motorvej ved Kolding E45/E20
kan den nye
Miljøkonsekvensrapport (MKR), samt øvrige tekniske rapporter, som er udarbejdet, læses.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0005.png
2. Trafikberegninger
Der er gennemført nye trafikmodelberegninger af forslaget til udbygning af motorvejen. Beregningerne er
foretaget med Den Grønne Mobilitetsmodel (Landstrafikmodellen).
Trafikken på strækningen, som også er kendetegnet ved en stor andel af lastbiler, har nået et niveau, der i
perioder medfører trafikafviklingsproblemer. I dag kører der op til ca. 93.000 køretøjer på et typisk
hverdagsdøgn. Samtidig er det forventningen, at trafikken fremover vil stige, med cirka 15 pct. frem mod år
2035.
2.1 Trafikmængder
Når strækningen er færdigudbygget med flere spor, forventes motorvejen at få cirka 7 pct. mere trafik, Da
den omvendt har fået udvidet kapaciteten, vil der trods trafikstigninger stadigvæk ske en forbedring af
trafikafviklingen sammenlignet med en situation, hvor der ikke er gennemført en udbygning.
Hverdagsdøgnstrafikken på E20/E45 ved Kolding er beregnet til at ligge mellem 90.800 og 104.200 køretøjer
på et typisk hverdagsdøgn i 2030.
Kort 2. Illustration af, hvor der forventes at køre flere eller færre biler som følge af en udbygning af E20/E45-motorvejen nord
om Kolding. På de røde strækninger vil der køre flere biler, og de grønne strækninger vil blive aflastet.
Mertrafikken på strækningen skyldes dels, at der skabes helt nye ture, men primært ved, at der sker en
overflytning af biler fra det øvrige lokale vejnet i området. For eksempel forventes Kolding Landevej (Rute
4
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0006.png
161) som kører parallelt med E20 at blive aflkastet. Her falder trafikken med op til 1.600 køretøjer på et
hverdagsdøgn. Også Hovedvejen (Rute 170) får reduceret trafik.
Esbjergmotorvejen, E45 syd for Kolding samt videre nord på mod Vejle vil opleve en stigning på grund af
mertrafikken omkring Kolding.
Generelt vil projektet medføre, at der samlet set vil blive kørt flere kilometer på vejene i de nærliggende
kommuner. Kolding Kommune får langt den største stigning med over 74.000 flere køretøjskilometer.
Det er derfor forventningen, at udbygningen, trods mere trafik, vil bidrage til at reducere noget af det pres,
der i perioder opstår på E20/E45 omkring Kolding. Det vil hovedsagelig være på disse tidspunkter, at
eksempelvis pendlere vil opleve forbedringer i form af rejsetidsreduktioner og mindre spildtid i forbindelse
med deres tur i området.
2.2 Forbedringer af rejsetider
Generelt forventes projektet at bidrage til at forbedre den trafikale situation i de perioder, hvor der er mest
trafik i myldretiderne.
Kort 3. De blå områder illustrerer, hvilke områder bilister vil spare tid til på deres tur i morgenmyldretiden.
Kort 3 illustrerer, hvor og hvor meget tid trafikanter kørende fra Østdanmark sparer i morgenmyldretiden, hvis
strækningen nord om Kolding er udbygget.
Selvom det drejer sig om mindre besparelser i omegnen af 1-2 minutter til områder syd og vest for Kolding,
så vil der være tale om et relativt stort antal gennemkørende bilister, der kommer til at mærke denne
reduktion.
I den tekniske rapport for trafikberegninger, der kan findes på projektets hjemmeside, er de trafikale
beregninger nærmere gennemgået og dokumenteret.
5
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0007.png
3. Tekniske forhold, vej, afvanding og bygværker
Der er gennemført en opdatering af de vej-, afvandings- og bygværkstekniske forhold. For en detaljeret
gennemgang henvises til de tekniske rapporter for vejteknik, afvanding og bygværker, som er tilgængelige
på projektets hjemmeside
Udbygning af Sønderjyske Motorvej ved Kolding E45/E20.
3.1 Linjeføring
I hovedtræk omfatter projektet en symmetrisk udbygning af motorvej E20/E45, Sønderjyske motorvej,
mellem motorvejskryds TSA 64, Kolding V og motorvejskryds Kolding øst fra i dag 4/6 spor til 6/8 spor.
Strækningen, der udbygges i pågældende projekt, begynder i syd ved tilslutningsanlæg 64, (TSA 64) Kolding
V. Her anlægges et ekstra kørespor i begge sider frem mod TSA 63, Bramdrupdam. Mellem TSA 63 (Kolding
C) og TSA 62 (Kolding Ø) anlægges et nyt kørespor i begge sider. De yderste 2 kørespor vil fungere som
parallelramper mellem de 2 tilslutningsanlæg, hvor der kun er ca. 500 mellem fra- og tilkørslerne. Dette er
også gældende i dag. Mellem TSA 62 (Kolding Ø) til motorvejskryds Kolding øst anlægges et ekstra
kørespor i hver side.
I projektet indgår anlæg af nyt afvandingssystem på strækningen. I projektets indgår som tilvalg anlæg af en
ny samkørselsplads ved TSA 62 Kolding Ø, og udvidelse af de to eksisterende ved Birkedam og ved TSA 63
(v. Kokholm), samt en vejeplads til poiltiets tungvognskontrol ved Petersmindevej. På strækningen foreslås
TSA 63 Kolding C og TSA 62 Kolding Ø ombygget. Sidstnævnte krydsombygning er af økonomiske hensyn
medtaget som et tilvalg til projektet.
Kort 4. Oversigtkort - udbygning af E20/E45 ved Kolding
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0008.png
Kort 5. Principskitse – Udbygning af E20/E45 ved Kolding
3.2 Tværprofil
Motorvejen vil have forskellige tværprofiler på strækningen.
Generelt er motorvejens eksisterende forhold seks spor mellem tilslutningsanlæggene og fire spor gennem
tilslutningsanlæggene, idet der mellem tilslutningsanlæggene er etableret parallelramper, der går direkte
over i ramperne.
På hele strækningen vil motorvejens midterrabat blive indsnævnret til cirka 3 m. Motorvejens kørespor
varierer mellem 3,5 og 3,75 m.
Eksempler på tværprofil på den nordlige delstrækning er indsat her.
Figur 1. Tværprofil på strækningen mellem TSA 62 (Kolding Ø) og motorvejskryds Kolding. I sydlig retning skifter det yderste
spor til et parallelspor mod TSA 62 ca. midtvejs på strækningen.
3.3 Hastighed
Der forventes lige som i dag skiltet med 110 km/t på strækningen.
7
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0009.png
3.4 Krydsende veje og stier
I dette afsnit gennemgås de krydsende veje og stier, som berøres af projektet. I oversigten er der kort
beskrevet og begrundet de ændringer, der er foretaget siden VVM-undersøgelsen fra 2011. De to steder,
hvor der etableres til- og frakørselsramper, benævnes tilslutningsanlæg (TSA).
Kort 6. Oversigt over krydsende veje og stier på strækningen.
Egtvedvej
Ved Egtvedvej udvides motorvejen, hvorfor broen over Egtvedvej skal udvides. Dette medfører, at Egtvedvej
skal sænkes for at opretholde den eksisterende frihøjde på 4,33 m. Tværsnit for Egtvedvej ændres ikke.
Troldhedestien
Ved Troldhedestien skal motorvejen udvides, hvorfor bygværket, der fører motorvejen over Troldhedestien,
skal udvides. Dette medfører, at Troldhedestien skal tilpasses udvidelsen. Frihøjde og tværsnit ændres ikke.
Vejlevej (TSA 63)
Tværprofilet på broen ved TSA 63 er siden den tidligere VVM-undersøgelse i 2011 blevet omstribet. Vejlevej
er udvidet, så der er to nordgående spor gennem hele anlægget og sydgående er der to spor fra det nordlige
rampekryds, over broen og gennem det sydlige rampekryds. Endvidere er der på den nordgående
frakørselsrampe (SV for broen) blevet tilføjet en ekstra venstresvingsbane. Højresvingsbanen blev samtidigt
forlænget.
I projektforslaget vil bygværket, der fører Vejlevej over motorvejen, ikke blive ombygget. Dette medfører, at
der ikke etableres nødspor på motorvejen over en kort strækning, hvor motorvejen passerer under Vejlevej.
Der foretages dog mindre ombygninger på Vejlevej for at optimere trafikafviklingen. Der tilføjes et ekstra
sydgående spor fra Vejlevej nord, så der bliver to spor før lyskrydset og igennem lyskrydset hen over broen.
Det ekstra spor medfører, at eksisterende højsvingsbane og cykelsti, nord for broen, paralleforskydes mod
vest. Den sydlige frakørselsrampe i retningen mod nord, tilføjes et ekstra højresvingsspor og de eksisterende
8
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0010.png
venstresvingsspor forlænges for at sikre bedre kapacitet på rampen, så trafikken ikke stuver op på
motorvejen.
Petersmindevej
Ved Petersmindevej udvides motorvejen, hvorfor broen over Petersmindevej skal udvides. Dette medfører,
at Petersmindevej skal sænkes for at opretholde krav til eksisterende frihøjde, tværsnit ændres ikke.
Højvangen/Fynsvej (TSA 62)
I den oprindelige VVM-undersøgelse fra 2011 var det forudsat, at rundkørslen skulle udvides og
signalreguleres og udvides med shuntspor i alle tilfarter. I forbindelse med opdateringen er der gennemført
beregninger af de kapacitetsmæssige forhold for at undersøge, hvordan trafikken kan afvikles i fremtiden
med de nyeste trafiktal, der er fremskrevet til 2040. Berregningerne viser, at den foreslåede løsning ikke har
kapacitet nok, og derfor har der været arbejdet med at finde en anden udformning.
For at løse kapacitetsproblemerne foreslås at ombygge rundekørslen til et fire-benet signalkryds og forlægge
Nørreskovgårdsvej sydpå til et nyt signalreguleret T-kryds på Fynsvej. Løsningen er vist på kort 7.
Kort 7. TSA 62, Højvangen/Fynsvej foreslås ombygget til et signalreguleret kryds.
9
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0011.png
Nørreskovgårdsvejs tværsnit bevares på forlægningen. Mellem forlagt Nørreskovgårdsvej og Fynsvej
foreslås etableret en samkørselsplads, der får adgang fra Nørreskovgårdsvej. Forslaget til ombygning
medtages som et tilvalg til projektet.
3.5 Cykelforhold
Der ændres i øvrigt ikke på forholdene for cyklister i forhold til dagens sitiuation.
3.6 Samkørselspladser
I lighed med den tidligere VVM-undersøgelse foreslås de to samkørselspladser ved TSA 64 (Birkedam) og
TSA 63 (Kokholm) udvidet.
Da TSA 62 (Højvangen/Fynsvej) foreslås ændret i forhold til det tidligere forslag, foreslås en ny
samkørselsplads anlagt på sydsiden af motorvejen ved den forlagte Nørreskovgårdsvej (se kort 7).
Samkørselspladserne medtages som tilvalg til projektet.
3.7 Afvanding
I forbindelse med udbygningen af motorvejen, skal afvandingsystemet inklusive regnvandsbassiner
opgraderes.
I store træk følges principperne for det afvandingstekniske projekt fra 2011. Afvandingsssystemet er dog
opdateret til at følge nyeste regel-og dimensioneringsgrundlag. Der forventes, at der på de strækninger som
projektet berører, etableres opsamling af vejvand i vejsiderne og vejvandet ledes i lukkede systemer til
regnvandsbassiner, hvor urenheder opsamles og bundfældes. Herfra ledes vandet videre til lokal recipienter.
I projektet forventes etableret 9 regnvandsbassiner. De foreløbige placeringer af bassinerne er vist på
projekttegningerne.
Der henvises til det afvandingstekniske beskrivelse, som er tilgængelig på projektets hjemmeside, for
yderligere oplysninger om de afvandingstekniske forhold.
3.8 Bygværker
Strækningen indeholder i alt 10 eksisterende vejbroer/tunneler. Derudover findes flere mindre
rørunderføringer.
De væsentligste ændringer sker ved underføringer af Egtvedvej, Troldhedestien og Petersmindevej som alle
udvides i begge sider.
I det brotekniske beskrivelse, der kan findes på projektets hjemmeside, kan ses en detaljeret gennemgang af
bygværkerne på strækningen og de ændringer, der foretages.
4. Miljøkonsekvensvurdering
Der er i forbindelse med opdateringen gennemført en helt ny feltregistrering af natur (flora og fauna), som
danner grundlag for opdateringen af miljøvurderingerne i miljøkonsekvensrapporten (MKR), samt
nødvendige projekttilpasninger. På den baggrund er nødvendige afværgeforanstaltninger opdateret.
Feltundersøgelserne omfattede:
Beskyttet natur
Beskyttede vandløb
10
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0012.png
Fredskov
Arter af flagermus
Arter af padder
Odder
Invasive arter
Rørunderføringer
MKR’en har identificeret projektets forventede direkte og indirekte påvirkninger på miljøet på grund af
projektets natur, størrelse eller placering. MKV’en indeholder:
Metode- og datagrundlag
Miljøstatus
Miljøvurdering i anlægsfasen
Miljøvurdering i driftsfasen
Afværgeforanstaltninger og overvågning
Metoden for miljøvurderingen er valgt sådan, at en påvirkning fra projektet kan være hhv.
væsentlig,
moderat
eller
ingen/ubetydelig.
Derudover skal det bemærkes, at vurderingerne er inddelt i to,
påvirkninger under anlæg samt permanente påvirkninger, når vejen er i drift.
I dette afsnit er de mest relevante påvirkninger og konklusioner oplistet efter fagemnerne som i dispositionen
i MKR’en. De mere konkrete vurderinger om væsentlighed kan læses i MKR’en, der kan findes på projektets
hjemmeside.
4.1 Mennesker og samfund
Trafik
I anlægsfasen vil der være gener i forbindelse med midlertidige trafikrestriktioner i form af
hastighedsnedsættelser og kørebaneindsnævringer på den del af motorvejen, der udbygges. Derudover vil
der være en betydelig lastbiltrafik med jord og byggematerialer, hvilket vil medføre gener. I kap. 2 i denne
rapport er de trafikale forhold nærmere beskrevet.
Støj
I anlægsfasen forudsættes alle anlægsaktiviteter som udgangspunkt at foregå i dagperioden kl. 07-18. Ifølge
beregningerne kan der ved den mest støjende aktivitet være én enkelt bolig, som vil kunne påvirkes med
støjniveauer, som er højere end grænseværdierne for anlægsstøj. Derfor vurderes anlægsfasen at have en
lille påvirkning af omgivelserne.
For den udbyggede motorvej viser beregningerne, at 1.124 boliger vil få en reduktion af støjen i forhold til,
hvis projektet ikke gennemføres. Det skyldes navnlig en ny støjafskærmning svarende til en 9 m høj
støjskærm, der placeres på sydsiden af motorvejen mellem tilslutningsanlæggene TSA 63 og TSA 64.
Sammen med de nuværende støjskærme, som genbruges i størst mulig omfang, giver det en øget
støjafskærmning.
Hvis projektet ikke gennemføres, vil der ifølge beregningerne være 870 støjbelastede boliger (støjniveau
over grænseværdien på 58 dB) i år 2040. Hvis projektet gennemføres, vil det tilsvarende tal være 490
støjbelastede boliger, dvs. 380 færre. Samlet sker der en reduktion af støjpåvirkningen af mange boliger.
Derfor vurderes projektets indvirkning på støjforholdene som positiv. I kap. 5 i denne rapport er de
støjmæssige tiltag nærmere beskrevet og vurderet.
11
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0013.png
Luftkvalitet og emissioner
Det er undersøgt, hvordan udbygningen af motorvejen påvirker den lokale luftkvalitet.
Både anlægsarbejdet og trafikken kan give lokal luftforurening. Derfor er der beregnet udledninger fra
entreprenørmaskiner og køretøjer, dels under anlægget, dels fra den udbyggede vej. Anlægsarbejderne vil
give udledning fra lastbiltransport og entreprenørmaskiner. Desuden kan der opstå støv fra
arbejdsområderne. Disse udledninger vil blive beskedne. Desuden er spredningsforholdene i projektområdet
gode, så luftforureningen ophobes ikke.
Støvgener vil begrænses ved vanding af byggefelter, overdækning af lastbilernes læs og lignende.
Anlægsarbejdets påvirkning af luftkvaliteten er derfor lille.
Ved udbygning af motorvejen vil der være mere trafik, end hvis vejen ikke udbygges. Derfor vil der også
være større udledning fra trafikken. Denne forskel vurderes som lille. Desuden vil der i begge tilfælde ske et
fald i trafikkens samlede udledning, fordi bilparken efterhånden overgår til el- og hybridbiler, hvilket
begrænser den lokale udledning. Også hvis motorvejen ikke udbygges, forventes der et fald i de samlede
emissioner og CO
2
fra drift af motorvejen i forhold til dagens situation på trods af, at trafikken forventes at
stige frem til 2040.
Hverken under anlægget eller når vejen er udbygget, vil EU’s grænseværdier for luftforurening blive
overskredet, og der ventes ingen væsentlige påvirkninger af luftkvaliteten langs strækningen.
Klima
Udbygning af motorvejen vil give udledning af drivhusgasser, først og fremmest kuldioxid, CO₂. Der dannes
CO
2
ved bilernes forbrænding, når de kører på den udbyggede motorvej, samt ved anvendelsen af
entreprenørmaskiner mv. under anlægget.
Til anlægget skal der bruges grus, beton, stål og andre råstoffer. Fremstillingen af disse materialer udleder
CO₂. Men beregningerne viser, at denne ekstra udledning vil være ubetydelig.
Når den udbyggede motorvej er i drift, vil der være en noget større trafikmængde, end hvis man ikke
gennemfører udbygningen. Den ekstra vejtrafik giver en ekstra CO₂-udledning og klimapåvirkning i forhold
til, hvis projektet ikke udføres. Beregningerne viser, at også denne ekstra udledning vil være ubetydelig. Og
både med og uden projektet vil klimapåvirkningen fra vejtrafikken falde i de kommende årtier, fordi bilerne
efterhånden udskiftes til elektricitet og en bedre brændstoføkonomi. I kap. 10 er de klimamæssige effekter
nærmere beskrevet.
Landskab og visuelle forhold
Da der er tale om en motorvejsudbygning, vil de største ændringer foregå i anlægsfasen, hvor megen
beplantning langs med motorvejen bliver fældet. Denne påvirkning vil være midlertidig, til begroning langs
strækningen er kommet tilbage. Da der desuden er tale om en afgrænset anlægsperiode på ca. 3 år,
vurderes arbejdernes indvirkning på landskabets karakter at være lille.
12
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0014.png
Der vil dog blive en tydelig forandring på enkelte lokaliteter. For eksempel omkring tilkørselsanlæg 62, der
forbinder Fynsvej, Højvangen og Nørreskovgårdsvej med motorvejen. Den nuværende rundkørsel foreslås
ombygget til et signalreguleret kryds, og Nørreskovgårdsvej flyttes og får en tilslutning til Fynsvej længere
mod syd.
Kort 7. Kommuneplanens udpegning af bevaringsværdige landskaber og større sammenhængende landskaber (Kolding
Kommune 2021 – 2033)
Friluftsliv og rekreative forhold
Efter udbygningen vil alle stier og andre rekreative forbindelser være opretholdt i samme forløb som i dag.
Generelt opretholdes rekreative stier med samme forløb som i dag. Under anlægsarbejdet forventes det, at
Troldhedestiens passage under motorvejen må lukkes, og tilsvarende må der lukkes for gennemkørsel ad
Petersmindevej. Under lukningen vil der være anvist mulighed for omkørsel for cyklister, gående m.m.
Figur 2. Troldhedestien (tv.) og tunnel under motorvejen (th.)
13
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0015.png
Skov
Øst for Fynsvej og tilslutningsanlæg nr. 62 ligger Lilballe Skov langs med tilkørselsramperne og motorvejen.
Der må inddrages en stribe af skoven langs med vejene, som dog ikke forventes at ændre på andre forhold i
skoven eller på adgang til skoven og oplevelsen af denne. På den vestlige side af Fynsvej og tilkørselsanlæg
nr. 62 ligger der et rekreativ stykke skov med gamle løvtræer. For at ombygge tilslutningsanlægget er det
nødvendigt at forlægge Nørreskovgårdsvej, så den svinger mod syd gennem arealet, hvorved området med
gammel løvskov bliver noget mindre.
Idræts- og sportsanlæg
For at udvide vejen må der inddrages areal ved Bramdruphallerne, men hverken tennis- eller boldbanerne
påvirkes. Under anlægsarbejdet vil brugen af banerne dog blive påvirket i forskelligt omfang af anlægsstøj
og ved rydning af beplantning langs motorvejen.
Kulturarv og arkæologi
Langs motorvejen er der flere historiske minder, der kan blive påvirket af udbygningen. Udbygningen berører
ikke fredede fortidsminder, men der er tidligere gjort en række arkæologiske fund i området. Udbygningen
berører seks fredede diger. Der er tidligere gjort arkæologiske fund langs motorvejen, primært fra oldtiden og
jernalderen. Vejdirektoratet samarbejder med Museum Sønderjylland om forundersøgelser, og hvis der
under anlægsarbejdet gøres yderligere fund, standses arbejdet, så fundene kan blive vurderet og eventuelle
fortidsminder sikret.
I den østlige ende af strækningen passerer motorvejen Eltang Kirkeby og Eltang Kirke i ca. 200 meters
afstand. Omkring kirken er arealerne omfattet dels af en fredning, dels af kirkebeskyttelseslinjen, der skal
sikre landskabet mod byggeri over 8,5 meter. Desuden er området i kommuneplanen udpeget som
værdifuldt kulturmiljø.
Kirken ligger højt i landskabet og dens placering gør, at udbygningen af motorvejen ikke vurderes at forringe
kirkens samspil med omgivelserne. Oplevelsen af kirken og landskabet vil være uændret, både set fra
motorvejen og fra punkter i landskabet. Det er derfor vurderingen, at udbygningen ikke vil påvirke
kulturmiljøet væsentligt.
Udbygningen berører seks fredede diger.
Planforhold
Udbygningen vil påvirke områder inden for et af statens landsplandirektiver, og områder indenfor
kommuneplanrammer og lokalplaner.
4.2 Natur
Udbygningen af motorvejen påvirker naturen ved at inddrage smalle arealer langs motorvejen, hvor der i dag
er beskyttet natur eller skov.
Økologiske forbindelser
Kolding Kommune har ligesom alle andre kommuner udpeget et netværk af landskaber som en del af ”Grønt
Danmarkskort”. Dvs. et netværk af områder, der enten har særlig naturværdi, eller hvor dyr og planter kan
sprede sig og vandre på tværs af landskaberne i kommunen og nabokommunerne, altså de økologiske
forbindelser. Motorvejen passerer dette netværk tre steder.
14
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0016.png
Kort 9. Oversigt over økologiske forbindelser indenfor og nær undersøgelsesområdet (Kolding Kommune (2021 – 2033)
Beskyttet natur
Der er kortlagt områder med beskyttet natur inden for en undersøgelseskorridor omkring det eksisterende
vejanlæg. Kortlægningen omfatter dels områder, der er beskyttede efter naturbeskyttelseslovens § 3, og dels
fredskov. I det område, der er undersøgt, er der registreret 29 §3 områder.
Der er kortlagt beskyttelsesinteresser i forhold til Natura 2000-områder, dvs. områder, der er strengt
beskyttet efter EU's habitatdirektiv. Der påvirkes dog ingen af disse områder.
Til udbygningen af motorvejen må der i et begrænset omfang inddrages arealer fra seks § 3 beskyttede
områder. Der er tale om forholdsvis små arealer, og naturværdien af dem er i dag moderat, ringe eller dårlig.
Hvor det er muligt, genoprettes naturen efter endt anlægsarbejde, og der anlægges erstatningsnatur, der,
ligesom nye regnvandsbassiner, vil tilvejebringe nye levesteder. Derfor vurderes virkningen på disse
naturområder som lille.
Skov
Øst for Tilslutningsanlæg nr. 62 inddrages der en stribe areal langs nordkanten af Lilballe Skov til udvidelsen
af motorvejen og tilkørselsrampen fra Fynsvej. Det sker i kanten af skoven, på arealer uden gammel skov,
og vurderes som et lille indgreb i skoven.
Vest og syd for tilslutningsanlæg nr. 62, på den vestlige side af Fynsvej, inddrages en korridor gennem
arealer med gammel og mere værdifuld skov, hvilket isoleret set vurderes at få en væsentlig påvirkning.
Denne inddragelse er nødvendig for at kunne ombygge eksisterende rundkørsel til et lysreguleret kryds og
for at omlægge Nørreskovgårdsvej. Dette vurderes som en moderat påvirkning.
15
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0017.png
Padder
Der er er fundet larver af vandsalamandere i et enkelt vandhul. Desuden er der fundet haletudser af brune
frøer, der både kan være spidssnudet frø (som er fredet, og som skal beskyttes strengt ifølge EU's
habitatdirektiv, bilag IV) eller butsnudet frø (der også er fredet) på ti af lokaliteterne. Under anlægsarbejdet
vil frøer, tudser og salamandere blive afskærmet fra arbejdsarealerne med midlertidige paddehegn.
Der vil dog inddrages begrænsede dele af to moser og et vandhul, som kan være levesteder for padder. Det
vurderes, at påvirkningen på padderne vil være lille, idet tilstødende arealer kan anvendes af padderne. I
kraft af de nye regnvandsbassiner og erstatningsnatur vil der kunne etableres nye levesteder. Det vil sige, at
områdets funktion som levesteder for padderne på denne måde kan opretholdes.
Flagermus
Der er registreret otte arter af flagermus: Vand-, trold-, pipistrel-, dværg-, brun-, syd-, frynse- og langøret
flagermus. Desuden er der mulighed for yderligere to arter: Damflagermus og skimmelflagermus. Sammen
med registreringerne er der vurderet på områdernes egnethed for de forskellige arter og de mulige virkninger
af udbygningen af motorvejen.
Projektet vil ikke medføre væsentlige indgreb på flagermusenes yngle- eller rasteområder. Men
motorvejsudvidelsen kan på forskellig måde genere flagermusene midlertidigt under anlægsarbejdet eller i
en årrække efter.
Ved rydning af beplantning forsvinder nogle af de ledelinjer, som flagermusene følger på deres vej gennem
landskabet, f.eks. omkring Troldhedestien og langs strækningen mellem Lilballe skov og Eltang Kirkeby.
Flere af arterne anvender passagen under motorvejen langs Troldhedestien. Det vil sige, at en midlertidig
lukning af tunnelen under arbejdet vil medføre en barriereeffekt for flagermus, fordi de ikke kan passere
motorvejen eller det vil tvinge dem op over vejen, hvor de er udsat for trafikdrab.
Vest for Fynsvej skal der ryddes et stykke gammel løvskov, som kunne have udgjort yngle- eller rastesteder
for flagermus indenfor en kortere årrække.
Endelig vil ny belysning, enten varig eller i forbindelse med anlægget, skræmme flagermus væk og hindre
dyrenes brug af det pågældende sted eller den pågældende passage.
I forbindelse med anlægsarbejdet vil rydninger søges begrænset, men kan ikke undgås. Også belysning vil
søges begrænset. Efter anlægget vil ledelinjer kunne genetablere sig efterhånden, som der sker naturlig
tilgroning eller evt. ved etablering af beplantning, der kan vokse op over en årrække.
Samlet vurderes disse påvirkninger at være moderate.
Odder
Ligesom flagermusene er odderen omfattet af EU's habitatdirektiv, Bilag IV, og skal beskyttes strengt.
Kolding Kommune har kendskab til odder i alle vandløbssystemer i Kolding Kommune, og arten er registreret
flere steder både nord og syd for motorvejen. I feltundersøgelserne er der eftersøgt spor fra odder ved alle
vandløb og vådområder nær projektstrækningen, men der er ikke observeret spor af odder på lokationerne.
Der er kun enkelte små vandløb langs motorvejsstrækningen, hvor oddere forventes at kunne forekomme
lejlighedsvist. Vandløbenes værdi for odder vurderes at være begrænset i dag. Dette vurderes ikke, at
ændres væsentligt med projektet.
Andre arter
Ved feltundersøgelserne blev der fundet orkidé maj-gøgeurt på et areal, der skal anvendes midlertidigt til
arbejdsareal. Desuden blev der fundet skov-hullæbe ved en mose lidt nord for TSA 62. I anlægsarbejdet
16
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0018.png
undgås det at lægge arbejdsområder på planternes voksesteder. Ellers lægges der planer for at flytte disse
planter til et andre egnede voksesteder.
Der er registeret skovfirben ved Stormose ved Rævebjerg nordøst for projektstrækningen. Eftersom
skovfirben lever i varierede naturområder, vil den del af de egnede levesteder, der inddrages i forbindelse
med motorvejsudbygningen, være lille, set i forhold til de tilbageværende arealer med egnede levesteder for
skovfirben.
Ræv, ilder, brud og skovmår forekommer i områderne langs motorvejsstrækningen. For disse arter udgør
motorvejen allerede i dag en barriere og en risiko for trafikdrab, hvilket ikke vurderes at blive væsentligt
anderledes med udvidelsen.
Afværgeforanstaltnigner og erstatningsnatur
De skovarealer, der ryddes langs motorvejen og omkring tilslutningsanlæg nr. 62, er fredskov. Det betyder,
at de kun må ryddes efter tilladelse efter skovloven, og i sådanne tilladelser indgår ofte, at der i stedet
anlægges et op til dobbelt så stort areal med ny fredskov.
Arealer med beskyttet natur – vandhuller, moser og enge – der inddrages til vejformål, er omfattet af
naturbeskyttelsesloven. Det betyder, at de kun må nedlægges midlertidigt eller varigt med dispensation.
Også for sådanne dispensationer er der ofte betingelser om, at områderne genetableres i det dobbelte
omfang, for at sikre, at den samme natur kan indfinde sig igen.
Træer med spættehuller eller andre hulheder må kun fældes i september og oktober. I alle øvrige måneder
anvendes mange af disse huller af fugle, flagermus eller insekter til yngel eller overvintring.
4.3 Jord og vand
Ved udbygningen af motorvejen afgraves og flyttes der store mængder jord. Nogle steder kan jorden være
forurenet og skal håndteres korrekt for ikke at forurene overfladevand og grundvand. Størstedelen af
strækningen ligger i områder med drikkevandsinteresser. Afvandingen af strækningen bygges helt om, så
der sikres en effektiv afledning af vand, og at der ikke spredes forurening til jorden, overfladevandet eller
grundvandet.
Jordforurening
Der forventes i anlægsarbejdet afgravet og håndteret i alt ca. 120.000 m³ muldjord og ca. 350.000 m³ råjord.
Muldjord søges anvendt i projektet, men der vil blive et overskud. Af råjorden forventes ca. 100.000 m³
anvendt i projektet. Projektjord, der ikke kan genanvendes, søges anvendt i andre projekter, helst i
nærheden, og køres ellers til godkendte modtagesteder.
En begrænset del af jorden kan være forurenet. Forurenet jord vil blive håndteret i henhold til lovgivningen
og tilladelser fra myndighederne, og miljøpåvirkningerne herfra vil være minimale.
Forurenet jord vil blive håndteret, så det ikke kommer i kontakt med mennesker, eller kan forårsage
forurening af anden jord, overfladevand eller grundvand. Når den udvidede strækning er i drift, vil der ske en
vis forurening af rabatjord. Tilførslen af forurenende stoffer er dog mindre her på grund af kantopsamling af
vejvand og et lukket system til udledning af vandet.
17
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0019.png
Overfladevand
Der er syv vandløb, der enten krydser motorvejen, eller har et forløb i nærheden. De modtager alle vejvand
fra motorvejsstrækningen. Alt vejvand fra motorvejen vil fremover blive opsamlet og renset i
regnvandsbassiner, før det ledes til vandløb.
De er alle omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3. Desuden er de omfattet af vandplanerne. Derfor kan der
ikke udledes vejvand eller på anden måde ændres på forholdene i disse vandløb, uden at det vurderes, at
vandløbenes tilstand ikke forringes, og at de kan opnå de målsætninger, der er bestemt i vandplanerne.
Under anlægsarbejdet sikres det, at der ikke udledes jord og sand eller spild af olie til vandløbene. I
udbygningen af den udvidede motorvejsstrækning indgår et nyt afvandingssystem. Det har kantopsamling af
vejvandet, der ledes gennem lukkede rør til regnvandsbassiner, hvor en stor del af vejvandets forurening
bundfældes, før vandet ledes videre til vandløbene.
Der er beregnet udledninger af vandmængder og af de forskellige mængder af stoffer, der på denne måde
når frem til vandløbene, og beregningerne viser, at tilstanden ikke bliver forringet, og at denne udledning ikke
hindrer opnåelsen af vandplanernes mål for de enkelte vandløb. Vejvand kan indeholde forurenende stoffer,
der kan påvirke den økologiske tilstand i vandløb og vandhuller, bl.a. næringsstoffer (kvælstof og fosfor),
tungmetaller, olieprodukter, evt. pesticider og vejsalt.
I dag afvandes motorvejsstrækningen ved overløb ud over kanten af kørebanerne. Derfra siver en del af
vejvandet ned i jorden, og en del ledes videre ad forskellige grøfter eller ledninger. En del ledes til de tre
eksisterende regnvandsbassiner, og en del ledes direkte til forskellige vandløb, der enten krydser
motorvejen eller ligger i nærheden.
De vandløb, der modtager vejvandet, er Rådvad Bæk, Skalle Bæk, Donsrod Å, to bække med tilløb til Gudsø
Mølleå samt Nr. Stenderup Bæk. I dag er tilstanden i disse vandløb under de mål, der er sat i vandplanerne.
I det planlagte projekt laves et nyt afvandingssystem, der effektivt sikrer afledningen af vandet og svarer til
moderne miljøkrav: Der etableres kantopsamling langs hele strækningen, og vandet ledes gennem lukkede
rørsystemer til 9 regnvandsbassiner, der er indrettet med oliefiltre og på anden måde så rester af benzin, olie
og andre miljøfremmede stoffer i et stort omfang skilles fra eller bundfældes, før vandet ledes videre til
forskellige vandløb.
Det er vurderingen, at projektet, med den nye afvanding ikke vil påvirke vandløbenes tilstand mere end i
dag, og projektet ikke fremadrettet vil hindre disse vandløb i at opnå de mål, der er sat i vandplanerne.
18
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0020.png
Kort 10. Målsatte vandløb samt §3 beskyttede vandløb indenfor og nær undersøgelseskorridoren
Grundvand og drikkevand
Langs motorvejsstrækningen er der indvinding af drikkevand og kortlagt områder med drikkevandsinteresser
og særlige drikkevandsinteresser. Der udvindes drikkevand langs strækningen, og der er udpeget fem
boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) ved Bramdrupdam Vandværk og Petersminde. Inden for disse
områder skal grundvandet beskyttes af hensyn til forsyning med drikkevand. Den nye afvanding med
kantopsamling, lukkede rørsystemer og opsamling i bassiner vil skåne grundvand og drikkevand for
nedsivning af vejvand. Der er ikke væsentlige kortlagte jordforureninger tæt på de planlagte gravearbejder
eller mulige lokale grundvandssænkninger, og der forventes ikke behov for større grundvandssænkninger.
Det er derfor vurderingen, at der ved anlægsarbejdet eller i driften af den udbyggede motorvej, ikke vil ske
nogen påvirkning af grundvand eller drikkevand.
Råstoffer og affald
Til anlæg af projektet vil der ske et forbrug af råstoffer og materialer. Der forventes anvendt ca. 120.000 m³
grus til bundsikring, ca. 40.000 m³ asfalt samt mindre mængder af beton og stål til broer, støjskærme og
andre bygværker.
Der forventes ved anlægsarbejderne at blive frigjort en række materialer. Bl.a. opbrudt beton, asfalt og grus.
I det omfang, det er muligt, vil disse materialer indbygges direkte i projektet eller i andre projekter, så
ressourceforbruget begrænses. Den planlagte vejudvidelse berører ikke de råstofressourcer, der er udpeget
i den offentlige planlægning, og det vurderes, at de mængder, der skal anvendes, ikke vil medføre nogen
forsyningsvanskeligheder for de pågældende typer af råstoffer. Der er derfor ingen påvirkning af
råstofforsyningen som følge af projektet. Tilsvarende vil der ikke kunne opstå miljøproblemer med
håndteringen af overskudsmaterialer eller affald.
19
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0021.png
For en detaljeret gennemgang af vurderinger udført af natur og miljøforhold henvises til
Miljøkonsekvensrapporten, som er tilgængelig på projektets hjemmeside.
5. Støj
På baggrund af de nye trafikberegninger er der gennemført nye beregninger af støj. Muligheden for at
begrænse støjen er undersøgt.
Der er foretaget beregninger og vurderinger af støj for projektets anlægsfase og for den udbyggede
motorvej.
På kort 11 og 12 er det muligt at se støjens udbredelse i forskellige situationer. Støjniveauet er beregnet i
følgende situationer:
Basissituationen, som svarer til dagens situation.
Referencesituationen, som svarer til den fremtidige situation år 2040, hvis motorvejen ikke bliver
udbygget
Projektforslaget, som svarer til den udbyggede motorvej år 2040 (situationen ca. 10 år efter
udbygning)
Kort 11. Støjudbredelse, referencescenarie 2040 uden en udbygning af motorvejen
20
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0022.png
Kort 12. Støjudbredelse, projektforslag med en udbygget motorvej i 2040 (10 år efter åbning)
For den udvidede motorvej viser beregningerne, at 1.124 boliger vil få en reduktion af støjen i forhold til, hvis
projektet ikke gennemføres. Det skyldes navnlig forslag til ny støjafskærmning svarende til en 9 m høj
støjskærm, der placeres på sydsiden af motorvejen mellem tilslutningsanlæggene TSA 63 og TSA 64.
Sammen med de nuværende støjskærme, som genbruges i størst mulig omfang, giver det en samlet
reduktion i støjniveauet.
Hvis projektet ikke gennemføres, vil der ifølge beregningerne være 870 støjbelastede boliger i området
(støjniveau over grænseværdien på 58 dB) i år 2040. Hvis projektet gennemføres, vil det tilsvarende tal være
490 støjbelastede boliger, dvs. 380 færre.
Der er foreslået støjafskærmning, som skal afværge den øgede støjpåvirkning, i forhold til en samlet
vurdering af, hvilke tiltag der giver mest støjreduktion pr. investeret krone. Se kort 13 og tabel 1.
21
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0023.png
Kort 13. Forslag til støjafskærmning i forbindelse med en udvidelse af motorvejen.
De anførte længder og højder er ca. angivelser
Lokalitet
St. Start St. Slut
Længde m Højde m
Type
Beskrivelse
Egtvedvej -
Vejlevej
83.680
83.820
83.820
85.100
85.400
85.780
87.100
140
1.280
80
380
1.340
6
6
6
6
9
85.320
TSA 63 (Vejlevej)
- TSA 62
(Fynsvej –
85.400
Højvangen)
85.760
Ny
Forlængelse af eksisterende skærm
Delvis
Sideflytning/delvis genanvendelse af
genbrug eksisterende skærm
Ny 6 meter skærm i forlængelse af
Ny
eksisterende skærm
Eksisterende støjskræm fastholdes,
Genbrug reparation/forstærkningsarbejder
forventes
Ny 9 meter skærm placeret langs
Ny
motorvejen
Tabel 1. Forslag til støjafskærmning i forbindelse med udvidelse af motorvejen. De anførte længder og højder er ca. angivelser
I projektet indgår forslag til opsætning af en ca. 1.400 m lang støjskærm ved Taulov på motorvej E20. Denne
strækning indgik også i den tidligere VVM undersøgelse fra 2011. Støjskærmen ved Taulov er nærmere
beskrevet i kap. 13 i denne rapport., og i et særskilt notat.
6. Areal
Udvidelsen af motorvejen betyder mindre ændringer i arealanvendelserne i forhold i dag. Af opdateringen
fremgår det, at 50-55 ejendomme berøres af projektet i forskelligt omfang. Nogle ejendomme bliver
eksproprieret delvist, andre i sin helhed. Der kan komme justeringer i projektet i en senere detailprojektering.
Det kan derfor ikke på nuværende tidspunkt opgøres præcist, hvor meget areal, der skal anvendes på den
enkelte ejendom. Der skal bruges areal til motorvejen og dertil hørende ændringer af andre veje,
regnvandsbassiner, eventuelle samkørselspladser, mm. Det er areal, der afstås permanent fra
22
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0024.png
ejendommene. Derudover skal der bruges arbejdsarealer midlertidigt i anlægsfasen. Det er et 10-15 meter
bredt areal langs hele motorvejen, til- og frakørselsramper, rundt om regnvandsbassiner samt ved
samkørselspladser. Desuden kan der være brug for større arbejdsarealer i forbindelse med udvidelser af
bygværker, oplag af materialer, skurby og lignende. Arbejdsarealerne vil blive brugt midlertidigt, hvorefter de
leveres tilbage til ejerne. Der betales for brugen af arealerne. I tabel 2 er det omtrentlige omfang af de
forventede ekspropriationer vist.
MKV 2023
Antal ejendomme der forventes totaleksproprieret
Antal ejendomme der berøres af arealerhvervelse
Permanent arealbehov (antal ha)
Midlertidige arbejdsarealer (antal ha)
Tabel 2. Omtrentligt omfang af de forventede ekspropriationer
1-2
50-55
18
18
Der er ikke faste kriterier for, hvornår en ejendom vil kunne eksproprieres i sin helhed, for eksempel fordi
støjniveauet er på et bestemt niveau eller hvis boligen ligger i en bestemt afstand fra motorvejen. Det er
ekspropriationskommissionen, der tager beslutning om det på grundlag af en samlet vurdering og
besigtigelse af forholdene på stedet. Processen omkring ekspropriation igangsættes, når en anlægslov for
projektet er vedtaget, og Vejdirektoratet har gennemført en detailprojektering af anlægsprojektet.
7. Anlægsoverslag og bevilling
Anlægsoverslaget udregnes ved anvendelse af Vejdirektoratets overslagssystem på baggrund af mængder
beregnet ud fra skitseprojektet, og enhedspriser beregnet ud fra tidligere gennemførte anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter bl.a. til ekspropriationer, jordarbejder og bro- og
asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Vejprojektets detaljerede udformning, mængder mv.
kendes først på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og
konkurrencesituationen på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige
størrelse.
I henhold til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil projektbevillingen på finansloven (ankerbudgettet)
være basisoverslaget tillagt 10 %. Den samlede bevilling på finansloven vil være ankerbudgettet tillagt en
reserve under Transportministeriets departement på 5 %.
Basisoverslag
548,8
Ankerbudget
(baisoverslag + 10%)
603,6
Samlet anlægsbudget
(basisoverslag + 15%)
631,1
Tabel 3. Bevilling i mio. Kr. for udbygning af E20/E45 ved Kolding. Finanslov – 2023 priser.
Da det samlede projektforslag overstiger projektets bevilling på 631,1 mio. kr (FL 2023 priser), er der udtaget
elementer af projektet til tilvalg, som der i givet fald skal findes ekstra finansiering til. Disse er nærmere
beskrevet i kap. 13.
23
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0025.png
8. Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk analyse af projektet. Den samfundsøkonomiske analyse er
gennemført på baggrund af analyser med Landstrafikmodellen og Transportministeriets
samfundsøkonomiske værktøj Teresa, og følger den samfundsøkonomiske manual for transportområdet.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange omkostninger og effekter knyttet til projektet som
muligt – i kroner og øre. Dette sker via Transportøkonomiske Enhedspriser, hvor der f.eks. er
priser/omkostninger for rejsetidsgevinster og for klimapåvirkning. Der er således ikke medtaget effekter som
følge af tab af naturværdier, påvirkning af rekreative områder, barriereeffekter i byer, eller betydning for
lokalisering af boliger og arbejdspladser, da det p.t. ikke er muligt at sætte en kroneværdi på disse effekter.
Omkostninger og effekter opgøres frem til 50 år efter åbningsåret. Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien
beregnes ved at diskontere effekterne med diskonteringsrenten, som er 3,5 % de
første 35 år, og derefter 2,5 %. Et projekt er rentabelt, hvis nutidsværdien er positiv.
Intern rente
er den diskonteringsrente, som giver en nettonutidsværdi på nul. Der benyttes en skiftende
”normal” diskonteringsrente (se ovenfor). Derfor er grænsen for rentabilitet lidt under 3,5%, i praksis ofte
omkring 3,3 %.
Nettogevinst pr. offentlig krone
er kort fortalt nettonutidsværdien divideret med nutidsværdien af offentlige
nettoomkostninger (typisk omkostninger til anlæg og drift, samt afgiftsændringer). Den giver kun mening,
hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
Alle resultater vises for en lav og en høj CO
2
pris, som er på hhv. ca. 1.030 kr. pr. ton og 2.120 kr. pr. ton i
2030, stigende til ca. 1.460 kr. pr. ton og 3.020 kr. pr. ton i 2040.
Nettonutidsværdi
(lav/høj CO
2
pris)
2.178/2.105
Intern rente (
lav/høj CO
2
pris)
8,2 pct/8,0 pct
Nettogevinst pr. offentlig krone
(lav/høj CO
2
pris)
8,2/8,0
Tabel 4. Samfundsøkonomiske effekter for en udbygning af E20/E45 ved Kolding.
På projektets hjemmeside er de nærmere forudsætninger og resultater beregningerne gennemgået i det
tekniske baggrundsnotat om samfundsøkonomi.
9. Gennemførelse af projektet og tidsplan
Det forventes, at selve anlægsarbejderne på strækningen kan gennemføres på 3 år. Det er ambitionen, at
trafikken på motorvejen kan opretholdes i hele anlægsperioden. Der forventes at være en
hastighedsbegrænsning på 70 eller 80 km/t på strækningen, hvor der foregår anlægsarbejder. På kortere
strækninger kan denne være lavere.
Det forventes ikke at der vil være behov for omkørsel.
I den vejtekniske rapport, som er tilgængelig på projektets hjemmeside, er der en mere detaljeret
gennemgang om overvejelserne omkring tilrettelæggelse af anlægsarbejderne, men den endelige
24
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0026.png
planlægning af udførelse og restriktioner i forbindelse med anlægsarbejderne sker først i den videre
projektfase.
Den overordnede tidsplan for forberedelse og gennemførelse af projektet ser sådan ud.
2023:
Medio 2024 – 2025:
2023/24:
2024:
2024 – 2025:
2025 – 2028:
Geotekniske undersøgelser
Arkæologiske undersøgelser
Anlægslov
Besigtigelsesforretning og ekspropriationer
Detailprojektering og udbud af projektet
Anlægsarbejder
Det forventes, at den samlede strækning kan åbne for trafik i 2028 – forudsat ovenstående tidsplan.
10. Klima og bæredygtighed
10.1 Bæredygtighed
Vejdirektoratet har fokus på at indarbejde bæredygtige løsninger i anlægsprojekterne. Nogle af de
elementer, der indgår i arbejdet med bæredygtige løsninger, er at:
Reducere støjgener fra trafikken
Reducere klimabelastningen
Reducere forbrug af råstoffer
Forbedre biodiversiteten
Forbedre trafiksikkerheden
Forbedre arbejdssikkerhed og have fokus på ordentlige løn- og arbejdsvilkår
Der har i forbindelse med projektet været gennemført bæredygtighedsworkshops, og der er opstillet en
handlingsplan.
Der har været fokus på at anvende den eksisterende jord i forbindelse med anlægsarbejderne. Desuden er
der også set på, om udformningen af bygværkerne kan ske på en måde, der begrænser materialeforbrug,
som primært er beton og stål. Her er der gennemført beregninger af økonomi og CO₂ forbrug af udvalgte
bygværker, som peger på, at det er lykkedes at reducere bygværkernes klimabelastning uden at
anlægsudgifterne stiger.
Det forventes også, at der i det kommende udbudsmateriale bliver stillet krav til entreprenørerne om at
arbejde med at reducere klimabelastninger i de løsninger, som skal anvendes. Kravene er ikke udarbejdet
endnu, men kunne være:
Udledningskrav til beton, stål og asfalt
Maksimere genbrug og genanvendelse af materialer
Reducere udledninger fra byggepladserne blandt andet ved krav om grøn strøm
10.2 Klima i anlægsfasen
Udbygning af E20/E45 ved Kolding vil medføre klimabelastninger både i forbindelse med anlægsfasen, men
også efter at vejen er færdigudbygget.
Anlæg og vedligehold medfører CO
2
udslip. Det skyldes, at der udvindes, forarbejdes, transporteres og
anvendes materialer. Noget af det foregår i Danmark, mens andre dele foregår i udlandet. I projektet er den
25
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0027.png
samlede udledning af CO
2
-ækvialenter (efterfølgende blot benævnt CO
2
) fra anlægsfasen beregnet med
beregnings værktøjet InfraLCA.
Beregningen viser, at den samlede CO
2
-udledning fra anlægsprojektet er cirka 33.000 tons.
Derudover kommer der efterfølgende et bidrag fra vedligehold på cirka 243 tons, der dækker over
udskiftning af dele af anlægget – fx nyt slidlag – i 50 år fra åbningen. Til sammenligning udledte bygge- og
anlægsbranchen i Danmark i 2018 cirka 15 mio. tons.
10.3 Klima i driftsfasen
Når vejen er udbygget, vil der ske en klimabelastning fra trafikken.
Samlet set vil der som følge af projektet være en stigning i emission af CO₂ på ca. 6.700 ton i 2030.
Denne stigning i udledning af CO₂ skyldes stigning i trafikarbejdet i forhold til referencescenariet. Stigningen i
CO₂ er større i 2030 end i 2040, hvilket skyldes en forventning om et generelt fald i udledning af CO₂ fra
vejgående trafik pga. omlægning af bilflåden til forskellige former for vedvarende energi.
10.4 Luftforurening i driftsfasen
Udledningen af NO
X
følger i store træk samme mønster som CO
2
. Der er lavet beregninger for forskel
mellem referencescenariet og projektforslaget i udledning af NO
X
og PM, for år 2030 og for år 2040.
Der vil være et fald i emission for de vejstrækninger som ligger i byområde og en stigning i emission for de
vejstrækninger som ligger i landområde for både partikler og NO
X
ved gennemførsel af projektet. Dette
skyldes en stigning i trafikarbejdet samt omlægning af bilflåden til mere vedvarende energiformer. Samlet set
vil der være en stigning i udledning af både partikler og NO
X
. Denne stigning vil være størst i 2030 og noget
mindre i 2040 grundet omlægningen af bilflåden.
Til trods for mere trafik på motorvejsstrækningen og nærliggende veje vurderes luftkvaliteten i
undersøgelsesområdet ikke at blive markant forværret. EU’s grænseværdier for luftforurening vurderes ikke
at blive overskredet som følge af projektet. Dette skyldes, at de koncentrationer, der ligger et stykke under
grænseværdierne, forventes at være reduceret frem til i dag samt at drivmidlerne til køretøjerne fremover vil
overgå til el, brint og andre ikke fossile brændstoffer, som ikke giver lokal emission af NO
X
-partikler
11. Opsamling fra informationsmøde
Der har i processen været dialog med borgere, Kolding Kommune og andre som bliver påvirket af projektet.
Der blev i november afholdt et informationsmøde med omkring 230 deltagere. De fleste spørgsmål drejede
sig om de støjmæssige forhold i forbindelse med projektet og mulighederne for at reducere de støjmæssige
gener. Men også trafikafviklingen på selve motorvejen var i fokus.
12. Støjskærm ved Taulov
I den tidligere VVM-undersøgelse fra 2011 indgik der forslag til etablering af to delstrækninger med
støjskærme ved Taulov og en delstrækning ved Sdr. Vilstrup på motorvej E20. Strækningerne ligger udenfor
selve projektstrækningen ved Kolding, hvor motorvejen foreslås udbygget.
26
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0028.png
Der er siden 2018 anlagt en støjskærm på den nordlige siden af motorvejen i Taulov, og der forventes opsat
en støjskærm på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Vilstrup i de kommende år.
På sydsiden af motorvejen ved Taulov anbefales opsat en 8 m højskærm med en længde på ca. 1400 m.
Skærmen forventes placeret langs motorvejen umiddelbart bag autoværnet. Se kort 14.
Kort 14. Forslag til ny støjskærm ved Taulov. De anførte højde- og længdeangivelser er ca. angivelser
Der er gennemført trafikberegninger for 2040 med et scenarie uden en støjskærm og 2 scenarier med en
støjskærm på hhv. 6 og 8 m. På figur 4 kan man se hvor mange boliger der opnår en reduktion i støjniveauet
på mere end 3 dB. Det er 59 boliger, og på den baggrund anbefales det at opsætte en 8 m høj skærm.
Antal boliger som opnår støjreduktion over 3 dB
80
60
40
20
0
3-4 dB
4-5 dB
5-6 dB
6-7 dB
6 m skærm
7-8 dB
8 m skærm
8-9 dB
9-10 dB
>10dB
Fig 3. Antal boliger der opnår en støjreduktion over 3 dB ved en 6 hhv. 8 m høj skærm.
27
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0029.png
Kort 15. Støjudbredelse i 2040 uden en støjskærm
Kort 16. Støjudbredelse i 2040 med en 8 m høj skærm syd for motorvejen
Projektscenariet med 8 m støjskærm reducerer antallet af støjbelastede boliger med 235 boliger i forhold til
referencescenariet uden en udbygning af motorvejen.
Miljø og natur ved opsætning af støjskærm ved Taulov
Der er generelt ikke identificeret planlægnings- natur eller miljøforhold, der på væsentlig måde konflikter eller
kan påvirkes af projektet.
Enkelte punkter vil kræve særlige tilladelser og mere detaljerede undersøgelser og beskrivelser, og
resumeres herunder. I tabel 6 er opstillet en oversigt med de natur – og miljømæssige forhold, der er
screenet for og konklusionerne herpå.
28
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0030.png
Forhold
Planforhold
Bygge- og
beskyttelseslinjer
Fredninger
Natura 2000
Vurdering
Det vurderes, at støjskærmens realisering er forenelig med
planforholdene i området. Ingen påvirkning.
Støjskærmen placeres ikke inden for gældende bygge- og
beskyttelseslinjer. Ingen påvirkning.
Støjskærmen placeres ikke inden for gældende fredninger.
Ingen påvirkning.
Nærmeste Natura 2000-område er beliggende ca. 4.585 meter
nord for den fremtidige støjskærm. Støjskærmens realisering vil
ikke medføre påvirkninger der strækker sig hen til Natura 2000-
området. Ingen påvirkning.
Støjskærmen placeres ikke inden for udpeget fredskov. Ingen
påvirkning.
Støjskærmen placeres ikke inden for registrerede § 3-natur
arealer eller i tilknytning til disse, der kan overføre påvirkninger.
Ingen påvirkning.
Der er ikke fundet kendte registreringer af fredede eller
beskyttede arter inden for støjskærmens fremtidige placering.
Støjskærmen tænkes etableret i et område med træer. Disse
kan potentielt udgøre en ledelinje for flagermus, men ingen
påvirkning af disses yngle- eller rasteområder. Ingen eller lille
påvirkning.
Støjskærmen tænkes placeret inden for OSD, BNBO, NFI,
indvindingsopland samt indsatsområde. Gravearbejderne
vurderes så beskedne, at der ingen påvirkning forventes, og idet
regler, vilkår og beredskab overholdes, vurderes risiko for uheld
med spild, der kan påvirke grundvandet for helt ubetydelig, jf.
også eksisterende risiko for spild fra motorveje.
Støjskærmen tiltænkes placeret ca. 310 meter fra nærmeste
overfladevandsområde, som er medtaget i vandområdeplanerne
2021-2027. Støjskærmen vil medføre ingen påvirkning på
overfladevandsområders tilstand.
Støjskærmen placeres i områder, hvor der er risiko for
oversvømmelse. Støjskærmen vurderes ikke at være sårbar
overfor oversvømmelser, og ingen påvirkning vurderes at
afstedkomme.
Støjskærmen placeres i tilknytning til områder, som er
kulturhistorisk bevaringsværdige. Det vurderes, at støjskærmen
kan forenes med denne udpegning, og at ingen påvirkning vil
afstedkomme.
Støjskærmen placeres i tilknytning til udpegningerne for større
sammenhængende landskaber samt bevaringsværdige
landskaber. Det vurderes, at støjskærmen kan forenes med
29
Fredskov
Beskyttede naturtyper
Arter
Grundvand
Overfladevand
Oversvømmelse
Kultur
Landskab
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 10: Miljøkonsekvensvurdering og høringsnotat for 3. etape af Kalundborgmotorvejen og Udbygning af Motorvej E20/E45 ved Kolding
2763263_0031.png
Forhold
Vurdering
disse udpegninger, så der ikke er konflikt med den kommunale
udpegning.
Jordforurening
Støjskærmen placeres i tilknytning til områder med forurenet
jord. En mulig påvirkning kan af sted komme ifm.
anlægsarbejder.
Tabel 6. Oversigt og vurdering af natur- og miljømæssige forhold ved opsætning af støjskærm i Taulov
Økonomi og finansiering
Det er beregnet, at anlæg af en ca. 1.400 m lang støjskærm kan anlægges for 44,8 mio. kr. (samlet bevilling,
prisniveau FL 2023).
Da udvidelsen af motorvejen (inkl. støjskærmen ved Taulov) ikke kan holdes indenfor de budgetmæssige
rammer til projektet, der er afsat i Infrastrukturplanen (Samlet bevilling på 631,1 mio. kr. – prisniveau FL
2023), kan finansiering til denne skærm indgå i forbindelse med den kommende udmøntning af støjpuljen.
13. Tilvalg til projektet
Da det samlede projekt efter den gennemførte opdatering ikke kan finasieres inden for den budgetmæssige
ramme til projektet, der er afsat i Infrastrupturplanen (samlet bevilling på 631,1 mio. kr. – prisniveau FL 2023)
har Vejdirektoratet analyseret forslag til reducering af det oprindelige projekt. Følgende elementer er udtaget
af projektforslaget og medtages som et tilvalg til projektet.
Forslag
Anlæg af nødspor på hele strækningen.
I det reducerede projekt foreslås nødsporene
fjernet mellem TSA 62 (Fynsvej-Højvangen) og
TSA 64 (Motorvejnskryds Kolding V.
Udvidelse af 2 eksisterende samkørselspladser
ved TSA 64 (Birkedam) og ved TSA 63
(Kokholm) og 1 ny vejeplads til politiet
(tungvognskontrol).
Udeladelse af anlæg af ny samkørselsplads
ved TSA 62.
Ombygning af TSA 62 (Fynsvej/Højvangen).
Samlet beløb – tilvalg
Anlægsudgift i mio. kr. (samlet bevilling,
prisniveau FL 2023).
27,2
16,6
4,1
30,9
78,8
Tabel 7. Tilvalg til projektet for en udvidelse af motorvej E20/E45 rundt om Kolding
De forskellige forhold omkring de 4 tilvalg er nærmere beskrevet i rapportens kapitler.
Udgiften til de 4 tilvalg er betinget af, at de anlægges i forbindelse med anlægsprojektet. Såfremt de
besluttes anlagt på et senere tidspunkt, bliver delprojekterne dyrere.
30