Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2771179_0001.png
Digital nikotinhandel truer nærbutikkerne
Med afsæt i de forstående forhandlinger om nye forebyggelsestiltag vedrørende tobak, nikotin og alkohol,
henvender Nærbutikkernes Landsforening sig til Folketingets Sundhedsudvalg for at gøre opmærksom på
både problematikker og løsningsforslag, der er relevante for forhandlingerne, herunder:
Regulatorisk forskelsbehandling af fysiske forhandlere og onlineforhandlere
En øget illegal handel og deraf behov for skærpet onlinetilsyn samt håndhævelse af eksisterende
regler
Opbakning til aldersverificering på betalingskort
At øgede afgifter og smagsforbud på nikotin vil forværre forholdene for nærbutikkerne uden belæg
for markant effekt på danskernes tobaks- og nikotinforbrug.
Nærbutikkernes Landsforening (NBL) er en faglig, landsdækkende brancheforening, der repræsenterer
danske kiosker og nærbutikker.
NBLs medlemmer er underlagt strenge krav ift. salg af tobaks- og nikotinprodukter med dertil hårde
sanktioner, hvis ikke kravene efterleves. Vi har forståelse for de sundhedspolitiske bevæggrunde bag disse
forslag, herunder at børn og mindreårige ikke skal have adgang til tobak og nikotin.
Vi kan dog konstatere, at der findes stort, digitalt univers – man fristes til at sige parallelunivers i form af en
onlinehandel med nikotin (og tobak) - hvor disse krav er sat ud af kraft. Det betyder, at børn og mindreårige
nemt kan få fat i produkter, der kun bør sælges til voksne, hvorfor de sundhedspolitiske ambitioner
undermineres.
Yderligere forværrer denne digitale nikotinhandel konkurrencesituationen for NBLs medlemmer. Hos mange
kiosker og nærbutikker udgøres over 50 % af omsætningen af tobaks- og nikotinprodukter. Flere af vores
medlemmer befinder sig i udkantsområder, der i forvejen er udfordrede af butiksdød. Grænsehandlen med
tobak vokser markant sideløbende med et illegalt marked, bl.a. på sociale medier. Alle disse forhold gør det
svært at være en nærbutik i Danmark.
Regulatorisk forskelsbehandling af fysiske forhandlere og onlineforhandlere
Hvor mine medlemmer skal udføre ID-kontrol ved tvivl om køberens alder, så skal onlineforhandlere
udelukkende sikre, ”at
kunden, inden salget gennemføres, utvetydigt tilkendegiver at være fyldt 18 år”
(§ 2,
stk. 3 i ”Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love”).
1
I praksis må man sige, at dette blot er en formssag, da denne tilkendegivelse foregår ved at afkrydse en
boks. Se eksempel på en sådan ”dialogboks” nedenfor.
1
Retsinformation.dk:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/738
1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Henvendelse af 24/10-23 fra Nærbutikkernes Landsforening (NBL) om tobaks- og nikotinprodukter
2771179_0002.png
Screenshot af landingpage på
www.online-kiosken.dk
Formålet med ovenstående screenshot er bestemt ikke at hænge den pågældende forhandler ud. Reglerne
er nemlig fuldt ud overholdt i dette eksempel. Men det viser, at vi har at gøre med et smuthul i loven, der
gør det nemt for onlineforhandlere at sælge nikotinprodukter til børn og unge under 18 år - helt lovligt, så
længere køberen med et klik har bekræftet, at de er over 18 år. Ingen ID-kontrol, intet ansvar og ingen
håndhævelse. Det siger sig selv, at det ikke er en effektiv barriere for mindreårige.
Dertil kommer, at mange af disse onlineforhandlere slet ikke gør sig den umage at præsentere deres
besøgende for ovenstående spørgsmål, ligesom de sælger nikotinprodukter uden dansk afgiftsbetaling,
bryder markedsføringsforbuddet osv. Se nedenstående eksempel på en af de mange onlineforhandlere, der
ikke lever op til de danske regler.
Screenshot fra
www.snuscorp.com
Ovenfor ses det, hvordan produkter præsenteres med billede, hvilket overtræder reglerne om
markedsføring.
Dertil skal prisen bemærkes. En dåse nikotinposer koster i dette tilfælde 45 kroner pr. stk. Med danske
afgifter skal NBLs medlemmer sælge sådan en dåse for ca. 60 kr., og vores medlemmer må ikke tilbyde
mængderabat, som man kan se i ovenstående, hvor køb af 10 stk. udløser en pris på en bøtte på ca. 40 kr.
Det er selvsagt svært for vores medlemmer at konkurrere med.
Nikotinprodukter fungerer som en magnetvarer på lige fod med en liter mælk. Sådanne produkter er med til
at generere øvrig omsætning, fordi de får kunderne ind i butikken. Det er netop sådanne småindkøb, som
NBLs medlemmer lever af, og derfor er det ikke uvæsentligt for vores medlemmers mulighed for at drive en
forretning, når de bliver udsat for ulige konkurrencevilkår af onlineforhandlere.
Ydermere kan branchen konstatere et stigende salg af de illegale
puff bars,
hvor vi kan læse i medierne, at
sociale medier i høj grad bruges som salgskanaler. Dermed er mere af nikotinsalget rykket fra den
konventionelle, lovlige handel over på det illegale og digitale marked.
2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Henvendelse af 24/10-23 fra Nærbutikkernes Landsforening (NBL) om tobaks- og nikotinprodukter
Skærpet onlinetilsyn og aldersverificering på betalingskort
Generelt er der et kraftigt behov for bedre håndhævelse af de eksisterende regler, men der er også behov
for stærkere kontrol med digitale platforme, hvor en tiltagende grad af den illegale handel med tobaks- og
nikotinprodukter pågår. Det er ikke længere kun et spørgsmål om at ”køre over grænsen”, hvis du vil have
billigere tobaks- og nikotinprodukter. I mange tilfælde kan du finde produkterne online, både lovligt og
ulovligt jf. de foregående eksempler.
Der pågår også en illegal handel på sociale medier som f.eks. TikTok, Snapchat, Instagram mv.
NBL er ikke bekendt med omfanget af denne handel, men vi vil gerne opfordre til, at myndighederne
skærper deres tilsyn, da det er vores klare indtryk, at der er tale om en voksende handel.
Der er et generelt behov for bedre håndhævelse og kontrol med tobaks- og nikotinmarkedet i Danmark.
Som forhandlere har vi absolut et ansvar for at sikre, at butiksekspedienterne kender og efterlever reglerne.
Men ID-kontrol kan ikke alene pålægges butiksekspedienten, hvis det skal være effektivt – der skal flere
værktøjer til. Derfor bakker NBL op om forslaget om aldersverificering på betalingskort sideløbende med
andre aktører, f.eks. De Samvirkende Købmand, Kræftens Bekæmpelse og tobaks- og nikotinbranchen m.fl.
Øgede afgifter og smagsforbud på nikotin vil forværre forholdene for nærbutikkerne uden belæg for
markant effekt på danskernes tobaks- og nikotinforbrug
Som branche er vi bekymrede over udsigten til nye tiltag, som vil flytte endnu mere af tobaks- og
nikotinhandlen væk fra vores medlemmer og over til grænsebutikkerne samt det illegale marked.
Eksempelvis vil en forhøjelse af nikotinafgiften øge den allerede markante prisdifference på nikotinposer
imellem Sverige og Danmark - og derved give yderligere incitament til at benytte de udenlandsk
registrerede hjemmesider, der fortrinsvist sælger svenske nikotinposer uden dansk afgiftsbetaling.
Som det er nu, er prisdifferencen på nikotinposer imellem Sverige og Danmark ca. 30 kr. En forhøjelse af
den danske afgift vil gøre denne difference endnu mere markant.
Det samme forudsiger vi ved et eventuelt smagsforbud for nikotinposer, da disse hjemmesider ikke vil være
omfattet af et sådant forbud og derfor fortsat vil udbyde de forbudte smagsvarianter til danske forbrugere.
Et forslag kunne være at evaluere de allerede vedtagne initiativer på tobaks- og nikotinområdet.
Sundhedsstyrelsen meldte ud tidligere i år, at andelen af dansker rygere er stagneret, og at der er sket en
stigning i andelen af unge e-cigaret-brugere – til trods for både højere afgifter og et smagsforbud for
e-cigaretter. Det må give anledning til, at man undersøger, hvad der har virket efter hensigten, og hvad der
ikke har virket, før man vedtager ny lovgivning.
Branchen har forståelse for, at der er flere modsatrettede hensyn, der skal varetages, når der besluttes
sundhedspolitiske tiltag. Men vi alle en interesse i at sikre, at eventuelle tiltag ikke blot flytter forbruget væk
fra det konventionelle marked.
Det håber NBL, at Sundhedsudvalget vil tage højde for i de videre forhandlinger.
Med venlig hilsen,
Jesper Lundberg, formand for Nærbutikkernes Landsforening
3