Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2782512_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 08-11-2023
Enhed: EU-enhed
Sagsbeh.: Sophus Them Serup
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 5276
Dok. nr.: 44738
Samlenotat
vedrørende EPSCO-rådsmøde i Bruxelles den 30. november 2023
1.
Strategisk autonomi fra et sundhedsperspektiv
-
Drøftelse
Rådskonklusioner om mental sundhed
-
Vedtagelse
2.
Kopi oversendes til Folketinget Sundhedsudvalg
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde i Bruxelles den 30. november 2023
1.Strategisk autonomi fra et sundhedsperspektiv
KOM-nummer forefindes ikke
Nyt notat
1.Resume
På EPSCO-rådsmødet den 30. november 2023 lægges der op til en udveksling af
synspunkter
under overskriften: ”Åben strategisk autonomi på sundhedsområdet:
Tiltag til at udvikle et solidt farmaceutisk økosystem”.
Formålet ved drøftelsen er at udveksle synspunkter om tiltag for at styrke strategisk
autonomi inden for sundhedssektoren. Drøftelsen tager udgangspunkt i to spørgsmål
fra formandskabet og et kort baggrundsnotat.
Der skal ikke træffes beslutning eller tiltrædes en fælles erklæring.
Regeringen er enig i, at åben strategisk autonomi skal styrkes i EU. Regeringen ser
derfor frem til at bidrage med danske perspektiver i forhold til at sikre den rette
balance mellem på den ene side at styrke forsyningssikkerheden og forbedre adgang
til lægemidler og på den anden side at sikre gunstige rammevilkår for
lægemiddelindustrien mhp. at styrke innovation, udvikling og produktion af
lægemidler i EU.
2. Baggrund
Ifm. EPSCO-rådsmøde den 30. november 2023 lægger formandskabet op til en
udveksling af synspunkter om strategisk autonomi set fra et sundhedsperspektiv.
Strategisk autonomi er et af fire fokusområder for det spanske formandskab.
Forud for den politiske drøftelse har det spanske formandskab udarbejdet et
baggrundsnotat, der sætter fokus på forskellige initiativer fra Kommissionen til at
styrke forsyningssikkerheden og håndtere den stigende kompleksitet og
specialisering i lægemiddelforsyningskæden samt manglende geografisk
diversificering af forsyningskæderne i tredjelande.
Baggrundsnotatet fremhæver endvidere, at Kommissionen fremsatte forslag til en
revision af lægemiddellovgivningen i april 2023 med henblik på at bidrage til EU's
åbne strategiske autonomi og sikre mere diversificerede og robuste forsyningskæder.
Forslaget har bl.a. til formål, at alle patienter i EU har adgang til sikre og effektive
lægemidler til overkommelige priser, at øge forsyningssikkerheden for lægemidler og
sikre et attraktivt, innovations- og konkurrencevenligt miljø for forskning, udvikling og
fremstilling af lægemidler i EU.
Derudover påpeger baggrundsnotatet, at Kommissionen offentliggjorde en
meddelelse i oktober 2023 om foranstaltninger til at sikre tilstrækkelig produktion og
tilgængelighed af de mest kritiske lægemidler og komponenter i Europa og til at
diversificere de internationale forsyningskæder. Meddelelsen fremsætter en bred
vifte af tiltag på kort sigt til at forebygge og afhjælpe kritisk mangel på medicin,
herunder forbedring af prognoserne for udbud og efterspørgsel, en frivillig
solidaritetsmekanisme, fremskyndelse af lægemiddelreformer og frivillige fælles
udbud. På længere sigt vil Kommissionen igangsætte forberedende analyser ifm. et
lovgivningsinitiativ om kritiske lægemidler samt drøfte muligheden for oprettelse af
en IPCEI med fokus på kritiske lægemidler og undersøge strategiske partnerskaber
med tredjelande om produktion af kritiske lægemidler.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde i Bruxelles den 30. november 2023
3.Formål og indhold
På EPSCO-rådsmødet den 30. november 2023 lægges der op til en udveksling af
synspunkter
under overskriften: Ӂben
strategisk autonomi på sundhedsområdet:
Tiltag til at udvikle et solidt farmaceutisk økosystem”.
Formålet ved drøftelsen er at udveksle synspunkter om Kommissionens forskellige
tiltag og planer for at styrke strategisk autonomi inden for sundhedssektoren.
Drøftelsen tager udgangspunkt i ovennævnte baggrundsnotat.
Forud for rådsmødet har det spanske formandskab stillet to spørgsmål til ministrene
med henblik på at sætte retning for udveksling af synspunkter;
1.
2.
Venter du, at initiativerne beskrevet i baggrundsnotatet vil have en
væsentlig virkning på lægemiddelmangel på kort sigt?
Med udgangspunkt i dine erfaringer og initiativer på nationalt niveau vil du
foreslå yderligere tiltag mhp. at fremme strategisk autonomi på EU-niveau?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om en politisk drøftelse.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter og erfaringer, som ikke i sig
selv har nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
EU-Specialudvalget for Sundhedsspørgsmål orienteres om punktet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne ventes at tage positivt imod drøftelsen og dele deres nationale erfaringer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at åben strategisk autonomi skal styrkes i EU. Regeringen ser derfor frem
til at bidrage med danske perspektiver i forhold til at sikre den rette balance mellem på den
ene side at styrke forsyningssikkerheden og forbedre adgang til prismæssigt overkommelige
lægemidler og på den anden side at sikre gode rammevilkår for lægemiddelindustrien mhp. at
styrke innovation, udvikling og produktion af lægemidler i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde i Bruxelles den 30. november 2023
2.Rådskonklusioner om mental sundhed
-
Vedtagelse
1. Resumé
Det spanske formandskab vil søge vedtagelse af rådskonklusioner om mental sundhed
på EPSCO-rådsmødet den 30. november 2023. Rådskonklusionerne sætter fokus på
nødvendigheden af en helhedsorienteret og integreret tilgang til mental sundhed i
medlemsstaterne med henblik på at tage hånd om den stigende byrde af mentale
sundhedsproblemer.
Inden for denne brede dagsorden henvender rådskonklusionerne sig til både
medlemslande og Kommissionen.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Regeringen kan tilslutte sig rådskonklusionerne.
2. Baggrund
I sin ”State of the Union” tale i efteråret 2022, fremhævede kommissionsformand
Ursula von der Leyen behovet for et styrket fokus på mental sundhed i EU, som
Kommissionen fulgte op på med meddelelsen om en samlet tilgang til mental
sundhed, som blev offentliggjort den 7. juni 2023. På baggrund heraf har det spanske
formandskab fremsat rådskonklusioner om mental sundhed.
3. Formål og indhold
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på en helhedsorienteret og
integreret tilgang til mental sundhed og anerkende den stigende byrde mentale
sundhedsproblemer udgør for individet og samfundet.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne til at følge en strategi om ”mental
sundhed i alle politikker” og til at udnytte de tilgængelige politiske instrumenter og
finansielle ressourcer til at reducere ulighed samt styrke forebyggelse og behandling
af mentale sundhedsproblemer. Særligt fremhæves fremme af mental sundhed,
forebyggelse, tidlig opsporing og afstigmatisering samt indsatser for at fremme social
inklusion af udsatte grupper, herunder børn og unge, ældre, kvinder og
minoritetsgrupper.
Det fremgår af rådskonklusionerne, at psykosociale risici og arbejdsrelateret stress er
blandt de mest udfordrende spørgsmål inden for sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen. Det fremhæves, at nye former for arbejde som følge af
digitaliseringen og covid-19-pandemien (såsom platforms- og fjernarbejde) har
påvirket arbejdstagernes mentale sundhed. Rådskonklusionerne understreger
endvidere behovet for et psykologisk sikkert arbejdsmiljø for at fremme mental
sundhed og skabe et mere inklusivt samfund.
Rådskonklusionerne indeholder en række opfordringer til medlemsstaterne og til
Kommissionen. Det gennemgående tema i opfordringerne er, at mental sundhed i
højere grad skal tænkes ind på tværs af politiske initiativer. Dette kommer bl.a. til
udtryk i følgende opfordringer:
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 75: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde i Bruxelles den 30. november 2023
1.
2.
3.
4.
Implementere en tilgang til mental sundhed som går udover sundhed og inkluderer
andre områder eksempelvis: arbejdsmarked, uddannelse, digitalisering, medier,
klimaforandringer mm.
Fremme af god mental sundhed, forebyggelse og tidlig indgriben med hensyn til
mentale sundhedsproblemer
Styrkelse af mentale sundhedssystemer og forbedring af tidlig og tilstrækkelig
adgangen til behandling og pleje
Styrke adgang til specialiserede mentale sundhedsbehandlinger for skolebørn
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der er tale om
rådskonklusioner.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Sundhedsspørgsmål orienteres om rådskonklusionerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelse af formandskabets rådskonklusioner, idet
regeringen anerkender baggrunden for og formålet med en styrket indsats for mental
sundhed i EU og ser positivt på en helhedsorienteret tilgang til fremme af mental
sundhed. Samtidigt er det positivt, at rådskonklusionerne har fokus på udsatte
befolkningsgrupper og børn, som er i risiko for dårligt mentalt helbred. Regeringen
bemærker, at den danske tilgang til arbejdet med fremme af mental sundhed også
baserer sig på universelle indsatser, der retter sig mod den brede befolkning,
herunder den kommunale sundhedspleje såvel som selektive indsatser med
opmærksomhed på udsatte og sårbare grupper i særlig risiko for at udvikle mistrivsel.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5