Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folke-
tinget -
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2023/24
Tirsdag den 3. oktober 2023
1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2023-24 på transportministerens område
Transportministeren
Ændring af taxiloven (Mulighed for at undtage visse småøer fra lovens anven-
delsesområde) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe bedre rammer for mobilitet på de danske småøer ved, at
taxiloven ikke skal finde anvendelse. Det medfører, at det på øer, hvor der ikke er almindelig
adgang til taxikørsel, bliver tilladt for privatpersoner at transportere andre personer mod veder-
lag uden at skulle opfylde reglerne for erhvervsmæssig persontransport i taxiloven. Undtagelsen
fra taxiloven er betinget af, at kommunen, hvortil øen hører, anmoder om, at øen undtages.
Lov om rammerne for arealanvendelsen i Københavns Lufthavn, Kastrup (Okt
I)
Formålet med lovforslaget er at skabe de lovgivningsmæssige rammer for en optimering af are-
alanvendelsen i Københavns Lufthavn. Med lovforslaget foreslås etablering af rammerne for en
ændring af udformningen af tværbanen og en mere fleksibel regulering af arealanvendelsen.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om gode rammer for udvikling af Københavns Luft-
havn mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance fra december 2021.
Ændring af lov om private fællesveje, lov om letbane på Ring 3 og lov om
anlæg af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrøms-
bro (Etablering af en tilladelsesordning for ledninger, kabler og tilbehør i pri-
vate fællesveje på landet og tilpasning af visse anlægslove til VVM-direktivet
og naturbeskyttelsesdirektiverne) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at indsætte en hjemmel for kommunalbestyrelserne (vejmyndighe-
derne) til at bestemme, at der kan etableres ledninger, kabler og tilbehør hertil i og på private
fællesveje og private fællesstier på landet uden arealejerens samtykke. Beføjelsen vil alene kunne
anvendes, i det omfang ledningsejeren og arealejeren ikke kan nå til enighed om etableringen og
vilkårene herfor. Hermed sikres, at udrulningen af samfundsvigtig infrastruktur kan ske, selvom
en grundejer ikke ønsker at indgå aftale herom med ledningsejeren. Lovforslaget er en opfølg-
ning på aftalen om en markedsbaseret og teknologineutral telepolitik mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra december
2021. Lovforslaget indeholder desuden ændringer af lov om letbane på Ring 3 og lov om anlæg
af en ny Storstrømsbro og nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro for at sikre overens-
stemmelse med bl.a. VVM-direktivets krav om fastsættelse af passende sanktioner.
Lov om udbygning af motorvej E20/E45 ved Kolding, anlæg af Kalundborgmo-
torvejens 3. etape og udbygning af rute 15 Ringkøbing/Herning (Okt I)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for udbygning af rute 15 Ring-
købing-Herning, anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape og udbygning af motorvej E20/E45
ved Kolding. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemo-
kraterne fra juni 2021.
2
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2023-24 på transportministerens område
Ændring af færdselsloven (Forsøg med dobbelttrailer-vogntog) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til at gennemføre forsøg med dobbelttrailere. Æn-
dringen medfører, at der kan tillades kørsel med længere vogntog, både modulvogntog og dob-
belttrailere, samt at der er hjemmel til, at der kan udarbejdes detaljerede forskrifter herom. Lov-
forslaget er en opfølgning på en aftale herom mellem den daværende regering (Socialdemokra-
tiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra april 2022.
Ændring af postloven (Rammer for den fremtidige postbefordring) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at tilpasse lovgivningen til udviklingen på postmarkedet. Forslaget
indebærer bl.a., at transportministerens hidtidige pligt til at udpege en befordringspligtig post-
virksomhed til at varetage landsdækkende befordringspligt ophæves. Forslaget indebærer end-
videre en pligt for transportministeren til at følge op på, om markedet også fremover leverer
landsdækkende posttjenester. Omdeling af gratis forsendelser til blinde, udlandspost og postbe-
tjening af mindre øsamfund foreslås sikret gennem udbud samt efterfølgende indgåelse af kon-
trakt. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om rammerne for den fremtidige indretning af
postsektoren fra 1. januar 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne), Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet og Nye
Borgerlige fra juni 2023.
Ændring af lov om luftfart (Luftfartøjers adgang til luftfart inden for dansk om-
råde, delegation til private af visse opgaver på droneområdet og ændring af
rammerne for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbanes undersø-
gelser m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at præcisere luftfartsloven for så vidt angår spørgsmålet om, hvilke
luftfartøjer der kan anvendes til luftfart inden for dansk område, at give mulighed for, at visse
opgaver på droneområdet kan lægges ud til private organisationer og virksomheder, at tilveje-
bringe hjemmel til, at transportministeren på luftfartsområdet kan stille krav om, at kommuni-
kation med Trafikstyrelsen skal ske via digitale løsninger og at ændre rammerne for undersøgel-
ser, der foretages af Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane.
Ændring af lov om trafikselskaber (10-årige rutekørselstilladelser til nulemis-
sionsbusser) (Okt I)
Lovslaget har til formål at gøre det mere attraktivt for busselskaberne at indkøbe nulemissions-
busser, idet de får mulighed for at få udstedt rutekørselstilladelser med 10 års gyldighed.
Ændring af lov om anlæg og drift af en fast forbindelse over Femern Bælt med
tilhørende landanlæg i Danmark og lov om Sund og Bælt Holding A/S (Beva-
relse af produktionsområdet ved Rødbyhavn og fravigelse af elforsyningslo-
ven) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at etablere det retlige grundlag for bevarelse af produktionsområdet
ved Rødbyhavn efter afslutningen af Femern Bælt-projektet, ligesom det sikres, at ejerskabet af
produktionsområdet og produktionsfaciliteterne fortsat er i Sund & Bælt-koncernen. Herudover
bemyndiges Sund & Bælt Holding A/S eller et selskab ejet heraf efter transportministerens be-
slutning til at indtræde som den fremadrettede ejer af tunnelelementfabrikken, arbejdshavn m.v.
3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 1: Uddrag af regeringens lovprogram for folketingsåret 2023-24 på transportministerens område
ved Rødbyhavn. Lovforslaget indebærer endvidere, at Femern A/S, ligesom Banedanmark, und-
tages for elforsyningsloven, for så vidt angår Femern A/S’ elforsyningsvirksomhed i forbindelse
med Femern Bælt-forbindelsen, og at transportministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler for Femern A/S’ elforsyningsvirksomhed.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om
Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borger-
lige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne fra juni 2021.
Lov om opgradering af Øresundsbanen (Jan II)
Lovforslaget har til formål at sikre gennemførelsen af jernbaneprojekterne: Udvidelse af Kø-
benhavns Lufthavn Station, Vendespor ved Københavns Lufthavn Station og Overhalingsspor
til godstog ved Kalvebod. Til brug for gennemførelse af projekterne indeholder lovforslaget en
række bestemmelser, som muliggør kompensation for eventuelle støjende aften- og nattearbej-
der, giver Sund og Bælt Holding A/S hjemmel til at ekspropriere nødvendige arealer til projek-
terne samt regulerer projekterne i forhold til enkelte miljøforhold og ledningsarbejder.
Projek-
terne er en del af aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialde-
mokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne fra juni 2021.
Ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (AFI-
loven) (Feb I)
Lovforslaget følger af vedtagelsen af ny EU-forordning om etablering af infrastruktur for alter-
native drivmidler. Forordningen medfører et behov for tilpasning af lov om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport.
Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse (Feb II)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe hjemmelsgrundlaget for anlæg af en 3. Limfjordsfor-
bindelse i Egholmlinjen. Projektet omfatter anlæg af en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej vest
om Aalborg via øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tunnel og
over Limfjordens nordlige løb, Nørredyb, på en lavbro. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen
om Infrastrukturplan 2035 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne fra juni 2021.
Lov om udbygning af E 47 Motorring 3, E 20 Amagermotorvejen og Øresunds-
motorvejen (Feb II)
Lovforslaget har til formål at etablere hjemmelsgrundlaget for at gennemføre tre selvstændige
anlægsprojekter: En udbygning af E 47 Motorring 3, E 20 Amagermotorvejen og E 20 Øre-
sundsmotorvejen. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Infrastrukturplan 2035 mellem
den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristende-
mokraterne fra juni 2021.
4