Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2784813_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til direktiv om ændring af direktiver for så vidt angår
visse rapporteringskrav inden for levnedsmidler og levnedsmiddelingredien-
ser, støjemission ved udendørs brug, patientrettigheder og radioudstyr
KOM (2023) 639
1. Resumé
Kommissionen har som en del af Refit-programmet fremsat en række forslag om at
rationalisere og forenkle rapporteringskravene for at reducere de administrative
byrder. Nærværende forslag vedrører visse rapporteringskrav inden for levneds-
midler og levnedsmiddelingredienser, støjemission ved udendørs brug, patientret-
tigheder og radioudstyr.
For så vidt angår direktiv 1999/2/EF om levnedsmidler og levnedsmiddelingredien-
ser, som er behandlet med ioniserende stråling, samt direktiv 2000/14/EF om støje-
mission i miljøet fra maskiner til udendørs brug (maskinstøjsdirektivet) har forslaget
til formål at fjerne rapporteringsforpligtelser, der ikke er nødvendige.
Hvad angår direktivet om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskri-
dende sundhedsydelser har forslaget til formål at reducere hyppigheden af rappor-
teringsforpligtelsen.
Hvad angår radioudstyrsdirektivet vil forslaget reducere hyppigheden af medlems-
staternes rapporteringsforpligtelse om markedsovervågningsaktiviteter fra hvert an-
det til hvert femte år, hvilket svarer til Kommissionens rapporteringsforpligtelse over
for Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringen er grundlæggende positiv over for Kommissionens forslag til at rationa-
lisere og forenkle rapporteringskravene for at reducere de administrative byrder.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Side 1/5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af visse rapporteringskrav for flere direktiver (KOM (2023) 639 final)
2784813_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 639 fremsat forslag til direktiv om ændring af
direktiver for så vidt angår visse rapporteringskrav inden for levnedsmidler og lev-
nedsmiddelingredienser, støjemission ved udendørs brug, patientrettigheder og ra-
dioudstyr. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 23. oktober 2023.
Forslaget er baseret på artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde i overensstemmelse med det oprindelige retsgrundlag for vedtagelsen af
de retsakter, som forslaget har til formål at ændre.
Forslaget indgår i en pakke af forslag om at rationalisere og forenkle rapporterings-
kravene for at reducere de administrative byrder. Dette er et skridt i en løbende
proces, hvor der ses nærmere på de gældende rapporteringskrav for at vurdere,
om de fortsat er relevante, og gøre dem mere effektive.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag er en del af Refit-programmet og skal mindske de rapporte-
ringsbyrder, der følger af EU-lovgivningen. Forslaget har til formål at rationalisere
rapporteringskravene og gøre opfyldelsen af lovgivningens mål mere effektiv og
mindre besværlig for virksomheder og offentlige myndigheder.
For så vidt angår direktiv 1999/2/EF om levnedsmidler og levnedsmiddelingredien-
ser, som er behandlet med ioniserende stråling, har forslaget til formål at fjerne
overflødige rapporteringsforpligtelser. Grundet implementeringen af Kontrolforord-
ningen
1
, som stiller krav om, at medlemsstaterne årligt skal rapportere resultaterne
af den offentlige kontrol på fødevare- og foderområdet til Kommissionen, og at
Kommissionen årligt skal offentliggøre en rapport over medlemsstaternes udførte
kontrol, er der ikke behov for, at specifikke rapporteringsforpligtelser fremgår af di-
rektiv 1999/2/EU vedrørende offentlig kontrol af bestrålingsfaciliteter og bestrålede
fødevarer. Det er i EU udelukkende tilladt at bestråle tørrede krydderier (herunder
krydderurter).
For så vidt angår direktiv 2000/14/EF (maskinstøjsdirektivet) foreslår Kommissio-
nen, at artikel 16 udgår. Artikel 16 omhandler indsamling af data fra fabrikanter og
importører og offentliggørelse i en database. Kommissionen vurderer, at dette er en
unødvendig administrativ byrde, da forbrugerne allerede er oplyst om støjemissio-
ner.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2017/625 af 15. marts 2017 om offent-
lig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og
foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebe-
skyttelsesmidler.
Side 2/5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af visse rapporteringskrav for flere direktiver (KOM (2023) 639 final)
2784813_0003.png
For så vidt angår direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser har forslaget til formål at reducere hyppig-
heden af Kommissionens rapporteringsforpligtelse fra hvert tredje til hvert femte år.
Ifølge artikel 20, stk. 1 i direktiv 2011/24/EU skal Kommissionen hvert tredje år ud-
arbejde en rapport om gennemførelsen af direktivet og forelægge den for Europa-
Parlamentet og Rådet. De europæiske referencecentre, der er oprettet i henhold til
direktiv 2011/24/EU, skal i henhold til Artikel 14, stk. 1, i Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse 2014/287/EU evalueres hvert femte år. Evalueringen af de euro-
pæiske referencecentre er en central del af indholdet af rapporterne om anven-
delse af direktiv 2011/24/EU, hvorfor den nuværende rapporteringshyppighed er
uforholdsmæssig. Derfor foreslås det, at rapporteringen om anvendelsen af direktiv
2011/24/EU foretages hvert femte år, således at processerne tilpasses hinanden.
For så vidt angår direktiv 2014/53/EU om radioudstyr har forslaget til formål at re-
ducere hyppigheden af medlemsstaternes rapporteringsforpligtelse om markeds-
overvågningsaktiviteter fra hvert andet til hvert femte år, hvilket svarer til Kommissi-
onens rapporteringsforpligtelse over for Rådet og Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at de pågældende rapporteringskrav er fastsat i EU-retten
og derfor kun kan ændres på EU-plan. Medlemsstaterne, virksomhederne og Kom-
missionen vil drage fordel af den rationalisering af rapporteringskravene, der er
genstand for dette forslag.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende
sundhedsydelser m.v. er i Danmark implementeret ved ændring af sundhedsloven i
lov nr. 1638 af 26. december 2013, samt en række bekendtgørelser. Den nationale
implementeringsregel af relevans for rapporteringsforpligtelsen er sundhedslovens
§ 51 a, stk. 1 og 3, der udpeger Styrelsen for Patientsikkerhed som ansvarlig for
indsamling af oplysninger til afrapporteringen, og bemyndiger Indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler herom.
Radioudstyrsdirektivet er i Danmark implementeret i lov om radioudstyr og elektro-
magnetiske forhold, lov nr. 260 af 16. marts 2016, som ændret ved lov nr. 1176 af
8. juni 2021.
Side 3/5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af visse rapporteringskrav for flere direktiver (KOM (2023) 639 final)
2784813_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ingen lovgivnings-
mæssige konsekvenser i Danmark. De berørte direktivers bestemmelser om med-
lemsstaternes og Kommissionens rapporteringsforpligtelser er direkte gældende.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget om ændring af direktiv 1999/2/EF har ikke samfunds-
økonomiske, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og indebærer
ingen administrative byrder for erhvervet. Det bemærkes i øvrigt, at der ikke udfø-
res kontrol af evt. bestrålede fødevarer på markedet i Danmark, da der ikke findes
nogen bestrålingsfaciliteter til fødevarer i Danmark. Den årlige myndighedsindrap-
portering har blot bestået i at meddele Kommissionen dette. Der er en begrænset
besparelse forbundet med, at der fremadrettet ikke er specifikke rapporteringsfor-
pligtelser for bestrålede fødevarer.
Hvad angår patientrettighedsdirektivet vurderes forslaget ikke at have væsentlige
økonomiske konsekvenser, da det omhandler mindsket rapporthyppighed for Kom-
missionen.
Hvad angår radioudstyrsdirektivet vurderes forslaget at medføre en meget begræn-
set besparelse for staten til udarbejdelse af rapporter om markedsovervågningsak-
tiviteter. Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
8. Høring
Forslaget om ændring af direktiv 1999/2/EF har været i høring på høringsportalen.
Der er ikke indkommet nogle høringssvar.
Øvrige dele af forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger til forsla-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er grundlæggende positiv over for Kommissionens forslag til at rationa-
lisere og forenkle rapporteringskravene for at reducere de administrative byrder.
Det er en prioritet for regeringen, at rationalisering og forenkling af rapporterings-
kravene resulterer i en mærkbar lettelse af den administrative byrde for medlems-
staterne.
Side 4/5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af visse rapporteringskrav for flere direktiver (KOM (2023) 639 final)
2784813_0005.png
Regeringen støtter forslaget om ændring af direktiver for så vidt angår visse rappor-
teringskrav inden for levnedsmidler og levnedsmiddelingredienser, støjemission
ved udendørs brug, patientrettigheder og radioudstyr.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5