Læring af covid-19
Med anbefalinger til det tværsektorielle samarbejde på sundhedsområdet
Den 25. maj 2023 afholdt Indenrigs- og Sundhedsministeriet en workshop om læring af covid-19 med fokus
på de gode tværsektorielle samarbejdsløsninger, der blev anvendt under covid-19 pandemien. Deltagere på
workshoppen var repræsentanter fra kommuner og regioner, Danske Regioner, KL, Sundhedsstyrelsen,
Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Forsyningssikkerhed.
Formålet med workshoppen har været at få fremhævet, hvilke og hvor de gode samarbejdsløsninger også
fremadrettet kan anvendes ved eventuelle lignende kriser, men også i den daglige drift, ledelse og udvikling
af sundhedsvæsenet.
Foruden en erfaringsopsamling vedrørende hhv. beslutningskæder, rollefordeling, arbejdsgange og kommu-
nikation, er der på baggrund af input fra deltagerne på workshoppen også udarbejdet et sæt af konkrete
anbefalinger til samarbejdsformer, processer og arbejdsgange ift. det tværsektorielle samarbejde. Disse
anbefalinger kan anvendes ift. eventuel fremtidig pandemihåndtering og lignende kriser, men også for det
fremadrettede samarbejde generelt mellem regioner, kommuner og stat på sundhedsområdet.
Erfaringer vedr. beslutningskæder
Deltagere på workshoppen understregede, at en
solid IT-infrastruktur var baggrundstæppet for at
etablere velfungerende beslutningskæder under
pandemien, f.eks. var brugen af videomøder uund-
værlig. Myndigheder på alle niveauer blev hurtigere
til at reagere på behov, hvilket teknologien også
hjalp på. Kendte arbejdsfora blev genbrugt og
suppleret med stor idérigdom. Der blev f.eks.
etableret opgavespecifikke arbejdsfællesskaber, og
vedligeholdelsen af disse blev fremhævet af delta-
gerne som centrale ift. at sikre gode beslutnings-
kæder fremover.
Dog blev det fremhævet, at der var forskel på,
hvordan man håndterede covid-19 relaterede
opgaver på social- og ældreområdet sammenlignet
med sundhedsområdet, og at der ikke var de
samme beføjelser til og betingelser for at løse
opgaverne.
tydelig rolle som national koordinerende krisestab,
som fra pandemiens begyndelse viste sin klare
værdi. Der blev desuden etableret nye temadrevne
arbejdsgrupper, f.eks. taskforces og møder, hvor KL,
Danske Regioner og de centrale styrelser mødtes
hver dag kl. 08.10 – også i weekenderne. Fordelen
ved møderne var her, at der var fokus på opgave-
løsning nu og her fremfor de roller, man ellers i
dagligdagen havde.
Der var blandt deltagerne på workshoppen en
generel oplevelse af, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet var tydelig ift. rollefordeling.
Dog blev det nævnt som en barriere, at det tvær-
sektorielle kriseberedskabs rollefordeling ikke var
klart defineret på forhånd ift. rollerne under pande-
mien. Det kunne man med fordel forberede til en
evt. fremtidig krise, ligesom kommuner og hospita-
ler internt har lignende beredskabsprotokoller med
rollefordeling i krisesituationer. Det blev desuden
påpeget af flere deltagere, at der manglede tydelige
kommandoveje – særligt i starten af pandemien, da
organiseringen endnu ikke var på plads. Den natio-
nale styregruppe i Test Center Danmark og
Styrelsen for Forsyningssikkerhed blev fremhævet
som aktører, der bidrog til at tydeliggøre
kommandovejene.
Derudover blev det fremhævet blandt flere af
Erfaringer vedr. rollefordeling
Det blev opfattet som en stor styrke, at der i forve-
jen var en klar rollefordeling i det danske sundheds-
væsen, og at der var en klar organisatorisk
infrastruktur, som kunne danne grundlag for sam-
arbejdet under pandemien. F.eks. blev Den
Nationale Operative Stab fremhævet som eksempel
på et i forvejen etableret kriseberedskab med en
1