Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 414
Offentligt
2923194_0001.png
Regulering af THCA
- Strategisk anbefaling om evidensbaseret tilgang
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0002.png
1
Executive Summary
Brancheorganisationen for Erhvervet Hamp og Cannabis (EHC) repræsenterer danske virksomheder i
hele værdikæden af cannabis- og hampeindustrien og arbejder for forbrugersikkerhed, ansvarlig
vækst og fælles kvalitetsstandarder. EHC er modstander af syntetiske cannabisvarianter og arbejder
for at indføre egne strenge reguleringer med sporing og auditering samt aldersverifikation via MitID
for at sikre transparens og kvalitetskontrol i branchen.
Industrien udtrykker bekymring over, at forbudspolitikken mod syntetiske cannabisvarianter har øget
udbuddet af farlige kemiske analoger, hvilket har skabt et scenarie, hvor nye skadelige stoffer erstatter
de forbudte. Den nuværende politik bærer således præg af sisyphosarbejde med alvorlige følger.
Brancheorganisationen forholder sig kritisk over for manglen på inddragelse i høringsprocesser og
frygter, at fremtidige ændringer, som f.eks. forbud mod THCA, vil have negative konsekvenser for
forbrugersikkerheden.
THCA er en naturligt forekommende, ikke-euforiserende cannabinoid med antiinflammatoriske
egenskaber, som anvendes i bl.a. kosmetik- og CBD-produkter. Et forbud mod THCA vil kunne skade
industrien, især landbruget, og tvinge forbrugerne på det grå marked med farlige, syntetiske
alternativer, hvilket tidligere erfaringer fra andre EU-lande har påvist. Det kan samtidig tvinge
forbrugerne ud i det illegale marked, som organiseret bandekriminalitet står bag.
Manglende regulering risikerer at svække forbrugersikkerheden, og derfor ønsker branchen en bred
ramme af sikkerhedsstandarder og kvalitetskontrol med myndighedernes involvering. Omvendt har
straksregulering skabt uhensigtsmæssige konsekvenser, og et forbud mod THCA vil skade
hampeindustrien samt drive forbrugerne mod farlige alternativer på det grå eller sorte marked.
EHC anbefaler derfor, at Sundhedsudvalget nedsætter en ekspertgruppe med deltagelse af eksperter
fra flere sektorer for at vurdere og udvikle en hensigtsmæssig regulering af cannabis i Danmark med
fokus på forbrugersikkerhed og retssikkerhed.
Anbefaling om nedsættelse af ekspertgruppe, som:
Rækker mere vidtgående end embedsværket
Kortlægge problemstillingen & se på alternativer
Almindelig høringsproces skal finde sted
Ekspertgruppen bør undersøge regulering af THCA
Samfundsaktører skal ikke belastes af hastelovgivninger
Rettidig omhu for dansk sundhedspolitik, så Danmark står stærkt i forhold til udviklingen i EU
og USA
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0003.png
2
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion
.......................................................................................................................................
3
1.2 – Vores mission
...................................................................................................................................
3
1.3 – Fælles retningslinjer om kvalitetskontrol
.............................................................................................
3
2. Bekymringer fra industrien
..................................................................................................................
4
2.1 – Forbudspolitikkens negative effekter
..................................................................................................
4
2.2 – Branchens ønske om inddragelse
......................................................................................................
4
3. THCA
..................................................................................................................................................
5
3.1 – Hvad er THCA?
..................................................................................................................................
5
3.2 – THCA’s juridiske status i Danmark
......................................................................................................
5
3.3 – Risici ved straksregulering af THCA
.....................................................................................................
5
3.4 – Erfaringer fra andre europæiske lande
................................................................................................
6
4. Anbefaling
..........................................................................................................................................
8
4.1 – Nedsættelse af ekspertgruppe
...........................................................................................................
8
4.2 – Konsekvenser ved manglende regulering og straksregulering
...............................................................
8
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0004.png
3
1. Introduktion
1.1 – Brancheorganisationen for Erhvervet Hamp og Cannabis (EHC)
Brancheorganisationen for Erhvervet Hamp og Cannabis (EHC) er stiftet af vores medlemmer, som
arbejder inden for alle aspekter af forsyningskæden i cannabis- og hampeindustrien.
Brancheorganisationen repræsenterer danske virksomheder fra hele værdikæden, som omfatter
landbrug, forarbejdning, produktion og salg.
EHC’s kerneværdier er forbrugersikkerhed, ansvarlig vækst og høj faglighed. Vi ønsker at skabe høje
standarder for produktion af cannabis, så forbrugerne beskyttes mod manglende kvalitetssikring
gennem fælles standarder og retningslinjer.
1.2 – Vores mission
Vi arbejder for en ansvarlig, evidensbaseret regulering af cannabis, som har forbrugersikkerhed i
centrum. Derfor har vi samlet aktører på tværs af industrien, som skal sikre en bæredygtig vækst og
gennemsigtighed i branchen, og dermed sætte et eksempel i Danmark og for resten af Europa.
Vi ser ingen fremtid for en industri, hvor syntetiske varianter af cannabis og lignende skadelige
molekyler tillades på det danske marked. Vi er derfor stærke modstandere af syntetiske varianter af
cannabis, som vi mener er med til at underminere forbrugersikkerheden og industrien som helhed.
1.3 – Fælles retningslinjer for kvalitetskontrol
Manglende regulering har tvunget os til at implementere egne, strenge reguleringer og standarder,
som alle vores medlemmer skal overholde. Dette omfatter bl.a. krav om sporing af biomateriale på
batch-niveau samt analysekrav for pesticider, tungmetaller og cannabinoid-indhold.
For at sikre, at vores medlemmer overholder denne praksis implementeres tredjeparts auditering af
deres processer. Formålet er at skabe gennemsigtighed og ansvarlighed i hele forsyningskæden med
fælles standarder, som sikrer en høj forbrugersikkerhed gennem kvalitetskontroller.
Derudover arbejder vi for en bred implementering af MitID til aldersverifikation, som skal sikre, at alle
forbrugere overholder alderskrav. Manglende regulering har betydet, at vi selv har måtte adressere
dette, så vi sikrer, at alle medlemmer i fællesskab får det implementeret.
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0005.png
4
2. Bekymringer fra industrien
2.1 – Forbudspolitikkens negative effekter
Over de seneste 18 måneder er der i Danmark blevet tilføjet tre ændringer i bekendtgørelsen om
euforiserende stoffer
1
, som har haft til formål at begrænse farlige syntetiske molekyler
2 3
. Vi kan dog
konstatere, at det har haft den modsatte effekt, hvilket har medført en stigning i udbuddet af stærke
syntetiske molekyler, til fare for forbrugersikkerheden. Dette ses bl.a. efter tilføjelsen af molekyler på
bekendtgørelsen den 9. januar 2024, hvor der opstod en stigning i antallet af henvendelser til
Giftlinjen med forgiftninger af nye kemiske analoger.
Branchen udtrykker derfor bekymring over, at den gentagne forbudspolitik har skabt et scenarie, hvor
nye syntetiske varianter løbende erstatter de stoffer, der kommer på forbudslisten. Dette skaber
alvorlige sundhedsrisici for borgerne og en usikker fremtid for ansvarlige aktører i cannabisindustrien.
Desuden er der stadig et åbent hul grundet den fri bevægelighed af varer imellem medlemslandene
af EU, så forbrugere i Danmark kan købe de ulovlige kemiske varianter fra lovlige udenlandske
webshops
4
.
2.2 – Branchens ønske om inddragelse
Som brancheorganisation har vi haft et ønske om at gøre opmærksom på denne udvikling, da de
negative effekter af straksregulering underminerer forbrugersikkerheden og branchen som helhed
ved at nye, mere skadelige varianter introduceres på markedet.
Ved de tre seneste reguleringer fra Sundhedsstyrelsen har det dog ikke været muligt at gøre
opmærksom på disse konsekvenser, da der ikke er blevet indkaldt til offentlig høring, hvor branchen
har kunne levere indsigt i markedstendenser i bistå med empirisk data af afledte effekter.
Konsekvensen af straksregulering har ligeledes haft direkte indflydelse på både industri og forbrugere,
da ingen af parterne er blevet gjort opmærksomme på, at en regulering har villet finde sted, hvilket
rejser nogle overordnede rets- og sundshedspolitiske spørgsmål ift. hvordan straksregulering påvirker
danske forbrugeres rets- og sundhedstilstand.
Vi er blevet gjort bekendte med, at Sundhedsstyrelsen arbejder på en lignende tilgang om indstilling
af THCA på bekendtgørelsen over euforiserende stoffer, som kan medføre en større sundhedsmæssig
negativ effekt end ved tidligere reguleringer, da THCA aktivt bidrager til at holde skadelige, syntetiske
alternativer ude af markedet, en tendens vi har kunne spore i andre europæiske lande
5
.
1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/453
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/2024/bekendtgoerelse-om-euforiserende-stoffer-tre-nye-stoffer-tilfoejet/
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/2024/bekendtgoerelse-om-euforiserende-stoffer-5-nye-stoffer-og-en-ny-gruppe-tilfoejet/
https://www.sst.dk/da/Fagperson/Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Stoffer/Advarsler-om-farlige-stoffer
https://www.euda.europa.eu/publications/eu-drug-markets/new-psychoactive-substances/distribution-and-supply/synthetic-cannabinoids_en
2
3
4
5
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0006.png
5
3. THCA
3.1 – Hvad er THCA?
THCA (tetrahydrocannabinolsyre) er en naturligt forekommende, ikke-euforiserende cannabinoid,
som findes naturligt i hampe- og cannabisplanter. Det adskiller sig fra THC (tetrahydrocannabinol), da
THCA kræver decarboxylering for at blive psykoaktivt.
Studier peger på, at THCA i sig selv har stærke antiinflammatoriske egenskaber. Dette repræsenterer
et stort potentiale for forskning og udvikling, drevet af markedskræfter under ansvarlige reguleringer.
THCA anvendes derfor i dag i bl.a. kosmetik- og CBD-produkter, hvor det herudover har vist sig at
forstærke CBD’ens egenskaber uden at være euforiserende.
THCA er det eneste evidensbaserede, sikre og naturlige alternativ til syntetiske- og semi-syntetiske
designercannabinoider. THCA giver derfor myndighederne og markedsaktører en unik mulighed for at
skabe et sikkert miljø for forbrugerne gennem kvalitetssikring og aldersverificering.
3.2 – THCA’s juridiske status i Danmark
Ifølge dansk lovgivning er THCA ikke-euforiserende og adskiller sig helt tydeligt fra det psykoaktive
THC, hvilket blev fastslået i en afgørelse fra Vestre Landsret. Til domsafsigelsen blev der b.la. lagt vægt
på vidneudsagn fra embedsfolk, herunder fhv. direktør for Lægemiddelstyrelsen, Lars Bo Nielsen, og
chefkonsulent for Sundhedsstyrelsen, Kari Grasaasen
6
. Domskendelsen rejste dog ligeledes et
retspolitisk spørgsmål ift. at Sundhedssstyrelsen ukritisk havde antaget, at THCA var det samme som
THC, selvom det faktuelt ikke har været tilfældet
7
.
Eftersom THCA aktivt afholder skadelige varianter fra at komme ind på det danske marked vurderer
EHC, at det er afgørende, at THCA’s lovlige status besvares, da det udgør et sikkert alternativ til både
skadelige varianter og afholder forbrugere fra at købe fra det sorte marked, som kontrolleres af
organiseret bandekriminalitet.
Produkter indeholdende THCA købes af over 32.000 danske forbrugere gennem vores
branchemedlemmers forretninger.
3.3 – Risici ved straksregulering af THCA
Et forbud mod THCA vil få omfattende konsekvenser for hele industrien, især landbruget, da THCA
naturligt forekommer i alle hamp- og cannabisplanter.
Hvis man sidestiller THCA med THC i lovgivningen, og dermed omstøder Vestre-landsretskendelsen,
vil det begrænse, hvilke hampesorter landmænd må dyrke, og skabe en markant
konkurrenceforvridning, der kan skade både vækst og innovation i sektoren.
6
7
https://www.domstol.dk/vestrelandsret/aktuelt/2023/3/frifindelse-i-sag-om-salg-af-cannabisolie/
https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/reu/bilag/276/2888350.pdf
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0007.png
6
Desuden vil forbrugerne blive tvunget til at søge mod syntetiske alternativer på det grå marked, eller
tvinges ud i at handle på det sorte marked, som grundlæggende vil styrke organiseret
bandekriminalitet, som vi har set det i andre europæiske lande.
I takt med at lovgivning for cannabisvarianter er blevet strammet har det medført introduktion af nye,
og ofte mere skadelige, varianter af cannabis. Forbud har haft til hensigt at blokere salget af
psykoaktive cannabinoider, men kemikerne er nu begyndt ændre i grundformelen på
cannabinoiderne, så de ikke kan testes og kvantificeres på samme måde som hidtil.
Disse designer-molekyler florerer allerede på flere europæiske markeder.
Som en naturlig konsekvens af dette vil det kunne forventes, at en stor andel forbrugere af THCA vil
forsøge sig med de nye designermolekyler, hvilket al evidens peger på vil lede til et øget antal
forgiftninger og indlæggelser.
Et straksforbud af THCA stopper ikke forbruget af cannabinoider, men skubber blot forbrugerne mod
uprøvede og potentielt farlige varianter, der allerede er tilgængelige på markedet. Frankrig besluttede
f.eks. at ulovliggøre THCA i juli 2024. Dette har medført en overflod af nye syntetiske varianter på det
franske marked, som ikke længere kan spores af myndighederne i almindelige analyser, hvilket har
skabt et stort problem for myndighederne, da de ikke længere kan kvalificere stofferne
(Frankensteinmolekyler = betegnelsen for udefinerbare kemiske varianter), hvilket vil øge
sundhedsricici for befolkningen.
3.4 – Erfaringer fra andre europæiske lande
De Europæiske producenter af cannabisprodukter fik i 2021, på baggrund af introduktionen af HHC
til forbrugermarkedet, et indblik i hvor stort markedet for psykoaktive cannabinoider er.
Efterspørgslen var overvældende, hvilket resulterede i at nye HHC-brands opstod næsten på daglig
basis.
Efter 12-18 måneder med ureguleret handel, begyndte de første Europæiske lande at forbyde HHC,
hvilket branchen reagerede på ved at introducere HHC-P of THC-P. Disse varianter blev ligeledes gjort
forbudte i langt de fleste EU-lande, hvorefter HHC/THC-B, JD, H blev introduceret nærmest simultant
med forbuddet.
Da førnævnte molekyler blev forbudte i de fleste EU-lande, i løbet af 2024, skete der et markant skift
i strategien hos de europæiske cannabinoidproducenter. Fremfor at udvikle cannabinoider, der
allerede var beskrevet i den videnskabelige litteratur, begyndte kemikerne at udvikle deres egne
designercannabinoider, hvor grundstrukturen bliver modificeret ved hjælp af syntetisk/kemisk
påvirkning. Denne proces skaber et nyt molekyle med en unik molekylestruktur og unikke egenskaber.
Der er ingen sikkerhedsdata på denne slags produkter, og det vil derfor altid være forbrugeren, der
agerer ufrivillig testperson.
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0008.png
7
Hos en lang række europæiske forhandlere, ses en tendens til, at producenterne ikke længere
refererer til produkterne ved deres kemiske strukturer, men derimod anvender en navnekonvention,
som f.eks. H2 superior blend og TRC5
8
.
Den kemiske grundstruktur bliver ikke oplyst, hvilket er en bevidst strategi fra producentens side med
henblik på at besværliggøre et eventuelt forsøg på at afklare den molekylære struktur af produktet.
Denne strategi gør det umuligt for myndighederne i EU-landende at regulere eller forbyde
molekylerne, da en definering af molekylestrukturen er nødvendig ved en eventuel lovskrift.
Yderligere vil myndighederne ikke kunne teste produkterne da teststandarderne (molekylerne i sin
rene form) ikke vil være tilgængelige hos laboratoriernes leverandører. Det betyder, at hvis
myndighederne tester et produkt med de nye designercannabinoider, vil testresultatet (i form af en
HPLC-kurve) indikere, at der er en given koncentration af cannabinoider. Dog vil det ikke være
defineret hvilke cannabinoider der er tale om.
Ovenstående illustrerer, hvordan HPLC-analyser fungerer. På baggrund af
retention time
(på hvilket
tidspunkt - og hvor hurtigt - molekylerne bevæger sig igennem kolonnerne) kan man definere hvilke
molekyler et produkt indeholder, samt koncentrationen af de definerede molekyler. Det kan dog kun
lade sig gøre hvis HPLC-maskinen er kalibreret med den standard (molekylet i sit rene format) man
ønsker at teste.
THCA forbliver det eneste evidensbaserede og sikre alternativ til bølgen af designercannabinoider,
der skyller ind over de europæiske markeder lige nu. Samtidig gives aktørerne i markedet, i
samarbejde med myndighederne, en helt unik mulighed for at skabe et sikkert miljø for forbrugerne
gennem kvalitetssikring og aldersverificering.
Vi fremsætter derfor nedenstående anbefaling til Sundhedsudvalget, i håb om, at vi kan få etableret
ordentlige rammer for at undersøge den optimale måde, at håndtere disse udfordringer på.
8
https://www.canaturawholesale.com/da/p/delta-munchies-10-oh-hhc-10-oh-hhcp-lil-ripper-vape-pen-ananas-ekspress-2-g
https://cbdshop24.de/TRC5-ACAN-II-TRAX-Vape-Pen
https://cbdshop24.de/4-Blockz-H2-Superior-Blend
https://www.buddhafarms.fr/tout-savoir-sur-le-thv-n10/
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 414: Brancheorganisationen for Hamp og Cannabis Erhvervet vedr. foretræde om tilføjelse af THCA til bekendtgørelsen over euforiserende stoffer
2923194_0009.png
8
4. Anbefaling
4.1 – Nedsættelse af ekspertgruppe
EHC anbefaler, at Sundhedsudvalget nedsætter en ekspertgruppe, der skal undersøge, hvordan
cannabis kan reguleres på en hensigtsmæssig måde i Danmark. Gruppen bør inkludere eksperter fra
landbrug, forskning, folkesundhed, erhvervsliv og retshåndhævelse, som skal vurdere det fulde
potentiale for cannabis inden for produktion, forskning og handel, og som har forbrugersikkerhed og
retssikkerhed i centrum.
Ekspertgruppen bør i en tidsdefineret periode arbejde fokuseret med at indsamle data og udarbejde
grundlæggende anbefalinger, som beskytter forbrugerne. Ekspertgruppens undersøgelser og
konklusioner bør derfor understøtte en langsigtet strategi for dansk sundhedspolitik, så vi står solidt
ift. udviklingen i andre europæiske lande.
Helt konkret anbefaler vi, at ekspertgruppen:
Rækker mere vidtgående end embedsværket
Kortlægge problemstillingen & se på alternativer
Almindelig høringsproces skal finde sted
Ekspertgruppen bør undersøge regulering af THCA
Samfundsaktører skal ikke belastes af hastelovgivninger
Rettidig omhu for dansk sundhedspolitik, så Danmark står stærkt i forhold til udviklingen i EU
og USA
4.2 – Konsekvenser ved manglende regulering og straksregulering
Manglende regulering vil medføre, at forbrugersikkerheden overlades til tilfældigheder. Vi ønsker
etablering af en bred ramme af sikkerhedsstandarder og kvalitetskontrol, som sikrer at alle aktører i
markedet arbejder for maksimal forbrugersikkerhed. I dag er vi som branche selvregulerende, men vi
ønsker konsekvent myndighedernes involvering i processen, så vi får etableret og udbredt samme
høje standarder som i andre lignende brancher.
Straksregulering, derimod, har affødt en lang række uhensigtsmæssige konsekvenser, og vi ønsker
ikke, at samme restriktive straksregulering foretages ifm. THCA, da det på nuværende tidspunkt er det
eneste ikke-syntetiske alternativ, som holder forbrugerne fra at søge mod designer-cannabinoider
eller det kriminelle marked. Et straksforbud af THCA vil påvirke hele hampeindustrien, da THCA er
naturligt forekommende i hampeplanten.
Brancheorganisationen for
Erhvervet Hamp og Cannabis
(EHC)
Tom Carstensen, Talsmand
[email protected]
www.ehc.dk