Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2759042_0001.png
Sundhedsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
4. oktober 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram for 2023-24 fsva.
Sundhedsudvalgets ressortområde
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 3. oktober
2023 for afvikling af regeringens lovprogram for 2023-24. Uddraget omfatter
de lovforslag, som vedrører Sundhedsudvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Hanne Schmidt,
Udvalgsassistent
Side 1 | 5
SUU Alm.del - Bilag 5: Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram for 2023-24 fsva. Sundhedsudvalgets ressortområde
2759042_0002.png
Indenrigs- og sundhedsministeren
Ændring af sundhedsloven (Bedre digital forældreadgang til børns helbredsop-
lysninger, indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger og andre fortroli-
ge oplysninger samt etablering af et nævn for sundhedsapps) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give regioner og andre behandlingssteder klarere rammer
for visning af børns helbredsoplysninger til forældremyndighedsindehavere. Denne del
af lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en sundhedsreform mellem den daværen-
de regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne og UFG fra maj 2022. Lov-
forslaget har endvidere til formål at tilpasse sundhedslovens regler, bl.a. så reglerne om
indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger kommer til at modsvare hinanden.
Endelig har lovforslaget til formål at muliggøre, at der kan etableres et nyt nævn for
sundhedsapps, der får til opgave at vurdere, om sundhedsapps kan anbefales og vises på
f.eks. sundhed.dk for borgere og sundhedsfagligt personale.
Ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forsk-
ningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter og sundheds-
loven (Smidigere rammer for sundhedsforskning og mere information og selvbe-
stemmelse til patienter og forsøgspersoner m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at styrke patienters og forsøgspersoners information og selv-
bestemmelse i forbindelse med biobankforskning og forskning i genetiske oplysninger
og samtidigt skabe smidigere rammer for sundhedsforskning, særligt hvad angår studier,
der sammenligner allerede ibrugtagne behandlinger i sundhedsvæsenet, og forskning
inden for nye teknologier, såsom kunstig intelligens og store datasæt. Lovforslaget har
endvidere til formål at sikre hjemmel til Nationalt Forsøgsoverblik og komitésystemets
anmeldelsesdatabase. Herudover præciseres Sundhedsdatastyrelsens myndighedsopgaver
i forbindelse med drift af en central overvågnings- og analysefunktion. Lovforslaget er
en opfølgning på aftalen om en sundhedsreform mellem den daværende regering (Soci-
aldemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grøn-
ne, Alternativet, Kristendemokraterne og UFG fra maj 2022.
Ændring af sundhedsloven (Mulighed for forudgående fravalg af genoplivnings-
forsøg ved hjertestop) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give habile borgere, som er fyldt 60 år, ret til på forhånd at
kunne fravælge genoplivningsforsøg ved hjertestop. Lovforslaget er en opfølgning på
aftalen om udmøntning af midler til det gode ældreliv mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialt Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Nye Borgerli-
ge og Frie Grønne fra december 2020, der blev justeret i februar 2022.
Side 2 | 5
SUU Alm.del - Bilag 5: Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram for 2023-24 fsva. Sundhedsudvalgets ressortområde
2759042_0003.png
Ændring af lov om lægemidler og sundhedsloven (Transparens i lægemiddellag-
re, salg eller udlevering af lægemidler under særlige omstændigheder og trans-
port af patienter fra udlandet til sundhedsbehandling i Danmark som følge af
internationale humanitære krisesituationer) (Okt I)
Med lovforslaget foreslås, at virksomheders og apotekers nuværende pligt til at indberet-
te deres lagerbeholdninger af kritiske apoteksforbeholdte lægemidler til Lægemiddelsty-
relsen permanentgøres. Dette med henblik på at kunne forudsige forsyningssikkerheden
og undgå mangel af disse lægemidler. Med lovforslaget foreslås desuden, at Lægemiddel-
styrelsen under særlige omstændigheder, herunder ved forsyningsvanskeligheder, kan
tillade salg og udlevering af lægemidler til brug for en bestemt patientgruppe, som ikke
har en markedsføringstilladelse, eller som ikke markedsføres i Danmark, uden at der på
forhånd er ansøgt om en tilladelse. Endelig foreslås det med lovforslaget at sikre en
permanent adgang til at transportere patienter, der har brug for sygehusbehandling i
Danmark, ud og hjem, hvis patientens opholdsland anmoder om assistance, og hvis
opholdslandet befinder sig i en humanitær krisesituation. Udnyttelse af den foreslåede
adgang til transport af patienter vil i den konkrete krisesituation kræve særskilt finansie-
ring.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed, sundhedsloven, lov om lægemidler, lov om apoteksvirksomhed og lov
om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Indførelse af et
forbeholdt virksomhedsområde for sygeplejersker og specialsygeplejersker, ud-
videlse af jordemødres forbeholdte virksomhedsområde og Ankenævnet for Pati-
enterstatningens kompetence til behandling af grønlandske klagesager om pati-
enterstatning) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at give sygeplejerskerne et selvstændigt virksomhedsområde
og udvide jordemødrenes nuværende virksomhedsområde. Lovforslaget er en opfølg-
ning på aftalen om en sundhedsreform mellem den daværende regering (Socialdemokra-
tiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternati-
vet, Kristendemokraterne og UFG fra maj 2022. Lovforslaget har endvidere til formål at
give Ankenævnet for Patienterstatningens kompetence til behandling af grønlandske
klagesager om patienterstatning.
Ændring af lov om apoteksvirksomhed og lov om lægemidler (Tilpasning af den
økonomiske styringsmodel for apotekssektoren og flere muligheder for apote-
kernes aflastning af det øvrige sundhedsvæsen m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at tilpasse apotekersektorens økonomimodel, så der skabes
større incitamenter for apotekerne til at have fokus på den sundhedsfaglige kerneopgave
frem for salg af frihandelsvarer. Med lovforslaget foreslås det også at give apotekerne
adgang til at varetage flere sundhedsydelser samt at give sygehusapotekerne mulighed for
at arbejde sammen på tværs af regionerne med henblik på at aflaste det øvrige sund-
Side 3 | 5
SUU Alm.del - Bilag 5: Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram for 2023-24 fsva. Sundhedsudvalgets ressortområde
2759042_0004.png
hedsvæsen. Endelig vil lovforslaget medføre, at voldgiftsnævnet for apotekeroverdragel-
se nedlægges.
Ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagno-
stik og forskning m.v. (Afskaffelse af den 5-årige tidsbegrænsning på nedfrysning
af æg udtaget uden medicinsk indikation) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at ophæve den nuværende tidsbegrænsning på nedfrysning af
menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation. Dermed vil æggene kunne opbeva-
res, indtil kvinden er fyldt 46 år, der er aldersgrænsen for, hvornår man kan få fertilitets-
behandling i Danmark. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om ophævelse af tids-
begrænsning på nedfrysning af kvinders æg mellem alle Folketingets partier fra maj
2023.
Ændring af sundhedsloven, lov om social service og lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. (Flytning af behandlingsansvar fra kommunerne i forbindelse
med regional integreret dobbeltdiagnosebehandling og omlægning af de særlige
pladser i psykiatrien) (Jan II)
Lovforslaget har til formål dels at flytte behandlingsansvar fra kommunerne i forbindelse
med regional integreret behandling af patienter med både en psykisk lidelse og et alkohol-
eller stofmisbrug (patienter med dobbeltdiagnose), dels at omlægge de særlige pladser i
psykiatrien. Lovforslaget er en opfølgning på aftalerne om kommunernes og regionernes
økonomi for 2024, hvormed det er aftalt, at en trinvis ibrugtagning af et regionalt integreret
dobbeltdiagnosebehandlingstilbud skal påbegyndes pr. 1. september 2024, og at de særlige
pladser i psykiatrien skal omlægges med virkning fra 1. juli 2024.
Lovgivning vedrørende tobak, nikotin og alkohol (Tiltag mod børn og unges for-
brug af tobak, nikotin og alkohol) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at udmønte en forventet politisk aftale med tiltag rettet mod
børn og unges forbrug af tobak, nikotin og alkohol.
Ændring af sundhedsloven (Udvidelse af ordning om tilskud til tandbehandling
for udvalgte patientgrupper) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at udvide ordningen om tilskud til tandbehandling efter
sundhedslovens § 166, så flere kan få tilskud til behandling af tandskader efter sygdom
eller behandling. Lovforslaget udmønter dele af regeringens sundhedspakke fra maj
2023.
Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov
om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (Mulig-
hed for sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager, afvikling af Det
Rådgivende Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinik-
ker) (Feb II)
Side 4 | 5
SUU Alm.del - Bilag 5: Indenrigs- og sundhedsministerens lovprogram for 2023-24 fsva. Sundhedsudvalgets ressortområde
2759042_0005.png
Lovforslaget har til formål at give Styrelsen for Patientklager mulighed for at træffe
afgørelse i erstatningsankesager, hvor afgørelsen ikke giver anledning til tvivl. Med lov-
forslaget foreslås der derudover en afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg. Endelig
foreslås en afbureaukratisering ved ejerskifte i en tandlægeklinik med henblik på at smi-
diggøre overdragelse af tandlægejournaler.
Ændring af sundhedsloven (Etablering af lettilgængeligt kommunalt behandlings-
tilbud til børn og unge med psykisk mistrivsel og symptomer på psykisk lidelse)
(Feb II)
Lovforslaget har til formål at etablere rammerne for et lettilgængeligt kommunalt tilbud
til børn og unge med psykisk mistrivsel og/eller symptomer på psykisk lidelse. Det nye
tilbud skal sikre mulighed for udredning og behandling uden for den regionale psykiatri
og være af ensartet høj kvalitet. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en 10-
årsplan for psykiatrien og mental sundhed mellem den daværende regering (Socialdemo-
kratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Alternativet og Frie Grønne fra september 2022
Ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Opfølgning på evalue-
ring af notatpligt for den faste vagt for bæltefikserede patienter, styrkelse af min-
dreårige patienters rettigheder m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at evaluere psykiatrilovens § 16, stk. 2, om notatpligt for den
faste vagt for bæltefikserede patienter. Lovforslaget er en opfølgning på tillægsbetænk-
ningen til L 84 A fra folketingsåret 2021/22, hvoraf det bl.a. fremgår, at sundhedsmini-
steren senest den 1. marts 2024 skal fremsætte lovforslag i Folketinget om revision af
loven. Lovforslaget har derudover til formål at styrke mindreårige patienters rettigheder
ved at give alle mindreårige patienter ret til at klage over tvangsforanstaltninger samt at
få beskikket en patientrådgiver, uanset om der foreligger et samtykke til iværksættelse af
tvangsforanstaltninger fra forældremyndighedsindehaveren.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed, udlændingeloven m.v. (Anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk ar-
bejdskraft og ændring af gebyrer for autorisation af sundhedspersoner) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at udmønte anbefalinger fra Taskforce om udenlandsk ar-
bejdskraft, der er nedsat som opfølgning på aftalen om en akutplan for sygehusvæsenet
mellem regeringen og Danske Regioner fra februar 2023. Lovforslaget har endvidere til
formål at ændre reglerne for gebyrer for autorisation af sundhedspersoner.
Side 5 | 5