Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2780876_0001.png
Dato 09-11-2023
Sagsnr. 05-0400-454
PRIM
72227400
Kommissorium for fagligt oplæg til Kræftplan V
Over de seneste tyve år er der sket markante forbedringer af kræftområdet i Danmark. Det
skyldes blandt andet de vedvarende og gennemgribende tiltag, der er blevet gennemført med
de tidligere fire nationale kræftplaner. Samtidig har der på tværs af myndigheder, faggrupper,
organisationer og patientforeninger været fokus på organiseringen af kræftforløbet, opsporing
af kræft, strukturelle forebyggelsestiltag, indførelse af nye behandlingsmetoder mv. Det har
bedret den samlede kræftdødelighed i Danmark, som er faldet med næsten 2% per år mellem
2011-2020 og bliver ved med at falde. Kræftdødeligheden falder blandt andet, fordi overlevel-
sen er forbedret for næsten alle kræfttyper, og der er faldende incidens for nogle kræfttyper.
Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er udfordringer i dag eller vil komme nye til
fremover.
Der er fortsat potentiale for at styrke indsatsen på kræftområdet i Danmark. Det gælder for ek-
sempel tidlig opsporing, diagnostik og opfølgning efter kræftbehandling samt ift. ulighed i
kræft. Dertil kommer, at den demografiske udvikling med flere ældre medfører en stigning i
antallet af nye kræfttilfælde og et øget behov for behandling og pleje. Fremover vil flere men-
nesker med kræft have flere samtidige kroniske sygdomme, hvilket får betydning for deres
behandlingsforløb, og hvordan de skal mødes af sundhedsvæsenet. Og i takt med at flere men-
nesker overlever kræft, så vil flere også opleve at få senfølger efter sygdommen. Det stiller
krav til relevante tilbud, fx styrket koordinering og organisering af senfølgeindsatsen. Der for-
ventes ligeledes færre personer i den erhvervsaktive alder i forhold til antallet af ældre bor-
gere, hvilket vil præge medarbejderressourcerne i sundhedsvæsenet og hermed også få betyd-
ning for kræftområdet. Disse problemstillinger er allerede aktuelle.
Samtidig ses en teknologisk udvikling med betydning for, hvordan der kan gennemføres diag-
nostik, behandling og opfølgning på en effektiv måde og med høj kvalitet. Det muliggør, at
patientforløb i endnu højere grad kan tilpasses den enkelte ud fra viden og præferencer, og
samtidig muliggøres mere effektiv ressourceanvendelse, herunder også på kræftområdet.
Regeringen har med
Ny sundhedspakke
af maj 2023 afsat en ramme fra 2025 og frem til en
ekstraordinær kræftindsats og en Kræftplan V. Det
fremgår af ’Ny Sundhedspakke’,
at:
”Sundhedsstyrelsen
skal, med bistand fra andre relevante styrelser, udarbejde et fagligt op-
læg til Kræftplan V, som forelægges for regeringen i slutningen af 2024. Det faglige oplæg
skal bl.a. kortlægge indsatsområder og mulige tiltag med fokus på tidlig opsporing og diag-
nostik, så kræft opdages tidligere. Ligeledes skal oplægget have fokus på tiden efter kræftbe-
handling i form af senfølger, rehabilitering og smertelindring, ligesom oplægget skal have fo-
kus på ulighed i kræft”.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Orientering om kommissorium for fagligt oplæg til Kræftplan V
Rammer og indhold
Sundhedsstyrelsens anbefalinger med det faglige oplæg til Kræftplan V, hvis konkrete opdrag
jf.
Ny Sundhedspakke
er gengivet ovenfor, vil tage udgangspunkt i en række generelle udvik-
lingstendenser:
Udvikling generelt i befolkningen, blandt andet flere ældre og ændrede sygdomsmøn-
stre
Udvikling i sundhedsvæsenet med hensyn til kapacitet og struktur
Udvikling af ny viden, nye teknologier mv.
Udvikling i de væsentligste risikofaktorer for udviklingen af kræft
Udvikling på kræftområdet, herunder kvalitet og effekt af indsatser og organisering af
tilbuddene
Det faglige oplæg vil blandt andet afdække mulige anbefalinger relateret til forbedring af pati-
entforløb og styrkelse af tværgående områder.
Patientforløb, herunder:
Tidlig opsporing, herunder screening og diagnostik
Behandling (fx behandling af samtidige sygdomme, over-/underbehandling, præhabili-
tering, multidisciplinære teamkonferencer mv.)
Opfølgning og tiden efter kræftbehandling, herunder bl.a.:
opsporing af recidiv (tilbagefald)
senfølgeindsatsen
rehabilitering og palliation
Tværgående områder, herunder:
Kapacitet i det samlede sundhedsvæsen
Ulighed i kræft, herunder bl.a. geografisk og social ulighed
Inddragelse og systematisk vurdering af behov samt differentiering af indsatser
Organisering af ansvar for forløb, herunder specialiseringsgrad samt digital og tekno-
logisk understøttelse
Kvalitet og forskning
I det faglige oplæg inddrages den nyeste viden og internationale erfaringer.
En ny kræftplan skal bygge videre på de tidligere kræftplaner, og derfor vil der i det faglige
oplæg til Kræftplan V blive gjort status på initiativerne i Kræftplan IV.
Ligeledes inddrages viden og resultater fra indenrigs- og sundhedsministerens plan
Genopret-
ning af kræftområdet
af februar 2023 samt anbefalinger fra Kommissionen for robusthed i
sundhedsvæsenet og Sundhedsstrukturkommissionen.
Kræftplan V vil desuden kunne bidrage med indsigter, der er relevante for tilgrænsende syg-
domsområder.
Anbefalingerne i det faglige oplæg skal, i det omfang det er muligt, tage højde for omkost-
ningseffektivitet ift. midler og personaleressourcer. Hermed skal det faglige oplæg tage hen-
syn til, at en styrkelse af kræftområdet ikke sker på bekostning af andre sygdomsområder.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Orientering om kommissorium for fagligt oplæg til Kræftplan V
Organisering
Det faglige oplæg til Kræftplan V udarbejdes af Sundhedsstyrelsen. Hertil indhentes rådgiv-
ning og bidrag fra en bred kreds af aktører, herunder regioner, kommuner, fagfolk og civil-
samfundsaktører.
Dette organiseres i relevante fora og med mulighed for yderligere specifik inddragelse af råd-
givning og bidrag efter behov.
I forbindelse med udarbejdelsen af det faglige oplæg kan Sundhedsstyrelsens eksisterende
fora desuden inddrages, som fx Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet, Ud-
valg for Kræft og Rådgivende Udvalg for Nationale Screeningsprogrammer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement følger arbejdet løbende.
Økonomi og tidsplan
Regeringen har fra og med 2025 afsat en samlet ramme på 600 mio. kr. årligt til Kræftplan V.
Heraf afsættes midler til et pilotstudie af et nationalt screeningsprogram for lungekræft, til en
ny patientrådgivning for patienter med livstruende sygdomme og en specialenhed for behand-
ling af livstruende sygdomme samt 100 mio. kr. årligt fra 2025 og frem til at udvide sund-
hedslovens §166-ordning, så flere kræftpatienter og andre patientgrupper med betydelige
tandproblemer kan få tilskud til deres tandbehandling.
Regeringen vil i forbindelse med udmøntningen af midlerne til Kræftplan V også tage stilling
til den aktuelle kapacitetssituation på kræftområdet. I lyset af de ekstraordinære afsatte kapa-
citetsmidler til kræftområdet i 2023 og 2024 vil der heri også indgå drøftelser om behovet for
varige kapacitetsmidler fra 2025. Anbefalingerne skal udarbejdes under hensyn til den sam-
lede ramme, herunder eventuelt behov for varige kapacitetsmidler.
Sundhedsstyrelsen indleder arbejdet i efteråret 2023 og afleverer det faglige oplæg til Inden-
rigs- og Sundhedsministeriets departement i efteråret 2024 mhp. forelæggelse for regeringen i
slutningen af 2024.
3